bekijk de data van de olifantenclub op de kalender van de school.
OLIFANTEN onderbouw
de avonturen van de olifanten
04-02-2009
DINO's
De meeste kinderen hadden mooie boeken en materialen over DINO's meegebracht.
Dit is wat onze olifanten zelf wisten... Dinosaurussen zijn lang geleden uitgestorven. Op films zie je soms dino's die mensen opjagen, maar dat kan niet, want dino's waren lang uitgestorven toen de eerste mensen op aarde leefden. Van dino's vind je nu enkel de botten en skeletten terug. Op basis van wat ze teruggevonden, proberen ze te kijken hoe dino's er uitgezien hebben, maar dat weet niemand zeker. Het verhaal ovet het verdwijnen van dino's spreekt ons erg aan. Een meteoriet is op aarde gevallen, daardoor kwam er een grote stofwolk waardoor het jaren donker bleef op aarde. De planten die kunnen niet overleven zonder licht, de planteneters waren de volgende die uitstierven want hun eten was verdwenen en daarna stierven ook de vleeseters want die konden geen planteneters meer eten. We hoorden nog meer over Tyranosaurus Rex en over fossielen en ...
Volgende week zal Alouette zorgen voor het beestenwerk. We verzamelen allemaal informatie over dinosaurussen. We schrijven een briefje of maken een tekening voor Ema Marah.
Iedereen bracht dingen mee die te maken hebben met elektriciteit. We leerden dat... Elektriciteit iets kan doen bewegen, iets warm kan doen krijgen, iets kan doen werken ... In een elektriciteitsdraad beweegt de energie in een kringetje. Als je de schakelaar uit doet is het kringetje onderbroken. Hoe dikker de kabel, hoe meer elektriciteit voorbij kan. We leerden dat de elektriciteit altijd bestaat uit twee draden, een draad voor de heenrit, een draad voor de terugrit. Soms is er ook een derde draad, die noemen we de aarding. We zagen hoe de elektriciteit in de computerklas van een verdeelkastje komt. De kleine verdeelkastjes zijn verbonden met de grote verdeelkast in de garage. We zagen hoe de elektriciteit van de draden bij de straat in de garage terecht komt... We zagen batterijen en lazen dat de maat van een batterij soms AA is, soms AAA, soms D, ... Op een batterij kan je ook lezen dat een batterij 1,5 V bevat (dat is 1,5 volt). Op het verdeelkastje van de elektriciteit staat dat daar 220 V elektriciteit voorbij komt.
De kinderen van de bovenbouw willen een kindje uit Afrika helpen. Het meisje is vijf jaar, ze heet Ema. Ook wij kunnen helpen sparen voor haar, je mag geen geld vragen om mee te brengen, geld wat je meebrengt komt echt van jezelf of heb je eerlijk verdiend. Je mag ook niet veel geld meebrengen, een paar centen zijn genoeg. Wat nog veel leuker is, is dat we briefjes kunnen schrijven naar dat meisje. Wie schrijft tegen volgende week een brief, of wie maakt een tekening... We namen alvast een paar foto's om te tonen wie we zijn... http://picasaweb.google.com/oa15585/090128OlifantenVoorEma#
We zagen in het boek van meester en in het boek van Jens Coene hoe onze spijsvertering werkt. Hoe kom je van een lekkere snoep naar vieze poep. We bekeken het op een filmpje http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20021104_jelijf01
Omdat sommige mensen graag willen weten wat er allemaal gebeurt in de olifantenclub. Daarom gaf meester vandaag het fototoestel van de school aan verschillende kinderen bij de olifanten. Elk mocht een tiental minuutjes foto's nemen van de activiteiten. Je ziet foto's van de bovenbouw voor de speeltijd en de onderbouw na de speeltijd... Je kan ze allemaal bekijken op http://picasaweb.google.com/oa15585/081126Olifanten#
Dit dier is een amfibie. Hij heeft een oranje buik en een grijze rug met vlekken. Hij is elf centimeter lang. Hij eet resten van planten en larven van kleine insecten. Hij leeft in Europa (ook bij ons in de tuin) Nu zul je geen alpenwatersalamanders vinden in de tuin, want nu houden de beestjes een winterslaap.
Vorige week leerden we over de eerste Wereldoorlog, we hadden al gemerkt dat er op veel foto's prenten stonden van rode bloemen met een zwart hart. Meester vroeg ons om tegen deze week op te zoeken welke bloem dit was en waarom die zo vaak terugkwam in allerlei prenten en zaken over de eerste wereldoorlog. Veel kinderen hadden gevonden dat dit de papaver of de klaproos is, in het Engels POPPIES. Als een veld helemaal omgewoeld is en platgedrukt, zijn de eerste planten of bloemen die terugkeren klaprozen. Op het slagveld van de eerste wereldoorlog waren dit dan ook de enige bloemen. Als je deze bloemen bekijkt van ver af, dan lijkt het alsof je bloeddruppels ziet, het leek alsof de er een bloem groeide op elke plaats waar een soldaat gestorven was. Een Canadese soldaat verveelde zich in de loopgraven en schreef een gedicht... Zijn naam was John McRae, zijn gedicht zou zo beroemd worden dat het het gedicht is van de eerste Wereldoorlog voor de Engelse soldaten. Thomas had een stukje van de tekst mee uit zijn Zonneland. "IN FLANDERS FIELDS WHERE POPPIES BLOW BETWEEN THE CROSSES ROW ON ROW THAT MARK OUR PLACE" (in Vlaanderens velden bloeien de klaprozen, tussen de kruisen, rij aan rij, die onze plaats aanwijzen. McRae schreef dit gedicht in 1915. Later werd er ook muziek gezet op zijn tekst, het is een beroemd lied in Engeland. Op allerlei herdenkingen van de eerste Wereldoorlog dragen de Engelsen "POPPIES" op hun jas of op kransen en kruisen. Het museum over de Eerste Wereldoorlog in Ieper heet "FLANDERS FIELDS", allemaal genoemd naar dit gedicht.
Vorige week hebben we drie kippenboutjes in azijn gelegd. Azijn is zuur en in zuur lost kalk op. Na een week hebben we dus beentjes zonder kalk. Nu blijft enkel nog de lijmstof over die onze beenderen buigzaam maakt. Deze beentjes kun je nu dus plooien zoals een gum en daarna springen ze terug in hun oorspronkelijke vorm. Moesten onze beenderen enkel uit kalk bestaan, dan zouden we elke dag een gebroken been hebben. Gelukkig is er de lijmstof die onze beenderen "flexibel" maakt. Wat we geleerd hebben, kan je terugvinden in dit filmpje van de beeldbank... http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20021104_geraamte11
Bij dit spel heb je maar vijf instructies om de olifant, de leeuw en de ijsbeer te doen veranderen van plaats. De situatie op de kaartjes moet je proberen te bereiken met zo weinig mogelijk instructies.
We zouden vandaag een nieuw experiment starten. Kippenbeentjes hebben we nodig, die bracht Yentl voor ons mee. (Dankuwel Yentl). Bij deze kippenbeentjes doen we azijn, en we laten de beentjes er een hele week in liggen... Volgende week zullen we zien wat er dan met de beentjes gebeurd is... De enen dachten dat er dan alleen nog witte beentjes zouden overzijn, met niets anders nog errond, anderen dachten zelfs dat de beentjes helemaal verdwenen zullen zijn... We zullen zien wat er mee gebeurt tegen volgende week.
waarom gaat een formule1 wagen niet uit de bocht...
De olifanten bliezen een ballon op. Onder die ballon werden kartonnen voetjes gehangen. De kartonnen voetjes wegen meer dan de ballon. Hoe je de ballon ook draait, de voetjes komen altijd eerst op de grond terecht. Het zwaarste komt altijd eerst op de grond. Bij een Formule1 wagen ligt het zwaartepunt ook zeer laag, daarom blijft deze auto als het ware aan de grond geplakt in de bochten.
Het was in 1914. De Duitsers stonden al bijan aan de IJzer en de Belgen moesten wat tijd winnen. Tijd winnen zodat de Engelsen en Fransen hen te hulp konden komen en zodat niet heel Belgiƫ in Duitse handen zou vallen. Daardoor ontstond het plan om de sluizen in Nieuwpoort open te zetten bij vloed waardoor het zeewater het land zou binnen lopen en waardoor de Duitsers tot stand konden gebracht worden. Het idee kwam van Hendrik Geeraert, een eenvoudige schipper die amper kon lezen of schrijven. De legerleiding ging vragen aan sluiswachter Karel Cogge of dit plan kon werken. Het was Hendrik Geeraert die op 29 oktober 1914 de sluizen open zette op het ogenblik dat het vloed was.