Vandaag meert het eerste schip aan, aan de nieuwe APM Terminal in Zeebrugge. Het gaat om de officiële opstart van de terminal van de Deense Marsk Group, die eigenaar is van de grootste rederij ter wereld. Door de nieuwe terminal wordt ook meer verkeer verwacht van en naar de haven. Dat zorgt voor flink wat kritiek, ondermeer in Lissewege. Gevreesd wordt dat de expressweg, die Lissewege doormidden snijdt, voor nog meer onveilige situaties zal zorgen.
Tijdens een congres over de haven- en regio-ontsluiting van Noord-West-Vlaanderen maandag in Brugge is een consensus ontstaan voor een vlottere ontsluiting van Zeebrugge per spoor, weg en water. Aan het congres namen meer dan 300 personen deel onder wie politici, bedrijfsleiders en vakbondsvertegenwoordigers. In Frankrijk starten in 2012 de werken voor de Schelde-Seineverbinding. Zeebrugge moet daar volgens havenvoorzitter Joachim Coens aan vastklampen om een vlottere verbinding richting Noord-Frankrijk en Parijs te verkrijgen. 'Als je een haven wil zijn en blijven in de toekomst, heb je een binnenvaartontsluiting nodig', pleitte Coens.
De binnenvaartontsluiting (project Noorderkanaal) is volgens Coens noodzakelijk om de groeiende trafiek in Zeebrugge op te vangen. De haven stevent dit jaar af op een nieuw record. De trafiek zal volgens de prognoses van het havenbestuur stijgen tot 37 of 38 miljoen ton.
Vlaams minister Kris Peeters is akkoord om een forum op te richten dat een maatschappelijk draagvlak voor de binnenvaartontsluiting richting Zeebrugge moet realiseren. 'We moeten het project uitbreiden naar Seine-Schelde-West', pleitte hij. 'Daarmee moet de haven zich voorbereiden op haar groei op lange termijn'.
De verbetering van de ontsluiting via de weg moet er volgens Coens komen omdat er fileproblemen ontstaan op de N31 in Brugge. De transportvereniging SAV berekende het jaarlijkse verlies voor de sector op het traject van en naar Zeebrugge op 50 miljoen euro.
Volgens Peeters komt de AX-verbinding (N49-N31) er zeker. Ook de nodige 111 miljoen euro is er. Alleen moet nog het traject worden bepaald en zal zeker nog met de kritiek van Knokke-Heist rekening moeten worden gehouden. De badplaats vreest voor geluidshinder in deelgemeente Westkapelle. Minister Peeters hoopt de werken te kunnen starten voor 2009.
De haven van Zeebrugge neemt de nieuwe voorhaventerminal in gebruik. Die is belangrijk voor de groei van de haven.
Havenvoorzitter Joachim Coens vraagt naar aanleiding van de uitbreiding een betere ontsluiting van de haven via de binnenvaart en het spoor.
De Vlaamse regering toont zich bereid om een verbinding te maken tussen de Expressweg rond Brugge en de weg Zelzate-Knokke. Dat is nodig om het toenemende verkeer op te vangen.
Vlaams minister Kris Peeters (CD&V) wil Zeebrugge via een kanaal ook aansluiten op het Schelde-Seinenetwerk, dat Frankrijk vanaf 2012 aanlegt.
Ik heb er Algerije en Egypte attent op gemaakt dat er op de lng-terminal van Zeebrugge nog capaciteit beschikbaar is," meldt federaal minister van Energie Marc Verwilghen (VLD).
De minister sprak met zijn Algerijnse en Egyptische collega in Doha op het Internationaal Energy Forum, een tweejaarlijkse ministeriële vergadering tussen producenten en consumenten van energie. "Er is nog tot ongeveer twee miljard m3 capaciteit beschikbaar op de lng-terminal. De beschikbare capaciteit moet volledig benut worden, met daarbij gelijke toegang voor alle spelers. We hebben belang bij een verdere diversificatie van de gasaanvoer en dus van onze bevoorradingszekerheid, ook al wordt dat gas doorgevoerd naar het buitenland."
De lng-terminal heeft nu een capaciteit van 4,5 miljard m3, die volledig gecontracteerd is door Distrigas voor de aanvoer van Algerijns aardgas. Distrigas heeft hiervoor echter genoeg met gemiddeld ruim de helft van de beschikbare capaciteit. Dat was geen probleem, zolang Distrigas de enige speler op de terminal was. In de huidige vrije aardgasmarkt zijn er meer gegadigden voor lng-capaciteit. Probleem daarbij is dat het technisch niet evident is om de beschikbare capaciteit in slots te verdelen tussen diverse spelers. Er is lang gediscussieerd tussen Creg, de federale toezichthouder op de energiemarkt, en Fluxys over de beschikbare capaciteit. Uiteindelijk werden zowat 60 slots of losbeurten per jaar afgebakend. Gegadigden kunnen bij de Creg terecht om vrije slots te contracteren.
Fluxys investeert intussen 165 miljoen euro om de capaciteit te verdubbelen tegen volgend jaar. Ook die capaciteit is al volledig gecontracteerd aan Qatar, Suez Global LNG en Distrigas, maar ook hier blijven er eventueel slots beschikbaar voor andere spelers. Fluxys denkt trouwens aan een verdere uitbreiding van de lng-terminal.
Een belangrijk gespreksonderwerp in Doha was ook de oprichting van een gaskartel door de gasexporterende landen, naar analogie van het oliekartel Opec. De Russische president Vladimir Poetin bracht onlangs al een bezoek aan Algerije om er samenwerkingsakkoorden te tekenen tussen de twee belangrijke gasleveranciers van Europa. "Er is in Doha een oproep gedaan om een gaskartel à la Opec op te richten," bevestigt minister Verwilghen. Een reden tot bezorgdheid? "Misschien, maar de Opec neemt soms ook redelijke standpunten in. De Opec-landen zijn niet gelukkig met de huidige hoge olieprijs. Ze riskeren hun afzetmarkt kapot te maken."
Knokke-Heist wil geen nieuwe expressweg op grondgebied
05/05/2006
Het schepencollege van Knokke-Heist wil niet dat de nieuwe expressweg die de N49 en N31 moet verbinden over het grondgebied van haar gemeente zal lopen. Dat zegt burgemeester Graaf Leopold Lippens. Voor de weg zijn momenteel drie tracés geselecteerd. Die lopen allemaal over het grondgebied van Knokke-Heist. Het gemeentebestuur vreest dat de nieuwe weg voor geluidsoverlast zal zorgen.
Bovendien lopen de drie tracés door vogelrichtlijngebieden die binnen de gemeente zullen moeten worden gecompenseerd. Knokke-Heist argumenteert dat het de snelweg E34 en de expresweg AX op haar grondgebied niet nodig heeft om toeristische redenen. De kustgemeente schuift voor het vrachtverkeer een alternatief naar voor. Het vrachtverkeer komende uit de richting Antwerpen zou in Zelzate de R4 op kunnen om zo via de E40 Gent-Brugge en de N31
Brugge-Zeebrugge de kusthaven te bereiken.
Het geld dat voor ombouw van de N49 tot E34 en de aanleg van de AX is voorzien, kan volgens burgemeester Lippens beter gebruikt worden voor de doortocht van de N31 in Brugge te verbeteren.
De Duitse privé-spoorwegmaatschappij is gestart met een wekelijkse autotrein van Zeebrugge naar Polen. Daarmee is het bedrijf de vierde spooroperator die in België actief mag zijn. Naast de NMBS hadden ook al het Franse SNCF en de Belgische privé-vervoerder Dillen & Lejeune Cargo een vergunning gekregen. Opdrachtgever voor de nieuwe verbinding tussen Zeebrugge en Polen is expediteur Horst Mosolf. Ook Deutsche Bahn en B-Cargo hadden hun kandidatuur gesteld voor het contract, dat een nieuwe trafiek van Toyota omvat. (MH)
ZEEBRUGGE - De haven van Zeebrugge kan opnieuw een record op haar naam schrijven. In de maand maart werd een volume overgeslagen van maar liefst 3.397.000 ton. Ondertussen is de haven marktleider in de autotrafiek en ook de containertrafiek is opnieuw met bijna twaalf procent gestegen.
De laatste jaren is er veel veranderd in de haven van Zeebrugge. ,,Er is toch een belangrijke verschuiving van traditionele trailers naar containers'', aldus havenvoorzitter Joachim Coens.
,,Intussen is Zeebrugge bovendien marktleider geworden in de autotrafiek. Ook de load on/load off -trafiek van CHZ heeft een belangrijke impact op deze cijfers. Daarenboven heeft de fruittrafiek een stevig herstel en zijn papier, karton en pulp nieuwe trafieken. In maart 1999 bestond vijftien procent trouwens nog uit steenkool.''
Als de cijfers in deze lijn verder blijven evolueren, stevent de zeehaven af op een absoluut recordjaar. De trafiek is het eerste kwartaal van dit jaar met net geen 12 procent gestegen tot 9.239.000 ton, waarbij vooral de containers opnieuw sterk toenemen met 11.8 ton. Ook de vaste en vloeibare bulk groeien sterk.
Meer havenarbeiders
De stijgende trafiek brengt bovendien een verdere stijging van de havenarbeid mee met achttien procent. De roll on/roll off stijgt licht met een kleine twee procent, waarbij de autosector klimt met 5,5 procent. ,,Wel zijn er duidelijke verschuivingen in het voordeel van de diensten op Zuid-Afrika, het Verre Oosten en Australië'', aldus Coens.
Het tonnage containers steeg de voorbije drie maanden met 11,6 procent. De vloeibare bulk neemt toe met liefst 44,6 procent. Intussen werken in Zeebrugge 1.281 erkende havenarbeiders, een stijging met 17,7 procent.
ZEEBRUGGE - Bijzondere zeevogels die op een eiland tussen het economisch gedruis van de Zeebrugse voorhaven een broedplek hebben gevonden. Sinds gisteren kan iedereen met een klik van de muis de vogels bekijken. Het natuurspektakel is via twee camera's op het sterneneiland op het internet te bewonderen.
De grote stern, een slanke grijswitte vogel met een korte kuif op de zwarte kop, zit sinds kort opnieuw te broeden op de opgespoten zandvlakte aan de Oostelijke strekdam van de Brugse Zeehaven. Ook de kokmeeuw vond er sinds kort haar broedstek en met mondjesmaat vinden ook de visdief en de dwergstern er hun nestplaats. In de veiligheidszone van het gasbedrijf Fluxys werd in 2004 al een eiland van vijf hectare opgespoten, dat werd later elf hectare en wordt volgens de plannen straks nog eens verdubbeld.
Door de strenge veiligheidsvoorschriften van Fluxys zitten de vogels er absoluut ongestoord. Meer dan twee procent van het totale sternenpopulatie vonden er dan ook hun broedplaats. ,,Het eiland is de grootste broedkolonie van sternen in West-Europa'', benadrukt Walter Roggeman, voorzitter van voortrekker Natuurpunt. ,,Dit is dan ook ongetwijfeld één van de knapste toonbeelden van hoe natuur en economie kunnen samengaan.''
Ware internetster
De modernste bewakingscamera's bespieden de zandvlakte van op een pilaar en kunnen op de groene energie van een nabijgelegen windmolen ongestoord zoomen en draaien. De stern wordt een ware internetster.
De signalen gaan via de snelste servers via draadloze verbinding naar de ontvanger op het dak van het havenbedrijf MBZ om daar op het netwerk te raken. ,,Een waar huzarenstukje van technologie'', glimlacht kustmanager Bart Slabbinck van Natuurpunt trots. ,,We kunnen zo een authentieke live-beleving met echt bewegende beelden bereiken.''
De camera's worden bediend vanuit het secretariaat van de natuurvereniging in Mechelen. Het opmerkelijke project maakt deel uit van het Kustactieplan en kreeg de steun van de provincie en het Zeebrugse havenbestuur. De site wordt ook verder uitgebouwd om te kunnen dienen tot een leerplatform waar ook scholen gebruik van kunnen maken.
www.natuurpunt.be/sternen
Op de haven van Zeebrugge zijn drie Roemenen opgepakt. Ze hadden laptops bij en ander materiaal om de codes van bankkaarten te ontcijferen.
De drie waren op weg naar Groot-Brittannië. Twee van de drie zijn aangehouden. De derde is in een instelling geplaatst, omdat hij nog minderjarig is.
Er zijn aanwijzingen dat de Roemenen deel uitmaken van een grotere bende.
Enkele dagen geleden is in Brussel ook al een Roemeen opgepakt. Hij had ongeveer hetzelfde materiaal bij.
De Zeebrugse haven zag zijn maritiem goederenverkeer in het eerste kwartaal van dit jaar met 11,9 procent stijgen naar 9,24 miljoen ton. Dat is een nieuw kwartaalrecord.
De Belgische kusthaven groeide aanzienlijk sneller dan de drie andere Vlaamse zeehavens. Antwerpen en Gent deden het respectievelijk 1,8 en 3 procent beter. In Oostende daalde de overslag met 4,2 procent.
Als containerhaven deed Antwerpen het wel iets beter dan Zeebrugge, want dat verkeer steeg er met 9,3 procent. Die groei compenseerde het verlies aan natte-bulklading en conventioneel stukgoed. In Zeebrugge werden in het eerste kwartaal 353.955 teu behandeld (+ 8,9 procent). Oostende kreeg als kleine containerhaven een zware verklap door het vertrek van Kursiu Linija naar Zeebrugge. Er werd dit jaar tussen januari en maart slechts 1.267 teu geteld, tweederde minder dan vorig jaar.
Deze maand komen er belangrijke verschuivingen voor de Vlaamse containerhavens. Zeebrugge verliest enerzijds de Verre-Oostendienst van Norasia aan Antwerpen, maar krijgt er anderzijds nieuwe diensten van Maersk Line (gedeeltelijk uit Antwerpen) bij, wanneer APM Terminals daar in de voorhaven aan het Koning Albert II-dok van start gaat.
Bijzonder plan van aanleg goedgekeurd door minister
LISSEWEGE -
Het Bijzonder Plan van Aanleg (BPA) Kazerne Lissewege is goedgekeurd door Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening Dirk Van Mechelen (VLD). Meteen is de weg vrij om op de militaire basis Kwartier Rademakers een lokaal bedrijventerrein te realiseren.
De 2,4 ha uitgestrekte site is gelegen langs de Expresweg en niet hinderlijk voor de bewoning. De meeste gebouwen van het legerkwartier zijn nog in goede staat en herbruikbaar. ,,Door daar een lokaal bedrijventerrein in te richten, komen we tegemoet aan een vraag, en bieden we een oplossing aan de zonevreemde bedrijven, met prioriteit voor deze uit de omgeving'', zegt schepen van Urbanisatie Moniek Boydens (CD&V).
De West-Vlaamse Intercommunale (Wvi) kreeg van de stad Brugge opdracht om hiervoor een inrichtingsplan op te maken.
Op de site zijn verschillende soorten bedrijven welkom. Naast lokale ambachtelijke bedrijven ook andere KMO's, nieuwe bedrijven en zonevreemde bedrijven. De bestaande gebouwen kunnen daarbij gebruikt worden als kantoor, labo, opleidings- en researchcentrum of voor dienstverlening.
Geen milieuhinder
Daarnaast kunnen ook nieuwe bedrijfsgebouwen, werk- en stapelplaatsen opgetrokken worden. Er kan ook voorzien worden in huisvesting van bewakingspersoneel en ondersteunende bedrijfsactiviteiten zoals een beperkte verkoopsruimte en een bedrijfsrefter. Milieuhinderlijke bedrijven en zelfstandige kleinhandel zijn niet toegelaten.
Bij de opmaak van het inrichtingsplan gaat de Wvi uit van gebouwen met maximum twee bouwlagen. Per bedrijf is ook maar maximum 5.000 vierkante meter voorzien. Er mag ook niets nieuws gebouwd worden op het terrein, binnen een strook van 10 meter vanaf de randen.
De Wvi is niet aan zijn proefstuk toe, want realiseerde eerder al iets vergelijkbaars in Sijsele, waar een deel van de kazerne werd omgebouwd tot een lokaal bedrijventerrein.
Het intussen flink uit de kluiten gewassen familiebedrijf 2XL verzamelt op 1 januari definitief al haar activiteiten in de reusachtige, gloednieuwe bureaus en magazijnen vlak aan het spoor langs de Baron De Maerelaan. Nu werken al 85 mensen bij 2XL, volgend jaar zal de bloeiende onderneming werk verschaffen aan goed 120 vooral jonge mensen.
Het bedrijf 2XL - lees: to excel (uitblinken) - werd in 2000 opgericht door Jean Van den Poel als een internationale containeroperator die zich specialiseert op het vrachtvervoer tussen het Europees vasteland en Groot-Brittannië. Dit jaar kreeg het bijzondere familiebedrijf er ook een logistieke functie bij.
Langs de Baron De Maerelaan, de toegangsweg van Brugge naar Zeebrugge, wordt een reusachtig gebouw van 30.000 vierkante meter opgetrokken, waarbinnen onder meer een spoorverbinding van driehonderd meter lang loopt. Naar de 60.000 paletplaatsen binnen het nieuwe magazijn kunnen dagelijks 250 ladingen aangevoerd worden. Op die manier werd de Zeebrugse site het logistieke centrum voor Danone Waters, meteen een nieuwe grote klant voor de haven.
Strijkdienst en fitness
,,Langs de De Maerelaan zullen alle huidige verspreide bureaus en gehuurde magazijnen op 1 januari samen gebracht worden'', aldus Jean Van den Poel. Het magazijn voor de opslag van Danone Waters is intussen zo goed als operationeel.
Amper zes jaar na de start werd 2XL uitgeroepen tot de Trends Gazelle 2006, de sterkste groeier van West-Vlaanderen. Daarmee is die groei allesbehalve gestopt. Indertijd werd gestart met twee mensen, intussen werken er 85 personeelsleden en dat aantal zou volgend jaar nog tot 120 groeien. Ook de indirecte werkgelegenheid aan chauffeurs, ferries of havenarbeid is intussen zeker verdubbeld. Vorig jaar draaide het bedrijf een omzet van 51 miljoen euro, dit jaar wordt gestreefd naar ruim 60 miljoen euro.
Het bedrijf is volgens Van den Poel vooral 'rijk' door de werknemers. De gemiddelde leeftijd ligt er op 29 jaar, zestig procent is schoolverlater. Ervaring wordt er gecompenseerd door enthousiasme en ook de nieuwe gebouwen spelen daarop in. Bij de kantoren wordt ook een kinderdagverblijf voor de kinderen van het personeel, fitnessruimte om stoom af te laten en een strijkdienst voorzien.
In Zeebrugge zijn de werken begonnen aan de brug over de Visartsluis. De weg is in heel slechte staat en herstellingen waren noodzakelijk. Om te vermijden dat de zware vrachtwagens gebruik maken van sluipwegen wordt de Azorenstraat afgesloten. De straat is alleen nog maar bereikbaar via de Fryattstraat. De werken zullen zo'n 4 à 6 weken duren.
Komatsu, producent van graafmachines, wil in de haven van Zeebrugge een logistiek centrum bouwen. Het Japanse bedrijf zou daarbij enkele tientallen miljoenen euro investeren. Het betreft een terrein van tien hectaren in de logistieke zone in de achterhaven van Zeebrugge. De vestiging zou worden gebruikt voor de assemblage en distributie van graafmachines op de Europese markt. Tevens zouden er ook een magazijn voor onderdelen en een trainingscentrum uitgebouwd worden. In een eerste fase zou het logistieke centrum 55 extra jobs opleveren. Ook Rotterdam en Amsterdam zouden nog kandidaat zijn voor het nieuwe Komatsu-centrum. Een definitieve beslissing wordt volgende maand verwacht.
In Zeebrugge zijn de voorbije nacht twee Litouwse mensensmokkelaars opgepakt.
Ze probeerden drie Albanezen met valse papieren op de ferry naar Groot-Brittannië te krijgen.
Dat mislukte en het gerecht onderzoekt nu of de Litouwers al vaker mensen hebben overgesmokkeld.
Minister Kris Peeters (CD&V) kwam deze week, samen met Minister President Yves Leterme (CD&V), naar Zeebrugge om de lokale autoriteiten verder in slaap te wiegen. Dat is zowat het enige wat kan afgeleid woerden uit de reactie van het Brugse stadsbestuur en de havenbeheerders op de hoera-berichtgeving van Peeters, die kwam vertellen dat in Zeebrugge niet meer zal worden geïnvesteerd door Vlaanderen, dan reeds was vastgelegd. Zelfs de VRT verslaggevers hadden door, dat de belangrijkste aankondiging het Sterneneiland betrof. Misschien hadden de Brugse politici er goed aan gedaan, als voorwaarde voor het bezoek tenminste één concrete nieuwe belofte te doen, maar zelfs dat kon er niet van af.
Met de opening van de gigantische containerterminal van APM nakend, staat nog steeds niets vast dat een betere ontsluiting van de belangrijkste zeehaven van de kust kan verbeteren. En toch kwam de minister met hoera-geroep en hij werd niet tegengesproken. Dus nemen wij de tegenwind maar voor onze bescheiden rekening:
Antwerpen belangrijker
Antwerpen blijft uiteraard belangrijker voor Vlaanderen, gaf Peeters aan in het Zeebrugse sluisgebouw. En die bewering klopt uiteraard, maar helaas enkel ten dele en elke dag minder: Antwerpen blijft belangrijker, omdat daar veel meer wordt geïnvesteerd, zonder dat daarvoor nieuwe tewerkstelling in de plaats komt, integendeel: de Antwerpse haventewerkstelling daalt elk jaar verder. In Zeebrugge brengen nieuwe investeringen naast meer tewerkstelling ook proportioneel veel meer toegevoegde waarde met zich mee. Wij zetten voor U de cijfers die Peeters niet meebracht even op een rijtje:
Investeringen
Uit het laatste Jaaroverzicht van de Vlaamse Havens (2004) van de Vlaamse havencommissie blijkt, dat in Antwerpen jaarlijks ongeveer anderhalf miljard euro wordt geïnvesteerd. In Zeebrugge bedragen de investeringen ongeveer 150 miljoen per jaar. 10 keer minder dus. Pietluttigheden die Peeters niet in zijn speech had zitten
Tewerkstelling
Investeringscijfers zijn op zich weinig zeggend, maar in context vertellen ze zeer veel: tussen 1997 en 2003 daalde (!) volgens hetzelfde jaaroverzicht de werkgelegenheid in de Antwerpse haven van Antwerpen met 500 personen naar 62276, ondanks de miljardeninvesteringen. In Zeebrugge steeg de tewerkstelling na 10 keer minder investeringen met ongeveer 1000 eenheden naar 10386.
Geen enkele politiek argument mag deze dagen sterker wegen dan tewerkstelling en hier scoort Zeebrugge werkelijk uitstekend. Geen enkele haven in West-Europa creëert zoveel tewerkstelling met zo weinig investeringen. Dat zijn feiten, die Peeters uiteraard vergat te melden
Toegevoegde waarde
De toegevoegde waarde van Antwerpen steeg in dezelfde periode van 1997 tot en met 2003 met een 20 procent. Een stijging die dan voornamelijk nog toe te schrijven viel aan de industrie, niet zozeer aan de havenactiviteit op zich. De toegevoegde waarde van Zeebrugge steeg in dezelfde periode met net geen 40%. Met 10 keer minder investeringen slaagde Zeebrugge er dus in, om bijna twee keer meer toegevoegde waarde te realiseren, dan Antwerpen. Het economisch rendement van Zeebrugge ligt dus stukken hoger. Peeters vergat ook dit akkefietje op te nemen in zijn toespraak
Trukendoos
Ook de komende maanden zal Zeebrugge, met de ingebruikname van de APM terminal (privé investeringen dus), opnieuw een grote sprong vooruit maken inzake tewerkstelling, omzetcijfers en toegevoegde waarde. De enige reden waarom deze nieuwe sterke groei er niet eerder kwam, is trouwens omdat een Antwerpse ondernemer ze jarenlang heeft tegengehouden. De diepzeekade aan het Albert II-dok werd nooit echt gebruikt door de vorige concessiehouder Katoennatie, die ze volgens velen bewust links liet liggen onder Antwerpse druk. Een jarenlange juridische procedureslag over het dok was het laatste geslaagde Antwerpse trukendoos-feit om Zeebrugge de wind uit de zeilen te houden. De Deense groep APM zal in de komende jaren zeker 500, maar wellicht zelfs 1000 nieuwe arbeidsplaatsen creëren op de woesternij die Antwerpen drie jaar geleden in de Zeebrugse haven achterliet.
Hypocriet
De grote vraag blijft, uiteraard, hoe het mogelijk is dat het Brugse stadsbestuur en het havenbestuur van Zeebrugge accepteren dat de Vlaamse voogdijminister voor de haven, Kris Peeters, ons hier in Zeebrugge de les komt spellen, over waarom Antwerpen veel meer Vlaamse investeringscenten zal blijven krijgen en de broodnodige ontsluiting van Zeebrugge hem voorlopig worst kan wezen. We krijgen inzake ontsluiting immers alleen een - al bij voorbaat eenduidig gestuurde - MER-studie. Kostprijs: een habbekrats. Geen deftige aanleg van de expressweg waar over een paar maanden dagelijks 20% meer containervrachtwagens over zullen moeten. Inderdaad ja: over een paar maanden reeds. Maar dringend is de ontsluiting van Zeebrugge uiteraard niet voor Peeters. Hij woont immers in het verre Limburg en komt hier af en toe eens, op uitnodiging van zijn CD&V partijgenoten, om uit te leggen, waarom wij weinig of niets uit zijn ministeriële portefeuille zien. En die politici zeggen dan in koor: dank je wel minister Peeters.
Frank Neirynck
Hoofdredacteur
(Stadsopmroep Brugge)
De windmolen uit Zeebrugge die twee jaar geleden zijn wieken verloor, verdwijnt.
Twee jaar geleden vielen de wieken van de turbine op de oostelijke strekdam naar beneden, omdat de molen te snel draaide.
Brugs schepen van Milieu Jean-Pierre Vanden Berghe (CD&V) vroeg destijds een grondig onderzoek naar de veiligheid van de molens.
De Bestendige Deputatie heeft nu beslist dat de molen niet meer mag terugkeren. Vanden Berghe reageert opgelucht.
Vlaams minister-president Yves Leterme en Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters hebben gistermiddag een uitgebreid werkbezoek gebracht aan de haven van Zeebrugge. Tijdens dat bezoek werd bekendgemaakt dat de Vlaamse regering de komende jaren goed 250 miljoen euro wil investeren in de verdere uitbouw van de Brugse zeehaven.
Enkele belangrijke Zeebrugse havenspelers maakten gisteren samen met minister-president Leterme en minister Peeters een rondrit langs enkele topbedrijven in het havengebied. Daarbij kregen de Vlaamse ministers ook concreet de pijnpunten van het hele havenproject aangewezen. Kris Peeters pakte naar aanleiding van het officiële bezoek alvast uit met een optelsom van de Vlaamse investeringen in de verdere uitbouw. Voor de minister staan vooral de maritieme toegankelijkheid en de ontsluiting vooraan op het prioriteitenlijstje.
Toegangsgeul
De verdieping van de toegangsgeul Pas van 't Zand staat dit en volgend jaar al op het programma. ,,Ik engageer me echter ook om de regering de nodige kredieten te vragen om de toegangsgeul van 300 naar 500 meter te verbreden'', aldus Peeters. Totaal kostenplaatje: 44,7 miljoen euro.
Peeters en Leterme konden vanuit de bus ook de lamentabele toestand van de havenontsluiting via het wegvervoer vaststellen. ,,De AX moet er komen'', aldus de minister. ,,De verbinding van de N31 met de N49 is één van de projecten die we al op korte termijn alternatief willen gaan financieren.''
Sterneneiland
Nog opmerkelijk in het lijstje van belangrijke investeringsprojecten is de verdere uitbouw van het sterneneiland in de voorhaven. De huidige vijf hectare voor de kustvogels moeten liefst twintig hectare worden en daar is 4 miljoen euro voor voorzien.
Samen met projecten in onder meer de binnenvaart, de spoorinfrastructuur en de sluizen loopt de totale geplande investering voor Zeebrugge op tot 250 miljoen euro.
Bovendien zag Kris Peeters ook nog ergens 100.000 euro om de hinder van open Brugse bruggen te verminderen. Dat geld moet de voorsignalisatie verbeteren en de bruggenlast verminderen.
APMT zorgde op haar gloednieuwe kaai aan het Albert II- dok voor een schouwspel. De gasten mochten eigenhandig het startsignaal geven om een eerste asfaltmat te lossen die de kaaimuur moet beschermen. De schroeven van containermastodonten kunnen de bodem immers beschadigen en het zeewater zou dan de kaai kunnen ondergraven. Om dat te vermijden worden enorme matten van 210 ton op een waterdiepte van zestien meter neergelaten om de boden te beschermen.
Leterme bezoekt eerste parkeergarage Zeebrugse haven
14/04/2006
In de haven van Zeebrugge kregen de Vlaamse ministers Yves Leterme en Kris Peeters in primeur de eerste cardeck te zien. Dat is een parkeergarage van vier verdiepingen waar 4000 nieuwe wagens kunnen staan tot ze naar Groot-Brittannië worden verscheept. Door ze boven elkaar te zetten, spaar je heel wat plaats uit. De ministers gaven ook nog het startschot voor nieuwe baggerwerken.
Het cardeck
is 325 meter lang en vier verdiepingen hoog : zo groot is de eerste garage die Sea Ro heeft gebouwd. Ze wordt heel binnenkort in gebruik genomen en nu al aan de ministers Leterme en Peeters voorgesteld. Plaats besparen is niet het enige voordeel. De nieuwe wagens staan ook beschermd, en dicht bij de kade. Dat bespaart heel wat tijd wanneer ze op een schip moeten worden gereden. Dat maakt dat de investering rendeert. Sea-Ro bouwt binnenkort nog een tweede cardeck.
Vlaanderen heeft extra centen veil voor de haven van Zeebrugge. Dat hebben Vlaams minister Kris Peeters (CD&V) van Openbare Werken en minister-president Yves Leterme (CD&V) bekendgemaakt.
Vlaanderen trekt meer dan vier miljoen euro uit voor de verlenging van de kaaimuur en de bouw van een aanlegsteiger aan de Bastenakenkaai.
Ook het Sterneneiland, een broedplaats voor vogels, wordt groter.
Het ziet er ook naar uit dat er een derde en vierde treinspoor zal worden aangelegd tussen Zeebrugge en Gent.
De haven wil al jaren extra sporen omdat dan meer containers per trein naar het binnenland kunnen worden gebracht.
De extra sporen zullen Vlaanderen ruim 115 miljoen euro kosten.