Telenet doet het goed. De operationele kasstroom steeg met 264,4 miljoen euro (10%) en de gecorrigeerde vrije kastroom (dat is dat Telenet kan investeren of uitkeren aan zijn aandeelhouders), steeg met 153 miljoen euro (19%). De nettowinst steeg met 11 miljoen euro terwijl ze vorig jaar nog een verlies maakten van 11 miljoen euro.
Verder hebben ze SFR Belux overgenomen dat heeft Telenet 90.800 nieuwe klanten opgeleverd. Telenet heeft daarna wel weer 15.200 abbonnees verloor. Volgens hun laten de cijfers zien dat de concurrentie klanten wegsnoept. Zo heeft Proximus in het tweede kwartaal 17.000 klanten bijgekregen en Orange 14.500. Bij Proximus hebben ze Scarlet waar ze een lage prijs aanbieden.
Verder heeft Telenet Play Sports waarin ze nog sterk in investeren waar ze zo'n 223.100 klanten van hebben.
Mobiel doen ze het ook goed. Ze hebben de mobiele operator Ortel verkocht en door de registratieverplichting voor prepaid-gebruikers daalde het aantal actieve mobiele abonnees bij Telenet in ��n jaar met 6%. Maar het aantal postaid abonnees is gestegen met 10% namelijk 2,2 miljoen euro.
Telenet gaat blijven investeren in het aankopen van aandelen. Telenet heeft al bijna 500.000 aandelen gekocht, maar ze hebben nog wat geld over. Telenet verwacht voor 2017 een stabiele omzet en 350 tot 375 miljoen. Dat is flink meer dan de 266 miljoen van vorig jaar.
Bruno Leijnse. (2 augustus 2017). Telenet blijft aandelen inkopen tot eind 2017. Geraadpleegd op 2 augustus via http://trends.knack.be/economie/bedrijven/telenet-blijft-aandelen-inkopen-tot-eind-2017/article-normal-884047.html
Telenet in het verzet tegen toenemende concurrentie van Orange
Concurrentie
De Overheid wil nieuwe stappen zetten in de regulering van de telecommarkt. De overheid heeft de grote spelers verplicht om hun netwerk open te zetten voor concurrenten waardoor Telenet nu concurrentie krijgt van Orange. Telenet heeft al 15.000 klanten verloren het afgelopen kwartaal. John Porter, topman van Telenet, zegt dat het niet nodig is om de regelgeving nog strakker te maken. Hij zegt dat de markt goed werkt en er is een grote keuze voor de consument. Volgens hem kan je moeilijk de beste infastructuur in Europa hebben en nog eens de laagste prijs in Europa. Maar BIPT (Begisch instituut voor postdiensten en telecommunicatie) gaat hier niet akkoord mee, want zij vinden dat de grote spelers zoals Telenet en Proximus nog te machtig zijn.
Orange wil dus het netwerk van Telenet goedkoper kunnen gebruiken met name 10 euro per klant per maand willen ze minder betalen. Maar Porter vindt dat ze al een heel goede prijs betalen. Een verlaging is volgens hem niet nodig. Door deze strijd krijgen de operatoren tot half september de tijd om hun opmerkingen te geven bij een ontwerpbesluit van het BIPT.
Belga. (2 augustus 2017). Telenet in het verzet tegen toenemende concurrentie van Orange. Geraadpleegd op 2 augustus 2017 via http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170802_02999094
Telecomprijzen stijgen opnieuw veel sneller dan in de buurlanden
Uit cijfers van de Overheidsdienst Economie blijkt dat de prijzen voor telecomdiensten in ons land veel sneller stijgen dan in de buurlanden met namelijk 2,3 % in het tweede kwartaal. In onze buurlanden zijn de prijzen dan weer gedaald met 3,2% . Dit komt omdat bundels bij ons veel duurder zijn geworden door de duopolie van Proximus en Telenet. Deze zijn grote spelers en doordat ze samenwerken kunnen ze alle diensten aanbieden (vaste en mobiele telefonie, internet en televisie). Deze bundels zijn populair omdat de klanten het allemaal tezamen kunnen aankopen bij één leverancier. Kleinere spelers zoals Orange hebben het daardoor moeilijker omdat ze alleen mobiele telefonie kan aanbieden.
Het BIPT wil deze duopolie verbreken door bijvoorbeeld Orange lagere prijzen te late betalen aan Telenet. Volgens het BIPT is dit beter voor de marktprijzen en op die manier zal Orange de kans krijgen om meer de markt te kunnen veroveren. Steven Rombaut. (1 augustus 2017). Telecomprijzen stijgen opnieuw veel sneller dan in de buurlanden. Geraadpleegd op 1 augustus via http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.3037400
Het mediabedrijf Sanoma heeft het slecht gedaan dit jaar. In het eerste kwartaal hebben ze een verlies gemaakt van ruim 372 miljoen euro. In het tweede kwartaal hebben ze in totaal 50,8 miljoen euro winst geboekt, dat is 47,6% minder vergeleken met vorig jaar. Dit kwam door de daling van de inkomsten uit televisiereclames. Sanoma blijft positief en verwacht dat de omzet in heel 2017 stabiel zal blijven en dat het bedrijfsresultaat hoger zal zijn dan 10%.
Belga. (2017). Winst Sanoma bijna gehalveerd van destandaard.be. Geraadpleegd op 25 juli via http://www.standaard.be/cnt/dmf20170725_02986340
John De Mol heeft het Nederlandse televisiebedrijf SBS volledig overgenomen. De Autoriteit Consument en Markt gaf daarvoor de toestemming. Volgens de toezichthouders zijn er geen nadelige gevolgen voor consumenten en adverteerders. Het bedrijf Talpa dat ook van De Mol is heeft de rest van het Finse Sanoma overgenomen. Talpa betaalde 237 miljoen euro daarvoor. De Mol wilt nog de Telegraaf Media Groep overkopen en wil zo een breder mediaconcern oprichten. De Mol is al eigenaar van Radio 538, Veronica en Sky Radio. Belga. (2017), SBS in Nederland is definitief van John de Mol. Opgehaald op 19 juli 2017 via http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/media/1.3028261
Jo Van Crombruggen Head of Marketing van Eleven Sports Belgium
Jo van Crombruggen was voorheen marketing director bij Medialaan, SBS Belgium en Mediahuis en wordt nu Head Of Marketing bij Eleven Sports Belgium. Hij zal ook rapporteren aan de managing director voor Belgi� en Luxemburg. Hij heeft tal van ervaring opgedaan tijdens succesvolle projecten voor o.a. Telenet, Proximus en Colruyt. Eleven Sports is heel blij met zijn komst. Ze hopen dat ze op die manier verder zullen groeien.
(2017). Jo Van Crombruggen Head of Marketing van Eleven Sports Belgium. Geraadpleegd op 18 juli via http://www.tv-visie.be/nieuws/belgie/jo-van-crombruggen-head-of-marketing-van-eleven-sports-belgium_84639/
VRT heeft vorig jaar voor 75,59 miljoen euro besteld aan programma's buitenshuis. 60 miljoen hebben ze besteed in de productiesector en de overige 16 miljoen hebben ze gegeven aan facilitaire bedrijven die zorgen voor technische ondersteuning bij het maken van programma's. Ze hebben meer geïnvesteerd in documentaires en fictie, namelijk 3,85 miljoen euro aan documentaires en 17,04 miljoen euro aan fictie.
Jan Debackere. (17 julie 2017). VRT investeert opnieuw meer in externe producties. Geraadpleegd op 17 juli via https://www.demorgen.be/tvmedia/vrt-investeert-opnieuw-meer-in-externe-producties-b9b47d5e/
Roularta neemt marketingbedrijf Bright Communications over
Roularta neemt alle aandelen over van bvba Bright Communications en bvba Communications Antwerpen. Het is een multimediamerk dat gekend is voor Sterck. Sterck is in 2013 opgericht door Geert Brouwers en Stijn Bonroy. Sterck organiseert onder andere evenementen en ze geven ook verschillende magazines uit zoals 5 jaar het Sterck-magazine, 2 keer per jaar een lifestylemagazine en 4 keer per jaar de magazine "Bouwcampus". Daarnaast bieden ze ook marketingoplossingen aan bedrijven in Antwerpen en Limburg. Sterck heeft een omzet van 3 miljoen euro met maar 9 medewerkers in dienst. Roularta is van plan om deze omzet te verhogen door Sterck ook te lanceren in de andere Vlaamse provincies.
Belga. (2017), Roularta neemt marketingbedrijf Bright Communications over. Opgehaald op 7 juli 2017 via http://trends.knack.be/economie/bedrijven/roularta-neemt-marketingbedrijf-bright-communications-over/article-normal-875423.html
Flair, Libelle, Feeling en vtwonen van Sanoma bieden reeds multimediale content aan op verschillende online en sociale platformen. Sanoma gaat verder met deze digitalisering en start met Virtual Reality storytelling door samen te werken met Nuvia. Het Google Digital News Iniative steunt het project met 300.000 euro. Maw er wordt een platform ontwikkeld voor de journalisten zodat zij inhoud kunnen ontwikkelen met 3D, 2D en audio zoals bijvoorbeeld 360°-beelden.Na de zomer dit jaar zullen de eerste reportages verschijnen en lezers moeten een Virtual Reality-bril dragen om deze verhalen te kunnen volgen.
Frederik De Swaef, hoofdredacteur van Flair, wil op deze manier hun lezeressen een nieuwe ervaring bieden.
Goedele Soetemans. (6 juli 2017). Sanoma start met Virtual Reality storytelling. Geraadpleegd op 6 julie 2017 via http://www.sanoma.be/nl/nieuws/detail/22440/sanoma-start-met-virtual-reality-storytelling