De vishandelaars uit het Nederlandse Urk weigeren nog vis aan te kopen op de veiling in Zeebrugge.
Ze doen dat uit protest tegen de brandstoftoeslag die de veiling aanrekent.
De toeslag bedraagt twee procent en gaat naar de rederijen. Die hebben de laatste maanden erg te lijden onder de hoge brandstofkosten.
De vishandelaars uit Urk zijn belangrijke klanten. Ze zeggen dat ze begrip hebben voor de problemen van de rederijen, maar ook zij hebben het moeilijk door de hogere energie- en transportkosten.
In een recent rapport van de CREG (Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas) dat Le Soir kon inkijken, wordt de hub in Zeebrugge genoemd als "de belangrijkste op het Europese vasteland". Maar verschillende factoren zoals de "slechte bereikbaarheid", de kwaliteitsbeperkingen van het gas en een gebrekkige transparantie op het vlak van de beschikbare informatie, belemmeren de verdere ontwikkelingen van Zeebrugge.
"Zeebrugge heeft de basis om een referentiehub te worden. (...) Als men die kans niet wil verspelen, zijn structurele ingrepen nodig om de beperkende factoren weg te werken", zo staat in het rapport.
Shanghai International Ports Group wil 40% in APMT Zeebrugge
Volgens de Chinese pers zou de operator Shanghai International Ports Group onderhandelen over een belang van 40% in de APM Terminal Zeebrugge die AP Möller/Maersk zopas in gebruik nam op één van de oevers van het Albert II-dok in de voorhaven. APMT bevestigt noch ontkent: "Geen commentaar..."
Verbazingwekkend is dit niet wanneer men weet dat enerzijds Shanghai International Ports Group duidelijk heeft laten verstaan dat het wil uitbreiden in de Verenigde Staten en Europa en anderzijds dat APM Terminals besloten heeft zijn strategie te richten op de uitbating van zgn. publieke terminals, wat het geval zal zijn in Zeebrugge. In de praktijk participeert APMT ook in terminals die eigenlijk joint ventures zijn, met lokale goederenbehandelaars, hetzij met rederijen. Eén van de laatste initiatieven is een joint venture met CMA CGM in Mobile.
Hoewel de voorzitter van het Havenbedrijf van Zeebrugge (MBZ), Joachim Coens, nog geen gesprekken voerde over deze zaak, zou hij hier wel voor te vinden zijn. Dit zou immers de aantrekkingskracht van zijn haven vergroten. De APM Terminal in Zeebrugge (waar de 900 m lange kaai verlengd wordt tot 1.200 m en de capaciteit van de zeven super-post panamax portaalkranen opgetrokken wordt van 1 tot 2,5 mln TEU) is een aanzienlijke troef. Eind juni kon hij weliswaar nog maar 13 aanlopen voorleggen maar de terminal zal in het tweede semester op kruissnelheid komen zodat tegen eind 2006 een trafiek van 200.000 TEU verwacht wordt.
Of deze transactie nu doorgaat of niet, het staat in ieder geval vast dat Zeebrugge stevig verankerd is in de grote trafieken. Een verdere uitbaggering van de toegangsgeul zal tegen het eerste semester van 2007 een diepgang van 14,5 m mogelijk maken. In het Albert II-dok zal verder ook de kaai van de toekomstige terminal van PSA/HNN verlengd worden van 400 m tot 700 m en tegen midden 2008 zou er een operationele capaciteit van 1 miljoen TEU moeten zijn. Met inbegrip van de CHZ-terminal (capaciteit van 1 mln TEU) schat Joachim Coens dat Zeebrugge tegen 2010 op een capaciteit van meer dan 4 mln TEU zal kunnen rekenen.
De Vlaamse afvalstoffenmaatschappij OVAM zal binnenkort een reeks aanbestedingen publiceren voor de verdere sanering van de Carcoke-terreinen in Zwankendamme. Eerder investeerde het Vlaams Gewest al bijna negen miljoen euro voor de sanering en verwijdering van de gebouwen. In een volgende fase komt de sanering van de bodem aan de beurt. Zo moeten ondermeer het zijdelingse vaartje geruimd worden en is er een grote waterzuivering voorzien.
De haven van Zeebrugge heeft in de eerste jaarhelft een volume van 19,5 miljoen ton vracht behandeld. Dat is een groei van bijna dertien procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Het containervolume steeg met 9,9 % tot ruim 8,5 miljoen ton of 750.000 TEU. De stijging werd opgetekend voor de deepseadiensten van Maersk en APL. Ook bij de intra-Europese diensten van C2C Lines, APL, X-Press Container Line en PortConnect werden meer volumes genoteerd.
Het roll-on/roll-off-verkeer was goed voor 6,1 miljoen ton (+2,9%). De diensten van Cobelfret ferries (naar Esbjerg, Göteborg, Killingholme), UECC, KESS, Toyofuji en Mitsui (Europa) noteerden sterk stijgende volumes. Voor de deepsea-rorodiensten groeiden de volumes van NYK-Line (Verre Oosten), K-Line (Verre Oosten) en Wallenius Wilhelmsen (Australië) opmerkelijk.
Met 967.000 nieuwe wagens of een groei van 9,9 % voor de eerste zes maanden, blijft Zeebrugge de grootste autohaven. De vloeibare bulk steeg met 54,4 % tot 3,2 miljoen ton (voornamelijk LNG). De vaste bulk steeg met 16,9 % tot 1,05 miljoen ton. Het stukgoed viel terug met 1 % tot 546.000 ton. Voor wat betreft de havenarbeid, steeg het aantal shiften met 7,3 % tot 128.200. De maritieme binnenvaart steeg met 40 %.
De grootste terminaluitbater in Antwerpen, PSA, zou
topoverleg voeren over de verkoop van zijn roro-activiteiten in de havens van Antwerpen en
Zeebrugge. De rederij Nippon Ysen Kaisha (NYK) zou de Antwerpse en Zeebrugse terminals
kopen.
In Zeebrugge zijn op de nieuwe APM Terminal in de voorhaven opnieuw twee containerkranen geleverd. Er staan er nu zeven, of het maximum aantal op de 900 meter lange kaaimuur. De extra kranen moeten de capaciteit van de nieuwe terminal optrekken.
De APM Terminal wil dit jaar een half miljoen containers behandelen. Vanaf volgend jaar als de terminal volledig is uitgerust, moeten het er één miljoen zijn.
In Zeebrugge houdt de marine dit weekend haar jaarlijkse internationale open dagen.
Dit jaar bestaat de zeemacht 175 jaar en dat is meteen ook het thema van deze editie.
Bezoekers kunnen er kennismaken met verschillende schepen en hun bemanning, en de belangstelling is groot.
Publiekstrekker is het Nederlandse fregat Van Galen dat vanaf volgend jaar deel zal uitmaken van de Belgische zeemacht.
Ons land heeft twee van dergelijke fregatten aangekocht om internationale opdrachten beter uit te voeren.
De werkgevers van de vier Vlaamse havens noemen de Oosterweelverbinding een zinloos project. Niet alleen lost de brugtunnelverbinding volgens hen fundamenteel niets op, bovendien slorpt ze geld op waarmee alle andere prioritaire projecten kunnen worden betaald.
Het gebeurt uiterst zelden dat de Vlaamse havenwerkgevers, verenigd in de Vlaamse Havenvereniging (VHV), collectief naar buiten treden. In een beleidsnota duiden de werkgevers van de havens van Antwerpen, Zeebrugge, Gent en Oostende nu aan welke investeringen volgens hen prioritair zijn om de mobiliteit in Vlaanderen veilig te stellen.
Het Oosterweel-miljardenproject, waarvoor weldra het bouwcontract wordt toegewezen, hoort daar zéker niet bij, stelt VHV-voorzitter Nicolas Saverys zeer scherp. Volgens hem is het maatschappelijk draagvlak voor dit prestigeproject niet alleen flinterdun, bovendien lost het verkeerstechnisch niets op.
De staking van de vijftien seingevers in het goederenstation van Zeebrugge is donderdag kort voor 18 uur beëindigd. De spoorwegdirectie zal één extra seingever inzetten tijdens de namiddag. De seingevers hadden vier extra personeelsleden geëist. In september komen er nieuwe gesprekken.
"In mei werden ons extra seingevers beloofd", vertelt Jean-Pierre Henno van de socialistische overheidsvakbond ACOD. "Het extra personeel zou voor 1 juli in dienst treden. Maar die belofte werd niet gehouden. De werkdruk werd te hoog en daarom staakten we tussen 12 en 18 uur. Geen enkele goederentrein mocht door. De passagierstreinen lieten we wel door".
Door de staking stonden een tiental goederentreinen van en naar de zeehaven geblokkeerd. Daardoor liepen ook enkele schepen vertraging op. In september zijn nieuwe onderhandelingen beloofd. De seingevers vragen vier extra personeelsleden. "We beseffen dat de directie nu tijdens de zomermaanden niet veel meer kan verschuiven maar na de zomer willen we een oplossing zodat we onze rust- en compensatiedagen kunnen opnemen zoals het hoort" , zegt Henno.
Oostendse visveiling denkt aan fusie met Zeebrugge
,,Slechts plaats voor één vismijn''
OOSTENDE/ ZEEBRUGGE -
De vismijn van Oostende boert goed en is ambitieus, zo blijkt uit de halfjaarlijkse cijfers voor 2006. ,,De cijfers van de komende twee jaar zullen doorslaggevend zijn en een economische beslissing zal zich opdringen'', stelt schepen Yves Miroir (SP.A). In Oostende denkt men al luidop aan een fusie met Zeebrugge.
Op jaarbasis verwacht de Oostendse vismijn een omzetstijging van 7,5 miljoen euro. Na zes maanden tellen we een stijging van bijna 3,6 miljoen euro. We zijn dus op de goede weg'', zegt schepen bevoegd voor de Vismijn Yves Miroir (SP.A). De vismijn kan terugblikken op goede cijfers in de eerste helft van 2006. Enkel in juni was er een klein dipje qua omzet en aanvoer in vergelijking met vorig jaar.
Ondanks de gunstige resultaten kijkt het Autonoom Gemeentebedrijf Vismijn Oostende (AGVO) ook vooruit. ,,Momenteel wordt de vis nog per schip gesorteerd. In de toekomst zou het beter zijn als dat per soort vis gebeurt'', vertelt Freddy Pollet, afgevaardigd bestuurder van AGVO. ,,We moeten de vis aanbieden onder de noemer van dezelfde Oostendse kwaliteit. Deze blokverkoop verloopt sneller, waardoor men bereid is meer te betalen. Het probleem is echter dat iedere reder overtuigd is dat zijn vis beter is, maar we plannen een campagne om blokvorming te promoten.''
Terrein verdelen
Over de toekomst in de vismijnsector is men in Oostende duidelijk. ,,Er is maar plaats voor één vismijn, zeker met de verminderde vloot in het achterhoofd. Wij hebben de jongste vijf jaar een serieuze inhaalbeweging gedaan en Zeebrugge voorbijgestoken. Er zal een economische beslissing gedicteerd worden door de cijfers van de komende twee jaar. Een vijandelijke overname is geen oplossing, maar een fusie behoort tot de mogelijkheden'', aldus Freddy Pollet.
,,Dan is het gewoon een kwestie van een richting te kiezen en de terreinen te verdelen. De Oostendse vismijn kan zich bijvoorbeeld concentreren op verse vis, Zeebrugge heeft door zijn containerhaven mogelijkheden in de diepvries- en groentensector'', aldus nog Freddy Pollet.
Vismijndirecteur Johan Van de Steene benadrukt dat de oneerlijke concurrentie blijft bestaan tussen de vismijn van Zeebrugge en die van Oostende die gerund wordt door het autonoom gemeentebedrijf. ,,Oostende blaast hoog van de toren, maar men vergeet erbij te vertellen dat de overheid aandelen heeft gekocht van een verlieslatend fileerbedrijf en zelfs een pakhuis koopt in Zeebrugge'', stelt Van de Steene.
,,De vloot die zal overleven, is die van Zeebrugge, want hier gebeuren de grootste investeringen. Alle vaartuigen die Oostende heeft weggekocht van Zeebrugge, zijn in faling gegaan. Ik betwijfel ook dat Oostende de grootste is, want wij baseren ons op officiële cijfers van het ministerie van Landbouw. De vismijn van Zeebrugge kent harde tijden, maar we blijven trendsetter voor West-Europa. Negentig bedrijven hebben hier geïnvesteerd en zelfs Oostende koopt hier een pakhuis'', stelt Johan Van de Steene.
Het is puffen en zweten geblazen voor de mensen die in deze warme dagen moeten werken. Airco of de zonnestralen proberen buiten te houden, maken het werk houdbaar, maar bij de Zeebrugse douane ontbreekt zelfs dat. De douaniers hebben gistermiddag het werk neergelegd omdat hun vraag om zonnewering al vijftien jaar zonder enig gevolg blijft.
Tot 32 graden, dat zijn de onmenselijke temperaturen waarin de ambtenaren van de Zeebrugse douane en accijnzen door de werkdag moeten ploeteren. Om 14 uur was de maat vol. Het personeel van het hoofdkantoor in de Karveelstraat gaf er de brui aan. Ze zochten buiten een plekje in de schaduw om actie te voeren om hun schreeuw om zonnewering kracht bij te zetten. Bij de douane in Zeebrugge werken 32 mensen. Tussen 14 en 16 uur gisteren gingen ze niet aan de slag.
,,In onze lokalen is het in deze hete dagen ondragelijk van de warmte'', puft Dirk Cattoir, financieel medewerker en woordvoerder van het gemeenschappelijk vakbondsfront dat de actie gisteren ook steunde. ,,Dit gebouw staat zo dat er altijd zon binnenvalt.''
Het douanekantoor is als een groot aquarium waar de zon vrij spel krijgt. ,,Ik begon vanmorgen even na 7 uur al te werken in 25 graden'', zucht Dirk. ,,Die temperatuur bleef ook vandaag weer gestaag oplopen. Hier is geen airco of enige ventilatie. Met wat privé-centen hebben we hier toch enkele ventilators geplaatst om het werkbaar te houden.''
Hardere acties
De vraag om zonnewering werd al goed vijftien jaar geleden gesteld, en sindsdien jaarlijks herhaald. ,,Het blijft echter stroppen in een discussie tussen de eigenaar van het gehuurde gebouw en het bevoegde ministerie'', weet Dirk Cattoir. ,,Al die jaren opnieuw is ons beloofd dat het tegen de volgende zomer opgelost zou zijn.''
De douane heeft een cruciale rol in de Brugse zeehaven. ,,Wij zorgen voor alle documenten bij internationale transporten'', vertelt ACV-afgevaardigde Dirk Cattoir. ,,Die transporten konden dus niet vertrekken en ook bijvoorbeeld de leveringen aan schepen lagen even stil.''
Gisteren bleef het bij een klein oponthoud, maar het douanepersoneel dreigt met hardere acties als hun zonnewering er niet komt. ,,We wilden onze actie vandaag nog niet tot het extreme doordrukken'', beaamt Dirk. ,,Maar het moet in Brussel toch duidelijk zijn dat we in deze hitte niet langer zonder zonnewering kunnen.''
PSA zou van plan zijn zn activiteiten in de
stukgoedsector af te stoten om zich nog uitsluitend met de containeroverslag in te laten. De
afstoting van de roroafdeling, met enorme terminals in de haven van Antwerpen en Zeebrugge
zou prioritair zijn. Vakbondskringen bevestigen daarover vragen te hebben gesteld in de
ondernemingsraad, maar dat alles werd ontkend.
gva
Indien dit zou doorgaan , wat trouwens in de lijn zou liggen met wat er zich reeds heeft voorgedaan met o.a. de verkoop van de antwerpse ex noordnatie fruitterminal , de verkoop onlangs via ZSB van hun totale aandelenpakket (50%) in Belgische Bunkerolie Maatschappij aan TOTAL-FINA , dan zullen er opmerkelijke veranderingen plaatsvinden binnen de Zeebrugse haven. Er word reeds een naam van de " kandidaat overnemer " in de wandelgangen geopperd maar of dit allemaal waar is en of doorgaat zullen we helaas moeten afwachten , wordt zeker vervolgd !!!!!
De Vlaamse Havenvereniging (VHV) wil een betere samenwerking tussen de vier Vlaamse havens. De organisatie heeft aan minister van openbare werken Kris Peeters gevraagd een structuur in het leven te roepen om dat in goede banen te leiden. De relatie tussen de havens van Oostende, Gent, Antwerpen en Zeebrugge wordt tot op dit ogenblik vooral gekenmerkt door concurrentie. De VHV, die de privé-bedrijven uit de havens verenigt, wil daar nu verandering in brengen. Er wordt gepleit voor een meer structurele samenwerking tussen de vier havenbesturen bij investeringen in maritieme overslagcapaciteit en logistiek, zodat overheidsinvesteringen optimaal benut zouden kunnen worden.
De Vlaamse regering heeft beslist om aan NV 2XL uit Zeebrugge ruim 308.000 euro strategische investeringssteun toe te kennen. De investering van de Zeebrugse onderneming en de steun van de Vlaamse overheid zorgen voor een forse stijging van de tewerkstelling.
De NV 2XL investeert meer dan 8 miljoen euro in een distributiemagazijn met 50 laadkaaien, 30.000 m² grondoppervlakte en in spoorweginfrastructuur die moet toelaten het magazijn rechtstreeks per spoor te bevoorraden. Hierdoor stijgt het aantal voltijdse werknemers bij 2XL van 23 tot 73. De impact op de indirecte tewerkstelling in de haven, bij de ferrymaatschappijen, de contracttransporteurs en de toeleveranciers is nog groter. De onderneming raamt de toename van de indirecte tewerkstelling op 82 eenheden in 2006. Tegen 2009 zou deze stijging oplopen tot 254 werknemers.
De NV 2XL is een familiebedrijf, actief in het internationaal transport en de logistiek en gespecialiseerd in het vervoer van algemene palletgoederen vanuit het Europese vasteland naar het Verenigd Koninkrijk.
De Vlaamse regering heeft vrijdag het licht op groen gezet voor een verdieping van de vaargeul van de haven van Zeebrugge. Dat moet de toegang tot de haven veiliger maken voor de steeds groter wordende containerschepen. De bevoegde Vlaamse minister Kris Peeters engageert zich ook om de nodige middelen vrij te maken voor een verbreding van de vaargeul.
De containervaart groeit en de containerschepen worden steeds langer. In Zeebrugge kunnen de grote schepen pas binnen bepaalde tijdvenster de haven binnen- of buitenvaren. Omdat er steeds meer grote schepen zijn, is het risico op botsingen dan ook groter.
Door de beslissing van de Vlaamse regering kunnen de vaarpas ,,Pas van het Zand'' en de gedeeltes van de haven die toegang geven tot de containerterminals en de Vandammesluis een meter dieper worden gemaakt. De kosten van de baggerwerken zijn geraamd op 21 miljoen euro, gespreid over de periode 2007-2009.
Tegelijkertijd engageert Peeters zich om binnen de Vlaamse regering de nodige kredieten te bespreken voor een verbreding van de vaargeul van 300 meter nu tot 500 meter, voorzien in 2008-2009. De kosten hiervoor zijn geraamd op 8 miljoen euro.
De Vlaamse regering ging ook akkoord met het voorstel om dit jaar nog de vaarpassen in het Belgisch gedeelte van de Noordzee met 30 cm te verdiepen om de toegankelijkheid van de Antwerpse haven voor de containervaart veiliger te maken.