Blog Yvette


Kinder en jongerentelefoon


Schoolsite
Foto
Take my hand
Inhoud blog
  • officieel Millenniumschool
  • Kerstmusical 2008
  • Kinderrechtengang
  • November verkoop (h)eerlijke handel
  • Producten uit het noorden
  • Werknemers zijn geen gereedschap
  • Strijden voor goede jobs en eerlijke lonen
  • Deze week staat eerlijke handel centraal
  • Deze school is verkocht
  • Week van de Fairtrade
  • Centrumschool verkocht
  • Een spiegel om naar jezelf te kijken
  • Intentieverklaring te Brussel
  • Studio Globo Brussel
  • Officieel Millenniumschool
  • Het feest was compleet
  • Hoe het allemaal begon
  • tsunami
  • Afsluitmoment
  • Het vastenproject van de centrumschool
  • Krantenknipsel bewustmakingsdag
  • Centrumwereldwinkel Mueslikoekjes
  • Info Kerstmusical en kerstmarkt
  • Kerst brengt vrienden
  • Kerstmarkt eerlijk handeltje
  • aanbod november/december
  • Paulette de naaister
  • Centrumschool vindt partner in Soweto
  • Centrumwereldwinkel
  • sfeerbeelden van Matara
  • Hoopvollere toekomst & sfeerbeelden uit Matara
  • Derde en laatste werkjaar
  • Wij zijn wereldburgers
  • Bewustmakingsdag 2007
  • Imago - februari blz. 1
  • Imago - februari blz.2
  • Nobelprijs winnaar
  • wereldwinkel op school
  • De tijd loopt ook in de centrumschool
  • Project hoekje
  • Tweede projectjaar
  • Millenniumsfeer
  • foto slide
  • Het uienverhaal
  • 11.11.11 in 2006
  • Internationaal basisonderwijs
  • Kinderrechten
  • Centrumschool vindt partner in Soweto
  • 27-10 ajuinendag

    Centrumschool verkocht

    Intentieverklaring

    Studio Globo

    Diavoorstelling

    Sfeerbeelden wij maken

    mueslikoekjes

    Chocolade crispies

    Eerlijk handeltje

    Fairtrade 2007

    Lijstje met linken
  • betoverend veelzijdig
  • Centrumschool
  • De tijd loopt
  • Kinderrechten
  • Poza waar ben je?
  • 11.11.11 index
  • 2link Kuurne
  • 16 oktober 2007
    wereldvoedseldag








    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    de tijd loopt
    Op weg naar een millenniumschool!
    Onze partnerschool in Zuid-Afrika is de Ditau Primary school in Soweto
    17-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Derde en laatste werkjaar
                  Kuurne, 13-09-'07

    Beste ouders, en lezers van het project.

    Met ons fair trade project zijn we dit schooljaar in het derde en laatste werkjaar beland. In het 1ste jaar werkten we met de hele school rond 'de rechten van het kind'. Vorig schooljaar behandelden we de gelijkheid en verschillen tussen jongens en meisjes. Dit jaar moeten we een eerlijk handeltje opstarten. Vanuit onze onderwijskoepel OVSG werden we gevraagd een samenwerking aan te gaan met Oxfam Wereldwinkels. Dat hebt u misschien al gemerkt tijdens de recepties en het schoolfeest van vorig jaar waar we fruitsap en wijn van de wereldwinkel geschonken hebben. Daarmee gaan we voor 'eerlijke handel'.

    Eerlijke handel betekent dat boeren in het zuiden, die vaak uitgebuit worden door het rijke noorden, eerlijke prijzen krijgen voor de producten die zij op de markt brengen. Een aantal organisaties, waaronder Oxfam Wereldwinkels, ondersteunen deze handel. Uiteraard zijn zij niet de enige. Tegenwoordig dragen heel wat producten reeds 'een fair trade label'. Een gamma producten vind je ook in bijv. Colruyt en Delhaize.

    De bedoeling is om gedurende een aantal maanden een aantal producten te koop aan te bieden. Vandaag kregen de kinderen een bestellijst mee voor september. Het thema van deze maand is 'ontbijt'.
    We hebben voor u een aantal producten geselecteerd. Die kan u bestellen. Naast deze producten bieden we ook een 'koopje van de maand' aan. Deze maand is dit zelfgemaakte pruimenconfituur, gemaakt van biologische pruimen en fair trade rietsuiker. Voor het 'koopje van de maand' staan de leerlingen zelf in. Ze gaan daarvoor in groepen aan de slag. In de mate van het mogelijke worden producten van de wereldwinkel in het koopje verwerkt. Deze maand werken het 2de en het 4de leerjaar samen. Ook het 1ste en 6de en het 3de en 5de leerjaar zullen iets maken en zelfs onze kleuters zullen na nieuwjaar hun keukenkunsten tonen.

    Uiteraard is het de bedoeling van toch wat winst te maken. Deze is echter helemaal niet voor onszelf bedoeld.

    Vorige maand brachten juf Chantal en juf Mia een bezoek aan Sri Lanka. Ze werkten er gedurende drie weken in de schooltjes van een grote theeplantage. Een Waregemse dokter was er na de tsunamiramp werkzaam. Zijn verhalen zetten Ann Viane aan om gedurende een jaar naar Sr; Lanka te trekken met haar drie kinderen. Vanuit haar werk is dit privéproject ontstaan waaraan wij graag onze medewerking verlenen. We weten met grote zekerheid dat elke cent die we aan dit project schenken naar de kinderen op de plantages zal gaan.

    Vandaar, beste ouders, deze warme oproep om ons 'eerlijk handeltje' te steunen. We danken jullie nu alvast voor jullie positieve medewerking. Met vriendelijke groeten, 
    de werkgroep fair trade
    Ann Buyse/Nathalie Rigole, directie

    PS.Alle nieuws en sfeerbeelden kan u volgen via de website van de centrumschool. 
    Biologische pruimen.

    Peacockschool-Estate Hulandawa,

     

    Dokter Thierry Dalewyn, uit Waregem, vertrok naar Matara in Sri Lanka voor humanitaire hulp en ontdekte de grote problemen op de gigantische theeplantages in het binnenland.

    Families leven er in erbarmelijke omstandigheden. De mannen zijn loonarbeiders en verdienen slechts 1 euro per dag, vrouwen werken meestal op de theeplantages. Tot vorig jaar 2006 werden de kinderen thuis opgesloten in erbarmelijke toestanden terwijl de ouders gingen uit werken. Geboeid door de verhalen van dokter Thierry vertrok Ann Viane in september 2006 samen met haar drie kinderen naar Matara om de vervallen schooltjes op de theeplantage Hulandawa terug op te bouwen met hulp van privé-sponsoring uit Kortrijk en omstreken.

    Daar aangekomen ontmoette ze aan het station Lucky, een taxi (tuk-tuk) driver die haar bondgenoot werd. Lucky was bereid te werken voor het project van Ann en Thierry,
    dit zijnde helpen de schooltjes herop te bouwen op de plantage: Mainschool, Playschool, Mountain School.

    Begin 2007 kwam Peacockschool erbij, gefinancierd door juf Chantal, haar man en mensen uit hun vriendenkring. Peacockschool werd opgericht in een bestaande schuur op de theeplantage waar nu nog altijd de theepluksters 2x per dag komen om de thee te laten wegen telkens 24 kg en dit dragen ze op hun hoofd .
     
    In maart werd de "Peacockschool" feestelijk geopend. Uit de heuvels kwamen mensen kijken en meevieren. De schooltjes zijn hoofdzakelijk kleuterschooltjes met opvang van lagere schoolkinderen die op de theeplantage wonen. Vaak is het te ver of te duur om naar de officiële school te gaan. In de plantagescholen worden de kinderen taal en wiskunde bijgebracht. Leerkrachten worden betaald door de eigenaar van de plantage. Enkel de juf van Peacock wordt betaald door het "project". Hun dagtaak begint om 7u30 tot 17u dit met een tijdelijk contract, dwz: geen verlof, laag loon (R 5500 of €197/maand)

    De kinderen komen ‘s morgens naar het schooltje met of zonder eten, ze worden gecontroleerd op muggen- en tekenbeten en worden verzorgd. Het "project" zorgt voor de medicijnen, een melkproduct voor elk kind ’s morgens, en een stuk fruit of groente in de namiddag. Wie geen eten mee heeft voor de middag eet niets. In iedere school is een waterzuiveringstoestel aanwezig  zodat de kinderen drinkbaar water kunnen drinken, tenminste als er water uit de kraan komt het kan al eens lukken dat er geen water is. In de Mountain en het Peacockschool is nog geen electiciteit!


    Juf Mia en Juf Chantal
    Ons verblijf augustus 2007


    Bij ons bezoek merkten wij op dat het er verschrikkelijk heet is. (meer dan 40°). Er is geen ventilatie genoeg in de muur. Er is hier nog veel werk.

    Telkens we naar de Peacockschool gingen zei juf Iresha dat ze weer geen water had en ergens anders water moest halen. Over de hitte spraken ze niet, wij merkten op dat het er verschrikkelijk heet is, er is niet genoeg ventilatie in de muren de temperatuur liep soms heel hoog op, meer dan 40° maar hen hoorde je niet klagen.

    We spraken de manager van de plantage aan om met spoed te zorgen dat er water en elektriciteit zou komen. In de derde week van ons verblijf was er terug water, en de elektricien was bezig met  leiding te leggen en een ventilator aan te brengen.

    De juf probeert om al deze kindjes van verschillende leeftijden wat bij te brengen. We bewonderden haar om haar geduld en creativiteit. We begrepen niet waar ze de energie vandaan haalt om voor zo weinig geld voortdurend in de weer te zijn, te verzorgen, les te geven, eten te geven, de klas op te ruimen enz. Niemand klaagt er. Dankbare, lachende gezichtjes keken ons telkens aan.

    We stelden vast dat de kledij van de kindjes vuil en versleten waren en besloten nieuwe kledij te kopen in Matara. We kochten ook schoolmateriaal en speelgoed voor de kinderen. De dag dat we nieuwe kledij mee hadden stopten de mama's even het theeplukken om vol bewondering te komen kijken naar hun kinderen in hun nieuwe kledij. De spiegel die we meebrachten bracht hen in verwondering. Voor het eerst zagen ze hun eigen beeld ! Onvoorstelbare reactie‘s! We zijn heel tevreden met het beetje geluk dat wij hen konden schenken.


    taxi (tuk-tuk) en theeplukkers
    Wie hier ziek is moet naar het dispensarium in de Mainschool waar een persoon die een beetje op de hoogte is van geneeskunde in een armtierig kabinet probeert te helpen met de medicijnen die gekocht worden door het 'project'.

    Iedere maand komt de verpleegster van het dispensarium naar de schooltjes om de kindjes te wegen en wat raad te geven aan de mama's. De verplaatsing voor de meeste mensen gebeurt hier te voet over stoffige, hobbelige wegen. Ongelooflijk hoe wij overal doorgeraakten met een tuk-tuk, meestal volgeladen met materiaal voor de schooltjes.
    Dankzij het 'project' kunnen deze schooltjes voorlopig blijven bestaan,
    hopelijk voor altijd!
    Het is een heel nobel project waarvan het geld zuiver naar de noden gaat van de schooltjes.

    Na drie weken viel het afscheid zwaar aan beide kanten. De mensen en de kinderen waren héél dankbaar. De plaatselijke bevolking kreeg er weet van dat we geen toeristen waren maar "teachers" die hulp boden aan de kinderen. Dit waardeerden zij ten zeerste.
    Nog nooit hebben wij zo'n dankbaarheid en waardering gevoeld. Voor ons was het een verrijking om daar te mogen werken.



    We hopen dat wij iets hebben betekend voor hen. Zij hebben in ieder geval heel veel betekend voor ons!

    Estoeti / dank u wel!
    Juf Mia en juf Chantal

    18-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wij zijn wereldburgers
    Het voorproefje  van de zelfgemaakte confituur door de leerlingen van het 4de leerjaar wordt in het kader van ons fair trade project tijdens het nieuwe schooljaar die nu op 3 september van start gaat uitgebouwd binnen het eerlijk handeltje.
    In het kader van dit project ontvingen we in juni 2007 als blijk van waardering een oorkonde van kleur bekennen. Deze organisatie steunt mondiale projecten en wereldburgertrajecten waarmee scholen sleutelen aan bewustmaking, de solidariteit vergroten en zodoende de strijd aangaan tegen onrecht en armoede.


    03-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bewustmakingsdag 2007
    .


     

    De tentoonstelling van de millennium.
     


    Op weg naar de millennium.
     
    .


     

    Eigen ontwerp van de vlag .
     


    De vlag Fair-trade.
     
    .


     

    De afrikaanse klas .
     


    De Afrikaanse dans.
     
    .


     

    De Wereldwinkel.
     




    Zelf gemaakt speelgoed.
     
    .


     

    Bedankt het is mooi geweest.

    "Sfeerbeelden kleuter & lager"
    klik in de beelden

    27-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Imago - februari blz. 1
    .


    Vervolg blz.2

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Imago - februari blz.2
    .

    26-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nobelprijs winnaar
    .
    .

    25-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wereldwinkel op school
    .

    Lees ook imago nummer van oktober

    18-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De tijd loopt ook in de centrumschool

    Het tweede deel van ons tweede projectjaar komt er aan!


    We zullen werken rond de 8 milleniumdoelstellingen,
    de gelijkheid jongens-meisjes en fair trade.
    Vooral op onze bewustmakingsdag op 19 maart komen deze drie thema's aan bod.
    In ons projecthoekje kunnen de kinderen reeds een tipje van de sluier oplichten.
    Heel wat mensen engageren zich om er een succesvolle dag van te maken.

    17-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Project hoekje

    Enkele sfeerbeelden van de millenniumdoelstellingen tweede projectjaar

    .

    13-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tweede projectjaar
    .
    De tijd loopt in onze millenniumschool.

    We zijn reeds volop bezig met ons tweede projectjaar.
    In het eerste trimester werkten we mee aan de 11.11.11 campagne
    die aandacht besteedde aan de doelstelling: 
    RECHT OP VOEDSEL!
    (zie blog: uiendag)

    In het tweede trimester zullen we vooral aandacht besteden aan de,

    ACHT MILLENNIUMDOELSTELLINGEN.

    Op 19 maart houden we onze jaarlijkse bewustmakingsdag
    die volledig in het teken zal staan van deze doelstellingen.
    De kinderen zullen hierbij actief betrokken worden via allerhande workshops.

    We kijken uit naar deze milleniumdag!

    Wie hier nog een steentje kan bijdragen op een of andere manier mag:
    contact opnemen met: mia@centrumschool.be

     
    Dat is in elk geval beloofd door 191 staatshoofden. "Een andere wereld"
    Alle lidstaten van de VN hebben de Millenniumdoelstellingen ondertekend.

    10-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Millenniumsfeer

    Miljoenen mensen in de wereld
    bereiden zich voor naar het nieuwe jaar
    2007


    28-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.foto slide
    .

    27-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het uienverhaal
    een kind komt op school, is heel fier, heeft een brief ontvangen uit Afrika van boer Joseph!
    toont deze aan zijn vriend(in) op de speelplaats. Leest deze voor!
    Joepie ! Ik heb post uit Afrika. Whaw, een brief uit Afrika ?
    Ja een brief van boer Joseph, de papa van Tapha. Vlug maak hem open, ik ben super nieuwsgierig Hallo! Ik ben boer Joseph, de papa van Tapha. Toen Tapha nog klein was, ging het heel goed op de boerderij. Ik plant ajuinen en mijn vrouw gaat die verkopen op de markt. We verdienen daarmee genoeg geld om alles te kopen wat we nodig hadden en onze kinderen naar school te sturen. Mijn vrouw werkt hard in de groententuin en kweekt daar tomaten en andere groenten. Die eten we meestal zelf op, maar als er nog over zijn, verkopen we ze ook op de markt. We hebben ook een geit. Haar melk verkopen we. We trokken dus vaak naar de markt, met onze uien, groenten, melk en eieren. Maar nu kunnen we niet meer naar de markt! ........... Je moet ons komen helpen! We hebben jullie hulp nodig! Tot gauw Joseph Oei, dat is geen vrolijk nieuws! Nee, Joseph heeft een groot probleem,we moeten hem helpen! Ga je mee? Ik ga op bezoek. Wat verderop vinden ze Joseph bij een bakje uien.Hij kijkt heel bedroefd! Hallo Joseph! Wat is er hier gebeurd? Ik ben woedend! ik ben ontzettend boos!Maar waarom? Weten jullie dan niet wat er gebeurd is? Nee Er kwam een nieuwe marktkramer op de markt staan met uien uit een ander land: Nederland! Zo'n mooie uien had ik nog nooit gezien. Daarnaast kwam een vrouw staan met melk uit nog een ander land Frankrijk. Deze melk was heel goedkoop.

    Waarom verkopen ze die uien en die melk bij jullie in Afrika? Boeren uit Europa zaaien te veel uien, hebben te veel melk en te veel kippen. De Europeanen krijgen alles nooit op. Dus voeren ze alles maar uit naar ons. Ze overstelpen onze markt. Waarom zijn die uien dan zoveel mooier? De zaadjes zijn veel beter, daardoor zijn de uien veel groter en sappiger. Bovendien zijn ze nog goedkoop omdat de boeren in Europa van hun ministers geld krijgen. En ze hebben allemaal dure machines om heel snel veel goede ajuinen te kweken. Dat hebben wij allemaal niet. Wij krijgen niets meer verkocht! Onze uien liggen daar gewoon te rotten. De mensen gaan bij de nieuwe marktkramer kopen. De mensen kijken zelfs niet meer naar onze producten. Ik ben zelfs zo boos dat ik de allergrootste Nederlands ui in mijn mond gestoken heb heb deze in twee gebeten. Zo wilde ik aantonen dat die Nederlandse uien ons verstikken. De Europese landen moeten stoppen met de export van hun producten, anders kunnen wij nooit meer genoeg verdienen om ons gezin te onderhouden. Wat moeten wij nu doen? Hoe moeten wij nu geld verdienen? Hoe kunnen we helpen? Ik heb een idee. Wij kunnen hier in Afrika niet zoveel doen, maar we blijven zeker niet bij de pakken zitten!
    we moeten onze ministers wakker schudden.
    Wakker schudden?
    ja , 11.11.11 helpt de boeren in de hele wereldom ervoor te zorgen dat ze hun producten beter kunnen verkopen.
    Ze vragen aan de ministers ervoor te zorgen dat;
    1/de boeren en boerinnen in het Zuiden het recht krijgen om hun landbouwmarkt te beschermen
    2/dat ze steun krijgen om hun producten te verbeteren
    3/dat er geen buitenlandse producten gedumpt worden op de markten in het Zuiden.  

    Hoe kunnen
    11.11.11 helpen? dit kunnen we doen door onze namen in te vullen op de ajuinenkaartjes, deze worden samen met een foto van ons kraampje afgegeven aan minister Karel De Gucht. Zo kunnen we hem laten weten dat we vinden dat hij mee moet zoeken naar een oplossing voor de problemen van Joseph Dank je wel vrienden uit de Centrumschool. Hopelijk kunnen we binnenkort weer voor ons gezin zorgen en weer met onze melk, uien en groenten naar de markt trekken.

    Ook dank je wel aan de directie.

    21-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11.11.11 in 2006

    Vrijdag 27 oktober UIENDAG in Vlaanderen!

    11.11.11 roept iedereen op om op vrijdag 27 oktober uien te eten:
    een symbolische daad van solidariteit met de 600 miljoen boeren uit het

    Zuiden die in extreme armoede leven.

    11.11.11 in 2006

    Honger, duurzame landbouw en het recht op voedsel.

    Honger! Dat is nog elke dag de keiharde werkelijkheid voor 850 miljoen mensen op deze wereld.
    Driekwart van hen zijn arme boeren in ontwikkelingslanden. Vreemd is dat, want zij produceren voedsel,
    maar worden zelf als eerste met honger geconfronteerd!

    Afrikaanse kippenkwekers kunnen hun kippen niet meer kwijt, door de invoer van goedkoop
    geproduceerde kippen uit Europa. Senegalese uienboeren overleven nog nauwelijks, want hun markt
    wordt overspoeld door uien uit Nederland. Filippijnse rijsttelers kunnen niet concurreren
    met goedkope rijst uit China en Taiwan. Honduras kampt met een overaanbod aan graan en maïs uit
    de Verenigde Staten. Door dumping en grootschalige import verliezen miljoenen kleine boeren zo hun broodnodig inkomen.

    Daarom voert 11.11.11 in het kader van 2015 DE TIJD LOOPT -
    samen met een aantal Vlaamse milieuorganisaties zoals Greenpeace en Bond Beter Leefmilieu-
    twee jaar campagne rond het recht op voedsel.
    We bundelen onze krachten en eisen dat alles in het werk wordt gesteld
    om de eerste Milleniumdoelstelling te halen: honger halveren tegen 2015!

    2015

    DE MILLENNIUMDOELSTELLINGEN

    DE TIJD LOOPT

    Kleine boeren moeten een eerlijke kans krijgen! Ze moeten het recht hebben om lokale markten
    af te schermen tegen goedkope import. Alle vormen van dumping en exportsubsidie vanuit het
    Noorden horen te stoppen. En ze verdienen onze steun in hun strijd voor een leefbare landbouw,
    met betere toegang krijgen tot zaad, kredieten, opslagmogelijkheden, enz ...

    Ook wij doen mee ....

    In het kader van ons zuid-Afrika project: "Op weg naar een Millenniumschool"
    willen we onze kinderen in de loop van volgende week bewust maken van deze problematiek.
    Om dit project naar de kinderen duidelijk te maken" vragen we dat elke leerling één ui
    zou meebrengen naar de klas.


    Er is een marktkraampje opgesteld en daar worden alle ajuinen per klas verzameld .

    20-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Internationaal basisonderwijs
    Over onze school  in Imago jaargang 6-nummer1 - oktober 2006


    19-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kinderrechten

    De 12 belangrijke rechten zijn;

     1. Kinderen hebben recht op gelijke kansen................  2. Kinderen hebben recht om te spelen
     3. Kinderen hebben recht op een woning..................... 4. Kinderen hebben recht op onderwijs
     5. Kinderen hebben recht op voeding en kledij.............6. Kinderen hebben recht op verzorging
     7. Kinderen hebben recht op sport en cultuur...............8. Kinderen hebben recht op een naam
     9. Kinderen hebben recht op bescherming..................10. Kinderen hebben recht op ouders
    11. Kinderen hebben recht op een eigen mening..........12. Kinderen hebben recht op vrijheid

    Onze creatieve manier om het thema rechten van het kind in het daglicht te stellen,
    hebben we een ganse week gewerkt met een zelfgemaakte CD.
    Er werden slechts vijf rechten behandeld. Iedere klas kreeg een recht toegewezen om uit te diepen.
    Door naar de uitzending te luisteren maakten de kinderen uit over welk recht het ging, om dan samen met de lkr het kinderrecht te bespreken.

    Met een levensgroot figuur getekend van een kind werden alle namen van dat leerjaar
    (één figuur per leerjaar) getekend of geplakt met ook het desbetreffende recht erop.


    Deze grote figuren werden naar het slotmoment meegebracht per leerjaar werden de rechten opgehangen met de roep over hun recht:
    Vb. "wij hebben recht op voedsel!" en het figuur werd aan het sportraam opgehangen. 
    Tijdens het slotmoment werd het lied: 'song of peace' gezongen met een gepaste slotkreet!

    De kleuters werkten op een eenvoudige manier mee aan dit project met het "recht op kledij"
    die aansloot op hun thema in voorbereiding op het schoolfeest.

    <

    18-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Centrumschool vindt partner in Soweto
    Het project "Op weg naar een millenniumschool" is een driejarig ontwikkelingseducatieproject op initiatief
    van de Vlaamse regering en onder impuls van OVSG-AVSG (het onderwijssecretariaat van steden en gemeenten).
    De thema's waar de scholen rond werken, zijn kinderrechten, gelijke rechten voor jongens en meisjes, microkredieten en eerlijke handel.

    Het driejarig project kende vorig schooljaar (2005 - 2006) een begin met het leggen van de nodige contacten en aftasten van de mogelijkheden. De juffen An, Veerle, Nathalie en Mia leiden dit project.


    Bewustmakingsdag Centrumschool Kuurne

    "Activiteiten op school"
    in afwachting van het project kinderrechten die in mei zal gebeuren hebben we een bijkomend initiatief genomen
    om de kinderen nog meer met de partnerschool via film kennis te maken.

    We organiseerden een bewustmakingsdag,


    waarbij alle leerlingen van kleuter tot zesde ondergedompeld werden in een Zuid-Afrikaans bad.
    Lees meer hierover op "betoverend veelzijdig"  en "centrumschool"


    27-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27-10 ajuinendag

    Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig.  Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.

    Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.

    Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".

    Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen.  In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.

    Nu is uw blog aangemaakt.  Maar wat nu???!

    Lees dit in het volgende bericht hieronder!



    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs