ALLE 9LICHAMEN CRASH SCHIPHOL GEBORGEN: DODENTAL STAAT VOORLOPIG OP 9
Alle lichamen uit wrak geborgen
Alle negen lichamen van de mensen die om het leven kwamen door de vliegtuigcrash op Schiphol zijn geborgen.
videoVideo's
ALLE LICHAMEN UIT WRAK GEBORGEN
fotoFoto
Grafische animatie van vlucht TK 1951video
Interview met burgemeester Haarlemmermeervideo
Reactie premier Balkenendevideo
Alle lichamen uit wrak geborgen
Gegevens
Dat zei burgemeester Weterings van Haarlemmermeer op een persconferentie. Over de identiteit van de slachtoffers wilde hij niets zeggen. Waarschijnlijk wordt daar pas morgen in de loop van de dag meer over gemeld. De passagierslijst wordt vergeleken met gegevens die bekend zijn bij de ziekenhuizen en plaatsen waar slachtoffers opgevangen zijn. "Zorgvuldigheid staat voorop en de familie moet eerst in kennis worden gesteld", aldus Weterings.
Piloten
De zwarte doos met vluchtgegevens is inmiddels ook terecht. De gegevens hiervan worden gebruikt in het onderzoek naar de oorzaak van de ramp. Het is op dit moment nog niet duidelijk hoe de ramp heeft kunnen gebeuren. Normaal wordt de piloten gevraagd wat er vooraf ging aan een crash. Maar in dit geval zijn er drie bemanningsleden in de cockpit overleden en is het dus maar de vraag of één of meerdere piloten het ongeluk overleefd hebben.
Hulpverleners
Burgemeester Weterings bedankte de hulpverleners voor hun inzet. Hij zei dat de eerste hulp was verleend door bewoners en automobilisten die over de A9 reden. In totaal zijn er zo'n 750 hulpverleners actief geweest in verband met de ramp.
9DODEN 86ZWAARGEWOND: ALLE 3 DE BEMANNINGSLEDEN ZIJN DOOD
Negen doden en 86 gewonden bij crash Schiphol
HLN update Bij de crash van het toestel van Turkish 3BEMANNING LEDEN ZIJN DOOD Airlines in de buurt van Schiphol zijn 9 doden (3 bemanningsleden en 6 passagiers) en 86 gewonden gevallen. Zes gewonden verkeren nog in levensgevaar. In totaal waren 134 passagiers aan boord van het gecrashte vliegtuig. Over de identiteit van de slachtoffers worden nog geen mededelingen gedaan. Vermoedelijk gebeurt dat pas morgen.
Onderzoek
Turkish Airlines-vlucht 1951, een Boeing 737-800 met 127 passagiers en 7 bemanningsleden aan boord, was op weg van Istanboel naar Amsterdam toen het op enkele honderden meters van de landingsbaan neerstortte en in drie stukken brak. Over het aantal doden rees direct na de crash onduidelijkheid, omdat Turkish Airlines ten onrechte meldde dat iedereen de ramp had overleefd. Wat er precies gebeurd is, is nog altijd niet duidelijk. De zwarte dozen van het vliegtuig zijn gevonden en er is een onderzoek gestart. Een team heeft op de plek van het ongeluk enkele sporen veilig gesteld. Het onderzoeksteam vraagt getuigen zich te melden om een beter beeld te krijgen van wat er precies is gebeurd.
Te laag
Een getuige zag vanuit zijn auto hoe het vliegtuig aan kwam vliegen richting landingsbaan. Volgens hem vloog het toestel echter veel te laag en probeerde het weer hoogte te maken om niet op de snelweg terecht te komen. "Maar het toestel had te weinig vaart, waarop het naar beneden plofte." De neus brak volgens de getuige direct af. De motoren braken af en schoten door, het volgende weiland in. Intussen gaan de geruchten de ronde dat het vliegtuig te weinig kerosine aan boord zou gehad hebben. Een andere mogelijke oorzaak die is genoemd is het uitvallen van beide motoren. Dat zou verklaren waarom het vliegtuig uit de lucht viel.
Modderig weiland
Volgens een woordvoerder van de pilotenbond International Federation of Airline Pilots Association zijn er geen aanwijzingen dat het vliegtuig niet genoeg brandstof aan boord had. Het feit dat het in een modderig weiland terechtkwam, heeft volgens hem het aantal slachtoffers flink beperkt doordat de klap deels werd opgevangen en geen brand uitbrak nadat de brandstoftanks waren gescheurd. De piloot heeft volgens de onderzoekers geprobeerd zo lang mogelijk in de lucht te blijven, heeft uiteindelijk alle snelheid verloren en is letterlijk uit de lucht gevallen. Het toestel heeft ook geen lang spoor in het weiland getrokken.
Mortuarium in luchthaven
De gewonden zijn naar verschillende ziekenhuizen in de buurt gebracht. Voor de nabestaanden is op de luchthaven een mortuarium ingericht. In het gewone mortuarium van de luchthaven is immers slechts plaats voor twee lichamen.
Familieleden aangekomen
Deze avond is een vliegtuig met 67 familieleden en kennissen van slachtoffers aan boord van Istanboel naar Amsterdam gevlogen. Zij worden opgevangen door psychologen en andere deskundigen. Met de hulp van de verwanten zal ook de identiteit van een aantal dode en gewonde slachtoffers moeten worden bevestigd.
Passagierslijst
De Turkse nieuwszenders CNN Türk en NTV hebben de passagierslijst van het gecrashte toestel op hun websites gepubliceerd. Op de lijst staan ook Nederlandse namen. Buitenlandse Zaken gaat nog na of er Belgische passagiers op het vliegtuig zaten. "We moeten nagaan of sommige passagiers geen dubbele nationaliteit hebben. De lijsten die gepubliceerd werden, zijn niet compleet. Dat maakt het zoekwerk moeilijker."
Geen luchtverkeer
Op Schiphol was kort na de crash nog maar beperkt vliegverkeer mogelijk. Een achttal vliegtuigen werd omgeleid via Brussels Airport in Zaventem. Schiphol was niet lang dicht. Na een korte tussenstop vlogen de toestellen door naar Nederland. Slechts 18 vluchten moesten geannuleerd worden. Ongeveer 35 vluchten moesten uitwijken naar andere luchthavens. Hoeveel vluchten vertraging hebben opgelopen, kon een woordvoerster niet zeggen. Er is inmiddels weer voldoende capaciteit om alle vliegtuigen die moeten binnenkomen en vertrekken, te verwerken.
Informatienummers
Voor mensen buiten Nederland die vragen hebben over de crash is een speciaal infonummer geopend: 0031/23/567 63 78. Voor Turks sprekende mensen: 0031/23/567 63 75. De Nederlandse ambassade in Turkije heeft intussen in nauwe samenwerking met de lokale autoriteiten een speciale visumregeling uitgewerkt, zodat familieleden van slachtoffers zo snel mogelijk kunnen afreizen naar Nederland.
Niet onbesproken
Turkish Airlines is geen onbesproken vliegtuigmaatschappij. Sinds 1973 verloor de maatschappij tien vliegtuigen bij ongelukken, waarbij in totaal 844 mensenlevens verloren gingen. De directeur van Turkish Airlines liet weten dat de piloot van het toestel, Hasan Tahsin, een voormalig piloot bij de luchtmacht was, en zeer ervaren. (belga/novum/mvl/ka/bf/dea)
9DODEN EN 86 ZWAAR GEWONDEN: SCHIPHOL: Ernstig
Zes van de gewonden zijn er zeer ernstig aan toe, 25 anderen hebben 'behoorlijke' verwondingen. Van 31 mensen moet de aard van hun verwondingen nog worden vastgesteld. De 80 gewonden zijn overgebracht naar elf ziekenhuizen in de regio.
Bemanning
Onder de overledenen zijn zeker drie bemanningsleden. Verschillende bronnen melden dat twee piloten van het toestel overleden zouden zijn. De loco-burgemeester van Haarlemmermeer bevestigt dat nog niet. Op dit moment wordt de passagierslijst geanalyseerd om duidelijk te krijgen wie er precies aan boord waren.
128 passagiers
Het ongeluk gebeurde rond 10:30 uur. Een Boeing 737 van Turkisch Airlines was vanuit Istanbul op weg naar Amsterdam. In het vliegtuig zaten 128 passagiers en zeven bemanningsleden. Zo'n 600 meter voor de landingsbaan, de Polderbaan, crashte het langs de A9 bij Rottepolderplein.
Ziekenhuizen
Na de crash op een modderige akker, brak het toestel in drie stukken. Het vloog niet in brand. De hulpverlening kwam snel op gang. Gewonden werden op brancards en met rupsvoertuigen afgevoerd naar ambulances. Ze werden in verschillende ziekenhuizen in de regio opgevangen.
Oorzaak
Wat de oorzaak is van de crash, is nog niet bekend. Experts doen daar onderzoek na. Ook mr. Pieter van Vollenhove van de Raad voor de Verkeersveiligheid is ter plekke. Turkish Airlines staat overigens niet op de zwarte lijst van vliegtuigmaatschappijen.
Familieleden
Turkish Airlines meldde in eerste instantie dat iedereen aan boord het ongeluk had overleefd. Later worden de eerste lichamen geborgen. Familieleden op Schiphol verkeerden in angst en werden naar een sporthal in Badhoevedorp gebracht. De overlevenden van het vliegtuigongeluk en familieleden zijn inmiddels herenigd. Op internet is een condoleanceregister geopend ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de ramp: www.condoleance.nl.
Kaartje
NOG GEEN MEER NIEUWS SCHIPHOL: 90 DODEN EN 86 ZWAARGEWONDEN
BENELUX: SCHIPHOL COMPLICATIE Negen doden en 80 gewonden bij crash Schiphol
HLN update Tijdens een nieuwe persconferentie werd bevestigd dat er 9 doden en 80 gewonden vielen bij de crash van het toestel van Turkish Airlines in de buurt van Schiphol. Zes gewonden verkeren nog in levensgevaar. Momenteel bevinden zich nog drie bemanningsleden in de cockpit. Niemand wilde bevestigen dat de piloot en de co-piloot zijn omgekomen. Over de nationaliteit van de slachtoffers is nog niets bekend. Om 19u15 volgt een nieuwe persconferentie.
Onderzoek
Turkish Airlines-vlucht 1951, een Boeing 737-800 met 127 passagiers en 7 bemanningsleden aan boord, was op weg van Istanboel naar de luchthaven van Amsterdam toen het in de buurt van de Polderbaan neerstortte. Wat er precies gebeurd is, is nog altijd niet duidelijk. Plaatsvervangend burgemeester Michel Bezuijen wil niet zeggen of de zwarte dozen van het vliegtuig al gevonden zijn. In ieder geval is de Onderzoeksraad voor Veiligheid bezig met een onderzoek. Een team is naar de plek van het ongeluk gegaan en heeft enkele sporen veilig gesteld. Bovendien vraagt de raad aan getuigen zich te melden om een beter beeld te krijgen van wat er precies is gebeurd. Foto's en video's zijn ook welkom.
Te laag
Een getuige zag vanuit zijn auto hoe het vliegtuig aan kwam vliegen richting landingsbaan. Volgens hem vloog het toestel echter veel te laag en probeerde het weer hoogte te maken om niet op de snelweg terecht te komen. "Maar daar had het toestel te weinig snelheid voor, waarop het naar beneden plofte." De neus brak volgens de getuige direct. De motoren braken af en schoten door, het volgende weiland in. Intussen gaan de geruchten de ronde dat het vliegtuig te weinig kerosine aan boord zou gehad hebben. Een andere mogelijke oorzaak die is genoemd is het uitvallen van beide motoren. Dat zou een verklaring zijn voor de manier waarop het vliegtuig uit de lucht viel.
Modderig weiland
Volgens een woordvoerder van de pilotenbond International Federation of Airline Pilots Association zijn er geen aanwijzingen dat het vliegtuig niet genoeg brandstof aan boord had. Het feit dat het vliegtuig in een modderig weiland terechtkwam, kan er volgens hem toe bij hebben gedragen dat er niet nog meer slachtoffers zijn gevallen. Hierdoor zou een deel van de klap zijn geabsorbeerd. Ook is hierdoor mogelijk geen brand uitgebroken nadat de brandstoftanks waren gescheurd. De piloot heeft volgens de onderzoekers geprobeerd zo lang mogelijk in de lucht te blijven, heeft uiteindelijk alle vaart verloren en is letterlijk uit de lucht gevallen. Het toestel heeft ook geen lang spoor in het weiland getrokken.
Mortuarium in luchthaven
Alle overlevenden zijn naar verschillende ziekenhuizen in onder meer Hoofddorp, Haarlem, Amsterdam, Alkmaar, Leiden en Utrecht gebracht. Voor de nabestaanden is op de luchthaven een mortuarium ingericht. Dat is nodig aangezien er in het gewone mortuarium van de luchthaven slechts plaats is voor twee lichamen.
Passagierslijst
De Turkse nieuwszenders CNN Türk en NTV hebben ook de passagierslijst van het gecrashte toestel op hun websites gepubliceerd. Op de lijst staan ook Nederlandse namen. De federale overheidsdienst (FOD) Buitenlandse Zaken gaat nog na of er Belgische passagiers op het vliegtuig zaten. "We kunnen op dit moment bevestigen noch ontkennen dat er Belgen aan boord waren van het toestel", zegt woordvoerster Delphine Colard van Buitenlandse Zaken. "We moeten nagaan of sommige passagiers geen dubbele nationaliteit hebben. De lijsten die gepubliceerd werden, zijn niet compleet. Dat maakt het zoekwerk moeilijker."
Geen luchtverkeer
Op de Polderbaan is voorlopig geen verkeer mogelijk omdat men volop met het onderzoek bezig is. De A9 tussen Amstelveen en Alkmaar, die eerder vandaag in beide richtingen afgesloten was, is nu gedeeltelijk open. Op de luchthaven zelf was nog maar beperkt vliegverkeer mogelijk. Een achttal vliegtuigen werd omgeleid via Brussels Airport in Zaventem. Schiphol was niet lang dicht. Na een korte tussenstop vlogen de toestellen door naar Nederland.
Informatienummers
Familieleden van passagiers worden opgevangen in het sportcentrum De Wildenhorst in Badhoevedorp, een dorp nabij Amsterdam. Voor mensen buiten Nederland die vragen hebben over de crash is een speciaal infonummer geopend: 0031/23/567 63 78. Voor Turks sprekende mensen werd een aparte lijn geopend en is dat 0031/23/567 63 75.
Niet onbesproken
Turkish Airlines is geen onbesproken vliegtuigmaatschappij. Sinds 1973 verloor de maatschappij tien vliegtuigen bij ongelukken, waarbij in totaal 844 mensenlevens verloren gingen. Turkish Airlines Vlucht 981, die op 3 maart 1974 in Frankrijk verongelukte, was voor de vliegtuigramp van Tenerife het zwaarste vliegtuigongeval ooit. Alle 333 passagiers en 12 bemanningsleden kwamen toen om het leven. Het laatste ongeluk waarbij de maatschappij was betrokken was op 8 januari 2003. (belga/novum/mvl/ka)
25/02/09 16u50
* Lees ook: "Typische crash voor toestel dat baan niet haalt"
* Lees ook: Boeing onlangs nog in onderhoud
* HLN TV: Vliegtuigcrash Schiphol: 9 doden
* Lees ook: Passagierslijst van het gecrashte toestel op Schiphol
* Lees ook: Turkish Airlines stond nooit op zwarte lijst
* HLN TV: Vliegtuigcrash Schiphol: verslag van een ooggetuige
* Lees ook: De tien gevaarlijkste landingsbanen ter wereld
* Lees ook: Overzicht van vliegtuigongelukken in Nederland
mailIcon Mail een vriend(in) printIcon Printversie
Aan het laden ...
Aan het laden ...
Jouw mening telt!
Deel jouw mening met meer dan 400.000 HLN-bezoekers
* algemene voorwaarden en gedragscode
* Reageer op dit artikel
Aan het laden ...
Aan het laden ...
1 van 4 volgende
75 reacties
Filip De Winter,
Mijn medeleven aan de getroffen families. Ik vind het erg dat men niet wacht op het onderzoek. Men zgt nu dat die luchtvaartmaatschappij slecht is. Is zeker niet waar. Het is een moderne luchtvaartmaatchappij met heel goei service. Waarom begint men nu pas zoiets te zeggen? Hoe moeten de slachtoffers en hun familieleden zich voelen bij het lezen van zoveel negatiefs? Misschien ligt de fout wel bij Schiphol. Bij het landen krijgen de piloten instrukties zoals vlieghoogt e.d.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 18u47
a lady named snoopy, Kortrijk
heel veel sterkte en mijn medeleven voor de familes die iemand heeft verloren bij dit ongeval. en voor alle specialisten hier, wacht eerst het onderzoek af voordat je hierop gaat reageren.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 18u21
jos comartins,
ik kan over turkish airlines geen enkel slecht woord zeggen.stipt,vriendelijk,en service dik in orde.ook wat betreft hun vertegenwoordiging in brussel dikke lof.samen met chezh irlines bij de besten van europa,met chezh airlines dik aan de kop.daar kunnen alle andere europese maatschappijen een dikke punt aan zuigen,ook wat hbun personeel op de praagse luchthaven betreft "chapeau"
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 18u17
Jos Van Espen, George
Ik moet hierbij vermelden dat er volgens mij en mijn echtgenote niks is aan te merken op de diensten en vliegtuigen van Turkish Airlines! Wij zijn al meerdere keren van Brussel via Istamboel naar Zuid Afrika gevlogen en nooit hebben wij klachten gehad! Vriendelijke service, behulpzaam enz... Het enige jammerlijke is in Istamboel de lange tussentijd (8 uren) maar dat heeft niks te maken met dit.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 18u14
De man van, Melle
Wel veel vliegtuigen die vallen de laatste tijd.. Tzal wel toeval zijn zeker, sterkte aan de families van de slachtoffers!
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 18u12
Gunther Nuijten, Merksem
Mijn medeleven aan de slachtoffers in elk geval. Turkish Airlines, wat men ook beweert, is officieel de minst veilige Europese luchtvaartmaatschappij, als je Turkije tot Europa rekent, dat staat zwart op wit. Sinds 1959 is dit de 14de Turkish airlines vlucht die fataal afloopt. Deze maatschappij heeft ook procentueel gezien (te)veel 'incidenten zonder fatale afloop'.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 18u06
Karel Dubois, Kortrijk
Geen brand uitgebroken en net de baan niet halen - ik ben bijna zeker dat dit toestel zonder brandstof zat. Weer een gevolg van de besparingsmaatregelen. De crew wordt tegenwoordig opgedragen om niet vol te tanken maar net genoeg, immers meer gewicht kost extra. Een verkeerde calculatie kan dan zware gevolgen hebben. Hoeveel mensenlevens moet de prijsoorlog in de vliegerij nog kosten ?
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u48
sarah donk, Herzele
Ja, tuurlijk zijn de turken lief... mijn vriend woont in turkije en ik heb er een tijdje geleefd en ze zijn daar heel lief. Maar sorry, ik heb het liefst zo weinig mogelijk te maken met turkish airlines, zoals ik al zei. Ik kan maar eerlijk zijn hoe ze mij behandeld hebben. Zowieso blijft dit erg en zal dit nog even in ons hoofd blijven hangen, de schrik zal er de volgende keer wel bij mij in zitten. sterkte aan iedereen
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u31
Gökmen K., Genk
Ik denk dat er vermogenverlies was aan de motoren net voor de landing,het vliegtuig is dus letterlijk als een baksteen uit de lucht gevallen, het is een wonder in mijn ogen dat er zoveel overlevenden zijn.Heel veel respect voor de bemanningsleden dat ze nog op de weiland zijn gecrasht.Mijn innige deelneming voor de famillies van de slachtoffers . P.s Turkish airlines is de veiligste maatschapij in Turkije en ze hebben meerdermaal controles gehad op veiligheid en ze staan niet op de zwarte lijst
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u29
PATRICK BOSTOEN, overijse
Het had nog veel erger kunnen zijn indien het toestel niet in een weiland terecht gekomen was .Veel sterkte aan nabestaanden en slachtoffers
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u25
gerry de jonghe, Belsele
de boeing 737-800 kan max 12 jaar oud zijn want de eerste vlucht van dit type dateert van juli 97 . en is veruit de veiligste. van dit type zijn er nog maar, spijtig genoeg, 6 gecrashed
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u19
Serge Vander Jeught, Gent
Spijtig voorval voor deze drukke luchthaven.Ik zie dat het om een Boeing 737-type 800 gaat, dus een modern en recent vliegtuig.Dat de beide motoren uitvielen kan wijzen op een bird-crash of, en dat lijkt mij vrijwel uitgesloten, een toevoerstop van brandstof.Maar vliegen is nog steeds veiliger dan wat ook
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u08
jo blo, Wevelgem
hmm.... Volgens mij is men zonder kerosine gevallen. . Aan de motoren is duizdelijk te zien dat ze stilstonden bij de crash en brand was er ook niet.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u05
A C, Brasschaat
Ik kan de lovende reacties ivm Turkish Airways alleen maar beamen: moderne vloot, zeer vriendelijk meertalig personeel en bekwame piloten. Ik ben maar 3 keer écht bang geweest, en dat was toen ik met oude roestbakken vloog van Philippine Airlines, Aeroflot en Air Madagascar.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 16u37
Turk Turk, Genk
Turkish airlines is de enige maatschappij die ik vertrouw in Turkije, vlieg alleen met hen. . laten we maar eerst afwachten wat de precieze oorzaak is.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 16u24
Kemal Calik, Oudenaarde
respect aan de overledenen en de families die in rouw zijn, de dodental is al 15 geworden.een beetje respect aub
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 16u23
M. Van Puyenbroeck, Hamme
Op de commerciële zender in NL van iemand die in het vliegtuig zat: Tot 10 - 15 seconden voor de crash was er niets abnormaal te merken. Beide motoren zijn tegelijk uitgevallen en het vliegtuig is beginnen zweven om uiteindelijk na de crash in de modder tot stilstand te komen. De zwaargewonde slachtoffers en doden zouden links voor in het toestel hebben gezeten. De lichamen van de piloten bevinden zich nog steeds in de cockpit.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 16u22
ismail C, Hasselt
volgens de laatste berichten zijn er 3 medewerkers gestorven en 7 passagiers. onder de 3 medewerkers zijn 2 piloten , wie de 3 e is is nog niet duidelijk.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 16u22
i c, Heusden-Zolder
ik lees hier veel dat het toestel maar 2 jaar oud was . de turkse premier heefd gezegd dat dit toestel van 2002 was en dat de onderhoudsbeurten tijdig werden uitgevoerd en de laatste was nog in december . waarschijnlijk was er vogels in de motoren gezogen luiden het op de turkse zenders . ik heb ook verschillende keren gevlogen met Turkisch Airlines en ik kan u garanderen dat ze heel goeie en nieuwe vliegtuigen hebben . de laaste 10 jaar wordt er heel veel in geinversteerd (wel spijtig v/h ongev
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 15u59
Noene Antw, Geel
Zwaplans 1°, zaventem: wat u iemand verwijt, namelijk te steriotyperen, doet u zelf door uw laatste zin. BTW hier zitten ze idd opgesloten bij jullie lopen ze waarsch nog los :) . @ Kristph D: een onterechte opmerking en getuigt van weinig goede smaak.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 15u56
1 van 4 volgende
Negen doden en 80 gewonden bij crash Schiphol
Negen doden en 80 gewonden bij crash Schiphol
HLN update 75 reacties Bij de crash van het toestel van Turkish Airlines in de buurt van Schiphol zijn 9 doden en 80 gewonden gevallen. Zes gewonden verkeren nog in levensgevaar. Drie bemanningsleden bevinden zich nog steeds in de cockpit. Niemand wilde bevestigen dat ...
* Lees ook: "Typische crash voor toestel dat baan niet haalt"
* Lees ook: Boeing onlangs nog in onderhoud
* HLN TV: Vliegtuigcrash Schiphol: 9 doden
* Lees ook: Passagierslijst van het gecrashte toestel op Schiphol
* Lees ook: Turkish Airlines stond nooit op zwarte lijst
* HLN TV: Vliegtuigcrash Schiphol: verslag van een ooggetuige
* Lees ook: De tien gevaarlijkste landingsbanen ter wereld
* Lees ook: Overzicht van vliegtuigongelukken in Nederland
Meisje dat zelfmoord pleegde redt leven van zes anderen
4 reacties Meisje dat zelfmoord pleegde redt leven van zes anderen
Een 15-jarig meisje dat zelfmoord pleegde, heeft toch nog het leven van zes anderen gered. Enkele weken geleden vertelde Faye Loughrey aan haar vader dat dat ze graag haar organen zou afstaan als ze ooit zou sterven. Nu de tiener er thuis een ...
Twee doden bij lawine in Oostenrijk, veel wegen dicht
Twee doden bij lawine in Oostenrijk, veel wegen dicht
Twee Oostenrijkers die sinds gisteren vermist waren, zijn dood teruggevonden onder een sneeuwlawine bij Wattens, in de Oostenrijkse deelstaat Tirol. De twee bedienden van een elektriciteitscentrale, die 36 en 49 jaar oud waren, waren op pad om ...
* Lees ook: Oostenrijkers drinken meer bier dan Duitsers
* HLN TV: Sneeuwpret voor skiërs, sneeuwellende voor auto's
Obama pakt uit met leenfonds voor consumenten en KMO's
Obama pakt uit met leenfonds voor consumenten en KMO's
HLN update 7 reacties De Amerikaanse president Barack Obama gaat een fonds oprichten ter financiering van leningen aan consumenten en kleine ondernemingen om de Amerikaanse economie uit het slop te helpen. Dat heeft hij aangekondigd tijdens zijn eerste toespraak ...
* Lees ook: Obama draagt Locke voor als minister van Handel
* Lees ook: Terugtrekking uit Irak binnen 16 maanden "haalbaar"
* Lees ook: Clooney wil dat Obama werk maakt van vrede in Darfoer
* Lees ook: Murdoch biedt excuses aan voor Obama-cartoon
* Lees ook: Obama op het matje om dure presidentiële helikopters
Baby gewond bij schietpartij op Mardi Gras in New Orleans
2 reacties Baby gewond bij schietpartij op Mardi Gras in New Orleans
De traditionele viering van de carnavalafsluiter Mardi Gras in de Amerikaanse stad New Orleans is zwaar opgeschrokken door een vreselijke schietpartij. Naar het einde toe van de wereldberoemde carnavalstoet werd er plots geschoten door twee ...
* HLN In beeld: Carnaval in Rio de Janeiro
* Lees ook: Popverbranding beëindigt Aalst carnaval 2009
* Lees ook: Braziliaanse president Lula strooit met condooms
* Lees ook: Vuurwerkbom verwondt peuter bij carnavalstoet
* Lees ook: Naakte carnavalqueen pronkt met Obama-bodypaint
* Lees ook: Peuter (2) schiet broer (9) dood
Obama wil met belastingskrediet huizenmarkt vlot trekken
Obama wil met belastingskrediet huizenmarkt vlot trekken
Het Amerikaanse ministerie van Financiën heeft bekendgemaakt dat voortaan een belastingskrediet van 8.000 dollar aangevraagd kan worden bij de aankoop van een eerste woning. Het gaat om een van de maatregelen van president Barack Obama en ...
* Lees ook: Obama draagt Locke voor als minister van Handel
* Lees ook: Obama pakt uit met leenfonds voor consumenten en KMO's
* Lees ook: Amerikanen binnen de twee jaar weg uit Irak
Charles Michel bezoekt vluchtelingenkamp in Burundi
Charles Michel bezoekt vluchtelingenkamp in Burundi
Oppositieleider Madagaskar zet gesprekken met president stop
Oppositieleider Madagaskar zet gesprekken met president stop
* Lees ook: Eerste ontmoeting in Madagaskar tussen rivalen
* Lees ook: Bezetting ministeries Madagaskar beëindigd
* Lees ook: Oppositie bezet ministeries Madagaskar
Obama draagt Locke voor als minister van Handel
2 reacties
* Lees ook: Gary Locke wellicht minister van Handel onder Obama
Melaatsenkolonie van Damiaan sluit deuren
1 reactie Melaatsenkolonie van Damiaan sluit deuren
De melaatsenkolonie in Kalaupapa op het Hawaïaanse eiland Molokai, waar pater Damiaan vanaf 1873 actief was, sluit definitief na de dood van de laatste patiënt. Dat meldt KerkNet, de website van de katholieke Kerk in Vlaanderen. In ...
* Lees ook: Tremelo nodigt president Obama uit
* Lees ook: Heiligverklaring was werk van lange adem
* Lees ook: "Niet vanzelfsprekend dat Damiaan patroon aidspatiënten wordt"
* Lees ook: Pater Damiaan wordt op 11 oktober heilig verklaard
Boeing Turkish Airlines crasht op Schiphol
[Boeing Turkish Airlines crasht op Schiphol]
Bij de crash van het toestel van Turkish Airlines in Amsterdam vielen negen doden en tachtig gewonden.
Boeing Turkish Airlines crasht op Schiphol: foto 1 van 20
Boeing Turkish Airlines crasht op Schiphol: foto 2 van 20
Boeing Turkish Airlines crasht op Schiphol: foto 3 van 20
Boeing Turkish Airlines crasht op Schiphol: foto 4 van 20
Boeing Turkish Airlines crasht op Schiphol: foto 5 van 20
Boeing Turkish Airlines crasht op Schiphol: foto 6 van 20
Boeing Turkish Airlines crasht op Schiphol: foto 7 van 20
Boeing Turkish Airlines crasht op Schiphol: foto 8 van 20
Boeing Turkish Airlines crasht op Schiphol: foto 9 van 20
Boeing Turkish Airlines crasht op Schiphol: foto 10 van 20
Boeing Turkish Airlines crasht op Schiphol: foto 11 van 20
Boeing Turkish Airlines crasht op Schiphol: foto 12 van 20
Boeing Turkish Airlines crasht op Schiphol: foto 13 van 20
Boeing Turkish Airlines crasht op Schiphol: foto 14 van 20
Boeing Turkish Airlines crasht op Schiphol: foto 15 van 20
Boeing Turkish Airlines crasht op Schiphol: foto 16 van 20
Boeing Turkish Airlines crasht op Schiphol: foto 17 van 20
Boeing Turkish Airlines crasht op Schiphol: foto 18 van 20
Boeing Turkish Airlines crasht op Schiphol: foto 19 van 20
Boeing Turkish Airlines crasht op Schiphol: foto 20 van 20
Rebellenleiders Sierra Leone schuldig aan oorlogsmisdaden
Rebellenleiders Sierra Leone schuldig aan oorlogsmisdaden
Het oorlogstribunaal in Sierra Leone heeft drie voormalige rebellenleiders schuldig bevonden aan misdaden tegen de menselijkheid. De drie stonden onder meer terecht voor verkrachting, verminking en het inzetten van kindsoldaten.
Het tribunaal, ...
Drie Britten gedood bij explosie in Afghanistan
Bij een ontploffing in het zuiden van Afghanistan zijn vanochtend drie Britse soldaten omgekomen. Het Britse ministerie van Defensie zei dat de soldaten omkwamen bij een vijandelijke explosie, die zich voordeed terwijl de drie met een escorte ...
Stichter van Fnac overleden
1 reactie Stichter van Fnac overleden
Max Théret, stichter van winkelketen Fnac, is gisterenavond in Parijs op 96-jarige leeftijd overleden. Théret, een rasechte idealist, wijdde zijn hele leven aan het linkse gedachtegoed.
Fnac
Théret werd geboren op 6 januari ...
Syrië bouwt raketinstallatie op gebombardeerde site Al-Kibar
1 reactie
* Lees ook: Iran verrijkt verder uranium
* Lees ook: Washington hoopt dat IAEA zal praten over Syrië
VS mogen door Oezbekistan en Turkmenistan naar Afghanistan
1 reactie
Moeder weer de cel in omdat ze dochter (11) laat spijbelen
5 reacties
Russische marine beschuldigd van wapensmokkel
Enkele verantwoordelijken van de Russische marine worden er van beschuldigd 30 anti-onderzeeërraketten en 200 vliegtuigbommen te hebben gestolen en de wapens vervolgens naar Tadzjikistan te hebben gesmokkeld voor de doorverkoop aan China.
De ...
Aanklacht tegen overlevende terreurcommando Mumbai
Aanklacht tegen overlevende terreurcommando Mumbai
* Lees ook: Aanslagen Mumbai deels in Pakistan voorbereid
* Lees ook: "Mumbai-verdachte seksueel misbruikt door FBI-agente"
* Lees ook: Indiase regering al maanden gewaarschuwd voor aanslagen Mumbai
Groen licht voor grootste windmolenpark van Nederland
Groen licht voor grootste windmolenpark van Nederland
Tientallen dode vogels door aanslag dierenactivisten
6 reacties In een Italiaanse privézoo in de buurt van de stad Turijn zijn tientallen vogels omgekomen nadat radicale dierenrechtenactivisten brand stichtten in de dierentuin. Een veertigtal haviken, buizerds en uilen bleven in het vuur.
Tijgers gered
...
Thaise premier betreedt belegerd regeringsgebouw
Thaise premier betreedt belegerd regeringsgebouw
De Thaise premier Abhisit Vejjajiva is het door betogers omsingelde Government House in Bangkok binnengegaan. De betogers, aanhangers van de voormalige premier Thaksin Shinawatra, eisen verkiezingen en het aftreden van de twee maanden oude ...
Fatah en Hamas in Egypte voor verzoeningsoverleg
Fatah en Hamas in Egypte voor verzoeningsoverleg
Hamas en Fatah hebben met enkele informele ontmoetingen in Caïro alvast "het ijs gebroken" voordat ze donderdag met bemiddeling van Egypte beginnen aan verzoeningsoverleg. Dat heeft een lid van de delegatie van Hamas, Izzat Rashaq, gezegd. ...
Bask vernielt ETA-lokaal met bijl uit wraak voor aanslag
Bask vernielt ETA-lokaal met bijl uit wraak voor aanslag
4 reacties
* Lees ook: ETA pleegt aanslag op kantoor Spaanse socialisten
* Lees ook: Radicale Baskische lijsten uitgesloten van verkiezingen
* Lees ook: "Onoverwinnelijke" ETA dreigt met nieuwe terreur
Nederlands koppel verkoold in caravan in Algarve
Sarkozy stuurt socialist naar Cuba
Sarkozy stuurt socialist naar Cuba
1 reactie
China woest over veiling gestolen brons in Parijs
5 reacties China woest over veiling gestolen brons in Parijs
In Parijs wordt vandaag het laatste deel van de kunstcollectie van de overleden Franse mode-ontwerper Yves Saint-Laurent en zijn vriend Pierre Bergé geveild. Ook de twee bronzen beeldjes die worden opgeëist door China gaan onder de ...
* Lees ook: Veiling levert al ruim 206 miljoen op
* Lees ook: 'Veiling van de eeuw' begint met record
'Slumdog'-ster Freida Pinto nieuwe muze van Woody Allen
'Slumdog'-ster Freida Pinto nieuwe muze van Woody Allen
* Lees ook: Naomi Watts in volgende film Woody Allen
* Lees ook: Actrice 'Slumdog Millionaire' heeft geheime echtgenoot
Minister houdt vrijlating Bennett tegen in Zimbabwe
Minister houdt vrijlating Bennett tegen in Zimbabwe
* Lees ook: Mugabe "snapt niets" van commotie over Bennett
* Lees ook: Blanke politicus Bennett blijft in cel in Zimbabwe
* Lees ook: "Opgepakte politicus in Zimbabwe krijgt geen voedsel"
Buitenland: alle artikels
Kanaal Nieuws
Lees ook
* Negen doden en 80 gewonden bij crash Schiphol
* Twee doden bij lawine in Oostenrijk, veel wegen dicht
* Groen licht voor grootste windmolenpark van Nederland
* Nederlands koppel verkoold in caravan in Algarve
Alles over
* Vliegtuigongevallen
* Reisnieuws
* Schiphol
* Ongevallen
* Luchthavens
* Luchtvaart
* Nederland
KORT ANDER NIEUWS: AUSTRALIE BOS BRANDEN HERHALEN WEER
Australische ramp herhaalt zich: temperatuur stijgt weer
Brandweermannen voeren in het zuiden van Australië nog steeds een felle strijd tegen de bosbranden die al honderden doden eisten. En deze week moeten ze ook tegen de klok racen, want vrijdag worden weer hogere temperaturen verwacht. In combinatie met hevige wind zou het vuur kunnen aanwakkeren en het geteisterde Victoria een tweede keer kunnen overspoelen.
Ravage
De bosbranden gaan de geschiedenis in als een van de zwaarste rampen die Australië ooit getroffen heeft. Op 7 februari kwamen minstens 210 mensen om in de vuurzee. De kracht van de branden was veel groter dan wat de inwoners van Victoria gewend waren. Ongeveer 1.800 huizen gingen in de vlammen op en duizenden gezinnen werden plots dakloos. Verzekeraars kunnen nog geen kostprijs op de schade plakken. De getroffen gebieden zijn nog steeds voor een groot deel van de buitenwereld afgescheiden. Enkel lokale bewoners krijgen toegang. Maar de schade die natuurrampen in Australië in februari aanrichtten, zal enorm zijn. In het noorden van het land waren er zware overstromingen.
Warmer weer
De voorbije dagen konden brandweerkorpsen de branden beter onder controle krijgen omdat het weer een stuk zachter geworden was. Ze krijgen de steun van brandweerlui uit Nieuw-Zeeland en uit andere Australische staten. Samen zullen ze dus tegen vrijdag de bovenhand moeten halen om te vermijden dat de bosbranden door de hitte opflakkeren. De branden woeden in Victoria nog op verschillende plaatsen over een afstand van liefst 1.100 kilometer. (gb)
25/02/09 12u40
Opel Antwerpen bovenaan lijst voor sluitingen"
General Motors (GM) heeft momenteel in Europa een overcapaciteit van 400.000 tot 500.000 wagens. Dat meldt het Duitse vakblad Auto Motor und Sport. De benuttingsgraad in de Duitse fabrieken bedroeg in 2008 gemiddeld 64 procent. Volgens het magazine wordt momenteel de sluiting nagegaan van een fabriek buiten Duitsland, met Opel Antwerpen bovenaan de lijst van kandidaten.
In de Opelfabriek in Antwerpen loopt de productie van het model Astra dit jaar ten einde. Daarna zou in Antwerpen een nieuwe kleine crossover op basis van de Corsa van de band lopen. Dat model kan echter ook in de Corsa-fabrieken van Zaragoza en Eisenach gebouwd worden, zo luidt het.
Solidair oplossen
De voorzitter van de Europese ondernemingsraad bij Opel, vakbondsman Klaus Franz, wijst die plannen van de hand. "De vraag rond de overcapaciteit is geen nationale, maar een Europese, die solidair opgelost moet worden en niet in het nadeel van landen. We zullen niet toelaten dat fabrieken tegen elkaar opgezet worden", klinkt het.
Franz toont zich er in Auto Motor und Sport ook voorstander van dat
General Motors bij een loskoppeling van de Europese Opel/Vauxhall-fabrieken een (minderheids)aandeelhouder blijft. "GM moet aandeelhouder in Opel blijven, omdat we dan van de voordelen kunnen genieten van een groot concern, met name bij de aankopen en bij de knowhow en financieringsmogelijkheden voor dure ontwikkelingen", aldus Franz.
Saab in Rüsselsheim
Tot slot benadrukt Franz ook dat de Opel-fabriek in Rüsselsheim de Saab 9-5 zal bouwen. "Het tegendeel is een illusie, aangezien een verplaatsing naar het Zweedse Trollhättan kosten van meer dan 150 miljoen euro zou betekenen." Saab-topman Jan-Ake Jonsson kondigde eerder in interviews al aan de bij de Duitse GM-dochter Opel geplande productie van het Saab-model 9-5 naar Zweden te willen terughalen. (belga/adv)
BENELUX NIEUWS: PERSCONFERENTIE UITGESTELD: WWW.RTLNIEUWS.NL Negen doden bij vliegramp Schiphol
Negen mensen zijn om het leven gekomen toen het vliegtuig waar ze in zaten vlakbij Schiphol crashte. Zeker 80 mensen raakten gewond.
videoVideo's
NEGEN DODEN BIJ VLIEGRAMP SCHIPHOL
fotoFoto's (4)
Grafische animatie van vlucht TK 1951video
Persconferentie over slachtoffers en onderzoekvideo
"We hoorden een doffe knal"video
"Ik zag een steekvlam omhoog komen"video
Verslaggever bij ziekenhuis Hoofddorpvideo
Opnames gesprekken verkeerstorenvideo
Automobilisten hielpen als eersten, hun relaasvideo
Vorige
Volgende
1 / 4
Ernstig
Zes van de gewonden zijn er zeer ernstig aan toe, 25 anderen hebben 'behoorlijke' verwondingen. Van 31 mensen moet de aard van hun verwondingen nog worden vastgesteld. De 80 gewonden zijn overgebracht naar elf ziekenhuizen in de regio.
Bemanning
Onder de overledenen zijn zeker drie bemanningsleden. Verschillende bronnen melden dat twee piloten van het toestel overleden zouden zijn. De loco-burgemeester van Haarlemmermeer bevestigt dat nog niet. Op dit moment wordt de passagierslijst geanalyseerd om duidelijk te krijgen wie er precies aan boord waren.
128 passagiers
Het ongeluk gebeurde rond 10:30 uur. Een Boeing 737 van Turkisch Airlines was vanuit Istanbul op weg naar Amsterdam. In het vliegtuig zaten 128 passagiers en zeven bemanningsleden. Zo'n 600 meter voor de landingsbaan, de Polderbaan, crashte het langs de A9 bij Rottepolderplein.
Ziekenhuizen
Na de crash op een modderige akker, brak het toestel in drie stukken. Het vloog niet in brand. De hulpverlening kwam snel op gang. Gewonden werden op brancards en met rupsvoertuigen afgevoerd naar ambulances. Ze werden in verschillende ziekenhuizen in de regio opgevangen.
Oorzaak
Wat de oorzaak is van de crash, is nog niet bekend. Experts doen daar onderzoek na. Ook mr. Pieter van Vollenhove van de Raad voor de Verkeersveiligheid is ter plekke. Turkish Airlines staat overigens niet op de zwarte lijst van vliegtuigmaatschappijen.
Familieleden
Turkish Airlines meldde in eerste instantie dat iedereen aan boord het ongeluk had overleefd. Later worden de eerste lichamen geborgen. Familieleden op Schiphol verkeerden in angst en werden naar een sporthal in Badhoevedorp gebracht. De overlevenden van het vliegtuigongeluk en familieleden zijn inmiddels herenigd. Op internet is een condoleanceregister geopend ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de ramp: www.condoleance.nl.
Kaartje
NOG 9 DODEN EN 86 ZWAARGEWONDEN CHRASH SCHIPHOL: BETUIG JE MEDELEVEN
Negen doden en 80 gewonden bij crash Schiphol
HLN update Tijdens een nieuwe persconferentie werd bevestigd dat er 9 doden en 80 gewonden vielen bij de crash van het toestel van Turkish Airlines in de buurt van Schiphol. Zes gewonden verkeren nog in levensgevaar. Momenteel bevinden zich nog drie bemanningsleden in de cockpit. Niemand wilde bevestigen dat de piloot en de co-piloot zijn omgekomen. Over de nationaliteit van de slachtoffers is nog niets bekend. Om 19u15 volgt een nieuwe persconferentie.
Onderzoek
Turkish Airlines-vlucht 1951, een Boeing 737-800 met 127 passagiers en 7 bemanningsleden aan boord, was op weg van Istanboel naar de luchthaven van Amsterdam toen het in de buurt van de Polderbaan neerstortte. Wat er precies gebeurd is, is nog altijd niet duidelijk. Plaatsvervangend burgemeester Michel Bezuijen wil niet zeggen of de zwarte dozen van het vliegtuig al gevonden zijn. In ieder geval is de Onderzoeksraad voor Veiligheid bezig met een onderzoek. Een team is naar de plek van het ongeluk gegaan en heeft enkele sporen veilig gesteld. Bovendien vraagt de raad aan getuigen zich te melden om een beter beeld te krijgen van wat er precies is gebeurd. Foto's en video's zijn ook welkom.
Te laag
Een getuige zag vanuit zijn auto hoe het vliegtuig aan kwam vliegen richting landingsbaan. Volgens hem vloog het toestel echter veel te laag en probeerde het weer hoogte te maken om niet op de snelweg terecht te komen. "Maar daar had het toestel te weinig snelheid voor, waarop het naar beneden plofte." De neus brak volgens de getuige direct. De motoren braken af en schoten door, het volgende weiland in. Intussen gaan de geruchten de ronde dat het vliegtuig te weinig kerosine aan boord zou gehad hebben. Een andere mogelijke oorzaak die is genoemd is het uitvallen van beide motoren. Dat zou een verklaring zijn voor de manier waarop het vliegtuig uit de lucht viel.
Modderig weiland
Volgens een woordvoerder van de pilotenbond International Federation of Airline Pilots Association zijn er geen aanwijzingen dat het vliegtuig niet genoeg brandstof aan boord had. Het feit dat het vliegtuig in een modderig weiland terechtkwam, kan er volgens hem toe bij hebben gedragen dat er niet nog meer slachtoffers zijn gevallen. Hierdoor zou een deel van de klap zijn geabsorbeerd. Ook is hierdoor mogelijk geen brand uitgebroken nadat de brandstoftanks waren gescheurd. De piloot heeft volgens de onderzoekers geprobeerd zo lang mogelijk in de lucht te blijven, heeft uiteindelijk alle vaart verloren en is letterlijk uit de lucht gevallen. Het toestel heeft ook geen lang spoor in het weiland getrokken.
Mortuarium in luchthaven
Alle overlevenden zijn naar verschillende ziekenhuizen in onder meer Hoofddorp, Haarlem, Amsterdam, Alkmaar, Leiden en Utrecht gebracht. Voor de nabestaanden is op de luchthaven een mortuarium ingericht. Dat is nodig aangezien er in het gewone mortuarium van de luchthaven slechts plaats is voor twee lichamen.
Passagierslijst
De Turkse nieuwszenders CNN Türk en NTV hebben ook de passagierslijst van het gecrashte toestel op hun websites gepubliceerd. Op de lijst staan ook Nederlandse namen. De federale overheidsdienst (FOD) Buitenlandse Zaken gaat nog na of er Belgische passagiers op het vliegtuig zaten. "We kunnen op dit moment bevestigen noch ontkennen dat er Belgen aan boord waren van het toestel", zegt woordvoerster Delphine Colard van Buitenlandse Zaken. "We moeten nagaan of sommige passagiers geen dubbele nationaliteit hebben. De lijsten die gepubliceerd werden, zijn niet compleet. Dat maakt het zoekwerk moeilijker."
Geen luchtverkeer
Op de Polderbaan is voorlopig geen verkeer mogelijk omdat men volop met het onderzoek bezig is. De A9 tussen Amstelveen en Alkmaar, die eerder vandaag in beide richtingen afgesloten was, is nu gedeeltelijk open. Op de luchthaven zelf was nog maar beperkt vliegverkeer mogelijk. Een achttal vliegtuigen werd omgeleid via Brussels Airport in Zaventem. Schiphol was niet lang dicht. Na een korte tussenstop vlogen de toestellen door naar Nederland.
Informatienummers
Familieleden van passagiers worden opgevangen in het sportcentrum De Wildenhorst in Badhoevedorp, een dorp nabij Amsterdam. Voor mensen buiten Nederland die vragen hebben over de crash is een speciaal infonummer geopend: 0031/23/567 63 78. Voor Turks sprekende mensen werd een aparte lijn geopend en is dat 0031/23/567 63 75.
Niet onbesproken
Turkish Airlines is geen onbesproken vliegtuigmaatschappij. Sinds 1973 verloor de maatschappij tien vliegtuigen bij ongelukken, waarbij in totaal 844 mensenlevens verloren gingen. Turkish Airlines Vlucht 981, die op 3 maart 1974 in Frankrijk verongelukte, was voor de vliegtuigramp van Tenerife het zwaarste vliegtuigongeval ooit. Alle 333 passagiers en 12 bemanningsleden kwamen toen om het leven. Het laatste ongeluk waarbij de maatschappij was betrokken was op 8 januari 2003. (belga/novum/mvl/ka)
25/02/09 16u50
* Lees ook: "Typische crash voor toestel dat baan niet haalt"
* Lees ook: Boeing onlangs nog in onderhoud
* HLN TV: Vliegtuigcrash Schiphol: 9 doden
* Lees ook: Passagierslijst van het gecrashte toestel op Schiphol
* Lees ook: Turkish Airlines stond nooit op zwarte lijst
* HLN TV: Vliegtuigcrash Schiphol: verslag van een ooggetuige
* Lees ook: De tien gevaarlijkste landingsbanen ter wereld
* Lees ook: Overzicht van vliegtuigongelukken in Nederland
mailIcon Mail een vriend(in) printIcon Printversie
Aan het laden ...
Aan het laden ...
Google Advertenties
Charmehotels in Belgie
Zoek op rendez-vous hotels in ruim 500 geselecteerde hotels in Belgie!
Belgie.nl.Ask.com
Goedkope Autoverzekering
tot 40% korting 100% verzekerd vergelijk nu, gratis offerte !
www.actel.be
Jouw mening telt!
Deel jouw mening met meer dan 400.000 HLN-bezoekers
* algemene voorwaarden en gedragscode
* Reageer op dit artikel
Aan het laden ...
Aan het laden ...
1 van 4 volgende
75 reacties
Filip De Winter,
Mijn medeleven aan de getroffen families. Ik vind het erg dat men niet wacht op het onderzoek. Men zgt nu dat die luchtvaartmaatschappij slecht is. Is zeker niet waar. Het is een moderne luchtvaartmaatchappij met heel goei service. Waarom begint men nu pas zoiets te zeggen? Hoe moeten de slachtoffers en hun familieleden zich voelen bij het lezen van zoveel negatiefs? Misschien ligt de fout wel bij Schiphol. Bij het landen krijgen de piloten instrukties zoals vlieghoogt e.d.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 18u47
a lady named snoopy, Kortrijk
heel veel sterkte en mijn medeleven voor de familes die iemand heeft verloren bij dit ongeval. en voor alle specialisten hier, wacht eerst het onderzoek af voordat je hierop gaat reageren.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 18u21
jos comartins,
ik kan over turkish airlines geen enkel slecht woord zeggen.stipt,vriendelijk,en service dik in orde.ook wat betreft hun vertegenwoordiging in brussel dikke lof.samen met chezh irlines bij de besten van europa,met chezh airlines dik aan de kop.daar kunnen alle andere europese maatschappijen een dikke punt aan zuigen,ook wat hbun personeel op de praagse luchthaven betreft "chapeau"
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 18u17
Jos Van Espen, George
Ik moet hierbij vermelden dat er volgens mij en mijn echtgenote niks is aan te merken op de diensten en vliegtuigen van Turkish Airlines! Wij zijn al meerdere keren van Brussel via Istamboel naar Zuid Afrika gevlogen en nooit hebben wij klachten gehad! Vriendelijke service, behulpzaam enz... Het enige jammerlijke is in Istamboel de lange tussentijd (8 uren) maar dat heeft niks te maken met dit.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 18u14
De man van, Melle
Wel veel vliegtuigen die vallen de laatste tijd.. Tzal wel toeval zijn zeker, sterkte aan de families van de slachtoffers!
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 18u12
Gunther Nuijten, Merksem
Mijn medeleven aan de slachtoffers in elk geval. Turkish Airlines, wat men ook beweert, is officieel de minst veilige Europese luchtvaartmaatschappij, als je Turkije tot Europa rekent, dat staat zwart op wit. Sinds 1959 is dit de 14de Turkish airlines vlucht die fataal afloopt. Deze maatschappij heeft ook procentueel gezien (te)veel 'incidenten zonder fatale afloop'.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 18u06
Karel Dubois, Kortrijk
Geen brand uitgebroken en net de baan niet halen - ik ben bijna zeker dat dit toestel zonder brandstof zat. Weer een gevolg van de besparingsmaatregelen. De crew wordt tegenwoordig opgedragen om niet vol te tanken maar net genoeg, immers meer gewicht kost extra. Een verkeerde calculatie kan dan zware gevolgen hebben. Hoeveel mensenlevens moet de prijsoorlog in de vliegerij nog kosten ?
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u48
sarah donk, Herzele
Ja, tuurlijk zijn de turken lief... mijn vriend woont in turkije en ik heb er een tijdje geleefd en ze zijn daar heel lief. Maar sorry, ik heb het liefst zo weinig mogelijk te maken met turkish airlines, zoals ik al zei. Ik kan maar eerlijk zijn hoe ze mij behandeld hebben. Zowieso blijft dit erg en zal dit nog even in ons hoofd blijven hangen, de schrik zal er de volgende keer wel bij mij in zitten. sterkte aan iedereen
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u31
Gökmen K., Genk
Ik denk dat er vermogenverlies was aan de motoren net voor de landing,het vliegtuig is dus letterlijk als een baksteen uit de lucht gevallen, het is een wonder in mijn ogen dat er zoveel overlevenden zijn.Heel veel respect voor de bemanningsleden dat ze nog op de weiland zijn gecrasht.Mijn innige deelneming voor de famillies van de slachtoffers . P.s Turkish airlines is de veiligste maatschapij in Turkije en ze hebben meerdermaal controles gehad op veiligheid en ze staan niet op de zwarte lijst
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u29
PATRICK BOSTOEN, overijse
Het had nog veel erger kunnen zijn indien het toestel niet in een weiland terecht gekomen was .Veel sterkte aan nabestaanden en slachtoffers
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u25
gerry de jonghe, Belsele
de boeing 737-800 kan max 12 jaar oud zijn want de eerste vlucht van dit type dateert van juli 97 . en is veruit de veiligste. van dit type zijn er nog maar, spijtig genoeg, 6 gecrashed
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u19
Serge Vander Jeught, Gent
Spijtig voorval voor deze drukke luchthaven.Ik zie dat het om een Boeing 737-type 800 gaat, dus een modern en recent vliegtuig.Dat de beide motoren uitvielen kan wijzen op een bird-crash of, en dat lijkt mij vrijwel uitgesloten, een toevoerstop van brandstof.Maar vliegen is nog steeds veiliger dan wat ook
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u08
jo blo, Wevelgem
hmm.... Volgens mij is men zonder kerosine gevallen. . Aan de motoren is duizdelijk te zien dat ze stilstonden bij de crash en brand was er ook niet.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u05
A C, Brasschaat
Ik kan de lovende reacties ivm Turkish Airways alleen maar beamen: moderne vloot, zeer vriendelijk meertalig personeel en bekwame piloten. Ik ben maar 3 keer écht bang geweest, en dat was toen ik met oude roestbakken vloog van Philippine Airlines, Aeroflot en Air Madagascar.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 16u37
Turk Turk, Genk
Turkish airlines is de enige maatschappij die ik vertrouw in Turkije, vlieg alleen met hen. . laten we maar eerst afwachten wat de precieze oorzaak is.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 16u24
Kemal Calik, Oudenaarde
respect aan de overledenen en de families die in rouw zijn, de dodental is al 15 geworden.een beetje respect aub
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 16u23
M. Van Puyenbroeck, Hamme
Op de commerciële zender in NL van iemand die in het vliegtuig zat: Tot 10 - 15 seconden voor de crash was er niets abnormaal te merken. Beide motoren zijn tegelijk uitgevallen en het vliegtuig is beginnen zweven om uiteindelijk na de crash in de modder tot stilstand te komen. De zwaargewonde slachtoffers en doden zouden links voor in het toestel hebben gezeten. De lichamen van de piloten bevinden zich nog steeds in de cockpit.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 16u22
ismail C, Hasselt
volgens de laatste berichten zijn er 3 medewerkers gestorven en 7 passagiers. onder de 3 medewerkers zijn 2 piloten , wie de 3 e is is nog niet duidelijk.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 16u22
i c, Heusden-Zolder
ik lees hier veel dat het toestel maar 2 jaar oud was . de turkse premier heefd gezegd dat dit toestel van 2002 was en dat de onderhoudsbeurten tijdig werden uitgevoerd en de laatste was nog in december . waarschijnlijk was er vogels in de motoren gezogen luiden het op de turkse zenders . ik heb ook verschillende keren gevlogen met Turkisch Airlines en ik kan u garanderen dat ze heel goeie en nieuwe vliegtuigen hebben . de laaste 10 jaar wordt er heel veel in geinversteerd (wel spijtig v/h ongev
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 15u59
Noene Antw, Geel
Zwaplans 1°, zaventem: wat u iemand verwijt, namelijk te steriotyperen, doet u zelf door uw laatste zin. BTW hier zitten ze idd opgesloten bij jullie lopen ze waarsch nog los :) . @ Kristph D: een onterechte opmerking en getuigt van weinig goede smaak.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 15u56
1 van 4 volgende
Kanaal Nieuws
Lees ook
* Negen doden en 80 gewonden bij crash Schiphol
* Twee doden bij lawine in Oostenrijk, veel wegen dicht
* Groen licht voor grootste windmolenpark van Nederland
* Nederlands koppel verkoold in caravan in Algarve
Alles over
* Vliegtuigongevallen
* Reisnieuws
* Schiphol
* Ongevallen
* Luchthavens
* Luchtvaart
* Nederland
ROUW REGISTER GEOPEND VOOR SLACHTOFFERS CRASH SCHIPHOL
Online rouwregister geopend voor slachtoffers crash
Op het internet is al een rouwregister geopend "ter nagedachtenis van de vliegtuigramp op Schiphol op 25 februari". Om 13.30 uur hadden al meer dan honderd mensen het register op de website Condoleance.nl getekend.
De ondertekenaars wensen de familie en vrienden van de omgekomen slachtoffers sterkte. "Hoeveel mensen er nou omgekomen zijn, is nog onduidelijk maar hoeveel het er ook mogen zijn: één is al te veel", schrijft iemand in het register.
Naast boodschappen in het Nederlands zijn er ook berichten in het Turks op het register geplaatst.
Radiozenders
Intussen hebben alle grote Beneluxe muziekzenders besloten om voorlopig hun muziek aan te passen. Dat meldden de zenders Radio 2, Radio 3fm, Sky Radio, Radio Veronica, Radio 538 en FunX.
ook q-music 4fm hit fm
Zij draaien voorlopig geen nummers die over vliegen of vliegtuigen gaan of teksten hebben die daarnaar verwijzen. Het gaat dan bijvoorbeeld om nummers als "I Believe I Can Fly" van R. Kelly, "I Don't Wanna Die In An Air Disaster" van Albert Hammond, "No More Fear Of Flying" van Gary Brooker of "Learning To Fly" van Tom Petty. (anp/ka)
25/02/09 14u54
Overzicht van vliegtuigongelukken in bENELUX
Een Boeing 737-800 van Turkish Airlines is vandaag vlak voor de landing op Schiphol gecrasht. Negen mensen kwamen om het leven. Er vielen ruim vijftig gewonden. Het zwaarste vliegtuigongeluk in Nederland had plaats in oktober 1992. Een Boeing-vrachtvliegtuig van de Israëlische maatschappij El-Al stortte neer op flats in de Amsterdamse wijk Bijlmermeer. De ramp kostte het leven aan 43 mensen.
Een overzicht van vliegtuigongelukken in Nederland vanaf 1990:
- 10 mei 1990: vliegtuig van Rijksluchtvaartschool in Eelde stort neer in Aduarderzijl - 3 doden
- 16 mei 1992: sportvliegtuig stort neer in Arnemuiden - 1 dode
- 20 september 1992: sportvliegtuig stort neer bij Tholen - 4 doden
- 4 oktober 1992: vrachtvliegtuig van El-Al stort neer op flats Amsterdamse wijk Bijlmermeer - 43 doden
- 22 juli 1993: sproeivliegtuig stort neer nabij Stavoren - 1 dode
- 13 augustus 1993: zweefvliegtuig stort neer in Schinveld - 1 dode
- 5 december 1993: op vliegveld Gilze-Rijen stort een Piper neer - 1 dode
- 4 april 1993: een Saab van KLM-Cityhopper stort neer naast de Kaagbaan van Schiphol - 3 doden en 21 gewonden
- 20 mei 1995: een reclamevliegtuig stort neer op Zestienhoven - 1 dode
- 22 april 1996: een sportvliegtuig stort neer bij Hoogeveen - 1 dode en 1 zwaargewonde.
- 15 juli 1996: een C-130 Hercules transportvliegtuig van de Belgische luchtmacht crasht op vliegbasis Eindhoven - 34 doden en 7 zwaargewonden
- 25 september 1996: een historische Douglas DC-3 stort neer bij Texel - 32 doden
- 22 december 1999: botsing F-16 van de luchtmacht met Piper boven Brabant - 2 doden
- 8 juni 2000: twee Beech Bonanza A36's van de KLM Luchtvaartschool botsen in de lucht bij Smilde - 3 doden
- 24 april 2002: bij Sellingen botsen een Belgische F-16 en een lichtgewicht vliegtuig op elkaar - 3 doden
- 15 april 2006: ultralight-vliegtuigje stort neer op hangar op vliegveld Stadskanaal - 1 dode
- 22 april 2006: ultralight-vliegtuigje stort neer in Stadskanaal - 1 dode
- 19 oktober 2007: twee vliegtuigjes botsen in de lucht bij Lelystad - 2 doden
- 14 september 2008: sportvliegtuigje stort in Markermeer bij Hoorn - 2 doden
- 25 februari 2009: een Boeing 737-800 crasht vlak voor de landing op Schiphol - 9 doden en ruim 50 gewonden. (anp/ka)
25/02/09 14u57
NEERGESTORTE VLIEGTUIG SCHIPHOL ONLANGS NOG ONDERHOUD GEHAD
Boeing onlangs nog in onderhoud
De neergestorte boeing van Turkish Airlines heeft slechts een paar maanden geleden nog een grondige onderhoudsbeurt ondergaan, zo blijkt uit verklaringen van de Turkse minister van Transport Binali Yildirim aan reporters. "Het vliegtuig heeft op 22 december 2008 nog onderhoudswerkzaamheden ondergaan", aldus Yildirim. Volgens Yildirim gaat het om een Boeing 747-800 uit het bouwjaar 2002.
Meer dan 100 controles
Vliegtuigen van Turkish Airlines zijn vorig jaar meer dan honderd keer gecontroleerd na landing op een luchthaven in de Europese Unie. Daarbij zijn geen veiligheidsproblemen aan het licht gekomen, zegt de Europese Commissie.
Steekproef
Op alle luchthavens in de Europese Unie worden buitenlandse vliegtuigen na landing steekproefsgewijs gecontroleerd. Bij zulke inspecties wordt nagegaan of de toestellen voldoen aan de internationale veiligheidsnormen. Bij Turkish Airlines waren de resultaten in 2008 altijd goed. (novum/bf)
Negen doden en 80 gewonden bij crash Schiphol
HLN update Tijdens een nieuwe persconferentie werd bevestigd dat er 9 doden en 80 gewonden vielen bij de crash van het toestel van Turkish Airlines in de buurt van Schiphol. Zes gewonden verkeren nog in levensgevaar. Momenteel bevinden zich nog drie bemanningsleden in de cockpit. Niemand wilde bevestigen dat de piloot en de co-piloot zijn omgekomen. Over de nationaliteit van de slachtoffers is nog niets bekend. Om 19u15 volgt een nieuwe persconferentie.
Onderzoek
Turkish Airlines-vlucht 1951, een Boeing 737-800 met 127 passagiers en 7 bemanningsleden aan boord, was op weg van Istanboel naar de luchthaven van Amsterdam toen het in de buurt van de Polderbaan neerstortte. Wat er precies gebeurd is, is nog altijd niet duidelijk. Plaatsvervangend burgemeester Michel Bezuijen wil niet zeggen of de zwarte dozen van het vliegtuig al gevonden zijn. In ieder geval is de Onderzoeksraad voor Veiligheid bezig met een onderzoek. Een team is naar de plek van het ongeluk gegaan en heeft enkele sporen veilig gesteld. Bovendien vraagt de raad aan getuigen zich te melden om een beter beeld te krijgen van wat er precies is gebeurd. Foto's en video's zijn ook welkom.
Te laag
Een getuige zag vanuit zijn auto hoe het vliegtuig aan kwam vliegen richting landingsbaan. Volgens hem vloog het toestel echter veel te laag en probeerde het weer hoogte te maken om niet op de snelweg terecht te komen. "Maar daar had het toestel te weinig snelheid voor, waarop het naar beneden plofte." De neus brak volgens de getuige direct. De motoren braken af en schoten door, het volgende weiland in. Intussen gaan de geruchten de ronde dat het vliegtuig te weinig kerosine aan boord zou gehad hebben.
Modderig weiland
Volgens een woordvoerder van de pilotenbond International Federation of Airline Pilots Association zijn er geen aanwijzingen dat het vliegtuig niet genoeg brandstof aan boord had. Het feit dat het vliegtuig in een modderig weiland terechtkwam, kan er volgens hem toe bij hebben gedragen dat er niet nog meer slachtoffers zijn gevallen. Hierdoor zou een deel van de klap zijn geabsorbeerd. Ook is hierdoor mogelijk geen brand uitgebroken nadat de brandstoftanks waren gescheurd. De piloot heeft volgens de onderzoekers geprobeerd zo lang mogelijk in de lucht te blijven, heeft uiteindelijk alle vaart verloren en is letterlijk uit de lucht gevallen. Het toestel heeft ook geen lang spoor in het weiland getrokken.
Mortuarium in luchthaven
Alle overlevenden zijn naar verschillende ziekenhuizen in onder meer Hoofddorp, Haarlem, Amsterdam, Alkmaar, Leiden en Utrecht gebracht. Voor de nabestaanden is op de luchthaven een mortuarium ingericht. Dat is nodig aangezien er in het gewone mortuarium van de luchthaven slechts plaats is voor twee lichamen.
Passagierslijst
De Turkse nieuwszenders CNN Türk en NTV hebben ook de passagierslijst van het gecrashte toestel op hun websites gepubliceerd. Op de lijst staan ook Nederlandse namen. De federale overheidsdienst (FOD) Buitenlandse Zaken gaat nog na of er Belgische passagiers op het vliegtuig zaten. "We kunnen op dit moment bevestigen noch ontkennen dat er Belgen aan boord waren van het toestel", zegt woordvoerster Delphine Colard van Buitenlandse Zaken. "We moeten nagaan of sommige passagiers geen dubbele nationaliteit hebben. De lijsten die gepubliceerd werden, zijn niet compleet. Dat maakt het zoekwerk moeilijker."
Geen luchtverkeer
Op de Polderbaan is voorlopig geen verkeer mogelijk omdat men volop met het onderzoek bezig is. De A9 tussen Amstelveen en Alkmaar, die eerder vandaag in beide richtingen afgesloten was, is nu gedeeltelijk open. Op de luchthaven zelf was nog maar beperkt vliegverkeer mogelijk. Een achttal vliegtuigen werd omgeleid via Brussels Airport in Zaventem. Schiphol was niet lang dicht. Na een korte tussenstop vlogen de toestellen door naar Nederland.
Informatienummers
Familieleden van passagiers worden opgevangen in het sportcentrum De Wildenhorst in Badhoevedorp, een dorp nabij Amsterdam. Voor mensen buiten Nederland die vragen hebben over de crash is een speciaal infonummer geopend: 0031/23/567 63 78. Voor Turks sprekende mensen werd een aparte lijn geopend en is dat 0031/23/567 63 75.
Niet onbesproken
Turkish Airlines is geen onbesproken vliegtuigmaatschappij. Sinds 1973 verloor de maatschappij tien vliegtuigen bij ongelukken, waarbij in totaal 844 mensenlevens verloren gingen. Turkish Airlines Vlucht 981, die op 3 maart 1974 in Frankrijk verongelukte, was voor de vliegtuigramp van Tenerife het zwaarste vliegtuigongeval ooit. Alle 333 passagiers en 12 bemanningsleden kwamen toen om het leven. Het laatste ongeluk waarbij de maatschappij was betrokken was op 8 januari 2003. (belga/novum/mvl/ka)
25/02/09 16u50
* HLN TV: Vliegtuigcrash Schiphol: 9 doden
* Lees ook: Passagierslijst van het gecrashte toestel op Schiphol
* Lees ook: De tien gevaarlijkste landingsbanen ter wereld
* HLN In beeld: Boeing Turkish Airlines crasht op Schiphol
* Lees ook: Brussel had nooit problemen met Turkish Airlines
* Lees ook: Boeing onlangs nog in onderhoud
* HLN TV: Vliegtuigcrash Schiphol: verslag van een ooggetuige
* Lees ook: "Typische crash voor toestel dat baan niet haalt"
* Lees ook: Overzicht van vliegtuigongelukken in Nederland
mailIcon Mail een vriend(in) printIcon Printversie
Aan het laden ...
Aan het laden ...
Google Advertenties
5 kg afvallen deze week?
Ja, dat kan! 5 kg afvallen in 1 week is mogelijk.Bestel nu.
www.Trimgel.nl
AlzheimerStamceltherapie
Behandeling van Alzheimer d.m.v. uw stamcellen!
www.xcell-center.nl/Alzheimer
Jouw mening telt!
Deel jouw mening met meer dan 400.000 HLN-bezoekers
* algemene voorwaarden en gedragscode
* Reageer op dit artikel
Aan het laden ...
Aan het laden ...
1 van 4 volgende
74 reacties
a lady named snoopy, Kortrijk
heel veel sterkte en mijn medeleven voor de familes die iemand heeft verloren bij dit ongeval. en voor alle specialisten hier, wacht eerst het onderzoek af voordat je hierop gaat reageren.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 18u21
jos comartins,
ik kan over turkish airlines geen enkel slecht woord zeggen.stipt,vriendelijk,en service dik in orde.ook wat betreft hun vertegenwoordiging in brussel dikke lof.samen met chezh irlines bij de besten van europa,met chezh airlines dik aan de kop.daar kunnen alle andere europese maatschappijen een dikke punt aan zuigen,ook wat hbun personeel op de praagse luchthaven betreft "chapeau"
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 18u17
Jos Van Espen, George
Ik moet hierbij vermelden dat er volgens mij en mijn echtgenote niks is aan te merken op de diensten en vliegtuigen van Turkish Airlines! Wij zijn al meerdere keren van Brussel via Istamboel naar Zuid Afrika gevlogen en nooit hebben wij klachten gehad! Vriendelijke service, behulpzaam enz... Het enige jammerlijke is in Istamboel de lange tussentijd (8 uren) maar dat heeft niks te maken met dit.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 18u14
De man van, Melle
Wel veel vliegtuigen die vallen de laatste tijd.. Tzal wel toeval zijn zeker, sterkte aan de families van de slachtoffers!
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 18u12
Gunther Nuijten, Merksem
Mijn medeleven aan de slachtoffers in elk geval. Turkish Airlines, wat men ook beweert, is officieel de minst veilige Europese luchtvaartmaatschappij, als je Turkije tot Europa rekent, dat staat zwart op wit. Sinds 1959 is dit de 14de Turkish airlines vlucht die fataal afloopt. Deze maatschappij heeft ook procentueel gezien (te)veel 'incidenten zonder fatale afloop'.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 18u06
Karel Dubois, Kortrijk
Geen brand uitgebroken en net de baan niet halen - ik ben bijna zeker dat dit toestel zonder brandstof zat. Weer een gevolg van de besparingsmaatregelen. De crew wordt tegenwoordig opgedragen om niet vol te tanken maar net genoeg, immers meer gewicht kost extra. Een verkeerde calculatie kan dan zware gevolgen hebben. Hoeveel mensenlevens moet de prijsoorlog in de vliegerij nog kosten ?
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u48
sarah donk, Herzele
Ja, tuurlijk zijn de turken lief... mijn vriend woont in turkije en ik heb er een tijdje geleefd en ze zijn daar heel lief. Maar sorry, ik heb het liefst zo weinig mogelijk te maken met turkish airlines, zoals ik al zei. Ik kan maar eerlijk zijn hoe ze mij behandeld hebben. Zowieso blijft dit erg en zal dit nog even in ons hoofd blijven hangen, de schrik zal er de volgende keer wel bij mij in zitten. sterkte aan iedereen
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u31
Gökmen K., Genk
Ik denk dat er vermogenverlies was aan de motoren net voor de landing,het vliegtuig is dus letterlijk als een baksteen uit de lucht gevallen, het is een wonder in mijn ogen dat er zoveel overlevenden zijn.Heel veel respect voor de bemanningsleden dat ze nog op de weiland zijn gecrasht.Mijn innige deelneming voor de famillies van de slachtoffers . P.s Turkish airlines is de veiligste maatschapij in Turkije en ze hebben meerdermaal controles gehad op veiligheid en ze staan niet op de zwarte lijst
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u29
PATRICK BOSTOEN, overijse
Het had nog veel erger kunnen zijn indien het toestel niet in een weiland terecht gekomen was .Veel sterkte aan nabestaanden en slachtoffers
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u25
gerry de jonghe, Belsele
de boeing 737-800 kan max 12 jaar oud zijn want de eerste vlucht van dit type dateert van juli 97 . en is veruit de veiligste. van dit type zijn er nog maar, spijtig genoeg, 6 gecrashed
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u19
Serge Vander Jeught, Gent
Spijtig voorval voor deze drukke luchthaven.Ik zie dat het om een Boeing 737-type 800 gaat, dus een modern en recent vliegtuig.Dat de beide motoren uitvielen kan wijzen op een bird-crash of, en dat lijkt mij vrijwel uitgesloten, een toevoerstop van brandstof.Maar vliegen is nog steeds veiliger dan wat ook
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u08
jo blo, Wevelgem
hmm.... Volgens mij is men zonder kerosine gevallen. . Aan de motoren is duizdelijk te zien dat ze stilstonden bij de crash en brand was er ook niet.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u05
A C, Brasschaat
Ik kan de lovende reacties ivm Turkish Airways alleen maar beamen: moderne vloot, zeer vriendelijk meertalig personeel en bekwame piloten. Ik ben maar 3 keer écht bang geweest, en dat was toen ik met oude roestbakken vloog van Philippine Airlines, Aeroflot en Air Madagascar.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 16u37
Turk Turk, Genk
Turkish airlines is de enige maatschappij die ik vertrouw in Turkije, vlieg alleen met hen. . laten we maar eerst afwachten wat de precieze oorzaak is.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 16u24
Kemal Calik, Oudenaarde
respect aan de overledenen en de families die in rouw zijn, de dodental is al 15 geworden.een beetje respect aub
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 16u23
M. Van Puyenbroeck, Hamme
Op de commerciële zender in NL van iemand die in het vliegtuig zat: Tot 10 - 15 seconden voor de crash was er niets abnormaal te merken. Beide motoren zijn tegelijk uitgevallen en het vliegtuig is beginnen zweven om uiteindelijk na de crash in de modder tot stilstand te komen. De zwaargewonde slachtoffers en doden zouden links voor in het toestel hebben gezeten. De lichamen van de piloten bevinden zich nog steeds in de cockpit.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 16u22
ismail C, Hasselt
volgens de laatste berichten zijn er 3 medewerkers gestorven en 7 passagiers. onder de 3 medewerkers zijn 2 piloten , wie de 3 e is is nog niet duidelijk.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 16u22
i c, Heusden-Zolder
ik lees hier veel dat het toestel maar 2 jaar oud was . de turkse premier heefd gezegd dat dit toestel van 2002 was en dat de onderhoudsbeurten tijdig werden uitgevoerd en de laatste was nog in december . waarschijnlijk was er vogels in de motoren gezogen luiden het op de turkse zenders . ik heb ook verschillende keren gevlogen met Turkisch Airlines en ik kan u garanderen dat ze heel goeie en nieuwe vliegtuigen hebben . de laaste 10 jaar wordt er heel veel in geinversteerd (wel spijtig v/h ongev
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 15u59
Noene Antw, Geel
Zwaplans 1°, zaventem: wat u iemand verwijt, namelijk te steriotyperen, doet u zelf door uw laatste zin. BTW hier zitten ze idd opgesloten bij jullie lopen ze waarsch nog los :) . @ Kristph D: een onterechte opmerking en getuigt van weinig goede smaak.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 15u56
ismail C, Hasselt
raar als ze zeggen dat geen enkel turkse zender iets uitzend. de dodental is al 10 geworden en dit weet ik van een turkse zender. cnn turk doet namelijk een rechtstreekse uitzending. wat betreft de racisme hier , ach zijn we gewoon op de forums hier moeten wij ons moe maken aan een paar mensen die intelectuele achterstand hebben en nog in de oertijd leven? het ongeluk betreft hier mensen ook al zijn ze zwart,geel,groen.ik vlieg altijd met ze geen last gehad van vertraging,onbeschoftheid,...
Negen doden bij vliegramp Schiphol
Negen mensen zijn om het leven gekomen toen het vliegtuig waar ze in zaten vlakbij Schiphol crashte. Zeker 80 mensen raakten gewond.
videoVideo's
NEGEN DODEN BIJ VLIEGRAMP SCHIPHOL
fotoFoto's (4)
Persconferentie over slachtoffers en onderzoekvideo
"We hoorden een doffe knal"video
"Ik zag een steekvlam omhoog komen"video
Verslaggever bij ziekenhuis Hoofddorpvideo
Opnames gesprekken verkeerstorenvideo
Automobilisten hielpen als eersten, hun relaasvideo
Vorige
Volgende
1 / 4
Ernstig
Zes van de gewonden zijn er zeer ernstig aan toe, 25 anderen hebben 'behoorlijke' verwondingen. Van 31 mensen moet de aard van hun verwondingen nog worden vastgesteld. De 80 gewonden zijn overgebracht naar elf ziekenhuizen in de regio.
Bemanning
Onder de overledenen zijn zeker drie bemanningsleden. Verschillende bronnen melden dat twee piloten van het toestel overleden zouden zijn. De loco-burgemeester van Haarlemmermeer bevestigt dat nog niet. Op dit moment wordt de passagierslijst geanalyseerd om duidelijk te krijgen wie er precies aan boord waren.
128 passagiers
Het ongeluk gebeurde rond 10:30 uur. Een Boeing 737 van Turkisch Airlines was vanuit Istanbul op weg naar Amsterdam. In het vliegtuig zaten 128 passagiers en zeven bemanningsleden. Zo'n 600 meter voor de landingsbaan, de Polderbaan, crashte het langs de A9 bij Rottepolderplein.
Ziekenhuizen
Na de crash op een modderige akker, brak het toestel in drie stukken. Het vloog niet in brand. De hulpverlening kwam snel op gang. Gewonden werden op brancards en met rupsvoertuigen afgevoerd naar ambulances. Ze werden in verschillende ziekenhuizen in de regio opgevangen.
Oorzaak
Wat de oorzaak is van de crash, is nog niet bekend. Experts doen daar onderzoek na. Ook mr. Pieter van Vollenhove van de Raad voor de Verkeersveiligheid is ter plekke. Turkish Airlines staat overigens niet op de zwarte lijst van vliegtuigmaatschappijen.
Familieleden
Turkish Airlines meldde in eerste instantie dat iedereen aan boord het ongeluk had overleefd. Later worden de eerste lichamen geborgen. Familieleden op Schiphol verkeerden in angst en werden naar een sporthal in Badhoevedorp gebracht. De overlevenden van het vliegtuigongeluk en familieleden zijn inmiddels herenigd. Op internet is een condoleanceregister geopend ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de ramp: www.condoleance.nl.
Kaartje
Negen doden en 80 gewonden bij crash Schiphol
HLN update Tijdens een nieuwe persconferentie werd bevestigd dat er 9 doden en 80 gewonden vielen bij de crash van het toestel van Turkish Airlines in de buurt van Schiphol. Zes gewonden verkeren nog in levensgevaar. Momenteel bevinden zich nog drie bemanningsleden in de cockpit. Niemand wilde bevestigen dat de piloot en de co-piloot zijn omgekomen. Over de nationaliteit van de slachtoffers is nog niets bekend. Om 19u15 volgt een nieuwe persconferentie.
Onderzoek
Turkish Airlines-vlucht 1951, een Boeing 737-800 met 127 passagiers en 7 bemanningsleden aan boord, was op weg van Istanboel naar de luchthaven van Amsterdam toen het in de buurt van de Polderbaan neerstortte. Wat er precies gebeurd is, is nog altijd niet duidelijk. Plaatsvervangend burgemeester Michel Bezuijen wil niet zeggen of de zwarte dozen van het vliegtuig al gevonden zijn. In ieder geval is de Onderzoeksraad voor Veiligheid bezig met een onderzoek. Een team is naar de plek van het ongeluk gegaan en heeft enkele sporen veilig gesteld. Bovendien vraagt de raad aan getuigen zich te melden om een beter beeld te krijgen van wat er precies is gebeurd. Foto's en video's zijn ook welkom.
Te laag
Een getuige zag vanuit zijn auto hoe het vliegtuig aan kwam vliegen richting landingsbaan. Volgens hem vloog het toestel echter veel te laag en probeerde het weer hoogte te maken om niet op de snelweg terecht te komen. "Maar daar had het toestel te weinig snelheid voor, waarop het naar beneden plofte." De neus brak volgens de getuige direct. De motoren braken af en schoten door, het volgende weiland in. Intussen gaan de geruchten de ronde dat het vliegtuig te weinig kerosine aan boord zou gehad hebben.
Modderig weiland
Volgens een woordvoerder van de pilotenbond International Federation of Airline Pilots Association zijn er geen aanwijzingen dat het vliegtuig niet genoeg brandstof aan boord had. Het feit dat het vliegtuig in een modderig weiland terechtkwam, kan er volgens hem toe bij hebben gedragen dat er niet nog meer slachtoffers zijn gevallen. Hierdoor zou een deel van de klap zijn geabsorbeerd. Ook is hierdoor mogelijk geen brand uitgebroken nadat de brandstoftanks waren gescheurd. De piloot heeft volgens de onderzoekers geprobeerd zo lang mogelijk in de lucht te blijven, heeft uiteindelijk alle vaart verloren en is letterlijk uit de lucht gevallen. Het toestel heeft ook geen lang spoor in het weiland getrokken.
Mortuarium in luchthaven
Alle overlevenden zijn naar verschillende ziekenhuizen in onder meer Hoofddorp, Haarlem, Amsterdam, Alkmaar, Leiden en Utrecht gebracht. Voor de nabestaanden is op de luchthaven een mortuarium ingericht. Dat is nodig aangezien er in het gewone mortuarium van de luchthaven slechts plaats is voor twee lichamen.
Passagierslijst
De Turkse nieuwszenders CNN Türk en NTV hebben ook de passagierslijst van het gecrashte toestel op hun websites gepubliceerd. Op de lijst staan ook Nederlandse namen. De federale overheidsdienst (FOD) Buitenlandse Zaken gaat nog na of er Belgische passagiers op het vliegtuig zaten. "We kunnen op dit moment bevestigen noch ontkennen dat er Belgen aan boord waren van het toestel", zegt Colard. "We moeten nagaan of sommige passagiers geen dubbele nationaliteit hebben. De lijsten die gepubliceerd werden, zijn niet compleet. Dat maakt het zoekwerk moeilijker."
Geen luchtverkeer
Op de Polderbaan is geen verkeer mogelijk omdat men volop met het onderzoek bezig is. De A9 tussen Amstelveen en Alkmaar, die eerder vandaag in beide richtingen afgesloten was, is nu gedeeltelijk open. Op de luchthaven zelf was nog maar beperkt vliegverkeer mogelijk. Een achttal vliegtuigen werden omgeleid via Brussels Airport in Zaventem. Schiphol was niet lang dicht. Na een korte tussenstop vlogen de toestellen door naar Nederland.
Informatienummers
Familieleden van passagiers worden opgevangen in het sportcentrum De Wildenhorst in Badhoevedorp, een dorp nabij Amsterdam. Voor mensen buiten Nederland die vragen hebben over de crash is een speciaal infonummer geopend: 0031/23/567 63 78. Voor Turks sprekende mensen werd een aparte lijn geopend en is dat 0031/23/567 63 75.
Niet onbesproken
Turkish Airlines is geen onbesproken vliegtuigmaatschappij. Sinds 1973 verloor de maatschappij tien vliegtuigen bij ongelukken, waarbij in totaal 844 mensenlevens verloren gingen. Turkish Airlines Vlucht 981, die op 3 maart 1974 in Frankrijk verongelukte, was voor de vliegtuigramp van Tenerife het zwaarste vliegtuigongeval ooit. Alle 333 passagiers en 12 bemanningsleden kwamen om het leven. Het laatste ongeluk waarbij de maatschappij was betrokken was op 8 januari 2003. (belga/novum/mvl/ka)
25/02/09 16u50
* HLN TV: Vliegtuigcrash Schiphol: 9 doden
* Lees ook: Passagierslijst van het gecrashte toestel op Schiphol
* Lees ook: De tien gevaarlijkste landingsbanen ter wereld
* HLN In beeld: Boeing Turkish Airlines crasht op Schiphol
* Lees ook: Brussel had nooit problemen met Turkish Airlines
* Lees ook: Boeing onlangs nog in onderhoud
* HLN TV: Vliegtuigcrash Schiphol: verslag van een ooggetuige
* Lees ook: "Typische crash voor toestel dat baan niet haalt"
* Lees ook: Overzicht van vliegtuigongelukken in Nederland
mailIcon Mail een vriend(in) printIcon Printversie
Aan het laden ...
Aan het laden ...
Google Advertenties
AlzheimerStamceltherapie
Behandeling van Alzheimer d.m.v. uw stamcellen!
www.xcell-center.nl/Alzheimer
Goedkope Autoverzekering
tot 40% korting 100% verzekerd vergelijk nu, gratis offerte !
www.actel.be
Jouw mening telt!
Deel jouw mening met meer dan 400.000 HLN-bezoekers
* algemene voorwaarden en gedragscode
* Reageer op dit artikel
Aan het laden ...
Aan het laden ...
1 van 4 volgende
70 reacties
Gunther Nuijten, Merksem
Mijn medeleven aan de slachtoffers in elk geval. Turkish Airlines, wat men ook beweert, is officieel de minst veilige Europese luchtvaartmaatschappij, als je Turkije tot Europa rekent, dat staat zwart op wit. Sinds 1959 is dit de 14de Turkish airlines vlucht die fataal afloopt. Deze maatschappij heeft ook procentueel gezien (te)veel 'incidenten zonder fatale afloop'.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 18u06
Karel Dubois, Kortrijk
Geen brand uitgebroken en net de baan niet halen - ik ben bijna zeker dat dit toestel zonder brandstof zat. Weer een gevolg van de besparingsmaatregelen. De crew wordt tegenwoordig opgedragen om niet vol te tanken maar net genoeg, immers meer gewicht kost extra. Een verkeerde calculatie kan dan zware gevolgen hebben. Hoeveel mensenlevens moet de prijsoorlog in de vliegerij nog kosten ?
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u48
sarah donk, Herzele
Ja, tuurlijk zijn de turken lief... mijn vriend woont in turkije en ik heb er een tijdje geleefd en ze zijn daar heel lief. Maar sorry, ik heb het liefst zo weinig mogelijk te maken met turkish airlines, zoals ik al zei. Ik kan maar eerlijk zijn hoe ze mij behandeld hebben. Zowieso blijft dit erg en zal dit nog even in ons hoofd blijven hangen, de schrik zal er de volgende keer wel bij mij in zitten. sterkte aan iedereen
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u31
Gökmen K., Genk
Ik denk dat er vermogenverlies was aan de motoren net voor de landing,het vliegtuig is dus letterlijk als een baksteen uit de lucht gevallen, het is een wonder in mijn ogen dat er zoveel overlevenden zijn.Heel veel respect voor de bemanningsleden dat ze nog op de weiland zijn gecrasht.Mijn innige deelneming voor de famillies van de slachtoffers . P.s Turkish airlines is de veiligste maatschapij in Turkije en ze hebben meerdermaal controles gehad op veiligheid en ze staan niet op de zwarte lijst
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u29
PATRICK BOSTOEN, overijse
Het had nog veel erger kunnen zijn indien het toestel niet in een weiland terecht gekomen was .Veel sterkte aan nabestaanden en slachtoffers
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u25
gerry de jonghe, Belsele
de boeing 737-800 kan max 12 jaar oud zijn want de eerste vlucht van dit type dateert van juli 97 . en is veruit de veiligste. van dit type zijn er nog maar, spijtig genoeg, 6 gecrashed
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u19
Serge Vander Jeught, Gent
Spijtig voorval voor deze drukke luchthaven.Ik zie dat het om een Boeing 737-type 800 gaat, dus een modern en recent vliegtuig.Dat de beide motoren uitvielen kan wijzen op een bird-crash of, en dat lijkt mij vrijwel uitgesloten, een toevoerstop van brandstof.Maar vliegen is nog steeds veiliger dan wat ook
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u08
jo blo, Wevelgem
hmm.... Volgens mij is men zonder kerosine gevallen. . Aan de motoren is duizdelijk te zien dat ze stilstonden bij de crash en brand was er ook niet.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 17u05
A C, Brasschaat
Ik kan de lovende reacties ivm Turkish Airways alleen maar beamen: moderne vloot, zeer vriendelijk meertalig personeel en bekwame piloten. Ik ben maar 3 keer écht bang geweest, en dat was toen ik met oude roestbakken vloog van Philippine Airlines, Aeroflot en Air Madagascar.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 16u37
Turk Turk, Genk
Turkish airlines is de enige maatschappij die ik vertrouw in Turkije, vlieg alleen met hen. . laten we maar eerst afwachten wat de precieze oorzaak is.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 16u24
Kemal Calik, Oudenaarde
respect aan de overledenen en de families die in rouw zijn, de dodental is al 15 geworden.een beetje respect aub
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 16u23
M. Van Puyenbroeck, Hamme
Op de commerciële zender in NL van iemand die in het vliegtuig zat: Tot 10 - 15 seconden voor de crash was er niets abnormaal te merken. Beide motoren zijn tegelijk uitgevallen en het vliegtuig is beginnen zweven om uiteindelijk na de crash in de modder tot stilstand te komen. De zwaargewonde slachtoffers en doden zouden links voor in het toestel hebben gezeten. De lichamen van de piloten bevinden zich nog steeds in de cockpit.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 16u22
ismail C, Hasselt
volgens de laatste berichten zijn er 3 medewerkers gestorven en 7 passagiers. onder de 3 medewerkers zijn 2 piloten , wie de 3 e is is nog niet duidelijk.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 16u22
i c, Heusden-Zolder
ik lees hier veel dat het toestel maar 2 jaar oud was . de turkse premier heefd gezegd dat dit toestel van 2002 was en dat de onderhoudsbeurten tijdig werden uitgevoerd en de laatste was nog in december . waarschijnlijk was er vogels in de motoren gezogen luiden het op de turkse zenders . ik heb ook verschillende keren gevlogen met Turkisch Airlines en ik kan u garanderen dat ze heel goeie en nieuwe vliegtuigen hebben . de laaste 10 jaar wordt er heel veel in geinversteerd (wel spijtig v/h ongev
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 15u59
Noene Antw, Geel
Zwaplans 1°, zaventem: wat u iemand verwijt, namelijk te steriotyperen, doet u zelf door uw laatste zin. BTW hier zitten ze idd opgesloten bij jullie lopen ze waarsch nog los :) . @ Kristph D: een onterechte opmerking en getuigt van weinig goede smaak.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 15u56
ismail C, Hasselt
raar als ze zeggen dat geen enkel turkse zender iets uitzend. de dodental is al 10 geworden en dit weet ik van een turkse zender. cnn turk doet namelijk een rechtstreekse uitzending. wat betreft de racisme hier , ach zijn we gewoon op de forums hier moeten wij ons moe maken aan een paar mensen die intelectuele achterstand hebben en nog in de oertijd leven? het ongeluk betreft hier mensen ook al zijn ze zwart,geel,groen.ik vlieg altijd met ze geen last gehad van vertraging,onbeschoftheid,...
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 15u56
linus thibaud, Harelbeke
alle redenen zijn goed om racistische praat uit te slaan, onmenselijk. weten jullie wel wat dit inhoud voor de mensen die dit nu meemaken? kennissen, vrienden, familie zien, voeln sterven? ben benieuwd waar jullie binnen twintig jaar zullen staan en wat voor kinderen jullie opvoeden, haat en nijd.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 15u41
Stefan vm, Vilvoorde
Geen voorbarige conclusies trekken, het onderzoek zal wel uitwijzen wat de echte oorzaak was. Mijn oprechte deelneming aan de families van de slachtoffers.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 15u41
tamara govaerts, Nijlen
ook van mij veel sterkte gewenst aan de slachtoffers en hun familie!!!
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 15u39
Patrick 170, Vlaanderen
Wat een onzin hier allemaal. En wat een rascisme... Iedereen denkt dat hij de oorzaak al weet. Misschien kunnen de experts hier even wachten op het onderzoek alvorens veel theorieën te spuien. Er kunnen honderden oorzaken zijn, en meestal is het ook een samenloop van verschillende oorzaken. Groeten van Patrick, Verkeersleider.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 15u38
1 van 4 volgende