Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

08-11-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge groeit sterker dan Bremerhaven in autotrafiek

De haven van Zeebrugge heeft in de eerste negen maanden van dit jaar in totaal 1,652 mln auto's behandeld. Dat is een stijging met 16%. Het Duitse Bremerhaven, dat al jaren een nek aan nek race voert met Zeebrugge voor de titel van grootste Europese autohaven, presteerde ook sterk. Met een groei van de autotrafiek met 13,5% tot 1,5 mln eenheden moet Bremerhaven echter de Noordzeehaven laten voorgaan. Mogelijk wordt de kloof nog groter, want Bremerhaven staat op het punt om een autotrafiek van ACL te verliezen aan Hamburg.

de Lloyd

08-11-2007 om 14:42 geschreven door Horatio  


03-11-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.P&O breidt Noordzeediensten uit
Het in de vaart brengen van de "Ursine" (16.947 bt) op de Europoort-Hull dienst van P&O Ferries maakt het de rederij mogelijk om de bestaande diensten tussen het VK en België en Nederland verder uit te breiden, alsook de capaciteit op de nieuwe Tilbury-dienst te verhogen.
De "Ursine", die 170 m lang is en plaats biedt aan 120 vrachteenheden, neemt de plaats in van de "Global Carrier". Deze laatste verhuist naar de eerder dit jaar gestarte dienst Zeebrugge-Tilbury. De "Calibur", die deze verbinding tot nu toe verzekerde, komt daardoor vrij en zal samen met de "Norcape" op de vrachtdienst Zeebrugge-Hull ingezet worden. De verschuivingen gaan in vanaf half november.
P&O Ferries beschikt op de routes tussen het VK en België en Nederland voortaan over een vloot van negen vrachtschepen en vier multipurpose schepen.
Begin 2008 wordt de "Norcape" vervangen door de "Tor Maxima" (2.700 lm - 17.068 bt). De "Norcape" verhuist dan naar de Ierse Zee.

© de Lloyd

03-11-2007 om 12:49 geschreven door Horatio  


31-10-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Staking bij B-Cargo in drie havens

In de havens van Zeebrugge, Antwerpen en in de Waaslandhaven is een staking uitgebroken bij B-Cargo, het goederenfiliaal van de NMBS. Daardoor vertrekken er vrijwel geen containertreinen meer uit die havens. De staking is vanochtend uitgebroken en zou tot donderdagochtend duren. Het personeel spreekt over een te hoge werkdruk en eist dat er dringend meer mensen in dienst worden genomen.
De vakbonden nemen het ook niet dat 50 mensen vanuit de Antwerpse haven naar andere diensten zullen worden overgeplaatst.
Door de staking vertrekken er vrijwel geen containertreinen meer vanuit Zeebrugge, de Antwerpse haven en de Waaslandhaven.

© Vrt

31-10-2007 om 10:41 geschreven door Horatio  


22-10-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugse containertrafiek met kwart toegenomen

De containertrafiek in Zeebrugge is tijdens de eerste drie kwartalen van 2007 al met een kwart toegenomen ten aanzien van dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt het havenbestuur. In totaal behandelde de Zeebrugse haven van januari tot en met september ruim 31,5 miljoen ton. Daarmee stijgt de totale tonnenmaat met 8,7 procent.

De containertrafiek neemt de belangrijkste stijging voor zich. Eind september werd 1,49 miljoen TEU of twintigvoetcontainerequivalent overschreden. Dat is een groei met 25,6 procent ten aanzien van 2006. In tonnage behandelde de haven al 15,3 miljoen ton aan containers. Dat is een stijging met 16,4 procent. Volgens het havenbestuur is de groei onder meer toe te schrijven aan de diensten van Maersk Line, CMA CGM, New World Alliance en Evergreen. Deze diensten linken Zeebrugge onder meer met het Verre en Midden-Oosten en met Zuid- en Midden-Amerika.

De rijdende vracht steeg tijdens de eerste drie kwartalen van 2007 met 6,2 procent tot 9,7 miljoen ton. De stijging werd gerealiseerd op de korte lijnen van de rederijen P&O Ferries, Cobelfret Ferries, UECC, EMC Lines, Waterways en Mitsui Europe en op de intercontinentale trafiek naar het Verre Oosten en de Verenigde Staten. Binnen de rijdende vracht is ook de trafiek van nieuwe wagens begrepen. Zeebrugge blijft wereldwijd marktleider binnen dit segment.

Het stukgoed kende dit jaar al een terugval met 16,2 procent tot
692.000 ton. De vloeibare bulk waaronder LNG daalde tijdens de eerste drie
kwartalen van 2007 eveneens met 3,7 procent tot 4,2 miljoen ton. De vaste bulk steeg met 5,2 procent tot 1,6 miljoen ton.

© Belga

22-10-2007 om 17:20 geschreven door Horatio  


12-10-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veertig camera's bewaken haven

Havenbestuur wil scheepsbewegingen beter volgen

ZEEBRUGGE - Het bestuur van de Zeebrugse haven (MBZ) gaat in de komende twee jaar dertig tot veertig camera's installeren in het hele havengebied. De camera's zullen de scheepsbewegingen registreren en moeten de haven beter beveiligen.



Het netwerk van camera's zal in fases worden geïnstalleerd in het havengebied. De operatie zal ongeveer twee jaar duren. 'De camera's moeten ons vooral helpen om de bewegingen van alle schepen beter te kunnen registreren', zegt havenvoorzitter Joachim Coens. 'De beelden moeten ons een exact beeld geven van welk schip waar aan de kaai ligt, wanneer het vertrekt enzovoort.'

Maar de camera's dienen ook als extra beveiliging voor het havengebied. Tot nu toe heeft het havenbestuur geen enkele eigen beveiligingscamera in gebruik.

'Er zijn natuurlijk heel wat bedrijven die zelf al camera's hebben, bijvoorbeeld aan de toegangspoort van hun bedrijventerrein', zegt Coens. 'Ook de terminals zijn bewaakt met camera's. Maar onze camera's zullen vooral aan landzijde geïnstalleerd worden. Als we op de beelden onregelmatigheden zien, kunnen we die uiteraard gebruiken om de politie te verwittigen.'

Het havenbestuur gaat daarover overleg plegen met de scheepvaartpolitie. 'Zij zijn ook voorstander van de camerabeveiliging.'

Coens wil geen exact cijfer plakken op de totale investering, maar hij heeft het over een 'zeer aanzienlijk bedrag'. Het havenbestuur krijgt steun van de Vlaamse Gemeenschap voor de camera's.

Parking Transportzone

Met het Brugse stadsbestuur overlegt het MBZ nog om ook in de Transportzone een of meerdere beveiligingscamera's te installeren. Op de openbare parking van die zone parkeren tijdens het weekend heel wat vrachtwagenbestuurders uit het voormalige Oostblok. Ze laten heel wat afval achter en vaak komt het ook tot zware vechtpartijen tussen de verschillende nationaliteiten. 'Die zone behoort niet tot het havengebied, maar het is mogelijk om het netwerk ook tot daar door te trekken', zegt Coens.

© Nieuwsblad

12-10-2007 om 16:51 geschreven door Horatio  


11-10-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toyota verscheept 2 miljoenste voertuig in Zeebrugge
Het Toyota Vehicle Logistics Centre (VLC) in Zeebrugge heeft zijn 2 miljoenste voertuig verscheept sinds de start van de activiteiten in januari 2001. Het VLC, dat een prijskaartje draagt van 12 mln EUR, is voor de Japanse autobouwer een belangrijk logistiek knooppunt voor de import en export van voertuigen van Toyota en Lexus van en naar het Europese vasteland. De site bestrijkt een oppervlakte van 460.000 m² en stelt zo'n 180 mensen tewerk. In 2006 werden er 405.796 voertuigen behandeld.

© de Lloyd

11-10-2007 om 14:53 geschreven door Horatio  


10-10-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Economisch belang Vlaamse havens stagneert in 2006
Een voorlopige raming van de Nationale Bank over het economisch belang van de Vlaamse havens laat een stabilisering zien voor 2006 ten opzichte van 2005. De toegevoegde waarde blijft op hetzelfde peil, maar de directe werkgelegenheid zou wel toenemen. In Antwerpen daalt de toegevoegde waarde lichtjes, na jaren van groei; meer in de maritieme cluster dan in de niet-maritieme cluster. In Gent wordt voor 2006 op een status quo gerekend, maar in Zeebrugge en Oostende tekent zich een zekere groei af. De werkgelegenheid stijgt in de vier Vlaamse havens.

© de Lloyd

10-10-2007 om 14:41 geschreven door Horatio  


07-10-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Teller op duizend voor LNG terminal

De LNG-terminal van Fluxys in Zeebrugge heeft zijn duizendsteschip ontvangen. De Al Thakhira bracht 145.000 kubieke meter vloeibaar aardgas (Ing) uit Quatar aan. De haven van Zeebrugge is cruciaal in de aanvoer van aardgas naar Europa; in20 jaar tijd werd maar liefst 70 miljard kubieke meter aardgas aangevoerd.

de Standaard

07-10-2007 om 17:35 geschreven door Horatio  


01-10-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ACW pleit voor blijvende herinnering aan honderd jaar zeehaven

ZEEBRUGGE - Het ACW heeft zaterdagnamiddag in Zeebrugge actie gevoerd. Ze pleiten voor een blijvende herinnering aan 100 jaar Zeehaven Zeebrugge. Het ACW wil de verlenging van de Saint-Georgeswandeling, het behoud van het uitkijkpunt op het einde van de strekdam, een fietspad door de haven en de ingebruikname van een zeeorgel. 'Maar liefst 17.000 mensen hebben de voorbije zomermaanden door de haven gefietst in het kader van de viering van 100 jaar haven Zeebrugge', zegt Jos Demarest van het ACW. 'Ze hebben de werking van de haven nooit in het gedrang gebracht. Bij mijn weten is er zelfs geen enkel ongeval gebeurd. Voor het uitkijkpunt hebben we intussen een bouwvergunning aangevraagd, want heel wat mensen houden ervan om de grote zeeschepen te kunnen bewonderen. We pleiten verder nog voor de doortrekking van de Saint-Georgeswandeling, want nu stopt die aan het evenementenplateau.' (rso)

© Nieuwsblad

01-10-2007 om 08:49 geschreven door Horatio  


25-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge wil verdere verdieping van vaargeul


ZEEBRUGGE - De vaargeul naar de haven van Zeebrugge moet verder worden uitgediept. Nauwelijks een jaar nadat de geul Pas van 't Zand geschikt werd gemaakt voor schepen met een diepgang van maximaal 14,5 meter, pleit havenvoorzitter Joachim Coens nu voor een meter extra.

Volgens Coens kan Zeebrugge alleen op die manier de concurrentiepositie ten opzichte van bijvoorbeeld Rotterdam handhaven. De havenvoorzitter stelt vast dat de groei van de containerschepen zich veel sneller voltrekt dan voorspeld. Het bewijs is, volgens hem, de komst van 's werelds grootste containerschip Elly Maersk, dat zaterdag afmeert in Zeebrugge. Het schip heeft een officiële laadcapaciteit van 11.000 twintigvoetcontainers, maar neemt er regelmatig 2000 meer mee. Rederij Maersk beschouwt de komst van de Elly Maersk als een test. Valt die positief uit, dan zal de Elly en mogelijk ook het zusterschip Emma (397 meter lang, 56 meter breed) Zeebrugge regelmatig aandoen.

Het havenbestuur wil het (open) getijgedeelte van de haven de komende jaren verder uitbreiden. Dat kan door het weghalen van de oude Visartsluis, waardoor in de huidige achterhaven ruimte ontstaat voor met name short-seatrafieken, maar de Visartsluis kan ook worden vervangen door een nieuwe, snelle sluis. Die oplossing zou rond de 300 miljoen kosten. Het weghalen van de sluis en de bruggen en de bouw van een tunnel zou neerkomen op een investering van ruim 400 miljoen.

© PZC

25-09-2007 om 10:18 geschreven door Horatio  


24-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste afvaart nieuwe shortseaverbinding tussen Zeebrugge en Bilbao
Woensdag om 16.00u zal de eerste afvaart plaatsvinden in het kader van de nieuwe dienst die Transfennica uitbaat tussen Zeebrugge en Bilbao. Er komen op deze dienst twee schepen, die drie afvaarten per week in elke richting zullen verzorgen.

De twee schepen, die Transfennica op deze nieuwe "motorway of the sea" wil inzetten zijn de "Friedrich Russ" - die de eerste afvaart zal verzorgen - en de "Elizabeth Russ". Beide hebben een capaciteit van 108 trailers. Deze schepen halen een dienstsnelheid van 20 knopen, met als gevolg dat de reis tussen Zeebrugge en Bilbao amper 38 uur bedraagt.

De schepen zullen ook in het weekend doorvaren, waardoor het rijverbod op zondag kan worden omzeild. Op andere dagen worden alvast de files rond Parijs, Lyon, Bordeaux en de Spaanse grens vermeden, zegt directeur Helmut Walgraeve van Transfennica Zeebrugge.

@ de Lloyd

24-09-2007 om 16:36 geschreven door Horatio  


22-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elly Maersk est arrivé !!
Na lang wachten en speculeren is het er toch van gekomen , deze morgen omstreeks 08.00u voer de Elly Maersk de Zeebrugse haven binnen onder begeleiding van 3 sleepboten en en 4' in stand-by. Doel van de aanloop tijdens haar maidentrip is om +/- een 7000'tal lege containers te laden voor de aziatische markt. Dit imponerend schip meet maar liefst 396 mtr en heeft en capaciteit tussen de 11000 en 13500 TEU (naargelang de bron) en is hiermee de grootste containerreus samen met haar 5 zusterschepen ter wereld. Deze aanloop is voorlopig eenmalig omdat hun scheepsrotatie de Zeebrugse haven normaal niet aanloopt maar het is niettemin een opsteker voor de haven om deze gigant probleemloos te kunnen ontvangen. Dergelijke schepen zijn vanwege hun lengte tot op heden niet toegelaten om de Antwerpse haven aan te lopen door de geldende beperkingen op de Schelde.

klik op de foto klik op de foto klik op de foto

klik op de foto klik op de foto klik op de foto

klik op de foto klik op de foto klik op de foto


22-09-2007 om 12:31 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grootste containerschip ter wereld meert aan in Zeebrugge

ZEEBRUGGE - In de haven van Zeebrugge is zaterdagmorgen de Elly Maersk, het grootste containerschip ter wereld, aangemeerd. Dat gebeurde in aanwezigheid van Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V). Het schip heeft een lengte van 397 meter en een breedte van 56 meter. Het kan 11.000 twintig-voetcontainers (TEU’s) laden.

'Het aanleggen van de Elly Maersk toont het belang aan van de Vlaamse havens en van die van Zeebrugge in het bijzonder', zei Peeters. 'De havens spelen een belangrijke rol en zijn van essentieel belang in het project ’Vlaanderen in Actie, Actie in Vlaanderen’ dat ik maandag in het Vlaamse Parlement zal toelichten', aldus de minister-president.

Tony Hylebos, director operations van de rederij Maersk Line, beklemtoonde dat slechts weinig havens containerschepen als de Elly Maersk kunnen ontvangen. 'Toch mag Vlaanderen niet op zijn lauweren rusten. Er staan 160 containerschepen van meer dan 10.000 TEU’s elk op stapel. Daarbij spelen niet de lengte en de breedte een rol, maar vooral de diepgang. Wil Zeebrugge grote containerschepen blijven ontvangen, dan zal de toegang tot de haven voortdurend uitgediept moeten worden. Ook de ontsluiting van de haven via het spoor, het water en de weg moet op de stijgende trafiek van het containervervoer inspelen', aldus Hylebos. Hij pleitte voor een snellere start van de aanleg van een derde spoor tussen Zeebrugge en Brugge.

De Elly Maersk werd gebouwd op de eigen scheepswerf van de AP Moller-Maersk Groep in Denemarken en zal varen tussen Europa en Azië. In Zeebrugge worden 7.000 TEU’s geladen en als alles naar wens verloopt, verlaat de Elly Maersk zondagavond of maandagmorgen de haven van Zeebrugge.

© Nieuwsblad

22-09-2007 om 12:26 geschreven door Horatio  


19-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Imago Zeebrugse havenjobs moet verbeteren

 

Het imago van een job in de haven moet verbeteren om de vele openstaande vacatures te kunnen invullen. Tot die conclusie komen onderzoekers van de West-Vlaamse Hogeschool na een studie over de tewerkstelling in Zeebrugse bedrijven. De studie werd woensdag voorgesteld.

Studenten Netwerkeconomie onderzochten het voorbije jaar de tewerkstelling in 111 kmo's in Zeebrugge, goed voor 42,5 procent van het totaal. Ze hebben samen 529 vacatures open staan, waarvan 55 procent moeilijk invulbaar" is.

Volgens Alain Carmois van de Hogeschool West-Vlaanderen heeft de haven en de logistieke sector vooral nood aan een beter imago. "Jongeren laten zich minder door hun ouders leiden in hun studiekeuze en daardoor wint het imago van het beroep en de werkgever aan belang", aldus Carmois.

"Havenjobs scoren niet goed. Een herprofilering dringt zich op." Havenbedrijven moeten volgens het onderzoek vrouwvriendelijker worden. "Het beeld van de typische mannenjob is niet meer van deze tijd", zegt Carmois. "Automatisering en betere werkomstandigheden laten nu ook vrouwen toe. Een campagne kan hun interesse in een havenjob doen toenemen."

De studie wijst voorts op de noodzaak tot betere samenwerking tussen bedrijven. Dat moet leiden tot efficiëntere processen, een hogere productiviteit en dus minder nieuwe medewerkers.

Volgens het onderzoek moet ook de samenwerking met het onderwijs beter. Zo zouden schoolverlaters sneller inzetbaar zijn na een intensieve stage. Scholen kunnen dan weer opleidingen en trainingen aanbieden op maat van het bedrijf. De studie pleit voor een havenschool die specifiek inspeelt op de vragen en noden van de havenbedrijven.

© Focus (Belga)

19-09-2007 om 15:09 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee nieuwe slepers in Zeebrugse haven

De Unie van Reddings- en Sleepdiensten (URS) heeft dinsdag in Zeebrugge de Union Amber en de Union Jade gedoopt. De twee sleepboten zullen gestationeerd worden in de Zeebrugse achterhaven. Door de groeiende trafiek was de nood aan extra sleepkracht in de haven toegenomen. De Union Amber en Union Jade zullen er vooral autoschepen bijstaan.

De twee sleepboten zijn speciaal ontworpen voor werk in de achterhaven. Ze beschikken elk over een trekkracht van 65 ton. Daarmee behoren ze tot de krachtigste havenslepers in Europa. De twee vaartuigen werden gebouwd op de Spaanse werf Astilleros Armon.

© Belga

19-09-2007 om 09:32 geschreven door Horatio  


18-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge en Verona gaan nauwer samenwerken

De bedrijven op de logistieke zone 'Interporto di Verona' in Italië en de bedrijven in de Zeebrugse haven gaan in de toekomst nauwer samenwerken. Vertegenwoordigers van beide groepen hebben daarover dinsdag in Zeebrugge een intentieverklaring ondertekend. Het Zeebrugse havenbestuur ziet via Verona een weg richting Middellandse Zee en het Nabije Oosten. Voor de Italiaanse bedrijvenzone is Zeebrugge een poort op Groot-Brittannië.

Het protocol werd dinsdag ondertekend door de Zeebrugse havenvoorzitter Joachim Coens, voorzitster Erna Vienne van de vereniging van Zeebrugse bedrijven APZI, voorzitter Flavio Zuliani van eigenaar Consorzio ZAI Interporto Quadrante Europe en voorzitster Michela Sironi van beheerder Quadrante Servizi.

De intentieverklaring volgt op een bezoek van Zeebrugse havenbedrijven aan Verona op 8 mei. Toen bleek er veel interesse voor een wederzijdse samenwerking. Dinsdag kwam een 20-koppige delegatie op tegenbezoek. Het
bezoek werd begeleid door een vertegenwoordiger van Flanders Investment &
Trade in Milaan.

'Er bestaan veel raakvlakken tussen de behandelde trafieken in Verona en Zeebrugge', zegt havenvoorzitter Joachim Coens. 'Ik denk daarbij aan de trafiek van nieuwe wagens, papierproducten, voeding, enz. Het protocol houdt onder meer in dat we meer informatie zullen uitwisselen en dat we samen zullen werken om intermodale netwerken op de noord/zuid-as tussen beide regio's te bevorderen.'

Volgens Joachim Coens kan de samenwerking leiden tot groei. Hij schat het akkoord op circa 300.000 ton. Momenteel rijden wekelijks al acht treinen van Zeebrugge naar Verona. Volgens Coens is er groeipotentieel.

© Belga

18-09-2007 om 23:02 geschreven door Horatio  


17-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge verwacht grootste containerschip ter wereld

De Zeebrugse haven verwacht zaterdag het grootste containerschip ter wereld. De Elly Maersk meet 397 bij 56 meter. Het is het langste containerschip ter wereld en heeft een capaciteit van 13.400 20-voetcontainers (TEU).

"De komst van de Elly Maersk bewijst de mogelijkheden van onze diepwatercontainerhaven", zegt havenvoorzitter Joachim Coens. "Om dit schip te kunnen ontvangen, was het in 2006 nodig om de haventoegang of de Pas van 't Zand te verdiepen", zegt hij.

Gezien de schepen alsmaar groter worden, dringt zich voor Zeebrugge dan ook een bijkomende verdieping van de toegangsgeul op. "Enkel dan zullen wij in de toekomst zonder hinder de grootste scheepsklasses tijongebonden kunnen behandelen", aldus nog Joachim Coens.

© Belga

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zeebrugge hengelt naar nog grotere containerreuzen

 's Werelds grootste containerschip doet Zeebrugge aan. De kusthaven dringt aan op de verdere uitdieping van de toegangsgeul.

Dat de Elly Maersk, het grootste containerschip, zaterdagochtend kan binnenlopen in de haven van Zeebrugge, is te danken aan verdiepingswerken in 2006.

De Pas van 't Zand, de toegangsgeul naar de kusthaven, werd uitgediept zodat in het vervolg schepen met een diepgang van 14,5 meter de haven van Zeebrugge kunnen binnenvaren zonder rekening te moeten houden met het tij. Voordien was de zogenaamde tijongebonden diepgang 13,5 meter.

De gedelegeerd bestuurder van de haven van Zeebrugge, Joachim Coens, pleit er amper een jaar na die verdieping, die 8,7miljoen euro heeft gekost, voor om de toegangsgeul zowel te verbreden als voort te verdiepen tot 15,5 meter.

Volgens hem moet er in Vlaanderen over worden gewaakt dat een tijongebonden aanloop kan worden gegarandeerd aan de grootste schepen. 'Wetende dat in Rotterdam de voorbereiding bezig is voor de aanleg van de Tweede Maasvlakte, een havenuitbreiding die de aanloop toelaat van schepen met een diepgang tot 20meter', argumenteert Joachim Coens.

Volgens de haventopman toont de Elly Maersk aan dat de containerrederijen in een veel sneller tempo dan verwacht hun schepen groter en breder maken. De Elly Maersk is volgens Joachim Coens het symbool van deze snelle schaalvergroting.

De officiële laadcapaciteit van het containerschip bedraagt 11.000 TEU (twintigvoetcontainers), maar in de praktijk zouden tot 13.400 twintigvoetcontainers vervoerd kunnen worden. Daarmee is het het grootste containerschip ter wereld. Met een lengte van 397 meter is het ook het langste containerschip ter wereld. Met de komst van de containerreus bewijst Zeebrugge zijn rol en mogelijkheden als diepwatercontainerhaven, stelt Joachim Coens.

De Deense reder Maersk, die een containerterminal uitbaat in de voorhaven van Zeebrugge, wil met de komst van de containerreus de kusthaven uittesten. Daarna zal worden uitgemaakt worden of het schip geregeld Zeebrugge zal aandoen. Voor de Elly Maersk is Zeebrugge zaterdag de laatste halte vooraleer het koers zet richting Verre Oosten.

© de Standaard

17-09-2007 om 00:00 geschreven door Horatio  


14-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aankomst Zhen Hua 8 bij CHZ
klik op de foto klik op de foto


Aankomst van de zhen hua 8 bij de CHZ terminal (PSA-CMA)
Naar verluidt zal het 2 a 3 weken duren per kraan om operationeel te worden , tevens komen er tegen de jaarwisseling nog eens 2 rmg's ter vervanging van de 3 spoorkranen aan de westzijde van de terminal.

14-09-2007 om 00:00 geschreven door Horatio  


13-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.P&O Ferries zet tweede schip in tussen Zeebrugge en Tilbury

Vanaf maandag 17 september 2007 zet P&O Ferries een tweede vrachtschip in op de recent opgestarte route tussen Zeebrugge en Tilbury, de Britse haven op de Theems.

Het vrachtschip "mv Hoburgen", met een capaciteit van 82 vrachteenheden (1.750 lopende meter), zal samen met de op 16 juli jl. ingezette "mv Calibur" dagelijks twee afvaarten heen en terug op deze route verzorgen. Met deze twee retourovertochten per dag zal de vooropgestelde jaarlijks vervoerde capaciteit van 100.000 eenheden overschreden worden, wat voor beide havens extra groei betekent.

P&O Ferries hoopt met deze nieuwe dienst in te kunnen spelen op logistieke projecten gerelateerd aan onder meer de Olympische Spelen van Londen in 2012. P&O Ferries vaart vanuit Zeebrugge ook naar Hull en Teesport, in het noordoosten van Engeland.

" voor verdere info betreffende het schip zie onderstaande link "

http://www.gotlandsbolaget.se/page.asp?url=Fartyg%20och%20befraktare#Hoburgen

© de Lloyd

13-09-2007 om 00:00 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge verwelkomt grote containerkranen

In Zeebrugge komen vandaag de grootste containerkranen ter wereld aan. Ze zijn bestemd voor het Kennedydok, waar Container Handling Zeebrugge is gevestigd.

Het gaat om drie kranen van 106 meter hoog. Ze staan vlak bij de kustweg en zullen het uitzicht van de Zeebrugse haven dus grondig veranderen.
Met de komst van de kranen kan Container Handling Zeebrugge zijn capactiteit fors opdrijven.
De kranen zijn in Shanghai in China gebouwd en zijn al meer dan twee maanden onderweg naar Zeebrugge. De installatie op de kaai zal vijf dagen duren.

( foto's zullen zo spoedig mogelijk gepost worden ! )

© Vrt Nieuws

13-09-2007 om 00:00 geschreven door Horatio  


Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs