Inhoud blog
  • 21/02: les 6 op de brandweerschool.
  • 14/07: les 5 op de brandweerschool
  • 7/01/09: les 4 op de brandweerschool
  • 31/01/09: les 3 op brandweerschool
  • 24/01/09: les 2 op de brandweerschool
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    mijn_brandweercarriere

    21-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21/02: les 6 op de brandweerschool.

    vandaag maar een halve theorie joepie!!
    vandaag stond er op het programma gevaren bij interventies, het aflegsysteem, ademhaling, reanimatie,bloedingen, wonden, shock, breuken en snelevacuatie. een hele boterham dus.
    we begonnen eerst met de theorie, zodat we dan 's namiddags een hele namiddag praktijk ehbo hadden.
    eerst begonnen we met de gevaren bij interventies. we zagen allereerst een gemakkelijk hulpmiddelen om de gevaren te onthouden, als je het woord REIGER neemt kan je van ieder letter iets maken bvb.
    Rook - Explosie - Instorting - Gevaarlijke stoffen - Elektriciteit - Radioactiviteit = REIGER
    we begonnen eerst met rook hij is verstikkend maar ook dikwijls giftig, het bekendste bij rook is wel de flashover en de backdraft, een flashover of vlamoverslag is dat er bvb te weinig zuurstof aanwezig is om de brandbare gassen (CO) te doen ontbranden, als men dan een ongepaste ventilatie (deur of raam openen) dan kan er een ontploffing ontstaan, deze ontploffing staat ook bekend onder de naam backdraft, een brandweerman zal een ruimte gevuld met rook nooit betreden zonder dat hij aan een backdraft of vlamoverslag te hebben gedacht en ingeschat. hierbij zal men ook altijd adembescherming gebruiken omwille van de gevaren van de rook.
    filmpje van een backdraft: http://www.youtube.com/watch?v=wpWkfMkJ0Pg&NR=1
    filmpje van een flashover: http://www.youtube.com/watch?v=wat1UXjT0JE&feature=related
    toen zagen we verschillende explosies van gasflessen een bleve
    filmpje van een bleve: http://www.youtube.com/watch?v=9jnGsZ0VP0c
    toen bekeken we de explosie van een acetyleenfles, als je het weet een acetyleenfles is nooit tot op de nok gevuld met gas, er altijd een soort van vrije ruimte, die ruimte dient voor als je u fles boven de 60°C verwarmt, dan zet uw gas uit en als die vrije ruimte ook gevuld is doordat uw gas uitzet, dan gaat u fles binnen de korste keren ontploffen.
    Na 2 uren te hebben opgelet kregen we een kwartier pauze.
    Na dat kwartier pauze begonnen we aan het instortingsgevaar, de lesgever gaf ons 1 tip mee, je moet de wind in rug hebben, want stel nu bvb er staat een muur op instorten en er is een hevige wind, als je dan met de wind in de rug staat en de muur valt om en daardoor word je zelf geen slachtoffer.
    als men ooit in een huis staat en er is een aardbeving dan zijn de sterkste punten in u huis: onder een vaste trap, in het raamkozijn, of een deuropening.
    men legde kwam toen meer en meer op het gevaar met elektriciteit, als men ooit een SO (slachtoffer) in een elektriciteitsomgeving ziet, dan moet men meteen de elektriciteit uitschakelen indien mogelijk of als er objecten zijn die tegen een elektriciteitscabine zit dan moet men per 1000Volt 10 cm afstand houden.
    als we eenmaal de gevaren van de elektriciteit gezien hadden kwamen we aan de gevaarsetiketten die je meestal ziet op de voor of achterkant van een vrachtwagen.


    het belangrijkste bij een interventie met gevaarlijke stoffen is het onderstaande bordje



    de meest gekende gevaarsidentificatienummers zijn:
    2: ontsnappen van gas ten gevolge van druk of van een scheikundige reactie
    3: brandbaarheid van vloeistoffen
    4: brandbaarheid van vaste stoffen
    5: verbranding bevordende werking
    6: giftigheid
    7: radioactiviteit
    8: corrisiviteit (bijtend)
    9: als eerste cijfer: ander gevaar
       als laatste cijfer: gevaar voor spontane hevige reactie

    de meest voorkomende stofidentificatienummers zijn:
    1170: ethylalcohol
    1202: koolwaterstoffen met een vlampunt tussen de 55 en de 100 °C
    1203: benzine
    1966: waterstof
    Nadat te hebben besproken kwamen we volgens mij een tof hoofdstuk namelijk het aflegsysteem. daaronder verstaan we het verrichten van noodzakelijke handelingen in groepsverband om blusstof (bvb water) ter verplaatsen van de plaats van opslag naar een object met behulp van slangenleidingen. citeerde de cursus.
    echt veel kan je daarover niet vertellen enkel de plaats in het voertuig en de minimale bezetting van  1 chauffeur/pompbediener P - 1 bevelvoerder B en 4 brandweermannen, onder die 4 brandweermannen zijn er dan 2 brandweermannen die de aanvalsploeg zijn (1 & 2), zij brengen het water van de wagen naar de vuurhaard,  en de 2 overige brandweermannen de waterploeg zijn, zij brengen het water naar de wagen (3 & 4).
    toen werd het middag en we gingen terug naar de McDonalds gaan eten.
    éénmaal de middag voorbij was kregen we de hele namiddag praktijk ehbo.
    We begonnen eerst met de reanimatie te herhalen, mijn enigste fout was dak ik de 112 te laat alarmeerde. ik heb dat maar pas gedaan na het kijk luister en voelen. Je moet eigenlijk de hulpdiensten alarmeren net na je de persoon hebt aangesproken, dan weet je al of hij/zij bewusteloos is of niet.
    Toen begon we begonnen we met een halskraag aan te leggen, een goede tip vond ikzelf dat je het lipje met de velcro naar binnenplooit, als je dan achter het hoofd gaat, dan is de lip met velcro niet helemaal besmeurd met vuiligheid enz.
    na de halskraag te hebben gezien op een SO die ligt en die zit kwamen we aan de vacuummatrassen, zowel voor de arm, been als voor heel het lichaam.
    voor een halskraag of een vacuummatras aan te brengen moet je minstens met 2 personen zijn, 1 die tractie geeft (wat trekt) en 1 die het dan aanbrengt.
    Eens we de vacuummatras hadden aangebracht zagen we de schepbrandcard en de bootbrancard, voor de doorgaanse ambulanceinterventies gebruiken we de schepbrancard, het is maar pas bij horizontale evacuaties of bij meerdere gewonden dat men pas de bootbrandcard inzet.
    toen mocht iedereen eens proberen, ik moet zeggen als je daar zo'n persoon moet optillen dat ongeveer 10 kilo meer weegt dan u, dat het toch nog lastig is ze.
    dan was eindelijk de pauze aangekomen, na iemand op te tillen en wat tractie te geven, krijgde daar toch dorst van ze .
    Toen ik had bijgetankt met ice-tea weliswaar, was de pauze de ten einde en het laatste deel van de dag aanvangte.
    we gingen nu een persoon assembleren met alles wat we vandaag geleerd hadden, dus een SO met een motorhelm aan, dan een halskraag aanleggen, vacuummatras voor het volledige lichaam, hem opscheppen, en dan met de brancard afvoeren.
    nadat we dat we dat éénmaal hebben gedaan, kroop daar ongeveer een halfuur in, nadat we dat een 2de keer hebben gedaan, en toen we nog wat oefenden op de verschillende onderdelen bvb motorhelm afnemen, halskraag aanleggen enz, was het einde van de les aangekomen.
    Het was ongeveer 17u30 dat de les gedaan was en we mochten terug naar onze thuisbasis vertrekken.
    nu hebben we 2 weken geen les, en dan hebben we nog 1 ochtend theorie, techniek en tactiek bij interventies en dan zeggen we vaarwel tegen de theorie en hellow tegen de praktijk - de kleine blusmiddelen en adembeschermende middelen. dat belooft alvast

    op naar de volgende les!

    Groeten K'yanni

    21-02-2009 om 00:00 geschreven door firekid4012  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)

    Archief per week
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009

    Rondvraag / Poll
    Was je geslaagd in u examens voor brw man ?
    Ja
    Nee
    niet geslaagd in school, maar wel een goed stagejaar
    een goed stage jaar, maar niet geslaagd op school
    Gebuisd
    Over heel de lijn zwak
    Bekijk resultaat


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Gastenboek
  • Hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs