Les 2 op de brandweerschool ben ik begonnen met vermoeidheid van de brand van vrijdagavond. We begonnen met het begrip brand van nader te bekeken. We begonnen uiteraard met de bekende vuurdriehoek: Zuurstof,warmte,brandbare stoffe,. We leerden de verschillende periodes zoals de smeulperiode, ontwikkelingsperiode,brandperiode en doofperiode Daarnaast besproken we ook deverschillende stadiums zoals het smeulstadium,vlammenstadium en het gloeistadium Verder kregen we ook te horen dat bij een vlamoverslag bij 600 °C van een onvolledige verbranding oervgaat naar een volledige verbranding. Na een korte pauze besproken we de verschillende soorten explosies en van wat de branduitbreiding van af hangt. dit is dan door de wind,aanwezigheid van brandbare materialen,structuur van het gebouw (brandmuren,brandeuren), de iindeling van de lokalen, het gedrag van de gebruiker (zijn de branddeuren steeds gesloten, worden de brandvoorkomingsmaatregelen nageleefd enz enz. De middag brak aan en het was 12u30 geworden, we kregen te horen dat het middagpauze was dat we mochten gaan eten, wij gaan zoals altijd naar de Mc Donalds en met mijn steeds terug komend zinnetje in de Mc Donals "Een middel met MC Nuggets en een ice tea aub" :lol: Na onze frietjes te hebben op te eten, reden we terug richting de brandweerschool. Eens we terug in het leslokaal waren en de lesgever aanwezig was begonnen we met het wettelijk kader i.v.m de persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM's). We kregen dit vak door de kapitein, hij vertelde ons wat de PBM's zijn voor een brandweerman en voor wat ze dienen en hun nut ervan. We begonnen met de brandweerhelm, over dat er verschillende types brandweerhelmen zijn, Rosenbauers, Gallets etc. en dan ook de verschillende types, helmen speciaal voor brandbestrijding, voor verkeersongevallen of voor wespennesten, voor wespennesten bedoel ik dan het hoofddeksel. Dan waren we gekomen aan de handschoenen, zoals hij vertelde heb je handschoenen voor ieder karwei, gewone bouwvakkershandschoenen, brandbestrijdendehandschoenen tot de handschoenen die speciaal worden gebruikt voor verkeersongevallen voor het bevrijden van geknelde personen. Over de rubberen laarzen of de speciale schoenen voor langdurige interventies, we gingen daar vlug over. meer kan je ook niet vertellen over een rubber laars. Dan was het volgend interventiekledingstuk de broek, hierin vertelde onze lesgevers over de reflectoren en de knielappen hoeveel ruimte er moet zijn tussen de 2 reflectoren enz. Dan kwamen nog de riem en de brandwerendvest. Eerst besproken we de brandwerendvest, zoals ik al zei het nut van die vest moet vooral zijn dat het brandwerend is. we besproken de verschillende kleuren van zo'n vest, dat je bvb kan zien als het een zwarte vest is dat het een brandwacht is, als het een vest is met oranje schouderstukken dat het een onderofficier is of als het heel oranje vest is dat het een officier is. toen kwamen we aan het laatste kledingstuk de riem, het ging vooral om het nut van zo'n riem bvb u bevestigen als je op hoogte werkt of als je in de korf van de elevator/ladderwagen zit. toen kwamen we aan het hoofdsstuk dat een basis is voor iemand die later bij het RISC team (Rescue In Safe Condition) zullen komen. hierin bespraken we de antivalbescherming de soorten knopen en het afdaaltoestel en enkele zekeringstoestellen. Zo zagen we in het afdaaltoestel dat er tandjes in het klemsysteem zitten, dit dient dan als men plors iets cvoor heeft dat men het eerste beveiligingssysteem niet in werking kan stellen. Na een pauze van 10 à 15 minuten keerden we terug richting het leslokaal voor het laatste deel van de lesdag namelijk de bouw van het lichaam + brandwonden en vergiftiging. We bespraken de bloedsomloop en de ademhalingsweg en de belangrijkste onderdelen van het menselijk lichaam, het hart, de hersenen, de longen enz enz. Na dat we onze hoofstukken hadden besproken mochten we eindelijk terug huiswaarts keren. Nu eenmaal aangekomen in de kazerne maakte ik alles terug klaar voor een volgende uitruk