Foto
Over mijzelf
Ik ben Steven
Ik ben een man en woon in lauwe (Belgie) en mijn beroep is Wever.
Ik ben geboren op 07/05/1973 en ben nu dus 51 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: tuinieren,Nicole Kidman en Kylie Minogue fan.
klikken voor de link   
Dit is de vlag van Menen(Lauwe).
Klik maar op de foto om informatie van onze
woonplaats.

Inhoud blog
  • JR overleden
  • Italie- De Adriatische Riviera
  • Tongeren:Oudste Stad van Belgie
  • Charlene Tilton on Ice
  • Kylie-'Aphrodite'Les Follies Tour 2011
  • Toetanchamon!Zijn Graf en zijn Schatten
  • Koksijde:Huisje Nys-Vermoote
  • Koksijde:Abdij ten Duinen 1138
  • Genk ! de ruimte, de kracht
  • Dallas 2012 !!!
  • Dendermonde:Ros Beiaardstad
  • Luik,een Stad,een Karakter!
  • Dallas Created by Buste
  • Beestig Geestig!!!
  • Mechelen
  • Gent : zoveel stad
  • Buste in de Antwerpse zoo
  • Wervelende Travestietenshow
  • Citytrip:Roubaix
  • Vaderdag
    Categorieën
  • Dendermonde (27)
  • Gent (27)
  • Italie-Adriatische kust (16)
  • Luik (35)
  • Mechelen (18)
  • Tongeren (17)
  •     
    Zoeken in blog

     
     
    hier klikken
    hier klikken
    hier klikken
    Tongeren
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
     
    dit zijn onze kleinste (b)engels in de familie.
    echte schatjes toch!!

    Foto
    Culinair
  • Sakura (japans)
  • Dynasty (chinees)
  • Fond&Fumet
  • Bistroo
  • Odelie (B&B- koffiehuis)
  • Trekteurke
  • Kluisboscafe
  • Route 66
  • Vijverhof
  • Chess cafe(Wokrestaurant)
    klik hier voor de pps
       Klik maar eens op de foto en
    bekijk deze mooie pps die ik heb
    geplaatst.
    Culinair
  • Biezeveld
  • De Hollywok
  •  
    Deze foto's zijn onze eigen bloemen
    uit de tuin.

    Hoofdpunten blog flowerpower
  • De Callistemon of Lampepoetser
  • Alstroemeria (Princess lillies)
  • De Dahlia
  • De Narcis(Paaslelie)
  • De Krokus/Saffraan
  • Blauwe druifjes(Muscari botryoides)
  • Kleinbloemige tulpen
  • De Gefranjerde Tulp
  • Planten van bloembollen-Voorjaar gestart
  • Welkom bij Buste's Flowers
    klik voor de link  
    klik op de Wikipediafoto
    voor de link 
    Een interessant adres?
    Gadget by LabPixies.com
    Archief per maand
  • 11-2012
  • 08-2012
  • 03-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 03-2011
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 12-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 09-2005
    Buste's Place

    03-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dendermonde:Ros Beiaardstad
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Kleine, oude provinciestad. Heel mooie en gezellige markt met veel terrasjes, oude huizen, Stadhuis, Belfort en Vleeshuismuseum. Midden in centrum is het Begijnhof een oase van rust. Zeer groene omgeving met goed onderhouden wandelpaden.

    hier klikken


    Categorie:Dendermonde
    13-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Geschiedenis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Atuatuca Tungrorum, de antieke benaming van Tongeren, was in de Romeinse tijd de administratieve hoofdplaats van het volksdistrict (civitas) der Tungri. Deze Tungri vormden ten tijde van keizer Augustus (27. V. C. - 14. N. C.) een bestuurlijke federatie van enkele autochtone volksstammen die in de decennia daarvoor in het verzet waren gekomen tegen het Romeins invasieleger van Julius Caesar.
     
    De Eburonen, één van deze inheemse stammen, hadden in 54 v. C. onder het bevel van hun koning Ambiorix, een zware nederlaag toegebracht aan de Romeinse legioenen. Die veldslag had plaats in de nabijheid van Atuatuca, een nog onbekende plaats in het land van de Eburonen, waar de Romeinen hun winterkwartier hadden opgeslagen.
     
    Na de definitieve vestiging van het Romeins gezag, ging de inheemse naam Atua(tu)ca over op de hoofdplaats van de civitas Tungrorum. Deze primitieve nederzetting (vicus), gelegen op een knooppunt van belangrijke heerbanen, zou in de loop van de volgende eeuwen uitgroeien tot een echte Romeinse stad (municipium), met typische openbare en private gebouwen & straten, omgeven door een monumentale stadsmuur. De verspreiding van de Romeinse cultuur had ook een grote invloed op de ontwikkeling van het omliggende platteland, waar welstellende herenboeren talloze boerderijen (villa's) en karakteristieke grafheuvels (tumuli) oprichten. Als gevolg van de voortdurende invallen van Germaanse volkeren in Noord-Gallië, werd de stad in de 4de eeuw voorzien van een nieuwe omwalling die kleiner was als deze uit de 2de eeuw , evenals de zustersteden Keulen en Trier. Tongeren was het centrum van een christelijke diocese, waar HH. Maternus en Servatius als eerste geloofspredikers vermoedelijk een tijd lang hun bisschopszetel hadden gevestigd. Oudheidkundige opgravingen in de oude stadskern en bijbehorende necropolen hebben talrijke overblijfselen aan het licht gebracht die, aangevuld met enkele karakteristieke vondsten van het platteland, een levendig beeld ophangen van het Romeins verleden van de stad en haar regio. Welke rol Tongeren heeft gespeeld in de vroege middeleeuwen is, spijts enkele zeldzame vondsten uit de Merovingische periode (5de - 7de eeuw), niet echt duidelijk. Het is pas in de daaropvolgende Karolingische tijd dat de stad opnieuw in het licht van de historie treedt met de bouw van een nieuwe kerk en de stichting van een kapittel van kanunniken. Dat alles gebeurde - kennelijk als voortzetting van een christelijke traditie - steeds op de plaats van de huidige O.L.V.-kerk in wier omgeving ook de Sint-Maternuskapel (memoriekerkje) en het oude bisschopshuis hadden gestaan.
     
    Het centrum van deze kerkelijke aanhorigheden (monasterium), eertijds omgeven door een primitieve omheining, zou de kern vormen van de latere stadsontwikkeling.Na afbraak van de Romaanse munsterkerk en de heropbouw van de thans nog bestaande kloostergang, werd in de eerste helft van de 13de eeuw aangevangen met de bouw van de huidige Onze-Lieve-Vrouwebasiliek in Gotische stijl. Vanaf die tijd ontstonden rondom het oude stadscentrum nieuwe handelswijken, verzorgingstehuizen en ambachtelijke kwartieren, die na de aanleg van de 13de eeuwse stadsomwalling uitgebreid werden met verschillende kloosters, enkele parochiekerkjes en een begijnhof.
    Tongeren, een van de gegoede steden van het Luikerland, werd in 1677 bijna volledig platgebrand door de troepen van Lodewijk XIV, waarna de stad slechts moeizaam herstelde. Het is pas na 1830 dat er van een werkelijke heropleving kan gesproken worden. Meer dan 2000 jaar geschiedenis hebben een uitzonderlijk rijk cultuurhistorisch erfgoed nagelaten.
     

    Categorie:Dendermonde
    25-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oorlogmonument op het Heldenplein
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Oorlogsmonument van beeldhouwer Geo Verbanck (beeld) en Jules Van den Hende (monument).


    De plechtige onthulling van het gedenkteken greep plaats op zondag 27 juli 1924 in aanwezigheid van kroonprins Leopold.

    De bronzen beeldengroep (215 x 272 x 90 cm) is van de hand van Geo Verbanck. Het stelt een moeder voor die, in het gezelschap van haar zoontje en dochtertje, een bloemenslinger en bloemenkrans overhandigt aan een fier rechtopstaande militair in veldkledij, waartegen uitgemergelde opgeëiste zittend aanleunt. De beeldengroep is op de voorkant rechts onderaan gesigneerd: GEO Verbanck en op de zijkant rechts: FONDERIE VERBEYST. / BRUXELLES.

    Het arduinen monument werd ontworpen door de Gentse architect Jules Van den Hende. Het bestaat uit een zware arduinen plaat met achter het beeld in bronzen letters het opschrift: AAN ONZE HELDEN / 1914-1918 / (en later toegevoegd) / 1940 - 1945. Links en rechts werd een pijler bovenaan versierd met eikenloof in bas-reliëf. Op het hiertegen aanleunende hoekstuk bemerken we onderaan links de inscriptie: Geo Verbanck / Beeldhouwer / Gent en onderaan rechts: J. Van den Hende / Bouwkundige / Gent . De beeldengroep staat op een arduinen sokkel met drie treden aan de basis. Hierrond loopt een verhoogd bloemenperk dat afgeboord wordt door een massieve, gebogen vierhoekige arduinen omlijsting, met vier geprofileerde hoekstukken en vooraan een arduinen afgeknotte piramidale urne (eeuwige vlam), afgedekt met een halve bronzen sfeer.

    Op de achterkant van het monument brachten de gebroeders Willems (Lokeren), drie gepolijste arduinen gedenkplaten aan met alle getroffen en gesneuvelde slachtoffers van de beide oorlogen.

    Begin maart 1925 werden er beplantingen aangebracht op het Heldenplein. Ze zullen binnenkort gedeeltelijk verdwijnen bij de herinrichting van dit plein. De bronzen beeldengroep onderging in de tweede helft van augustus 1994 een vrij diepgaande reinigingsbeurt.

     


    Categorie:Dendermonde
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgica Cultuurcentrum
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Cultuurcentrum Belgica is het culturele hart van de stad en de regio. Het cultureel centrum vervult een belangrijke rol als draaischijf voor de meest uiteenlopende kunstuitingen en als ontmoetingsplaats voor mensen van diverse pluimage. Het is een huis waar altijd wel iets te beleven valt.

    Categorie:Dendermonde
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Standbeeld 'Prudens Van Duyse
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

                                                                Prudens Van Duyse (1804 – 1859), bekend dichter en flamingant.

     
    Dit standbeeld, opgericht als hulde aan de bekende dichter en flamingant Prudens Van Duyse (Dendermonde 1804-Gent 1859), werd in 1893 onthuld op enkele meters van diens geboortehuis.

     Hij overleed vrij plotseling op 13 november 1859 . Enkele dagen later werd de overleden dichter en historicus op het Campo Santo te Sint-Amandsberg begraven. Een commissie zorgde in 1861 voor de onthulling van een praalgraf. In 1890 kreeg hij te Gent een Prudens Van Duyseplein.

    Dendermonde wou niet achterblijven.Op vraag van advokaat Odilon Périer werd er een commissie opgericht en werd er op 25 augustus 1863 aan zijn geboortehuis een marmeren gedenkplaat onthuld en werd de toenmalige Schoolstraat verandert in Prudens Van Duysestraat. 

    Het 2,5 meter hoge bronzen beeld (ca. 700 kg.) werd in de loop van de maand augustus 1895 uitgevoerd door de gespecialiseerde Brusselse firma Petermann. Het beeld stelt een nadenkende Van Duyse voor, gekleed in een lange jas, een pen in de rechterhand en een bundel schrijfpapier in de linkerhand, leunend tegen een boomstronk. De grondplaat draagt rechts onderaan de signatuur G. Devreese en achteraan PETERMANN FONDEUR / BRUXELLES.

    De arduinen sokkel bestaat uit een vierhoekige grondplaat met links en rechts een convexe uitsprong, waarvan de buiging herhaald wordt in een kleinere, verhoogde basis en in de meerledige, naar boven toe verjongende sokkel. Op de vier zijden van het centrale element van deze sokkel prijkt een inscriptie met in gulden letters enkele fragmenten van het huldevers van Maria Doolaeghe: (vooraan:) PRUDENS / VAN DUYSE / 1804-1859, (links:) DE TAAL / IS GANSCH HET VOLK, (achteraan:) ZIJN GANSCHE LEVEN / WAS EEN LIED / DE ROEM VAN VLAANDRENS / KUNSTGEBIED, (rechts:) HIJ BEZONG / ZIJN VADERLAND.

    Deze sokkel werd ontworpen door de bekende architect Victor Horta. 

    Op initiatief van Marnixring 'Ros Beiaard' Dendermonde werd het beeld in 1986 even weggenomen voor een reinigingsbeurt. Nadien groeide het plan ooit het gehele monument terug naar de Vlasmarkt over te brengen. In 1993 bleek ook het stadsbestuur voor dit plan gewonnen. Eind februari 1994 startten de voorbereidende werken met de demontage van het monument. Men besloot de sokkel terug in zijn oorspronkelijke staat te herstellen en te voorzien van een smeedijzeren afsluiting, geïnspireerd op het oorspronkelijke ontwerp. Deze afsluiting werd uitgevoerd door het Vrij Technisch Instituut. Nadat op de Vlasmarkt de oorspronkelijke fundering was teruggevonden, kon niets nog een snelle heroprichting in de weg staan.

     


    Categorie:Dendermonde
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Standbeeld 'Knaap Met Vis'
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     Een bronzen 'Knaap met vis' (95 x 33 x 34 cm), een naakt jongetje dat, met een vissersnet zedig vóór het lichaam en op de arm gedrapeerd, een grote vis in de armen knelt. Uit de mond van de vis spuit een nevelige waterstraal in de vijver. 
     Het draagt op de rechterkant van de basis de signatuur: Jos De Decker 1949. Vooraan links op de basis staat het stempelmerk van de gieter: VERLOREN WAS / D. DE GROEVE / NEVELE / BELGIUM

     


    Categorie:Dendermonde
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Zwartzusterklooster
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het huidige klooster is een neogotisch gebouw in traditionele bak- en zandsteenstijl, met een opmerkelijke hoektoren en een doorlopende zijgevel in de oude Affligemhoek (plein aan gewezen Vismijn). Een gedeelte van de oude refuge van de abdij van Affligem bleef op die manier bewaard. Inwendig werd het klooster vrij sober gehouden. De neogotisch ingerichte kapel werd in de zestiger jaren in die geest verbouwd

     

     

    Aanvankelijk gevestigd in de omgeving van de O.-L.-Vrouwekerk kochten de Zwarte Zusters in 1493-1494 een pand in de Kromme Elleboog (Zwarte Zustersstraat). De zusters hielden zich vooral bezig met het verzorgen van inwoners aangetast door een besmettelijke ziekte (vooral pestlijders). Hiervoor werd in hun tuin in 1545 een speciaal ziekenhuis opgericht, dat in 1702 vergroot werd. Na de totale verwoesting in 1706 ten gevolge van het bombardement van de stad door Engelse en Hollandse troepen werd alles volledig vernieuwd. In 1733 werd de heropbouw voltooid met de inwijding van een nieuwe kerk. In 1798 werden de zusters gewapenderhand uit hun klooster gezet.

    In 1828 konden zij een gedeelte van het vroegere Prinsenhof op de Koornaard (Vlasmarkt) aankopen. Vanaf 1838 begonnen de verbouwingen die voortduurden tot in het begin van deze eeuw.
    Het klooster telde op het gelijkvloers enkele grote ontvangstkamers, een kapel, twee refters en andere dienstruimten. Op de verdiepingen kwamen de logeerkamers voor voorname gasten en slaapcellen voor de zuster.

    Ook het Zwartzusterklooster ontsnapte jammer genoeg niet aan de grondige verwoesting van de stad in september 1914. Slechts enkele kunstschatten hadden de brand en de plundering overleefd. In 1919 kon het klooster nog enkele aanpalende eigendommen verwerven en begon de Gentse architect Henri Valcke met de plannen voor een nieuwbouw. De werken waren klaar in 1923.
    Het huidige klooster is een neogotisch gebouw in traditionele bak- en zandsteenstijl, met een opmerkelijke hoektoren en een doorlopende zijgevel in de oude Affligemhoek (plein aan gewezen Vismijn). Een gedeelte van de oude refuge van de abdij van Affligem bleef op die manier bewaard. Inwendig werd het klooster vrij sober gehouden. De neogotisch ingerichte kapel werd in de zestiger jaren in die geest verbouwd.


    Categorie:Dendermonde
    24-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Honky Tonk Jazz Club
    De Honky Tonk Jazz Club heeft sinds jaar en dag een onverwoestbare reputatie opgebouwd en is, samen met het Ros Beiaard, hét visitekaartje van Dendermonde. Deze gevestigde waarde binnen de Europese jazzscène kreeg al menig groot artiest over de vloer. Muzikanten als Toots Thielemans, Ray Charles, Dana Gillespie, BB King, Chuck Berry, Curtis Mayfield en vele anderen zijn de revue gepasseerd. Naast de tweewekelijkse concerten in de sfeervolle Honky Tonk Bunker, staat de jazzclub ook in voor de organisatie van een jaarlijkse jazzboottocht op de Schelde. Sinds een paar jaar wordt er terug aangeknoopt met de traditie van de grote jazzfestivals in Dendermonde.

    Categorie:Dendermonde
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze-Lieve-Vrouwekerk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Onze-Lieve-Vrouwekerk, een mooi voorbeeld van Scheldegotiek, herbergt een aantal belangrijke kunstvoorwerpen: schilderijen van onder andere Antoon Van Dyck en Gaspard de Craeyer, een prachtig gebeeldhouwde predikstoel, een stijlvol marmeren hoofdaltaar en enkele fraaie en uiterst waardevolle muurschilderingen. Het pronkstuk van de kerk is een Romaanse doopvont uit Doornikse steen (12e eeuw).

    De Onze-Lieve-Vrouwekerk kende een complexe bouwgeschiedenis. De Romaanse kerk die er oorspronkelijk stond, werd vervangen door een gotisch heiligdom in de vorm van een Latijns kruis, waarvan de bouw in de 14e eeuw werd aangevat.
    In de daaropvolgende eeuwen werden steeds nieuwe elementen aan de kerk toegevoegd.
    In 1911 werd de toren van de kerk voorzien van een houten spits. In 1940 werd de spits echter door een stormwind afgerukt en niet meer vervangen.


    Historische schets

    Op kerkelijk gebied behoorde Dendermonde aanvankelijk tot het bisdom Kamerijk en sedert 1559 tot het bisdom Gent.  Het patronaat behoorde toe aan de heren van Dendermonde.

    Het was vermoedelijk Ringoot II (1085 – 1106) die in de 11de eeuw te Dendermonde een romaanse kerk liet oprichten.  Ze lag in het noordwestelijke gedeelte van de stad, ten noorden van de Kerkgracht die de verbinding vormde tussen de burcht van de heren van Dendermonde en de Gentsepoort.  Rond de kerk lag tot in 1784 het kerkhof van de parochie van O. - L. – Vrouw.  Van ca. 1106 tot 1798 herbergde de collegiale kerk ook een belangrijk kapittel.

     

    Een bezoek aan de kerk

    De huidige O. - L. – Vrouwkerk is door de eeuwen heen tot een schatkamer van religieuze kunst geëvolueerd.  Wanneer we de kerk langs de zuidzijde betreden, staan we al onmiddellijk oog in oog met de eikenhouten aankleding in rococostijl van de beide transepten, met hun rijk uitgewerkte lambrizeringen en tochtportalen (1773) van Joos Van Rossem en Antoon Bransewijck en de witte marmeren wijwatervaten (1774) van de Antwerpse beeldhouwer Walter Pompe (1703 – 1777).  In de zuidelijke transeptarm kijken we op naar het monumentale gemarmerd houten Sint – Niklaasaltaar (1752 – 1759) in rococostijl.  Het werd in opdracht van de lakenwevers en de vensteriers gerealiseerd door de Mechelse beeldhouwer Theodoor Verhaegen (1700 – 1759).  Ook het reliëf met de voorstelling van de ‘Dood van Saphira’ is van zijn hand.

     

    Onder de vieringtoren, naast het moderne altaar van beeldhouwer Jos De Decker (1977), krijgen we een goed idee van de samenstelling van de kerk.  Het marmeren doksaal (1659 – 66), dat tot 1858 het koor afsloot van de voor het gewone publiek bestemde benedenkerk, staat nu tegen de westgevel van de middenbeuk opgesteld.  Het werd uitgevoerd door Adriaan Van Ronse naar een ontwerp van Hubert Van den Eynde (1594 – 1661).  Het bevat beeldhouwwerk van Artus Quellinus en vier Evangelistenbeelden van Mattheus Van Beveren (1630 – 1690).  Het deels uit 1654 daterende orgelfront werd in 1858 uitgebreid, ten behoeve van het romantische orgel dat toen door P. Van Peteghem werd geleverd.  Ook de preekstoel kwam toen op zijn huidige plaats te staan.  Hierbij werden een nieuw klankbord aangebracht en de trapleuningen aangepast en vernieuwd.  Op de kuip bemerken we de borstbeelden van O. - L. – Vrouw, Christus en God De Vader.  Ze wordt gedragen door drie engelen die het ongeloof vertrappen.

    Aan de andere zijde van de viering ligt het hoogkoor, vroeger uitsluitend voorbehouden aan de kanunniken of leden van het kapittel.  Zij namen voor het  bijwonen van de diensten plaats in het eikenhouten koorgestoelte, dat vermoedelijk ca. 1596 werd geplaatst door de Antwerpse  schrijnwerker O. Van Ommen, die toen ook een nieuwe koorafsluiting leverde.  Dit waardevolle werk in late renaissancestijl, sluit perfect aan bij de in dezelfde stijl uitgevoerde koorafsluiting van marmer en albast, ca. 1652 tweedehands aangekocht te Antwerpen.

    Achteraan staat het monumentale marmeren hoofdaltaar, bekroond met de beelden van de patroonheiligen Hilduardus en Christiana en van Christus als Salvator Mundi.  Dit barokke portiekaltaar werd in 1631 voltooid door de Antwerpse beeldhouwer Hubert Van den Eynde.  In het altaar hangt het uit 1634 – 36 daterende doek met de ‘Verheerlijking van O. - L. – Vrouw’, een werk van de hand van Gaspar De Crayer (1584 – 1669).

     

    Via het zuidelijke zijkoor beginnen we nu een rondgang doorheen de kerk.  Vooraan links hangt het doek ‘H. Rochus door de engelen verzorgd’ van Pieter Thijs (1624 – 1677).  In de H. Grafkapel staat een beeldengroep (1618) met de voorstelling van de bewening van Christus.  In de aanpalende muurnissen vinden we een Christus op de koude steen (17de eeuw) en een Pieta (15de eeuw).

    Belangrijk zijn verder een  16de – eeuwse graflegging, vermoedelijk een kopie naar Hugo Van der Goes, en de zijluiken van een triptiek (1617) met de Verheerlijking van Christus, een werk van David Teniers de Oude (1582 – 1649).  Vooraan in het koor staat het geschilderd houten portiekaltaar van Sint – Michiel en Sint – Kwinten, met een marmeren tombe (1753) en een doek met Sint – Michiel (1709), van de hand van Gaspar Van Opstal (Antwerpen 1654 – 1717).  Achter het hoofdaltaar bevindt zich de absiskapel (1690 – 1699), uitgewerkt  in de vorm van een centraalbouw en bekroond met een tienzijdige lantaarnkoepel met ajuinvormige spits.  Het geschilderd houten altaar van het H. Sacrement (1714) is versierd met de beelden van vier Kerkvaders.  De eikehouten lambrizering in rococostijl dateert uit het derde kwart van de 18de eeuw.

     

    Ten noorden van de hoogkoor betreden we het tweebeukige O. - L. – Vrouwkoor (1479 – 96), met zijn centrale rij kolommen met Brabantse kapitelen met krulkoolbladeren.  Aan de muren hangen een reeks merkwaardige votieve portretten (18de – 19de eeuw) van kinderen, die door hun ouders op vijfjarige leeftijd aan O. - L. – Vrouw werden opgedragen.  Het koor werd in het begin van de 20ste eeuw aangepast in neogotische stijl en voorzien van een neogotisch altaar van beeldhouwer Aloïs De Beule (1861 – 1935), met geschilderde retabeldeuren van Frans De Beule.  Boven het tabernakel staat het deels uit de 15de eeuw daterende beeld van O. - L. – Vrouw van Troost.  De muurschilderingen in dit koor en in de vroegere Sint – Annakapel komen uit het atelier van Léon Bressers (1865 – 1947).  In deze laatste kapel prijkt nu een neogotisch Sint – Jozefaltaar van Mathias Zens (1838 – 1921).  Het O. - L. – V. – koor bewaart van zijn oorspronkelijke aankleding in barokstijl nog de prachtige communiebank (1681 – 82) van de Dendermondse beeldhouwers Jan Baptist De Wree en Jan Geeraerts, met aansluitend de mooie 17de – eeuwse lambrizeringen met twee ingewerkte biechtstoelen en een dis van de O. - L. – Vrouw – broederschap.  Bij het verlaten van het koor bemerken we nog het interessante doek Sint - Rochus en de Pestlijders, een tweede werk van Gaspar De Crayer.

    Het belangrijkste kunstwerk in de noordelijke transeptarm is ongetwijfeld de 15de – eeuwse muurschildering met de voorstelling van een Kalvarie.  Ze kwam in 1907 te voorschijn bij de verwijdering van het Sint – Rochusaltaar.  Hier stond oorspronkelijk het H. Kruisaltaar, waar een reliek van het H. Kruis werd vereerd.

    In de noordelijke zijbeuk bemerken we in de eerste travee een gewelfschildering met bijpassende sluitsteen, herinnerend aan een bezoek (1468) van Margareta van York.  Boven de mooie 17de – eeuwse lambrizering hangt een kruisweg (1878) van Godfried Guffens (1823 – 1901).

    We besluiten ons bezoek in de drie zijkapellen van de zuidelijke zijbeuk.  In de eerste kapel staat het oudste kunstwerk van de kerk, met name de uit de 11de eeuw daterende romaanse doopvont.  De zijvlakken tonen ons symbolische voorstellingen in verband met het doopsel.  Twee friezen stellen de belangrijkste momenten voor uit het leven van de apostel Paulus: zijn bekering en zijn opname in de gemeenschap van de apostelen.  Aan de westgevel hangt een merkwaardige Kalvarie (1629) van Antoon van Dyck (1599 – 1641), herkomstig uit het hoofdaltaar van het gewezen Kapucijnenklooster.  Andere kunstwerken, die van elders in de kerk hierheen gebracht werden, zijn het 17de – eeuwse altaar van H. Anna en de afsluiting (1635 – 37) van de voormalige kapel van de rederijkerskamer der Leeuwerkenaars, met in de consoles de voorstelling van de Zeven Vrije Kunsten.  In de volgende kapel prijkt sedert 1992 het gewezen portiekaltaar (1629) van het O. - L. – Vrouwkoor.  Nadat het een tijdlang in verminkte vorm in de Sint – Rochuskapel stond, werd het hier heropgericht en opnieuw voorzien van de ‘Kerstnacht’ (1631) van Antoon van Dyck.  Het altaar zelf komt uit het atelier van Hieronymus Duquesnoy de Oude (ca. 1570 – 1642).  De laatste kapel is die van O. - L. – Vrouw van Zeven Weeën en van de H. Barbara.  Het stijlvolle altaar van gemarmerd en verguld hout werd in 1668 gerealiseerd door Mattheus Van Beveren.  Naast een Kerstnacht uit het einde van de 16de eeuw, hangt hier nog een groot doek van de voorstelling van H. Familie, als epitaaf van de familie van Wichelen – van Langenhove geschilderd door Gaspar Frans Thielens (1648 – 1724


    Categorie:Dendermonde
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Sint-Pieter-en -Paul Abdij

    In 1914 werd de abdij, zoals het grootste gedeelte der stad, door oorlogsbrand verwoest. Al de abdijgebouwen werden in puin gelegd; alleen de bibliotheek, als 'brandvrij' gebouwd, kon aan het vernielend vuur ontsnappen. Het mooie abdijmuseum (drie zalen) werd met al zijn kostbare oudheden vernield. Slechts enkele oude schilderijen en het zilverwerk (St. Bernardusstaf, montrans, kelken, enz.) voortkomende van Oud-Affligem, bleven gespaard. Van de kerk vergingen de torenspitsen en het dak, het sterke gewelf bood echter weerstand, zodat het kerkgebouw gevrijwaard bleef. Een deel van het koorgestoelte geraakte evenwel in de brand, samen met de sacristie.

    In 1919 werd een aanvang gemaakt met de herstellingswerken aan de kerk en het bouwen van een nieuwe abdij, wijder en grootser, in de Vlaamse Renaissancestijl, naar de plannen van de Gentse bouwmeester Valentin Vaerwijck. De twee eerste vleugels konden in 1924 ingehuldigd worden. De twee overige, samen met het fraai voorgebouw, werden dan later voltooid.

    De glasramen van de basis werden geschilderd door Camille Ganton, van Gent. Het hoogaltaar, met retabel in albast, het altaar en het beeld van Sint-Benedictus, de predikstoel en het koorgestoelte werden gebeeldhouwd door beeldhouwer Rooms, van Gent.
    Het koorgestoelte, gedeeltelijk vernield in september 1914, werd in 1930 hersteld.
    De kruisweg is van Alois De Beule (Zele). De twee mooie altaren, aan de ingang van het koor, met koperen retabel gedreven door Firlefijn (Gent), zijn toegewijd aan het H. Hart van Jezus (H. Sacramentsaltaar) en aan O.-L.-Vrouw van Affligem.

    In 1939 werd de abdijkerk tot de waardigheid van basiliek verheven. De basilicale kentekens (conopaeum en klokje) prijken aan weerskanten van het hoogaltaar, terwijl een gedenksteen, achteraan in de kerk, aan deze verheffing herinnert. 

    De nieuwe abdijgebouwen, in Vlaamse renaissance-stijl, werden opgetrokken volgens het traditionele plan der Benedictijnenabdijen: vier grote vleugels met de kloosterpand en de conventuele lokalen (bibliotheek, refter, recreatiezaal, enz.) rond een binnenhof. Deze gebouwen, in roosrode baksteen, met versieringen, venster- en deuromlijstingen, gewelfribben, enz. in witte steen, bieden een mooi en kunstvol uitzicht aan, van hoge architecturale waarde. De kunstminnaar zal er menig stemmig hoekje ontdekken.

     

     

    www.abdijdendermonde.be


    Categorie:Dendermonde
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Standbeeld'Dansende Kinderen'
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het bronzen beeld 'Dansende kinderen' (120 x 81 x 73 cm) bestaat uit een dynamisch en zeer expressief geheel van drie dansende kinderen (twee jongens en een meisje) die mekaar bij de hand houden en een rondedans maken. Uit hun houding en gelaatsuitdrukking stralen speelsheid en vrolijkheid, twee kenmerken die de volwassenen bij een kind zo sterk weten te waarderen. Het werk werd op de rug van het grootste kind gesigneerd: Jos De Decker 1976 / STAD DENDERMONDE/ H.C.

    Het beeld staat op een betonnen sokkel die bovenaan met een arduinen plaat is afgedekt. Op de voorzijde vermeldt een gietijzeren plaat in reliëf: Dansende kinderen / JOS DE DECKER / ROTARY CLUB/ DENDERMONDE. Op de rechterzijde van de sokkel brengt een tweede gietijzeren plaat de onthulling van het beeld in herinnering : INGEHULDIGD / 7 NOVEMBER 1997 / DOOR DE HEER / NORBERT DE BATSELIER / VOORZITTER / VLAAMS PARLEMENT / BURGEMEESTER VAN DE STAD / EN DE HEER / ANTOINE VAN DEN ABBEELE / VOORZITTER ROTARY CLUB

     


    Categorie:Dendermonde
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Standbeeld Koningin Astrid
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Koningin Astridlaan, met het beeld van de koningin en de prachtige gevels op de achtergrond, is een van de mooiste straten in Dendermonde, rustig gelegen naast de oude Dender.

     

    Astrid, prinses van Zweden, werd op 17 november 1905 te Stockholm geboren als dochter van prins Karl van Zweden en van prinses Ingeborg van Denemarken. Na haar huwelijk met kroonprins Leopold van België in 1926 werd ze op 23 februari 1934 koningin van België. Ze overleed ten gevolge van een ongeval te Küssnacht op 29 augustus 1935.

    Het ontwerp van het borstbeeld werd, op basis van een uitgeschreven wedstrijd, toevertrouwd aan de jonge beeldhouwer Jos De Decker. De marmeren sokkel werd ontworpen door stadsarchitect Fernand De Ruddere.

    Het monument bestaat uit een bronzen borstbeeld van Koningin Astrid, waarvoor de kunstenaar originele foto's van de koningin ter beschikking kreeg. De koningin werd zeer gestileerd, maar toch realistisch geportretteerd in een loshangend kleed, met een over de schouders hangende mantel. De basis draagt achteraan de inscriptie: Joseph De Decker. Het beeld (104 x 70 x 39 cm, oorspronkelijk belegd met bladgoud) staat op een sobere en stijlvolle sokkel van gepolijste zwarte Zweedse graniet, met een voetstuk van arduin. Vooraan op de sokkel staat in bronzen letters: ASTRID / KONINGIN .

     

     


    Categorie:Dendermonde
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Standbeeld 'Ontplooiing'
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ‘Ontplooiing’ van Jeanne De Dijn, symbool van kracht en dynamiek.

     

    Op zaterdag 27 november 1999 om 16 uur had de onthulling plaats van het bronzen beeld "Ontplooiing" op de rotonde Brusselsestraat - Oude Vest. Het kruispunt van de Brusselsestraat met de Oude Vest werd heringericht met versterking van de pleinfunctie. Om deze plaats te verfraaien besliste de gemeenteraad hier een kunstwerk op te richten.

    Dendermonde heeft het voorrecht om bekende beeldhouwers onder haar burgers te tellen die zowel in binnen- als buitenland bekend zijn, o.a. Jos De Decker en Jeanne De Dijn. Het siert de stad dat zij van de oudste beeldhouwer, Jos De Decker reeds een beeld in het stadszicht plaatste, namelijk "dansende kinderen".  Nu deed zich een gelegenheid voor om ook een van de sculpturen van Jeanne De Dijn ter hoogte van de rotonde Brusselsestraat - Oude Vest te vereeuwigen in het stadsbeeld. Het werk "ontplooiing" geeft een typisch beeld van gans haar oeuvre .

    Volgens kunstenaar Harold Van De Perre is geen beeld zo geschikt voor deze rotonde dan het beeld "Ontplooiing": in een draaiende dynamiek zwiert het beeld zich als een getorste zuil in de kosmische ruimte. Met deze beweging verleent dit beeld aan de rotonde een fysieke en spirituele vlucht. In deze vlucht wordt aan de omgeving een schoonheidservaring toegevoegd die meer waardigheid geeft aan de stad en haar burgers. Dit beeldhouwwerk symboliseert, door zijn boomstructuur en draaiende dynamiek, de steeds vernieuwende kracht, die door bundeling van verschillende vormelementen tot volledige ontplooiing komt. Een symbool voor de stad, voor de ontwikkeling en de modernisering van de regio.

     Het beeldhouwwerk heeft een bruine kleur, werd in brons gegoten en gepatineerd. .

    Voor het kunstwerk werd een bronzen gedenkplaat geplaatst met volgende tekst:
    ONTPLOOIING
    Jeanne DE DIJN
    onthuld 27/11/99
    door Burgemeester N. DE BATSELIER
    en ROTARYCLUB DENDERMONDE

     


    Categorie:Dendermonde
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Standbeeld Pieter Jan Desmet
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Pieter Jan De Smet (1801 – 1873), missionaris en vredesbrenger bij de Indianen in Noord-Amerika

     

    Het meest monumentale standbeeld van Dendermonde werd in 1878 opgericht ter ere van Pater Pieter-Jan De Smet, geboren op 30 januari 1801 als zoon van de schipper-handelaar Judocus De Smet en van Maria-Joanna Buydens.

    Het beeld van Pieter-Jan De Smet werd opgericht rechtover de zuidelijke zijingang van de collegiale O.-L.-Vrouwekerk. Het oorspronkelijke beeld bestond uit een via elektrolyse verkregen vrij dunne koperen huid, die nadien aan de binnenzijde met lood werd versterkt. De verschillende delen waren vervolgens aan mekaar gelast en inwendig op een smeedijzeren geraamte bevestigd, dat in de arduinen sokkel verankerd zat. Het beeld stelt de missionaris voor in een lange zwarte soutane en schoudermantel, met in de hoog opgeheven rechterhand het kruis als teken van zijn taak als prediker van het H. Evangelie en in de opgeheven linkerhand een olijftak als teken van zijn rol als vredestichter. Op de zijkant van de bronzen voetplaat stonden oorspronkelijk de volgende inscripties: (links:) Ste Ame ELECTRO - METALLURGIE / BRUXELLES - HAEREN 1878 / (rechts:) C.A. FRAIKIN.

    De arduinen sokkel, uitgevoerd door de Dendermondse gebroeders De Pauw, verjongt in een drietal geledingen naar boven toe. De voorzijde van de derde geleding toont in laagreliëf, over een stralenbundel met gekruiste scepter (met initialen J.S.) en kruis, een openliggend evangelieboek met een brandende toorts, met eronder een banderol met inscriptie: FORTITER ET SUAVITER. Op de tweede geleding staat de inscriptie: PETRUS. JOANNES. DE SMET / E. SOCIETATE. JESU / PERPETUITATE. LAUDIS. VIVET. / QVOD. XXX ANNORUM. LABORIBUS / INDOS. ULTRA. MONTES. SAXOSOS. / A. BARBARIE. AD. RELIGIONEM CIVILEMQUE. CULTUM / TRADUXIT / DENDERMONDE 1801 / ST LOUIS U.S.A. 1873

    Oorspronkelijk voorzag men op de andere zijden van de sokkel nog drie andere inscripties. Bij de onthulling was enkel de inscriptie vooraan afgewerkt. De andere teksten werden niet meer gerealiseerd.  

     


    Categorie:Dendermonde
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Ros Beiaardbeeld op het Justitiepaleis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op de vijftig meter hoge toren van het Justitiepaleis werd een kiosk gebouwd, rondom versierd met koperen kolommen, waarop vergulde uilen, symbool der wijsheid. Op de spits troont het Ros Beiaard met de vier Heemskinderen, die aldus teruggekomen zijn op de plaats waar eens de burcht van hun vader Heer Aymon stond.

    Het beeld is van de hand van Oscar Sinia.


    Categorie:Dendermonde
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Ros Beiaardbeeld van Jan Desmarets
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Het bronzen Ros Beiaard is 3,5 meter hoog en weegt anderhalve ton. Het werd voorgesteld in steigerende houding, de kop hoog opgeheven, met op de rug de vier Heemskinderen. Het paard en zijn berijders zijn van een grote expressiviteit. In de opengewerkte buik van het paard zit een kikker ! Het paard is vooraan op de grondplaat voorzien van volgend opschrift in reliëf: . Jan & Leen DESMARETS. 1995 . Op het linkerbeen vinden we de inscriptie: J. & L. DESMARETS / 1995 E.A.; op de poot: Met Dank / aan / Jos Boon . De ongeveer tien ton wegende sokkel van Balegemse zandsteen heeft volgens de kunstenaar de vorm van een "offertafel die duidt op de verafgoding voor het paard". De grote platte steen van 3,30 x 2,20 meter rust op twee verticale, natuurlijke pijlers van 1,60 meter hoogte. In de loop van februari-maart 1997 werd de omgeving verder verfraaid met een reeks begroeide heuveltjes en enkele bovenmaatse betonnen knikkers, een niet door iedereen geapprecieerde ingreep !

     


    Categorie:Dendermonde
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Ros Beiaardbeeld in het Stadspark

    In het stadspark werd door de V.T.B.-V.A.B. een steigerend Ros Beiaard in natuursteen geplaatst

     

    Dit beeld, dat opgesteld staat in het Stadspark, tussen het spoorwegviaduct en de Stationsstraat, werd in 1959 aan de stad Dendermonde geschonken door het hoofdbestuur van de Vlaamse Toeristenbond, een in 1922 gestichte 'onafhankelijke, onpartijdige, toeristische en culturele vereniging zonder winstoogmerk'. De schenking kaderde in het 35-jarig bestaan van de V.T.B-V.A.B.-afdeling Dendermonde, opgericht in het begin van 1923 door de heer Désiré Couvreur, onderwijzer aan de R.M.S. en de eerste vertegenwoordiger voor Dendermonde. 

    Het beeld van witte kalkzandsteen werd door de kunstenaar in 1959 rechtstreeks gehouwen uit een blok van 3 m³ harde Franse steen met een gewicht van ca. 7 ton. Het werd opgericht op het uiterste punt van een smal schiereilandje, midden een betonnen vijvertje in het stadspark. Dit twee meter hoge en lange en 60 cm brede beeld stond op een lage bakstenen sokkel, die aan de buitenzijde bekleed was met arduinen platen. Onderaan rechts draagt het beeld de signatuur van de kunstenaar: MARC DE BRUYN. Op de arduinen plaat vooraan stond in bronzen letters: V.T.B. V.A.B. / AAN DE STAD / DENDERMONDE / 19 APRIL 1959.

    Het paard zelf werd op een gestileerde en zeer expressieve manier door Marc De Bruyn tot leven gebracht. Trouw aan zijn concept, creëerde hij geen wild steigerend paard bereden door de Vier Heemskinderen, maar een paard dat klaar staat voor "een krachtige opgerichte sprong naar de vrijheid en het herwonnen leven". Zoals een journalist het toen treffend uitdrukte.

    Op de voorzijde van de sokkel staat in brons het opschrift: ROS BEIAARD / VTB VAB / STAD DENDERMONDE / 1959-1997

    De huidige concentratie van liefst twee Ros Beiaardbeelden maakt het de bezoekers van onze Denderstad meer dan duidelijk dat Dendermonde zijn faam als dé Ros Beiaardstad wil hooghouden.


    Categorie:Dendermonde
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Standbeeld Franz Courtens
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     Het monument van Franz Courtens bestaat uit een bronzen, halflijfs beeld (185 x 115 x 120 cm) van een voor zich uitstarende F. Courtens, een pijp in de linkerhand en een penseel in de rechterhand, rustend op een groot palet. Het beeld bezit een vrij ruw afgewerkte oppervlakte. Het draagt op de rug de inscriptie: AAN MYN / DUURBARE / VADER / Alf. COURTENS. De oorspronkelijke sokkel (3,50 x 1,25 m.), uitgevoerd in breuksteen, stond asymmetrisch ingeplant in een met gras begroeid heuveltje op de splitsing van de opritten naar de Schelde- en Denderbruggen. Hij was rechthoekig van vorm en verjongde in drie ongelijke geledingen naar boven toe. Op het onderste gedeelte van de sokkel werden voor- en achteraan stenen gedenkplaten bevestigd, met volgende vergulde inscripties: (vooraan:) AAN KUNSTSCHILDER / BARON FRANZ COURTENS / DE STAD DENDERMONDE
    (achteraan:) UITVOEREND COMITE / (links:) LEDEN / A. D'HERDE / A. LAMBRECHT / D. MALBRAIN / (centraal:) H.H. W. BRUYNINCX VOORZITTER / G. CASSIMAN SECRETARIS / O. BROECKAERT SCHATBEWAARDER / (rechts:) LEDEN / G.J. DE HAUWERE / F. DE RUDDERE / A. VAN DEN DRIESSCHE / (onderaan in twee kolommen:) STADSBESTUUR / (links:) F. PORTMANS BURGEMEESTER / C. LEYBAERT SCHEPEN / (rechts:) W. BRUYNINCX SCHEPEN / O. DE BACKER SECRETARIS / 1950
    Aan beide zijden van deze plaat waren twee kleine arduinen platen bevestigd met de inscriptie: (links:) ALFRED COURTENS / BEELDHOUWER / (rechts:) F. DE RUDDERE / ARCHITECT

     


    Categorie:Dendermonde
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Mechelse Poort
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Mechelse Poort (1822) situeert zich aan de Leopold II laan nabij het kruispunt met de Noordlaan en de Mechelsesteenweg.  


    De Mechelse Poort onderging een grondige restauratie van april 2001 tot februari 2003, met plechtige inhuldiging op donderdag 23 oktober 2003.

    Op 24 juni 1993 werd uiteindelijk de Brusselse poort beschermd als monument.

    De monumentale verlichting van de poorten werd volledig vernieuwd. De vroegere verlichtingsarmaturen waren versleten en het verouderde concept veroorzaakte heel wat lichtverontreiniging. In het nieuwe ontwerp werd gekozen voor accentverlichting die de prachtige architectuur van de poorten ook ’s nachts volledig tot zijn recht laten komen. Als blikvanger worden de bogen uitgelicht met grondspots. Maar ook de pijlers van de bruggen worden uitgelicht, wat een bijzonder mooi spiegeleffect veroorzaakt in het water van de stadswallen.

     


    Categorie:Dendermonde
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Brusselse Poort
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Brusselse Poort was sedert de 14e eeuw de doorgang vanuit de stad naar Brussel. In de loop der eeuwen werd de poort meer dan eens verbouwd en aangepast, ook vernield en heropgebouwd. De Brusselse Poort (1822) aan de Leopold II laan vormt nu de ingang van het stadspark.  


    De Brusselse Poort onderging een grondige restauratiebeurt (april 2001- februari 2003) met plechtige inhuldiging op donderdag 23 oktober 2003.

    Op 24 juni 1993 werd uiteindelijk de Brusselse poort beschermd als monument.

     

    De monumentale verlichting van de poorten werd volledig vernieuwd. De vroegere verlichtingsarmaturen waren versleten en het verouderde concept veroorzaakte heel wat lichtverontreiniging. In het nieuwe ontwerp werd gekozen voor accentverlichting die de prachtige architectuur van de poorten ook ’s nachts volledig tot zijn recht laten komen. Als blikvanger worden de bogen uitgelicht met grondspots. Maar ook de pijlers van de bruggen worden uitgelicht, wat een bijzonder mooi spiegeleffect veroorzaakt in het water van de stadswallen.

     

     

     


    Categorie:Dendermonde


    Foto

    Over mijzelf
    Ik ben Burt
    Ik ben een man en woon in lauwe (Belgie) en mijn beroep is Thuishulp.
    Ik ben geboren op 12/12/1968 en ben nu dus 56 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: fan van de tv serie DALLAS en Olivia-Newton John.

    klik voor de link   
     Dit is het schild van Menen(Lauwe).
    klik er maar eens op om de geschiedenis van onze
    straat te bekijken.




    Dallas links
  • Dallasfanzine
  • Southfork(dallas ranch)
  • Barbara Bel Geddes
  • Larry Hagman
  • Linda Gray
  • Victoria Principal
  • Dallas tnt tv
  • Priscilla Presley
  • Deborah Shelton
  • Sheree J.Wilson

    klik hiervoor ons winkeltje   

    Foto

    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    hier klikken



    Dallas links
  • Patrick Duffy
  • Dallas Forever
  • Leigh McCloskey
  • Knotslanding
  • Audrey Landers

  • officiele site

    Foto

    Zoeken met Google



    hier klikken


    Foto

    Gastenboek
  • berichtje
  • fijn weerzien
  • een collega
  • Zondag groetjes van de familie Valerieke
  • Lieve namiddag groetjes

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


     
    Als je op deze foto klikt kan je een pps
    bekijken waar veel wijsheid in zit.
    klik hier voor uitje   
     Klik op de foto en plan een
    uitstapje in mooi vlaanderen

    hier klikken


    hier klikken


    Blog als favoriet !

    klik voor de movie   

    klik voor de movie   

    klik voor de movie   



    overnachten Mechelen   

     
    overnachten Gent   

    overnachten Floreal   

    overnachten Antwerpen   

    hier klikken


    Piramides 
    Al eens de piramides van Cairo gaan bezichtigen?
    Nee!
    Dan kan je van hieruit een virtuele kijk nemen op de piramides vanuit verschillende punten .
    Gewoon PRACHTIG!!!
    Klik op de bovenstaande foto en goede vlucht!

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs