Foto
Foto
PROFESSIONALISERING in SIMABU
Navormingen in het kader van het nascholingsbeleid
20-03-2023
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoogsensitieve kinderen maart 2023
Contactpersoon voor deze naschool binnen ons team: Lies De Langhe

Begeleiding van hoogsensitieve kinderen in het lager onderwijs

Het is belangrijk dat kinderen, leerkrachten en ouders niet enkel de last, maar ook de kracht van hoogsensitiviteit inzien. Met deze karaktereigenschap adequaat omgaan, maakt je weerbaar en veerkrachtig en laat je talenten tot uiting komen. Een goede omkadering voorkomt dat kinderen uitvallen door overbelasting. Door een gedegen, wetenschappelijk onderbouwde kennis over wat hoogsensitiviteit inhoudt, kunnen leerkrachten hun leerlingen beter begrijpen, begeleiden en hen de nodige hulpmiddelen aanreiken. De specifieke noden van het hoogsensitieve kind (HSK) brengen we tijdens deze nascholing in kaart, alsmede tal van praktische tips om in de klas mee aan de slag te gaan.

Programma

1.   Hoogsensitiviteit: wat is het en wat is het niet?

2.   De 3 terreinen van hoogsensitiviteit

3.   De impact van de (leer)omgeving van hoogsensitieve kinderen (model van differentiële susceptibiliteit)

4.   Zintuiglijke prikkels onder de loupe

5.   Werking van het hoogsensitieve brein

6.   3 spectra: introvert/extravert, prikkelzoekend/prikkelmijdend, flexibel/wilskrachtig.

7.   Arousalmodel: De werking en impact van de 6 prikkelniveaus.

8.   Concentratie bij over-/onderprikkeling (+ casussen)

9.   Omgaan met intense gevoelens

10.               Straf- en conflicthantering bij hoogsensitieve kinderen

11.               Een hoogsensitief kind op school vs. thuis

12.               Inrichting klaslokaal

13.               Verschil/gelijkenissen met ASS en AD(H)D

14.               Vragenronde

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing:

  • herken je hoogsensitieve kinderen in jouw klas en zie je het onderscheid met ontwikkelingsstoornissen als AD(H)D en ASS;
  • ken je de specifieke behoeften van HSK en speel je erop in;
  • herken je signalen van over- versus onderprikkeling;
  • zorg je ervoor dat een kind niet overprikkeld raakt en/of verwerf je tools om met een overprikkeld kind om te gaan;
  • versterk je het zelfbeeld van hoogsensitieve kinderen en ondersteun je hen hun talenten tot uiting te brengen;
  • betrek je ouders bij de aanpak rond het welbevinden en het leerproces van hun HSK.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten, directies en beleidsondersteuners uit het (buitengewoon-type 9) lager onderwijs, ondersteuners, studenten lerarenopleiding lager onderwijs

Begeleiding

Kristien Taelman is HSP-coach, ervaringsdeskundige en psychotherapeut i.o. Ze is eigenaar Sea You, een praktijk die coaching en ondersteuning biedt aan hoogsensitieve jongeren en volwassenen en ouders van hoogsensitieve kinderen. Verder is ze ook werkzaam als trainer voor HSP Vlaanderen. Ze is gecertificeerd HSP Coach (bij HSP Vlaanderen) en erkend HSK coach bij Esther Bergsma (Nederland). Daarnaast maakt ze deel uit van het HSP Expertenteam Vlaanderen.














20-03-2023 om 00:00 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
24-10-2022
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Faalangst bij kinderen begrijpen
Kristel Mendonck volgt dit webinar. 








24-10-2022 om 10:27 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
07-09-2022
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.professionalisering lezen_KWARTIERMAKERS
Contactpersoon: Isabelle Van Wolvelaer






07-09-2022 om 00:00 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
08-12-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.denktank centrale toetsontwikkeling




Bijlagen:
Eindtermen wiskunde_2021-12 Denktank 1 centrale toetsen wiskunde (1).pdf (188.9 KB)   

08-12-2021 om 15:44 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.08.12.2021 ADHD in de klas_Wim Van Ranst
08.12.2021    online     

Samenvatting:

.............................................................




Bijlagen:
Professionalisering SiMABU_Wim Van Ranst_08.12.2021_ADHD in de klas_psychose bij jongeren.pdf (101.7 KB)   

08-12-2021 om 09:44 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
21-04-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leren leren door je brein
Leren leren door je brein



Bijlagen:
Breinleren.pdf (3.4 MB)   

21-04-2021 om 12:21 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
23-03-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Omgaan met kwetsbaarheid in de kleuterklas
Klik op de afbeelding om de link te volgen Omgaan met kansarmoede en kwetsbaarheid in de kleuterklas
Inzetten op kwaliteitsvolle open aanbod

03-03-2021

Gevolgd door Yante Marichal

Organisator: APB Provincie Antwerpen /documentatiecentrum Atlas
departement Economie, streekbeleid en Europa

Hoe kunnen we kansarmoede samen aanpakken? Door krachtige leraren op te leiden.
Vanuit dit idee aan taalstimulering doen bij kansarme kinderen.
Een (kleuter)onderwijzer zet in op kwaliteitsvolle interacties, beeldvorming en reflectie op het eigen handelen om kansarme kinderen nóg beter te helpen. 

Praktijkvoorbeelden: de TAALBUS en project GOforTY

Zie ook bijlage 

Bijlagen:
KANSARMOEDE_Kwaliteitsvolle interacties - DOC Atlas - Jan De Mets SDL - 3 maart 2021-1 (handouts).pdf (736.4 KB)   
KANSARMOEDE_Kwaliteitsvolle interacties - DOC Atlas - Jan De Mets SDL - 3 maart 2021-1 (handouts).pdf (736.4 KB)   

23-03-2021 om 00:00 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
12-12-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Breed evalueren in een ZILL-context





..................

12-12-2020 om 00:00 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
20-01-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag van de identiteit 10.02.2022
Identiteit:
- familie/afkomst
- naam
- uniciteit
- administratie: verhoogde inzet o.w.v. terreurdreigingsniveaus en andere bangmakerijen
- sinds enkele jaren een niet meer weg te denken item uit de vormingen van het katholiek onderwijs als poging om een antwoord te bieden op diversiteit

Men houdt zich pas bezig met identiteit wanneer deze identiteit het voorwerp uitmaakt van problemen.

Het basispatroon van migratie is veranderd. Het amalgaam landen van oorsprong is sterk uitgebreid: 170 verschillende nationaliteiten in Antwerpen en Brussel, 160 in Gent.

Een en ander begint te "wringen" wanneer denkkaders uit de vorige eeuw worden gehanteerd. 

"Wij-zij denken" is hetzelfde als mensen in hokjes duwen waar ze al lang niet meer in thuis horen.

Meervoudige identiteit: van "of" naar "zowel als".
Eigenlijk hebben wij allemaal deze meervoudige identiteit, alleen hebben wij het voordeel (voorrecht) om enkel aangesproken te worden op dat stukje identiteit dat er op dat moment toe doet. Helaas zijn er nog steeds mensen die de pech hebben om steeds op hetzelfde aspectje van hun identiteit te worden aangesproken. 

Meervoudige identiteit herkennen of laten we de kinderen vóór het betreden van de klas hun jas, hun hoofddoek, hun thuistaal enz. aan de kapstok hangen?

Transnationale identiteiten: van enkele reis naar pendelmigratie

Meertalige identiteiten: In Brussel worden 104 talen gesproken. 70´van de mensen heeft een migratie-achtergrond. 

Bijlagen:
professionalisering_VAN RANST Wim_Dag van de identiteit_10.01.2020.pdf (26.7 KB)   

20-01-2020 om 00:00 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
08-10-2019
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Begrijpend en technisch lezen 04.10.2019/Naar een geïntegreerde leerlijn lezen
Begrijpend en technisch lezen 04.10.2019

Naar een geïntegreerde leerlijn lezen

Contactpersoon: Lutgart Van Raemdonck






Bijlagen:
professionalisering_04.10.2019_naar een geïntegreerde leerlijn lezen_ CNO - Lieven Coppens.pdf (1.2 MB)   
professionalisering_04.10.2019_Technisch en begrijpend lezen CNO - Lieven Coppens.pdf (2 MB)   

08-10-2019 om 16:00 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
04-10-2019
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leesbingo en didaktische tips begrijpend lezen
Klik op de afbeelding om de link te volgen Leesbingo en didaktische tips begrijpend lezen

Bijlagen:
begrijpend lezen.pdf (65.6 KB)   
leesbingo.pdf (1 MB)   

04-10-2019 om 08:05 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
30-09-2019
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen
23-09-2019

Navorming gevolgd door

- Eveline Quintelier
- Isabelle Van wolvelaer

Korte impressie van de navorming:

Bijscholing kwartierlezen

Deze bijscholing sluit aan bij de bijscholing van het netwerk rond begrijpend lezen.

Kwartierlezen is een vorm om in de klas aan lezen te doen. Elke dag een kwartier lezen zou betekenen dat kinderen op 1 jaar in aanraking komen met 1 miljoen nieuwe woorden, waarvan er 1000 zouden blijven hangen indien deze enkele keren aan bod komen.

Lezen zorgt voor een rustmoment en laat het stressniveau van kinderen dalen.

Indien een kwartier zelf lezen nog te moeilijk is, kan dit afgewisseld worden met voorlezen (of een combinatie: 10 min voorlezen + 5 zelf lezen, …).

Dit lezen mag in allerlei soorten boeken: leesboeken, strips, weetjesboeken, prentenboeken, zoekboeken, …

Basisprincipes van het kwartierlezen:

-          1. Elke dag 15 min (zelf lezen of voorlezen) – ook op verplaatsing

-          2. Iedereen (ook de leerkracht) doet mee

-          3. Best na een speeltijd of middagspeeltijd

-          4. Allerlei soorten boeken (best frontaal presenteren)

 



Bijlagen:
prof_Leesvaardigheid verhogen_23.09.2019.pdf (1.1 MB)   

30-09-2019 om 00:00 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
07-01-2019
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Netwerk BEGRIJPEND LEZEN
Netwerk BEGRIJPEND LEZEN

Deelnemers: Isabelle Van Wolvelaer, Katrien Lauwers, Eveline Quintelier

Volgend schooljaar wijden we een studiedag aan dit onderwerp voor heel de basisschool. 










07-01-2019 om 15:18 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
13-12-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De katholieke dialoogschool_18-01-2017_Wim Van Ranst
Klik op de afbeelding om de link te volgen De katholieke dialoogschool_18-01-2017_Wim Van Ranst

Bijlagen:
professionalisering simabu_katholieke dialoogschool_20170118_Wim Van Ranst.pdf (39.1 KB)   

13-12-2017 om 16:58 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
01-12-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Referentiekader onderwijskwaliteit en ZILL_Wim Van Ranst_20171201
Klik op de afbeelding om de link te volgen 01-12-2017
Referentiekader onderwijskwaliteit en ZILL
Wim Van Ranst

Bijlagen:
Professionalisering_ROK en ZILL_20171201_Wim Van Ranst.pdf (30.1 KB)   

01-12-2017 om 00:00 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
20-03-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woordenschatstimulering bij kleuters
Klik op de afbeelding om de link te volgen
woordenschatstimulering bij kleuters_20170313

deelnemer: Anja De Puysseleyr

informatie over de cursus: zie bijlage

Bijlagen:
nascholing woordenschatstimulering in de kleuterklas ADP2016-2017.pdf (218.8 KB)   

20-03-2017 om 14:27 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
19-10-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.




Bijlagen:
Differentiatie_navorming20161019_Eveline Q en Ilse VC_a.pdf (705.4 KB)   
Differentiatie_navorming20161019_Eveline Q en Ilse VC_b.pdf (367.4 KB)   

19-10-2016 om 00:00 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
27-05-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HR en loopbaanbeleid onderwijs_Wim Van Ranst
27 mei 2016
"Gedreven mensen, bevlogen scholen. Werk maken van HR en loopbaanbeleid in onderwijs"






Bijlagen:
professionalisering_Wim Van Ranst_HR en loopbaanbeleid in onderwijs_20160527.pdf (107.7 KB)   

27-05-2016 om 00:00 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HR in 3D_20160527_Wim Van Ranst
Klik op de afbeelding om de link te volgen HR  in 3D_20160527_Wim Van Ranst

Bijlagen:
Professionalisering_HR in 3D_20160527_Wim Van Ranst.pdf (67.7 KB)   

27-05-2016 om 00:00 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
02-05-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Differentiatie op maat van elke leerkracht_20160502
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Differentiatie op maat van elke leerkracht_20160502

Deelnemer: Christel Dirckx en Lies De Langhe

Informatie over de cursus: CNO (zie bijlage)

Verslag van de deelnemer:

Het werd een navorming met zeer veel theorie en weinig praktijkvoorbeelden die eerder

"a negative demonstration" waren. 

Een maat voor niets.


Bijlagen:
Navorming_DIRCKX Christel_20160428 en 20160502 speelplaatsmanagement en differentiatiemodel.pdf (96.9 KB)   

02-05-2016 om 00:00 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)


>

Blog tegen de wet? Klik hier.
Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs