groepsgesprekken en Filosoferen met kinderen en jongeren
17-04-2007
Er werd eerder gezegd dat een houding van meerzijdige partijdigheid van belang is om te communiceren over coalities binnen een systeem. Om dit te kunnen toepassen is het van belang te weten wat dit juist inhoudt.
Meerzijdige partijdigheid gaat over een houding waarin de hulpverlener begrip heeft voor wat elke persoon in zijn context heeft geïnvesteerd of net niet heeft kunnen investeren. Het gaat hier om het getimed aanwenden van empathie.
In deze houding wordt rekening gehouden met iedereen zijn rechten en plichten, verdiensten en schuld, . Het is een proces van afgrenzing van alle leden tegenover elkaar.
Het is de bedoeling dat de begeleider achtereenvolgens het standpunt inneemt van ieder lid van het systeem. De verschillende leden worden dus naast elkaar gezet, zonder ze te veroordelen.
Volgens Nagy en Krasner moet dit principe worden verbonden met de vaste beslotenheid van de begeleider om de menselijkheid in ieder lid van het systeem te ontdekken. Praktisch gezien houdt dit in dat de begeleider achtereenvolgens partij kiest voor, en later ook tegen, ieder lid van het systeem apart.
Binnen een systeem is er sprake van circulaire verbanden: de leden van het systeem beïnvloeden elkaar oneindig en onophoudelijk. Hierdoor is het moeilijk, of zelfs onmogelijk, om het begin- en eindpunt van een systeem aan te geven. Het is daardoor moeilijk om te spreken van lineariteit; oorzaak en gevolg. Dit houdt dus in dat de begeleider niet op zoek kan gaan naar de oorzaak van een conflict, maar wel naar de patronen ervan. Dit zijn dan de manieren waarop de verschillende gedragingen met elkaar samenhangen.
Circulariteit houdt ook in dat de beïnvloeding altijd wederzijds is. Wanneer lid A van een systeem lid B beïnvloedt, is dit automatisch ook omgekeerd.
Ieder systeem kent zijn hiërarchie, dit houdt in dat bepaalde leden of subsystemen meer invloed uitoefenen of een grotere rol spelen dan anderen. Binnen een leefgroep is het belangrijk deze hiërarchie ook aan te geven. Voor veel kinderen is het moeilijk om in een kindrol te blijven. Vaak willen ze zich naast de opvoeder plaatsen om zich zo te profileren tegenover de andere kinderen van de leefgroep.
Binnen het communicatieproces in een systeem kan een onderscheid gemaakt worden tussen de binnenkant en de buitenkant. Kinderen in een leefgroep hebben vaak weinig zicht op het effect dat hun gedrag heeft op de binnenkant van de andere. Dit komt vaak doordat deze kinderen hun binnenkant maar moeilijk kunnen verwoorden, waardoor veel zaken onuitgesproken blijven en er veel conflicten kunnen ontstaan. Het is daarom dus van belang om deze kinderen bewust te maken van het effect van hun gedrag op anderen.
Defieuw, M. (2005-2006). Inspirerende denkkaders. Cursus 2OM Plantijn hogeschool, Antwerpen, 63-64.
Heylen, M., Janssens, K. (2001). Het contextuele denken. Leuven: Acco.
Peeters, S. (2006-2007), Tekst systeemgericht werken, Blackboard
Ontmoetingen zijn er in veel vormen en soorten. Maar bij elke ontmoeting, hoe oppervlakkig deze ook mag zijn, gaan mensen hun gedrag op elkaar afstemmen. Mensen gaan doelrationeel handelen. Dit wil zeggen dat het gedrag dat iemand stelt steeds een betekenis heeft. Ze verwachten er een bepaald doel mee te bereiken. Het kan ook zijn dat men een waarde nastreeft, dan betreft het waarderationeel handelen. Dit zijn twee toepassingen van bewust handelen.
Mensen kunnen ook onbewust handelen, op grond van emotie of op grond van een gevoel.
Er is dus steeds sprake van een wederzijdse beïnvloeding tussen mensen, die men ook de sociale interactie noemt. Binnen een groepering komen mensen door die interactie dichter bij elkaar of groeien ze uit elkaar. Door meer interactie gaan ze elkaar positief of negatief waarderen waardoor er een afnemende of toenemende sociale afstand ontstaat. Deze sociale afstand kan ook ontstaan door de posities binnen een groepering. (De Jager en Mok, 1999)
Doelstellingen om te filosofereren met kinderen (volgens het centrum voor kinderfilosofie te delft, Nederland)
1. leren formuleren van eigen vragen en het herformuleren van die vragen als gevolg van reacties van anderen. 2. leren reflecteren op eigen kennis, normen en waarden met als resultaat meer inzicht in het eigen wereldbeeld en in het wereldbeeld van de ander. 3. onderzoeken van eigen denkprocessen en structuren. 4. inzien op welke vragen volwassenen wèl en op welke ze gèèn gemeenschappelijk antwoord hebben. 5. ontwikkeling van discussievaardigheden: innemen van een standpunt, herkennen van de positie van een ander, kritiek kunnen geven, kritiek kunnen ontvangen, herzien van eigen mening. 6. leren doordenken van een idee zonder dit meteen om praktische redenen af te wijzen, ofwel de vraag Waar is dat nu goed voor? even van je af kunnen en durven schudden.
De filosofieles is een van de weinige momenten waarin het actieve denken en de resultaten daarvan voor kinderen echt ter zake doen. Het gaat niet om het vinden van de 'juiste' antwoorden, maar om het ontwikkelen van denkvaardigheden en een eigen zienswijze. Kinderen leren ervaren dat hun argumenten er toe doen ofwel serieus genomen worden. Het is een gegeven dat er vragen bestaan, waarop niet makkelijk een antwoord te vinden is. Het leren argumenteren is een activiteit die nauwelijks binnen de basisschool wordt ontwikkeld. Uitgangspunt hiervoor moet zijn: het eigen denken van kinderen.
Filosoferen met kinderen is samen nadenken zonder dat je leert wat grote filosofen allemaal gedacht hebben. Kinderfilosofie is gericht op het leren verwoorden van je eigen wereldbeeld, hoe het komt dat je denkt zoals je denkt. Dit gebeurt in dialoog. Het betekent zowel het analyseren van je eigen gedachten, hoe ze verschillen van anderen, als ook het nadenken over speculatieve vragen. Filosoferen begint altijd met het stellen van vragen. Waar gaat het over? Over wat denken is, wat het leven is en of het de moeite waard is, hoe je moet leven, wat geluk is. Maar ook over uitslovers, stoer doen, overbevolking, mooie dingen, de beste vaders, of opvoeding nodig is, kortom over vragen die we samen de moeite waard vinden om te stellen en onderzoeken.
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.