- administratie: verhoogde inzet o.w.v. terreurdreigingsniveaus en andere bangmakerijen
- sinds enkele jaren een niet meer weg te denken item uit de vormingen van het katholiek onderwijs als poging om een antwoord te bieden op diversiteit
Men houdt zich pas bezig met identiteit wanneer deze identiteit het voorwerp uitmaakt van problemen.
Het basispatroon van migratie is veranderd. Het amalgaam landen van oorsprong is sterk uitgebreid: 170 verschillende nationaliteiten in Antwerpen en Brussel, 160 in Gent.
Een en ander begint te "wringen" wanneer denkkaders uit de vorige eeuw worden gehanteerd.
"Wij-zij denken" is hetzelfde als mensen in hokjes duwen waar ze al lang niet meer in thuis horen.
Meervoudige identiteit: van "of" naar "zowel als".
Eigenlijk hebben wij allemaal deze meervoudige identiteit, alleen hebben wij het voordeel (voorrecht) om enkel aangesproken te worden op dat stukje identiteit dat er op dat moment toe doet. Helaas zijn er nog steeds mensen die de pech hebben om steeds op hetzelfde aspectje van hun identiteit te worden aangesproken.
Meervoudige identiteit herkennen of laten we de kinderen vóór het betreden van de klas hun jas, hun hoofddoek, hun thuistaal enz. aan de kapstok hangen?
Transnationale identiteiten: van enkele reis naar pendelmigratie
Meertalige identiteiten: In Brussel worden 104 talen gesproken. 70´van de mensen heeft een migratie-achtergrond.
Deze bijscholing sluit aan bij de bijscholing van het
netwerk rond begrijpend lezen.
Kwartierlezen is een vorm om in de klas aan lezen te doen.
Elke dag een kwartier lezen zou betekenen dat kinderen op 1 jaar in aanraking
komen met 1 miljoen nieuwe woorden, waarvan er 1000 zouden blijven hangen
indien deze enkele keren aan bod komen.
Lezen zorgt voor een rustmoment en laat het stressniveau van
kinderen dalen.
Indien een kwartier zelf lezen nog te moeilijk is, kan dit
afgewisseld worden met voorlezen (of een combinatie: 10 min voorlezen + 5 zelf
lezen, ).
Dit lezen mag in allerlei soorten boeken: leesboeken,
strips, weetjesboeken, prentenboeken, zoekboeken,
Basisprincipes van het kwartierlezen:
- 1. Elke dag 15 min (zelf lezen of voorlezen) ook
op verplaatsing