Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

15-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.APM Terminals Zeebrugge haalt hoog rendement

Dennis Lenthe Olesen, de nieuwe algemeen directeur van APM Terminals in Zeebrugge heeft in de lokale pers verklaard dat ondanks de complexiteit van de terminal, de opstartperiode zonder noemenswaardige problemen verlopen is en dat nu al meer containers werden behandeld dan verhoopt. De productiviteit bereikt op heden meer dan 35 containerbewegingen per uur en per kraan. Dat hoge rendement moet een troef zijn om andere klanten aan te trekken, want het streefdoel blijft een multi-user terminal, ook al bestaat het cliënteel op dit ogenblik uitsluitend uit de zusterondernemingen Maersk Line en Safmarine. Dennis Olesen ging reeds in 2005 in Zeebrugge aan de slag en volgde als project-manager de volledige bouw van de terminal op. Hij verving op 1 maart Rob Boer, die uit de sector kwam van het gespecialiseerd zwaar vervoer en daar ook naar terugkeerde. Hij is nu actief bij het Noorse Sealift, een nieuwkomer in die sector.

de Lloyd

15-03-2007 om 14:52 geschreven door Horatio  


13-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge en Tallinn gaan gezamenlijke marketingactiviteiten ontwikkelen
De havens van Zeebrugge en Tallinn hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten waarbij in een eerste fase een inventaris gemaakt zal worden van mogelijke projecten, capaciteiten en gezamenlijke acties. De Zeebrugse havenauthoriteiten spreken van een interessante bestemming, gezien Tallinn zich profileert als gateway voor het Russische hinterland. Tallinn is vragende partij voor een shortsea-dienst naar één van de Vlaamse havens, zo bleek tijdens een recent bezoek van een Estse-delegatie aan Vlaanderen.

de Lloyd

13-03-2007 om 19:18 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Damme verzet zich niet tegen afbraak dijk

Het stadsbestuur van Damme zal zich niet verzetten tegen het wegnemen van de dijk tussen het Schipdonk- en het Leopoldkanaal, in de volksmond "de Stinker en de Blinker". De jongste tijd is er in Damme wat commotie ontstaan over het bevaarbaar maken van het kanaal voor schepen tot 4.500 ton. Dat zou een oplossing kunnen zijn voor het vele verkeer van en naar Zeebrugge. De Vlaamse overheid onderzoekt momenteel of het project haalbaar is. Volgens burgemeester Dirk Bisschop (CD&V) zou het wegnemen van de dijk niet betekenen dat er ook industrie in het poldergebied zou komen.

VRT
                           ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Damme denkt aan jachthaven

©focus-wtv

Het stadsbestuur van Damme is niet tegen het wegnemen van de middendijk tussen het Leopoldkanaal en het Schipdonkkanaal. Dat zegt burgemeester Dirk Bisschop. Als de dijk tussen de Stinker en de Blinker verdwijnt, kunnen schepen tot 4.500 ton naar de Zeebrugse haven varen. Damme wil wel zo weinig mogelijk hinder voor natuur en omwonenden. Momenteel loopt een haalbaarheidsstudie. Als die positief uitdraait, dan wil Damme een jachthaven uitbouwen aan de Damse Vaart.

13-03-2007 om 16:09 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Qatar wordt belangrijke partner"

Eind deze maand arriveert in Zeebrugge een eerste tankschip met aardgas uit de golfstaat Qatar.

Qatar zal Algerije vervangen als belangrijkste leverancier van gas aan ons land. Het contract van Distrigas met Algerije is iets meer dan twintig jaar oud. Het contract met Qatar moet de energiebevoorrading van ons land veilig stellen voor een periode van dertig jaar. Volgens minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht wordt de kleine golfstaat een belangrijke economische en politieke partner.

"In de praktijk betekent het dat we zeer onafhankelijk worden van het Russische gas", zegt De Gucht. "Slechts drie of vier procent van het Belgische gas komt uit Rusland." Volgens De Gucht is Qatar een belangrijke economische relatie voor ons land. "En daarnaast zitten we ook samen met Qatar in de VN-Veiligheidsraad." "Qatar is de spreekbuis van Arabische landen in de Veiligheidsraad en neemt op een aantal vlakken een vrij onafhankelijke positie in", zei De Gucht nog. "Het is toch wel een land waarmee wij relaties moeten onderhouden en voort uitbouwen."

VRT

13-03-2007 om 15:57 geschreven door Horatio  


08-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werken Albert II-dok liggen gedeeltelijk stil

De uitbreidingswerken aan het Albert II-dok in de haven van Zeebrugge liggen gedeeltelijk stil door een technisch probleem met de baggerwerken. Het havenbestuur, Vlaams Gewest en de aannemer raken het niet eens. De baggerwerken in het Albert II-dok in de haven zijn stilgelegd. Het havenbestuur, het Vlaams Gewest en de aannemer raken het niet eens over de manier waarop die werkzaamheden worden aangepakt.

,,Het gaat om matten die we op de bodem moeten leggen als bescherming na de baggerwerken'', legt havenbestuurder Joachim Coens uit. ,

,Er is onenigheid ontstaan over de financiële kant van de zaak en over welke apparatuur moet worden ingezet. Daarom zijn de werken stilgelegd.'' Vertraging Maar dat wil niet zeggen dat álle werkzaamheden aan het nieuwe dok stilliggen, benadrukt Coens. ,,Op zich is dit niet zo'n groot probleem, al is de vertraging natuurlijk wel vervelend.''

Voor het volledig uitbaggeren van het Albert II-dok, waardoor de kaailengte van 900 tot 1.300meter kan worden gebracht, trekt de Vlaamse regering dit jaar 11miljoen euro uit. In juli zal het dok ingehuldigd worden door koning Albert zelf.

NB

08-03-2007 om 07:29 geschreven door Horatio  


07-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haven Tallin wil shortseadienst met Vlaamse haven opzetten

Een delegatie van de haven van Tallin toert vandaag en morgen langs de Vlaamse havens. Vanmorgen vond een voorstelling plaats in het Antwerpse Havenhuis en vanmiddag en morgen volgen nog Zeebrugge/Oostende en Gent. Volgens Willy De Decker van Promotie Shortsea Shipping Vlaanderen is Tallin vragende partij om met één van de Vlaamse havens een shortsea dienst op te zetten. De Estse havenauthoriteiten zien mogelijkheden voor verschillende commodities, aldus De Decker, die in een presentatie de knelpunten en uitdagingen voor de authoriteiten op het vlak van shortsea schetste. Daarbij legde hij o.m. de nadruk op het onevenwicht tussen de kleine export- en de grote importvolumes en de mogelijkheden om daaraan te verhelpen door wegvervoerders te overhalen om van shortsea gebruik te maken.

de Lloyd

07-03-2007 om 22:15 geschreven door Horatio  


06-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moenaert: "Mooi verjaardagspakket voor Zeebrugse haven"
Burgemeester Patrick Moenaert is zeer verheugd over de beslissing van Vlaams minister voor Openbare Werken Kris Peeters om 30 miljoen euro te investeren in de Zeebrugse haven: "de haven van Zeebrugge viert dit jaar zijn 100ste verjaardag; een ideale gelegenheid om het belang van de verdere uitbouw ervan te benadrukken. Onze haven is één van de belangrijkste werkverschaffers uit de regio en zal in die hoedanigheid nog groeien: het aantal shiften steeg in 2006 tot 264.000 ; een stijging met bijna 10% tegenover het jaar daarvoor dat ook al een recordjaar was. Binnen de havenzone zijn een 300-tal bedrijven actief die samen meer dan 11.000 personen tewerkstellen. De investeringen in de afwerking van het Albert II-dok en in het Brittaniadok lopen parallel met de inspanningen voor de verdere ontsluiting via de weg. Vooral de toezegging om nog deze legislatuur een oplossing te zoeken voor de binnenvaart is een belangrijke wending. Op die manier vermijden we dat het mobiliteitsvraagstuk op afzienbare termijn een hypotheek legt op verdere groei."

