Blog Yvette


Kinder en jongerentelefoon


Schoolsite
Foto
Take my hand
Inhoud blog
  • officieel Millenniumschool
  • Kerstmusical 2008
  • Kinderrechtengang
  • November verkoop (h)eerlijke handel
  • Producten uit het noorden
  • Werknemers zijn geen gereedschap
  • Strijden voor goede jobs en eerlijke lonen
  • Deze week staat eerlijke handel centraal
  • Deze school is verkocht
  • Week van de Fairtrade
  • Centrumschool verkocht
  • Een spiegel om naar jezelf te kijken
  • Intentieverklaring te Brussel
  • Studio Globo Brussel
  • Officieel Millenniumschool
  • Het feest was compleet
  • Hoe het allemaal begon
  • tsunami
  • Afsluitmoment
  • Het vastenproject van de centrumschool
  • Krantenknipsel bewustmakingsdag
  • Centrumwereldwinkel Mueslikoekjes
  • Info Kerstmusical en kerstmarkt
  • Kerst brengt vrienden
  • Kerstmarkt eerlijk handeltje
  • aanbod november/december
  • Paulette de naaister
  • Centrumschool vindt partner in Soweto
  • Centrumwereldwinkel
  • sfeerbeelden van Matara
  • Hoopvollere toekomst & sfeerbeelden uit Matara
  • Derde en laatste werkjaar
  • Wij zijn wereldburgers
  • Bewustmakingsdag 2007
  • Imago - februari blz. 1
  • Imago - februari blz.2
  • Nobelprijs winnaar
  • wereldwinkel op school
  • De tijd loopt ook in de centrumschool
  • Project hoekje
  • Tweede projectjaar
  • Millenniumsfeer
  • foto slide
  • Het uienverhaal
  • 11.11.11 in 2006
  • Internationaal basisonderwijs
  • Kinderrechten
  • Centrumschool vindt partner in Soweto
  • 27-10 ajuinendag

    Centrumschool verkocht

    Intentieverklaring

    Studio Globo

    Diavoorstelling

    Sfeerbeelden wij maken

    mueslikoekjes

    Chocolade crispies

    Eerlijk handeltje

    Fairtrade 2007

    Lijstje met linken
  • betoverend veelzijdig
  • Centrumschool
  • De tijd loopt
  • Kinderrechten
  • Poza waar ben je?
  • 11.11.11 index
  • 2link Kuurne
  • 16 oktober 2007
    wereldvoedseldag








    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    de tijd loopt
    Op weg naar een millenniumschool!
    Onze partnerschool in Zuid-Afrika is de Ditau Primary school in Soweto
    01-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.officieel Millenniumschool
     


    De artikels over dit project kan je lezen volgens hoe alles begon
    ß

    27-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27-10 ajuinendag

    Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig.  Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.

    Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.

    Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".

    Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen.  In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.

    Nu is uw blog aangemaakt.  Maar wat nu???!

    Lees dit in het volgende bericht hieronder!


    18-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Centrumschool vindt partner in Soweto
    Het project "Op weg naar een millenniumschool" is een driejarig ontwikkelingseducatieproject op initiatief
    van de Vlaamse regering en onder impuls van OVSG-AVSG (het onderwijssecretariaat van steden en gemeenten).
    De thema's waar de scholen rond werken, zijn kinderrechten, gelijke rechten voor jongens en meisjes, microkredieten en eerlijke handel.

    Het driejarig project kende vorig schooljaar (2005 - 2006) een begin met het leggen van de nodige contacten en aftasten van de mogelijkheden. De juffen An, Veerle, Nathalie en Mia leiden dit project.


    Bewustmakingsdag Centrumschool Kuurne

    "Activiteiten op school"
    in afwachting van het project kinderrechten die in mei zal gebeuren hebben we een bijkomend initiatief genomen
    om de kinderen nog meer met de partnerschool via film kennis te maken.

    We organiseerden een bewustmakingsdag,


    waarbij alle leerlingen van kleuter tot zesde ondergedompeld werden in een Zuid-Afrikaans bad.
    Lees meer hierover op "betoverend veelzijdig"  en "centrumschool"


    19-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kinderrechten

    De 12 belangrijke rechten zijn;

     1. Kinderen hebben recht op gelijke kansen................  2. Kinderen hebben recht om te spelen
     3. Kinderen hebben recht op een woning..................... 4. Kinderen hebben recht op onderwijs
     5. Kinderen hebben recht op voeding en kledij.............6. Kinderen hebben recht op verzorging
     7. Kinderen hebben recht op sport en cultuur...............8. Kinderen hebben recht op een naam
     9. Kinderen hebben recht op bescherming..................10. Kinderen hebben recht op ouders
    11. Kinderen hebben recht op een eigen mening..........12. Kinderen hebben recht op vrijheid

    Onze creatieve manier om het thema rechten van het kind in het daglicht te stellen,
    hebben we een ganse week gewerkt met een zelfgemaakte CD.
    Er werden slechts vijf rechten behandeld. Iedere klas kreeg een recht toegewezen om uit te diepen.
    Door naar de uitzending te luisteren maakten de kinderen uit over welk recht het ging, om dan samen met de lkr het kinderrecht te bespreken.

    Met een levensgroot figuur getekend van een kind werden alle namen van dat leerjaar
    (één figuur per leerjaar) getekend of geplakt met ook het desbetreffende recht erop.


    Deze grote figuren werden naar het slotmoment meegebracht per leerjaar werden de rechten opgehangen met de roep over hun recht:
    Vb. "wij hebben recht op voedsel!" en het figuur werd aan het sportraam opgehangen. 
    Tijdens het slotmoment werd het lied: 'song of peace' gezongen met een gepaste slotkreet!

    De kleuters werkten op een eenvoudige manier mee aan dit project met het "recht op kledij"
    die aansloot op hun thema in voorbereiding op het schoolfeest.

    <

    20-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Internationaal basisonderwijs
    Over onze school  in Imago jaargang 6-nummer1 - oktober 2006


    21-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11.11.11 in 2006

    Vrijdag 27 oktober UIENDAG in Vlaanderen!

    11.11.11 roept iedereen op om op vrijdag 27 oktober uien te eten:
    een symbolische daad van solidariteit met de 600 miljoen boeren uit het

    Zuiden die in extreme armoede leven.

    11.11.11 in 2006

    Honger, duurzame landbouw en het recht op voedsel.

    Honger! Dat is nog elke dag de keiharde werkelijkheid voor 850 miljoen mensen op deze wereld.
    Driekwart van hen zijn arme boeren in ontwikkelingslanden. Vreemd is dat, want zij produceren voedsel,
    maar worden zelf als eerste met honger geconfronteerd!

    Afrikaanse kippenkwekers kunnen hun kippen niet meer kwijt, door de invoer van goedkoop
    geproduceerde kippen uit Europa. Senegalese uienboeren overleven nog nauwelijks, want hun markt
    wordt overspoeld door uien uit Nederland. Filippijnse rijsttelers kunnen niet concurreren
    met goedkope rijst uit China en Taiwan. Honduras kampt met een overaanbod aan graan en maïs uit
    de Verenigde Staten. Door dumping en grootschalige import verliezen miljoenen kleine boeren zo hun broodnodig inkomen.

    Daarom voert 11.11.11 in het kader van 2015 DE TIJD LOOPT -
    samen met een aantal Vlaamse milieuorganisaties zoals Greenpeace en Bond Beter Leefmilieu-
    twee jaar campagne rond het recht op voedsel.
    We bundelen onze krachten en eisen dat alles in het werk wordt gesteld
    om de eerste Milleniumdoelstelling te halen: honger halveren tegen 2015!

    2015

    DE MILLENNIUMDOELSTELLINGEN

    DE TIJD LOOPT

    Kleine boeren moeten een eerlijke kans krijgen! Ze moeten het recht hebben om lokale markten
    af te schermen tegen goedkope import. Alle vormen van dumping en exportsubsidie vanuit het
    Noorden horen te stoppen. En ze verdienen onze steun in hun strijd voor een leefbare landbouw,
    met betere toegang krijgen tot zaad, kredieten, opslagmogelijkheden, enz ...

    Ook wij doen mee ....

    In het kader van ons zuid-Afrika project: "Op weg naar een Millenniumschool"
    willen we onze kinderen in de loop van volgende week bewust maken van deze problematiek.
    Om dit project naar de kinderen duidelijk te maken" vragen we dat elke leerling één ui
    zou meebrengen naar de klas.


    Er is een marktkraampje opgesteld en daar worden alle ajuinen per klas verzameld .

    27-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het uienverhaal
    een kind komt op school, is heel fier, heeft een brief ontvangen uit Afrika van boer Joseph!
    toont deze aan zijn vriend(in) op de speelplaats. Leest deze voor!
    Joepie ! Ik heb post uit Afrika. Whaw, een brief uit Afrika ?
    Ja een brief van boer Joseph, de papa van Tapha. Vlug maak hem open, ik ben super nieuwsgierig Hallo! Ik ben boer Joseph, de papa van Tapha. Toen Tapha nog klein was, ging het heel goed op de boerderij. Ik plant ajuinen en mijn vrouw gaat die verkopen op de markt. We verdienen daarmee genoeg geld om alles te kopen wat we nodig hadden en onze kinderen naar school te sturen. Mijn vrouw werkt hard in de groententuin en kweekt daar tomaten en andere groenten. Die eten we meestal zelf op, maar als er nog over zijn, verkopen we ze ook op de markt. We hebben ook een geit. Haar melk verkopen we. We trokken dus vaak naar de markt, met onze uien, groenten, melk en eieren. Maar nu kunnen we niet meer naar de markt! ........... Je moet ons komen helpen! We hebben jullie hulp nodig! Tot gauw Joseph Oei, dat is geen vrolijk nieuws! Nee, Joseph heeft een groot probleem,we moeten hem helpen! Ga je mee? Ik ga op bezoek. Wat verderop vinden ze Joseph bij een bakje uien.Hij kijkt heel bedroefd! Hallo Joseph! Wat is er hier gebeurd? Ik ben woedend! ik ben ontzettend boos!Maar waarom? Weten jullie dan niet wat er gebeurd is? Nee Er kwam een nieuwe marktkramer op de markt staan met uien uit een ander land: Nederland! Zo'n mooie uien had ik nog nooit gezien. Daarnaast kwam een vrouw staan met melk uit nog een ander land Frankrijk. Deze melk was heel goedkoop.

    Waarom verkopen ze die uien en die melk bij jullie in Afrika? Boeren uit Europa zaaien te veel uien, hebben te veel melk en te veel kippen. De Europeanen krijgen alles nooit op. Dus voeren ze alles maar uit naar ons. Ze overstelpen onze markt. Waarom zijn die uien dan zoveel mooier? De zaadjes zijn veel beter, daardoor zijn de uien veel groter en sappiger. Bovendien zijn ze nog goedkoop omdat de boeren in Europa van hun ministers geld krijgen. En ze hebben allemaal dure machines om heel snel veel goede ajuinen te kweken. Dat hebben wij allemaal niet. Wij krijgen niets meer verkocht! Onze uien liggen daar gewoon te rotten. De mensen gaan bij de nieuwe marktkramer kopen. De mensen kijken zelfs niet meer naar onze producten. Ik ben zelfs zo boos dat ik de allergrootste Nederlands ui in mijn mond gestoken heb heb deze in twee gebeten. Zo wilde ik aantonen dat die Nederlandse uien ons verstikken. De Europese landen moeten stoppen met de export van hun producten, anders kunnen wij nooit meer genoeg verdienen om ons gezin te onderhouden. Wat moeten wij nu doen? Hoe moeten wij nu geld verdienen? Hoe kunnen we helpen? Ik heb een idee. Wij kunnen hier in Afrika niet zoveel doen, maar we blijven zeker niet bij de pakken zitten!
    we moeten onze ministers wakker schudden.
    Wakker schudden?
    ja , 11.11.11 helpt de boeren in de hele wereldom ervoor te zorgen dat ze hun producten beter kunnen verkopen.
    Ze vragen aan de ministers ervoor te zorgen dat;
    1/de boeren en boerinnen in het Zuiden het recht krijgen om hun landbouwmarkt te beschermen
    2/dat ze steun krijgen om hun producten te verbeteren
    3/dat er geen buitenlandse producten gedumpt worden op de markten in het Zuiden.  

    Hoe kunnen
    11.11.11 helpen? dit kunnen we doen door onze namen in te vullen op de ajuinenkaartjes, deze worden samen met een foto van ons kraampje afgegeven aan minister Karel De Gucht. Zo kunnen we hem laten weten dat we vinden dat hij mee moet zoeken naar een oplossing voor de problemen van Joseph Dank je wel vrienden uit de Centrumschool. Hopelijk kunnen we binnenkort weer voor ons gezin zorgen en weer met onze melk, uien en groenten naar de markt trekken.

    Ook dank je wel aan de directie.

    28-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.foto slide
    .

    10-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Millenniumsfeer

    Miljoenen mensen in de wereld
    bereiden zich voor naar het nieuwe jaar
    2007


    13-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tweede projectjaar
    .
    De tijd loopt in onze millenniumschool.

    We zijn reeds volop bezig met ons tweede projectjaar.
    In het eerste trimester werkten we mee aan de 11.11.11 campagne
    die aandacht besteedde aan de doelstelling: 
    RECHT OP VOEDSEL!
    (zie blog: uiendag)

    In het tweede trimester zullen we vooral aandacht besteden aan de,

    ACHT MILLENNIUMDOELSTELLINGEN.

    Op 19 maart houden we onze jaarlijkse bewustmakingsdag
    die volledig in het teken zal staan van deze doelstellingen.
    De kinderen zullen hierbij actief betrokken worden via allerhande workshops.

    We kijken uit naar deze milleniumdag!

    Wie hier nog een steentje kan bijdragen op een of andere manier mag:
    contact opnemen met: mia@centrumschool.be

     
    Dat is in elk geval beloofd door 191 staatshoofden. "Een andere wereld"
    Alle lidstaten van de VN hebben de Millenniumdoelstellingen ondertekend.

    17-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Project hoekje

    Enkele sfeerbeelden van de millenniumdoelstellingen tweede projectjaar

    .

    18-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De tijd loopt ook in de centrumschool

    Het tweede deel van ons tweede projectjaar komt er aan!


    We zullen werken rond de 8 milleniumdoelstellingen,
    de gelijkheid jongens-meisjes en fair trade.
    Vooral op onze bewustmakingsdag op 19 maart komen deze drie thema's aan bod.
    In ons projecthoekje kunnen de kinderen reeds een tipje van de sluier oplichten.
    Heel wat mensen engageren zich om er een succesvolle dag van te maken.

    25-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wereldwinkel op school
    .

    Lees ook imago nummer van oktober

    26-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nobelprijs winnaar
    .
    .

    27-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Imago - februari blz.2
    .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Imago - februari blz. 1
    .


    Vervolg blz.2

    03-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bewustmakingsdag 2007
    .


     

    De tentoonstelling van de millennium.
     


    Op weg naar de millennium.
     
    .


     

    Eigen ontwerp van de vlag .
     


    De vlag Fair-trade.
     
    .


     

    De afrikaanse klas .
     


    De Afrikaanse dans.
     
    .


     

    De Wereldwinkel.
     




    Zelf gemaakt speelgoed.
     
    .


     

    Bedankt het is mooi geweest.

    "Sfeerbeelden kleuter & lager"
    klik in de beelden

    18-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wij zijn wereldburgers
    Het voorproefje  van de zelfgemaakte confituur door de leerlingen van het 4de leerjaar wordt in het kader van ons fair trade project tijdens het nieuwe schooljaar die nu op 3 september van start gaat uitgebouwd binnen het eerlijk handeltje.
    In het kader van dit project ontvingen we in juni 2007 als blijk van waardering een oorkonde van kleur bekennen. Deze organisatie steunt mondiale projecten en wereldburgertrajecten waarmee scholen sleutelen aan bewustmaking, de solidariteit vergroten en zodoende de strijd aangaan tegen onrecht en armoede.


    17-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Derde en laatste werkjaar
                  Kuurne, 13-09-'07

    Beste ouders, en lezers van het project.

    Met ons fair trade project zijn we dit schooljaar in het derde en laatste werkjaar beland. In het 1ste jaar werkten we met de hele school rond 'de rechten van het kind'. Vorig schooljaar behandelden we de gelijkheid en verschillen tussen jongens en meisjes. Dit jaar moeten we een eerlijk handeltje opstarten. Vanuit onze onderwijskoepel OVSG werden we gevraagd een samenwerking aan te gaan met Oxfam Wereldwinkels. Dat hebt u misschien al gemerkt tijdens de recepties en het schoolfeest van vorig jaar waar we fruitsap en wijn van de wereldwinkel geschonken hebben. Daarmee gaan we voor 'eerlijke handel'.

    Eerlijke handel betekent dat boeren in het zuiden, die vaak uitgebuit worden door het rijke noorden, eerlijke prijzen krijgen voor de producten die zij op de markt brengen. Een aantal organisaties, waaronder Oxfam Wereldwinkels, ondersteunen deze handel. Uiteraard zijn zij niet de enige. Tegenwoordig dragen heel wat producten reeds 'een fair trade label'. Een gamma producten vind je ook in bijv. Colruyt en Delhaize.

    De bedoeling is om gedurende een aantal maanden een aantal producten te koop aan te bieden. Vandaag kregen de kinderen een bestellijst mee voor september. Het thema van deze maand is 'ontbijt'.
    We hebben voor u een aantal producten geselecteerd. Die kan u bestellen. Naast deze producten bieden we ook een 'koopje van de maand' aan. Deze maand is dit zelfgemaakte pruimenconfituur, gemaakt van biologische pruimen en fair trade rietsuiker. Voor het 'koopje van de maand' staan de leerlingen zelf in. Ze gaan daarvoor in groepen aan de slag. In de mate van het mogelijke worden producten van de wereldwinkel in het koopje verwerkt. Deze maand werken het 2de en het 4de leerjaar samen. Ook het 1ste en 6de en het 3de en 5de leerjaar zullen iets maken en zelfs onze kleuters zullen na nieuwjaar hun keukenkunsten tonen.

    Uiteraard is het de bedoeling van toch wat winst te maken. Deze is echter helemaal niet voor onszelf bedoeld.

    Vorige maand brachten juf Chantal en juf Mia een bezoek aan Sri Lanka. Ze werkten er gedurende drie weken in de schooltjes van een grote theeplantage. Een Waregemse dokter was er na de tsunamiramp werkzaam. Zijn verhalen zetten Ann Viane aan om gedurende een jaar naar Sr; Lanka te trekken met haar drie kinderen. Vanuit haar werk is dit privéproject ontstaan waaraan wij graag onze medewerking verlenen. We weten met grote zekerheid dat elke cent die we aan dit project schenken naar de kinderen op de plantages zal gaan.

    Vandaar, beste ouders, deze warme oproep om ons 'eerlijk handeltje' te steunen. We danken jullie nu alvast voor jullie positieve medewerking. Met vriendelijke groeten, 
    de werkgroep fair trade
    Ann Buyse/Nathalie Rigole, directie

    PS.Alle nieuws en sfeerbeelden kan u volgen via de website van de centrumschool. 
    Biologische pruimen.

    Peacockschool-Estate Hulandawa,

     

    Dokter Thierry Dalewyn, uit Waregem, vertrok naar Matara in Sri Lanka voor humanitaire hulp en ontdekte de grote problemen op de gigantische theeplantages in het binnenland.

    Families leven er in erbarmelijke omstandigheden. De mannen zijn loonarbeiders en verdienen slechts 1 euro per dag, vrouwen werken meestal op de theeplantages. Tot vorig jaar 2006 werden de kinderen thuis opgesloten in erbarmelijke toestanden terwijl de ouders gingen uit werken. Geboeid door de verhalen van dokter Thierry vertrok Ann Viane in september 2006 samen met haar drie kinderen naar Matara om de vervallen schooltjes op de theeplantage Hulandawa terug op te bouwen met hulp van privé-sponsoring uit Kortrijk en omstreken.

    Daar aangekomen ontmoette ze aan het station Lucky, een taxi (tuk-tuk) driver die haar bondgenoot werd. Lucky was bereid te werken voor het project van Ann en Thierry,
    dit zijnde helpen de schooltjes herop te bouwen op de plantage: Mainschool, Playschool, Mountain School.

    Begin 2007 kwam Peacockschool erbij, gefinancierd door juf Chantal, haar man en mensen uit hun vriendenkring. Peacockschool werd opgericht in een bestaande schuur op de theeplantage waar nu nog altijd de theepluksters 2x per dag komen om de thee te laten wegen telkens 24 kg en dit dragen ze op hun hoofd .
     
    In maart werd de "Peacockschool" feestelijk geopend. Uit de heuvels kwamen mensen kijken en meevieren. De schooltjes zijn hoofdzakelijk kleuterschooltjes met opvang van lagere schoolkinderen die op de theeplantage wonen. Vaak is het te ver of te duur om naar de officiële school te gaan. In de plantagescholen worden de kinderen taal en wiskunde bijgebracht. Leerkrachten worden betaald door de eigenaar van de plantage. Enkel de juf van Peacock wordt betaald door het "project". Hun dagtaak begint om 7u30 tot 17u dit met een tijdelijk contract, dwz: geen verlof, laag loon (R 5500 of €197/maand)

    De kinderen komen ‘s morgens naar het schooltje met of zonder eten, ze worden gecontroleerd op muggen- en tekenbeten en worden verzorgd. Het "project" zorgt voor de medicijnen, een melkproduct voor elk kind ’s morgens, en een stuk fruit of groente in de namiddag. Wie geen eten mee heeft voor de middag eet niets. In iedere school is een waterzuiveringstoestel aanwezig  zodat de kinderen drinkbaar water kunnen drinken, tenminste als er water uit de kraan komt het kan al eens lukken dat er geen water is. In de Mountain en het Peacockschool is nog geen electiciteit!


    Juf Mia en Juf Chantal
    Ons verblijf augustus 2007


    Bij ons bezoek merkten wij op dat het er verschrikkelijk heet is. (meer dan 40°). Er is geen ventilatie genoeg in de muur. Er is hier nog veel werk.

    Telkens we naar de Peacockschool gingen zei juf Iresha dat ze weer geen water had en ergens anders water moest halen. Over de hitte spraken ze niet, wij merkten op dat het er verschrikkelijk heet is, er is niet genoeg ventilatie in de muren de temperatuur liep soms heel hoog op, meer dan 40° maar hen hoorde je niet klagen.

    We spraken de manager van de plantage aan om met spoed te zorgen dat er water en elektriciteit zou komen. In de derde week van ons verblijf was er terug water, en de elektricien was bezig met  leiding te leggen en een ventilator aan te brengen.

    De juf probeert om al deze kindjes van verschillende leeftijden wat bij te brengen. We bewonderden haar om haar geduld en creativiteit. We begrepen niet waar ze de energie vandaan haalt om voor zo weinig geld voortdurend in de weer te zijn, te verzorgen, les te geven, eten te geven, de klas op te ruimen enz. Niemand klaagt er. Dankbare, lachende gezichtjes keken ons telkens aan.

    We stelden vast dat de kledij van de kindjes vuil en versleten waren en besloten nieuwe kledij te kopen in Matara. We kochten ook schoolmateriaal en speelgoed voor de kinderen. De dag dat we nieuwe kledij mee hadden stopten de mama's even het theeplukken om vol bewondering te komen kijken naar hun kinderen in hun nieuwe kledij. De spiegel die we meebrachten bracht hen in verwondering. Voor het eerst zagen ze hun eigen beeld ! Onvoorstelbare reactie‘s! We zijn heel tevreden met het beetje geluk dat wij hen konden schenken.


    taxi (tuk-tuk) en theeplukkers
    Wie hier ziek is moet naar het dispensarium in de Mainschool waar een persoon die een beetje op de hoogte is van geneeskunde in een armtierig kabinet probeert te helpen met de medicijnen die gekocht worden door het 'project'.

    Iedere maand komt de verpleegster van het dispensarium naar de schooltjes om de kindjes te wegen en wat raad te geven aan de mama's. De verplaatsing voor de meeste mensen gebeurt hier te voet over stoffige, hobbelige wegen. Ongelooflijk hoe wij overal doorgeraakten met een tuk-tuk, meestal volgeladen met materiaal voor de schooltjes.
    Dankzij het 'project' kunnen deze schooltjes voorlopig blijven bestaan,
    hopelijk voor altijd!
    Het is een heel nobel project waarvan het geld zuiver naar de noden gaat van de schooltjes.

    Na drie weken viel het afscheid zwaar aan beide kanten. De mensen en de kinderen waren héél dankbaar. De plaatselijke bevolking kreeg er weet van dat we geen toeristen waren maar "teachers" die hulp boden aan de kinderen. Dit waardeerden zij ten zeerste.
    Nog nooit hebben wij zo'n dankbaarheid en waardering gevoeld. Voor ons was het een verrijking om daar te mogen werken.



    We hopen dat wij iets hebben betekend voor hen. Zij hebben in ieder geval heel veel betekend voor ons!

    Estoeti / dank u wel!
    Juf Mia en juf Chantal

    04-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoopvollere toekomst & sfeerbeelden uit Matara
    In het kader van ons fair-trade project is de eerste maand van "het eerlijk handeltje" succesvol verlopen. Dank aan iedereen die het project steunen. Binnenkort krijgt u een nieuw aanbod in het thema "aperitief".

    Ook nu gaan een groep leerlingen aan het werk voor het "koopje van de maand". Het project kan ook gevolgd worden via de schoolwebsite.

    Het is een heel nobel project waarvan het geld zuiver naar de noden gaan van het schooltje. Er wordt nog gezocht naar een aantal adoptieouders voor enkele kinderen op de plantage. Voor 20€/maand kan het gezin van het adoptiekind leven, kan het naar school gaan en krijgt het een hoopvollere toekomst.




    Op school adopteren we Schanti een meisje van zeven jaar, 
    kan niet naar school daar ze moet thuis blijven om voor haar
    zieke mama  en kleinere broer te zorgen, haar papa is
    vermist en geld om naar school te gaan is er niet.

    Schanti met haar lachende, donkere ogen, heeft ons hart gestolen. Helaas zit achter deze lachende blik ook veel leed verborgen. Wij willen haar een beetje geluk schenken. Uit haar leven kan zij onze kinderen leren hoe goed zij het hebben en dat ze respect moeten hebben voor elke mens, welke afkomst of godsdienst die ook heeft.
    Lees ook: fair-trade 2007 










    Iedere dag anderhalf uur rijden met een overvolle Tuctuc om de schooltjes te bereiken waar de kinderen met vragende oogjes en lieve gezichtjes ons op wachten, ze weten dat wanneer de Tuctuc in aankomst is, Lucky voedsel aan boord heeft.

    .



















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sfeerbeelden van Matara
    .

    13-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Centrumwereldwinkel


    Nieuw aanbod voor de maand oktober van het eerlijk handeltje. "Thema aperitief en gezonde tussendoortjes".

    Om veiligheidsredenen zetten we geen drank op de bestelbon. Er is een uitgebreid gamma te verkrijgen in de wereldwinkel.
    Voor oktober is het  koopje van de maand "chocoflakes" (cornflakes gedompeld in een badje van chocolade).

    Ook nu gaan een groep leerlingen aan de slag om het koopje v/d maand samen te stellen. (1ste en 6de leerjaar)
    Bestellen kan tot maandag 15 oktober, levering op vrijdag 26 oktober.


    Sfeerbeelden Sri Lanka


    07-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Centrumschool vindt partner in Soweto
     

    Het project "Op weg naar een millenniumschool" is een driejarig ontwikkelingseducatieproject op initiatief
    van de Vlaamse regering en onder impuls van OVSG-AVSG (het onderwijssecretariaat van steden en gemeenten).
    De thema's waar de scholen rond werken, zijn kinderrechten, gelijke rechten voor jongens en meisjes, microkredieten en eerlijke handel.
    De juffen Ann, Nathalie,Veerle en Mia leiden dit project.
    Onze school krijgt de titel 'fair trade school' en krijgt op het einde van het schooljaar de millenniumtrofee.  

    Beste ouders, en lezers van het project.
    Met ons fair trade project zijn we dit schooljaar in het derde en laatste werkjaar beland.

    Dit schooljaar gaat het om "eerlijke handel" waarin vooral aandacht gaat naar sensibilisering.Naast het aanbieden van "eerlijk fruitsap" aan de kinderen en "eerlijke koffie en wijn" aan de volwassenen, is een wereldwinkeltje op school opgericht.. Gedurende enkele maanden kunnen ouders via een bestellbon fair trade producten aankopen, dit in een bepaald thema. Dit in samenwerking met de plaatselijke Oxfam wereldwinkel.
     
    Er wordt  telkens 'een koopje van de maand'. aangeboden,  wat door de leerlingen zelf gemaakt wordt met eerlijke producten als ingrediënten.
    De winst gaat integraal naar een ontwikkelingsproject in Sri lanka. (Peacockschool Matara)
    Ps er staan ook nieuwe foto's;  bij fair trade handel uit respect. (zie linker zijlijn).

    Benieuwd hoe de kinderen chocolade-crispies maken? online het stappenplan met sfeerbeelden.
    Klik in het beeld
    ß

    30-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paulette de naaister


    Paulette heeft op aanvraag van de twee juffen die deze zomer in het Peacock schooltje hebben verbleven,
    voor een 25 tal meisjes voor elk een mooi kleedje gemaakt. Juf Chantal heeft tijdens haar reis jongstleden de kledij
    ter bestemming gebracht, het was voor iedereen een blij weerzien en vooral tevreden gezichtjes met alle
      geschenkjes die ze hebben ontvangen. Voor de sfeerbeelden klik hier of in de zijlijn op de foto bezoek Matara.

    01-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.aanbod november/december
     

    Het project "Op weg naar een millenniumschool" is een driejarig ontwikkelingseducatieproject op initiatief
    van de Vlaamse regering en onder impuls van OVSG-AVSG (het onderwijssecretariaat van steden en gemeenten).
    De thema's waar de scholen rond werken, zijn kinderrechten, gelijke rechten voor jongens en meisjes, microkredieten en eerlijke handel.
    De juffen Ann, Nathalie,Veerle en Mia leiden dit project.
    Onze school krijgt de titel 'fair trade school' en krijgt op het einde van het schooljaar de millenniumtrofee.  

    Beste ouders, en lezers van het project.
    Met ons fair trade project zijn we dit schooljaar in het derde en laatste werkjaar beland.


    Nieuw aanbod voor de maanden november en december van het eerlijk handeltje. "Thema Kruiden en chocolade".

    Met de feestdagen in het vooruitzicht is er een groot assortiment aan kruiden om lekkere bereidingen klaar te maken.
    Niet te vergeten voor de zoetebekken is er de grote waaier van chocolade.
    Het koopje van de maand "vanillewafeltjes"lekker bij de koffie of vieruurtje.
    Ook nu gaan een groep leerlingen aan de slag om het koopje v/d maand samen te stellen. (3de en 5de leerjaar)
    Bestellen kan tot eind november , levering op vrijdag 14 december.


    07-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstmarkt eerlijk handeltje
    Eindejaars geschenkjes uit Sri-Lanka.

    Tijdens de kerstmarkt georganiseerd door de ouderraad geeft de eindejaarsperiode een extra feestelijk en apart tintje.

    Het standje  uit Sri Lanka zet hun beste beentje voor met extra mooie collectie artisanaat juweeltjes en nog veel meer...


    08-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerst brengt vrienden
    .

    09-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Info Kerstmusical en kerstmarkt
    .

    05-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Centrumwereldwinkel Mueslikoekjes
     

    Het project "Op weg naar een millenniumschool" is een driejarig ontwikkelingseducatieproject op initiatief
    Onze school krijgt de titel 'fair trade school' en krijgt op het einde van het schooljaar de millenniumtrofee.  

    Beste ouders, en lezers van het project.
    Zoals je kon lezen in de vorige artikels was de bedoeling om gedurende enkele maanden producten aan te bieden met iedere maand een thema. Voor het koopje van de maand hebben leerlingen en leerkrachten per groep zelf ingestaan om telkens iets lekkers te bereiden met zoveel mogelijk producten van de wereldwinkel.

    Voor het koopje van de maand januari  zijn we aan het slotmoment gekomen en als laatste hebben de kleuters (leidsters) hun keukenkunstjes boven gehaald en hebben lekkere graankoekjes (muesli) gebakken en deze te koop aangeboden op donderdag 31 januari tijdens het oudercontact. Een dikke mercie aan de ouders die telkenmale ons eerlijk handeltje heeft gesteund.

    Wij kunnen jullie nu reeds meedelen dat juf Chantal eind februari vertrekt naar Sri Lanka naar het privéproject waar wij onze medewerking aan verlenen, en we overhandigen dan met veel plezier de check die we tot hiertoe bijeen verzameld hebben dankzij de inzet van de kinderen, leerkrachten, vrijwilligers, ouders en...
    We weten met grote zekerheid dat elke cent die we aan dit project schenken naar de kinderen van de plantages gaan.

    Sfeerbeelden centrumwereldwinkel maandkoopje (mueslikoekjes)
    Klik in de foto ß
     



    18-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Krantenknipsel bewustmakingsdag
     

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het vastenproject van de centrumschool
    In het kader van broederlijk delen hebben de kinderen uit de centrumschool Kuurne,  op 4 maart een trektocht door Azië ondernomen.

    Tijdens de trektocht kon men met de gespaarde koperkleurige euromuntjes een munttapijt beleggen (vlag van Sri-Lanka).
     


    Sfeerbeelden bewustmakingsdag 2008
    klik hier

    03-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afsluitmoment
     

    19-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tsunami

    Juf Mia en Juf Chantal
    Ons verblijf augustus 2007


    Bij ons bezoek merkten wij op dat het er verschrikkelijk heet is. (meer dan 40°). Er is geen ventilatie genoeg in de muur. Er is hier nog veel werk.

    Telkens we naar de Peacockschool gingen zei juf Iresha dat ze weer geen water had en ergens anders water moest halen. Over de hitte spraken ze niet, wij merkten op dat het er verschrikkelijk heet is, er is niet genoeg ventilatie in de muren de temperatuur liep soms heel hoog op, meer dan 40° maar hen hoorde je niet klagen.

    We spraken de manager van de plantage aan om met spoed te zorgen dat er water en elektriciteit zou komen. In de derde week van ons verblijf was er terug water, en de elektricien was bezig met  leiding te leggen en een ventilator aan te brengen.

    De juf probeert om al deze kindjes van verschillende leeftijden wat bij te brengen. We bewonderden haar om haar geduld en creativiteit. We begrepen niet waar ze de energie vandaan haalt om voor zo weinig geld voortdurend in de weer te zijn, te verzorgen, les te geven, eten te geven, de klas op te ruimen enz. Niemand klaagt er. Dankbare, lachende gezichtjes keken ons telkens aan.

    We stelden vast dat de kledij van de kindjes vuil en versleten waren en besloten nieuwe kledij te kopen in Matara. We kochten ook schoolmateriaal en speelgoed voor de kinderen. De dag dat we nieuwe kledij mee hadden stopten de mama's even het theeplukken om vol bewondering te komen kijken naar hun kinderen in hun nieuwe kledij. De spiegel die we meebrachten bracht hen in verwondering. Voor het eerst zagen ze hun eigen beeld ! Onvoorstelbare reactie‘s! We zijn heel tevreden met het beetje geluk dat wij hen konden schenken.


    taxi (tuk-tuk) en theeplukkers
    Wie hier ziek is moet naar het dispensarium in de Mainschool waar een persoon die een beetje op de hoogte is van geneeskunde in een armtierig kabinet probeert te helpen met de medicijnen die gekocht worden door het 'project'.

    Iedere maand komt de verpleegster van het dispensarium naar de schooltjes om de kindjes te wegen en wat raad te geven aan de mama's. De verplaatsing voor de meeste mensen gebeurt hier te voet over stoffige, hobbelige wegen. Ongelooflijk hoe wij overal doorgeraakten met een tuk-tuk, meestal volgeladen met materiaal voor de schooltjes.
    Dankzij het 'project' kunnen deze schooltjes voorlopig blijven bestaan,
    hopelijk voor altijd!
    Het is een heel nobel project waarvan het geld zuiver naar de noden gaat van de schooltjes.


    Juf Iresha en Lucky staan in om de kinderen bij te leren.
    Er wordt nog gezocht naar een aantal adoptieouders voor enkele kinderen op de plantage. Voor €20/maand kan het gezin van het adoptiekind leven, kan het  naar school gaan en krijgt het een hoopvollere toekomst.
     
    Op school zullen we Shanti adopteren, een meisje van 7 jaar dat thuis moet blijven om voor haar zieke mama te zorgen en kleiner broertje. Haar papa is vermist en er is geen geld om haar naar school te laten gaan. Shanti, met haar lachende, donkere oogjes, heeft ons hart gestolen. Helaas zit achter die lachende blik ook veel leed verborgen.

    Wij willen haar een klein beetje geluk schenken. Uit haar leven kan zij onze kinderen leren hoe goed zij het hebben en dat ze respect moeten hebben voor elke mens, welke afkomst of godsdienst die ook heeft. Ook de dankbaarheid om wat je hebt en dankbaarheid voor de mensen die zorg voor je dragen kan ze ons bijbrengen. Meer info op de site take my hand

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe het allemaal begon
    Reeds jaren beleven de leerlingen van de Centrumschool tijdens de vastenperiode de bewustmakingsdag, dit in het kader van broederlijk delen.

    Deze duurde eerst een voormiddag, later werd dit een ganse dag. Elk jaar kwam een ander thema, land, continent aan bod.  Nu kwam de vraag vanuit OVSG om in te stappen in een 3-jaren plan: Op weg naar een millenniumschool.

    We aarzelden geen moment: samenwerken met andere scholen, nieuwe ideeën, nieuwe contacten, een eigen partnerschool,.. .... We wisten de collega's te overtuigen & de kinderen waren dol enthousiast. Whaw, schrijven met een Afrikaanse school! Elke klas stelde zich voor m.b. v. een wimpel en een fotoboek. Die nam de kern groep mee op studiereis naar Zuid-Afrika! Jammer, het aantal plaatsen was beperkt.
     
    Met het meegebrachte beeldmateriaal hadden we genoeg stof om een jaar rond de kinderrechten te werken: we maakten zelfs een eigen nieuwsbericht met bijhorende opdrachten. De muziekschool werd ingeschakeld en de Song of peace, symbool van de verbondenheid met onze partnerschool en met alle kinderen van de wereld, werd ons lijflied Regelmatig werden er tijdens de stuurgroep vergadering in Brussel ideeën uitgewisseld en feedback gegeven. Helaas, het contact met de partnerschool verliep moeizaam, en werd zelfs volledig verbroken toen onze tussenpersoon er niet meer werkzaam was.

    De start van het tweede project jaar werd gegeven door het vijfde leerjaar. In de vorm van een toneeltje brachten ze, in het kader van de 11.11.11-actie, de uienproblematiek in alle klassen. Kleuters en leerlingen werden getrakteerd op verse uiensoep, wel 30 liter.
    In de loop van het schooljaar maakten de kinderen op verschilllende tijdstippen kennis met Mibazar & Mobazar. 

    Mi en Mobazar zijn het symbool van onze campagne ''Allemaal anders, allemaal gelijk': Zo kwamen we met z'n allen op voor gelijke rechten jongens/meisjes en tegen discriminatie, ieder op zijn niveau, aangepast aan ieders leefwereld.

    Een belangrijke millenniumdoelstelling is de eerlijke handel: Tijdens de bewustmakingsdag konden de kinderen stukjes van onze "fair-trade" vlag  verdienen, dit was een eerste kennismaking met ons derde jaarthema.

    Een nieuw project zag het daglicht: "The peacockschool" Juf Chantal en juf Mia reisden tijdens de zomervakantie van 2007 naar Sri Lanka. Ze vertrokken niet met lege handen. Hun reistas werd gevuld met lesmateriaal en wel honderd vriendschapsbandjes.
     
    We genoten in september van een boeiend reisverhaal. De foto's toonden ons de leefwereld van de kinderen woonachtig op en rond de thee-plantages. In het bIjzonder het verhaal van Shanti een l0-jarig meisje.

    We hadden opnieuw een doel voor ogen; we sloegen de handen in elkaar en startten dit schooljaar met een heus wereldwinkeltje. A.d.h.v. een bestellijst kochten de ouders verschillende (h)eerlijke producten. Deze werden per thema aangeboden: het ontbijt, de tussendoortjes, het middagmaal,. ...

    Om de opbrengst te vergroten maakten deleerlingen in klasoverschrijdende groepen een koopje van de maand: confituur, chocoflakes, wafeltjes, mueslikoekjes, dit gemaakt met fair-trade ingrediénten.

    Op 4 maart 2008 werd het derde werkjaar afgesloten met een een heus millennium feest. We genoten van een Indonesisch schimmenspel en Thaise dansen, maar ook kwamen alle thema's (kinderrechten millenniumdoelstellingen (fair-trade) nog eens aan bod. Gedurende die week spaarde de school een heus munttapijt bijeen.

    Het feest was compleet, de kinderen uit Sri Lanka konden dankzij deze actie op schoolreis. (Nog nooit hebben ze eerder de plantage verlaten).


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het feest was compleet
    De kinderen uit Sri Lanka kunnen dankzij de vele medewerking van het schoolteam, ouders enz... op schoolreis!



    Klik hier en bekijk de diavoorstelling

    Sfeerbeelden in de fotogaleij  http://www.centrumschool.be/

    27-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Officieel Millenniumschool
     
     


    19-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Studio Globo Brussel

    Stafmedewerker Bob De Poorter van studio Globo Brussel was op school om een interview af te nemen over "mondiaal en intercultureel leven".

    Alles omtrent deze interview zal te lezen zijn in de lesbrief "Wereldreis" van september, uitgegeven door studio Globo. Een iets kunnen we verklappen en dat is, uit deze drie jaar hebben we geleerd dat onze kinderen enthousiast zijn en open staan voor kinderen uit andere culturen. En laat ons hopen dat zij daardoor ook meer respect krijgen voor hun eigen leefwereld en verdraagzamer in het leven staan.

    "Werken rond het zuiden is een spiegel om naar jezelf te kijken".

    De werkgroep "wereldburgerschap"


    20-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Intentieverklaring te Brussel


    Na alle emoties rond het millenniumfeest verwerkt te hebben was er op 5 juni  een laatste stuurgroepvergadering van OVSG in het BTC-gebouw in Brussel,

    waar de directies van de 10 project scholen na overleg en een voorstelling van het project per school en het officiële gedeelte met toespraken van o.a...

    Patriek Delbaere, algemeen directeur OVSG, Herta Daelmaen, Vlaams agentschap voor internationale samenwerking, Bogdan Vandenberghe, algemeen secretaris 11.11.11. Jean Cops, projectmedewerker OVSG, Michel Vanhee in naam van Bob Loisen, directeur pedagogisch beleid OVSG en een toelichting van kunstenare Greet Vanderleen i.v.m haar creatie van de millenniumtrofee.

    De intentieverklaring tekenden om ook in de toekomst de millenniumdoelstellingen levendig te houden.

    18-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een spiegel om naar jezelf te kijken

    Veerle Hellyn en Mia Soete vormden al jaren in de Centrumschool te Kuurne (bij Kortrijk) de werkgroep ontwikkelingssamenwerking. En elk jaar organiseerden zij een ‘Bewustmakingsdag' voor de lagere school. In 2005 werd de school door de onderwijskoepel van Steden en Gemeenten (OVSG) aangesproken om in het project ‘Op weg naar een millenniumschool' te stappen. Dat was het begin van een drie jaar durend boeiend avontuur met heel de school. Ondertussen is het slotfeest achter de rug en blikken we met Mia en Veerle terug op die ervaring.

    Waaruit bestond het project Op weg naar een millenniumschool en wat trok jullie aan?

    Wat ons aansprak was de kans om een partnerschap op te bouwen met een basisschool in Zuid-Afrika en het feit dat 10 scholen uit Vlaanderen mee in het project stapten. We hoopten daardoor de nodige ondersteuning en uitwisseling te krijgen. De voorwaarden om te mogen meedoen, boden nieuwe kansen. Heel het schoolteam moest betrokken worden. Dat betekende dat we op onze school de werking konden uitbreiden naar de kleuterschool en dat we ons werkgroepje, dat voorheen bestond uit ons beiden, zagen aangroeien met 3 leerkrachten. Het was ook voor onszelf een leerproces: we waren zo gewoon alles met ons beidjes voor te bereiden, dat het aanpassen was om met meer mensen samen te zitten. We hoopten van onze ‘Bewustmakingsdag' een project te maken dat meer verspreid zou zijn over heel het schooljaar door de thematieken waar we rond moesten werken en dat mondiale vorming op die manier meer zou gaan leven op school. In het eerste jaar stond het thema ‘kinderrechten' centraal, in jaar twee de genderproblematiek en het derde jaar zou draaien rond ‘eerlijke handel'.

    Hoe verliep de uitwisseling met de Ditau Primary School in Soweto?
    Bij de opstart van de uitwisseling maakten wij een portfolio over onze school, waarbij we zorgden om onze Europese rijkdom niet te sterk in beeld te brengen. Bij ons leefde het beeld van een typisch Afrikaans schooltje met vier palen en een dak. "Laat ons daar vlaggetjes voor maken", zegden we. Toen de portfolio van de Ditau-school binnen kwam, bleek dat we ons beeld grondig moesten bijstellen. Het was een behoorlijk grote school met computers in de klassen. De foto's en de informatie die we van hen kregen waren mooi geordend volgens thema's zodat we er vlot mee aan de slag konden. Het contact met de school maakte het mondiale voor onze kinderen tastbaar. Op een videofragment stond hun school-lied: The song of peace. Dat fragment bezorgde ons kippenvel. Om een gevoel van verbondenheid op te roepen wilden we het zeker aanleren aan onze kinderen. Een lerares van de muziekschool schreef het lied voor ons uit. Tot op vandaag blijven we het regelmatig zingen. Helaas strandde de uitwisseling doordat de contactpersoon weg viel.

    Was dat het einde van de contacten met het Zuiden?
    Gelukkig niet. Mia was ondertussen toevallig naar Sri Lanka geweest om een tijdje mee te werken in een onderwijsproject voor een kleuterschool in de theeplantages, de Peacockschool. Die kans hebben we aangegrepen om terug een uitwisseling op gang te brengen. Vanuit onze eerste er-varingen met Ditau wisten we goed welke beelden en informatie we nodig hadden. We keken met andere ogen. We verzamelden vooral beelden van het dagelijkse leven van de mensen en de kinderen. We maakten de realiteit van de kinderen in Sri Lanka concreet door het verhaal van Shanti, één van de kinderen van de school, op de voorgrond te plaatsen. Met de kinderen maakten we didactisch materiaal, vooral pictogrammen en knutselden we vriendschapsbandjes. De betrokkenheid en de herkenning waren groot toen de kinderen die voorwerpen terugzagen op de foto's.

    De thema's die je moest aan bod brengen in het project zijn niet zo eenvoudig voor kinderen uit de basisschool.
    Geef eens een voorbeeld hoe jullie ze toegankelijk maakten voor hen?

    In het kader van het thema ‘eerlijke handel' en ‘microkredieten' -zelfs voor ons niet eenvoudig te begrijpen- , wilden we meer doen dan zo maar wereldwinkelproducten verkopen. We gingen klasoverschrijdend aan de slag om ‘koopjes van de maand' te produceren en te verkopen. Met wereldwinkelproducten maakten we allerlei lekkers: de kleuters mueslikoekjes, de eerste en de zesde klas chocoflakes, de vierde en de tweede klas pruimenconfituur... Met de opbrengst konden we de Peacockschool ondersteunen. Het is belangrijk om actieve, speelse en concrete werk-vormen te gebruiken.

    Wat houden jullie bij van deze ervaring?
    Toen we ter gelegenheid van het slotfeest alles van de drie jaren op een rijtje zetten, viel het ons op dat we veel verwezenlijkt hebben. Het heeft veel inspanning gekost, maar als je de openheid en het enthousiasme van de kinderen erbij legt, is het resultaat zeker positief. Ons doel was om een venster naar de wereld open te zetten en om openheid en respect voor mensen uit het Zuiden en voor andere culturen te vergroten. Van daar-uit hopen we dat de kinderen meer respect krijgen voor de eigen leefwereld en verdraagzamer in het leven staan. Werken rond het Zuiden is een spiegel om naar jezelf te kijken. Iedere leerkracht zou eens in zijn leven op een betrokken manier naar het Zuiden moeten reizen om wakker geschud te worden.

    Mag ik eindigen met een stukje tekst uit jullie slotvoorstelling?
    ‘Hoe je spreekt of wat je eet, waar je woont of hoe je heet,
    ik ben ik en jij bent jij, jij bent uniek en dat maakt me blij.
    Daarom zingen wij in koor: de andere weg daar gaan we voor'

    Welkom op studio Globo



    07-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Centrumschool verkocht

    Oei, onze school verkocht ??? Ja hoor! Verkocht aan eerlijke handel en duurzame landbouw!

    "Deze school is verkocht" is een titel die aangeeft dat de hele school eerlijke handel en duurzame landbouw een warm hart toedraagt en er ook effectief werk van maakt. Na vele inspanningen van de voorbije jaren zijn we daar terecht heel trots op. Tot hiertoe zijn we de 2de school in Vlaanderen die deze titel heeft behaalt. (Broederschool  is ook verkocht). 

    Dit schooljaar gaat de aandacht naar de landbouwer in het zuiden, maar ook de landbouwer uit het noorden willen we zeker niet vergeten,   daarom blijven we voor "(h)eerlijke" fruitsap, koffie, thee, wijn,...kiezen.


    Je zal je afvragen hoe bekomt men deze titel?

    De titel kan je bekomen wanneer jouw school voldoet aan 3 criteria:

  • De hele school staat achter het idee van eerlijke handel en duurzame landbouw.

  • De school koopt regelmatig fairtradeproducten en lokale landbouwproducten aan voor leerlingen en leerkrachten.

  • De school communiceert hierover. Lees hier hoe we de voorbije jaren hebben gestreefd om deze titel te behalen.

    En we willen het hier niet bij laten en zijn bereid gedurende het ganse schooljaar iedere maand een (h)eerlijk tussendoortje aan te bieden.

    Dat  kan je aan het winkelstandje voor een klein prijsje kopen. We bieden fair-trade producten en van een plaatselijke landbouwer aan.

    Op woensdag 8 oktober ontvangt onze school het logo. Neem ook eens een kijkje op  de centrumsite voor meer informatie.



  • 09-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van de Fairtrade
    Ook wij doen mee! onze eerste verkoop had plaats gisteren  8 oktober.

    Ook zin in een (h)eerlijk tussendoortje? Op woensdag 8 en vandaag 9 oktober kan men aan de winkelstandjes rijstwafels bekomen voor een klein prijsje.
    Iedere maand zal men kunnen kennismaken met een (h)eerlijk product uit noord of zuid.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deze school is verkocht

    Gisteren was de grote dag, de overhandiging van het logo "Deze school is verkocht"

    Voor de sfeerbeelden klik hierboven op verkocht.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deze week staat eerlijke handel centraal

    De Fairtrade Week is een landelijke actieweek waarin campagne wordt gevoerd om meer bekendheid en zichtbaarheid te geven aan eerlijke producten. Hiermee wil Stichting Max Havelaar meer omzet genereren voor boeren in ontwikkelingslanden.

    Ook wij deden mee, en blijven dit doen gedurende het ganse schooljaar.
    iedere maand zullen we kunnen kennis maken met een (h)eerlijk tussendoortje uit noord of zuid.

    Op 8 en 9 oktober was het de eerste maal dat we met ons Centrumwereldwinkeltjes hebben uitgepakt.
    Ieder kind en ook de groten waren enthousiast over het initiatief die ze genomen hadden om met dit project van start te gaan.

    Het is reeds verscheidene keren vermeld deze week, dat men één keer per maand aan een spotprijsje een (h)eerlijk tussendoortje kan kopen.

    Het leuke hieraan is ook, iedere maand mag één klasje (kleuter & lager) gratis naar de centrumwereldwinkel en kan daar kiezen tussen,

    één yoghurt, chocomelk, vanillepudding en het tussendoortje van de maand.



    Sfeerbeelden centrumwereldwinkel

    04-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Strijden voor goede jobs en eerlijke lonen
    Waardig werk? Lees het verhaal van Yin Ma, Juan Carlos Marte en Gertruida
    Baartman. arbeid(st)ers kloppen de langste werkdagen ter wereld, gemiddeld 59 uur per week. Maar arbeidsrechten zijn er nauwelijks. Zeker voor de arme Birmanen die in Thailand werk zoeken.

    Thaise arbeid(st)ers kloppen de langste werkdagen ter wereld, gemiddeld 59 uur per week. Maar arbeidsrechten zijn er nauwelijks. Zeker voor de arme Birmanen die in Thailand werk zoeken. 
     
    Yin Ma: "We wonen met 300 Birmaanse vrouwen boven de fabriek. De leefomstandigheden zijn zo slecht dat we er ziek van worden. Wij verdienen 1,5 euro per dag, de helft van het minimumloon. Overuren zijn verplicht, maar ze worden niet betaald. En het duurt soms een maand voor we ons loon krijgen."

    50 arbeidsters pikten dit niet langer en namen ontslag.
    Thai Labour Campaign hielp deze arbeidsters om klacht in te dienen en achterstallige lonen terug te vorderen.
    Zij kregen gelijk.


    Zuid-Afrikaanse boeren werken steeds meer met tijdelijke arbeidsters. Die zijn het goedkoopst.

    Gertruida Baartman : "Ik pluk fruit in een plantage. Lange werkdagen met mijn blote handen in velden vol pesticiden. Ik verdien minder dan een man, voor hetzelfde werk. Vertel me niet dat dit eerlijk is."

    "Een vrouw die al sinds haar jeugd op een boederij werkt en woont, kreeg vorige week te horen dat er geen plaats meer is voor haar. Ze was vast in dienst. Toen kreeg ze tijdelijk werk. Nu is ze ontslagen. Zo gebeurt het vaak." zegt Ida Jacobs, van Sikhuia Sonke.

    Sikhuia Sonke, de vakbond van landarbeid(st)ers in Zuid-Afrika, voer actie voor betere lonen, beschermende kledij en betere voorzieningen op de plantages.






    In de Dominicaanse Republiek verloren 100.000 mensen hun baan. Fabrieken trekken weg op zoek naar lagere lonen. Wie geen nieuwe baan vindt, overleeft op één of andere manier.

    Juan Carlos Marte: "Het werk in de fabriek was hard, maar we hadden eten en de kinderen konden naar school. Nu verkoop ih ananas op straat. Wat ik verdien is niet genoeg om eten van te kopen voor mijn twee kinderen en mijn ouders.
    Als ik ziek word of een ongeval krijg, hebben we niets.

    Met hulp van CASC hebben we een vereniging van straatverkopers opgericht om onze rechten te verdedigen."


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werknemers zijn geen gereedschap
    gereedschapskist

    Het beste middel tegen armoede is waardig werk. En dat begint met een fatsoenlijk loon.
    Evident, zal je zeggen. En toch verdient de helft van alle werkende mensen in de wereld minder dan €1.50 per dag. Werken en straatarm blijven, dat klopt niet.

    En zonder werk vallen is rampzalig. Wie zwanger, ziek of oud is, staat op straat zonder inkomen.
    Werknemers hebben recht op waardig werk, op een fatsoenlijk inkomen en op sociale bescherming.
    En ze moeten zich kunnen organiseren in vakbonden om die rechten te verdedigen.

    Rechten van werknemers staan overal ter wereld onder druk. Werknemers worden al te vaak als een ‘onkost’ beschouwd, iets waarop je kunt besparen als het te duur is. Werknemers worden dus steeds kwetsbaarder en krijgen in vele landen niet het recht om hun stem te te laten weerklinken en het onrecht aan te klagen. Internationale solidariteit is broodnodig om ook in het Noorden goede lonen en arbeidsvoorwaarden te kunnen blijven afdwingen.

    Daarom voeren we samen campagne voor het recht op waardig werk en op een leefbaar loon, voor iedereen!

    "Werknemers zijn geen gereedschap" Dit leerde het vijfde en zesde leerjaar na een boeiende uiteenzetting.

    De sfeerbeelden kan je hier bekijken op de site van onze school.

    20-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Producten uit het noorden

    Gratis winkelen hoort er ook bij!
    Deze maand krijgen de klassen 3kB en 4B de gratis keuze mogelijkheid
    zo krijgt ieder kind de kans mee te genieten van een (h)eerlijk product.




    21-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.November verkoop (h)eerlijke handel

    Het tussendoortje van de maand november is vanillepudding van boeren van bij ons.
     De leerlingen uit klas 5B promoten en verkopen deze maand  dit lekker tussendoortje.

    De wereldwinkeltjes in de Centrumschool

    Reeds vroeg in de morgen stelden de leerlingen uit klas 5 B hun wereldwinkeltjes op,
    om hun vanillepudding te promoten en te verkopen dit gedurende twee dagen.
    Door het grote succes in de verkoop hebben ze nog een bestelling moeten plaatsen,
    waarvoor dank aan de kinderen en ouders.




    03-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kinderrechtengang
    Na drie jaar werken rond de kinderrechten in het kader van ons millenniumproject vonden we het goed dat we naar aanleiding van de kinderweek de kinderrechten een vaste waarde konden geven op onze school.Zo kwamen we op het idee om een kinderrechtengang te maken. 

    Op elke venster prijkt er een afbeelding van een kinderrecht.

     
    Recht op "samenkomen" & privé-leven

     
    Recht op aangepaste verzorging bij ziekte of handicap & gelijke behandeling

     
    Recht op een naam en nationaliteit & zorg

     
    Recht op informatie & spel en vrije tijd

     
    Recht op onderwijs & veiligheid en bescherming

     
    Recht op onderdak & kleding

     
    Recht op eigen mening en inspraak & water


    Recht op voeding

    Gedurende het schooljaar zal de muur aangevuld worden met werkjes en verslagen van de kinderen zowel uit het lager als uit de kleuterafdeling.
     


    Alle rechten op één rij met een stukje tekst over dat recht "klik hier"

    09-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstmusical 2008

    De kersttijd is bij uitstek een tijd van verwachten en verlangen.

    De tijd naar kerstmis toe willen we verlangen opwekken, prikkelen en koesteren.
    Verlangen dat je terughoort in de muziek en in verhalen, gedichten en liedjes,
    welke levensbeschouwing je ook hebt en waar ter wereld je ook bent.
    Het woord verlangen prikkelt tot allerlei creatieve uitingen.

    Wat is jouw verlangen? Zing het, schrijf het, dicht het, speel het, leef het ...

    De zesdes en het schoolkoor de mariveertjes uit de Centrumschool brengen hun kerstboodschap met,
    de kerstmusical "de sneeuwkoningin"

    "De sneeuwkoningin"


    Het verhaal
    De oorspronkelijke tekst van ‘De Sneeuwkoningin’ is geschreven door de wereldberoemde Deense schrijver Hans Christian Andersen, 1805-1875. De musicalbewerking van Cees West kent een aantal personages, die in het bestaande verhaal voorkomen. Hieraan is een groot aantal rollen toegevoegd, waardoor dit prachtige verhaal voor alle leeftijden en gezindten toegankelijk is geworden.

    In een Scandinavisch land wonen Kay en zijn vriendinnetje Gerda. Zij wonen daar in alle vrede en stilte tot de dag dat er iets heel ingrijpends gebeurd.

    Dit heeft alles te maken met de beroemde spiegel uit het sprookje van Sneeuwwitje. Nooit heeft het verhaal verteld, wat er uiteindelijk met de magische spiegel is gebeurd.

    Deze werd stukgeslagen in duizend stukjes om te voorkomen dat er ooit nog iemand in de verleiding zou komen om erin te kijken.

    Op raadselachtige wijze komen brokstukken in het dorpje van Kay en Gerda terecht. Tijdens het op-vegen hiervan krijgt Kay een splinter in zijn oog. Zijn vriendelijke gedrag verandert radicaal en even later verschijnt de Sneeuwkoningin.....


    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs