Les 2 op de brandweerschool ben ik begonnen met vermoeidheid van de brand van vrijdagavond. We begonnen met het begrip brand van nader te bekeken. We begonnen uiteraard met de bekende vuurdriehoek: Zuurstof,warmte,brandbare stoffe,. We leerden de verschillende periodes zoals de smeulperiode, ontwikkelingsperiode,brandperiode en doofperiode Daarnaast besproken we ook deverschillende stadiums zoals het smeulstadium,vlammenstadium en het gloeistadium Verder kregen we ook te horen dat bij een vlamoverslag bij 600 °C van een onvolledige verbranding oervgaat naar een volledige verbranding. Na een korte pauze besproken we de verschillende soorten explosies en van wat de branduitbreiding van af hangt. dit is dan door de wind,aanwezigheid van brandbare materialen,structuur van het gebouw (brandmuren,brandeuren), de iindeling van de lokalen, het gedrag van de gebruiker (zijn de branddeuren steeds gesloten, worden de brandvoorkomingsmaatregelen nageleefd enz enz. De middag brak aan en het was 12u30 geworden, we kregen te horen dat het middagpauze was dat we mochten gaan eten, wij gaan zoals altijd naar de Mc Donalds en met mijn steeds terug komend zinnetje in de Mc Donals "Een middel met MC Nuggets en een ice tea aub" Na onze frietjes te hebben op te eten, reden we terug richting de brandweerschool. Eens we terug in het leslokaal waren en de lesgever aanwezig was begonnen we met het wettelijk kader i.v.m de persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM's). We kregen dit vak door de kapitein, hij vertelde ons wat de PBM's zijn voor een brandweerman en voor wat ze dienen en hun nut ervan. We begonnen met de brandweerhelm, over dat er verschillende types brandweerhelmen zijn, Rosenbauers, Gallets etc. en dan ook de verschillende types, helmen speciaal voor brandbestrijding, voor verkeersongevallen of voor wespennesten, voor wespennesten bedoel ik dan het hoofddeksel. Dan waren we gekomen aan de handschoenen, zoals hij vertelde heb je handschoenen voor ieder karwei, gewone bouwvakkershandschoenen, brandbestrijdendehandschoenen tot de handschoenen die speciaal worden gebruikt voor verkeersongevallen voor het bevrijden van geknelde personen. Over de rubberen laarzen of de speciale schoenen voor langdurige interventies, we gingen daar vlug over. meer kan je ook niet vertellen over een rubber laars. Dan was het volgend interventiekledingstuk de broek, hierin vertelde onze lesgevers over de reflectoren en de knielappen hoeveel ruimte er moet zijn tussen de 2 reflectoren enz. Dan kwamen nog de riem en de brandwerendvest. Eerst besproken we de brandwerendvest, zoals ik al zei het nut van die vest moet vooral zijn dat het brandwerend is. we besproken de verschillende kleuren van zo'n vest, dat je bvb kan zien als het een zwarte vest is dat het een brandwacht is, als het een vest is met oranje schouderstukken dat het een onderofficier is of als het heel oranje vest is dat het een officier is. toen kwamen we aan het laatste kledingstuk de riem, het ging vooral om het nut van zo'n riem bvb u bevestigen als je op hoogte werkt of als je in de korf van de elevator/ladderwagen zit. toen kwamen we aan het hoofdsstuk dat een basis is voor iemand die later bij het RISC team (Rescue In Safe Condition) zullen komen. hierin bespraken we de antivalbescherming de soorten knopen en het afdaaltoestel en enkele zekeringstoestellen. Zo zagen we in het afdaaltoestel dat er tandjes in het klemsysteem zitten, dit dient dan als men plors iets cvoor heeft dat men het eerste beveiligingssysteem niet in werking kan stellen. Na een pauze van 10 à 15 minuten keerden we terug richting het leslokaal voor het laatste deel van de lesdag namelijk de bouw van het lichaam + brandwonden en vergiftiging. We bespraken de bloedsomloop en de ademhalingsweg en de belangrijkste onderdelen van het menselijk lichaam, het hart, de hersenen, de longen enz enz. Na dat we onze hoofstukken hadden besproken mochten we eindelijk terug huiswaarts keren. Nu eenmaal aangekomen in de kazerne maakte ik alles terug klaar voor een volgende uitruk
Vrijdagavond rond 21u50 heb ik mijn allereerste echt vuurdoop beleefd. en dit op een dag waar mijn beeper niet heeft stil gestaan. Het was vrijdag de 23de, het begin van een nooit te vergeten avond/nacht. Ik was terug thuis van al die oproepen van wateroverlast rond 19u. Ik douchte me even en zoals gewoonlijk ging mijn beeper af om 20u voor een testoproep. Maar 2 uur later ging ie nogmaals af, wat niet van zijn gewoonte was. Ik keek naar het bericht en ik zag "woningbrand" staan. Ik liet meteen alles vallen en spurte naar de kazerne. eens aangekomen op de kazerne hoorde ik al dat het om een uitslaande woningbrand ging. Ik keek welke wagen er nog vertrekte en of ik mee mocht met die wagen. En ja de materieelwagen vertrekte en ik ging in de wagen zitten. Ik was helemaal van mijn melk toen ik besefte dat ik op weg was naar een uitslaande woningbrand. Eens we de brandende woning inzicht hadden was het toch voor mij even van "wow". Zoiets had ik nog nooit meegemaakt en ik wist niet goed wat ik moest doen. Ik vroeg dus aan de chef wat ik moest doen, hij zei zorg jij samen met Gilles (de andere stagair) voor de voeding naar de wagen. Na wat heen en weer van MAP2 voor slangen enz te gaan halen, begonnen we met de voedingslijnen uit te leggen. Nadat gebeurt was kon ik helpen met de aanvalslijnen mee helpen te leggen want we moesten wachten op de autopomp van lauwe. Ik mocht van de offcier van dienstchef de autopomp van lauwe gaan opvangen en ze leiden tot de plaats waar we ze nodig hadden. Mijn taak zat er deels op tijdens het blussen. Maar eens de brand was geblust kon ik opnieuw aan het werk gaan, met alles af te breken, te ontwateren, en op te rollen. Nadat alles was ontwaterd en opgerold konden we terug de kazerne vervoegen en de slangen terug uitrollen en in de droogtoren hangen. Het was al reed 0u20 toen alles terug opgeruimd was. Ik liet me nog even zien en ik ging dan terug naar huis want ik moest om 7u20 al terug op staan om naar de brandweerschool te vertrekken.
Mijn loopbaan bij de brandweer kon niet beter begonnen zijn, dan een pager die warm loopt. Het was vrijdagochtend 23 januari, een gewone dag zou je zeggen. Dus ik ga zoals gewoonlijk met de fiets nog naar school. het 1ste lesuur is rustig, zelfs te rustig, ik dacht bij mezelf "tzal een kalme dag worden". Maar schijn bedriegt, het 3de lesuur vatte zich aan. We hadden toen pneumatica als les, en ik kwas nog maar 20 minuten tijd in de les of mijn beeper ging al af voor een woningbrand in Halluin. Ik had toestemming gekregen van de directeur en de leerkracht dat ik mocht vertrekken. Ik liet meteen alles vallen, pakte mijn jaar en spurte naar mijn fiets. Een studiemeester zag me lopen en wist dat ik bij de brandweer was, dus zo vriendelijk als hij was, deed hij al de poort open. kzweer het u, op dat moment heb ik nog nooit zo hard getrapt op mijn fiets, de adrenaline stroomde door mijn lijf want het is was mijn eerste echte brand. Eens ik aangekomen was op de brandweerkazerne moest de eerste uitruk nog vertrekken, dus ik was ruim op tijd. Maar aangezien ik niet mee mag met de eerste wagen, deed ik het al wat rustiger aan, maar toen ik hoorde dat de 2de wagen mocht vertrokken (MAP2) stroomde de adrenaline terug door mijn lijf. Ik zette me klaar in de auto samen met nog een andere stagair die verlenging heeft gekregen. Eens we goed bemand waren vertrokken we richting Halluin. Maar de luitenant kwam af op onze wagen en zegde dat enkel de eerste wagen mocht vertrokken. Kdacht in mijn eigen "tendju, khad nu eens de kans om mee te gaan". Maja der komen nog wel branden waar ik uiteindelijk mee mocht. Ik vroeg een bewijsheidsbriefje voor het school en zette zo snel terug aan naar het school. De pauze was net gedaan en we vertrokken met de 3de graad richting het CC de Steiger voor een toneelvoorstelling. Ik had al zo in mijn achterhoofd dat we vroeg of laat we eens oproep zullen hebben voor wateroverlast, het regende continu door. Enja,, ik zat nog maar een uur in de toneelvoorstelling of mijn beeper ging terug af, dit maal voor wateroverlast, een kelder die zou ondergelopen zijn. Ik begaf me nu dit maal te voet, het was 2 minuten in looppas, Dit maal zette ik alles op alles om als eerstes aan te komen. éénmaal ik op de kazerne aangekomen was ik inderdaad de eerste, maar al snel volgde er een collega. Ik begaf me in de kazerne plaatse een poort op, zette de rookafzuiginstallatie in werking en de blitslichten. Daarna begaf ik me naar mijn kast en deed het volledig interventieoutfit aan. We waren met 3 brandweermannen en dat was eveneens de bezetting van de karweiwagen, dus hoe blij ik was, ik mocht mee op interventie. Eens we aangekomen waren op de plaats keken we naar de ernst van de situatie, het stelde niet veel maar om het lek te dichten dichtende we het lek zoveel mogelijk af met tape, en vroegen of de watermaatschappij zou kunnen langskomen. Na een halfuurtje was de interventie ten einde, en mocht ik naar huis terug waren, want over de middag eet ik altijd thuis. Ik begaf op school een 2de keer naar het secretariaat voor het bewijsheidsbriefje af te geven. Iemand zei me op school, als er 2 interventies vallen op 1 dag zal er heus wel een 3de of een 4de aangekoppeld zijn. En ja hij had gelijk, rond 13.45 werd ik terug opgeroepen, dit maal voor een schouwbrand. Dus heb ik dan nogmaals het school verlaten, dit maal was de poort nog niet open, en rende naar mijn vaders bureau om met zijn afstandsbediening de poort te openen. Eens aangekomen op de kazerne en nadat ik mijn interventiekledij had aangedaan, was de eerste ploeg al ter plaatse en ging het eigenlijk niet zo zeer om een schouwbrand, het was enkel wat rook dat terug geslaan was in huis. Maar toen ik in de vaste post ging mee kijken kwam er een nieuwe oproep binnen dit maal voor wateroverlast. Met de nodige manschappen sprongen we in de materieelwagen en gingen ter plaatse. het ging om spaarbekken die dreigden over te lopen. Er zat wat vuiligheid voor de riolering, maar de korporaal, onderofficieren en officieren beslisten het zo te laten omdat het anders dreigde nog over te lopen en toen maakten we het enkel erger. Nu pas werd het ernstig de ene oproep na de andere kwamen binnen voor wateroverlast, we keerden terug naar de kazerne om de aanhangwagen op te halen en te vullen met zandzakken. we vertrokken met gevulde aanhangwagen richting de huizen die dreigden onder gelopen, raar maar waar, waren het die huizen die langs de rivier lagen waarvan de spaarbekken dreigden over te lopen. We legden zandzakjes voor de deuren en poorten, en toen we net de laatste zandzak legden kregen we een oproep binnen voor een instorting. we snelden terug de wagen in en snelden met loeiende sirenes en zwaailichten ter hulp. éénmaal we aankwamen konden we niets meer doen, de eerste wagen had al het nodige gedaan en het was enkel maar werk voor de elevator. het was een stenen trap die je bovenop de daken vind die naar beneden is gekomen recht op een voertuig. We hebben terug ons werk hervat en ging terug naar de kazerne om zandzakjes bij te halen. Na wat mensen tevreden te stellen door hun huis te voorzien van zandzakken keerden we terug naar de kazerne om alles terug in orde te maken voor de volgende interventie.
23/12/09, mijn eerste keer met een brandweervoertuig op een interventie
hallo
het was maandag 19 januari rond ongeveer 10 uur dat ik opbiept werd, ik zat toen net nog in mijn burgerschool toen hij afgang. Ik heb dan snel snel een opvoeder gezocht om te vragen of ik weg mocht gaan, en inderdaad, ik mocht de kazerne vervoegen. Na wat heen en weer geloop om de schoolpoort open te krijgen begaf ik me met mijn fiets naar de kazerne. Eens aangekomen op de kazerne kreeg ik te horen dat MAP 2 mocht vertrekken, eindelijk een wagen die vertrok waarin ik mee mocht. En ja het was inderdaad juist, ik was nog maar de enige in de kazerne de autopomp zat nog niet vol, dus kon ik eindelijk mee gaan. Maar dat maakte me een beetje zenuwachtig en ik had wat problemen met mijn gordel. Ik pakte mijn helm en muts en spurte naar de wagen. Nadat ik in de wagen had gekropen vertrok die in volle vaart naar de plaats des onheils, het ging om een gasgeur/brandgeur Eens ter plaatse was er bijna niets aan de hand. Na wat wachten buiten en nadat de collega's het gebouw ventileerde en controleerden kon MAP2 inrukken Toen we allemaal terug op de kazerne waren was er appél en konden we ons interventiekledij uitdoen en ons terug klaar maken voor een volgende uitruk.
Zaterdag 17 januari was het dan eindelijk zover, de eerste les op de brandweerschool. Iedere stagair had de weekendcursus gekozen en werden toegewezen aan het lescentrum Kortrijk. Na een kleine kennismaking met de cursus en de andere cursisten begonnen we dan aan het hoofdstuk administratie. Ze zeiden al op voorhand tegen mij dat het niet zo héél leuk vak is, maar het duurde maar een dag, en als eerste les vind ik dat wel gepast. we begonnen eerst met een stukje deontologie, wat cursisten wel en niet mogen, hoeveel dat ze minimum aanwezig moeten zijn etc. bvb het vak levensreddende handelingen is een vak van 10 uur, maar dat word op 1 dag en erna nog eens 2 uren gegeven, en als je dan spijtig genoeg niet op die dag aanwezig was, word je jammer genoeg niet toegelaten tot het examen. Toen begonnen we aan de kentekens,graden enz we begonnen eerst met de schouderpassanten dan naar het uniform en als laatste het kenteken op de helm In sommige korpsen word er ook een onderscheid gemaakt op de helm tussen stagair-brandweerman en een effectieve brandwacht. Toen was het middagpauze, we hadden afgesproken dat we naar de Mc donalds zouden gaan in de Kinepolis te Kortrijk. Ik had niet zoveel trek omdat de cola nog op mijn maag draaide van eerste pauze rond 10u30. dus bestelde ik maar een kleine pak friet, met McNuggets een een ice-tea (mijn lievelingsdrank). Na onze buik rond ge eten te hebben en na wat bij gepraat te hebben besloten we terug richting het lescentra te gaan, eveneens bekend als de brandweerkazerne te Kortrijk. Na nog wat de graden te bestuderen en te weten wanneer een voertuig prioritair is en wanner niet kwamen we aan tof hoofstuk toe ..... het marcheren! Wat me opviel tijdens de eerste keer dat ze in elk korps iets anders hebben aangeleerd, bij rust ter plaatse leggen sommige stagairs hun hand op hun been, terwijl wij in Menen ons hoofd naar beneden buigen. Nadat we alle basisregels hadden geleerd, kwamen we aan het moeilijkste deel vond ik. Het in 10 tellen in een peloton staan, nuja na wat herhalingen kwam het uiteindelijk toch goed Na alles nog eens een paar keer te herhalen kwamen we aan het einde van de eerste les. Een dag om nooit meer te vergeten.
16/12/09, infobriefing van het arsenaal + drukke dag op de kazerne
hallo
Op vrijdag 16 januari, kreeg ik mijn 2de oproep op 1 dag tijd. het was een brand in een ééngezinswoning. Ik zat toen net in Kortrijk toen ik de oproep had ontvangen. Dus snelde ik zo snel mogelijk naar mijn wagen en reed zo snel mogelijk naar de kazerne. Toen ik de kazerne opreed met mijn wagen zag ik dat er geen plaats meer was, ik heb me dan maar voor een andere wagen geparkeerd. In mijn volle haast spurte ik me naar mijn kast voor mijn interventietenue aan te doen, maar toen ik bij de rest ging staan zeiden ze dat het niet meer nodig was, dat wij nog achter kwamen. De interventie was vlug afgelopen en de wagens keerden terug naar de kazerne. Ik keerde even vlug terug naar huis om mijn uitgangstenue aan te doen en mij wat op te frissen Na een kwartiertje thuis zijn, vertrok ik terug richting kazerne voor de infobriefing over de hoofdpost. Na dat we gekomen waren aan de uitleg van de beepers kwam er groot alarm binnen, versterking voor Lauwe voor een shouwbrand. De wagens vertrokken en niet veel later kwam er nog een oproep binnen voor een woningbrand. Meteen werden alle grote middelen ingezet waardoor alle manschappen weg waren. Wij trokken ons er niets van aan en gingen door met de infobriefing. het was een zeer interessante briefing/rondleiding, ik wist die dingen totaal niet, terwijl ik al 4 jaar in de kazerne rondloop. Nadat iedereen terug was van de interventies en de infobriefing was het tijd voor een deugdoende afsluiter.