FN

06-03-2007 om 23:09 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sterneneiland Zeebrugge in vaarwater van Fluxys

Het Sterneneiland in de voorhaven van Zeebrugge wordt uitgebreid van 8,5 naar 22 hectaren. Dat heeft Vlaams minister van openbare werken en leefmilieu Kris Peeters bekend gemaakt. De grond daarvoor wordt gehaald uit de aanpassing van de maritieme aanlooproute naar de haven. Met die werken is een bedrag van € 30 miljoen voorzien. De uitbreiding van het Sterneneiland dient als natuurcompensatie voor infrastructuuruitbreidingen elders in de haven. De Vlaamse regering heeft voor de uitbreiding een bedrag van € 4,5 miljoen voorzien. Aardgas-netwerkbeheerder Fluxys wil echter de capaciteit van zijn LNG-terminal in Zeebrugge verdubbelen en koestert daarrond plannen op dezelfde locatie als het uitbreidingsproject van het Sterneneiland. Dat zal dan ook wellicht niet eeuwig een natuurgebied zal blijven.

De Tijd

06-03-2007 om 23:04 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peeters wil vaart zetten achter ontsluiting haven

800 miljoen nodig voor open getijdenzone en Seine Schelde West

zeebrugge - De bouw van een nieuwe snelle zeesluis of een open getijdenzone en de aansluiting op de binnenvaart zijn twee cruciale pijlers voor de haven van Zeebrugge de komende jaren. Minister Peeters wil vaart zetten achter beide dossiers. Prijs: 800 miljoen euro.

Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters (CD&V) maakte gisteren bij zijn bezoek aan de Zeebrugse haven bekend dat de Vlaamse regering dit jaar 30 miljoen investeert in Zeebrugge. Peeters praatte met havenbestuurder Joachim Coens ook over de grote projecten die voor de komende jaren op de plank liggen voor de haven.

Zo maakte Peeters bekend dat hij nog dit jaar wil beslissen of er nu een nieuwe snelle zeesluis of een open getijenzone komt aan de monding van het Boudewijnkanaal (waar nu de kleinere Visartsluis ligt). Die beslissing is belangrijk voor de haven, omdat het oudste gedeelte van de haven daardoor een nieuwe invulling en dynamiek zou kunnen krijgen.

,,Veel plaats voor uitbreiding van haven is er niet meer'', zei Coens. ,,Daarom kunnen we maar beter eerst de ruimte die we nu al hebben optimaal invullen.'' Een nieuwe zeesluis zou zo'n 360 miljoen euro kosten, een open getijdenzone - de piste die het havenbestuur verkiest - 400 miljoen. Peeters zei ook dat hij begin 2008 een beslissing wil nemen over het project Seine Schelde West. Dat moet de haven van Zeebrugge beter doen aansluiten op de binnenvaart en de haven beter verbinden met Duitsland en de Schelde. Het alternatief voor het verguisde Noorderkanaal zou zo'n 375 miljoen euro kosten.

Voorts kondigde Peeters aan dat Vlaanderen 11 miljoen euro uittrekt om het Albert II-dok af te werken en 9 miljoen om het Brittaniadok gedeeltelijk herop te vullen.

De studie over de geplande AX-snelweg van Dudzele naar Westkapelle loopt nog. In 2009 en 2010 zou die weg moeten aangelegd worden. Binnen de haven wordt de Canadakaai met het Minervaplein verbonden voor 3,5 miljoen euro. Die verbinding is cruciaal en laat al jaren op zich wachten.

Het Sterneneiland naast de LNG-terminal wordt uitgebreid van 8,5 naar 22 hectare. Dat natuurgebied geldt ls compensatie voor het Albert II-dok. Voor de uitbreiding werd 4,5 miljoen euro uitgetrokken. De Vandammesluis krijgt een grote opknapbeurt. Peeters heeft 3,8 miljoen euro vrijgemaakt voor het onderhoud aan de rails van de sluisdeuren. De kleinere Visartsluis wordt voor nog eens 2,4 miljoen euro verder gerenoveerd.

 NB

06-03-2007 om 23:01 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.België mogelijk draaischijf voor Russisch gas

Distrigas, Fluxys en Suez willen samen met het Russische gasconcern Gazprom onderzoeken of België een centraal punt kan worden voor de levering van Russisch gas aan West-Europa. Daarover hebben de Belgische premier Guy Verhofstadt en de Russische president Vladimir Poetin een overeenkomst gesloten. Volgens Verhofstadt kan Zeebrugge in die trafiek een cruciale rol spelen, onder meer voor het gastransport naar Groot-Brittannië. De premier besprak met Gazprom ook een mogelijke levering van Russisch gas aan België. Volgens hem zijn er mogelijkheden om de Baltische pijpleiding aan te sluiten op het Belgische netwerk. Op dit ogenblik is België vooral afhankelijk van gas uit Qatar, maar er wordt gestreefd naar een diversifiëring van energiebronnen.

Express

06-03-2007 om 10:16 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Douanediensten voeren actie in Zeebrugge

In de haven van Zeebrugge voeren de douanediensten deze voormiddag actie. Tussen 9 en 12 uur controleren ze alle vrachten volgens het boekje. Vermoedelijk zal het vrachtverkeer daardoor vertraging oplopen. Met de actie willen de vakbonden aantonen dat verscheidene problemen de douaniers belemmeren om hun werk goed uit te voeren. Zo merken ze op dat personeel dat vertrekt niet wordt vervangen. Het gaat onder meer om 13 personen die verhuisden naar de maritieme brigade en het scanteam. Volgens Emiel Boriau van de onafhankelijke vakbond Unie van Financiën zijn er nog redenen tot klagen. "We krijgen geen shiftvergoedingen betaald en in een van de containerterminals wachten we al sinds mei op een internetverbinding", aldus Boriau. Door de praktische problemen en het tekort aan personeel kunnen de douaniers te weinig containers controleren, zeggen de vakbonden. "We worden papierschuivers", vermeldt het pamflet dat oproept tot actie. De vakbonden klagen ook over gebrekkig materieel. Zo vrezen ze dat de douaniers met hun rivierboot op zee meer kans maken te verdrinken dan buit te maken.

VRT

06-03-2007 om 10:07 geschreven door Horatio  


05-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minister Kris Peeters op werkbezoek in Zeebrugge

Vandaag was Vlaams minister Kris Peeters van Openbare Werken op bezoek in Zeebrugge om er de concrete invulling te bespreken voor de komende drie jaar van zijn strategische Visienota. Aan zeezijde werd zopas de verdieping van de Pas van 't Zand voltooid en wordt de toegangsgeul verder geoptimaliseerd (lees: verbreed) in 2008/09, waarvoor alvast 8 mln euro werd vastgelegd. Dat bedrag kan oplopen tot 40 mln euro. In de haven zelf voorziet Peeters dit jaar 30 mln euro te investeren in het Albert II-dok, het Brittanniadok en de achterhaven. Verder staan er op het programma voor dit jaar nog belangrijke werken aan de zeesluizen (9 mln euro), andere onderhoudswerken en natuurcompensaties met uitbreiding van het Sterneneiland (4,5 mln euro).

de Lloyd

05-03-2007 om 22:51 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge krijgt groen licht voor "Emma Maersk"

Enkele weken geleden werd voor het containerschip "Emma Maersk", dat een capaciteit van 12.000 TEU heeft, een aanvraag ingediend om de haven van Zeebrugge te mogen aanlopen. De toegang tot de kusthaven werd het schip toen ontzegd omdat de weersomstandigheden toen niet optimaal waren voor de aanloop van een schip met een dergelijke omvang (het reuzenschip is nagenoeg 400 m lang).

De studies met betrekking tot de toegankelijkheid van Zeebrugge voor schepen van deze omvang, die uitgevoerd werden door het Waterbouwkundig Laboratorium in Borgerhout, nabij Antwerpen, vielen uiteindelijk positief uit. De "Emma Maersk" en haar zusterschepen mogen nu de Belgische haven aanlopen en meer bepaald de APM Terminal, zusteronderneming van rederij Maersk. De wind mag echter niet harder waaien dan 6 beaufort. Deze schepen, met een diepgang van zo'n 14 m, worden in de loop van de komende maanden verwacht aan de Zeebrugse terminal.

Het labo van Borgerhout voert gelijkaardige studies uit m.b.t. de toegankelijkheid van de Antwerpse haven voor schepen tot 400 m lang. De toegestane lengte is nu 353/360 m.

de Lloyd

05-03-2007 om 13:00 geschreven door Horatio  


01-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bestemmingen ERS-trein Zeebrugge bekend

De trein die European Rail Shuttle (ERS) laat rijden van Zeebrugge uit, heeft als bestemmingen Praag, Dortmund en Ludwigshafen. De dienst, die mogelijk wordt door de liberalisering van het Belgische spoorwegnet per 1 januari, gaat ergens in het tweede kwartaal van start. Dat heeft moederbedrijf Maersk van ERS laten weten.

NT

01-03-2007 om 16:14 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Papiercontainers gevuld met Volvo's
 
De containers van het Finse papierbedrijf Stora Enso die in Zeebrugge toekomen, worden sinds kort niet meer leeg teruggestuurd naar Scandinavië. In elke SECU (Stora Enso Container Unit) worden op de terugreis twee Volvo-wagens geladen. De Cobelfretdienst brengt die naar Kotka in Finland. Daar worden de Volvo's uitgeladen en naar Rusland verder verscheept. De lege SECU's worden in Kotka weer geladen met het Finse Stora Enso-papier en richting Vlaanderen gestuurd. Men hoopt op die manier in 2007 ongeveer 7.000 wagens naar Rusland te transporteren. Zo wordt vermeden dat schepen met lege containers moeten varen.

NB

01-03-2007 om 16:07 geschreven door Horatio  


27-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.,,Havens Zeebrugge en Oostende moeten beter samenwerken''

Professor Allaert wijst op belang van vernieuwing Oostende - Volgens professor Allaert moeten de havens van Zeebrugge en Oostende samenwerken om een rol te spelen in Europa. ,,De politieke neuzen wijzen nog niet in dezelfde richting, maar de nieuwe exploitatievorm van de luchthaven kan dit misschien versnellen.'' Professor Georges Allaert is hoogleraar Ruimtelijke Economie aan de Universiteit Gent, en peilt jaarlijks naar de economische slagkracht van Oostende op basis van de stuwende bedrijven en uitgaande van de Top-5000 van Trends . Omdat het dit jaar de twintigste editie was, werden conclusies getrokken uit twintig jaar studie. ,,De visserij is een onderschatte sector die vaak geminimaliseerd wordt. De cluster rond visserij weegt echter zwaarder door dan men denkt, want er worden indirect zo'n 600 mensen tewerkgesteld'', zegt professor Allaert, die verder vooral de rol van de haven onder de loep neemt. ,,Uit het RMT-verhaal leren we dat een haven zijn activiteiten moet diversifiëren. De voorhaven stond jarenlang enkel in het teken van de RMT, waardoor de infrastructuur achteraf niet voldeed. De voorhaven is nochtans van primordiaal belang, want Oostende is in de eerste plaats een Short Sea Shipping-haven voor roro en containers. Sinds 2000 is dit dan ook de belangrijkste missie van de Oostendse haven.'' Zeebroos ,,Wil men echter in de toekomst op Europees vlak een rol spelen, dan is een alliantie tussen de havens van Zeebrugge en Oostende tot Zeebroos noodzakelijk. Enkel zo kan men aan schaalvergroting doen op het vlak van de visserij, de logistiek, en de maritieme industrie, want beide havens liggen amper op achttien kilometer van elkaar. De politiek werkt voorlopig tegen, maar misschien kan de mogelijke samenhang tussen de zee- en luchthaven het proces versnellen'', aldus professor Allaert. Ten slotte wijst de professor ook op het belang van vernieuwen. ,,Soms teert men te veel op de ontwikkeling van iets, maar een permanent vernieuwen is noodzakelijk en vormt de basis van de huidige (haven)economie. Hierbij moet men wel beseffen dat deze investeringsinspanningen pas renderen na vijf à tien jaar.''

HLN

27-02-2007 om 23:52 geschreven door Horatio  


26-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Attica beperkt vrachtverlies op ferrydienst vanuit Zeebrugge

De Griekse ferrygroep Attica heeft 2006 afgesloten met een omzet van 326,6 mln EUR; een relatief succes gezien de terggeschroefde activiteiten in Noordwest-Europa. Ook op de route Zeebrugge-Rosyth was Superfast tot november 2005 actief met twee schepen. Vorig jaar werd daar met één schip slechts 29% minder vracht vervoerd. De Attica groep meldt dat de EBITDA vorig jaar 71,53 mln EUR bedroeg (-38%). Het nettoresultaat kwam uiteindelijk op 26,28 mln EUR (-6,5%).

Volgens Attica zijn er in hoofdzaak twee redenen voor de terugval in de EBITDA: de sterk gestegen brandstofprijzen (+22%) en het stopzetten van de Baltische route met drie ropaxen tussen Duitsland en Finland. Dat het verlies aan nettowinst toch nog beperkt bleef, is te danken aan eenmalige baten van in totaal 20,38 mln EUR uit de verkoop van zes schepen en het belang in Hellenic Seaways. In augustus van vorig jaar verkocht de groep de "Superfast X" - het schip dat tussen Zeebrugge en Rosyth werd ingezet - voor 112 mln EUR aan Veolia Transport. Eind januari werd het op de Noordzee-route vervangen door de "Blue Star 1" en onderging het schip in Antwerpen een opknapbeurt. Twee weken geleden werd het opgeleverd door Antwerp Ship Repair. Ook op de kernmarkt - de route tussen Italië en Griekenland - verloor de groep terrein, maar niet inzake vrachtvervoer.

Tussen Patras/Igoumenitsa en Ancona werden 88.988 vrachteenheden vervoerd (-7,6%), wat werd gecompenseerd door een groei met 12,8% tot 47.246 vrachteenheden op de route Patras/Igoumenitsa en Bari. Op de Baltische route bleven alleen de twee pure vrachtroro's actief. Ze vervoerden vorig jaar 17.450 vrachteenheden (+11,7%). Tussen Zeebrugge en Rosyth was de "Superfast X" goed voor 113.381 passagiers, 36.331 auto's en 27.491 vrachteenheden. Dat zijn respectievelijk 38,3%, 27,6% en 27,7% minder dan een jaar eerder, maar er werden ook 44% minder afvaarten aangeboden. Superfast heeft dus zijn bezettingsgraad kunnen verhogen.

de Lloyd

26-02-2007 om 14:18 geschreven door Horatio  


25-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rederij Exmar wordt concurrent Distrigas

De Belgische gastankerrederij Exmar wil via haar speciale LNG-hervergassingsschepen rechtstreeks aardgas in het Belgische gasnet pompen. De groep van Nicolas Saverys gaat daarvoor lospunten bouwen voor de kust van Zeebrugge en op de Schelde vlak boven de Zandvlietsluis. Exmar wordt daarmee een concurrent van de Suez-dochter Distrigas, die het grootste deel van het Belgische gas aanvoert.

Nicolas Saverys, de grootaandeelhouder van de gastankerrederij Exmar, is al enkele jaren bezig met de uitbouw van een vloot van LNG-tankers met een eigen hervergassingsinstallatie aan boord. Hij doet dat in samenwerking met de steenrijke Amerikaanse gasimporteur George Kaiser. Dergelijke schepen hebben het voordeel dat ze LNG (liquified natural gas) aan boord kunnen hervergassen en het aangevoerde vloeibaar aardgas niet meer aan wal moet worden vergast in superdure terminals met grote opslagtanks. Die zijn ook een makkelijk doelwit voor terroristen.

LNG zit wereldwijd in de lift, maar de Amerikaanse bevolking bijvoorbeeld verzet zich hevig tegen de bouw van conventionele LNG-terminals. Exmar zegt met zijn technologie een alternatief te bieden omdat het op het schip hervergaste LNG, via een offshore boei of een kleine distributieterminal aan wal, rechtstreeks in het lokale gasnet wordt geïnjecteerd.

In de VS en het VK heeft Exmar de eerste gasleveringen met dergelijke hervergassingsschepen met succes afgerond. Exmar gaat nu vergunningen aanvragen voor een lospunt tussen de Thornton-bank en de kust van Zeebrugge en voor een losterminal ten noorden van de Antwerpse Zandvlietsluis, vlak onder de Nederlandse grens. 'We dienen de vergunning nog dit jaar in', zegt Peter Raes, chief operations van Exmar. 'Eind 2008 hopen we operationeel te zijn. De reacties in België zijn positief, zowel in maritieme als in nautische kringen. Zijn we een concurrent voor Distrigas? Laten we zeggen dat we opportunistisch willen inspelen op tijdelijke tekorten.' Raes schat de investering van een lospunt op 60 miljoen euro, een terminal op de Schelde zou iets meer kosten. Daarbij komen nog de kosten voor de pijplijn naar het Fluxys-gasnetwerk.

Raes zegt minstens vier jaar voorsprong te hebben op de concurrentie. 'Suez, moeder van Distrigas, bekijkt onze technologie samen met de rederij Leif Hoegh maar heeft nog geen schepen besteld. En alle werven zitten vol.

de Tijd

25-02-2007 om 11:26 geschreven door Horatio  


22-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Omzet visveiling stijgt met zeven procent

ZEEBRUGGE - Tijdens de eerste anderhalve maand van het jaar zag de Zeebrugse Visveiling zijn omzet stijgen met zeven procent in vergelijking met vorig jaar. Directeur Van de Steene schrijft dat toe aan de trouw van de aanvoerders. De trouw die visaanvoerders tonen tegenover de veiling is volgens Van de Steene een zeer belangrijke factor in de verdere ontwikkeling van het vismijnterrein.

,,Verschillende rederijen investeren in hun vloot. Dat is belangrijk voor de toekomst. Wij spitsen ons verder toe op kwaliteit, sorteren en efficiënt werken. Zo kunnen we eind dit jaar tot de toptien behoren in Europa. Alle ateliers voor visverwerking zijn verhuurd. In juli word 4.000 vierkante meter extra in gebruik genomen'', zegt Van de Steene.

De Visartsluis wordt weer gebruikt en dat is goed voor de aanvoer. ,,In samenspraak met het Zeebrugse havenbestuur wordt de sluis dagelijks bemand van 8 tot 12 uur. Wij spelen niet alleen met het idee om de sluis 40 uur per week te laten functioneren maar ook 's nachts'', weet Van de Steene. Schepen van Visserij, Boudewijn Laloo (CD&V), benadrukt dat de vissershaven zijn statuut van belangrijke haven moet behouden.

,,In maart starten de werken voor het containerpark. Die moeten eind dit jaar afgerond zijn. Het park zal gedeeltelijk openstaan voor de havenbedrijven. Daarnaast wordt voor de visserij in een verzamelpunt voorzien zodat afval de vismijn niet langer ontsiert. De vissershaven is goed voor 1.350 jobs en dat niveau willen we op peil houden'', aldus Laloo.

NB

22-02-2007 om 12:23 geschreven door Horatio  


20-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Visartsluis werk weer

De Visartsluis in Zeebrugge werkt weer sinds deze week. Vooral visserijschepen kunnen van de sluis gebruik maken, in de voormiddag tussen acht en twaalf. De Visartsluis is vorig jaar gerenoveerd, om de grote Vandammesluis te ontlasten. De Visartsluis zou op termijn ook 's nachts gaan werken. Het gaat trouwens goed met de Zeebrugse Visveiling: de omzet is nu al zeven procent hoger dan dezelfde periode vorig jaar.

Focus

20-02-2007 om 10:56 geschreven door Horatio  


Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs