CMA CGM en CSCL reorganiseren zich op Europa-Azië
27/02/06
De indienstname van super-post panamax schepen nopen rederijen tot een herziening van hun verbindingen tussen Europa en Azië. Zo zal CMA CGM eind augustus een nieuwe loop (FAL2) opstarten, in samenwerking met CSCL. Beide rederijen zullen elk vier containerschepen van 9.415/9.600 TEU inzetten. Verder zal de Franse rederij haar FAL1-dienst op schaal van acht containerschepen van 8.100/8.400 TEU brengen, terwijl de NCX-dienst op schaal van schepen van 6.500 TEU wordt gebracht. De Sunda Express (zeven schepen van 3.000 TEU) wordt echter geschrapt. Voor CSCL gaat de nieuwe AEX 7-loop op schaal van 9.600 TEU gepaard met de overheveling, in de Middellandse Zee, van de AEX 2-loop (negen schepen van 5.200 TEU, waarvan twee van ZIM). De AEX 1-loop wordt dan weer herleid tot een schaal van 5.600 TEU. Antwerpen verliest een rechstreekse aanloop aan Zeebrugge.
Na een minder goed jaar heeft de visveiling van Zeebrugge twee betere maanden achter de rug.
Er is 2.000 ton vis aangevoerd, een stijging met zes procent in vergelijking met de eerste maanden vorig jaar.
Noordzeevis
Ook de prijs per kilogram vis steeg met zes procent.
Nog dit jaar begint de veiling met de bouw van bijkomende visateliers, een investering van 1,2 miljoen euro.
De reders kunnen vanaf juni ook de vernieuwde Visartsluis gebruiken, zodat ze de vis sneller kunnen aanvoeren.
vrtnieuws
note :
En onze knokse burgervader Lippens heeft het ook goed voor met de belgische visserij , die pleit zelfs voor een
betere verstandhouding tussen Oostende en Zeebrugge , nu maar hopen dat ze het in Oostende ook eens beginnen te vatten dat ze niet kunnen blijven teren op de inspanningen van een ander.
27-2-2006
De fusie van de Franse energiereuzen Suez-Electrabel en Gaz de France moet leiden tot een versterking van de centrale rol van Distrigas en Zeebrugge in de gasdistributie. Dat is één van de reacties van de Belgische premier Guy Verhofstadt (VLD) op de aangekondigde fusie. De regering waarschuwde de Franse bedrijven er echter al voor dat alle verbintenissen van Suez in verband met de overname van Electrabel, gerespecteerd zullen moeten blijven. PS-voorzitter stipte aan garanties te eisen over de werkgelegenheid, investeringen en onderzoek en ontwikkeling in België. De CD&V en Groen! vragen echter dat de mededingingsautoriteit het overnamedossier op de voet opvolgt. Ook Test Aankoop in kritisch omdat het samengaan van deze spelers in België voor een quasi monopolie zou zorgen. (MH)
bron: De Tijd
note ;
Vraag me nu toch wat Verhofstad bedoeld met " versterking " , een eventuele uitbreiding van de lng terminal ??
Daar zijn ze nu al mee bezig voor het contract met Qatar of meer als centraal distibutiepunt voor de ons omliggende landen ... We zien wel wat er staat te gebeuren maar ze zullen wel maken dat het veilig blijft zeker ;)
Een dikke nul. Dat krijgt de gasterminal van Zeebrugge van de Navo. De installatie zou niet beveiligd zijn voor terrorisme. Het ministerie van Binnenlandse Zaken reageert geërgerd.
Elf procent van het aardgas voor Europa komt door Zeebrugge. Dat maakt van de terminal de achilleshiel binnen de Europese energiebevoorrading, klonk het gisteren op een Navo-conferentie in Praag over de beveiliging van energie. Volgens generaal Charles Wald, plaatsvervangend bevelhebber voor Europa, is de veiligheid in Zeebrugge ,,zero'' en is de terminal kwetsbaar voor een aanslag.
Het forum over veiligheid van de energiebevoorrading is het eerste Navo-overleg over dat specifieke thema. Zowat 150 experts van dertig landen nemen deel aan het forum dat geen beslissingen neemt maar aanbevelingen zal opstellen. De deelnemers zijn vertegenwoordigers van regeringen en van de Navo, van de veiligheidsdiensten en van de energiesector.
Verstoring van de energietoevoer kan een maatschappij in grote mate ontwrichten. ,,Als ik een terrorist was en ik wilde zeker zijn van een wereldwijde impact van mijn acties, dan zouden de installaties voor de productie of het vervoer van energie en hun personeel boven aan mijn lijst staan'', zei de Britse generaal John Holmes.
Binnenlandse Zaken reageert geërgerd op de bewering als zou de haven van Zeebrugge ,,geen enkele beveiliging'' kennen tegen een mogelijke terreuraanslag. ,,Zeebrugge is door de International Maritime Organisation opgenomen op de lijst van veilige havens, en sinds 11 september 2001 kijkt men er internationaal op toe dat het ook om een effectieve beveiliging gaat'', zegt het kabinet van Patrick Dewael.
Het noemt de verklaring over de gebrekkige beveiliging van Zeebrugge ,,uit de lucht gegrepen''. Er bestaan volgens Dewael diverse lokale en federale veiligheidsplannen voor de haven en de LNG-terminal. Ook het crisiscentrum van de regering is bij de afspraken over de beveiliging van Zeebrugge betrokken.
Binnengedrongen
De Fluxys LNG-terminal in Zeebrugge kreeg na 11 september opdracht van de Amerikanen om enorm op de veiligheid te werken. De terminal haalde, net zoals de haven van Zeebrugge, de International Ship and Port Facility Security Code, kortweg ISPS-code. Volgens Fluxys-woordvoerdster Bérénice Crabs werden de door de Amerikanen geëiste veiligheidsmaatregelen eind juni 2004 als gerealiseerd beschouwd via een certificaat. ,,We pasten onze beveiliging aan, maakten noodplannen en stelden ook een veiligheidsverantwoordelijke aan. Het certificaat bevestigt dat we beantwoorden aan de Amerikaanse vraag. In 2005 zijn dan nog wel twee mannen op de terminal binnengedrongen, wat opnieuw geleid heeft tot een veiligheidsaudit. We zijn hoogst verbaasd over de uitspraken van die Navo-generaal'', aldus de woordvoerster.
Volgens Fluxys wordt de terminal beschermd door hoog hekwerk, camera's, veiligheidspersoneel, en zijn er identiteitscontroles bij iedereen die de terminal binnenkomt, zowel over land als over water.
Kustvaart zal niet volstaan om Brugse ringvaart te ontlasten
De kustvaart tussen Zeebrugge en de Westerschelde zal geen oplossing zijn voor de bruggenproblematiek in Brugge. Dat heeft burgemeester Patrick Moenaert (CD&V) dinsdag gezegd tijdens de gemeenteraad. De burgemeester juicht de beslissing van de Vlaamse regering toe om de binnenvaart rondom Brugge verder in kaart te brengen. De administratie Waterwegen Kust maakt voor de studie
100.000 euro vrij.
In Brugge wordt geklaagd dat de bruggen over de ringvaart of het kanaal Brugge-Gent te vaak open staan. Volgens burgemeester Moenaert verdubbelde het aantal schepen in negen jaar tijd. In 1996 passeerden 729 schepen langs Brugge. Vorig jaar waren het er 1.395. De schepen zijn ook groter geworden waardoor de twee bruggen van de Dampoortsluis steeds meer tegelijk openstaan.
Door het groeiende marktaandeel van de containertrafiek in de Zeebrugse haven wordt verwacht dat tegen 2010 het aantal passages langs de Brugse ringvaart tot 59 per week zal stijgen. Daarbij werd de invoering van de kustvaart al verrekend. De hinder voor het autoverkeer en daarbij het openbaar vervoer zal nog toenemen.
Enkel informeel is het Brugse stadsbestuur op de hoogte van de plannen van de administratie om de bedieningsuren van de Brugse bruggen uit te breiden. Nu draaien ze enkel van maandag tot zaterdag tussen 06.00 en 19.30 uur, met tussenpauzes tijdens de piekuren voor het autoverkeer.
De studie van de Vlaamse administratie vormt volgens Moenaert het sluitstuk van de MaIS-studie voor een nieuw te graven kanaal om Zeebrugge te verbinden met het Europees hoofdwaterwegennet. Onder meer Groen! en sp.a zijn niet te vinden voor dat kanaal. Volgens federaal minister voor Mobiliteit en Brugs sp.a-gemeenteraadslid Renaat Landuyt is het overbodig. Moenaert pleitte dinsdagavond voor vooruitgang in het dossier. "Een oerconservatieve houding en politieke
kortzichtigheid schaden deze stad", luidde het.
(WTV & FOCUS TV)
Note ; Als je rekening houdt met het feit dat men voor de nieuwe containerterminal (apmt) alleen al voorziet dat er gemiddeld 200 moves per uur zal gedaan worden voor vrachtwagens dan vraag ik me af waarom de sp.a en de groenen zo gekant zijn tegen een degelijke ontsluiting voor de haven. Overbodig of kortzichtig , een ding is zeker we leven niet allemaal van het toerisme aan de kust en hoe langer dit dossier aansleept hoe kostelijker het zal worden en dan spreek ik niet alleen over de bouwprijs van een degelijke binnenvaartontsluiting maar ook over het banenverlies die zich vroeg of laat zal opdringen vanwege de concurrentiepositie t.o.v andere nabijgelegen havens. Nu blijkbaar is politiek en logica niet echt met elkaar te combineren.
Deze 5 portaalkranen worden ergens rond 8 maart verwacht voor de nieuwe containerterminal van APMT.Momenteel is deze kaai in een volledige vernieuwingsfase na jaren van verloedering .Ingebruikname van deze kaai is voorzien op 1 mei 2006.