bekijk de data van de olifantenclub op de kalender van de school.
OLIFANTEN onderbouw
de avonturen van de olifanten
20-01-2010
20 januari
We begonnen met te herhalen wat we de vorige keer geleerd hebben...
We doen nog even verder met de aardbevingen... Wat zouden wij doen als er nu een aardbeving was... Iedereen kroop vlug onder de tafel. We bekijken dit filmpje http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20090710_ijsland03 In Ijsland oefenen de kinderen om onder hun bank te kruipen...
Maar dat er nog veel meer rommelt in de buit van de wereld, daar vertelden we nog over. Midden in de wereldbol zit gloeiend hete lava. Die spuit er soms uit... Dat is een vulkaan.
We leerden verder de wereld kennen... De wereld is een bol. Het grootste deel van de bol is water. Er zijn verschillende werelddelen. Nu weten we waar we moeten zoeken naar Afrika, Amerika, Europa, Azië, Oceanië. Er is ook nog de Zuidpool. In Australië spelen Justine Henin en Kim Clijsters nu tennis. Het is er nu zomer.
Welkom opnieuw bij de olifanten na een "korte" vakantie van een maandje.
Welkom vooral aan onze nieuwe olifanten... Tine en Justine uit het eerste, Evert, Elien en Danica uit het derde.
Het was vanmorgen gesneeuwd. We gingen kijken naar de sneeuw. Sneeuw is een verzameling kristallen. Sneeuw kan je platdrukken, zo verdwijnen de kristallen.
Sneeuw is een vorm van neerslag. Alle neerslag valt vanuit de wolk naar beneden. In de wolk zit waterdamp. Er zit ook waterdamp in onze adem (adem maar eens tegen een spiegel of ruit). Als het water kookt, ontsnapt er damp...
Als de wolk afkoelt, dan regent het. Als de wolk bevriest, dan sneeuwt het. Als de regen bevriest, dan hagelt het.
Op 13 januari was er 's morgens in Haiti een zware aardbeving. De korst van de aarde bestaat uit stukjes die tegen elkaar liggen. Als deze stukken tegen elkaar wrijven of over elkaar bewegen is er een aardbeving.
Daarna hebben we ons opgesplitst... De groep die al kon schaken en de groep die het nog moet leren. Samen met de nieuwe olifanten leerde we de principes van het spel schaken... en wat mag en wat niet mag... We leerden vandaag al de koning, koningin, loper en toren en waar die moeten staan bij de start. De rest leren we volgende week.
klik op deze link en je komt bij alle foto's van Ötzi op de site van het museum van de Ijsman. Jammer genoeg wel in het Engels, dus best mama of papa laten helpen...
Na onze eerste olifantjesclub twee weken geleden moesten we een weekje overslaan vorige week. Geen nood, we haalden het allemaal in. We waren de vorige keer gestart met Wat is Dat in Mexico, het land van de Maïs. We hoorden de vorige keer over de Indianen... maar hoe zat dat nu precies, zijn de indianen die mannekes met pluimen op het hoofd, en wie zijn de Azteken dan en waarom noemen we hen de Indianen (de inwoners uit India dus) en niet de Amerikanen... Samen met de olifantjes fristen we ons geheugen even op en hebben we het verhaal van Colombus herverteld en zo wisten we meteen dat er vele verschillende soorten indianen zijn die elk hun eigen kledij, gewoontes, ... hebben. We keken verder naar het verhaal van Dimitri en Pieter in Mexico, we weten nu dat de Mexicaanse geschiedenis niet zo een vrolijke geschiedenis is, de Spanjaarden hebben heel wat Azteken vermoord. Dimitri werd er helemaal verdrietig van.
De leerlingen van het derde leerjaar kunnen al heel wat schaken. Ze krijgen stilaan alle grote en kleine regels onder de knie. Terwijl de ene groep schaakt is de andere groep (het tweede leerjaar) bezig met het leren van het schaken. Vorige keer leerden we al de stukken op de juiste plaats te zetten bij de start. Vandaag leerden we de verschillende stukken verplaatsen. En het paard, dat was moeilijk! Daarom hebben we met vier een spelletje paardenspringen gehouden. Iedereen begon in een hoek, je mocht alleen paardensprongen doen en de winnaar was diegene die eerst een ander paard kon slaan...
volgende week zal Yens ons alles vertellen over een vogel in zijn beestenwerk. De niet zo simpele vraag van het proefwerk gaat over ons bloed, hoe kan ons bloed voedingsstoffen vervoeren?
dit is wat ondertussen vaststaat voor volgende week en daar komt vast nog een en ander bij...
Wij doken in de spelletjes van de olifantenclub - meester had ook een paar nieuwe spelletjes bij zoals Stratego Junior en gewone Stratego en Trivial Pursuit en bouwen van torentjes en ...
De meeste kinderen hadden mooie boeken en materialen over DINO's meegebracht.
Dit is wat onze olifanten zelf wisten... Dinosaurussen zijn lang geleden uitgestorven. Op films zie je soms dino's die mensen opjagen, maar dat kan niet, want dino's waren lang uitgestorven toen de eerste mensen op aarde leefden. Van dino's vind je nu enkel de botten en skeletten terug. Op basis van wat ze teruggevonden, proberen ze te kijken hoe dino's er uitgezien hebben, maar dat weet niemand zeker. Het verhaal ovet het verdwijnen van dino's spreekt ons erg aan. Een meteoriet is op aarde gevallen, daardoor kwam er een grote stofwolk waardoor het jaren donker bleef op aarde. De planten die kunnen niet overleven zonder licht, de planteneters waren de volgende die uitstierven want hun eten was verdwenen en daarna stierven ook de vleeseters want die konden geen planteneters meer eten. We hoorden nog meer over Tyranosaurus Rex en over fossielen en ...
Volgende week zal Alouette zorgen voor het beestenwerk. We verzamelen allemaal informatie over dinosaurussen. We schrijven een briefje of maken een tekening voor Ema Marah.
Iedereen bracht dingen mee die te maken hebben met elektriciteit. We leerden dat... Elektriciteit iets kan doen bewegen, iets warm kan doen krijgen, iets kan doen werken ... In een elektriciteitsdraad beweegt de energie in een kringetje. Als je de schakelaar uit doet is het kringetje onderbroken. Hoe dikker de kabel, hoe meer elektriciteit voorbij kan. We leerden dat de elektriciteit altijd bestaat uit twee draden, een draad voor de heenrit, een draad voor de terugrit. Soms is er ook een derde draad, die noemen we de aarding. We zagen hoe de elektriciteit in de computerklas van een verdeelkastje komt. De kleine verdeelkastjes zijn verbonden met de grote verdeelkast in de garage. We zagen hoe de elektriciteit van de draden bij de straat in de garage terecht komt... We zagen batterijen en lazen dat de maat van een batterij soms AA is, soms AAA, soms D, ... Op een batterij kan je ook lezen dat een batterij 1,5 V bevat (dat is 1,5 volt). Op het verdeelkastje van de elektriciteit staat dat daar 220 V elektriciteit voorbij komt.
De kinderen van de bovenbouw willen een kindje uit Afrika helpen. Het meisje is vijf jaar, ze heet Ema. Ook wij kunnen helpen sparen voor haar, je mag geen geld vragen om mee te brengen, geld wat je meebrengt komt echt van jezelf of heb je eerlijk verdiend. Je mag ook niet veel geld meebrengen, een paar centen zijn genoeg. Wat nog veel leuker is, is dat we briefjes kunnen schrijven naar dat meisje. Wie schrijft tegen volgende week een brief, of wie maakt een tekening... We namen alvast een paar foto's om te tonen wie we zijn... http://picasaweb.google.com/oa15585/090128OlifantenVoorEma#
We zagen in het boek van meester en in het boek van Jens Coene hoe onze spijsvertering werkt. Hoe kom je van een lekkere snoep naar vieze poep. We bekeken het op een filmpje http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20021104_jelijf01
Omdat sommige mensen graag willen weten wat er allemaal gebeurt in de olifantenclub. Daarom gaf meester vandaag het fototoestel van de school aan verschillende kinderen bij de olifanten. Elk mocht een tiental minuutjes foto's nemen van de activiteiten. Je ziet foto's van de bovenbouw voor de speeltijd en de onderbouw na de speeltijd... Je kan ze allemaal bekijken op http://picasaweb.google.com/oa15585/081126Olifanten#
Dit dier is een amfibie. Hij heeft een oranje buik en een grijze rug met vlekken. Hij is elf centimeter lang. Hij eet resten van planten en larven van kleine insecten. Hij leeft in Europa (ook bij ons in de tuin) Nu zul je geen alpenwatersalamanders vinden in de tuin, want nu houden de beestjes een winterslaap.