Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

06-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sterneneiland Zeebrugge in vaarwater van Fluxys

Het Sterneneiland in de voorhaven van Zeebrugge wordt uitgebreid van 8,5 naar 22 hectaren. Dat heeft Vlaams minister van openbare werken en leefmilieu Kris Peeters bekend gemaakt. De grond daarvoor wordt gehaald uit de aanpassing van de maritieme aanlooproute naar de haven. Met die werken is een bedrag van € 30 miljoen voorzien. De uitbreiding van het Sterneneiland dient als natuurcompensatie voor infrastructuuruitbreidingen elders in de haven. De Vlaamse regering heeft voor de uitbreiding een bedrag van € 4,5 miljoen voorzien. Aardgas-netwerkbeheerder Fluxys wil echter de capaciteit van zijn LNG-terminal in Zeebrugge verdubbelen en koestert daarrond plannen op dezelfde locatie als het uitbreidingsproject van het Sterneneiland. Dat zal dan ook wellicht niet eeuwig een natuurgebied zal blijven.

De Tijd

06-03-2007 om 23:04 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peeters wil vaart zetten achter ontsluiting haven

800 miljoen nodig voor open getijdenzone en Seine Schelde West

zeebrugge - De bouw van een nieuwe snelle zeesluis of een open getijdenzone en de aansluiting op de binnenvaart zijn twee cruciale pijlers voor de haven van Zeebrugge de komende jaren. Minister Peeters wil vaart zetten achter beide dossiers. Prijs: 800 miljoen euro.

Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters (CD&V) maakte gisteren bij zijn bezoek aan de Zeebrugse haven bekend dat de Vlaamse regering dit jaar 30 miljoen investeert in Zeebrugge. Peeters praatte met havenbestuurder Joachim Coens ook over de grote projecten die voor de komende jaren op de plank liggen voor de haven.

Zo maakte Peeters bekend dat hij nog dit jaar wil beslissen of er nu een nieuwe snelle zeesluis of een open getijenzone komt aan de monding van het Boudewijnkanaal (waar nu de kleinere Visartsluis ligt). Die beslissing is belangrijk voor de haven, omdat het oudste gedeelte van de haven daardoor een nieuwe invulling en dynamiek zou kunnen krijgen.

,,Veel plaats voor uitbreiding van haven is er niet meer'', zei Coens. ,,Daarom kunnen we maar beter eerst de ruimte die we nu al hebben optimaal invullen.'' Een nieuwe zeesluis zou zo'n 360 miljoen euro kosten, een open getijdenzone - de piste die het havenbestuur verkiest - 400 miljoen. Peeters zei ook dat hij begin 2008 een beslissing wil nemen over het project Seine Schelde West. Dat moet de haven van Zeebrugge beter doen aansluiten op de binnenvaart en de haven beter verbinden met Duitsland en de Schelde. Het alternatief voor het verguisde Noorderkanaal zou zo'n 375 miljoen euro kosten.

Voorts kondigde Peeters aan dat Vlaanderen 11 miljoen euro uittrekt om het Albert II-dok af te werken en 9 miljoen om het Brittaniadok gedeeltelijk herop te vullen.

De studie over de geplande AX-snelweg van Dudzele naar Westkapelle loopt nog. In 2009 en 2010 zou die weg moeten aangelegd worden. Binnen de haven wordt de Canadakaai met het Minervaplein verbonden voor 3,5 miljoen euro. Die verbinding is cruciaal en laat al jaren op zich wachten.

Het Sterneneiland naast de LNG-terminal wordt uitgebreid van 8,5 naar 22 hectare. Dat natuurgebied geldt ls compensatie voor het Albert II-dok. Voor de uitbreiding werd 4,5 miljoen euro uitgetrokken. De Vandammesluis krijgt een grote opknapbeurt. Peeters heeft 3,8 miljoen euro vrijgemaakt voor het onderhoud aan de rails van de sluisdeuren. De kleinere Visartsluis wordt voor nog eens 2,4 miljoen euro verder gerenoveerd.

 NB

06-03-2007 om 23:01 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.België mogelijk draaischijf voor Russisch gas

Distrigas, Fluxys en Suez willen samen met het Russische gasconcern Gazprom onderzoeken of België een centraal punt kan worden voor de levering van Russisch gas aan West-Europa. Daarover hebben de Belgische premier Guy Verhofstadt en de Russische president Vladimir Poetin een overeenkomst gesloten. Volgens Verhofstadt kan Zeebrugge in die trafiek een cruciale rol spelen, onder meer voor het gastransport naar Groot-Brittannië. De premier besprak met Gazprom ook een mogelijke levering van Russisch gas aan België. Volgens hem zijn er mogelijkheden om de Baltische pijpleiding aan te sluiten op het Belgische netwerk. Op dit ogenblik is België vooral afhankelijk van gas uit Qatar, maar er wordt gestreefd naar een diversifiëring van energiebronnen.

Express

06-03-2007 om 10:16 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Douanediensten voeren actie in Zeebrugge

In de haven van Zeebrugge voeren de douanediensten deze voormiddag actie. Tussen 9 en 12 uur controleren ze alle vrachten volgens het boekje. Vermoedelijk zal het vrachtverkeer daardoor vertraging oplopen. Met de actie willen de vakbonden aantonen dat verscheidene problemen de douaniers belemmeren om hun werk goed uit te voeren. Zo merken ze op dat personeel dat vertrekt niet wordt vervangen. Het gaat onder meer om 13 personen die verhuisden naar de maritieme brigade en het scanteam. Volgens Emiel Boriau van de onafhankelijke vakbond Unie van Financiën zijn er nog redenen tot klagen. "We krijgen geen shiftvergoedingen betaald en in een van de containerterminals wachten we al sinds mei op een internetverbinding", aldus Boriau. Door de praktische problemen en het tekort aan personeel kunnen de douaniers te weinig containers controleren, zeggen de vakbonden. "We worden papierschuivers", vermeldt het pamflet dat oproept tot actie. De vakbonden klagen ook over gebrekkig materieel. Zo vrezen ze dat de douaniers met hun rivierboot op zee meer kans maken te verdrinken dan buit te maken.

VRT

06-03-2007 om 10:07 geschreven door Horatio  


05-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minister Kris Peeters op werkbezoek in Zeebrugge

Vandaag was Vlaams minister Kris Peeters van Openbare Werken op bezoek in Zeebrugge om er de concrete invulling te bespreken voor de komende drie jaar van zijn strategische Visienota. Aan zeezijde werd zopas de verdieping van de Pas van 't Zand voltooid en wordt de toegangsgeul verder geoptimaliseerd (lees: verbreed) in 2008/09, waarvoor alvast 8 mln euro werd vastgelegd. Dat bedrag kan oplopen tot 40 mln euro. In de haven zelf voorziet Peeters dit jaar 30 mln euro te investeren in het Albert II-dok, het Brittanniadok en de achterhaven. Verder staan er op het programma voor dit jaar nog belangrijke werken aan de zeesluizen (9 mln euro), andere onderhoudswerken en natuurcompensaties met uitbreiding van het Sterneneiland (4,5 mln euro).

de Lloyd

05-03-2007 om 22:51 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge krijgt groen licht voor "Emma Maersk"

Enkele weken geleden werd voor het containerschip "Emma Maersk", dat een capaciteit van 12.000 TEU heeft, een aanvraag ingediend om de haven van Zeebrugge te mogen aanlopen. De toegang tot de kusthaven werd het schip toen ontzegd omdat de weersomstandigheden toen niet optimaal waren voor de aanloop van een schip met een dergelijke omvang (het reuzenschip is nagenoeg 400 m lang).

De studies met betrekking tot de toegankelijkheid van Zeebrugge voor schepen van deze omvang, die uitgevoerd werden door het Waterbouwkundig Laboratorium in Borgerhout, nabij Antwerpen, vielen uiteindelijk positief uit. De "Emma Maersk" en haar zusterschepen mogen nu de Belgische haven aanlopen en meer bepaald de APM Terminal, zusteronderneming van rederij Maersk. De wind mag echter niet harder waaien dan 6 beaufort. Deze schepen, met een diepgang van zo'n 14 m, worden in de loop van de komende maanden verwacht aan de Zeebrugse terminal.

Het labo van Borgerhout voert gelijkaardige studies uit m.b.t. de toegankelijkheid van de Antwerpse haven voor schepen tot 400 m lang. De toegestane lengte is nu 353/360 m.

de Lloyd

05-03-2007 om 13:00 geschreven door Horatio  


01-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bestemmingen ERS-trein Zeebrugge bekend

De trein die European Rail Shuttle (ERS) laat rijden van Zeebrugge uit, heeft als bestemmingen Praag, Dortmund en Ludwigshafen. De dienst, die mogelijk wordt door de liberalisering van het Belgische spoorwegnet per 1 januari, gaat ergens in het tweede kwartaal van start. Dat heeft moederbedrijf Maersk van ERS laten weten.

NT

01-03-2007 om 16:14 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Papiercontainers gevuld met Volvo's
 
De containers van het Finse papierbedrijf Stora Enso die in Zeebrugge toekomen, worden sinds kort niet meer leeg teruggestuurd naar Scandinavië. In elke SECU (Stora Enso Container Unit) worden op de terugreis twee Volvo-wagens geladen. De Cobelfretdienst brengt die naar Kotka in Finland. Daar worden de Volvo's uitgeladen en naar Rusland verder verscheept. De lege SECU's worden in Kotka weer geladen met het Finse Stora Enso-papier en richting Vlaanderen gestuurd. Men hoopt op die manier in 2007 ongeveer 7.000 wagens naar Rusland te transporteren. Zo wordt vermeden dat schepen met lege containers moeten varen.

NB

01-03-2007 om 16:07 geschreven door Horatio  


27-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.,,Havens Zeebrugge en Oostende moeten beter samenwerken''

Professor Allaert wijst op belang van vernieuwing Oostende - Volgens professor Allaert moeten de havens van Zeebrugge en Oostende samenwerken om een rol te spelen in Europa. ,,De politieke neuzen wijzen nog niet in dezelfde richting, maar de nieuwe exploitatievorm van de luchthaven kan dit misschien versnellen.'' Professor Georges Allaert is hoogleraar Ruimtelijke Economie aan de Universiteit Gent, en peilt jaarlijks naar de economische slagkracht van Oostende op basis van de stuwende bedrijven en uitgaande van de Top-5000 van Trends . Omdat het dit jaar de twintigste editie was, werden conclusies getrokken uit twintig jaar studie. ,,De visserij is een onderschatte sector die vaak geminimaliseerd wordt. De cluster rond visserij weegt echter zwaarder door dan men denkt, want er worden indirect zo'n 600 mensen tewerkgesteld'', zegt professor Allaert, die verder vooral de rol van de haven onder de loep neemt. ,,Uit het RMT-verhaal leren we dat een haven zijn activiteiten moet diversifiëren. De voorhaven stond jarenlang enkel in het teken van de RMT, waardoor de infrastructuur achteraf niet voldeed. De voorhaven is nochtans van primordiaal belang, want Oostende is in de eerste plaats een Short Sea Shipping-haven voor roro en containers. Sinds 2000 is dit dan ook de belangrijkste missie van de Oostendse haven.'' Zeebroos ,,Wil men echter in de toekomst op Europees vlak een rol spelen, dan is een alliantie tussen de havens van Zeebrugge en Oostende tot Zeebroos noodzakelijk. Enkel zo kan men aan schaalvergroting doen op het vlak van de visserij, de logistiek, en de maritieme industrie, want beide havens liggen amper op achttien kilometer van elkaar. De politiek werkt voorlopig tegen, maar misschien kan de mogelijke samenhang tussen de zee- en luchthaven het proces versnellen'', aldus professor Allaert. Ten slotte wijst de professor ook op het belang van vernieuwen. ,,Soms teert men te veel op de ontwikkeling van iets, maar een permanent vernieuwen is noodzakelijk en vormt de basis van de huidige (haven)economie. Hierbij moet men wel beseffen dat deze investeringsinspanningen pas renderen na vijf à tien jaar.''

HLN

27-02-2007 om 23:52 geschreven door Horatio  


26-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Attica beperkt vrachtverlies op ferrydienst vanuit Zeebrugge

De Griekse ferrygroep Attica heeft 2006 afgesloten met een omzet van 326,6 mln EUR; een relatief succes gezien de terggeschroefde activiteiten in Noordwest-Europa. Ook op de route Zeebrugge-Rosyth was Superfast tot november 2005 actief met twee schepen. Vorig jaar werd daar met één schip slechts 29% minder vracht vervoerd. De Attica groep meldt dat de EBITDA vorig jaar 71,53 mln EUR bedroeg (-38%). Het nettoresultaat kwam uiteindelijk op 26,28 mln EUR (-6,5%).

Volgens Attica zijn er in hoofdzaak twee redenen voor de terugval in de EBITDA: de sterk gestegen brandstofprijzen (+22%) en het stopzetten van de Baltische route met drie ropaxen tussen Duitsland en Finland. Dat het verlies aan nettowinst toch nog beperkt bleef, is te danken aan eenmalige baten van in totaal 20,38 mln EUR uit de verkoop van zes schepen en het belang in Hellenic Seaways. In augustus van vorig jaar verkocht de groep de "Superfast X" - het schip dat tussen Zeebrugge en Rosyth werd ingezet - voor 112 mln EUR aan Veolia Transport. Eind januari werd het op de Noordzee-route vervangen door de "Blue Star 1" en onderging het schip in Antwerpen een opknapbeurt. Twee weken geleden werd het opgeleverd door Antwerp Ship Repair. Ook op de kernmarkt - de route tussen Italië en Griekenland - verloor de groep terrein, maar niet inzake vrachtvervoer.

Tussen Patras/Igoumenitsa en Ancona werden 88.988 vrachteenheden vervoerd (-7,6%), wat werd gecompenseerd door een groei met 12,8% tot 47.246 vrachteenheden op de route Patras/Igoumenitsa en Bari. Op de Baltische route bleven alleen de twee pure vrachtroro's actief. Ze vervoerden vorig jaar 17.450 vrachteenheden (+11,7%). Tussen Zeebrugge en Rosyth was de "Superfast X" goed voor 113.381 passagiers, 36.331 auto's en 27.491 vrachteenheden. Dat zijn respectievelijk 38,3%, 27,6% en 27,7% minder dan een jaar eerder, maar er werden ook 44% minder afvaarten aangeboden. Superfast heeft dus zijn bezettingsgraad kunnen verhogen.

de Lloyd

26-02-2007 om 14:18 geschreven door Horatio  


25-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rederij Exmar wordt concurrent Distrigas

De Belgische gastankerrederij Exmar wil via haar speciale LNG-hervergassingsschepen rechtstreeks aardgas in het Belgische gasnet pompen. De groep van Nicolas Saverys gaat daarvoor lospunten bouwen voor de kust van Zeebrugge en op de Schelde vlak boven de Zandvlietsluis. Exmar wordt daarmee een concurrent van de Suez-dochter Distrigas, die het grootste deel van het Belgische gas aanvoert.

Nicolas Saverys, de grootaandeelhouder van de gastankerrederij Exmar, is al enkele jaren bezig met de uitbouw van een vloot van LNG-tankers met een eigen hervergassingsinstallatie aan boord. Hij doet dat in samenwerking met de steenrijke Amerikaanse gasimporteur George Kaiser. Dergelijke schepen hebben het voordeel dat ze LNG (liquified natural gas) aan boord kunnen hervergassen en het aangevoerde vloeibaar aardgas niet meer aan wal moet worden vergast in superdure terminals met grote opslagtanks. Die zijn ook een makkelijk doelwit voor terroristen.

LNG zit wereldwijd in de lift, maar de Amerikaanse bevolking bijvoorbeeld verzet zich hevig tegen de bouw van conventionele LNG-terminals. Exmar zegt met zijn technologie een alternatief te bieden omdat het op het schip hervergaste LNG, via een offshore boei of een kleine distributieterminal aan wal, rechtstreeks in het lokale gasnet wordt geïnjecteerd.

In de VS en het VK heeft Exmar de eerste gasleveringen met dergelijke hervergassingsschepen met succes afgerond. Exmar gaat nu vergunningen aanvragen voor een lospunt tussen de Thornton-bank en de kust van Zeebrugge en voor een losterminal ten noorden van de Antwerpse Zandvlietsluis, vlak onder de Nederlandse grens. 'We dienen de vergunning nog dit jaar in', zegt Peter Raes, chief operations van Exmar. 'Eind 2008 hopen we operationeel te zijn. De reacties in België zijn positief, zowel in maritieme als in nautische kringen. Zijn we een concurrent voor Distrigas? Laten we zeggen dat we opportunistisch willen inspelen op tijdelijke tekorten.' Raes schat de investering van een lospunt op 60 miljoen euro, een terminal op de Schelde zou iets meer kosten. Daarbij komen nog de kosten voor de pijplijn naar het Fluxys-gasnetwerk.

Raes zegt minstens vier jaar voorsprong te hebben op de concurrentie. 'Suez, moeder van Distrigas, bekijkt onze technologie samen met de rederij Leif Hoegh maar heeft nog geen schepen besteld. En alle werven zitten vol.

de Tijd

25-02-2007 om 11:26 geschreven door Horatio  


22-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Omzet visveiling stijgt met zeven procent

ZEEBRUGGE - Tijdens de eerste anderhalve maand van het jaar zag de Zeebrugse Visveiling zijn omzet stijgen met zeven procent in vergelijking met vorig jaar. Directeur Van de Steene schrijft dat toe aan de trouw van de aanvoerders. De trouw die visaanvoerders tonen tegenover de veiling is volgens Van de Steene een zeer belangrijke factor in de verdere ontwikkeling van het vismijnterrein.

,,Verschillende rederijen investeren in hun vloot. Dat is belangrijk voor de toekomst. Wij spitsen ons verder toe op kwaliteit, sorteren en efficiënt werken. Zo kunnen we eind dit jaar tot de toptien behoren in Europa. Alle ateliers voor visverwerking zijn verhuurd. In juli word 4.000 vierkante meter extra in gebruik genomen'', zegt Van de Steene.

De Visartsluis wordt weer gebruikt en dat is goed voor de aanvoer. ,,In samenspraak met het Zeebrugse havenbestuur wordt de sluis dagelijks bemand van 8 tot 12 uur. Wij spelen niet alleen met het idee om de sluis 40 uur per week te laten functioneren maar ook 's nachts'', weet Van de Steene. Schepen van Visserij, Boudewijn Laloo (CD&V), benadrukt dat de vissershaven zijn statuut van belangrijke haven moet behouden.

,,In maart starten de werken voor het containerpark. Die moeten eind dit jaar afgerond zijn. Het park zal gedeeltelijk openstaan voor de havenbedrijven. Daarnaast wordt voor de visserij in een verzamelpunt voorzien zodat afval de vismijn niet langer ontsiert. De vissershaven is goed voor 1.350 jobs en dat niveau willen we op peil houden'', aldus Laloo.

NB

22-02-2007 om 12:23 geschreven door Horatio  


20-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Visartsluis werk weer

De Visartsluis in Zeebrugge werkt weer sinds deze week. Vooral visserijschepen kunnen van de sluis gebruik maken, in de voormiddag tussen acht en twaalf. De Visartsluis is vorig jaar gerenoveerd, om de grote Vandammesluis te ontlasten. De Visartsluis zou op termijn ook 's nachts gaan werken. Het gaat trouwens goed met de Zeebrugse Visveiling: de omzet is nu al zeven procent hoger dan dezelfde periode vorig jaar.

Focus

20-02-2007 om 10:56 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugse Visveiling wil binnen Europese top tien

De Zeebrugse Visveiling moet tegen eind dit jaar opnieuw tot de tien grootste visveilingen van Europa behoren. Dat heeft Johan Van de Steene, directeur van de Zeebrugse Visveiling, gesteld. Om dat streefdoel te behalen wordt dit jaar onder meer zwaar geinvesteerd. Daarbij zullen de ateliers voor visverwerking worden uitgebreid met 4.000 vierkante meter. Daarnaast wordt er ook geinvesteerd in nieuwe vissorteermachines. De Zeebrugse Visveiling zag zijn omzet tijdens de eerste anderhalve maand van dit jaar met 7 % stijgen tegenover dezelfde periode vorig jaar.

DS

20-02-2007 om 10:55 geschreven door Horatio  


14-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maerskdochter is vijfde concurrent NMBS

B-Cargo, de goederenafdeling van de NMBS, heeft er een nieuwe concurrent bij. De Nederlandse spoorwegmaatschappij ERS Railways, een dochter van de Deense containerrederij Maersk, heeft van de federale overheidsdienst Mobiliteit een veiligheidscertificaat gekregen, waardoor het mag rijden op de Belgische sporen. ERS Railways wil pendeltreinen inleggen tussen de haven van Zeebrugge en het Europese hinterland. In Zeebrugge beschikt Maersk Line over een eigen terminal. ERS wordt daarmee naast het Belgische Dillen & Lejeune Cargo, het Franse SNCF Fret, het Duitse Rail4Chem en het eveneens Belgische Trainsport, de vijfde concurrent voor B-Cargo.

De Morgen

14-02-2007 om 13:15 geschreven door Horatio  


13-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeehavens: Short Sea Shipping bereikt nieuw record

Nooit eerder werden in Vlaanderen zoveel goederen met shortsea shipping verscheept, als vorig jaar. Voor het eerst is de kaap van de 120 miljoen ton overschreden en dat is 7 miljoen meer dan in 2005. Shortsea shipping is alle vervoer op het water langs de Europese kusten.

Meer dan de helft van alle trafiek in de Vlaamse havens is afkomstig van shortsea shipping. In Oostende komt zo goed als alle trafiek van de kustvaart. In Zeebrugge vertegenwoordigt shortsea shipping 70 procent van de havenactiviteit, en in Gent is dat bijna de helft. In Antwerpen bestaat ruim 40 procent uit shortsea shipping.

Focus

13-02-2007 om 00:21 geschreven door Horatio  


12-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Feederlink voegt Zeebrugge toe aan bestaand netwerk

Het Nederlandse Feederlink, een dochter van de Irish Continental Group, gaat op 21 februari van start met een nieuwe feederdienst tussen Zeebrugge en Immingham. Feederlink is al een twaalftal jaar actief als feederoperator tussen de Britse oostkust en Rotterdam en wil nu inpikken op de sterke groei inzake containers in Zeebrugge.

Feederlink is dus een gevestigde waarde die inzake pure feedertrafiek marktleider is op de oostkust van Groot Brittannië. De rederij bedient vanuit Rotterdam de havens van Felixstowe, Immingham, South-Shields (Tyne) en Grangemouth. Vanaf 21 februari wordt Zeebrugge toegevoegd aan dit netwerk. Initieel, zo luidt het, zal Zeebrugge verbonden worden met Immingham door de "Ara Felixstowe", een schip met een capaciteit van 372 TEU. Mettertijd zullen echter ook andere schepen de Belgische kusthaven aanlopen. Feederlink beschikt nu over een vloot van zes feederschepen, die goed zijn voor een jaarlijks volume van c. 200.000 TEU. Het zijn de "Clontarf" (391 TEU), "Ara Felixstowe" (372 TEU), "Hajo" (372 TEU), "Western Trader" (407 TEU), "Gudrun" (512 TEU) en "Northsea Trader" (549 TEU).

Het feit dat de "Clontarf" nu zondag reeds in Zeebrugge was met een lading voor de terminal van AP Moller, is volgens Feederlink een toeval geweest, dat niets te maken heeft met de nieuwe dienst. Die zal overigens normaal behandeld worden bij CHZ. Naar verluidt zou de dienst vanuit Zeebrugge bij voldoende aanbod ook Tilbury aanlopen. Agent voor Feederlink in Zeebrugge wordt Herfurth & Co. Feederlink meldt nog dat tegelijkertijd met het opstarten van de nieuwe dienst er ook een derde vertrek per week komt tussen Rotterdam en South-Shields aan de Tyne. Hiermee zit de feederoperator aan 18 aanlopen per week in de Britse oostkusthavens.

de Lloyd

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Op 21 februari start Feederlink een container feederdienst tussen Zeebrugge en Immingham.

De dienst, met wekelijkse frequentie, zal in Zeebrugge behandeld worden aan de CHZ-teminal van PSA/HNN. Als lokaal agent van Feederlink in Zeebrugge treedt Herfurth & Co (in Zeebrugge vertegenwoordigd door Zeemar) op. Feederlink Shipping & Trading BV, met hoofdzetel in Rotterdam, is een dochter van Irish Continental Group PLC in Dublin. Feederlink werd opgericht in 1993 en verzorgt containerfeederdiensten tussen Rotterdam, South Shields, Immingham, Grangemouth en Felixstowe.Aan dit netwerk wordt nu Zeebrugge toegevoegd. Het is duidelijk dat de rederij wil inspelen op de sterk groeiende containertrafieken in de haven van Zeebrugge. Op deze nieuwe dienst wordt de ‘ARA Felixstowe’ ingezet. Het schip heeft een capaciteit van 372 TEU. Het schip zal op woensdagmiddag afvaren vanuit Zeebrugge naar Immingham, met aankomst op donderdagmorgen 05.00 uur. In omgekeerde richting is een afvaart vanuit Immingham op maandagmorgen 06.00 uur voorzien met aankomst in Zeebrugge op dinsdagmorgen 01.00 uur.

APZI


12-02-2007 om 00:00 geschreven door Horatio  


07-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opnieuw tijdelijk Ford-wagens via Zeebrugge

Autoconstructeur Ford leidt voor een paar weken zijn stroom van nieuwe wagens uit Genk en Saarlouis, die bestemd zijn voor het VK, opnieuw via Zeebrugge. Normaal verloopt die autotrafiek nu via Vlissingen, maar het spoornetwerk van ProRail zal tussen Bergen-op-Zoom en Roosendaal gedurende een korte periode slechts heel beperkt bruikbaar zijn. Cobelfret stuurt voor de betrokken periode twee van zijn vier schepen op de dienst tussen Vlissingen en Dagenham naar Zeebrugge, waar ze de wagens op de Zweedse Kaai aan boord nemen. Het gaat om gemiddeld twee treinen per dag extra voor de Belgische kusthaven.

de Lloyd

07-02-2007 om 16:58 geschreven door Horatio  


05-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.P&O Ferries vervoerde meer vracht op Zeebrugge

Vorig jaar was een goed jaar voor het vrachtvolume dat P&O Ferries vervoerde op zijn diensten tussen Teesport enerzijds en Rotterdam en Zeebrugge anderzijds. Voor 2007 zit er bijkomende groei in, aldus een woordvoerder van P&O Ferries. De woordvoerder van de Britse ferryoperator P&O verklaarde aan onze collega's van Lloyd's List dat de operator in 2006 de bediening van Teesside heeft uitgebreid. "Wij hebben vorig jaar volop kunnen profiteren van het feit dat Geest North Sea Line zich heeft teruggetrokken uit Teesport in 2005 en dat Superfast op zijn dienst tussen Zeebrugge en Rosyth van twee schepen naar één is overgeschakeld", aldus Allan Hull van P&O Ferries. Hij zei dat zowel de dienst op Zeebrugge als die op Rotterdam meer vracht had geboekt. In Zeebrugge kon men echter geen gegevens verstrekken over het aantal vrachteenheden dat in 2006 op de dienst naar Middlesbrough op de Tees werd vervoerd. Vanuit Rotterdam trok P&O Ferries vorig jaar het aantal afvaarten op van vijf naar zes; even veel dus als vanuit Zeebrugge, van waaruit de operator de "Norsky" en de "Norstream" inzet. Veel van de vervoerde goederen betreffen chemicaliën en daarom lijkt groei ook dit jaar niet uitgesloten, vermits een nieuwe polyethyleenfabriek wordt opgestart in de Teesportregio.

de Lloyd

05-02-2007 om 12:24 geschreven door Horatio  


28-01-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.,,Het Verre Oosten bepaalt mee de groei van de haven''

Het West-Vlaamse gevoel van Joachim Coens Zeebrugge -

In 2001 nam Joachim Coens ontslag als volksvertegenwoordiger om de nieuwe topman van de Zeebrugse haven te worden. Na zes jaar is de balans heel positief. De haven bestaat dit jaar honderd jaar en de groeicijfers van de trafiek zijn indrukwekkend. In maart 2001 koos het Zeebrugse havenbestuur MBZ (Maatschappij van de Brugse Zeevaartinrichtingen) op voordracht van het Brugse schepencollege vrij verrassend de toen 34-jarige Joachim Coens om de charismatische zeventigjarige Fernand Traen op te volgen als voorzitter en gedelegeerd bestuurder - de absolute topman zeg maar - van de Zeebrugse haven. Verrassend, omdat Joachim Coens op dat moment gold als één van de boegbeelden van de partijvernieuwing binnen de CVP, die door toenmalig voorzitter Stefaan Declerck was gelanceerd. Toen zijn vader, gewezen burgemeester van Damme en minister Daniël Coens, in 1992 op amper 53-jarige leeftijd na een slepende ziekte overleed, was Joachim voorbestemd om in zijn voetsporen te treden. Dat gebeurde dan ook, mede op vraag van nogal wat mensen uit de CVP.

,,Ik werd natuurlijk vrij vroeg geconfronteerd met een vader die eerst burgemeester en parlementair en later minister was'', zegt Joachim Coens. ,,Mijn vader deed aan politiek vanuit sociaal oogpunt. Hij had sociologie gestudeerd en was ooit assistent in deze materie - waarin hij overigens ook doctoreerde - aan de KU Leuven. De vragen die hij zich als politicus stelde waren dan ook: wat kan ik doen voor de mensen rondom mij, in mijn gemeente en in Vlaanderen. Dat was een visie die eveneens leefde in de familie.''

Met hoeveel kinderen was u thuis?

Joachim Coens: ,,Met z'n drieën, ikzelf en twee zussen, een oudere en een jongere. Mijn oudste zuster heeft gekozen voor het kloosterleven en verblijft in een klooster in Frankrijk.'' Velen worden al tijdens hun studies door de politieke microbe gebeten. Was dat bij u, met een vader in de hoogste politieke regionen, ook het geval? ,,Ik was er natuurlijk wel in geïnteresseerd en ik werd er thuis ook heel veel mee geconfronteerd. Ik groeide als het ware op met de politiek, maar in mijn studententijd was ik op dat vlak niet zo actief als sommige anderen. Ik studeerde voor burgerlijk ingenieur in Leuven en was wel actief in jeugdbewegingen en op sociaal vlak, maar politiek toen? Neen. Dat is pas later gekomen, na het overlijden van mijn vader.''

U hebt na uw studies een tijdje in het buitenland gewerkt, niet?

,,Ja. Van 1990 tot 1992 werkte ik voor projectontwikkelaar Besix in Dubai en van 1992 tot 1995 in Oost-Europa. Ik was trouwens in het buitenland toen vader stierf.'' Hoe bent u dan in de politiek verzeild geraakt? ,,Dat gebeurde pas na het overlijden van mijn vader. Hij heeft het dus nooit geweten. Ik was actief bij de CVP-jongeren eerst in Damme, later op provinciaal en nationaal niveau. Ik heb me destijds kandidaat gesteld als nationaal jongerenvoorzitter, maar daar heb ik aan verzaakt toen ik parlementair werd. In 1994 werd ik in de plaatselijke gemeenteraad verkozen en ben ik schepen sinds 1995.'' Vindt u het jammer dat u de burgemeesterssjerp niet hebt kunnen omgorden? Dat lukte niet in 2000 en nu ook weer niet. ,,Oh, de kiezer beslist, niet? Dat is nu eenmaal de democratie en daar kan ik mij zeker mee verzoenen. Maar wat niet is, kan komen, nietwaar?''

Wat deed u beslissen om mee te dingen naar het voorzitterschap van de Zeebrugse haven?

,,In de eerste plaats mijn interesse voor de materie. Ik ben burgerlijk ingenieur en was beroepshalve bezig met maritieme bouwkunde bij Besix. Ik was als parlementair trouwens ook in die sfeer met een en ander bezig. Ik heb onder meer meegeschreven aan het Havendecreet. Toen de CVP in 1999 noodgedwongen naar de oppositiebanken moest verhuizen, veranderde de situatie bij mijn partij nogal drastisch van beleid maken naar oppositie voeren, iets wat mij niet zozeer ligt. Ik ben immers iemand die graag vanuit een uitvoerende functie dingen kan bewerkstelligen. In dat verband heb ik in 2006 heel doelbewust gekozen voor het voorzitterschap van de MBZ.'' Ziet u uzelf nog terugkeren naar de nationale politiek? ,,Zeg nooit nooit, maar ik hoop dat ik lang mag leven en lang mag doen wat ik graag doe, en dat is momenteel deze job.''

De haventrafiek in Zeebrugge groeit gestaag en ook de cijfers van 2006 waren op zijn minst veelbelovend. Tevreden, neem ik aan?

,,2006 was voor ons inderdaad een jaar van records en daar zit de gestage uitbreiding van de haveninfrastructuur vanzelfsprekend voor veel tussen, een evolutie die trouwens nog lang niet ten einde is. Belangrijke troeven zijn in de eerste plaats de schaalvergroting die we mogelijk maakten en de opening van de nieuwe containerterminal aan het Albert II dok. In 2003 verwerkten we dertig miljoen ton. Vorig jaar was dat tien miljoen ton meer en een stijging van veertien procent tegenover 2005.'' ,,We kunnen niet ontkennen dat het containerverkeer in Zeebrugge de drijvende kracht is, maar ook andere facetten zoals het autovervoer zijn zeer belangrijk voor onze haven. De groei kwam er na een serieuze dip toen de korte verbindingen naar Dover wegvielen ten gevolge van de Kanaaltunnel. Mede door de toenemende globalisering en mondialisering van de sector konden we andere bronnen aanboren, zoals het container- en autoverkeer. Die globalisering vertaalde zich ook in steeds grotere vaartuigen en daarin hebben we ons gespecialiseerd. We proberen tevens te mikken op heel wat toegevoegde waarden en diensten die we kunnen aanbieden.'' Zoals? ,,

Wat gebeurt er met de lading, eenmaal ontscheept? Kun je daar iets mee doen?

Papier bundelen bijvoorbeeld, fruitsap verpakken, een distributiefunctie voor de goederen organiseren, opslag voor voedsel. Die bijkomende service werpt ook zijn vruchten af. Waar ik echter ook veel aandacht wil aan besteden is de invloed van de haven op zijn omgeving, op de woonkernen. We hebben hard moeten werken om de verhoudingen op dat vlak te verbeteren. Ook voor het milieu was er nogal wat werk aan de winkel.'' Er zijn in het verleden op dat vlak nogal wat discussies geweest, maar dat lijkt - onder meer door de realisatie van het Sterneneiland - veel verbeterd. ,,Inderdaad. Je mag niet vergeten dat de haven zich ontwikkelde in de jaren '80, een periode waarin niet veel werd nagedacht over zaken zoals beschermde vogelsoorten, leefomgeving of geluidshinder. In de jaren '90 kwam er een kentering en hebben we oplossingen gezocht en gevonden. Het Sterneneiland is een mooi bewijs van wat men met goede bedoelingen samen kan realiseren.''

Wat zijn nu de toekomstplannen voor de verdere uitbreiding van de havenactiviteiten?

,,De grote groei gaat gepaard met dito uitdagingen. Zo is bijvoorbeeld de ontsluiting van de haven zeer belangrijk en daar speelt onder meer de NMBS een grote rol in. De helft van de containers verlaat de haven per spoor en we willen een verdubbeling van de spoorafvoer, maar daar wordt volop aan gewerkt. We zullen het Albert II dok verder ontwikkelen - waarvan we momenteel slechts één derde gebruiken - en dat zal onze containersector van anderhalf miljoen op ruim vier miljoen eenheden brengen. Daarnaast plannen we de uitbreiding van het autosegment in de achterhaven om verder nog een 120 ha uit te rusten voor logistieke functies.'' Uitbreiden heeft blijkbaar ook veel te maken met de groeimarkten. ,,Ja, en die liggen voornamelijk in het Verre Oosten, meer bepaald China. De Aziatische markt en economie groeien aan razendsnel tempo. De grootste goederenstromen met de grootste vaartuigen lopen van en naar Azië en daar spelen we in Zeebrugge doelbewust op in. Elke dag verwerken we hier wel een diepzeecontainer naar China. Maar het gaat niet alleen om dat land. Ook Japan, Vietnam en Singapore zijn grote afzetmarkten. In Zeebrugge kunnen we dit alles dankzij een adequate infrastructuur en uitrusting op een heel vlotte manier verwerken.'' MBZ wil ook participeren in de exploitatie van de Oostendse luchthaven.

Wat moet ik daaronder verstaan?

,,De Vlaamse overheid heeft nu duidelijk gemaakt hoe ze de toekomstige structuur van de luchthaven ziet. Zij wil de verdere ontwikkeling van de infrastructuur garanderen en de exploitatie in handen geven van een maatschappij waarin ook private partners zullen zetelen. Wij willen daar als MBZ zeker een rol in spelen, omdat het een logistieke poort opent die we hoegenaamd niet gesloten willen zien.'' ,,We bekijken alles momenteel wel met de nodige voorzichtigheid. Ik denk dat het belangrijk is dat er zich bij de oproep een belangrijke, internationale private speler aandient die voor de luchthaven de nodige bedrijvigheid kan aantrekken en de luchthaven een internationaal platform geeft. Als de private sector het echter niet ziet zitten, dan moeten we ons zorgen beginnen te maken. Veel zal daar van afhangen.''

Wat denkt u over het aanhoudend bekvechten tussen de Oostendse en Zeebrugse visveiling?

,,Als MBZ hebben wij daar niet zoveel mee te maken. De Zeebrugse visveiling is een private firma die op haar gronden opereert, maar - en dat is wel belangrijk voor ons - waarrond een hele cluster van visgerelateerde bedrijven actief is. Dat vullen wij met onze diensten aan: vervoer, diepvries en meer van dat. In Oostende heeft de overheid beslist om de visveiling actief - dus ook financieel - te ondersteunen en nu zit je met een hard bevochten concurrentiestrijd op een relatief kleine markt.'' ,,De vraag is of er wel plaats is voor twee onafhankelijke visveilingen. Waarom de mogelijkheid niet eens onderzoeken om er een gemeenschappelijk bedrijf van te maken, dat - en dat kan perfect - op twee plaatsen vis veilt? Dan heb je geen vertekende concurrentie, wat nu wel het geval is.''

NB

28-01-2007 om 10:59 geschreven door Horatio  


Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 09-2005

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs