Hoe hou je een wereldevent interessant?
In de kortste etappe van de tour, 65km over 3 cols, wat al voor spanning verzekerd is, wilt de Tour iets nieuw uitproberen. We hebben al gezien dat de Giro als eerst organisatie van een grote ronde naar Israël is gegaan, nu krijgen we dus een F1 start in de Tour.
Hoe gaat dit in zijn werk?
De beste klassementsrenners krijgen de 1ste plaatsen, met de leider op kop. Hoe lager je staat, hoe lager je moet beginnen. Op dit punt vind ik dit een zeer leuke gedachte. Het is eens iets anders dan achter de die rode tourwagen te beginnen, wachten tot Christian Preudhomme de officiële start geeft om er dan volle bak de koers open te breken.
Minpunten?
Echter zijn er een paar minpunten, althans voor mij. Zoals gezegd, korte etappe, dus hebben de minder goede klimmers weinig speling om op tijd binnen te komen. Als één van de klassementrijders een ploegmaat in de top 10 staan heeft, kan deze meteen de leider zwaar aanvallen, waardoor, vooral in het laatste gedeelte van het peloton, redelijk wat renners zwaar in de problemen zullen komen.
Een ander minpunt, korte bergetappe, is dat er voor vrijbuiters die al verder weg staan in het klassement, bijna onmogelijk is om die dag een hoopvolle aanval in te kunnen zetten. Vanaf de start gaat het bergop en als de kopmannen meteen de gas opendraaien, kunnen de iets mindere goden enkel toekijken en denken aan de komende etappe.
Het is natuurlijk fijn dat men probeert het wielrennen sexy te houden door verschillende nieuwigheden toe te vegen. Echter, de sterkste wint altijd en als je hen dan nog gaat 'bevoordelen' bij de start, krijgen de schaduwmannen nog minder aandacht. Waarom de F1 start gewoon niet omkeren? De beste start als laatste? Hij moet zich dan verdedigen en misschien meteen zwaar aan de bak gaan. Zou je ook niet met seconden werken? Nummer 2 vertrekt 15 seconden vroegen, Nummer 3 14 seconden vroeger en ga zo maar door. Of raak je dan aan het principe: wie de beste tijd neerzet na 3 weken is de beste...
|