Met de voltooing van het prototype is de ontwikkeling van de hybride supercar Porsche 918 Spyder een nieuwe fase ingegaan. Deze nieuwe Porsche levert 770 pk met een verbruik van 3 l/100 km en verschijnt in het najaar van 2013 op de markt.
Porsche lanceert de sportieve hybride
Tijdens het autosalon van Genève in 2010 stelde Porsche de 918 Spyder voor. Twee jaar later wordt de hybride Porsche al volop getest op de weg. De prototypes zijn voltooid en de langverwachte sportieve superwagen scheurt voortaan over het asfalt met maximale prestaties en een minimaal verbruik als kers op de taart. De Porsche 918 Spyder belichaamt de ervaring en het innovatieve vermogen van het prestigieuze Duitse merk.
Porsche 918 Spyder: tussen erfgoed van de autoraces en wagens van de toekomst
De Porsche 918 Spyder, opvolger van de Porsche 917 en winnaar van de 24 Uur van Le Mans in 1970 en 1971, haalt maar liefst 770 pk. De plug-in hybride Porsche wordt aangedreven door een V8 en twee elektrische motoren, die samen garant staan voor een verbruik van 3 l/100 km. Deze plug-in hybride sportwagen is uitgerust met een carrosserie die volledig is vervaardigd uit PRFC (Carbon Fiber Reinforced Polymer) en bestaat uit aerodynamische elementen die zich aanpassen aan de rijomstandigheden.
De start van de serieproductie is gepland voor september 2013, samen met de wereldwijde onthulling tijdens het autosalon van Frankfurt. De eerste klanten zullen bijna 800 000 euro neertellen en ontvangen hun auto nog voor het eind van dat jaar.
Porsche maakt gebruik van het Salon van Peking (Auto China, van 23 april tot 2 mei 2012) om een nieuwe Cayenne voor te stellen; de Porsche Cayenne GTS, dewelke zich tussen de S en de Turbo situeert, ontwikkelt 420 pk en is uitgerust met een straffer afgesteld onderstel in combinatie met een verlaagd koetswerk en een uitgesproken sportieve uitrusting.
Nieuwe Cayenne: de alsmaar sneller Porsche SUV
De Porsche Cayenne GTS beschikt over een V8 van 4,8 liter die 420 pk (309 kW) ontwikkelt tegenover 400 pk voor de Cayenne S en 300 pk voor de gewone Cayenne. Hij heeft slechts 5,7 seconden nodig om de 100 km/uur te bereiken, tegenover 5,9 seconden voor de Cayenne S en 7,5 seconden voor de klassieke Cayenne. De nieuwe Porsche bereikt de 160 km/uur in 13,3 seconden, voor een maximale snelheid van 260 km/uur. De automatische versnellingsbak met 8 versnellingen is uitgerust met een automatische Start&Stop. Porsche belooft een verbruik van 10,7 l/100 km.
De laatste aanwinst van Porsche is niet alleen krachtiger en sneller, maar ook wendbaarder; de Porsche Cayenne GTS is uitgerust met het Porsche Active Suspension Management en legt het koetswerk 24 mm lager dan bij de Cayenne S.
Uitgesproken sportiviteit in het koetswerk.
Op visueel vlak ontleent de Cayenne GTS elementen zoals de van de Cayenne Turbo overgenomen voorzijde, de omlijstingen en sierlijsten in hoogglanzend zwart, geprononceerde drempelbekledingen, bredere wielkasten en een karakteristieke dubbele dakspoiler.
De commercialisering van de Porsche Cayenne GTS is voorzien voor de zomer van 2012.
Ruim 100.000 Auto motorsport lezers uit Duitsland hebben de beste luxe autos van 2012 gekozen. De winnaar, met 22,4 procent van de stemmen, komt uit Leipzig en draagt de naam Porsche Panamera.
Als tweede eindigde Audi A8, met 20,1 procent van de stemmen, de derde plaats wordt ingenomen door de Mercedes S-Klasse met 16,5 procent van de stemmen. Het vermelden waard is de vierde plek. Die is voor het sportieve automerk uit zuid Duitsland BMW (de BMW 7) met 12,6 procent van de stemmen.
Omdat het hier om een waardering gaat die niet gegeven is door een jury maar door de lezers van een toonaangevend autoblad uit Duitsland is deze lezersprijs zeer begeerd door de automobielfabrikanten. Het is alweer de 36e editie van deze leuke verkiezing.
Porsche produceert vanaf vandaag de Boxster gedeeltelijk bij Volkswagen Osnabrück GmbH. Deze stap was noodzakelijk omdat de fabriek in Stuttgart onvoldoende capaciteit heeft om aan de vraag naar de nieuwe sportauto te voldoen. Porsche bouwt in Stuttgart-Zuffenhausen de nieuwe Boxster én de nieuwe 911 op dezelfde productielijn.
De eerste auto die van de band rolde, was een Boxster S in de kleur Indian Red en voorzien van een zwarte softtop. Hij is bestemd voor een klant in Beieren. Minister-president David McAllister van Nedersaksen, burgemeester Boris Pistorius van Osnabrück, prof. dr. Martin Winterkorn, voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen AG, en Matthias Müller, CEO van Porsche AG, waren getuige van de productiestart van de Boxster.
Hoge kwaliteit Het feit dat we hier in Osnabrück de Boxster produceren, laat zien dat deze fabriek zich binnen de Volkswagen Groep heeft bewezen als een kwalitatief uitstekende faciliteit voor de productie van cabriolets en kleine aantallen auto´s. Ik ben blij met het feit dat hier in Nedersaksen vanaf vandaag Porsches van de band rollen die voor de hele wereld een voorbeeld zijn van de hoge kwaliteit die wij in Duitsland afleveren, benadrukte minister-president McAllister. Burgemeester Pistorius sprak zijn waardering uit voor de productie van Porsche in zijn stad: De productie van de Boxster stimuleert de economie in Osnabrück, doordat het banen veiligstelt en de kwaliteit van ons personeel onderstreept in de stad waar we al meer dan honderd jaar auto´s produceren. Prof. dr. Martin Winterkorn, voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen AG: De start van de productie van de Boxster in Osnabrück illustreert de snelle samensmelting van Volkswagen en Porsche. Hiermee creëren we synergie waarvan zowel de consument, als het personeel en de stad profiteren. Matthias Müller, CEO van Porsche, voegde daaraan toe: Vanwege de situatie in Stuttgart kunnen we daar de capaciteit moeilijk uitbreiden. De komende jaren gebruiken we onze productiecapaciteit volledig ten behoeve van de nieuwe 911. Daarom zochten we een partner voor de productie van de Boxster. De kwaliteit van het personeel bij Volkswagen in Osnabrück gaf de doorslag. Onze sportauto´s zijn hier in hele goede handen. We hebben allemaal dezelfde kijk op kwaliteit. Osnabrück wordt een onderdeel van ons succesverhaal.
Lange band met Nedersaksen Het is niet de eerste keer dat er Porsches van de band rollen in Nedersaksen. Bijvoorbeeld in de jaren zestig en in de jaren negentig zijn de carrosserieën voor de 356 coupé en de 968 hier gemaakt. Verder zijn hier van 1969 tot en met 1975 115.000 exemplaren van de Porsche 914 geproduceerd. En hoewel de Boxster eerst volledig in Stuttgart werd geproduceerd, leverde de fabriek in Osnabrück al vanaf het begin onderdelen voor de achterkant en beide zijkanten van de auto.
Een elegante handschoen, een poedel, een jachtgeweer: van 4 september tot en met 4 november 2012 stelt het Porsche Museum het werk van de veelzijdige schilder en grafisch ontwerper Hanns Lohrer (1912 1995) uit Stuttgart tentoon.
Lohrers werk gaat veel verder dan auto´s alleen. In de jaren vijftig en zestig speelde Lohrer een hoofdrol in de visuele identiteit van het merk Porsche. Deze speciale tentoonstelling in het Porsche Museum is een eerbetoon aan de tijdloze kwaliteit van Lohrers werk, dat een blijvende bijdrage leverde aan het positieve imago van de toen nog jonge sportautofabrikant. Tijdens de tentoonstelling is onder meer een selectie te zien van de posters die Lohrer aan het einde van elk jaar maakte en waarop hij de sportieve successen van Porsche visualiseerde.
Hoogtepunt Een hoogtepunt in de Porsche-reclame is onder meer de serie posters die Lohrer in 1961 maakte van de Porsche 356, waarop het model te zien is in de sfeer van sporten als golf, jagen en paardrijden. De felle kleuren van de sportuitrusting domineren steeds de op kleine schaal afgebeelde sportauto, wat kenmerkend is voor de prestigieuze Porsche-reclames uit die tijd.
Brochures Behalve veertig posters is tijdens de tentoonstelling in het Porsche Museum ook artwork van Hanns Lohrer voor brochures te zien. Bijvoorbeeld de rode cover van de 356A-catalogus uit 1958, met daarop een vrouwenhand in een elegante handschoen, die schijnbaar moeiteloos de versnellingspook van een Porsche bedient. Daarbij ontbreekt ook de poedel niet: het tweede beeldelement rechtsonder in de hoek toont een chique jonge vrouw met een aangelijnde poedel. Dit beeld geeft de slogan Krachtige elegantie, met zachte hand te leiden een dubbele betekenis.
De poedel is een terugkerend element in het werk van Hanns Lohrer. Het is zelfs het hoofdonderwerp op een Porsche-poster uit 1960, met de Engelse titel I too, prefer Porsche. Verder zijn nóg zo´n dertig originele schetsen en foto´s tentoongesteld, waarmee duidelijk wordt hoe veelzijdig het werk van Hanns Lohrer is. Hij heeft het publiek altijd gefascineerd met zijn werk. Ook vandaag de dag is de kunstenaar uit Stuttgart nog een inspiratiebron voor reclameprofessionals. Het werk dat Hanns Lohrer voor Porsche maakte, combineert de merkboodschap prachtig met de artistieke stijl van de grafisch ontwerper. Ter gelegenheid van deze bijzondere tentoonstelling breidt de winkel van het Porsche Museum zijn assortiment uit met ansichtkaarten, canvasdoeken, labels en koelkastmagneten voorzien van grafische prints van Lohrer.
Het Porsche Museum is geopend van dinsdag tot en met zondag, van 9.00 uur tot 18.00 uur. Volwassenen betalen 8 euro entree. Kinderen tot 14 jaar mogen onder begeleiding van een volwassene gratis naar binnen. Zie voor meer informatie www.porsche.nl.
Het prototype van de Porsche 918 Spyder heeft tijdens tests op de Nürburgring een spectaculaire rondetijd van zeven minuten en veertien seconden laten noteren. Met deze prestatie op het 20,6 kilometer lange circuit geeft de plug-inhybride sportauto ruim een jaar vóór de start van de serieproductie al een indrukwekkend visitekaartje af.
Met de fabelachtig snelle rondetijd overtreft het prototype van de Porsche 918 Spyder alle verwachtingen. Dr. Frank Walliser, projectleider van de 918 Spyder: Met deze droomtijd van 07:14 minuten levert het prototype van de 918 Spyder al binnen enkele maanden van dynamische tests het overtuigende bewijs dat het concept klopt.
Slechts één ronde De rondetijd van de 918 Spyder is een van de beste die ooit met een voor de openbare weg toegelaten auto op normale banden zijn gemeten. Daarbij komt dat het ontwikkelingsteam slechts één ronde de tijd had, waarbij bovendien ook nog eens vanuit stilstand moest worden gestart. De meer dan 585 kW (795 pk) sterke plug-inhybride sportauto was uitgerust met banden van ontwikkelingspartner Michelin. Porsche had de 918 Spyder verder voorzien van het optionele Weissach-pakket, dat een aantal elementen bevat die de rijdynamiek nog verder verhogen.
Porsche presenteert de nieuwe Cayenne Turbo S. Deze maakt met zijn vermogen van 405 kW (550 pk) aanspraak op de toppositie in de SUV-reeks van Porsche. En met succes. Bovendien overtreft de Porsche Cayenne Turbo S door zijn sportief afgestelde onderstel de rijdynamiek van menige sportauto. Zónder hierbij de voor de Cayenne typerende eigenschappen als de uitstekende terreincapaciteiten, het buitengewoon hoge rijcomfort en de ongeëvenaarde trekkracht uit het oog te verliezen. De nieuwe Porsche Cayenne Turbo S staat vanaf januari 2013 bij de officiële Porsche-dealers.
De Porsche Cayenne Turbo S levert 37 kW (50 pk) meer vermogen dan de Cayenne Turbo, de huidige topversie die zijn toppositie in de rangorde aan de nieuwkomer afstaat. Ook het maximumkoppel van de Cayenne Turbo S is hoger dan dat van de Turbo: 750 Nm in vergelijking tot 700 Nm. Dit resulteert in een snellere acceleratie van 0 tot 100 km/uur in 4,5 seconden (min 0,2 seconden) en een hogere topsnelheid van 283 km/uur (plus 5 km/uur). Ondanks deze nóg betere cijfers ligt het brandstofverbruik van 11,5 l/100 km gemiddeld op hetzelfde niveau als dat van de Cayenne Turbo.
Ongekende rijdynamiek Tijdens de ontwikkeling van de Cayenne Turbo S had Porsche één doel voor ogen: ongekende rijdynamiek. Daarom besloot Porsche de Cayenne Turbo S in ieder geval uit te rusten met de luchtvering en het schokdempersysteem Porsche Active Suspension Management (PASM) van de Cayenne Turbo. Bovendien levert Porsche de Cayenne Turbo S standaard met het onderstelregelsysteem Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). Dit beperkt het overhellen van de auto in bochten tot het uiterste minimum en verbetert hiermee gelijktijdig het rijcomfort en de dynamiek. Het eveneens standaard aanwezige Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) zorgt op zijn beurt voor meer tractie en ongekende stabiliteit, onder alle omstandigheden. Het werkt met een variabele koppelverdeling op de achterwielen en een elektronisch geregeld sperdifferentieel achter. Ook standaard op de nieuwe Porsche Cayenne Turbo S is het Sport Chrono Pakket, dat onder meer een stopwatch met een analoge en digitale weergave in het midden van het dashboard omvat.
Exclusieve lederuitrustingen Het exterieur van de Cayenne Turbo S is een topmodel waardig. De standaard lichtmetalen 21-inchwielen van het model 911 Turbo II zijn exclusief voor de Cayenne Turbo S met zwarte details uitgevoerd. Bovendien prijkt op de naafdop ervan het Porsche embleem in kleur. Verder zijn de buitenspiegels en de luchtinlaten vóór voorzien van glimmend zwarte accenten, waarmee de Cayenne Turbo S zich duidelijk onderscheidt van de overige uitvoeringen.
Voor het interieur van de Cayenne Turbo S zijn nieuwe, exclusieve bi-colour lederuitrustingen (zwart/Carrerarood en zwart/Luxorbeige) voorhanden. Hierbij worden de siernaden in een contrasterende kleur (Carrerarood of Luxorbeige) uitgevoerd. Het carbon interieurpakket sluit hier perfect op aan en geeft bovendien een extra dimensie aan het verfijnde interieur van de Cayenne Turbo S.
De Porsche Cayenne Turbo S is vanaf nu te bestellen bij de officiële Porsche-dealerorganisatie voor prijzen vanaf 200.800 euro inclusief BPM en BTW. Vanaf januari 2013 staat de auto in de showroom.
Een proefrit thuis op de bank. Met deze woorden omschrijft regisseur Joël van den Hoogen doeltreffend de nieuwe Boxster-video, die Porsche heeft toegevoegd aan de Porsche 360°-app. De film biedt een bijna levensechte rijervaring, waarbij de kijker de camerarichting via iPad of iPhone zelf bepaalt. Bijzonder is ook de auditieronde die aan de video voorafging en die vijf Porsche-liefhebbers een rol in de film opleverde.
Om de 30.000e download van de Porsche 360°-app extra luister bij te zetten, organiseerde Porsche een auditieronde voor de nieuwe Boxster-video. Deelnemers die het gevoel van onafhankelijkheid het thema van de nieuwe Porsche Boxster het beste onder woorden konden brengen, maakten kans op een rol in de film. Uit alle inzendingen koos Porsche uiteindelijk vijf winnaars: Dennis van Aalst, Martijn van den Broek, Judith de Hoop, Joost Vlek en Martin Woodward.
The making of De winnaars mochten tijdens de opnamen van de 360°-film in de nieuwe Porsche Boxster rijden. Op hetzelfde moment moesten zij hun gevoel van onafhankelijkheid delen met de camera. Het resultaat én the making of van de video is te zien op het officiële YouTube-kanaal van Porsche Nederland (directe link: http://youtu.be/54lrYDDBZAk).
Gratis download De nieuwe Boxster-video maakt deel uit van de Porsche 360°-app, die beschikbaar is voor iPad, iPhone en iPod Touch. De applicatie is gratis te downloaden via www.porsche.nl/360.
Porsche-coureursselectie, twee nederlanders zijn erbij!
Dezer dagen vindt op het circuit van Vallelunga nabij Rome de selectie plaats voor het Porsche-Junior-programma in 2013. Zes talentvolle autocoureurs, in leeftijd uiteenlopend van 18 tot 20 jaar, nemen het in de finale van de internationale selectie tegen elkaar op om uit te maken wie er in aanmerking gaat komen voor de uitgebreide ondersteuning als Porsche-Junior-coureur in de Duitse Porsche Carrera Cup van volgend jaar. Bij de zes kandidaten zitten ook twee Nederlanders: Dennis van de Laar (18) en Pieter Schothorst (20). Hun concurrenten zijn de Zwitsers Levin Amweg (18) en Jeffrey Schmidt (18), de Spanjaard Alex Riberas Bou (18) en de Amerikaan Connor de Philippi (19). Met de 450 pk sterke Porsche 911 GT3 Cup-auto werken ze een intensief testprogramma af.
In de aanloop naar de finale was er een omvangrijk selectieprogramma, waaraan tal van talenten uit de hele wereld op uitnodiging deelnamen. Aspecten die daarbij werden beoordeeld waren fitness, mentale vaardigheden, gedrag en technische kennis. Bij de finale moeten de junior-rijders, die allemaal succesvol waren in diverse nationale en internationale formulewagenklassen, samen met engineers op het circuit aan het werk. Daarbij wordt gekeken naar de constantheid van rondetijden over een raceafstand en worden ook kwalificatieronden gesimuleerd. Daarnaast moeten de deelnemers hun vaardigheden in de omgang met de pers aantonen tijdens televisie-interviews en fotosessies.
Dennis van de Laar uit Zandvoort kwam het afgelopen seizoen met het Nederlandse team Van Amersfoort Racing uit in de Duitse ATS Formule 3 Cup. Daarnaast nam hij deel aan de prestigieuze Masters of Formula 3 op Circuit Park Zandvoort en startte hij met Van Amersfoort Racing ook tijdens het laatste raceweekeinde van de Formule 3 Euro Serie. Zijn vader Ronald van de Laar racete ondermeer met een Porsche 911 GT3 in de Duitse ADAC GT Masters-serie. Pieter Schothorst, afkomstig uit Amsterdam, leerde het racen in de Formido Swift Cup onder de vleugels van Tim en Tom Coronel. In 2009 werd hij kampioen in deze klasse. Via de Formule Ford groeide hij daarna door naar de Formule Renault, waarin hij de afgelopen twee seizoenen in actie kwam, zowel in de Northern European Cup als in de Eurocup.
In de weken die volgen na de selectie worden er na zorgvuldige analyse van alle data twee coureurs uitgekozen, die als officiële Porsche-Junior-rijders mogen deelnemen aan de Duitse Porsche Carrera Cup 2013. Porsche zorgt daarbij voor een groot deel van het budget, waarbij de rijders aan de hand van diverse criteria vanuit Porsche Motorsport zelf hun team mogen uitkiezen. Naast de financiële ondersteuning zorgt Porsche ook voor een ervaren coach die de junioren zowel op als naast de baan begeleidt. Ook fitnesstests met constant aangepaste trainingsprogramma´s, mediatrainingen, technische seminars en sponsoractiviteiten maken deel uit van het programma.
Het lopende project werd in eerste instantie opgezet voor de duur van vier jaar. Afgelopen seizoen waren de Deen Michael Christensen en de Oostenrijker Klaus Bachler de eerste twee Porsche Junior-coureurs. Porsche ondersteunt jonge talenten in de autosport al sinds 1997. Zo komen de huidige Porsche-fabrieksrijders Timo Bernhard, Marc Lieb, Patrick Long en Marco Holzer allemaal uit een vroeger Porsche-Juniorproject voort. Ook andere succesvolle coureurs als Dirk Müller, Lucas Luhr en Mike Rockenfeller waren vroeger ooit Porsche-Junior.
Porsche presenteert een bijzonder exclusieve uitvoering van de Panamera: de Platinum Edition. Deze is leverbaar als Panamera, Panamera 4 en Panamera Diesel en onderscheidt zich door subtiele, originele designfeatures in platinum silver metallic. Bovendien is de standaarduitrusting completer. De nieuwe Porsche Panamera Platinum Edition staat vanaf eind november bij de officiële Porsche dealers. De prijzen beginnen bij 105.200 euro (incl. BTW en BPM).
De Porsche Panamera Platinum Edition is te herkennen aan de in platinum silver metallic gespoten details. Behalve de onderste helft van de buitenspiegelkappen, de lamellen in de grille en de luchtinlaten aan de zijkant, zijn ook de sierstrip op de achterklep en de diffuser achter uitgevoerd in deze kleur. Porsche levert de Panamera Platinum Edition in de unikleuren zwart en wit en de metallickleuren basaltzwart metallic, carbongrijs metallic en mahonie metallic. De sierlijsten rond de zijruiten zijn bij de Panamera Platinum Edition uitgevoerd in zwarte hoogglanslak. Standaard rust Porsche de Panamera Platinum Edition uit met bi-xenonkoplampen en parkeersensoren voor. Zowel de buitenspiegels als de binnenspiegel zijn zelfdimmend. Verder is elke Panamera Platinum Edition voorzien van lichtmetalen 19-inch Panamera Turbo-wielen met daarop het Porsche logo in kleur.
Bi-colour lederen bekleding Het interieur van de Panamera Platinum Edition krijgt extra glans door de gedeeltelijke bi-colour lederen bekleding in de kleurcombinatie zwart/luxorbeige. Volledige bi-colour lederen bekleding is optioneel leverbaar. De lederen bekleding kent een nieuwe kleurindeling. De bovenzijde van het dashboard, de deurpanelen, de beenruimte van bestuurder en voorste passagier, de achterzijde van de voorstoelen en de bagageafdekking zijn zwart. De rest van het interieur is uitgevoerd in de kleur luxorbeige. Andere opvallende kenmerken in het interieur zijn het Sport Design-stuurwiel, het Porsche logo in de hoofdsteunen van de voorstoelen en de dorpellijsten met de inscriptie Platinum Edition.
Verder levert Porsche elke Panamera Platinum Edition met Power Steering Plus en verwarmbare voorstoelen. Ook standaard is het PCM (Porsche Communication Management) met navigatiesysteem, een hogeresolutie TFT-touchscreen van 7-inch en elf speakers (235 watt).
Prijzen De prijzen van de Porsche Panamera Platinum Edition inclusief BTW en BPM zijn: Panamera 106.000,- Panamera 4 111.300,- Panamera Diesel 105.200,-