Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

05-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haven van Zeebrugge groeit spectaculair verder: +7,6 %

De haven van Zeebrugge blijft spectaculair verder groeien. Het totaal volume bereikte in de eerste trimester een niveau van 9.946.000 ton, hetgeen een stijging met maar liefst 7.6% impliceert. Havenvoorzitter Joachim Coens is dan ook in de wolken et het resultaat.

De belangrijkste toename vond naar verwachting plaats in de containersector: het aantal TEU steeg met +33.6% tot 473.000. De belangrijkste groei situeert zich in de markt op het Verre Oosten, nieuw zijn de trafieken op Zuid-Amerika en de shortsea- en feederdiensten kennen een verdere concentratie. Diverse nieuwe diensten hebben Zeebrugge als aanloophaven gekozen: Maersk CRX, AE8 en AE9, Samskip, Feederlink.

De roro activiteiten lieten een groei zien op Noord-Engeland en Skandinavië. Het aantal nieuwe wagens nam toe met +14.2% tot 548.000. Hiermee bevestigt Zeebrugge haar leidende positie in Europa. De functie als knooppunt tussen deepsea en shortsea wordt verstevigd aangezien beide markten toenemen. Vooral de aanvoer vanuit het Verre Oosten kent een snelle evolutie. Als nieuwe dienst heeft CCCS zich aangesloten op het wereldwijde netwerk dat vanuit Zeebrugge wordt bediend.

De overname van de roro-activiteiten van PSA door ICO bevestigt het vertrouwen van de rederijen in de haven.

Stukgoed achteruit

Er was echter ook negatief nieuws: het stukgoed kende een lichte terugval (-8,7%), maar de nieuwe dienst Rayo van Seatrade en de komst van Gearbulk geven vertrouwen. Ook de bulk noteerde minder volume: de aanvoer van LNG ging met 48,2% achteruit. Hier lieten de sterke volumes van vorig jaar zich voelen, samen met de kwakkelwinter van dit jaar. Meer mensen Als gevolg van de toename van de trafieken, nam ook de havenarbeid sterk toe met +15.1%.

MBZ

05-05-2007 om 12:44 geschreven door Horatio  


19-04-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeehaven

Op vrijdag 27april om 19.30 uur geeft Siegfried Van Eeghem in het Seamen Centre in Zeebrugge een voordracht over 'Zeebrugge in beeld sedert het ontstaan tot 1980'. De lezing vindt plaats naar aanleiding van de 100ste verjaardag van de haven. De toegang is gratis. NB

19-04-2007 om 00:18 geschreven door Horatio  


17-04-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dodelijk arbeidsongeval in haven Zeebrugge

In de haven van Zeebrugge is vanmorgen een man uit Gent omgekomen op een werf van gasdistributeur Fluxys. Daar is de bouw bezig van een nieuwe terminal. De man werkte in onderaanneming, en maakte een dodelijke val. Het ongeval gebeurde op de werf voor de vierde opslagtank. Drie arbeiders liepen over het dak van de nieuwe tank toen één van hen door een gat zakte in de isolatie tussen de buitenste en binnenste wand. Die isolatie bestaat uit een fijn stof. Zijn collega's probeerden hem te redden maar dat lukte niet. Toen de brandweer arriveerde, was de man gestikt. Het parket in Brugge heeft een wetsdokter, een deskundige en een arbeidsinspecteur ter plaatse gestuurd. Volgens hun eerste vaststellingen, was de man niet goed bevestigd aan de veiligheidskabels. Het slachtoffer moest dat zelf doen.

Focus

17-04-2007 om 19:09 geschreven door Horatio  


06-04-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eén hectare groen op Glaverbelterrein
Langs de bedrijventerreinen van Glaverbel, de ,,glasfabriek'' aan de rand van Zwankendamme, wordt nog dit jaar een buurtpark aangelegd. ,,Het gaat om een terrein van één hectare, dat eigendom is van Glaverbel maar niet ingekleurd staat als industriezone'', zegt burgemeester Patrick Moenaert (CD&V).

De stad Brugge gaat het terrein kopen en wil er, met subsidies van het Vlaams Gewest, bomen en groen aanplanten. ,,Tegen het einde van dit jaar moet de nieuwe groenzone een feit zijn'', zegt Moenaert. Het hele project kost zo'n 60.000 euro. De groenzone past in een groter project om de industriegebouwen van de haven van Zeebrugge, die soms vloeken met het idyllische polderlandschap in de omgeving, aan het zicht te onttrekken van de omwonenden.

NB

06-04-2007 om 11:45 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eeuwfeest van haven weet massa te bekoren

Zeebrugge 10.000 aanvragen voor gratis verkenningstocht

Het Zeebrugse havenbestuur heeft al tienduizend aanvragen binnen voor een gratis rondrit door de haven. Het fietsparcours is een van de initiatieven die de honderdste verjaardag van de haven moeten helpen vieren. Om zijn honderdste verjaardag te vieren, zet de haven van Zeebrugge vanaf 16 april tot eind september zijn deuren open voor het grote publiek. Met de campagne ,,Brugge, ken je zeehaven'' wil het havenbestuur Bruggelingen de kans geven om gratis de haven van binnenuit te leren kennen. Er werd een fietsparcours van twintig kilometer uitgestippeld dat de bezoeker langs zes belangrijke locaties in de haven brengt. Op elk van die plaatsen staat een container, die ingericht is als een mini-informatiecentrum. Een platform op het dak van de container biedt een uitzicht op de omgeving en de havenactiviteiten.

Volgeboekt

,,Het loopt storm voor onze campagne'', zei havenvoorzitter Joachim Coens gisteren. ,,De maand april is al volledig volgeboekt. Er zijn al 320 individuele en 250 groepsbezoeken gereserveerd, wat neerkomt op 10.000 bezoekers. Dat is mooi, dit initiatief is net bedoeld om de betrokkenheid van de Bruggeling bij de haven te verhogen.'' Het parcours kan met de fiets of met de bus gevolgd worden. De bezoeken met de bus zijn gratis voor inwoners van het arrondissement Brugge. Groepen worden voor de gelegenheid opgepikt op de plaats die zij opgeven, individuele bezoekers kunnen zich inschrijven voor een rondrit op zaterdagnamiddag. Het parcours met de fiets afleggen is voor iedereen gratis. Een fluo-hesje is wel verplicht, je kunt het afhalen aan het beginpunt van het parcours, op de Seafront-site aan het einde van de Tijdokstraat. Fietsen huren kan tegen 5 euro voor 4 uur.

NB

06-04-2007 om 11:40 geschreven door Horatio  


04-04-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OVAM start afgraving en grondwaterzuivering Carcoke

De sanering van de Carcoke-site in Zeebrugge gaat deze week een volgende fase in. Na de ontmanteling en afbraak van de fabriek van 2004 tot 2006, start de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) nu met de eerste voorbereidingen tot het eigenlijke ontgraven van de site.

Teerstorten

In haar aanpak geeft de OVAM prioriteit aan de zwaarst verontreinigde punten, zoals de twee illegale teerstorten. Veiligheid voor de omgeving en de betrokken werknemers staat daarbij voorop. Nog tot juni 2007 zullen de laatste restanten van de afbraakwerken worden afgevoerd. Vanaf juni start de sanering van de twee illegale teerstortplaatsen en de zuivering van het eveneens zwaar verontreinigde Zijdelings Vaartje dat door het terrein loopt. Vanaf augustus start het uitgraven van de met oplosmiddelen verontreinigde grond en het plaatsen van een waterzuivering. Het einde van deze fase wordt voorzien tegen mei 2008. De waterzuivering zal nog jaren actief blijven, zonder dat dit echter nog het gebruik van het terrein zal belemmeren.

Zwaarste verontreiniging

De zwaarst verontreinigde locaties op het bedrijfsterrein waar de OVAM nu start, zijn ontegensprekelijk de locatie waar de zeer brandgevaarlijke ijzeren gaswassers zich bevonden en de 2 illegale stortplaatsen van Carcoke zelf. Op de eerste locatie zitten zeer veel oplosmiddelen in de bodem. Het gaat daarbij ondermeer om benzeen en tolueen en op de beide stortplaatsen zit er teer gemengd met het kwik. Na de ontgraving van deze locaties zal een rechthoekige vijver ontstaan waar de OVAM een blijvende waterzuivering zal bouwen. Onder de site bevindt zich namelijk een gigantische bel verontreinigd grondwater. Daarin verzamelt zich het vervuilde grondwater dat als gevolg van de afgraving bovenkomt. Op termijn zal hier een grofmazig net van wateronttrekkingsputten geïnstalleerd worden, gekoppeld aan de waterzuivering. De zuivering van het grondwater op de site zal meerdere jaren in beslag nemen.

Zijdelingse Vaartje

Naast werken op de site heeft de OVAM de aannemer opdracht gegeven om het Zijdelingse Vaartje dat het terrein doorkruist proper te maken. In het slib ter hoogte van de fabriek is immers teer en andere producten afkomstig van Carcoke aangetroffen. De totale kost van deze fase bedraagt 7,2 miljoen euro. Wat vooraf ging In de periode van 2004 tot 2006 werd al 3000 ton gevaarlijk afval en 2500 ton niet-gevaarlijk afval van de Carcoke site afgevoerd naar verbranding. 50.000 Ton gebroken puin is na reiniging heraangewend in de bouwsectoren, 15000 ton gewassen puin zal heraangewend worden op het terrein in het kader van de saneringswerken.

Belga

04-04-2007 om 14:08 geschreven door Horatio  


01-04-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werken aan Vandammesluis

De werkzaamheden aan brug twee van de Pierre Vandammesluis in Zeebrugge starten maandag. De onderhoudswerkzaamheden duren een jaar. Het gaat om de tweede fase van het onderhoud van de bruggen aan de Pierre Vandammesluis. Alle verkeer zal er het komende jaar landinwaarts verlopen via brug één. Dit is de brug die recent terug openging. Er is een signalisatie- en veiligheidsplan uitgewerkt. De werking van de verkeerslichten is aangepast. Voor de werkzaamheden starten, worden de verkeerslichten en het verkeersverloop uitgetest. Dat zal zware verkeershinder veroorzaken. De stad Brugge heeft er bij het opdrachtgevend bestuur op aangedrongen om de werkzaamheden zo kort mogelijk te houden. NB

01-04-2007 om 15:22 geschreven door Horatio  


30-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge gaat voor 100 cruiseschepen per jaar


Zeebrugge wil 200 cruiseschepen per jaar

Brugge en het Zeebrugse havenbestuur willen via het Kustactieplan 750.000 euro investeren om cruiseschepen beter te ontvangen in de haven. ,,De Zeebrugse haven moet op termijn tot 200 cruiseschepen per jaar kunnen ontvangen, meer dan drie keer zoveel als er nu komen.'' Dat zegt de Brugse schepen van Toerisme Jean-Marie Bogaert (N-VA). Om het cruisetoerisme uit te bouwen in Zeebrugge, moet de haven vooral de schepen beter kunnen ontvangen. ,,Bij hoog water, wanneer de cruiseschepen dus hoog boven de kade uitsteken, is het nu zo goed als onmogelijk voor de reizigers om op een behoorlijke wijze van het schip te komen'', zegt Bogaert. ,,Vooral voor rolstoelgebruikers is het probleem nijpend.'' Bogaert dient nu samen met het MBZ (het Zeebrugse havenbestuur) een dossier in bij de Vlaamse overheid om via het Kustactieplan 750.000 euro los te weken voor een loopbrug die het op- en afstappen moet vergemakkelijken. ,,Zo'n brug is weerbestendig en overdekt en moet op de drie kades waar nu cruiseschepen aanmeren ingezet kunnen worden'', zegt Bogaert. De stad en het MBZ hopen op 60 tot 70 procent Vlaamse subsidies voor de loopbrug. Tegen Pasen 2008 zou de brug dan moeten kunnen in gebruik genomen worden.

NB

30-03-2007 om 00:00 geschreven door Horatio  


29-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste vloeibaar aardgas uit Qatar in Zeebrugge geleverd

De LNG-terminal van Fluxys in Zeebrugge heeft donderdag de eerste lading vloeibaar gas uit Qatar ontvangen. Daarmee is het langetermijncontract voor de jaarlijkse levering van 7,2 miljard kubieke meter aardgas effectief van start gegaan. De ministers voor Energie van beide landen waren bij de eerste levering aanwezig.

De tanker Umm Bab had de eer om de eerste levering in Zeebrugge te doen .

De LNG-terminal in Zeebrugge werd in 1987 opgestart. Tot begin 2007 had Distrigas met Fluxys LNG een langetermijncontract voor het gebruik van de volledige capaciteit van de terminal. De voorbije jaren tekende Fluxys LNG met drie terminalgebruikers langetermijncontracten voor het gebruik van de terminal vanaf 2007. Qatar Petroleum/ExxonMobil tekende een 20-jaarcontract voor 55 losbeurten of 3,4 miljoen ton vloeibaar aardgas (LNG) per jaar. Distrigas mag 20 jaar lang 2 miljoen ton LNG aanvoeren. Suez LNG Trading mag de volgende 15 jaar 22 losbeurten of 1,3 miljoen ton LNG aanbrengen. Het tankschip Umm Bab bracht donderdag de eerste lading gas uit Qatar aan voor rekening van Distrigas.

Om de 110 losbeurten per jaar, of een capaciteit van 9 miljard kubieke meter aardgas, te kunnen verwerken, wordt de LNG-terminal in Zeebrugge momenteel uitgebreid. De werken zullen eind 2007 beëindigd zijn.

deTijd

29-03-2007 om 19:35 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koningin Fabiola doopt fregat

Koningin Fabiola heeft donderdagmorgen in de Marinebasis in Zeebrugge het multipurposefregat F930 Leopold I gedoopt. Het gaat om het eerste van twee fregatten die Defensie kocht van de Nederlandse marine. Koningin Fabiola is meter van het schip, de stad Nijvel is peter. Het schip zal vanaf de lente van 2008 inzetbaar zijn in NAVO- en EU-verband. Het fregat F930 Leopold I werd tussen 1985 en 1988 gebouwd in Vlissingen en telt 145 bemanningsleden. Fregatkapitein Wim Robberecht is aangesteld als commandant. "Voor mij en mijn bemanning is dit schip een grote uitdaging. Alle apparatuur, van de radio tot het kanon, is anders. Er rest ons daarom nog een jaar opleiding."

Focus

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Koningin Fabiola doopt fregat Leopold I

Koningin Fabiola heeft vanmorgen het vernieuwde fregat Leopold I gedoopt op de marinebasis in Zeebrugge. Leopold I is een van de twee fregatten die Defensie had gekocht van de Nederlandse marine.  Het schip is vijftien jaar oud en werd de voorbije maanden gemoderniseerd. Na de zomer zou het schip in gebruik kunnen genomen worden. De bemanning zal de komende maanden nog oefenen met het fregat. Minister van Defensie André Flahaut (PS) zei in zijn toespraak dat de ingebruikname van de fregatten een stap vooruit is in de vorming van een moderne marine. De aankoop van de fregatten is omstreden omdat ze al vijftien jaar oud zijn en samen 250 miljoen euro kosten. Het tweede fregat wordt binnenkort geleverd.

VRT

29-03-2007 om 14:23 geschreven door Horatio  


28-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Exmar bouwt gaslospunt voor Zeebrugge

De Belgische gastankerrederij Exmar vraagt nog dit jaar een vergunning aan om tussen de Thornton-bank en de kust van Zeebrugge een lospunt voor haar hervergassingsschepen te bouwen. Zo wil het bedrijf gas rechtstreeks vanuit haar schepen in het Belgische gasnet pompen. De bouw van zo'n lospunt zou het bedrijf zo'n 60 miljoen euro kosten. Exmar is al enkele jaren bezig een vloot met LNG-tankers uit te bouwen, die een eigen hervergassingsinstallatie aan boord hebben. Daardoor moet het aangevoerde aardgas niet meer aan wal worden vergast en opgeslagen worden in dure terminals. De vrees groeit dat die opslagplaatsen een makkelijk doelwit zijn voor terroristen. Exmar vraagt nog dit jaar een vergunning aan voor een lospunt voor Zeebrugge. Peter Raes, de grote baas van Exmar, hoopt eind volgend jaar operationeel te zijn.

NB

28-03-2007 om 14:20 geschreven door Horatio  


24-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knokke-Heist : Gemeentebestuur neemt juridische stappen

Het gemeentebestuur van Knokke-Heist overweegt juridische stappen als haar voorstel voor het tracé van de AX tussen Westkapelle en Zeebrugge niet wordt opgenomen in de MER-studie van de Vlaamse overheid. Knokke-Heist krijgt tegenwind van de afdeling Bos en Natuur van de Vlaamse overheid omdat haar alternatief een vogelrichtlijngebied zou doorkruisen. Het gemeentebestuur heeft intussen aan Vlaams minister Kris Peeters om uitleg gevraagd. Naast het tracé van Knokke-Heist lanceerde de Vlaamse overheid onlangs zelf drie pistes.

Focus

24-03-2007 om 00:00 geschreven door Horatio  


22-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: duizenden liters olie in havendok

In Zeebrugge is de civiele bescherming sinds woensdagavond in de weer met het ruimen van olie in de haven. In het Brittanniadok drijft er een vlek van enkele duizenden liters zware stookolie. Enkele dagen geleden was er al es een vervuiling in de haven gesignaleerd. De civiele bescherming liet een veertigtal mensen en het nodige materieel aanrukken voor de schoonmaak. Het karwei zal nog de hele dag duren. Waar de stoololie vandaag komt, is nog niet duidelijk.

Focus

22-03-2007 om 18:26 geschreven door Horatio  


21-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koning bezoekt LNG-terminal

Naar aanleiding van het staatsbezoek van de groothertog en de groothertogin van Luxemburg aan ons land vandaag, zullen koning Albert en groothertog Henri van Luxemburg vandaag een bezoek brengen aan de haven van Zeebrugge. De vorsten worden rondgereden in een vipbus, en om 11.30uur worden ze verwacht aan de LNG-terminal van Fluxys. Om 12.30uur wordt het bezoek afgesloten.

VRT

21-03-2007 om 10:49 geschreven door Horatio  


20-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wagen komt in Vandammesluis terecht

Een man uit Zeebrugge is zaterdagmorgen omstreeks zeven uur met zijn wagen in de Vandammesluis terecht gekomen. Het ongeval gebeurde aan de landinwaartse bruggen die op het ogenblik van het ongeval open stonden. Aan een van de landinwaartse bruggen wordt sedert een jaar onderhoudswerken uitgevoerd zodat het verkeer over een brug moet rijden. De man die met zijn wagen een duikvlucht maakte van een tiental meters werd licht gewond en kon op eigen kracht uit zijn voertuig komen. Duikers van de brandweer en een kraan waren nodig om de wagen uit de sluis te halen.

VRT

20-03-2007 om 13:39 geschreven door Horatio  


16-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.REEDS 58 CRUISESCHEPEN VOOR 2007 AANGEKONDIGD

Bijna 60 cruiseschepen meren af tijdens het cruiseseizoen 2007 in Zeebrugge. Zeebrugge is hiermee veruit de koploper van de Vlaamse havens. Jaar na jaar stijgt het aantal cruiseschepen die Zeebrugge op hun vaarschema zetten.

De kusthaven is dan ook bijzonder attractief zowel voor de cruiserederijen als voor de passagiers. De rederijen kiezen graag voor Zeebrugge omwille van de snelle en gemakkelijke nautische aanloop. Cruisepassagiers kunnen vanuit Zeebrugge landexcursies ondernemen naar het middeleeuwse stadscentrum van Brugge maar ook naar andere steden als Gent, Antwerpen en Brussel.

De volledige lijst van de cruiseschepen die dit en volgende jaren in Zeebrugge verwacht worden, kan hier gedownload worden.

Apzi

16-03-2007 om 15:50 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PSA HNN voert capaciteit Zeebrugge fors op

PSA HNN opent in 2009 een tweede containerterminal in Zeebrugge. De bestaande capaciteit wordt vast met een kwart verhoogd. Het havenbestuur overweegt verdere uitbreiding in zee. Zeebrugge behandelde vorig jaar 1,64 miljoen teu. De forse toename van 16,5 procent is niet alleen te danken aan de opening van APM Terminals en het grote aantal containers op ro/ro-diensten naar Engeland, maar ook aan Container Handling Zeebrugge (CHZ).

Dat is een joint venture van PSA HNN (65 procent) en de Franse rederij CMA CGM. De Belgische kusthaven zag het containerverkeer uit het Verre Oosten vorig jaar met ruim een kwart toenemen. CHZ ontvangt wekelijks vijf grote Verre-Oostenloops; de capaciteit van de terminal wordt daardoor nu al voor 80 procent gebruikt. Behalve CMA CGM sturen ook China Shipping, Evergreen, APL en MOL postpanamax-schepen tot 9.580 teu naar de terminal. CHZ neemt dit jaar zeven nieuwe straddlecarriers in gebruik. ‘Bij het aangaan van de joint venture met CMA CGM werd gezamenlijk beslist om verder te investeren in behandelingscapaciteit’, zegt Frank Kho, hoofd van de containerafdeling van PSA HNN. Deze zomer zal de Chinese kranenbouwer ZPMC drie nieuwe kranen leveren die schepen met 22 rijen containers bovendeks kunnen behandelen. ‘Tegen het einde van dit jaar zullen we over acht kranen beschikken, zodat de grootste postpanamaxschepen probleemloos behandeld kunnen worden.’

Nieuwe kranen

De nieuwe kranen zijn meer dan welkom: omdat het nu al vaak erg druk is, blijft er onvoldoende tijd over voor het normale onderhoud van de huidige kranen. Ook het aantal straddlecarriers wordt dit jaar uitgebreid, van 31 naar 38 stuks. Begin 2008 worden ook nog twee van de drie spoorkranen vervangen. De voorbije maanden heeft CHZ tal van nieuwe feederklanten aangetrokken. Behalve APL en Portconnect sturen nu ook XPress, Feederlink en Samskip shortsealijnen naar de Zeebrugse terminal. Vooral Samskip ziet het groot: de IJslandse rederij wil Zeebrugge uitbouwen tot tweede Europese hub. Volgens Kho zal een gedeelte van de terminal voor hen worden gereserveerd. ‘De grootte is afhankelijk van de volumes.’ Eén van de mogelijkheden is Samskip af te handelen aan de voorlopig nog onverharde dwarskade, waar CHZ vorig jaar een extra concessie van 5,5 hectare heeft genomen. CHZ is daardoor ruim 42 ha groot geworden.

Concessie

Hoewel PSA HNN en CMA CGM de capaciteit van hun CHZ met een kwart verhogen, bereidt PSA nu al volop verdere uitbreiding in Zeebrugge voor. De containerbehandelaar heeft een concessie van 1.300 meter op zak in het Albert II-dok, waarvan de kademuren nu in aanbouw zijn. Tijdens een werkbezoek aan de haven bevestigde de Vlaamse minister van Openbare Werken, Kris Peeters, vorige week nog dat hij dit jaar elf miljoen euro investeert in de afwerking van dat dok in de voorhaven. De technische diensten van PSA HNN zijn volop bezig met de lay-out van de nieuwe terminal en de voorbereiding van de bouwaanvraag. Het is de bedoeling om in 2009 de eerste 600 meter kade in gebruik te nemen. ‘Op termijn zal onze 51 ha grote Albert II Terminal uitgerust worden met acht containerkranen die 22 containers breed aankunnen’, zegt Kho. ‘De terminal zal worden ingericht volgens het traditionele straddlecarrier concept.’

In zee

Omdat alle concessies in het Albert II-dok zijn uitgedeeld, denkt het Zeebrugse havenbestuur al aan de periode na 2015 wanneer nieuwe terminals nodig zijn. Onder andere wordt gestudeerd op een verdere uitbreiding richting zee: achter het Wielingendok zou Zeebrugge dan naar het voorbeeld van Rotterdam op zijn beurt een kleine ‘Tweede Maasvlakte’ aanleggen. Er zijn echter ook alternatieve plannen om een aantal ro/ro-diensten te verhuizen naar een ouder deel van de haven, waarbij de Visartsluis afgebroken wordt. Een deel van de achterhaven zou daardoor weer onderhevig worden aan getijden en voldoende plaats bieden voor de snelle behandeling van shortsea ro/ro-schepen.

NT

16-03-2007 om 13:53 geschreven door Horatio  


15-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knokke-Heist tegen wegnemen middenberm Stinker en Blinker

©focus-wtv

Het gemeentebestuur van Knokke-Heist is tegen het plan om van het Schipdonk- en Leopoldkanaal een breed kanaal te maken. Dat zou ten koste gaan van de waterbeheersing in de streek van Knokke, Damme en Maldegem. Het samenvoegen van beide kanalen is onderdeel van een plan van de Vlaamse overheid voor een betere ontsluiting van de Zeebrugse haven voor de binnenvaart. Knokke vreest overstromingsgevaar, zegt waarnemend burgemeester Maxim Willems. "Het waterpeil van Knokke-Heist met de riolen komt op 2,35 meter. Het Leopoldkanaal ligt op 1,30 meter, het water kan makkelijk overlopen. Het peil van het Schipdonkkanaal zit op 2,80 meter. Dat is boven onze riolen, er zou voortdurend moeten gepompt worden. Dat is niet mogelijk als er schepen passeren, en wat doe je dan bij noodweer?"

note ;

Als de gemeente Damme er geen problemen in ziet en het ganse concept eens vanuit een positievere hoek benaderd met een mogelijkse inplanting van een jachthaven waarom ligt Knokke nu weer dwars ... Och ja hadden zij destijds ook geen jachthaven gewenst in de baai van Heist ?
En om zomaar hun bezorgheid uit te spreken voor Damme en Moerkerke , ik neem aan dat het Damse gemeentebestuur zich ook al over deze water " problematiek " heeft gebogen zonder dat het knokse stadsbestuur hen voor hun kar probeert te spannen.
Nu alles wat met de haven te maken heeft stuikt hoe dan ook op protest van het knoks stadsbestuur , de verdere hervorming van de expressweg Antwerpen - Knokke en de aanleg van de AX verbingsweg staat hen ook net zo min aan als al de rest.

15-03-2007 om 15:33 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.APM Terminals Zeebrugge haalt hoog rendement

Dennis Lenthe Olesen, de nieuwe algemeen directeur van APM Terminals in Zeebrugge heeft in de lokale pers verklaard dat ondanks de complexiteit van de terminal, de opstartperiode zonder noemenswaardige problemen verlopen is en dat nu al meer containers werden behandeld dan verhoopt. De productiviteit bereikt op heden meer dan 35 containerbewegingen per uur en per kraan. Dat hoge rendement moet een troef zijn om andere klanten aan te trekken, want het streefdoel blijft een multi-user terminal, ook al bestaat het cliënteel op dit ogenblik uitsluitend uit de zusterondernemingen Maersk Line en Safmarine. Dennis Olesen ging reeds in 2005 in Zeebrugge aan de slag en volgde als project-manager de volledige bouw van de terminal op. Hij verving op 1 maart Rob Boer, die uit de sector kwam van het gespecialiseerd zwaar vervoer en daar ook naar terugkeerde. Hij is nu actief bij het Noorse Sealift, een nieuwkomer in die sector.

de Lloyd

15-03-2007 om 14:52 geschreven door Horatio  


13-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge en Tallinn gaan gezamenlijke marketingactiviteiten ontwikkelen
De havens van Zeebrugge en Tallinn hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten waarbij in een eerste fase een inventaris gemaakt zal worden van mogelijke projecten, capaciteiten en gezamenlijke acties. De Zeebrugse havenauthoriteiten spreken van een interessante bestemming, gezien Tallinn zich profileert als gateway voor het Russische hinterland. Tallinn is vragende partij voor een shortsea-dienst naar één van de Vlaamse havens, zo bleek tijdens een recent bezoek van een Estse-delegatie aan Vlaanderen.

de Lloyd

13-03-2007 om 19:18 geschreven door Horatio  


Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs