Niets Is Altijd Iets Als Niets Iets Aanraakt
Inhoud blog
  • Archief per maand
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 09-2005
    Een interessant adres?
    Blog als favoriet !
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Plato op de chatbox
    groepsgesprekken en Filosoferen met kinderen en jongeren
    17-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.INTERMENSELIJKE RELATIES

    Ontmoetingen zijn er in veel vormen en soorten. Maar bij elke ontmoeting, hoe oppervlakkig deze ook mag zijn, gaan mensen hun gedrag op elkaar afstemmen. Mensen gaan doelrationeel handelen. Dit wil zeggen dat het gedrag dat iemand stelt steeds een betekenis heeft. Ze verwachten er een bepaald doel mee te bereiken. Het kan ook zijn dat men een waarde nastreeft, dan betreft het waarderationeel handelen. Dit zijn twee toepassingen van bewust handelen.

    Mensen kunnen ook onbewust handelen, op grond van emotie of op grond van een gevoel.

    Er is dus steeds sprake van een wederzijdse beïnvloeding tussen mensen, die men ook de sociale interactie noemt. Binnen een groepering komen mensen door die interactie dichter bij elkaar of groeien ze uit elkaar. Door meer interactie gaan ze elkaar positief of negatief waarderen waardoor er een afnemende of toenemende sociale afstand ontstaat. Deze sociale afstand kan ook ontstaan door de posities binnen een groepering. (De Jager en Mok, 1999)

    17-04-2007 om 11:28 geschreven door socrates  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    06-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Doelstellingen om te filosofereren met kinderen
     (volgens het centrum voor kinderfilosofie te delft, Nederland)

    1. leren formuleren van eigen vragen en het herformuleren van die vragen als gevolg van reacties van anderen.
    2. leren reflecteren op eigen kennis, normen en waarden met als resultaat meer inzicht in het eigen wereldbeeld en in het wereldbeeld van de ander.
    3. onderzoeken van eigen denkprocessen en structuren.
    4. inzien op welke vragen volwassenen wèl en op welke ze gèèn gemeenschappelijk antwoord hebben.
    5. ontwikkeling van discussievaardigheden: innemen van een standpunt, herkennen van de positie van een ander, kritiek kunnen geven, kritiek kunnen ontvangen, herzien van eigen mening.
    6. leren doordenken van een idee zonder dit meteen om praktische redenen af te wijzen, ofwel de vraag ‘Waar is dat nu goed voor?’ even van je af kunnen en durven schudden.

    06-03-2007 om 11:43 geschreven door socrates  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (11 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.leren argumenteren

    De filosofieles is een van de weinige momenten waarin het actieve denken en de resultaten daarvan voor kinderen echt ter zake doen.
    Het gaat niet om het vinden van de 'juiste' antwoorden, maar om het ontwikkelen van denkvaardigheden en een eigen zienswijze. Kinderen leren ervaren dat hun argumenten er toe doen ofwel serieus genomen worden.
    Het is een gegeven dat er vragen bestaan, waarop niet makkelijk een antwoord te vinden is. Het leren argumenteren is een activiteit die nauwelijks binnen de basisschool wordt ontwikkeld. Uitgangspunt hiervoor moet zijn: het eigen denken van kinderen.

    06-03-2007 om 11:36 geschreven door socrates  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    04-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.korte inleiding

    Filosoferen met kinderen is samen nadenken zonder dat je leert wat grote filosofen allemaal gedacht hebben.
    Kinderfilosofie is gericht op het leren verwoorden van je eigen wereldbeeld, hoe het komt dat je denkt zoals je denkt. Dit gebeurt in dialoog.
    Het betekent zowel het analyseren van je eigen gedachten, hoe ze verschillen van anderen, als ook het nadenken over speculatieve vragen.
    Filosoferen begint altijd met het stellen van vragen.
    Waar gaat het over?
    Over wat denken is, wat het leven is en of het de moeite waard is, hoe je moet leven, wat geluk is.
    Maar ook over uitslovers, stoer doen, overbevolking, mooie dingen, de beste vaders, of opvoeding nodig is, kortom over vragen die we samen de moeite waard vinden om te stellen en onderzoeken.

    meer info klik hier

    04-03-2007 om 20:27 geschreven door socrates  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    27-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt.  Het is gewoon zoals je het zélf wenst.  Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed.  Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.

    Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat.  Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard. 

    27-09-2005 om 16:32 geschreven door socrates  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig.  Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.

    Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.

    Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".

    Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen.  In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.

    Nu is uw blog aangemaakt.  Maar wat nu???!

    Lees dit in het volgende bericht hieronder!

    27-09-2005 om 16:32 geschreven door socrates  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)

    Foto

    Rondvraag / Poll
    Heeft de groepssamenhang effect op het slagen van een groepsgesprek?
    ja, de groepssamenhang heeft altijd invloed op het gesprek
    ja, een goed samenhangende groep biedt veiligheid en vertrouwen.
    - Neen, want in een goed samenhangende groep is er geen reden tot groepsgesprek.
    - Neen, want het thema van het gesprek is meer bepalend dan de groepssamenhang.
    Bekijk resultaat


    Gastenboek
  • hoi
  • filosoferen met kinderen
  • *
  • interessant boek
  • veel blogplezier

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Zoeken met Google





    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs