Inhoud blog
  • blog 6 - naïef
  • blog 5 - aanstekelijkheid
  • blog 4 - kinderen en zin voor realiteit
  • blog 3 - twee Griekse woorden
  • blog 2 - je me trumpe
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    verwondering en verontwaardiging
    stilzwijgend kijken luidop waarnemen
    13-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.blog 3 - twee Griekse woorden

    Pater Pol Celis was mijn leraar Grieks. Het is ondertussen zo lang geleden dat alles wat daarover te vertellen valt bijna legende is geworden. De verhalen over Pater Pol beantwoorden in geen geval aan het beeld van een pater zoals dat een kostschool past(e) voor die tijd alleszins; of misschien juist wel. De meest eigenzinnige lessen van de meest stoïcijnse leraar van het meest bijzondere vak uit mijn meest teleurstellende middelbare schooltijd, die ik om die redenen niet geheel in het verleden wil achterlaten, vertellen het verhaal van de Ilias. Een heldendicht vol tragiek en met de spanning van een passie die ik toen nog niet op dezelfde manier naar waarde schatten kon.

    Op maandagmorgen stond midden op de speelplaats het beige kevertje van Pater Pol, dat hij met zijn medebroeders te delen had (wat was zo’n gemeenschap toch ecologisch en progressief) met de deuren wijd open. Het verluchtingsscenario! Pol Celis was een man van hooguit 1m60 met een diepe bas die jaar na jaar in diepte toenam. Roken en drinken beschouw ik alleen bij Pater Pol als een deugd. Het was zijn epitheton. Ik vermoed nu dat de lessen Grieks pas vanaf maandagnamiddag beginnen konden om de ernst van het vak niet in het gedrang te laten komen.

    Ernst was er niettemin altijd. Niets kon Pater Pol van zijn stuk brengen. We lazen Grieks en hij las voor uit een door nicotine vergeeld exemplaar van de Ilias, een uit elkaar gevallen vertaling uit 1956 van de illustere Maximiliaan Schwartz. Ooit plaatsten we de stoel van Pater Pol voor hij ons klasje van 4m bij 4,5m binnenkwam met de rug naar ons toe; de ganse lestijd kregen we voorleessessie waarbij hij aan het bord de voortgang van het heldendicht declameerde, al was de toon waarin het werd voorgelezen eerder die van een doordeweekse antifoon.

    Alleen als hij Grieks las, dan was er echt muziek te horen in zijn doorrookte stem. Niets zal me de klank van de woorden van Homeros kunnen doen vergeten als die ene les over het afscheid van Hektor van zijn geliefde Andromache. De scène is als een kortfilm in mijn geheugen gegrift. De helmboswuivende mag zijn zoontje (Astyanax voor de kwissers) niet lang in de armen houden; het jonkie heeft het niet op met de helm van zijn heroïsche vader. Dan neemt Andromache haar zoontje terug in de armen (of is het een min?). Alleszins hoor ik nu nog de woorden terug die ik in deze blog nieuwe betekenis wil geven. Je hoeft echt geen Grieks te kennen om enkele keren de klank van deze woorden te herhalen: dakruoen gelasasa (je leest het als daa kru ô ên gee lâ sassa, maak ik me sterk). Ik begrijp nu ook wel dat mijn echtgenote de klank van de Griekse taal als de meest sexy taal beluistert. Deze twee historische woorden zetten we in het Nederlands om als ‘door haar tranen heen lachte ze’. Een klankrijker beeld van een afscheid kan ik me niet verbeelden.

    Het is in deze Goede Week waarin ik wat conservatief naar het Stabat Mater luister, dat deze woorden bij mij opkomen . Ik probeer verschillende versies uit van het Stabat Mater en bij elke versie hoor ik achter het Latijnse treurlied de klank van het Griekse dakruoen gelasasa en kijk ik naar de wereld en naar haar moeders met kinderen in de armen. Hoe anekdotisch mijn lange inleiding, des te apodictisch de passie van deze entropische wereld die zich aan me opdringen blijft.

    In het huiselijke tafereel van een afscheid tussen geliefden met het kind dat hen verbindt, klinkt het drama van de wereldbrand van vandaag alleen maar beklijvender en scherper door. Ik kan hier niet anders dan verontwaardiging laten horen om mijn diepe onmacht lucht te geven. Als ik met woorden en beelden onrust kan opwekken om endemische onverschilligheid te lijf te gaan, wil ik als een rouwende blijven zoeken naar woorden. De verklanking van eeuwenoude rituele woorden als die (over het verhaal van) het Stabat Mater voorkomen misschien het zwijgen bij zoveel leed.

    Maar nog ben ik er niet uit of stilte het antwoord is op de dood van kinderen, moeders en vaders, jongelingen, ouderlingen door weerzinwekkend geweld, door schrijnende hongersnood, door politieke onverschilligheid, door ….

    Lees dus in deze blog mijn voorkomend uitschreeuwen van het onvermogen om de gekwetste te omarmen, om de achtergeblevenen te troosten, om de lijdende te zalven. Deze dagen druk ik mijn kinderen nog wat steviger tegen mijn hart, koester ik de liefde en dank ik de hemel om al mijn zegeningen. Maar mijn geluk wil ik niet losmaken van het onrecht en de onverschilligheid van de ander.

    “Wie zou niet bewogen worden bij het zien van zoveel lijden” klinkt het in het Stabat Mater. Hektor zal het leven laten in de strijd met Achilles en ook als lijk onteerd worden en van Astyanax weten we hoe het jongetje van de stadsmuren van Troje wordt geworpen.

    Tegen de achtergrond van een ongelijke wereld neem ik dagelijks afscheid van mijn onschuld en laat de woorden van Homeros nazinderen: dakruoen gelassa, een beetje glimlach doet (over)leven.

    Zalig Pasen!


    13-04-2017 om 11:50 geschreven door Márnix Vanlangenaeker  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (15 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.blog 2 - je me trumpe

    Ik was al een twintiger toen ik kennismaakte met het werk van Virginia Woolf. Koen, met wie ik samen deel uit maakte van het gild der subregenten in Leuven (waardoor we bijna tot de kerkelijke adel gingen behoren), was een bewonderaar en overtuigde mij van de bijzondere literaire en artistiek buitenissige meerwaarde van Woolf. Voor wie haar absolute meesterwerk toch ooit zou willen lezen, verraad ik maar dat Bernard uit The Waves (dat ik in het Nederlands las) een pijnlijk herkenbaar personage is. Of was? Waarom ik het zo nodig  over Virginia Woolf wil hebben? Dat vertel ik zeker uitvoeriger in blog 12 (op het einde van dit avontuur) waarin ik het over lot en leven zal hebben, het reeds eerder aangekondigde drama dat dan ook wel over liefde en de vele variaties op dit thema zal handelen. Nu moest ik Virginia Woolf ter sprake brengen naar aanleiding van enkele zinnetjes waar Saskia De Coster me attent op maakte.

    Afgelopen jaar was er ook zo een frase uit een boek die aan mij is gaan kleven en nog kleeft als de restanten van het gelijknamige kruid, dat niet alleen op je kleding achter blijft, maar tot diep onder je huid blijft jeuken. Misschien is het daarom dat ik steeds blijf lezen, hongerend naar die ene gedachte die me ontzet, me in de war brengt, me aanstuurt, me appelleert, me (nog) onrustiger maakt, … Vorig jaar raakte Alessandro Barrico** me met het ogenschijnlijk onbetekenende zinnetje waarin staat dat de mens aan het leven in bruikleen is gegeven (sic). Als dat al maar even tot je doordringen kan, duizel je misschien net als ik van het perspectief waar mee een mens zijn bestaan een plaats heeft te geven. Het was voor mij de aanzet om met nog meer overtuiging mijn geloof te enten op de wortels van de twijfel.

    Tachtig jaar geleden verscheen Woolfs werk De Jaren. De Grote Oorlog komt er in een scene over 1917 heel terloops ter sprake.  Ze kreeg het verwijt grote wereldgebeurtenissen weg te moffelen. [Met een overdreven verveeld gebaar legde hij zijn bestek neer. Weer een luchtaanval. Alsof een interessant gesprek door een vervelende zeurkous was onderbroken.] De cynische waarheid over het weghouden van de wereldbrand uit ons alledaagse veilige bestaan, is een waarheid die Woolf in haar werken bloot legt. Het is bij die gedachte dat ik stil sta en wil stil staan.

    Amper zes weken krijgt Trump presidentiele beveiliging als hij op zijn Abderdeenshire gaat golfen en vanop het toilet weer een tweet laat de wereld ingaan. En nu al hoor ik bij vriendenbezoek, tijdens veel te korte lunchpauzes op school, in vergaderingen van allerlei slag of gewoon thuis aan tafel dat we er best geen onderwerp meer van moeten maken om de appetijt van de alledaagsheid niet te bederven. Misschien kan/wil ik er begrip voor opbrengen, misschien…

    Want echte verontwaardiging blijft doorgaans knagen. Terecht merkt mijn echtgenote op dat de berichtgeving op facebook (van de beperkte volgers die ik zorgvuldig sorteer) wel een impact op me zou kunnen hebben. Maar bewust een bezoek brengen bij www.dewereldmorgen of DeGroeneAmsterdammer lezen, een artikel van de www.correspondent.nl onder ogen nemen… zorgen bij mij evengoed voor een dagelijkse staat van verontrusting over de verontrustende staat van de wereld waarvan ik deel uit maak. Het lezen van de krant (graaicultuur en wereldbrand, onrecht en ongelijkheid; er is geen passend woord dat het kan samenvatten) maakt een mens neerslachtig. Het deed me ook de vraag stellen of ik er wel goed aan doe om mijn studenten te verplichten de actualiteit te volgen. Om verstikt te geraken in de waan van de dag? Een après-nous-le-déluge mentaliteit te kweken? Of gewoon om meer vertrouwd te geraken met de donkere kant van de mens en de mensheid?

    Op 22 maart zal het een jaar geleden zijn dat terrorisme ons land diep raakte. Op diezelfde dag werd in een Haspengouws dorpje een man vermoord. In Pellenberg liggen nog gewonden van Maalbeek en Zaventem te revalideren, in dat kleine dorp zoekt een vrouw elke dag naar krachten om de draad weer op te nemen.

    Het is goed en nodig om het bestek weer vast te nemen en steeds opnieuw over te gaan tot de orde van de dag. Maar laat de verontwaardiging blijven en laat de orde van de dag genoeg inzicht geven om verwonderd te kunnen worden door alle tegenkrachten die meeschrijven aan een goednieuwskrant met een belangrijke katern voor buitenlands nieuws.

    Ik kies er voor te geloven dat ik aan het leven in bruikleen ben gegeven. Voor Trump mag het omgekeerd zijn alsof het leven aan hem in bruikleen is gegeven. Aan ons om duidelijk te maken dat wij die hypotheek niet wensen mee af te betalen!

    Zoek vandaag vooral genoeg verwondering!

     

    *Subregent: Verantwoordelijke voor de dagelijkse gang van zaken in de relaties met de studenten en het leven op een college (peda) aan de KULeuven. Het Pauscollege behoorde tot het college met het meeste aanzien. Wie er als subregent mocht leven en werken, leerde van de beminnelijke hiërarchie genoeg savoir-vivre en op tijd (?) de noodzaak van diëten.

    **Uit: De jonge bruid (2015)

    28-02-2017 om 00:00 geschreven door Márnix Vanlangenaeker  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (13 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.blog 1 - over de liefde

    Misschien gebruiken we het woord overmoed vooral met het adjectief jeugdig. Zou het daarom zijn dat ik deze reeks van 12 blogs voor 2017 met dit wat in onbruik geraakte woord wil beginnen? Overmoed is het woord dat nu staat voor de belofte die ik mezelf (en u daarbij natuurlijk) gedaan heb om elke maand een blog te schrijven. Dat is het wat we soms nodig hebben. Overmoed, om in het diepe water te springen vanuit de overtuiging dat zwemmen nu wel zal lukken; of om voor de eerste keer voor een groep te staan en het woord te nemen; of om deel te nemen aan een loopwedstrijd van een halve marathon, terwijl je eigenlijk nooit meer dan 10 km hebt gelopen. Jezelf voor uitdagingen stellen, de grens ver genoeg van je veilige kunnen, maar vooral op die plaats waar je willen met jou naar toe zal gaan.

    Mijn willen is het delen van woorden en gedachten waarbij ik stilzwijgend kijk en luidop waarneem. Mijn willen neemt me mee naar de schoonheid van het alledaagse, de verwondering van het vanzelfsprekende, de verontwaardiging over het schijnbaar onveranderlijke. En dus zullen de blogs vooral gaan over ontmoetingen, toevalligheden, onverwachte momenten… over zegen en vloek. Soms een (Griekse) tragedie, bij wijlen een blijspel. Voor cynisme zal ik me hoeden.

    Vandaag wil ik schrijven over de liefde. Dat stond eigenlijk al vast, nog voor ik maar een letter voor deze blog gepleegd had. Geef toe, dat ook dat overmoedig is. Schrijven over de liefde.

    Het is twee uur in de nacht en ik staar naar het plafond. Ik bedenk hoe stil het hier is. Dat er ergens misschien nog geliefden de gepaste rituelen verzinnen voor het oudste spel tussen man en vrouw, tussen partners zeg ik beter, komt op dat moment bij mij niet op. Want het is stil. Ik hoor het ademhalen van mijn vrouw, niet zo zachtjes, maar toch stil genoeg om het stil te laten zijn. Ik hoor het ademhalen van twee kleine jongens aan de overkant van de gang. Ik hoor de stilte. En ik vraag me af wat liefde is. Ik besef dat dit een begenadigd moment is. Doorgaans is de nacht zo liefdevol met mij dat ik in de korte tijd van luttele uren voor mezelf en mijn gedachten helemaal afwezig ben. Maar nu lig ik wakker en wil ik weten wat liefde is.

    Een boekje van Bleri Leshi zal me daar misschien bij kunnen helpen. Maar daarvan heb ik enkel nog maar het colofon gelezen. Er zijn naar de titel van zijn laatste boekje heel wat boeken geschreven. Het begon  bij Gabriel Garcia Marques met Liefde in tijden van cholera. Dat is natuurlijk onvolprezen literatuur. Met Liefde in tijden van eenzaamheid legt Paul Verhaeghe de ziel bloot van onze samenleving en doet hij dat als psychotherapeut. Bleri Leshi kiest voor Liefde in tijden van angst.

    Alleen de titels van deze boeken leren me over de liefde. Angst, eenzaamheid en cholera. Het is precies kiezen tussen de pest en jawel, de cholera. Tussen Scylla en Charybdis, voor wie zich de Griekse mythologie of Odysseus omzwerving nog een beetje kan herinneren.

    Tegenover het kwaad in al zijn gedaantes staat de liefde. Dat lijkt me een mooie samenvatting. Het kwaad is dan de eenzaamheid, de angst, vertwijfeling en wanhoop. Liefde overwint en onderscheidt zich door de ander, het goede, de geliefde boven het eigen ik te stellen. Het bijzondere van die beslissing is dat juist de liefhebber zowel de prijsgever als de winnaar is. En het meest bijzondere dat er geen verliezers zijn.

    Het is allemaal wat cryptisch en een blog hoort wat luchtig te zijn, niet? Een zeldzame keer helpt verliefdheid ook om te beseffen wat liefde is. Een kwarteeuwigheid geleden wandelde ik met mijn toenmalige geliefde (en mijn geliefde van nog steeds) diep in de nacht midden op de kleine ring van Leuven. Om wat indruk te maken danste ik als een paringsritueel enkele pasgeleerde tangopasjes. [Het alfamannetje dat indruk wil maken.] Je kon daar toen nog sneller rijden dan 50 km/u. Een halve mijl verder tastte ik in mijn zak en vond er het laatste stukje chocolade (van die dag). Ik deelde het stukje in twee, wachtte tot mijn liefje helemaal verzoet was en (nu komt het) gaf daarna ook nog het allerlaatste stukje aan haar. Liefde is een stukje chocolade. En wie mijn kwetsbaarheden kent, beseft de bijzondere dimensie van het laatste stukje chocolade. Ook die nacht waren er twee winnaars!

    Er zijn veel heroïscher verhalen te vertellen over de liefde. Maar het aantal lettertekens zijn beperkt.  Dat liefde de angst overwint, wil ik zondermeer geloven. Ik ben er zeker van dat ik het bij Leshi zal lezen/leren. Hij wordt overigens een straatfilosoof genoemd. Op zo’n omschrijving ben ik zelf wat jaloers.

    Een beetje overmoedig besluit ik mijn Liefde met u te delen. Tenminste de betekenis er van. Liefde heeft alles te maken met het beeld van de mens dat je in je draagt. Dat laat je toe jezelf toe te vertrouwen of niet. Is de ander je rivaal, vlucht dan in je angst of wapen je; maar is de ander je lotgenoot, nevenstaander, jouw menselijke evenknie, je gezel, je mede-mens  …. [zie sterretje!] dan kan je je gewonnen geven.

    Het is tijd om aan de ochtendrituelen te beginnen. Dit wordt een liefdevolle dag!

     

    *[Medemens= vluchteling, Duitser, Turk, surfer, bietenrooier, asielzoeker, Genkenaar, striptekenaar, bestaansminimumoverlever, mucomens, rolstoelverbruiker, springkastelenbouwer, kleinkunstgalerijhouder, hongerspelspeler, Zuid-Afrikaan, boer, wereldwinkelmanager, stripbarpoetsvrouw, kind, drenkeling, dakdekker, dakloze, filosoof, zwerfvuilhandelaar, kermisganger, student, zwangere minderjarige, paaldanser, turteltaksmeterstandhouder, [te](vroeg)gepensioneerde, psychiatrische cliënt, autofabrikantwerkster, feministe, zeeschuimer, Trumpfanaat, Chinees (al dan niet om mee te nemen), muze, transseksueel, kanaalzwemmer, gevangenisaalmoezenier, outlaw, journalist, UCLL-directeur, pvda-er, cvs-lijder, aardige (en minder aardige) anders- en soms beter geaarde, …. zonder uitsluiting verder aan te vullen]

    16-01-2017 om 21:26 geschreven door Márnix Vanlangenaeker  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (35 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 29/10-04/11 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 29/05-04/06 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 16/01-22/01 2017

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs