Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

21-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nova Natie gaat investeren in logistieke zone Zeebrugge

Het Zeebrugse havenbestuur MBZ gelooft het jaar te kunnen afsluiten met een trafiekvolume van 42,3 mln ton, wat 7,3% meer is dan vorig jaar. Zoals verwacht presteert de containertrafiek uitstekend (+24%), maar ook de roro (+6,5%) en in het bijzonder de autotrafiek (+14,8%) doen het goed. In 2008 verwacht de MBZ belangrijke investeringen, o.a. in de maritieme logistieke zone.

Eerder werd al bekend dat de Duitse autologistieker Mosolf in 2008 een site van 7 ha. zal uitbouwen in de maritieme logistieke zone van Zeebrugge (MLZZ). MBZ-voorzitter Joachim Coens kondigde aan dat naast Mosolf ook het Antwerpse Nova Natie gaat investeren in die zone. De onderneming wil er op een niet-watergebonden terrein van 3 ha. activiteiten met toegevoegde waarde opzetten voor de containersector (groupage, distributie, enz.).

Er lopen voor de logistieke zone nog meerdere dossiers, waarvan er twee bijna rond zijn. De MBZ denkt tegen eind volgend jaar al bijna 30 van de 100 beschikbare hectare te kunnen uitgeven.

In de voorhaven start PSA HNN volgend jaar met de bouw van zijn nieuwe containerterminal.

bron ; de Lloyd

21-12-2007 om 18:16 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugse containertrafiek steeg met een kwart

 

In de haven van Brugge-Zeebrugge zijn in 2007 42,3 miljoen ton goederen behandeld. Dat is een absoluut record. De trafiek steeg met 7,3 procent ten aanzien van 2006. De groei is vooral toe te schrijven aan de stijging van de containertrafiek. Die groeide met 24 procent tot 2.050.000 TEU of twintigvoetcontainerequivalent.

Zeebrugge blijft ook 's werelds belangrijkste haven voor het verschepen van nieuwe wagens. In 2007 passeerden er 2,22 miljoen nieuwe voertuigen langs Zeebrugge. Dat is een klim met 14,8 procent en ook een nieuw record.

De rijdende vracht steeg met 6,5 procent tot 13 miljoen ton. De trafiek van vloeibare bulk daalde met 7,2 procent of 5,8 miljoen ton. Daarbij zit onder meer het vloeibaar aardgas.

Focus

21-12-2007 om 14:33 geschreven door Horatio  


18-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haven Zeebrugge brengt bezoek aan Luik

Vandaag bracht een delegatie van de haven van Zeebrugge een bezoek aan de haven van Luik. Volgens Joachim Coens, voorzitter van de haven van Zeebrugge, was het de bedoeling om de haven van Luik beter te leren kennen. In het voorjaar trok een delegatie van Luik naar de Noordzeehaven. Voor concrete samenwerkingsplannen is het volgens zowel Coens als Emile-Louis Bertrand, directeur-generaal van de haven van Luik, nog te vroeg. Zowel in Luik als Zeebrugge wordt wel reikhalzend uitgekeken naar de concrete realisatie van Trilogiport. Dit project zou mogelijkheden bieden op het vlak van containertrafieken tussen beide havens, zo geloven beide partijen. Omwille van problemen met de beschikbaarheid van de terreinen, loopt dit dossier momenteel echter vertraging op.

de Lloyd

18-12-2007 om 10:04 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Studie Seine-Schelde West nog niet klaar

De haalbaarheidsstudie van het Seine-Schelde West-project, die moet uitmaken of de ontsluiting van de haven van Zeebrugge via het Schipdonkkanaal moet, is nog niet afgerond. Dat laat Vlaams minister Hilde Crevits weten in een reactie op het interview van 15 december (uw krant).

De studie zou klaar moeten zijn halfweg volgend jaar. Voor het begeleiden van die studie werd een klankbordgroep opgericht, waarin de verschillende maatschappelijke actoren zijn opgenomen, zoals lokale besturen of landbouw- en milieuverenigingen. Die groep moet toelaten de studie vanuit een brede maatschappelijke context te benaderen. Naast de haalbaarheidsstudie zal ook een plan-MER worden uitgevoerd, die nu ter inzage ligt bij de betrokken gemeenten.

NB

18-12-2007 om 10:01 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tropicana krijgt 800.000euro

Het bedrijf PBI Fruit Juice Company, in Zeebrugge beter bekend als 'Tropicana', krijgt ruim 800.000euro opleidingssteun van de Vlaamse overheid.

Tropicana, dat fruitsappen verpakt, investeert zo'n 80miljoen euro in nieuwe blaasinstallaties en afvulmachines. Die investering levert 89nieuwe banen op. Die werknemers zullen opgeleid worden om met de nieuwe, technologisch hoogstaande machines te werken. Tropicana investeert 2,3miljoen euro in die opleidingen, de Vlaamse overheid neemt daar 800.000euro van voor haar rekening.

NB

18-12-2007 om 10:00 geschreven door Horatio  


04-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Horst Mosolf plant terminal voor autologistiek in haven Zeebrugge
De Duitse autologistiekgroep Horst Mosolf gaat tegen 2009 in de haven van Zeebrugge een terminal voor autologistiek ontwikkelen. De trimodaal ontsloten terminal zal tevens beschikken over een pdi-center en opslagplaats bieden aan 7.000 wagens. Op jaarbasis zullen er 250.000 voertuigen behandeld kunnen worden. Met het Mosolf Automotive Center wil de Duitse groep o.m. inspelen op de opkomende autoproductie uit India en China.

de Lloyd

04-12-2007 om 19:20 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heitrans met shortsea naaer Bilbao, dan naar Marokko
Koelvervoerder Heitrans heeft besloten om zijn trailers voor Marokko voortaan in Zeebrugge te laten inschepen op de nieuwe ro/ro-dienst van Transfennica naar Bilbao. De overtocht van Zeebrugge naar Bilbao duurt 38 uur. Er zijn drie vertrekken per week. Een van de redenen waarom Heitrans beroep gaat doen op de shortseadienst, is de hoge dieselprijs. ‘Dit jaar is een liter brandstof al 13 procent duurder geworden', zegt transportplanner De Vries. Dat we nu 2.000 kilometer per rit kunnen besparen is dus zeer welkom. Tot voor kort gebruikte Heitrans negen trailers en trekkers voor het vervoer naar Marokko. Dat wordt nu negen trailers en drie trekkers. In Bilbao neemt een Spaanse trekker de lading over voor de rit naar de eindbestemming.

NT

04-12-2007 om 19:16 geschreven door Horatio  


16-11-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bridgestone kiest boot voor Spanje

De Japanse bandenproducent Bridgestone vraagt zijn wegvervoerders om tussen België en Spanje de shortsea dienst van Transfennica te gebruiken. 2XL is de eerste vervoerder die daarmee heeft ingestemd. Bridgestone Europe heeft jaarlijks 1.500 ladingen van en naar Spanje.

De beslissing van Bridgestone is een belangrijke opsteker voor Transfennica. Die dochterrederij van het Nederlandse Spliethoff startte eind september een ro/ro-dienst tussen Zeebrugge en Bilbao en biedt nu met twee schepen drie afvaarten per week en per richting. Een overtocht duurt 38 uur. De Friedrich Russ en Elisabeth Russ varen op dit ogenblik nog verre van vol, maar elke week nemen de volumes toe.

De rederij blijft dan ook bij haar voornemen om rond de jaarwisseling grotere schepen van het type Stena 4Runner op de route in te schakelen.

© NT

16-11-2007 om 17:13 geschreven door Horatio  


14-11-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Japanse' Citroëns naar Zeebrugge

De Franse groep PSA heeft Zeebrugge gekozen als invoerhaven voor twee nieuwe modellen terreinwagens die uit Japan worden aangevoerd. Gefco organiseert de invoer en de verdere distributie op Europese bodem. Het contract heeft betrekking op 30.000 tot 40.000 wagens van het type 4x4; de Citroën C Crosser en de Peugeot 4007. De Japanse terreinwagens worden in Zeebrugge gelost bij ICO, die in opdracht van Gefco na aankomst ook de vloermatjes en de handleidingen in de auto's zal leggen. Gefco neemt zelf de douaneformaliteiten voor zijn rekening en zal na een kwaliteitscontrole de auto's zo snel mogelijk doorvoeren naar de verschillende distributiecentra van de groep in Europa.

© NT

14-11-2007 om 09:42 geschreven door Horatio  


11-11-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DDtrans uit Zeebrugge bestelt 140 trekkers

De transportfirma DDtrans uit Zeebrugge plaatste een bestelling van 140 trekkers van het type. "Elk jaar vervangt DDtrans nv in haar vloot een 50 à 60-tal trekkers na 5 jaar inzet. Nu bestaat de vloot uit 211 trekkers, 540 containerchassis en een 75-tal frigoopleggers.

Het oorspronkelijk order behelsde de levering van 80 trekkers waarbij de totale vloot uitgebreid wordt in 2008. De eerste nieuwe voertuigen worden verwacht vanaf april 2008. Bijkomende onderhandelingen leidden uiteindelijk naar een tweede order van 60 trekkers voor 2009. Hierdoor komt de totale bestelling op 140 nieuwe trekkers voor de periode 2008 en 2009.

"DDtrans nv werd in 1984 opgericht en is sinds 1987 gevestigd op de Transportzone in het hart van de Zeebrugse haven. Dagelijks worden er een 250-tal medewerkers tewerkgesteld. De firma realiseerde in 2006 een omzet van 32 miljoen Euro en een cash flow van 5 miljoen Euro. Het bedrijf is nauw verwant met European Container Services (ECS) waarvoor het dagelijks de helft van de vloot ter beschikking stelt. Daarnaast biedt DDtrans ook tractiediensten aan aan grote opdrachtgevers zoals Ford Fabrieken Genk en Keulen, Ewals Cargo Care, Maersk line en DHL", zegt bestuurder van DDtrans Marc Lanckriet.

© Focus

11-11-2007 om 11:25 geschreven door Horatio  


08-11-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge groeit sterker dan Bremerhaven in autotrafiek

De haven van Zeebrugge heeft in de eerste negen maanden van dit jaar in totaal 1,652 mln auto's behandeld. Dat is een stijging met 16%. Het Duitse Bremerhaven, dat al jaren een nek aan nek race voert met Zeebrugge voor de titel van grootste Europese autohaven, presteerde ook sterk. Met een groei van de autotrafiek met 13,5% tot 1,5 mln eenheden moet Bremerhaven echter de Noordzeehaven laten voorgaan. Mogelijk wordt de kloof nog groter, want Bremerhaven staat op het punt om een autotrafiek van ACL te verliezen aan Hamburg.

de Lloyd

08-11-2007 om 14:42 geschreven door Horatio  


03-11-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.P&O breidt Noordzeediensten uit
Het in de vaart brengen van de "Ursine" (16.947 bt) op de Europoort-Hull dienst van P&O Ferries maakt het de rederij mogelijk om de bestaande diensten tussen het VK en België en Nederland verder uit te breiden, alsook de capaciteit op de nieuwe Tilbury-dienst te verhogen.
De "Ursine", die 170 m lang is en plaats biedt aan 120 vrachteenheden, neemt de plaats in van de "Global Carrier". Deze laatste verhuist naar de eerder dit jaar gestarte dienst Zeebrugge-Tilbury. De "Calibur", die deze verbinding tot nu toe verzekerde, komt daardoor vrij en zal samen met de "Norcape" op de vrachtdienst Zeebrugge-Hull ingezet worden. De verschuivingen gaan in vanaf half november.
P&O Ferries beschikt op de routes tussen het VK en België en Nederland voortaan over een vloot van negen vrachtschepen en vier multipurpose schepen.
Begin 2008 wordt de "Norcape" vervangen door de "Tor Maxima" (2.700 lm - 17.068 bt). De "Norcape" verhuist dan naar de Ierse Zee.

© de Lloyd

03-11-2007 om 12:49 geschreven door Horatio  


31-10-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Staking bij B-Cargo in drie havens

In de havens van Zeebrugge, Antwerpen en in de Waaslandhaven is een staking uitgebroken bij B-Cargo, het goederenfiliaal van de NMBS. Daardoor vertrekken er vrijwel geen containertreinen meer uit die havens. De staking is vanochtend uitgebroken en zou tot donderdagochtend duren. Het personeel spreekt over een te hoge werkdruk en eist dat er dringend meer mensen in dienst worden genomen.
De vakbonden nemen het ook niet dat 50 mensen vanuit de Antwerpse haven naar andere diensten zullen worden overgeplaatst.
Door de staking vertrekken er vrijwel geen containertreinen meer vanuit Zeebrugge, de Antwerpse haven en de Waaslandhaven.

© Vrt

31-10-2007 om 10:41 geschreven door Horatio  


22-10-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugse containertrafiek met kwart toegenomen

De containertrafiek in Zeebrugge is tijdens de eerste drie kwartalen van 2007 al met een kwart toegenomen ten aanzien van dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt het havenbestuur. In totaal behandelde de Zeebrugse haven van januari tot en met september ruim 31,5 miljoen ton. Daarmee stijgt de totale tonnenmaat met 8,7 procent.

De containertrafiek neemt de belangrijkste stijging voor zich. Eind september werd 1,49 miljoen TEU of twintigvoetcontainerequivalent overschreden. Dat is een groei met 25,6 procent ten aanzien van 2006. In tonnage behandelde de haven al 15,3 miljoen ton aan containers. Dat is een stijging met 16,4 procent. Volgens het havenbestuur is de groei onder meer toe te schrijven aan de diensten van Maersk Line, CMA CGM, New World Alliance en Evergreen. Deze diensten linken Zeebrugge onder meer met het Verre en Midden-Oosten en met Zuid- en Midden-Amerika.

De rijdende vracht steeg tijdens de eerste drie kwartalen van 2007 met 6,2 procent tot 9,7 miljoen ton. De stijging werd gerealiseerd op de korte lijnen van de rederijen P&O Ferries, Cobelfret Ferries, UECC, EMC Lines, Waterways en Mitsui Europe en op de intercontinentale trafiek naar het Verre Oosten en de Verenigde Staten. Binnen de rijdende vracht is ook de trafiek van nieuwe wagens begrepen. Zeebrugge blijft wereldwijd marktleider binnen dit segment.

Het stukgoed kende dit jaar al een terugval met 16,2 procent tot
692.000 ton. De vloeibare bulk waaronder LNG daalde tijdens de eerste drie
kwartalen van 2007 eveneens met 3,7 procent tot 4,2 miljoen ton. De vaste bulk steeg met 5,2 procent tot 1,6 miljoen ton.

© Belga

22-10-2007 om 17:20 geschreven door Horatio  


12-10-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veertig camera's bewaken haven

Havenbestuur wil scheepsbewegingen beter volgen

ZEEBRUGGE - Het bestuur van de Zeebrugse haven (MBZ) gaat in de komende twee jaar dertig tot veertig camera's installeren in het hele havengebied. De camera's zullen de scheepsbewegingen registreren en moeten de haven beter beveiligen.



Het netwerk van camera's zal in fases worden geïnstalleerd in het havengebied. De operatie zal ongeveer twee jaar duren. 'De camera's moeten ons vooral helpen om de bewegingen van alle schepen beter te kunnen registreren', zegt havenvoorzitter Joachim Coens. 'De beelden moeten ons een exact beeld geven van welk schip waar aan de kaai ligt, wanneer het vertrekt enzovoort.'

Maar de camera's dienen ook als extra beveiliging voor het havengebied. Tot nu toe heeft het havenbestuur geen enkele eigen beveiligingscamera in gebruik.

'Er zijn natuurlijk heel wat bedrijven die zelf al camera's hebben, bijvoorbeeld aan de toegangspoort van hun bedrijventerrein', zegt Coens. 'Ook de terminals zijn bewaakt met camera's. Maar onze camera's zullen vooral aan landzijde geïnstalleerd worden. Als we op de beelden onregelmatigheden zien, kunnen we die uiteraard gebruiken om de politie te verwittigen.'

Het havenbestuur gaat daarover overleg plegen met de scheepvaartpolitie. 'Zij zijn ook voorstander van de camerabeveiliging.'

Coens wil geen exact cijfer plakken op de totale investering, maar hij heeft het over een 'zeer aanzienlijk bedrag'. Het havenbestuur krijgt steun van de Vlaamse Gemeenschap voor de camera's.

Parking Transportzone

Met het Brugse stadsbestuur overlegt het MBZ nog om ook in de Transportzone een of meerdere beveiligingscamera's te installeren. Op de openbare parking van die zone parkeren tijdens het weekend heel wat vrachtwagenbestuurders uit het voormalige Oostblok. Ze laten heel wat afval achter en vaak komt het ook tot zware vechtpartijen tussen de verschillende nationaliteiten. 'Die zone behoort niet tot het havengebied, maar het is mogelijk om het netwerk ook tot daar door te trekken', zegt Coens.

© Nieuwsblad

12-10-2007 om 16:51 geschreven door Horatio  


11-10-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toyota verscheept 2 miljoenste voertuig in Zeebrugge
Het Toyota Vehicle Logistics Centre (VLC) in Zeebrugge heeft zijn 2 miljoenste voertuig verscheept sinds de start van de activiteiten in januari 2001. Het VLC, dat een prijskaartje draagt van 12 mln EUR, is voor de Japanse autobouwer een belangrijk logistiek knooppunt voor de import en export van voertuigen van Toyota en Lexus van en naar het Europese vasteland. De site bestrijkt een oppervlakte van 460.000 m² en stelt zo'n 180 mensen tewerk. In 2006 werden er 405.796 voertuigen behandeld.

© de Lloyd

11-10-2007 om 14:53 geschreven door Horatio  


10-10-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Economisch belang Vlaamse havens stagneert in 2006
Een voorlopige raming van de Nationale Bank over het economisch belang van de Vlaamse havens laat een stabilisering zien voor 2006 ten opzichte van 2005. De toegevoegde waarde blijft op hetzelfde peil, maar de directe werkgelegenheid zou wel toenemen. In Antwerpen daalt de toegevoegde waarde lichtjes, na jaren van groei; meer in de maritieme cluster dan in de niet-maritieme cluster. In Gent wordt voor 2006 op een status quo gerekend, maar in Zeebrugge en Oostende tekent zich een zekere groei af. De werkgelegenheid stijgt in de vier Vlaamse havens.

© de Lloyd

10-10-2007 om 14:41 geschreven door Horatio  


07-10-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Teller op duizend voor LNG terminal

De LNG-terminal van Fluxys in Zeebrugge heeft zijn duizendsteschip ontvangen. De Al Thakhira bracht 145.000 kubieke meter vloeibaar aardgas (Ing) uit Quatar aan. De haven van Zeebrugge is cruciaal in de aanvoer van aardgas naar Europa; in20 jaar tijd werd maar liefst 70 miljard kubieke meter aardgas aangevoerd.

de Standaard

07-10-2007 om 17:35 geschreven door Horatio  


01-10-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ACW pleit voor blijvende herinnering aan honderd jaar zeehaven

ZEEBRUGGE - Het ACW heeft zaterdagnamiddag in Zeebrugge actie gevoerd. Ze pleiten voor een blijvende herinnering aan 100 jaar Zeehaven Zeebrugge. Het ACW wil de verlenging van de Saint-Georgeswandeling, het behoud van het uitkijkpunt op het einde van de strekdam, een fietspad door de haven en de ingebruikname van een zeeorgel. 'Maar liefst 17.000 mensen hebben de voorbije zomermaanden door de haven gefietst in het kader van de viering van 100 jaar haven Zeebrugge', zegt Jos Demarest van het ACW. 'Ze hebben de werking van de haven nooit in het gedrang gebracht. Bij mijn weten is er zelfs geen enkel ongeval gebeurd. Voor het uitkijkpunt hebben we intussen een bouwvergunning aangevraagd, want heel wat mensen houden ervan om de grote zeeschepen te kunnen bewonderen. We pleiten verder nog voor de doortrekking van de Saint-Georgeswandeling, want nu stopt die aan het evenementenplateau.' (rso)

© Nieuwsblad

01-10-2007 om 08:49 geschreven door Horatio  


25-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge wil verdere verdieping van vaargeul


ZEEBRUGGE - De vaargeul naar de haven van Zeebrugge moet verder worden uitgediept. Nauwelijks een jaar nadat de geul Pas van 't Zand geschikt werd gemaakt voor schepen met een diepgang van maximaal 14,5 meter, pleit havenvoorzitter Joachim Coens nu voor een meter extra.

Volgens Coens kan Zeebrugge alleen op die manier de concurrentiepositie ten opzichte van bijvoorbeeld Rotterdam handhaven. De havenvoorzitter stelt vast dat de groei van de containerschepen zich veel sneller voltrekt dan voorspeld. Het bewijs is, volgens hem, de komst van 's werelds grootste containerschip Elly Maersk, dat zaterdag afmeert in Zeebrugge. Het schip heeft een officiële laadcapaciteit van 11.000 twintigvoetcontainers, maar neemt er regelmatig 2000 meer mee. Rederij Maersk beschouwt de komst van de Elly Maersk als een test. Valt die positief uit, dan zal de Elly en mogelijk ook het zusterschip Emma (397 meter lang, 56 meter breed) Zeebrugge regelmatig aandoen.

Het havenbestuur wil het (open) getijgedeelte van de haven de komende jaren verder uitbreiden. Dat kan door het weghalen van de oude Visartsluis, waardoor in de huidige achterhaven ruimte ontstaat voor met name short-seatrafieken, maar de Visartsluis kan ook worden vervangen door een nieuwe, snelle sluis. Die oplossing zou rond de 300 miljoen kosten. Het weghalen van de sluis en de bruggen en de bouw van een tunnel zou neerkomen op een investering van ruim 400 miljoen.

© PZC

25-09-2007 om 10:18 geschreven door Horatio  


Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 09-2005

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs