bekijk de data van de olifantenclub op de kalender van de school.
OLIFANTEN onderbouw
de avonturen van de olifanten
29-04-2010
het programma voor 5 mei ...
09u30 (max. 09u45) :aankomst met de groepsautocar bij de ticketbalie van de Cantine des Italiens, op het Historisch Centrumkanaal. Onthaal door het personeel
10u00 : excursie heen en terug op het Historisch Centrumkanaal met vertrek aan de Cantine des Italiens : rondrit met een toeristentreintje langs het jaagpad, bezoek met uitleg aan een machinekamer en begeleide boottocht met het passeren van één of meerdere hydraulische scheepsliften
12u15 : terugkeer naar de Cantine des Italiens. Vertrek met de groepsautocar naar Strépy-Thieu
12u30 : aankomst met de groepsautocar bij de kabellift van Strépy-Thieu. Picknick aan de cafeteria (verplichte consumptie van een drankje)
13u30: filmprojectie over de bouw en het functioneren van de lift en panorama
14u15: vertrek naar Ronquières
14u45 : aankomst met de groepsautocar bij het Hellend Vlak van Ronquières. Bezoek aan het spektakelparcours Een boot, een leven en toegang tot het panorama op de top van de toren
We bereidden ons verder voor op onze uitstap... * een rivier is door de natuur gemaakt, het water loopt van hoog naar laag, de rivier zoekt zich een weg door het landschap en is meestal erg grillig (kronkelig) van vorm. * een kanaal werd door mensen gegraven, meestal graaft men een kanaal om met een schip een kortere route te maken. De mensen graven een kanaal meestal rechtdoor, je kan een kanaal herkennen aan de rechte lijn die hij volgt.
Op de zee varen schepen, dat zijn zeeschepen. Op rivieren varen ook schepen, dat zijn binnenschepen, schepen van de binnenvaart. Wie met zo een schip vaart is een binnenschipper.
Een kanaal dat gegraven wordt, moet soms over een berg heen, dan moet het schip omhoog kunnen gebracht worden en terug omlaag.
Als je naar de eerste verdieping van een gebouw moet, gebruik je hiervoor ofwel een trap, een lift of een roltrap. Ook schepen hebben een soort trap (een sluis), of een soort lift (een scheepslift) of een soort roltrap (een hellend vlak).
Op het centrumkanaal waren 4 oude scheepsliften die de schepen in een keer bijna twintig meter hoger of lager brachten. Deze scheepsliften zijn zo uniek dat ze op de werelderfgoedlijst tercht zijn gekomen. http://www.canal-du-centre.be/Album/Fr/diapo201.html Deze oude liften werken als een weegschaal. De twee bakken hangen aan elkaar als de twee zijden van een weegschaal. Als je in de bak die boven staat meer water gaat gieten, wordt deze bak zwaarder en gaat hij naar beneden. De bak die beneden staat komt omhoog.
Een roltrap voor schepen... Het hellend vlak van Ronquières... Een schip vaart een bak in, de bak wordt op wieltjes langs een schuine helling vervoerd en een heel eind verder en hoger vaart hij het hellend vlak terug uit.
We weten het nu allemaal waar onze uitstap naartoe gaat... - tip 1 = kan + tine + d + es italiens... cantine des italiens. Dit is de plaats waar onze ontdekking van het centrumkanaal begint. - tip 2 = kan + al + du + centre... het kanaal waarlangs dit Belgisch erfgoed gelegen is... - tip 3 = was in het Frans om u te zeggen dat we naar een franstalige streek op zoek waren - tip 4 = hier was vooral belangrijk dat het ging over 'in de lift' en zorg dat je de boot niet mist, twee verwijzingen naar de scheepsliften.
We trekken op uitstap naar een mooie en misschien niet zo bekende streek. Deze streek zit duidelijk in de lift. De uitstap van vijf mei mag je dus zeker niet missen... Zorg dat je de bestemming vindt en op 5 mei de boot niet mist!
Ward en Stephanie mogen ondertussen ook mee... zij vonden ook waar we naartoe gaan.
Dankzij de eerste tip kunnen we alvast zeggen dat Stien als eerste (en voorlopig als enige) onze bestemming te weten gekomen is... Hier de tweede tip... Benieuwd wie tip 1 en tip 2 aan elkaar kan plakken en zo onze bestemming voor 5 mei kan vinden...
Vandaag hebben we de start genomen met een tekening van een Middeleeuwse burcht uit 1450. Daarop stonden wel enkele dingen die in die tijd nog niet bestonden. Zo kwamen we te weten dat er in die tijd nog geen sprake was van toiletpapier, van tandenborstels, van badminton, ... We waren wel verbaasd dat ze toen al uurwerken hadden en pistolen en dat er toch al gevoetbald werd...
Toen stak Tine het licht aan en meester wilde weten waar het licht vandaan kwam en toen gingen we kijken in de garage hoe de kabel van de elektriciteit onze school binnen komt. We zagen hoe de verdeelkast met de zekeringen de elektriciteit verdeelt over de hele school. We zagen dat er een netwerk van kabels loopt naar alle plaatsen op school waar elektriciteit nodig is. We hoorden dat elektriciteit altijd een kring vormt en dat de schakelaar de kring kapot maakt of terug heel maakt. Als de kring heel is, brandt de lamp. Als de kring niet volledig dicht is, zal de lamp niet branden.
We hoorden dat de grote olifanten al heel het jaar van de ene plaats op de Werelderfgoedlijst naar de andere reizen. We bekeken waar ze vroeger al geweest zijn. We kregen een brief mee waarop staat te lezen dat we op 5 mei op uitstap gaan met de olifanten naar een van deze werelderfgoedbestemmingen. Iedereen neemt de brief mee naar huis en volgende week moet je het strookje terug afgeven aan meester, vroeger mag ook...
Tenslotte maakten we kennis met een straat. Een doodgewone straat uit een gewone stad. Volgende keer gaan we zien hoe die straat er uit zag in 1800 en zo gaan we week na week terug in de tijd... maar vandaag dus deze tijd. Op de prent gingen we alvast even op ontdekking welke dingen er in deze tijd op de prent staan die uit het verleden komen.
Aan het bord stond een prent met een appel. Daaronder stond geschreven "dit is geen appel!". Een appel is de vrucht van een appelboom die wij kunnen opeten... De appel op het blad kan je niet opeten, dus is het geen appel. Het deed ons denken aan een schilderij van René Magritte. Dit is geen pijp!
We zijn begonnen met het herhalen van de vorige keer... we konden nog alles opnoemen - de werelddelen - aardbeving - vulkaan - geiser - lava
Vandaag lieten we aan de nieuwe olifanten zien wat er terug te vinden is op de website... Je kan er Engelse Liedjes zingen... we luisterden naar "five little monkeys jumping on the bed... " ... klik hieronder http://www.youtube.com/watch?v=5zrQdxV24MY
We gingen nog verder op verkenning op onze website... via de website kan je doorklikken naar * schaken met de computer en natuurlijk ook REKENWEB... de favoriete website van elke olifant! * rekenweb ... http://www.fi.uu.nl/rekenweb/rekenmaar/leerlingen/index.html Pas op! voor je begint moet je aanduiden in welke groep je zit... eerste leerjaar = groep 3 - tweede leerjaar = groep 4 - derde leerjaar = groep 5
Op het einde zijn we nog op zoek gegaan naar vragen... Van die dingen die je eigenlijk al altijd wou weten... We hebben een heleboel vragen aan het bord geschreven... We kozen er voor volgende week een vraag uit van Tine... De vraag is... Hoe laat is het nu in Thailand? Iedereen probeert deze week alvast te zoeken naar een antwoord...
We begonnen met te herhalen wat we de vorige keer geleerd hebben...
We doen nog even verder met de aardbevingen... Wat zouden wij doen als er nu een aardbeving was... Iedereen kroop vlug onder de tafel. We bekijken dit filmpje http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20090710_ijsland03 In Ijsland oefenen de kinderen om onder hun bank te kruipen...
Maar dat er nog veel meer rommelt in de buit van de wereld, daar vertelden we nog over. Midden in de wereldbol zit gloeiend hete lava. Die spuit er soms uit... Dat is een vulkaan.
We leerden verder de wereld kennen... De wereld is een bol. Het grootste deel van de bol is water. Er zijn verschillende werelddelen. Nu weten we waar we moeten zoeken naar Afrika, Amerika, Europa, Azië, Oceanië. Er is ook nog de Zuidpool. In Australië spelen Justine Henin en Kim Clijsters nu tennis. Het is er nu zomer.
Welkom opnieuw bij de olifanten na een "korte" vakantie van een maandje.
Welkom vooral aan onze nieuwe olifanten... Tine en Justine uit het eerste, Evert, Elien en Danica uit het derde.
Het was vanmorgen gesneeuwd. We gingen kijken naar de sneeuw. Sneeuw is een verzameling kristallen. Sneeuw kan je platdrukken, zo verdwijnen de kristallen.
Sneeuw is een vorm van neerslag. Alle neerslag valt vanuit de wolk naar beneden. In de wolk zit waterdamp. Er zit ook waterdamp in onze adem (adem maar eens tegen een spiegel of ruit). Als het water kookt, ontsnapt er damp...
Als de wolk afkoelt, dan regent het. Als de wolk bevriest, dan sneeuwt het. Als de regen bevriest, dan hagelt het.
Op 13 januari was er 's morgens in Haiti een zware aardbeving. De korst van de aarde bestaat uit stukjes die tegen elkaar liggen. Als deze stukken tegen elkaar wrijven of over elkaar bewegen is er een aardbeving.
Daarna hebben we ons opgesplitst... De groep die al kon schaken en de groep die het nog moet leren. Samen met de nieuwe olifanten leerde we de principes van het spel schaken... en wat mag en wat niet mag... We leerden vandaag al de koning, koningin, loper en toren en waar die moeten staan bij de start. De rest leren we volgende week.
klik op deze link en je komt bij alle foto's van Ötzi op de site van het museum van de Ijsman. Jammer genoeg wel in het Engels, dus best mama of papa laten helpen...
Na onze eerste olifantjesclub twee weken geleden moesten we een weekje overslaan vorige week. Geen nood, we haalden het allemaal in. We waren de vorige keer gestart met Wat is Dat in Mexico, het land van de Maïs. We hoorden de vorige keer over de Indianen... maar hoe zat dat nu precies, zijn de indianen die mannekes met pluimen op het hoofd, en wie zijn de Azteken dan en waarom noemen we hen de Indianen (de inwoners uit India dus) en niet de Amerikanen... Samen met de olifantjes fristen we ons geheugen even op en hebben we het verhaal van Colombus herverteld en zo wisten we meteen dat er vele verschillende soorten indianen zijn die elk hun eigen kledij, gewoontes, ... hebben. We keken verder naar het verhaal van Dimitri en Pieter in Mexico, we weten nu dat de Mexicaanse geschiedenis niet zo een vrolijke geschiedenis is, de Spanjaarden hebben heel wat Azteken vermoord. Dimitri werd er helemaal verdrietig van.
De leerlingen van het derde leerjaar kunnen al heel wat schaken. Ze krijgen stilaan alle grote en kleine regels onder de knie. Terwijl de ene groep schaakt is de andere groep (het tweede leerjaar) bezig met het leren van het schaken. Vorige keer leerden we al de stukken op de juiste plaats te zetten bij de start. Vandaag leerden we de verschillende stukken verplaatsen. En het paard, dat was moeilijk! Daarom hebben we met vier een spelletje paardenspringen gehouden. Iedereen begon in een hoek, je mocht alleen paardensprongen doen en de winnaar was diegene die eerst een ander paard kon slaan...
volgende week zal Yens ons alles vertellen over een vogel in zijn beestenwerk. De niet zo simpele vraag van het proefwerk gaat over ons bloed, hoe kan ons bloed voedingsstoffen vervoeren?
dit is wat ondertussen vaststaat voor volgende week en daar komt vast nog een en ander bij...