Inhoud blog
  • "iOS 9 moet accuduur iPhone verbeteren, maar in bètaversie zelfs slechter"
  • Google-topman: "In 2030 zullen mensen hybride kunnen denken"
  • Nieuwe iPhone-bug doet telefoon crashen met simpel sms'je
  • Belgische mail-app daagt Google en Mailbox uit
  • Digitaal op piepjonge leeftijd
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Bloggen in 3HW
    nieuws van de dag
    18-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Digitaal op piepjonge leeftijd
    Het is de periode van de communies en de lentefeesten. De communielijsten bij de speelgoedketens zijn goed gevuld, met een duidelijke tendens naar multimedia. Het is duidelijk: alles verandert razendsnel. Deredactie trok naar DreamLand in Zottegem (foto's), en ontsnapte niet aan de rage van de Skylanders.

    Het is bij communielijsten zoals bij een trouwfeest of een geboorte: er wordt een lijst samengesteld met mogelijke geschenken waarna de "kopers" zelf kunnen kiezen wat ze eruit pikken.

    Weet je als familielid niet wat kiezen uit zo’n lijst, die makkelijk 15 tot 20 items telt? Geen nood : "Bij zo’n communielijst stellen de kinderen een top 5 samen", zegt Greet Lazou, zaakverantwoordelijke in Zottegem.

    Multimedia en games doen het opvallend goed, maar er is meer dan de Nintendo DS en de Wii : "Een blijvend hot item is Lego en Playmobil. Daarnaast gaan jongens ook naar skateboarden, schiettuigjes en ook wel trampolines die vaak door mama en papa worden gekocht. Auto’s zijn wat minder in trek. Bij de meisjes is Topmodel een uitschieter (waarbij ze zelf kleren kunnen tekenen en als het ware ontwerpen in kleurboekcreaties, nvdr)."

    Wie biedt meer?

    Maar er is meer. De digitalisering sluipt zich een weg door het speelgoedaanbod, en voor een steeds jonger publiek. Een iPad iets voor tieners? Vergeet het maar. "De beginleeftijd zakt, nu ook naar 5- tot 6-jarigen en zelfs jonger." En dan zijn er nog de mp3’s en mp4’s. Greet neemt me mee naar de afdeling multimedia, en toont een tablet met felroze design voor jonge meisjes.

    Wat verder hangt er een aangepaste koptelefoon, met een volumebegrenzer om gehoorschade te vermijden. Voor als papa en mama het lawaai even beu zijn. Fabrikanten spelen gretig in op het steeds jonger wordende doelpubliek, met allerlei accessoires.

    Er bestaan nu zelfs al Hot Wheels mini-autootjes om op een tablet mee te rijden. En auto’s die op afstandsbediening rijden, kan je nu ook al multimediaal besturen met iPod, iPhone of iPad.

    "Op je derde op een tablet"

    "Binnen dit en 5 jaar zitten ook de allerkleinsten op iPad. Het moet een gat in de markt zijn, want de fabrikanten springen erop", zegt Greet. Of is het al zover ? « Schrik niet van de leeftijd : 3 jaar is geen uitzondering », vertelt Kim De Braekeleer, gerant van Fun in Ninove. "Zij zijn er snel mee weg. Je kan er pakweg puzzels op zetten, of een memospel of rekenspel."

    De educatieve waarde lijkt de sleutel van het succes te zijn, want een tablet kan later ook nog op school dienen. Je kan er kinderboeken mee uploaden, of een app voor rekensommen. We denken even terug aan de begintijd van de gsm, toen we zelf met wat geluk een zware gsm met dikke antenne te pakken kregen. Een kleine revolutie toen, maar nu al lang een karikatuur.

    Tegelijk lijken kinderen op een steeds vroegere leeftijd voor "volwassener" spullen te kiezen. Iets is sneller kinderachtig. "Wat kinderen 10 jaar geleden wilden, verschilt sterk van wat ze nu willen. Iets wat ze toen oké vonden, is nu al snel kinderachtig. Maar of dat een goede evolutie is ? Ik weet het niet", zegt Greet Lazou (foto: in een roze gang: dit is de meisjesafdeling).

    Nostalgie in de speelgoedwinkel

    We belanden ook onvermijdelijk bij de ietwat futuristische figuurtjes van Skylander, dé hype van het moment, weliswaar vooral bij jongens. Er bestaan verschillende figuurtjes die met de elementen te maken hebben zoals water en lucht. Urbain en Nellie zijn twee zestigers die een figuurtje komen kiezen voor hun kleinzoon die zijn communie viert. Terrafin meerbepaald. Ze vinden hem, maar de figuurtjes worden verkocht per drie, en de twee andere heeft hij misschien al. Een dilemma. Er wordt naar het thuisfront gebeld.

    Urbain en Nellie wijden me in in de wereld van Skylanders. "De kinderen zijn slimmer dan wij. Denk maar niet dat het zomaar een figuurtje is. Onderaan zit een chip die je kan aansluiten op een console, en zo kan je op tv een spel spelen met dat figuurtje."

    "Ik heb er zoveel, hoeveel heb jij er, gaat het dan op school", vertelt Nellie. Mannetjes met zwaarden, krijgers, stoere kerels. "In onze tijd maakten we zelf houten zwaarden," mijmert Urbain. "Ik kreeg een vliegtuigje dat ze voort moest duwen en dat dan vuur maakte." We projecteren het even door de teletijdmachine naar het heden. Een flight simulator op spelconsole misschien?

    Bron: Dereactie.be

    18-05-2015 om 17:16 geschreven door LC  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De gemiddelde creativiteit van jonge kinderen neemt toe als ze de wereld aan de hand van audiovisueel materiaal kunnen ontdekken. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd aan de Katholieke Hogeschool Leuven.

    De KHLeuven heeft onderzocht hoe multimedia kunnen worden geïntegreerd in de klas en of dat het welbevinden van bepaalde kinderen beïnvloedt. De resultaten blijken positief. Als jonge kinderen de wereld ontdekken, is het gebruik van multimedia daarbij een krachtige tool.

    De onderzoekers gingen na hoe ze de mediawijsheid van kinderen tussen 3 en 5 jaar kunnen stimuleren. Daarnaast onderzochten ze welke invloed het gebruik van audiovisuele materialen heeft op het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen en op hun competenties. Tonen kinderen een grotere betrokkenheid, een betere taalkennis en een grotere creativiteit als ze de wereld ontdekken met behulp van audiovisueel materiaal? Men ging ook na hoe audiovisuele materialen de persoonlijke ontwikkeling van kinderen met extra zorg kunnen ondersteunen.

    Het onderzoek toont aan dat de gemiddelde creativiteit van jonge kinderen toeneemt als ze de wereld kunnen ontdekken aan de hand van audiovisueel materiaal. De resultaten tonen ook aan dat kinderen met een bepaald gedrag (agressie bijvoorbeeld) zich beter en meer betrokken voelen als ze audiovisueel materiaal kunnen gebruiken in de klas.

    "Dit project bood ons een waardevol inzicht in de wisselwerking tussen multimedia en het jonge kind", zegt Greet Decin van de KHLeuven. "We leerden ook veel bij over hoe we een hedendaagse multimediale onderwijspraktijk kunnen opbouwen met optimale kansen voor elk kind. De resultaten van dit project zijn hopelijk een "trigger" voor andere leerkrachten om zelf multimediaal aan de slag te gaan."

    Bron: Deredactie.be



    04-05-2015 om 17:46 geschreven door LC  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Multimedia stimuleren creativiteit van jonge kinderen
    De gemiddelde creativiteit van jonge kinderen neemt toe als ze de wereld aan de hand van audiovisueel materiaal kunnen ontdekken. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd aan de Katholieke Hogeschool Leuven.

    De KHLeuven heeft onderzocht hoe multimedia kunnen worden geïntegreerd in de klas en of dat het welbevinden van bepaalde kinderen beïnvloedt. De resultaten blijken positief. Als jonge kinderen de wereld ontdekken, is het gebruik van multimedia daarbij een krachtige tool.

    De onderzoekers gingen na hoe ze de mediawijsheid van kinderen tussen 3 en 5 jaar kunnen stimuleren. Daarnaast onderzochten ze welke invloed het gebruik van audiovisuele materialen heeft op het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen en op hun competenties. Tonen kinderen een grotere betrokkenheid, een betere taalkennis en een grotere creativiteit als ze de wereld ontdekken met behulp van audiovisueel materiaal? Men ging ook na hoe audiovisuele materialen de persoonlijke ontwikkeling van kinderen met extra zorg kunnen ondersteunen.

    Het onderzoek toont aan dat de gemiddelde creativiteit van jonge kinderen toeneemt als ze de wereld kunnen ontdekken aan de hand van audiovisueel materiaal. De resultaten tonen ook aan dat kinderen met een bepaald gedrag (agressie bijvoorbeeld) zich beter en meer betrokken voelen als ze audiovisueel materiaal kunnen gebruiken in de klas.

    "Dit project bood ons een waardevol inzicht in de wisselwerking tussen multimedia en het jonge kind", zegt Greet Decin van de KHLeuven. "We leerden ook veel bij over hoe we een hedendaagse multimediale onderwijspraktijk kunnen opbouwen met optimale kansen voor elk kind. De resultaten van dit project zijn hopelijk een "trigger" voor andere leerkrachten om zelf multimediaal aan de slag te gaan."

    04-05-2015 om 17:42 geschreven door LC  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luxe-versie van de Apple Watch kost minstens 10.000 dollar
    "Vanaf 10.000 dollar": dat is de prijs die betaald zal worden voor de luxe-uitvoering van de Apple Watch, het nieuwe slimme horloge van de Amerikaanse technologiereus. De Apple Watch -de luxe-versie en zijn goedkopere broertjes- is voorgesteld op een persconferentie in San Francisco.

    Eind vorig jaar liet Apple al zien hoe de Apple Watch eruitziet, maar op meer informatie was het wachten tot vandaag.

    Het slimme horloge is een accessoire, een soort afstandsbediening van de iPhone. Een binnenkomend telefoontje kun je bijvoorbeeld eerst op je horloge zien verschijnen, je hoeft er je mobiele telefoon niet voor uit je zak te halen.

    Apps die een verlengstuk zijn van de iPhone, worden ook belangrijk voor de Apple Watch. Op het horloge kun je bijvoorbeeld het weerbericht, vluchtinformatie, sportuitslagen of aandelen volgen. Sportievelingen komen dankzij hun horloge te weten hoeveel calorieën ze verbranden of hoe hoog hun hartslag gaat tijdens het joggen.

    Batterij moet 18 uur meegaan

    Het "instapmodel" is de Apple Sport Watch, dat 349 dollar zal kosten. De mooier ogende Apple Watch begint vanaf 549 dollar. De Apple Watch Edition, de luxe-uitvoering met gouden afwerking, zal verkocht worden "vanaf 10.000 dollar". De duurste blijkt liefst 17.000 dollar te kosten.

    Volgens Apple-topman Tim Cook gaat de batterij 18 uur mee voor ze toe is aan een oplaadbeurt. Vanaf 24 april moet de Apple Watch verkrijgbaar zijn in de VS en enkele andere landen. België staat (nog) niet op de lijst.

    De Apple Watch is het eerste nieuwe product dat Apple op de markt brengt sinds de dood van de voormalige topman Steve Jobs. "Als dit een flop wordt, komt Apple niet in de problemen, maar een knauw in het imago van het bedrijf wordt het wel", zegt technologiespecialist Dominique Deckmyn van De Standaard.

    Nog enkele nieuwigheden

    Op de persconferentie in San Francisco stelde Tim Cook nog enkele andere nieuwigheden voor, zoals de nieuwe MacBook, dunner en lichter dan zijn voorgangers. Ook werd een samenwerking met de Amerikaanse betaalzender HBO aangekondigd.

    Bron: deredactie.be

    10-03-2015 om 18:31 geschreven door LC  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Facebook krijgt "antizelfdodingsknop
    Facebook introduceert een knop die zelfdoding moet helpen te voorkomen. Als een gebruiker een verontrustende post ziet bij een vriend, kan hij een melding sturen naar een speciaal team. Als dit professionele team het nodig acht, krijgt de persoon om wie het gaat bij zijn of haar volgende bezoek aan Facebook een pop-up te zien waarin hulp wordt aangeboden.

    Facebook heeft bij de ontwikkeling van de knop nauw samengewerkt met een Amerikaanse universiteit, verschillende organisaties op het gebied van psychische gezondheidszorg en mensen die met suïcidale gevoelens hebben gekampt.

    De functie is voorlopig enkel beschikbaar in de Verenigde Staten. 

    "Bevestiging van wat wij al een aantal jaren doen"

    Kirsten Pauwels, de directeur van het Centrum ter Preventie van Zelfdoding, juicht het initiatief van Facebook alvast toe en hoopt dat het ook in België zal worden toegepast.

    "Het is een bevestiging van wat wij al een aantal jaren aan het doen zijn", zegt ze. "We merken dat mensen op Facebook berichten plaatsen die ook wel zorgwekkend kunnen zijn en dat andere mensen niet altijd weten hoe ze daarop moeten reageren."

    "Op dit moment proberen wij zelf om mensen aan te sporen om onrustwekkende posts op Facebook te melden. Wij gaan dan op een gelijkaardige manier te werk en proberen om die mensen met wie het niet goed gaat aan te moedigen om de stap te zetten naar hulp. Het zou voor ons een gigantische stap vooruit zijn mochten die meldingen via Facebook zelf kunnen gaan."

    Pauwels zegt dat het centrum het pilootproject in de Verenigde Staten nauw zal opvolgen en naar Facebook zal stappen om te bekijken of het systeem ook in België kan worden ingevoerd.

    Wie een zorgwekkend bericht ziet op Facebook of andere sociale media kan best reageren, zegt Pauwels. "Probeer heel ondersteunend te reageren. Laat zien dat je je zorgen maakt en biedt hulp aan, of verwijs door naar hulp

    Bron: deredactie.be

    03-03-2015 om 18:01 geschreven door LC  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Apple stelt nieuwe "diversiteitsemoji" voor
    Apple werkt aan een nieuwe reeks emoji die de etnische diversiteit beter weerspiegelen. Dat schrijft mashable.com. Tot nu toe waren de emoji hoofdzakelijk blank of zetten ze stereotypen in de verf.

    Emoji zijn kleine afbeeldingen die aan een tekstbericht of een e-mail kunnen worden toegevoegd. In één oogopslag geven ze zonder woorden een begrip, een gebaar of een gevoel weer.

    De emoji met een menselijk gelaat die Apple tot nu toe aanbood, waren hoofdzakelijk blank. Hadden ze wel een andere huidskleur, dan ging het vaak om een stereotiepe afbeelding van een bepaalde bevolkingsgroep.

    OS X

    Binnenkort zullen de emoji van Apple de etnische diversiteit wél weergeven zoals ze is. Dat moet blijken uit een nieuwe betaversie van het besturingssysteem OS X. Die telt tal van nieuwe emoji die een heel gamma aan kleuren en vormen beslaan. Eenzelfde emoji van bijvoorbeeld een "vuistje" zal in de toekomst in liefst zes verschillende huidskleuren beschikbaar zijn.

    Daarnaast stelt Apple ook een opvallende aanpassing voor van de emoji van een uurwerk. Was dat voorheen een doorsnee exemplaar, dan verschijnt weldra een afbeelding van een Apple Watch.

    Afbeelding weergeven op Twitter

    24-02-2015 om 17:49 geschreven door LC  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Apple stelt nieuwe "diversiteitsemoji" voor
    Apple werkt aan een nieuwe reeks emoji die de etnische diversiteit beter weerspiegelen. Dat schrijft mashable.com. Tot nu toe waren de emoji hoofdzakelijk blank of zetten ze stereotypen in de verf.

    Emoji zijn kleine afbeeldingen die aan een tekstbericht of een e-mail kunnen worden toegevoegd. In één oogopslag geven ze zonder woorden een begrip, een gebaar of een gevoel weer.

    De emoji met een menselijk gelaat die Apple tot nu toe aanbood, waren hoofdzakelijk blank. Hadden ze wel een andere huidskleur, dan ging het vaak om een stereotiepe afbeelding van een bepaalde bevolkingsgroep.

    OS X

    Binnenkort zullen de emoji van Apple de etnische diversiteit wél weergeven zoals ze is. Dat moet blijken uit een nieuwe betaversie van het besturingssysteem OS X. Die telt tal van nieuwe emoji die een heel gamma aan kleuren en vormen beslaan. Eenzelfde emoji van bijvoorbeeld een "vuistje" zal in de toekomst in liefst zes verschillende huidskleuren beschikbaar zijn.

    Daarnaast stelt Apple ook een opvallende aanpassing voor van de emoji van een uurwerk. Was dat voorheen een doorsnee exemplaar, dan verschijnt weldra een afbeelding van een Apple Watch

    Afbeelding weergeven op Twitter

    24-02-2015 om 17:46 geschreven door LC  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Let op met persoonlijke gesprekken, uw tv luistert misschien mee
    Wees voorzichtig met privégesprekken in je eigen woonkamer. Dat is de raad die technologiebedrijf Samsung geeft aan de eigenaars van een Smart tv. De toestellen zouden namelijk alles opnemen wat er gezegd wordt en doorsturen naar "een derde partij".

    Op de website van Samsung staat sinds kort een "supplement" bij hun privacybeleid. De informatie gaat specifiek voor de Smart tv's die het bedrijf verkoopt. De televisietoestellen zijn uitgerust met spraakherkenningsfunctie. Geen afstandsbedieningen meer, een programma kan perfect gestart worden door het luidop uit te spreken.

    Nu blijkt echter dat die spraakherkenningsfunctie meer inhoudt dan op het eerste gezicht lijkt. "Let op met persoonlijke of gevoelige informatie", staat te lezen in de gebruiksvoorwaarden. "Die informatie zal namelijk bij de opgenomen data zitten die aan een derde partij wordt overgemaakt." Wie die derde partij dan wel zou zijn, wil het bedrijf niet zeggen.

    In een reactie aan The Daily Beast zegt het technologiebedrijf de privacy van zijn klanten ernstig te nemen. De gegevens zouden versleuteld worden overgemaakt.

    Samsung benadrukt wel dat gebruikers de spraakherkenningsfunctie ook perfect kunnen afzetten. Zo wordt er geen informatie meer doorgestuurd, maar moet de afstandsbediening wel opnieuw van onder het stof gehaald worden.

    Bron: Deredactie.be

    10-02-2015 om 18:14 geschreven door LC  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Let op met persoonlijke gesprekken, uw tv luistert misschien mee
    Wees voorzichtig met privégesprekken in je eigen woonkamer. Dat is de raad die technologiebedrijf Samsung geeft aan de eigenaars van een Smart tv. De toestellen zouden namelijk alles opnemen wat er gezegd wordt en doorsturen naar "een derde partij".

    Op de website van Samsung staat sinds kort een "supplement" bij hun privacybeleid. De informatie gaat specifiek voor de Smart tv's die het bedrijf verkoopt. De televisietoestellen zijn uitgerust met spraakherkenningsfunctie. Geen afstandsbedieningen meer, een programma kan perfect gestart worden door het luidop uit te spreken.

    Nu blijkt echter dat die spraakherkenningsfunctie meer inhoudt dan op het eerste gezicht lijkt. "Let op met persoonlijke of gevoelige informatie", staat te lezen in de gebruiksvoorwaarden. "Die informatie zal namelijk bij de opgenomen data zitten die aan een derde partij wordt overgemaakt." Wie die derde partij dan wel zou zijn, wil het bedrijf niet zeggen.

    In een reactie aan The Daily Beast zegt het technologiebedrijf de privacy van zijn klanten ernstig te nemen. De gegevens zouden versleuteld worden overgemaakt.

    Samsung benadrukt wel dat gebruikers de spraakherkenningsfunctie ook perfect kunnen afzetten. Zo wordt er geen informatie meer doorgestuurd, maar moet de afstandsbediening wel opnieuw van onder het stof gehaald worden.

    Bron: Deredactie.be

    10-02-2015 om 18:13 geschreven door LC  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Europese privacy-taskforce onderzoekt Facebookvoorwaarden
    Er komt een Europese werkgroep die moet nagaan in hoeverre de nieuwe gebruikersvoorwaarden van Facebook te rijmen vallen met de verschillende privacywetgevingen van de Europese landen. De heuse privacy-taskforce moet de verschillende inbreuken oplijsten.

    Vandaag en morgen zitten verschillende Europese ministers en staatssecretarissen die in hun land verantwoordelijk zijn voor privacy samen in Brussel. Op de agenda staan de nieuwe privacyvoorwaarden van de Amerikaanse sociaalnetwerksite Facebook. Volgens die nieuwe voorwaarden kunnen foto's of gegevens van gebruikers zomaar worden doorgegeven aan derden, maar in hoeverre valt dit te rijmen met onze privacywetgeving?

    VRT

    "Er komt een taskforce onder leiding van Nederland om dat te onderzoeken", zegt staatssecretaris voor Privacy Bart Tommelein (Open VLD). "Samen met Duitsland, Italië en ons land gaan ze een gezamenlijke inbreukenlijst samenstellen." De werkgroep gaat de nieuwe Facebookvoorwaarden vergelijken met de verschillende nationale privacywetgevingen en eventuele inbreuken oplijsten. "Aan de hand daarvan zal dan actie ondernomen worden. Hetzij gezamenlijk. Hetzij per land."

    Op dit moment is er nog geen Europese privacywetgeving en de nationale privacywetgevingen zijn overal anders. Hierdoor wordt nu een Europese taskforce opgericht die de verschillende wetgevingen nu tegen het licht moet houden en moet vergelijken met de gebruikersvoorwaarden van Facebook


    03-02-2015 om 18:13 geschreven door LC  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Europese privacy-taskforce onderzoekt Facebookvoorwaarden
    Er komt een Europese werkgroep die moet nagaan in hoeverre de nieuwe gebruikersvoorwaarden van Facebook te rijmen vallen met de verschillende privacywetgevingen van de Europese landen. De heuse privacy-taskforce moet de verschillende inbreuken oplijsten.

    Vandaag en morgen zitten verschillende Europese ministers en staatssecretarissen die in hun land verantwoordelijk zijn voor privacy samen in Brussel. Op de agenda staan de nieuwe privacyvoorwaarden van de Amerikaanse sociaalnetwerksite Facebook. Volgens die nieuwe voorwaarden kunnen foto's of gegevens van gebruikers zomaar worden doorgegeven aan derden, maar in hoeverre valt dit te rijmen met onze privacywetgeving?

    VRT

    "Er komt een taskforce onder leiding van Nederland om dat te onderzoeken", zegt staatssecretaris voor Privacy Bart Tommelein (Open VLD). "Samen met Duitsland, Italië en ons land gaan ze een gezamenlijke inbreukenlijst samenstellen." De werkgroep gaat de nieuwe Facebookvoorwaarden vergelijken met de verschillende nationale privacywetgevingen en eventuele inbreuken oplijsten. "Aan de hand daarvan zal dan actie ondernomen worden. Hetzij gezamenlijk. Hetzij per land."

    Op dit moment is er nog geen Europese privacywetgeving en de nationale privacywetgevingen zijn overal anders. Hierdoor wordt nu een Europese taskforce opgericht die de verschillende wetgevingen nu tegen het licht moet houden en moet vergelijken met de gebruikersvoorwaarden van Facebook.


    03-02-2015 om 18:11 geschreven door LC  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uwnaam.vlaanderen? Vanaf nu is het mogelijk
    di 20/01/2015 - 12:06 Belga De extensies .vlaanderen en .brussels zijn vanaf nu voor iedereen beschikbaar. Iedereen kan dus om het even welke domeinnaam eindigend op .vlaanderen of .brussels registreren, op voorwaarde dat die nog beschikbaar is. De nieuwe domeinnaam wordt altijd toegekend aan de eerste aanvrager, net zoals bij .be.

    Deze extensies werden in verschillende fases aangeboden om ook verschillende lokale belanghebbenden de kans te bieden een domeinnaam te registreren die aanleunt bij hun identiteit (merknaam, handelsnaam, maatschappelijke benaming of familienaam). Tijdens de zogenoemde "landrush-fase" kon iedereen wel onbeperkt een domeinnaam aanvragen, maar kreeg deze niet dadelijk toegekend. De aanvragen werden verzameld tot het einde van de fase: domeinnamen met maar één aanvrager werden vervolgens onmiddellijk toegekend aan de aanvrager.

    Zo'n honderdtal domeinnamen waarvoor er verschillende aanvragen waren, worden opgenomen in een veiling. Deze namen worden uiteindelijk toegekend aan de hoogst biedende kandidaat.

    Startende bedrijven, organisaties, overheidsinstellingen en burgers die kiezen voor een domeinnaam met een regionale extensie zoals .vlaanderen en .brussels kunnen op die manier hun plaatselijke onlinemarketing verbeteren, zegt DNS België. "Door hun geografische identiteit te koesteren, kunnen zij de banden met de consumenten en geïnteresseerde bezoekers van hun website versterken", luidt het.

    Internationale organisaties of merken die iets lokaal willen starten of een lokale afdeling willen openen, kunnen zich dan weer profileren met een lokale extensie, waardoor ze volgens DNS België meer lokale consumenten bereiken.

    De missie van DNS België, een vzw die in 1999 werd opgericht, bestaat in het registreren van domeinnamen, het toegankelijker maken van het internet en het gebruik ervan aanmoedigen

    20-01-2015 om 19:52 geschreven door LC  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uwnaam.vlaanderen? Vanaf nu is het mogelijk
    di 20/01/2015 - 12:06 Belga De extensies .vlaanderen en .brussels zijn vanaf nu voor iedereen beschikbaar. Iedereen kan dus om het even welke domeinnaam eindigend op .vlaanderen of .brussels registreren, op voorwaarde dat die nog beschikbaar is. De nieuwe domeinnaam wordt altijd toegekend aan de eerste aanvrager, net zoals bij .be.

    Deze extensies werden in verschillende fases aangeboden om ook verschillende lokale belanghebbenden de kans te bieden een domeinnaam te registreren die aanleunt bij hun identiteit (merknaam, handelsnaam, maatschappelijke benaming of familienaam). Tijdens de zogenoemde "landrush-fase" kon iedereen wel onbeperkt een domeinnaam aanvragen, maar kreeg deze niet dadelijk toegekend. De aanvragen werden verzameld tot het einde van de fase: domeinnamen met maar één aanvrager werden vervolgens onmiddellijk toegekend aan de aanvrager.

    Zo'n honderdtal domeinnamen waarvoor er verschillende aanvragen waren, worden opgenomen in een veiling. Deze namen worden uiteindelijk toegekend aan de hoogst biedende kandidaat.

    Startende bedrijven, organisaties, overheidsinstellingen en burgers die kiezen voor een domeinnaam met een regionale extensie zoals .vlaanderen en .brussels kunnen op die manier hun plaatselijke onlinemarketing verbeteren, zegt DNS België. "Door hun geografische identiteit te koesteren, kunnen zij de banden met de consumenten en geïnteresseerde bezoekers van hun website versterken", luidt het.

    Internationale organisaties of merken die iets lokaal willen starten of een lokale afdeling willen openen, kunnen zich dan weer profileren met een lokale extensie, waardoor ze volgens DNS België meer lokale consumenten bereiken.

    De missie van DNS België, een vzw die in 1999 werd opgericht, bestaat in het registreren van domeinnamen, het toegankelijker maken van het internet en het gebruik ervan aanmoedigen.



    20-01-2015 om 19:50 geschreven door LC  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probeer de nieuwe Apple Watch nu al online uit

    Nog een paar maanden en dan is het zover: dan lanceert Apple de langverwachte Apple Watch. Het futuristische horloge waarmee je onder meer kan bellen, muziek beluisteren en sporten, belooft een topper te worden. De besturing is vrij vernuftig: je moet niet met je dikke vingers op een klein scherm tokkelen, maar via een knop aan de zijkant kan je navigeren, foto’s bekijken of je Facebook checken. Hoe dat werkt, kan je sinds kort zelfs online uitproberen.


    Probeer de nieuwe Apple Watch nu al online uit

    13-01-2015 om 19:08 geschreven door LC  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probeer de nieuwe Apple Watch nu al online uit

    Nog een paar maanden en dan is het zover: dan lanceert Apple de langverwachte Apple Watch. Het futuristische horloge waarmee je onder meer kan bellen, muziek beluisteren en sporten, belooft een topper te worden. De besturing is vrij vernuftig: je moet niet met je dikke vingers op een klein scherm tokkelen, maar via een knop aan de zijkant kan je navigeren, foto’s bekijken of je Facebook checken. Hoe dat werkt, kan je sinds kort zelfs online uitproberen.


    Probeer de nieuwe Apple Watch nu al online uit



    13-01-2015 om 19:05 geschreven door LC  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tommelein wil onderzoek naar Snapchat

    Staatssecretaris voor Privacy Bart Tommelein (Open VLD) heeft de Privacycommissie gevraagd het privacybeleid van berichtendienst Snapchat onder de loep te nemen. Snapchat is een app voor het delen van foto’s en video’s die gebruikt kan worden op smartphones. Het bijzondere is dat de berichten er zichzelf na een aantal seconden bij verwijderen.

    Snapchat heeft onlangs een deal gesloten met de Amerikaanse handelscommissie (FTC), waarbij het bedrijf beloofde zijn privacybeleid aan te passen. Het zal zijn gebruikers duidelijker informeren over de mate waarin een bericht echt wordt verwijderd nadat het geopend is, over welke informatie over de gebruikers wordt bijgehouden, en over hoe Snapchat zich beschermt tegen misbruik van die informatie.

    Tommelein ziet het graag gebeuren, en wil nu ook in ons land een onderzoek naar Snapchat. ‘Het onderzoek in de VS heeft aangetoond dat Snapchat een aantal valse beloftes doet’, zegt Margot Neyskens, zijn woordvoerster. ‘Het bedrijf maakt zich bijvoorbeeld sterk dat een Snapchat-bericht volledig verdwijnt nadat het geopend is. Maar de ontvanger kan er bijvoorbeeld wel nog een screenshot van maken. Dat moet duidelijk zijn voor de gebruikers, maar dat is het nu niet.’

    Voorlopig geen onderzoek naar Facebook

    Het onderzoek zal worden uitgevoerd door de Privacycommissie. Voorlopig enkel naar Snapchat, niet naar Facebook, dat nochtans ook onder vuur ligt voor zijn nieuwe gebruikersvoorwaarden. ‘De reden is dat de staatssecretaris momenteel samen met zijn Europese collega’s een Europese privacywaakhond op poten aan het zetten is. ‘België is als kleine speler niet voldoende opgewassen tegen de grote mondiale spelers. Dit soort dingen wordt best Europees aangepakt.’

    Maar omdat het momenteel nog niet duidelijk is hoe lang het nog zal duren vooraleer de Europese waakhond er effectief is, heeft de staatssecretaris de Privacycommissie dus al gevraagd het privacybeleid van Snapchat te bekijken.

    Het is overigens de bedoeling dat de Europese waakhond wél het privacybeleid van Facebook, en dat van vele andere bedrijven, onder de loep zal nemen. Volgens het Europees recht is een bedrijf immers verplicht daarover correcte informatie te geven. In zijn privacyvoorwaarden, en op vraag van de gebruiker.

    Tommelein wil onderzoek naar Snapchat

    06-01-2015 om 20:44 geschreven door LC  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tommelein wil onderzoek naar Snapchat


    Staatssecretaris voor Privacy Bart Tommelein (Open VLD) heeft de Privacycommissie gevraagd het privacybeleid van berichtendienst Snapchat onder de loep te nemen. Snapchat is een app voor het delen van foto’s en video’s die gebruikt kan worden op smartphones. Het bijzondere is dat de berichten er zichzelf na een aantal seconden bij verwijderen.

    Snapchat heeft onlangs een deal gesloten met de Amerikaanse handelscommissie (FTC), waarbij het bedrijf beloofde zijn privacybeleid aan te passen. Het zal zijn gebruikers duidelijker informeren over de mate waarin een bericht echt wordt verwijderd nadat het geopend is, over welke informatie over de gebruikers wordt bijgehouden, en over hoe Snapchat zich beschermt tegen misbruik van die informatie.

    Tommelein ziet het graag gebeuren, en wil nu ook in ons land een onderzoek naar Snapchat. ‘Het onderzoek in de VS heeft aangetoond dat Snapchat een aantal valse beloftes doet’, zegt Margot Neyskens, zijn woordvoerster. ‘Het bedrijf maakt zich bijvoorbeeld sterk dat een Snapchat-bericht volledig verdwijnt nadat het geopend is. Maar de ontvanger kan er bijvoorbeeld wel nog een screenshot van maken. Dat moet duidelijk zijn voor de gebruikers, maar dat is het nu niet.’

    Voorlopig geen onderzoek naar Facebook

    Het onderzoek zal worden uitgevoerd door de Privacycommissie. Voorlopig enkel naar Snapchat, niet naar Facebook, dat nochtans ook onder vuur ligt voor zijn nieuwe gebruikersvoorwaarden. ‘De reden is dat de staatssecretaris momenteel samen met zijn Europese collega’s een Europese privacywaakhond op poten aan het zetten is. ‘België is als kleine speler niet voldoende opgewassen tegen de grote mondiale spelers. Dit soort dingen wordt best Europees aangepakt.’

    Maar omdat het momenteel nog niet duidelijk is hoe lang het nog zal duren vooraleer de Europese waakhond er effectief is, heeft de staatssecretaris de Privacycommissie dus al gevraagd het privacybeleid van Snapchat te bekijken.

    Het is overigens de bedoeling dat de Europese waakhond wél het privacybeleid van Facebook, en dat van vele andere bedrijven, onder de loep zal nemen. Volgens het Europees recht is een bedrijf immers verplicht daarover correcte informatie te geven. In zijn privacyvoorwaarden, en op vraag van de gebruiker.

    Tommelein wil onderzoek naar Snapchat

    06-01-2015 om 20:41 geschreven door LC  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Studenten ontwikkelen interactieve afstandsbediening
    Drie studenten multimedia en communicatietechnologie van de Antwerpse Karel de Grote-Hogeschool hebben een interactieve afstandsbediening ontwikkeld voor kinderen. Het prototype van het toestel wordt morgen voorgesteld.

    "De afstandsbediening laat kinderen thuis toe hun favoriete tv-uitzendingen mee te beïnvloeden, en de programmamakers kunnen in de studio meevolgen wat hun kijkers met de afstandsbediening doen", zegt Lorenz Adriaensen, die de afstandsbediening mee ontwikkelde. Telenet werkte mee, en bestudeert momenteel of het op de markt gebracht kan worden.

    "Het idee kwam er omdat we af wilden van het idee van de zogenaamde second screen-applicaties waarvoor kinderen de gsm van hun ouders gebruiken", legt Adriaensen uit. "We wilden in de plaats iets robuust dat bijvoorbeeld mag vallen: een kruising van afstandsbediening en speelgoed, oranje en in de vorm van een grote X."

    Make-a-thon
    De studenten, behalve Adriansen ook Robbert Wolfs en Karlien Fabré, bedachten de afstandsbediening voor Ketnetkijkers vorig jaar tijdens de VRT Make-a-thon, een wedstrijd waarin de openbare omroep ontwikkelaars uitdaagt om een nieuw mediaproduct te bedenken. "We hebben die wedstrijd gewonnen, en wilden daarmee verder gaan voor ons eindwerk. Ook andere zenders dan Ketnet kunnen ermee aan de slag."

    Het toestel kreeg de naam "Copii" mee, Roemeens voor "kind", en geeft de kinderen verschillende mogelijkheden om mee te doen met programma's. "Er zijn drie drukknoppen, maar ook een accelerometer, een microfoon en een draaiwieltje. Met de eerste kunnen ze bijvoorbeeld stemmen, de accelerometer registreert bewegingen, de microfoon meet het geluidsniveau en met het draaiwieltje kunnen ze naar links of rechts draaien, waarvan de snelheid gemeten kan worden."

    De afstandsbediening werd ontwikkeld met ondersteuning van Telenet. Het bedrijf laat weten dat het momenteel aan het bestuderen is of het realistisch genoeg is. "We vonden het een tof idee en hebben er graag aan meegewerkt, en bekijken nu of we het op de markt brengen", klinkt het bij Telenet.




    02-12-2014 om 20:37 geschreven door LC  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tomtom levert software voor 'slimme' arband

    TomTom gaat locatiesoftware leveren voor een ‘slimme’ armband die techgigant Intel en modebedrijf Opening Ceremony hebben ontworpen. Dat maakte de navigatiedienstverlener woensdag bekend, zonder financiële details te vermelden.

    TomTom timmert al een tijdje aan de weg met nieuwe producten, nu de gps-systemen waar het Amsterdamse bedrijf groot mee is geworden steeds minder opleveren. Zelf maakt het bijvoorbeeld al sporthorloges. Daarnaast verkoopt het licenties voor het gebruik van zijn software voor plaatsbepaling en navigatie aan andere technologiebedrijven.

    Door mode en technologie bijeen te brengen in een nieuw product hopen Intel en Opening Ceremony met name vrouwen warm te maken voor gadgets. Hun armband is vanaf begin december voor 495 dollar (zo’n 395 euro) verkrijgbaar in de Verenigde Staten.

    De navigatiesoftware van TomTom zorgt ervoor dat de drager bijvoorbeeld de reistijd naar een afspraak buiten de deur beter kan inschatten.


    24-11-2014 om 19:45 geschreven door LC  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.brains achter android verlaat google


    De medeoprichter en man achter het succes van het mobiele besturingssysteem Android, Andy Rubin, heeft beslist om Google te verlaten.

    Dat bevestigde de Amerikaanse internetreus. Andy Rubin belandde in 2005 bij Google toen het bedrijf Android Inc overnam. Dat was toen niet meer dan een kleine startup, die Rubin twee jaar eerder mee oprichtte. Bij Google leidde Rubin Android in goede banen, tot hij vorig jaar een stap terugzette om de robotica-afdeling te leiden.

    In de schoot van Google groeide het open besturingssysteem voor smartphones uit tot marktleider. Tal van fabrikanten, de belangrijkste speler Samsung op kop, maken gebruik van Android voor hun smartphones en tablets.

    Marktanalist Strategy Analytics schatte vrijdag dat 83,6 procent van de nieuw verkochte smartphones in het derde kwartaal op Android draait. Op verre afstand volgen iOS van Apple’s iPhone met 12,3 procent en Windows Phone van Microsoft (3,3 procent). BlackBerry, ooit trendsetter en leider op de zakelijke markt, behaalt nog 0,7 procent.

    ‘Met Android heeft hij echt iets opmerkelijk gecreëerd, met meer dan een miljard tevreden gebruikers’, bedankte Google’s topman Larry Page donderdagavond in een communiqué Andy Rubin. Die wil zich voortaan bezighouden als ‘incubator’ om startende hardwarebedrijven te helpen.


    18-11-2014 om 20:10 geschreven door LC  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 13/10-19/10 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs