 |
|
 |
Opstart en bouwwijze Ho-Wisselstroombaan. |
Bouwwijze Marklin HO-baan, Märklin scale HO railtrack construction. |
 |
17-02-2011 |
Extra opbergruimte creëren .... |
Extra ruimte voor materiaal (een must )
Doordat we veel materiaal hebben in een modelbouw ruimte is het essentieël om alles een vaste plaats te kunnen geven. Dit maakt zoeken naar spullen dan echt overbodig. Bij een opruiming kwam ik deze zes stevige uitschuifbare bakjes tegen. Voldoende groot om al het één en het ander in op te bergen.
De bakjes en enkele balkjes zjn de basis. Extra markering op de voorkant geeft meteen een goed gebruik.
|
|
|
 |
|
ECOS 2 update 3-3-3 uitgevoerd. |
In de maand december heb ik een nieuwe update 3-3-3 op de ESU ECOS 2 gezet. Deze geeft dant volgende info aan op je Ecos 2.
|
|
Tags:ESU ECOS 2, ECOS 2 Update, ECOS 2 Update 3,3,3, Update van ECOS , Update your ECOS
|
 |
|
Viesmann 5217 S88 bezetmelder. |
Viesmann 5217 S88 bezetmelder.
Een open vraagstuk ... ? Bij gebruik van deze bezetmelders wordt een extra massa draadje gevraagd aan de zijkant van de module, overal op fora lees je dat je dit doet op je eerste module. Dus de terugmeldmodule die naar de Centrale gaat. In mijn geval een Ecos 50200 van ESU. Het draadje dat ik bedoel is dus het draadje dat rechts zit. in mijn geval is dit doorgelusd van de ene Viesmann 5217 naar de andere ... Nu is mijn vraag of dit zo hoort, want er is geen extra informatie hierover terug te vinden . Later meer over dit probleem.
|
|
Tags:Viesmann 5217, Viesmann S88, Viesmann bezetmelder, terugmelder 5217
|
 |
14-02-2011 |
Bediening PC en ESU ECOS 50200 |
Bediening PC en ESU ECOS 50200
Er werd een nieuw (voorlopig) bedienings tafel gemaakt om alles te centraliseren. Hieraan kan je rechtstaan of op een barkruk aan vertoeven. Een indruk.
Klik op de afbeelding voor een grotere foto.
|
|
|
 |
|
Klimspiraal : we komen op 0 - niveau. |
We komen op nul niveau met ons klimspiraal .... ............... eindelijk....
Het was een werk waar toch enkele maanden over gegaan zijn, de voorbereiding, het tekenen, uitleggen van de verschillende radiusen, proberen met papier en karton een model te maken en nog eens uitleggen...
Maar we zijn er ... en dat is wat telt, eigenlijk beetje opgelucht want, het was een onderschatte klus. Er kroop een bom aan tijd in en wat knutselwerk .
Het boven frame werkt een tijd terug gemaakt, let op de speciale vorm en bevestigingspunten.

Foto van het gemonteerde frame. Hiervoor heb ik een kwart van een wenteling moeten verwijderen om de aansluiting te maken langs de muur.

Foto van de aansluiting. Treinen komen dus langs de muur omhoog uit het schaduwstation.
Boven aanzicht : Bemerk de bevestiging van het frame op de draaduiteinden. 
|
|
Tags:klimspiraal, klimspiraal bouwen, gleiswendel, gleiswendel hO, gleiswendel bauen
|
 |
13-02-2011 |
Hoek van klimspiraal verwijderen. |
Een onhandige en niet bruikbare hoek zal verwijderd worden.
|
|
|
 |
03-02-2011 |
Kurk verlijmen / kleven op multiplex. |
Thuisbaan.
Kurk verlijmen / kleven op multiplex.
Voor het verlijmen van diverse diktes van kurk werden verschillende lijmsoorten geprobeerd. Natuurlijk werd ook geëxperimenteerd met houtlijm, al dan niet verdund met wat water. Echter duurt het lange tijd vooral eer het zaakje droog is en dien je achteraf nog bij te lijmen om plaatsen waar onvoldoende hechting is. Het beste resultaat was met onderstaande van Perfax. Na uitdroging zijn de kantjes goed te schuren. De lijm laat zich dus goed verwerken. Het aanbrengen doe je dus met een kleine gekartelde spatel. Deze is goed handteerbaar. Ga vooral meermaals in kruisbeweging te werk bij het aanbrengen. Reiniging : heel gemakkelijk met warm / lauw water.
|
|
Tags:kurk lijmen,perfax lijm,kurk,soorten lijm,verlijmen van kurk,kurklijm uitwassen,resten kurklijm wassen.
|
 |
|
Klimspiraal : de eindfase |
Klimspiraal : de eindfase en wat is de laatste tijd gedaan ?
* Ringleiding voorzien in het klimspiraal. * Stroomvoorziening iedere 2 meter gesoldeerd op de C-rails en aangesloten op ringleiding. * Terugmelders : inrijmelder en uitrijmelder aangesloten per wending. -Dit zorgt voor een sneller treinen verloop binnen Koploper of ander programma's. - indicatie waar je trein al zit is ook mogelijk door dit toe te passen. Want de trein doet er een tijdje over. *Klimspiraal aangebouwd aan de reeds vaste constructie. *Beweegbare wielen gedemonteerd en vaste poten geplaatst.
Overbodige hoek afgezaagd en voorzien van omlijsting.

Inrijwissels geplaatst voor het omloopspoor rond het klimspiraal.
 UIT = uitrit van het schaduwstation, alle treinen komen hier uit. IN = inrit van het schaduwstation, alle treinen komen hier in. OMHOOG = klimspiraal omhoog naar O niveau. OMLAAG = klimspiraal omlaag naar schaduwstation. OMLOOPSPOOR = klimspiraal bezet of defect, kunnen treinen omrijden en weer schaduwstation inrijden.
Eerste testen met CFL lok en panterstroepen

Zicht op de inrijstraat van het klimspiraal, inrit ingewerkt in grondplaat.

Testen van rijhoogte in het klimspiraal. Genoeg plaats om omgevallen rijtuigen te nemen.

Ruimschoots plaats voor elektrische lokomtoieven met opgeklapte panto's.

Overzicht foto met A= doorkruipruimte, hoogte 64cm. B = ringleiding C = afgezaagde hoek van 27 op 27cm. D = omloopspoor.

|
|
Tags:klimspiraal, klimspiraal bouwen, gleiswendel, gleiswendel hO, gleiswendel bauen
|
 |
|
Modelbaan - treinbaan waterpas zetten |
Om geen problemen te hebben tijdens het rangeren met losse wagons, is het een feit dat je treinbaan best vlak staat. Dit betekend waterpas erbij halen en hem om allerlei manieren leggen op je treinbaan.
 Waar nodig is draai je uw stelschroeven wat bij. De gebruikte stelschroeven :

Meer over het gebruik van deze stelschroeven vindt je in mijn begin van mijn blog, dus de oudste berichten.
|
|
Tags:treinbaan pas ,treinbaan vlak zetten, treinbaan waterpas zetten, vlakke treinbaan, stelschroeven, treinbaan hoogte regelen,treinbaan zetten, vlakke treinbaan
|
 |
|
Voeding Marklin wissels 24711 - 24712 - 24611 - 24612 |
Voeding Marklin wissels 24711 - 24712 - 24611 - 24612
De Märklin wissels zijn onderaan de wissels voorzien voor gemakkelijk extra stroom aansluitingen te solderen. Klem B = is dus de baanstroom dus de plus, gebruik hiervoor altijd rode kleur van draad. Klem O = is dus de massa dus de min , gebruik hiervoor altijd e bruine kleur.
De draad dikte die je best hanteert is persoonlijk, maar neem een draad dikte van 0,22mm². Deze koop je in de elektronicazaak voor een 9 euro voor 100mtr.
Hanteer voor de Märklin wisselaandrijvingen 74490 ook deze draaddikte voor verlenging van je bedrading doe er gepaste krimpkous over, zo heb je later geen probleem met spanningsval of happerende wissels.
Iedere wissel werd voorzien van zijn eigen stroomdraden komende van de ringleiding.
|
|
Tags:Märklin 24611,Märklin 24612,Märklin 24711,Marklin 24712,Märklin 74490,voeding wissels,draaddikte
|
 |
|
Fleischmann 87 1011 : Type 59 |
Fleischmann Type 59
Fabrikant : Fleischmann (najaar 2007) Model : 87 10 11 met Motorola - decoder. ( adres 78 ) bij Fleischmann stoomloks) Tijdperk : 3 Type : stoomlok voor het lichtere werk.
Nu ( voorjaar 2011) nog te vinden bij enkele leveranciers aan goede prijzen. -30% uitkijken dus
Lokomotief laten inrijden , een uur vooruit op halve snelheid, een uur achteruit op halve snelheid en dan een half uurtje op volle snelheid. Wat valt op : twee anti slipbandjes die verdeelt en dan nog kruislings liggen op twee assen. Dit zorgt voor een lichtjes schommelend effect. Stroomafnamen van de massa had beter gekunt, bij kruipsnelheid veel stilvallen... Stroomafname wordt nog verbetert ...
|
|
Tags:Fleischmann 871011, 871011, type 59, fleischmann type 59, 59001,59 001, Fleischmann T3
|
 |
11-01-2011 |
S88 kabel verlengen ( Viesmann 5217) |
Viesmann terugmeldmodule 5217
De Viesmann terugmeldmodule 5217 heeft standaard een kort kabeltje in zijn verpakking. Dit verbindingsbakeltje is maar amper 10cm lang. Je raad het al, tekort voor een deftige plaats te geven . Het snoer werd doorgeknipt en voorzien van een extra 40cm geisoleerde geleiders in de vorm van soepele 0,22mm draad. Een kleine krimkousje isoleert het geheel. Een extra zilverfolie tape maakt het geheel af. (foto zonder de folie)
|
|
Tags:Viesmann,terugmelder,terugmelders,5217,S88,5217 Viesmann,krimpkous
|
 |
09-01-2011 |
Klimspiraal de bouwwijze. C-rails 24530 en 24430 |
Märklin C-rails 24530 en 24430.
Even een extra tip voor de Märklin C-rails met Radius R3, R4 en de R5, namelijk de 24330, 24430 en 24530. Deze C-rails hebben soms de neiging om lichtjes naar boven te komen in de binnenkant. Indien je er eens 12 stuks van één van deze soorten neemt, dan moet je gewoon eens plat op de vloer er een cirkel mee maken die gesloten is. Je zal merken dat soms de rails wippen. Het best kan je dan om de C-rail een schroefje in draaien langs de binnenkant van je rail profiel.
Wens je te werken met verkanting dan zal je iedere rail dienen vast te schroeven ook op de buitenkant. Een foto met het gestelde probleem ...
|
|
|
 |
08-01-2011 |
Verkanting in mijn klimspiraal |
Verkanting.
Een TP3 wagon met remmershuis op het verkante spoor van het klimspiraal.
|
|
Tags:klimspiraal, klimspiraal bouwen, gleiswendel, gleiswendel hO, gleiswendel bauen
|
 |
03-01-2011 |
Klimspiraal de bouwwijze. Update: verkanting met karton. |
Verkanting met karton.
Deze wordt los onder de C-rails geschoven en gepositioneerd. Hou alvast C-rail schroeven bij de hand om de rails vast te schroeven.

Vijs de C-rail schroef vast, niet teveel kracht uitoefenen om geen breuk te hebben op de C-rail.

Voorziening in iedere lus van spanning. Rood aan de B klem van je C-rail Bruin aan de O klem van je C-rail. Groene draad voor terugmelding aan de andere massa klem van je c-rail.

Terugmelding einde en begin van een blok. Hiervoor wordt dus telkens één C-rail gebruikt.

Indicatie op de C-rail met rode verf waar ieder blok eidnigt en begint.

|
|
|
 |
02-01-2011 |
Klimspiraal de bouwwijze. Update. |
De hoek waar het klimspiraal moet komen, diende nog verder afgewerkt te worden. De plinten staan er nu ook. Ook werd er spanning voorzien voor verlichting ingewerkt in de dwarsbalk.

De volgende twee lagen ook op het klimspiraal gelegd, ter test van de hoogte. Een foto :

|
|
|
 |
31-12-2010 |
Klimspiraal de bouwwijze. Update. |
Overzicht foto klimspiraal 1.
|
|
|
 |
|
Klimspiraal de bouwwijze. Update. |
Thuisbaan. De eerste omwenteling met een stijging van 2,7% is een feit. Het plaatsen van de eerste zal later blijken dat deze de belangrijkste is. Aangezien er van dit niveau telkens de zelfde tussenhoogte geplaatst wordt. Namelijk twee sluitringen M10, één moer M10 en één grijs buisje van 8,5cm.
Een indruk :

De verkanting van het spoor, karton 1,25mm geplaatst onder de buitenrand van de C-rail.

De gebruikte karton voor de verkanting.
|
|
|
 |
01-11-2010 |
Draadeinden van klimspiraal. |
Klimspiraal gadget.
Een tijdrovend werkje van het gebruik bij draadeinden M10 (of anders maten) is het opdraaien van de moeren van bovenaan tot op de geschikte hoogte. Man man, als je dan nog een tussenring of iets anders vergeten bent kan je opnieuw beginnen.
Ergens ooit eens op het internet iets handigs gezien voor het snel opdraaien van moeren en dus wat in elkaar gestoken. Volle gas ermee !!! Wat heb je nodig : 1 buizenstop 40 à 50mm (merk dyka) 1 bout M8 lengte minimun 50 a 60 mm. 1 moer M8. Zachte klevende mousse van 2 mm dikte.


|
|
Tags:klimspiraal,klim spiraal, draadeind, niveau in klimspiraal, M10 draadeind,M8 draadeind
|
 |
|
 |
|
|
|
 |