Begeleiding van hoogsensitieve kinderen in het
lager onderwijs
Het is belangrijk dat kinderen, leerkrachten en
ouders niet enkel de last, maar ook de kracht van hoogsensitiviteit inzien. Met
deze karaktereigenschap adequaat omgaan, maakt je weerbaar en veerkrachtig en
laat je talenten tot uiting komen. Een goede omkadering voorkomt dat kinderen
uitvallen door overbelasting. Door een gedegen, wetenschappelijk onderbouwde
kennis over wat hoogsensitiviteit inhoudt, kunnen leerkrachten hun leerlingen
beter begrijpen, begeleiden en hen de nodige hulpmiddelen aanreiken. De specifieke
noden van het hoogsensitieve kind (HSK) brengen we tijdens deze nascholing in
kaart, alsmede tal van praktische tips om in de klas mee aan de slag te gaan.
Programma
1.
Hoogsensitiviteit: wat is het en
wat is het niet?
2.
De 3 terreinen van hoogsensitiviteit
3.
De impact van de (leer)omgeving
van hoogsensitieve kinderen (model van differentiële susceptibiliteit)
4.
Zintuiglijke prikkels onder de
loupe
5.
Werking van het hoogsensitieve
brein
6.
3 spectra: introvert/extravert,
prikkelzoekend/prikkelmijdend, flexibel/wilskrachtig.
7.
Arousalmodel: De werking en
impact van de 6 prikkelniveaus.
8.
Concentratie bij
over-/onderprikkeling (+ casussen)
9.
Omgaan met intense gevoelens
10.
Straf- en conflicthantering bij
hoogsensitieve kinderen
11.
Een hoogsensitief kind op school
vs. thuis
12.
Inrichting klaslokaal
13.
Verschil/gelijkenissen met ASS
en AD(H)D
14.
Vragenronde
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- herken je hoogsensitieve kinderen in jouw
klas en zie je het onderscheid met ontwikkelingsstoornissen als AD(H)D en
ASS;
- ken je de specifieke behoeften van HSK en
speel je erop in;
- herken je signalen van over- versus
onderprikkeling;
- zorg je ervoor dat een kind niet
overprikkeld raakt en/of verwerf je tools om met een overprikkeld kind om
te gaan;
- versterk je het zelfbeeld van
hoogsensitieve kinderen en ondersteun je hen hun talenten tot uiting te
brengen;
- betrek je ouders bij de aanpak rond het
welbevinden en het leerproces van hun HSK.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, directies en
beleidsondersteuners uit het (buitengewoon-type 9) lager onderwijs,
ondersteuners, studenten lerarenopleiding lager onderwijs
Begeleiding
Kristien Taelman is HSP-coach, ervaringsdeskundige
en psychotherapeut i.o. Ze is eigenaar Sea You, een praktijk die coaching en
ondersteuning biedt aan hoogsensitieve jongeren en volwassenen en ouders van
hoogsensitieve kinderen. Verder is ze ook werkzaam als trainer voor HSP
Vlaanderen. Ze is gecertificeerd HSP Coach (bij HSP Vlaanderen) en erkend HSK
coach bij Esther Bergsma (Nederland). Daarnaast maakt ze deel uit van het HSP
Expertenteam Vlaanderen.