Foto
Foto
PROFESSIONALISERING in SIMABU
Navormingen in het kader van het nascholingsbeleid
30-09-2019
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen
23-09-2019

Navorming gevolgd door

- Eveline Quintelier
- Isabelle Van wolvelaer

Korte impressie van de navorming:

Bijscholing kwartierlezen

Deze bijscholing sluit aan bij de bijscholing van het netwerk rond begrijpend lezen.

Kwartierlezen is een vorm om in de klas aan lezen te doen. Elke dag een kwartier lezen zou betekenen dat kinderen op 1 jaar in aanraking komen met 1 miljoen nieuwe woorden, waarvan er 1000 zouden blijven hangen indien deze enkele keren aan bod komen.

Lezen zorgt voor een rustmoment en laat het stressniveau van kinderen dalen.

Indien een kwartier zelf lezen nog te moeilijk is, kan dit afgewisseld worden met voorlezen (of een combinatie: 10 min voorlezen + 5 zelf lezen, …).

Dit lezen mag in allerlei soorten boeken: leesboeken, strips, weetjesboeken, prentenboeken, zoekboeken, …

Basisprincipes van het kwartierlezen:

-          1. Elke dag 15 min (zelf lezen of voorlezen) – ook op verplaatsing

-          2. Iedereen (ook de leerkracht) doet mee

-          3. Best na een speeltijd of middagspeeltijd

-          4. Allerlei soorten boeken (best frontaal presenteren)

 



Bijlagen:
prof_Leesvaardigheid verhogen_23.09.2019.pdf (1.1 MB)   

30-09-2019 om 00:00 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
07-01-2019
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Netwerk BEGRIJPEND LEZEN
Netwerk BEGRIJPEND LEZEN

Deelnemers: Isabelle Van Wolvelaer, Katrien Lauwers, Eveline Quintelier

Volgend schooljaar wijden we een studiedag aan dit onderwerp voor heel de basisschool. 










07-01-2019 om 15:18 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
13-12-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De katholieke dialoogschool_18-01-2017_Wim Van Ranst
Klik op de afbeelding om de link te volgen De katholieke dialoogschool_18-01-2017_Wim Van Ranst

Bijlagen:
professionalisering simabu_katholieke dialoogschool_20170118_Wim Van Ranst.pdf (39.1 KB)   

13-12-2017 om 16:58 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
01-12-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Referentiekader onderwijskwaliteit en ZILL_Wim Van Ranst_20171201
Klik op de afbeelding om de link te volgen 01-12-2017
Referentiekader onderwijskwaliteit en ZILL
Wim Van Ranst

Bijlagen:
Professionalisering_ROK en ZILL_20171201_Wim Van Ranst.pdf (30.1 KB)   

01-12-2017 om 00:00 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
20-03-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woordenschatstimulering bij kleuters
Klik op de afbeelding om de link te volgen
woordenschatstimulering bij kleuters_20170313

deelnemer: Anja De Puysseleyr

informatie over de cursus: zie bijlage

Bijlagen:
nascholing woordenschatstimulering in de kleuterklas ADP2016-2017.pdf (218.8 KB)   

20-03-2017 om 14:27 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
19-10-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.




Bijlagen:
Differentiatie_navorming20161019_Eveline Q en Ilse VC_a.pdf (705.4 KB)   
Differentiatie_navorming20161019_Eveline Q en Ilse VC_b.pdf (367.4 KB)   

19-10-2016 om 00:00 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
27-05-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HR en loopbaanbeleid onderwijs_Wim Van Ranst
27 mei 2016
"Gedreven mensen, bevlogen scholen. Werk maken van HR en loopbaanbeleid in onderwijs"






Bijlagen:
professionalisering_Wim Van Ranst_HR en loopbaanbeleid in onderwijs_20160527.pdf (107.7 KB)   

27-05-2016 om 00:00 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HR in 3D_20160527_Wim Van Ranst
Klik op de afbeelding om de link te volgen HR  in 3D_20160527_Wim Van Ranst

Bijlagen:
Professionalisering_HR in 3D_20160527_Wim Van Ranst.pdf (67.7 KB)   

27-05-2016 om 00:00 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
02-05-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Differentiatie op maat van elke leerkracht_20160502
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Differentiatie op maat van elke leerkracht_20160502

Deelnemer: Christel Dirckx en Lies De Langhe

Informatie over de cursus: CNO (zie bijlage)

Verslag van de deelnemer:

Het werd een navorming met zeer veel theorie en weinig praktijkvoorbeelden die eerder

"a negative demonstration" waren. 

Een maat voor niets.


Bijlagen:
Navorming_DIRCKX Christel_20160428 en 20160502 speelplaatsmanagement en differentiatiemodel.pdf (96.9 KB)   

02-05-2016 om 00:00 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
27-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20160427_"Stressy wiebelkinderen"
Klik op de afbeelding om de link te volgen

20160427_"Stressy wiebelkinderen"

Deelnemer: Marjan De Ridder

Lesgever: een neurologe die een interessante benadering gaf van stress bij kinderen.

Interessant waren de toelichtingen bij wat er gebeurt wanneer de "verbinding" verbroken wordt in een panieksituatie of een situatie van overreageren.

Meer info bij Marjan De Ridder (verslag op de PV van mei of juni)


27-04-2016 om 00:00 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
20-01-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Teamgerichte navorming lagere school: de nieuwe AVI 20160504
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Teamgerichte navorming lagere school: de nieuwe AVI 20160504

Informatie over de navorming: cf. zorgcoördinator


20-01-2016 om 09:49 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.speelplaatsmanagement 20160428
Klik op de afbeelding om de link te volgen

speelplaatsmanagement  20160428

deelnemer: Christel Dirckx

informatie over de cursus: CNO

verslag door de deelnemer:

20-01-2016 om 09:26 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
29-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20151029_Wat na de taalscreening?






...

29-10-2015 om 00:00 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
16-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Teamgerichte nascholing CONFLICTBEHEERSING 20150916
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Teamgerichte nascholing CONFLICTBEHEERSING 20150916

nascholer: Hilde Leonard

Informatie over de navorming: zie 2 bijlagen

Nawerking van deze navorming: in de personeelsvergaderingen 2015-2016


Bijlagen:
navorming CONFLICTBEHEERSING 20150916_doc 1.pdf (16.3 KB)   
navorming CONFLICTBEHEERSING 20150916_doc 2.pdf (245.5 KB)   

16-09-2015 om 00:00 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
15-05-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Teamgericht: Spellenarchief te Brugge 13-05 2015
Klik op de afbeelding om de link te volgen Teamgericht: Spellenarchief te Brugge 13-05 -2015


Bijlagen:
Professionalisering SIMABU_teamgerichte nascholing spellenarchief_20150513.pdf (28.6 KB)   

15-05-2015 om 00:00 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
06-03-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een positief klasklimaat het hele jaar door

Een positief klasklimaat het hele jaar door

Deelnemers: Ann Bettens en Christel Dirckx

Informatie over de cursus: 06-03-2015 en 19-03-2015

Verslag door de deelnemer(s):

06-03-2015 om 00:00 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
12-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Is iedereen mee?": Interactieve werkvormen in het basisonderwijs
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Teamgerichte navorming

12-11-2014

Lesgever: Vlajo's


12-11-2014 om 00:00 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
10-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20110502 teamgericht_spelen met hoeveelheden en getallen in de kleuterschool
Klik op de afbeelding om de link te volgen 20110502 teamgericht_spelen met hoeveelheden en getallen in de kleuterschool

Bijlagen:
navorming teamgericht_20110502_Spelen met hoeveelheden en getallen in de kleuterklas.pdf (51.9 KB)   

10-05-2011 om 00:00 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
31-01-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20080130 De kracht van je stem_Wim Van Ranst
Klik op de afbeelding om de link te volgen 20080130 De kracht van je stem_Wim Van Ranst

Bijlagen:
navorming 20080130 De kracht van je stem_Wim Van Ranst.pdf (23 KB)   

31-01-2008 om 00:00 geschreven door wvr  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)


>

Blog tegen de wet? Klik hier.
Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs