Moeder, die
vertederd is door onze wankele pasjes naar Jezus toe
Begripvolle Vrouw
waar we met pijn en verdriet heen kunnen
Moeder die ons
altijd met open armen ontvangt
De Goedheid zelve
Aantrekkelijke
nederigheid straalt van Haar af
Wonder van Liefde
Door Haar is onze
Redder geboren
Licht voor de
verdwaalden in de duisternis
Thuishaven na
onze vele nutteloze omzwervingen
Degene die ons
blijft steunen en onderwijzen over Gods Liefde
Samen met Jezus
zal ze de mensen die in God geloven redden
Jezus spreekt
over Maria, Zijn Moeder :
Alle zielen
worden geschapen uit de gedachte van God de Vader. Hij zendt de zielen die Zijn
kinderen zijn, naar de aarde om er de voortgebrachte lichamen te bezielen.
De ziel van Maria
is echter niet uitsluitend ontstaan uit de gedachte van de Vader alleen. Vanuit
de gloeiende draaikolk, waaruit onze Heilige Drieëenheid bestaat, vertrekken
onze drie liefdes en vloeien samen in een middelpunt. Daar komt Onze Godheid
samen en schittert ze. Daar vormt zich dus de draaikolk van de Liefde. Je zou
kunnen zeggen dat zich daar het hart bevindt van Onze Heilige Drieëenheid. Uit
dat hart is de ziel van Maria voortgekomen. Als een vonk, geslingerd vanuit
Onze Liefdeswil, ontsprong Zij uit Onze verenigde liefdes en verlangens. Het
waren drie verlangens : God de Vader wilde Haar als dochter, God de Zoon wilde
Haar als moeder en de Heilige Geest als bruid. Als Wij Haar schiepen legden wij
alles in Haar neer van Onze eigen volmaaktheid. Zij was bestemd om de steen te
zijn van het bouwwerk van de ware Tempel of de Ark van het Nieuw Verbond.
Zij was het begin
van de Verlossing :
De eerste fase
van de verlossing was het specifiek werk van de Vader. Door de schepping van de
ziel zonder zonde. Zij was bestemd om neer te dalen en een lichaam te bezielen
dat Gods Tabernakel zou zijn. De liefde van de Zoon en de Heilige Geest waakte
vol geluk bij Haar vorming.
De tweede fase
startte door het werk van de Heilige Geest. Deze heel schuldeloze, schone en
reine Maagd versmolt de gloed van Haar verliefd zijn op God met Gods
liefdegloed. Door het werk van de Heilige Geest bracht Zij Christus voort voor
de mensen.
De derde fase
startte toen Christus Zijn opdracht als verlosser voltrok, stervend aan het
Kruis. Ook dan was Maria verbonden met Jezus Werk. Zij werd medeverlosseres en
slachtoffer met Jezus door Zijn Werk. En een opdracht van Verlosser is altijd
een opdracht van oneindig lijden. Verbonden met God en Zijn Heilige Wil is Zij
op elk ogenblik en bij iedere stap van de weg der Verlossing tegenwoordig
geweest. Zonder Maria hadden wij nooit een Verlosser gekend.
Om zo te zijn
moest de Moeder maagd en zonder zonde zijn.
Wanneer jullie
het feest vieren van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria overweeg dan deze
fundamenten :
qZij is het resultaat van Onze
gezamenlijke Liefdestroom
qZij is de draagster van Mij, Oneindige
Liefde en Offerlam voor uw redding
qHaar bijzondere waardigheid dient als
uitgangspunt van de vergiffenis van de Eeuwige God aan de mensen
qZij is heeft een driemaal heilige
oorsprong, want Haar schepping ontstond uit Onze drie Liefdes
Als het
ochtendgloren op de dag van de verlossing zal komen, zal Zij tot jullie naderen
in haar zuivere glans van morgenster en paradijselijke Dageraad. Haar glimlach
leert u God te aanbidden die uit liefde voor jullie twee liefdevolle mirakels
heeft verricht nl. de Onbevlekte Ontvangenis van Maria en Mijn Menswording.
De Eucharistie is
Mijn Bloed en Mijn Lichaam. Maar hebben jullie er al aan gedacht dat dit Bloed
en dat Lichaam gevormd werden met het bloed en de melk van Maria ? Zij ontving
de Hemel in Haar schoot, na het goddelijk huwelijk met de H. Geest. Zij, die
zonder zonde is, bekleeddezich met het
Woord van de Vader. Bovendien heeft Zij Zich niet beperkt tot het voortbrengen
van Mij, de Verlosser alleen, maar Zij heeft Mij ook gevoed met Haar melk.
Daarbij nemen jullie wanneer je jezelf met Mij voedt, de melk van Maria in.
Dezelfde melk die in Mij Bloed is geworden. Hoe kunnen jullie je niet losmaken
van jezelf wanneer jullie de maagdelijke melk van Maria samen met Mijn Bloed in
jezelf opnemen ?
Het verheugt Mij
wanneer jullie vol toewijding bij Mijn Moeder in Haar armen liggen. Mager, ziek
en vuil, zoals jullie zijn, drukt Zij jullie tegen zich aan. Zij reinigt en
voedt jullie, en brengt jullie bij Mij omdat Zij verlangt dat jullie Mij
beminnen.
Het menselijk
geslacht zou niet meer bestaan, moest Maria er niet zijn met Haar zorg en haar
gebed. Ik zou het reeds lang vernietigd hebben, want jullie manier van leven
heeft het toppunt van het kwaad bereikt. De Gerechtigheid is gewond, het Geduld
uitgeput en de straf is klaar. Maria echter, beschermt jullie met Haar mantel.
Ik kan Mijn Moeder niets weigeren. Ik die in alles volmaakt ben, ben ook in de
liefde voor de Moeder, uw Voorbeeld. Tot de gelovigen zeg Ik : In Maria is de
redding van de wereld.
God trekt Zich
terug voor het steeds hoger stijgende tij van misdaden. Eerst vormde Ik de brug
tussen Hemel en Aarde, maar Ik trek Mij terug door uw verstoktheid in het
kwaad. Mijn tijd is nog niet gekomen. Daarom blijft Maria als enige brug over.
Kom tot Haar !
Maria, Koningin van
de Liefde, vraagt van ons :
Maria roept
Boodschappen van de Madonna
Koningin van
de Liefde te Schio (1985-1995)
Maria vraagt
bekering en een terugkeer naar God, samen met Geloof en Liefde. Onze aandacht
moet uitgaan naar de Heilige Drieëenheid.
Ook belangrijk is
de Eucharistie dat de basis is van de door Jezus gestichte Kerk. Jezus is nu en
tot het einde van de wereld onder ons in de Eucharistie. Zijn aanwezigheid redt
en heiligt. Toch wij blijven de immense Gave van de Oneindige Liefde schandelijk
weigeren.
Zij herinnert er
ons ook aan dat we onze naaste moeten beminnen, dienen en zich voor hem moeten
inzetten. Daarbij betekent vergeving altijd vergeving voor iedereen betekent.
Ze moedigt ons aan om getuigenis te geven van ons geloof. We moeten bovendien
proberen zielen op de weg van de redding te zetten.
Als je christen
wil zijn, als je gered wil worden, als je het goede wil doen, als je iets wil
bereiken... moet je regelmatig bidden. Zij vraagt de dagelijkse Rozenkrans;
zij vraagt de Kruisweg; het persoonlijk gebed en het gebed in de familie... Zij
dringt aan op de Eucharistie (Misviering Communie Verering) en op de
Biecht. Zij vraagt ook het vasten.
Als wij onze
bekering en die van de wereld willen bekomen, moeten wij ons met heel ons hart
aan Haar toevertrouwen. Zo kunnen wij ons wapenen tegen $atan en zijn
bekoringen. Zij vraagt ons om deze deze korte tijd van heiliging niet voorbij
te laten gaan. Wees de tempel van God ! Overgave en gebed zullen de wereld
redden ! Bidt dit gebed :
Het mooiste
waartoe man en vrouw samen kunnen besluiten is gezinsuitbreiding. Maar het is
tevens een grote verantwoordelijkheid. Voor het krijgen van kinderen is weinig
deskundigheid nodig. Voor verantwoord ouderschap des te meer. Veel mensen weten
niet hoe zij zich als ouder moeten gedragen. Of men nu tot het eerste of tot
het vijfde kind besluit, men moet de vreugden en de verantwoordelijkheid kennen
die met de komst van een nieuw gezinslid gepaard gaat.
God
plant zijn gezin :
De apostel
Paulus schreef in Efeze 3:14-15 : Om die reden buig ik mijn knieën voor de
Vader, naar wie alle geslachten in de hemelen en op de aarde genoemd wordt.
God is een
gezin. God reproduceert zichzelf. Toen God Adam en Eva schiep, bracht Hij een
proces op gang waardoor het goddelijk gezin in de loop der tijd volgens een
door Hem opgesteld plan zal worden uitgebreid. God de Vader heeft evenwel van
tevoren besloten zijn kinderen in een door Hem bepaalde volgorde in zijn gezin
op te nemen. Jezus Christus moest zijn eerstgeboren Zoon worden. En Christus
zou de eerstegeborene onder vele broeders zijn. (Rom. 8:29; Kol. 1:15) God
heeft duidelijk plannen voor een zeer groot gezin. Belangrijk is echter DAT Hij
plant.
Ook wij
behoren dat te doen. De wens om kinderen te nemen moet echter worden afgewogen,
niet alleen in het licht van de explosief groeiende wereldbevolking, maar ook
in het licht van de mogelijkheden van het gezin om in het levensonderhoud en de
opvoeding van de kinderen te voorzien. Zoals God zijn gezin plant, zo moeten
ook wij ons gezin plannen. Een jong echtpaar kan bijvoorbeeld besluiten 3 of 4
jaar met de komst van hun eerste kind te wachten teneinde zich beter voor te
bereiden.
Een
echtpaar behoort uitsluitend kinderen te plannen die het denkt goed te kunnen
verzorgen en opvoeden en voor wie het voldoende tijd en aandacht heeft.
Kinderen mogen geen nummer binnen een groep zijn, maar individuele personen die
zijn gepland en door beide ouders worden bemind.
Kinderen
:
Door die
uitdrukking van genegenheid en liefde worden kinderen verwekt. Er moet voor
gezorgd worden dat zij gewenst, bemind en gepland zijn. Op deze wijze voegt God
leden aan zijn Gezin toe.
Het eerste
wat men deelt is liefde. Het resultaat van die liefde is dat man en vrouw
elkaar toegewijd en toegenegen zijn. Ze zijn elkanders deelgenoten. Als man en
vrouw in dit klimaat van gedeelde liefde ouders willen worden, zullen zij kinderen
plannen. Zij zullen hun aantal kinderen plannen en zich voornemen hun alle
liefde en tijd te schenken die in hun mogelijkheden liggen. Dit is de hoogste
vorm van liefhebben en delen.
De wereld
zou er helemaal anders uitzien als dit in werkelijkheid ook zo zou gebeuren.
Verstandige
planning :
Bij de
gezinsplanning moet met verschillende factoren rekening worden gehouden. Een
kind op de wereld zetten en in zijn of haar levensonderhoud en onderwijs
voorzien is geen kleinigheid. Het is beter dat op de juiste wijze te doen voor
één, twee of drie kinderen dan 10 of 12 kinderen te kijgen voor wie men niet
naar behoren kan zorgen. Zowel financieel als mentaal en fysisch.
Geen enkele
ervaring, hoe opwindend ook, is te vergelijken met het wonder van de geboorte
van een kind. De vreugde van een nieuw leven, van een reproductie van onszelf,
is niet in woorden uit te drukken. Zij zou moeten gedeeld worden door man en
vrouw.
Wanneer een
vrouw nieuw leven ter wereld brengt, zou haar man haar moeten bijstaan. Tijdens
de weeën die met de bevalling gepaard gaan moeten man en vrouw hun liefde en
emoties delen door aanraking en woorden.
De
bevalling behoort tot de grootste van alle gedeelde ervaringen die er zijn. En
er is geen grootser moment dan dat van de geboorte van een mini-mensje.
Opvoeding
:
In onze
huidige samenleving bestaan er veel onjuiste opvattingen. Een daarvan is de
gedachte dat de vader buitenshuis moet werken om de kost te verdienen en dat de
kinderen aan de zorg van de moeder worden overgelaten.
Het mag
waar zijn dat de man gewoonlijk de kostwinner van het gezin is, niet waar is
echter dat alleen de vrouw en moeder voor de kinderen verantwoordelijk is.
Onderzoek
heeft duidelijk aangetoond dat ouderliefde, ouderlijke zorg en ouderlijk
contact, zowel van de kant van de vader als van de moeder moet komen voor het
welzijn van een kind.
Psychologen
hebben ontdekt dat persoonlijkheid en temperament van een kind in belangrijke
mate worden gevormd tijdens de allereerste levensjaren. Ouders moeten juist in
die eerste jaren de meeste tijd en aandacht aan hun kinderen geven. En niet
alleen de moeder. De vader heeft bij de zorg voor kinderen een even grote
verantwoordelijkheid. Wat is er verkeerd aan een vader die pampers verschoont,
de baby in slaap wiegt en opblijft wanneer de baby ziek is ?
Het hebben
van kinderen is inderdaad de hoogste vorm van delen.
Als het
plannen van het aantal kinderen en de tussenruimte tussen de kinderen in Gods
ogen geoorloofd is, waarom heeft God dan de menselijke seksualiteit geschapen ?
Veel mensen geloven dat de seksuele relatie uitsluitend voor de voortplanting
is bestemd. Dat is echter niet het geval. De apostel Paulus schrijft over de
huwelijksrelatie het volgende : Met het oog op de gevallen van hoererij moet
ieder zijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man. De man kome
jegens de vrouw zijn echtelijke verplichtingen na en evenzo de vrouw jegens
haar man. (1 Kor. 7:2-3)
Paulus
gebiedt met andere woorden de gehuwden om hun seksuele verplichtingen jegens
elkaar na te komen, niet omwille van de voortplanting, maar als daad van
onbaatzuchtige liefde en zorgzaamheid en om de verleiding van immoraliteit te
vermijden.
God schiep
in ons het verlangen om voor zlkaar te zorgen en elkaars deelgenoot te zijn
door middel van de seksuele relatie binnen het huwelijk. Wederzijdse liefde en
aandacht worden bij uitstek in de seksuele relatie tot uitdrukking gebracht. En
het schenden van deze relatie is zo ernstig dat God dit als zonde bestempelt ! Twee
van de Tien Geboden hebben op dit onderwerp betrekking. (Ex. 20:14,17) In het
huwelijk, en dan ook alleen tussen de heteroseksuele echtgenoten, is seks
zuiver, rein en gewenst.
DUS : seks dient in de eerste plaats om de man
en de vrouw, die God in liefde met elkaar heeft verbonden, tot elkaar aan te
trekken en bijeen te houden.
Zichzelf
moeten ontplooien of zijn eigen gaven moeten ontwikkelen moeten in
perspectief van het huwelijk worden geplaatst. De huwelijkspartner, de kinderen
of de gezinsverantwoordelijkheid mogen er niet onder lijden. Echtgenoten moeten
beseffen dat zij elkaar nodig hebben. En de ene partner moet de andere
aanvullen. Dan pas komen zij dichter bij elkaar en leren zij wederzijds respect
en liefde.
Flirten :
Het getuigt
van onwetendheid en onvoorzichtigheid om te flirten, want het is een
overtreding van Gods huwelijkswetten. Het zorgt enkel voor mentale, emotionele
en lichamelijke problemen.
Oprechte
liefde is de weg van geven, delen, helpen, troosten, opbouwen en aanmoedigen. Dit
is het tegengestelde van de weg van nemen, echtbreuk, egoïsme, van anderen
kwetsen en meedogenloos zijn. Dit is Satans weg.
Doorgedreven vrouwenemancipatie :
Tegenwoordig
heersen vrouwen steeds meer over zwakke mannen. God echter gebood een man om op
de juiste wijze zijn vrouw te leiden. (Gen. 3:16) God laat zowel man als vrouw
de gevolgen ondergaan van het verwaarlozen van hun rol. Hij onderwijst dat de
man het hoofd van zijn vrouw is. (1 Kor. 11:3) Bovendien werd de vrouw voor de
man geschapen. (vers 7 en 9)
Gedreven door nooit genoeg :
Tegenwoordig
worden mensen geveld door nooit genoeg. Dat drijft hen naar werken tot ze
erbij neervallen, nooit thuis omdat ze nog bij werken, time is money. Waarom
eigenlijk ? Om een paleis van een huis te bouwen ? Om 2 keer per jaar grote
reizen te doen ? Dure wagens aan te schaffen ? Om een huis met marmer en gouden
kraantjes ?
Om de
kinderen een huis te kunnen geven op hun 20ste ?
Dit is niet
nodig om gelukkig te zijn. Genoeg om rond te komen, een leven te leiden waar
geen geldzorgen zijn, maar dan ook geen buitensporige goestingskes. Waar de
kinderen leren zelf te werken i.p.v. alles te krijgen. En vooral dat de
echtgenoten niet rondrennen om nog meer te hebben, maar bij elkaar te blijven
en bezig te zijn met de kinderen.
Oplossing
gegeven door God
Gods standpunt (Ef. 5:33):
Taak van de man : zijn vrouw lief hebben.
Taak van de vrouw : haar man respecteren.
Zoals te
lezen staat in 1 Petr. 3:7-9 en Ef. 5:21,22,25,28 :
Mannen :
hou van uw vrouw, zoals van
uzelf
behandel uw vrouw goed (met
kennis van haar behoeften)
respecteer haar
Vrouwen :
wees aan uw man onderdanig (=
ontzag hebben voor hem)
Beiden :
wees eensgezind
medelijdend
barmhartig en nederig
vergeldt geen kwaad met kwaad
en geen laster met laster
ga tot God
Besluit :
Laten we onze partner waarderen en elkaar respecteren. Laten we een houding van
vergevensgezindheid aannemen, hulpvaardig en opbouwend zijn, en leven als een
team.
Thomas a Kempis, de schrijver van 'de Navolging van Christus' :
Thomas a Kempis, geboren in Kempen, nabij Keulen, heette eigenlijk
Thomas Hamerken. Op zijn 13de trok hij naar het Nederlandse Deventer
om er net zoals zijn enige broer, de 12 jaar oudere Jan, te gaan studeren bij
de Broeders van het Gemene Leven. Zes jaar later trad hij in in het klooster
van Sint-Augustinus van de congregatie van Windesheim op de Agnietenberg in
Zwolle, waar hij in 1413 tot priester werd gewijd. In dat klooster zou hij de
rest van zijn lange leven Thomas werd 91 slijten.
Hij hield zich vooral bezig met kopiëren, iets waarin hij volgens de
meeste bronnen als tiener al een zeer grote bekwaamheid had verworven, met
bidden en schrijven. Van zijn hand zijn onder meer de levensbeschrijvingen van
Sint-Lidwina van Schiedam en van Geert Groote, de grondlegger van Moderne
Devotie. Hij stierf, nadat hij de laatste jaren van zijn leven aan waterzucht
had geleden, in 1471.
Twee eeuwen later werden zijn stoffelijke resten op last van de
keurvorst van Keulen opgegraven en overgebracht naar de Sint-Jozefskapel in
Zwolle. Nog later , nl. in 1627, werd het graf in Zwolle geopend en verhuisden
de stoffelijke resten naar de Sint-Michaëlskerk, waar ze nu nog rusten. Markant
was hierbij de melding van de grafdelver : Het hoofd lag op turven, zo goed en
gaaf, of ze pas gegraven waren; ter rechterzijde lag het hoofd op de aarde,
waardoor het aan dien kant een weinig geschonden was, de tanden, nog wit
zijnde, waren allen aanwezig,maar door
het aanraken vielen er een of twee uit. De handen lagen nog kruisgewijs,
namelijk de rechter over de linker en hadden nog alle vingers. Maar wat het meest
verbazingwekkend was : In Thomas graf werden bloemen gevonden, zoo schoon
bloeiende als in t midden van Mei. Deze bloemen, geworteld in den enkel van
den linkervoet binnenbeens, waren omtrent een voet hoog, wit, rood en geel van
kleur.
Adam deed tenminste 1 ding goed : hij luisterde naar Eva.
Praten is zilver, zwijgen is goud.
LEVEN : Leer Eerst Vriendelijkheid En Naastenliefde.
Geloof en liefde ontsteken onze fakkel.
Niemand is perfect en daar ben ik het perfecte voorbeeld van.
Goed zijn is niet genoeg. Goed zijn in goed zijn wel.
Aan seks wordt meer aandacht besteed dan het verdient.
Politiek is goed van ver, maar ver van goed.
Jezus, ik ben blij dat ik teruggekomen ben. Ik was weggegaan, maar toch
ben je blijven op me wachten. Nu besef ik hoeveel ik van Je hou en Jij van mij.
Mensen zijn als TNT (totaal niet trouw).
Goed en kwaad zijn even onafscheidelijk als jij en je schaduw.
Sommige mensen vinden dat ze al een probleem hebben als ze kiezen de
badkamer in blauw of roze te schilderen.
Holebis zijn de heilige koeien van tegenwoordig.
Stop het roken of roken stopt het ademen.
Beter zwijgen dan liegen.
Schoppenkoning mag hartenvrouw geen slag toebrengen. Nooit !!!
Vermoei je vriend die in de problemen zit niet met vragen als : Wat kan
ik voor je doen ?
Verzin zelf iets en ... doe het ook.
Vriendschap bevordert je geluk en vermindert je verdriet. Immers :
gedeelde vreugde is dubbele vreugde en gedeelde smart is halve smart
Evolutie van de mensheid: (geest = neigen naar God, materie = neigen
naar het aardse)
In het paradijs was het bewustzijn : geest 97% en materie 3%
In Jezus tijd was het bewustzijn : geest 40% en materie 60%
In de 21ste eeuw is het bewustzijn : geest 10% en materie 90%
Volgende stap binnen afzienbare tijd : geest 97% en materie 3%
Dit laatste zal zeker zorgen voor groeipijnen, omdat de evolutie eerder
bruusk zal verlopen.
Waar was U, God ?
Als in een droom
zie ik het strand
langs de eindeloze zee.
In het zand
een dubbel voetspoor:
het spoor van mijn leven
en de voetstappen van de
Heer,
die in de steeds wisselende
situaties
bij me is.
Tot het begin
van die donkere tijd,
toen mijn wereld scheen
in te storten.
Dan blijft slechts
een spoor over...
Heer, waar was U,
toen ik U zo nodig had ?
Waarom liet U me
toen in de steek ?
Kijk eens goed.
Die voetstappen
zijn de jouwe niet.
In die moeilijke tijd
was Ik het die jou droeg...
Iemand helpen is niet dodelijk, dus loop niet in een boog rond die
persoon.
Vergiffenis vragen doe je niet met een afstandsbediening.
Blijf als kameel niet met je 2 bulten achter het oog van de naald
hangen. Moraal : zorg dat je door je zorg voor het uiterlijke niet blijft plakken
en dat je de deur tot de hemel niet mist.
Kun je nog slapen s nachts ? Heb je nachtmerries over personen die je
hebt
beduveld ?
Depressies kun je voorkomen door een STEUNPUNT te zoeken in je leven.
Al tien jaar rijdt Jan op dezelfde lijn. Of hij zich dan niet verveelt ?
Nee hoor, hij gaat op in zijn werk dat helemaal niet eentonig is. Natuurlijk
krijgt hij alle dagen zijn gewone klanten. Soms beleeft hij wel eens een pretje
met een rare gast of moet hij een schoolabonnee, die het wat bont maakt, op
zijn plaats zetten. Ja, hij kan zelfs uit zijn slof schieten als een jongeman
zijn leven op het spel zet door te vroeg van de tram af te willen springen.
-Ha, daar is meneertje. Jan springt van achter zijn
stuur om een kreupel, oud heertje netjes binnen boord te hijsen.
-Goedemorgen, meneer.
-Morgen, Jan.
Vijf haltes verder helpt Jan het heertje weer uitstappen.
-Veel geluk vandaag, Jan. Dank je wel.
Dit korte praatje en dit dank je wel kun je elke morgen op lijn nummer
een horen. Steeds even vriendelijk en gemeend. Tot op een morgen... He,
meneertje staat er niet. Jan is zo de kluts kwijt dat hij uitstapt om zijn
klant op te sporen. Om de schijn te redden doet hij alsof er iets hapert aan de
beugel.
Intussen loert hij naar het huisje aan de overkant van de straat.
-Misschien ziek, denkt Jan.
De volgende dag ziet Jan dat de rolluiken neer zijn. Meneertje is
overleden. Zijn trouwste klant.
Drie dagen lang tikt Jan aan zijn pet als hij het bekende huisje
voorbijtramt. Dit is zijn manier om meneertje een laatste maal te groeten.
-God hebbe zijn ziel, mompelt Jan.
Een maand later wordt Jan op het kantoor van de notaris ontboden : de
notaris van meneertje. Daar verneemt Jan dat meneertje hem zijn huis overmaakt.
En de notaris leest verder : Omdat Jan steeds zo beleefd en hulpvaardig voor
mij was. God schenke hem een gelukkige, oude dag.
Zorg dat je niet in de afgrond valt van ontrouw, drankzucht,
drankverslaving, drugs, pillen. Het ergste is er nog uit geraken.
Geluk kan je niet kopen.
Beter zwijgen dan liegen.
Perfect geluk zonder God bestaat niet.
Het is misdadig als ouders projecties overzetten met in de rol hun
kinderen.
Collegas moeten medestanders zijn in plaats van tegenstanders.
Waarom wordt iemand graag zien doodgewoon ?
Mensen volgen hun eigen zin in plaats van God.
Als je bijna aan de evenaar bent is het moeilijk om terug te keren naar
Antartica.
Bedoelingen van mensen zijn dikwijls ondoorzichtig.
Pak de pluimen niet weg van een ander die ze heeft verdiend.
Je hebt pechvogels, geluksvogels en gebraden vogels. Die laatste zijn
het ergst : het zijn bemoeials.
Moet je nu altijd zelf willen ondervinden dat je alleen niets kunt
bereiken dat blijvend is ?
Memorare : Gedenk, Genadigste Maagd Maria, dat het nooit gehoord is dat
iemand, die tot U zijn toevlucht nam, verlaten is geworden.
Alle goede wensen voor jou voor vandaag en voor morgen.
Het gebed is ons beste wapen.
God is de enige zekerheid in dit leven en erna.
Wacht niet
op zorgeloze dagen
om gelukkig te zijn,
want altijd zal een probleem
je bekommernis geven.
Wacht niet
op waardering van iedereen
om gelukkig te zijn,
want altijd zal er iemand
kritiek op je hebben.
Wacht niet
tot iedereen vriendelijk voor
je is
om gelukkig te zijn,
want altijd zal er iemand
jaloers op je zijn.
.Valeer
Deschacht
Kaf moet van het koren gescheiden worden omdat het kaf altijd in de weg
blijft staan naar het geluk. Aan u de keuze om te willen behoren bij het kaf of
bij het koren. Er bestaat geen tussensoort.
Hoe meer kansen je krijgt van God hoe meer je er kunt verknallen.
Kijk altijd verder dan je neus lang is.
Wijsheid is kennis van het leven.
De beste dingen in het leven zijn gratis.
Minderbegaafden zijn niet minder mens.
God is het ultieme vangnet, als je jezelf God nog herinnert.
Vecht niet met amokmakers : wet op de dierenbescherming.
Je moet niet altijd de mijn naam is Haas-techniek niet altijd
gebruiken om onder je verantwoordelijkheid uit te komen. God doorziet elke
techniek. Op het einde word je ervoor afgerekend.
Beloon een eerlijke persoon die de waarheid vertelt niet door er razend
kwaad op te worden.
LIEFDE : Leer Intussen Eigen Fouten Detecteren, Elkeen
Wil niet altijd behoren bij degene die er willen bijhoren.
Gelukkig zijn...
Zolang jij
het leven
ook wat
adem geeft,
het licht
je ogen
niet verblindt,
de andere
misschien wat
ruimte krijgt,
rest alleen
t intens geluk
van t nu,
een goddelijk moment..
Marc
Vens
God komt altijd op de eerste plaats. Altijd !
Zorg voor een goede driehoeksrelatie :
-jezelf met God
-jezelf met de andere
-jezelf met jezelf
Als er een groot feest is, dan wil je er toch piekfijn uitzien. Als je
op het feest van God komt moet je ervoor zorgen dat je ziel piekfijn in orde
is. God ziet alleen naar de ziel. Je kunt de ziel tip top in orde maken door te
biechten.
Jezus,
Mijn hart brandt voor U.
De as wordt weggeblazen.
Het is de Heilige Geest die
ervoor zorgt
dat de vlam nooit dooft.
Mijn verstand blijft zich
verdiepen in U.
De twijfels worden
weggenomen.
Het is de Heilige Geest die
ervoor zorgt
dat de interesse nooit
verslapt.
Mijn geweten verandert door
de levenslessen die voorgelegd werden door U.
De vooroordelen en
tekortkomingen worden weggeduwd.
God zegt : In het Oud Testament : Gij zult niet echtbreken. (Exodus 20:14)
Dit betreft iedere seksuele omgang met iemand anders dan de eigen partner. Het is ook de fysieke omgang met elkaar dat bedoeld wordt.
In het Nieuwe Testament werd dit gebod afgewerkt door Jezus Christus : Gij hebt gehoord, dat er gezegd is : Gij zult niet echtbreken. Maar Ik zeg u : Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd. (Matt. 5:27-28)
Het gebod omvat de lichamelijke daad van overspel, maar ook de seksuele begeerte. God wil ons beschermen tegen onze eigen gedachten en onze instelling.
Toch wil God seks. Hij is er trouwens de Schepper van. Hij is degene die het menselijk lichaam gemaakt heeft, en die seks heeft ingesteld als een vreugdevolle band tussen een wettig getrouwde man en vrouw.
Waar zit het dan verkeerd ? Wel, bij Satan die zijn intrede maakte bij de eerste mensen. (Adam en Eva) We hebben de zondige neigingen van hen overgeërfd. En Satan heeft zijn verkeerde instelling van trouweloosheid en overspel in de maatschappij geïntroduceerd. Bovendien is hij niet te onderschatten en ontzettend sluw om ons te kunnen vloeren.
Subtiliteit van het slechte : Onze geest wordt voortdurend beïnvloed om ons te laten afdwalen van een pure, gevende seksuele relatie in het huwelijk naar begeerte toe. * Directe pornografie : zo klaar als een klontje * Indirecte pornografie : dit werkt op het onderbewuste vb. moderne kledingswijzen : mannen en vrouwen gebruiken hun kleding om de aandacht te trekken door zich op een heel opvallende, verleidende, sensuele manier te kleden. Zij doen dit ongetwijfeld om hun ijdelheid te strelen, om te genieten van het gevoel dat anderen hen aantrekkelijk vinden. De vrouw heeft van God een natuurlijke seksuele aantrekkingskracht voor de man gekregen, het is dus niet passend om seksuele begeerte op te wekken. Kleding moet aangepast zijn aan de gelegenheid en moet discretie, evenwichtigheid en bescheidenheid tonen. vb. openlijk gebruik van seks in advertenties en de onvermijdelijke seksuele thema's en scènes in amusement. * Pornografie door bedrog : deze categorie omvat zaken die oppervlakkig gezien helemaal geen betrekking op seks lijken te hebben, maar die in werkelijkheid doortrokken zijn van ongeoorloofde, wellustige handelingen en instellingen. vb. Muziek : boodschappen in liedjes vb. mensen om ons heen of mensen uit de media die een rijkgevuld liefdesleven (minnaars/minnaressen) hebben. De mensen vervlakken en vinden die handelswijze 'eigenlijk niet verkeerd'.
Verdedig jezelf : Oplossing : 1 inzicht in het kwaad, dat vrij geslachtsverkeer ons toebrengt.
2 denk na over de subtiele methoden die Satan gebruikt om zijn gevaarlijke perversiteiten aan iedereeen op te dringen en keer je ervan af.
! VERGEET NIET ! God maakt zonen en dochters naar Zijn beeld, en neemt mensen letterlijk op in Zijn eigen gezin als Goddelijke Wezens. Eén belangrijke kwaliteit die je nodig hebt voor Zijn opperste zegen is trouw. Loyaliteit aan God de Vader en Jezus Christus, onze Verlosser en geestelijke broer. Satans enige interesse is je te beroven van jouw potentieel om tot Gods gezin te behoren. Hij probeert dit door de parallelle menselijke families te vernietigen, veelal door middel van seksuele zonde.
3 als je dit inziet, werk dan aan je vastberadenheid om ertegen te vechten.
4 bewaak de deur van je geest : seksuele zonden beginnen net als alle andere zonden in de geest. (Jak. 1:14-15) Het moment om de zonde tegen te gaan is het moment waarop we verleid worden. Elke zonde, en vooral de seksuele zonde, wint aan bekoring als wij hem koesteren. Het begint te groeien en wint aan kracht tot wij onszelf laten zondigen in de geest of zelfs daadwerkelijk. Een 'klein beetje' begeerte is al teveel. Vrij geslachtsverkeer verbrandt de huwelijksband tot as.
God vergeeft : God eist duidelijk trouw en seksuele reinheid. Het goede nieuws is dat we voor onze zonden in het verleden - onze seksuele zonden inbegrepen - vergeving kunnen ontvengen, indien wij ons bekeren : ophouden met zondigen en beginnen te doen wat goed is. En ook kunnen wij de kracht van de Heilige Geest ontvangen om ons bij te staan in onze geestelijke strijd. (Hand. 5:32) Zoals in het verhaal van de overspelige vrouw : "En Jezus richtte Zich op en zei tot haar : Vrouw, waar zijn zij ? Heeft niemand u veroordeeld ? En zij zei : Niemand, Heer. En Jezus zei : Ook Ik veroordeel u niet. Ga heen, zondig van nu af niet meer !" (Joh. 8:10-11)
Heilige Jezus, Maria en Jozef. Mijn gezin en ik behoren jullie toe ! Het is mijn vurigste wens om even indringend aanwezig te zijn en alles ten goede te keren als jullie op aarde deden; zodat ik mijn gezinsleden kan helpen, beschermen en juiste beslissingen nemen. Ik wil hen de dagelijkse sleur helpen dragen en er het beste van maken. Laat mij niet in de steek ! Jullie zijn mijn enige echte reddingsboeien in de wilde wateren van het leven. Geef mij het inzicht, de kracht en het geduld om mijn taak verder te zetten, mijn allerbeste voorbeelden. Ik hou toch zoveel van jullie ! Amen.
1 Bepaal uw doel. Het moet een bereikbaar en realistisch doel zijn, anders is het al bij voorbaat mislukt.
2 Leer van anderen en maak niet dezelfde fouten.
3 Doe het stap voor stap om tot dat bepaalde doel te komen.
4 Zorg voor een positief doel dat niemand kwetst en je gelukkig maakt. Het is de bedoeling dat je er levenslessen uit trekt. Verzamel kennis en wijsheid.
5 Bij een mislukking niet opgeven, en doorzetten. Langzaam gaat ook. Laat je niet ontmoedigen.
6 Ga niet teveel op in materiële zakeb, maar zoek vooral te slagen in geestelijke zaken. Geestelijke zaken worden niet aangetast door de tand des tijds.
7 Betrek God bij je doel, Hij is degene die het kan waarmaken en bestendigen. Hij kan je echt gelukkig maken.
De
H. Rita leefde in de 14de en 15de eeuw in Umbrië, een
schilderachtige provincie in Midden-Italië, waar ook St. Franciscus en vele
andere heiligen leefden en werkten.
Rita
werd geboren te Roccaporena, een bergdorpje in de Apennijnen, op enkele
kilometers van Cascia, waar zij de laatste veertig jaar van haar leven zou
doorbrengen in het klooster van de zusters Augustinessen.
Cascia
ligt op een naar het zuiden gerichte helling op een hoogte van 631 m. Het
stadje is omringd door hoge bergtoppen en bestaat buiten de bovenstad uit een
aantal gehuchten die met elkaar verbonden zijn door kronkelende bergpaden.
Ten
tijde van de H. Rita was Cascia vijfmaal groter dan het huidige stadje. Het
centrum van de bovenstad bestond uit de St. Augustinuskerk, de paleizen van
het stadsbestuur en de versterkte burcht. Cascia kende toen een grote bloei als
commercieel centrum, waar ook vele ambachtslui werkten zoals zilversmeden,
glazeniers, papierbewerkers, linnenververs, lakenhandelaars,...
Vele
muilezeldrijvers, beladen met koopwaar, deden Cascia aan wanneer ze over de
bergrug van de Apennijnen van Napels naar Florence trokken.
Honderd
jaar na de dood van de H. Rita, omstreeks 1550, bleef er van de oude glorie van
Cascia echter niets meer over.
De
invloed van St. Augustinus was groot in dit deel van Italië, en dit was ook in
Cascia te merken. Buiten de St. Augustinuskerk in het centrum, trof men er ook
een klooster van zusters Augustinessen aan, evenals drie andere
vrouwenkloosters. In de omgeving van de stad kenden de nederzettingen van
kluizenaars die de regel van Augustinus volgden een grote bloei. Eén van de
beroemdste kluizenaarsoorden was dat van het Heilig Kruis (Santa Croce) te
Valnucina, nu Onze Lieve Vrouw ter Sterre (Madonna della Stella) genoemd.
Deze
kluizenaars leidden een intens geestelijk leven dat in schrille tegenstelling
stond met het soms weinig stichtende leven van een aantal geestelijken uit die
tijd. De Kerk in Europa beleefde toen een donkere periode, bekend als het
Westers Schisma (1378-1429). Drie pausen zeiden recht te hebben op het bestuur
van de Kerk : één te Avignon, één te Rome en één tegenpaus. De H. Rita heeft
gedurende een groot deel van haar leven deze verwarring in de Kerk meegemaakt.
Ook haar tijdgenote, de H. Catharina van Siëna, leefde in deze woelige tijd en
zij zorgde ervoor dat de paus van Avignon terug naar Rome kwam en de eenheid in
de Kerk herstelde.
Over
het algemeen zal de middeleeuwse wereld waarin H. Rita leefde niet veel beter
of slechter zijn geweest dan onze tijd. Het menselijk leven echter was toen aan
grotere gevaren blootgesteld dan nu : er heerste een grote kindersterfte,
besmettelijke ziekten roeiden op regelmatige tijdstippen een groot deel van de
bevolking uit en benden die voor moord niet terugschrokken, doorkruisten het
land. Daarentegenover staat dat de christelijke levensbeschouwing een
weldoende invloed uitoefende op het dagelijkse leven.
De
geboortestreek van de H. Rita was bovendien nog verdeeld door de strijd tussen
twee partijen : de Welfen (= de pausgezinden) en de Gibellijnen (= de
keizersgezinden). De rivaliteit tussen deze 2 groepen was zeer groot en leidde
dikwijls tot geweld. Moorden kwamen veel voor en wraakneming werd dikwijls
aanzien als een heilig recht, dat meestal leidde tot nieuwe moordpartijen.
Haar ouders
Haar
vader heette Antonio Lottius, zoals blijkt uit een contract van 1446. Haar
moeder, Amata Ferri, was een stille, eenvoudige vrouw, die een teruggetrokken,
onopvallend leven leidde. Het echtpaar leidde te Roccaporena een eenvoudig
leven. Dank zij de opbrengst van een kleine eigendom, vruchtbaar gemaakt door
hun arbeid, konden zij in hun levensonderhoud voorzien. De ouders van Rita
waren zeker niet rijk, maar in het dorp genoten ze wel een zeker aanzien.
Volgens
een oude traditie behoorden zij tot de pacieri of vredestichters. Zij maakten
deel uit van een bepaalde groep burgers, die vrijwillig hun diensten aanboden
om twistende medeburgers met elkaar te verzoenen. De verzoening door deze
vredestichters bewerkt, had kracht van wet.
Haar jeugdjaren
Door
hun hoge ouderdom moeten Antonio en Amata de geboorte van hun dochtertje en
enig kind als een grote genade van de hemel hebben beschouwd. Het historisch
feit van Ritas geboorte werd, zoals toen de gewoonte was, verduidelijkt door
een aantal vrome legenden : enkele engelen kondigen het aanstaande moederschap
aan en zeggen de naam die God voor haar heeft uitgekozen : Rita, afkorting van
Margarita, wat parel betekent. Omdat Roccaporena niet over een kerk
beschikte, werd Rita te Cascia gedoopt. Dit gebeurde waarschijnlijk in de kerk
van Santa Maria della Plebe.
Een
andere legende vertelt ons over het wonder van de bijen, dat reeds uitgebeeld
werd op een schilderij van 1480. Op zekere dag vlogen bijen rond het wiegje
waarin het kindje lag. Een landarbeider, die toevallig voorbijkwam en gewond
was aan de hand, probeerde de bijen te verjagen. Tot zijn grote verwondering
zag hij dat na die tussenkomst zijn hand genezen was. Ook het feit dat de bijen
het kindje geen kwaad berokkenden en integendeel in en uit haar mond vlogen en
er honing achterlieten, was wonderbaar.
Rita
beleefde rimpelloze kinderjaren en ze was onopvallend samen met haar ouders.
Minstens twee documenten getuigen dat ze leerde lezen en schrijven, wat voor
het gewone volk in die tijd een grote uitzondering was. Het feit dat haar
ouders tot de vredestichters van het dorp behoorden, zal voor Rita wel een
gunstige invloed uitgeoefend hebben op haar vrome en vredevolle opvoeding.
We
weten ook dat ze al heel jong op bezoek ging naar het klooster van de H.
Maria Magdalena te Cascia, waar waarschijnlijk een van haar verwanten was
ingetreden en waar zij zelf, 40 jaar later, zal verblijven. Zij had een
bijzondere verering voor 3 heiligen : H. Johannes de Doper, de H. Nicolaas van
Tolentino en de H. Augustinus. Haar 3 lievelingsheiligen verschenen haar in een
visioen en stortten in haar hart een vurig verlangen om kloosterlinge te
worden. Dit gebeuren wordt gestaafd door een zeer oud schilderij uit 1480.
Als echtgenote en moeder
Over
het huwelijk van de H. Rita worden we ingelicht door een zekere Nicolaas,
Augustijn. Korte tijd na de dood van de heilige schreef hij hierover in de
volkstaal. Deze teksten werden minstens tot 1698 bewaard in het klooster van
de H. Maria Magdalena. Hieruit kunnen we het volgende opmaken : vader Antonio
zou zijn dochter als bruid hebben geschonken aan Ferdinando Mancini uit
Roccaporena, een goede jongen, maar met een hard en opvliegend karakter. Niets
bewijst echter dat hij een dronkaard en een beul voor zijn vrouw zou zijn
geweest. Waarschijnlijk steunt dit verhaal op een latere verkeerde
interpretatie van een tekst op haar doodskist. Het is immers moeilijk aan te
nemen dat de ouders van Rita hun enige dochter aan een bruut ten huwelijk
zouden hebben gegeven.
We
kennen de reden niet die Rita overtuigde om te huwen. Misschien de noodzaak om
voor haar bejaarde ouders te zorgen, misschien ook het verlangen van haar
ouders om haar uit te huwen aan een jonge man, die haar zou kunnen beschermen
in een tijdperk dat hoe langer hoe woeliger werd.
In
de streek van Cascia werd in die tijd een huwelijk niet zozeer bepaald door de
keuze van de bruid en de bruidegom, maar veeleer door de belangen van beide
families. Rita heeft in ieder geval ingestemd met de raad en het verlangen van
haar ouders, ook al moet dit besluit haar pijn en verdriet hebben bezorgd,
omdat ze verlangde om in het klooster binnen te treden.
Ferdinando
moet evenals Rita tot de kleine burgerij hebben behoord, aangezien de wetgeving
te Cascia huwelijken buiten de eigen stand verbood om zo de bezittingen in
handen van de hogere stand te houden. Ferdinando schijnt een kleine ambtenaar
te zijn geweest, werkzaam als bewaker op de toren van de Giacone-heuvel. Deze
toren was toen zeer belangrijk omdat hij diende om de toegang tot de nauwe
vallei die leidde naar Roccaporena, te controleren.
De
officiële huwelijksplechtigheid had waarschijnlijk plaats in 1381 toen Rita
veertien jaar was. Ze bleef echter in het ouderlijk huis wonen tot aan de
feitelijke huwelijksverbintenis, die gevierd werd omstreeks 1385. Pas dan nam
ze haar intrek in de woning van Ferdinando te Roccaporena en werd zij mevrouw
Mancini.
Het
huwelijksleven van Rita moet vooral in de eerste jaren moeilijk zijn geweest.
Van Ferdinando waren steeds woede-uitbarstingen te verwachten, vooral omdat de
moeilijke tijdsomstandigheden hem danig op de zenuwen konden werken. Dank zij
de weldoende invloed van zijn echtgenote werd Ferdinando kalmer en minder
onstuimig en heerste er stilaan een grotere eensgezindheid tussen de
echtgenoten. De oudste levensbeschrijving van de heilige, opgesteld door
Cavallucci, vertelt ons : Rita slaagde erin haar echtgenoot zo aan te pakken
dat zij, tot ieders verbazing, hem kalm en rustig maakte en gehecht aan de
dienst van de Heer. Zij leefde in de grootste vrede met hem gedurende de 18
jaar van hun huwelijksleven.
Ferdinando
werd waarschijnlijk vermoord in 1401 en dood aangetroffen onder de toren van de
Giacone-heuvel. De werkelijke reden van deze moord kennen we niet. Maar we
zagen hierboven dat alle burgers van Cascia behoorden tot de partij van de
Welfen ofwel tot de partij van de Gibellijnen. Verraad, moord en wraak waren
schering en inslag bij beide partijen.
Uit
het huwelijk van Rita en Ferdinando werden twee kinderen geboren, twee jongens
: Giangiacomo Antonio en Paolo-Maria. Na de dood van haar man stond Rita alleen
in voor de opvoeding van haar beide kinderen, die op dit ogenblik ongeveer 15
jaar waren. Ongetwijfeld ondergingen deze jongens de invloed van de zeden en
gewoonten uit de streek. Rita vreesde daarom dat zij door hun overtuiging, dat
bloedwraak wettelijk verantwoord was, ja zelfs een plicht, de dood van hun
vader zouden wreken en ook een moord zouden begaan. Ze vreesde dat haar
kinderen het slachtoffer zouden kunnen worden van een moordaanslag. Een zeer
oude hymne getuigt dat Rita er in slaagde de Casciaanse overheden te
verhinderen haar zonen te verbannen en ook dat ze het risico liepen om
opgeknoopt te worden.
Het
gebed van Rita om haar kinderen te beschermen werd uiteindelijk verhoord, maar
op een wijze die ze niet verwacht had. Haar beide kinderen stierven een
natuurlijke dood in 1402. We weten echter niet onder welke omstandigheden.
Cavallucci vertelt ons dat zij tot een beter leven werden geroepen. En zo
moet Rita, ondanks haar groot verdriet, de dood van haar beide kinderen hebben
aangevoeld.
Haar kloosterleven
De
ouders van Rita waren reeds lang overleden en na de dood van haar man en haar
beide kinderen, stond ze alleen op de wereld. Rita begon opnieuw te denken aan
de roeping die ze vanaf haar jeugd had willen volgen : intreden in het
klooster. Zo wilde zij nog volmaakter volbrengen wat ze tijdens haar leven
altijd al had gedaan : God eren en dienen.
In
Cascia bestonden verschillende vrouwenkloosters. Rita verkoos het
Augustinessenklooster van de H. Maria Magdalena. Maar tot haar grote
ontgoocheling werd haar aanvraag tot toelating geweigerd. Deze weigering
steunde niet alleen op het feit dat ze weduwe was, maar vooral op het feit dat
haar familie behoorde tot een politieke partij waartoe een aantal zusters niet
behoorden. Haar intrede in de gemeenschap kon de politieke tegenstellingen
binnen het klooster verscherpen. Deze weigering ontmoedigde Rita niet en
verschillende malen herhaalde zij haar aanvraag, maar steeds opnieuw weigerden
de kloosterlingen haar toe te laten. Toen nam ze haar toevlucht tot haar 3
schutspatronen en na vele maanden werd het onmogelijk gewaande toch
werkelijkheid : Rita werd toegelaten in het Augustinessenklooster te Cascia.
Een legende vertelt hoe deze toelating gebeurde. Op een nacht, toen ze aan het
bidden was in haar huis te Roccaporena, verschenen haar drie schutspatronen :
H. Johannes de Doper, St. Nicolaas van Tolentino en St. Augustinus. Ze zeiden
haar dat ze hen moest volgen. Zonder moeilijkheden leidden zij Rita binnen in
het klooster, waar de volgende morgen de zusters haar aantroffen in de kapel.
Toen gaven zij Rita de toelating om bij hen te blijven. Het is een vrome legende,
maar zoals steeds schuilt hierin een kern van waarheid. De H. Rita werd niet in
letterlijke zin door gesloten deuren het klooster binnengeleid, maar door de
hulp van haar schutspatronen en door haar inzet slaagde zij erin de politieke
tegenstellingen in het klooster te verwijderen, een onmogelijk gewaande taak.
Zo kon ze haar ideaal verwezenlijken : kloosterzuster-Augustines worden.
Het
klooster waar Rita omstreeks 1407 binnentrad behoorde oorspronkelijk toe aan de
Benedictijnen, maar na de aardbeving van 1328 werd het toegewezen aan de
Augustinessen. Van de huidige kloostergebouwen behoren nog slechts het
heiligdom en de daarbij horende resten van het toenmalige kerkje tot gebouwen
uit de tijd van de H. Rita. Nog voor haar intrede in het klooster had Rita dit
kerkje op haar kosten laten herstellen.
Eenmaal
in het klooster toegelaten moest Rita, vooraleer de drie geloften van armoede,
zuiverheid en gehoorzaamheid af te leggen, haar postulaat en noviciaat
doen. Zo noemt men de periode voor de definitieve toelating van een
kloosterlinge. Gedurende deze tijd kunnen de oversten nagaan of een nieuwe
zuster inderdaad een roeping heeft en of ze geschikt is om deel uit te maken
van de kloostergemeenschap.
Waarschijnlijk
trad Rita ook in het slotklooster met de belofte te leven op water en brood.
Deze belofte had de waarde van een religieuze gelofte. In die tijd van de H.
Rita was dit slotklooster nog open. De algemene verplichting van een slot
voor beschouwende zusters werd pas ingevoerd door het Concilie van Trente, dat
eindigde in 1563. Toen Rita in het klooster trad, bestond er dus geen slot en
de zusters konden vrij uit en in gaan.
Nadat
haar noviciaat beëindigd was, sprak Rita haar geloften uit en trad zo toe tot
een der oudste religieuze gemeenschappen van de Westerse Kerk : deze van
Augustinus. Zij volgde met haar medezusters de regel van Augustinus, die hij
zowel voor vrouwelijke als mannelijke religieuzen had geschreven. Deze regel
wordt nu nog altijd gevolgd, niet alleen door de paters Augustijnen en de
zusters Augustinessen, maar ook door andere religieuzen die deze regel als
leidraad voor hun kloosterleven hebben genomen.
Levend
volgens deze regel heeft Rita meer dan 40 jaar in het klooster van de Heilige
Maria Magdalena doorgebracht. Vanuit haar kloostercel kon ze door een klein
vensterluik de hoge bergen en het natuurschoon van Cascia bewonderen.
Haar heiligheid
De
echte christelijke heiligheid bestaat uit de liefde voor God en de evenmens.
God is liefde en schenkt ons de kracht Hem te beminnen. Rita had na haar
intrede in het klooster geen enkel ander bezit meer dan God zelf en zij schonk
zich helemaal aan Hem.
Het
aan God geschonken leven door de kloostergeloften is een liefdegave van Jezus
aan de mens en evenzeer een liefde-antwoord van de kloosterlinge aan God. Om
deze reden beschrijft de geschiedkundige Cavallucci de roeping van Rita als
volgt : Doordat ze met een volmaakte liefde haar Heer beminde, volgde hieruit
dat Hij haar riep tot de hoogste vorm van volmaaktheid. Echte liefde is niet
tevreden met een franje !
De
woorden van de Heer : Ik ben de weg, de waarheid en het leven moeten een
buitengewone indruk op Rita hebben gemaakt. Toen ze deze woorden eens hoorde
uitleggen in de kerk werd ze door de goddelijke genade zo verlicht dat ze op
een vurige wijze Jezus begon lief te hebben. Van toen af scheen het haar toe
dat ze enkel nog moest de waarheid nastreven, op weg gaan en leven met
Hem.
Uit
zuivere liefde verlangde ze er ook naar zeer intiem verenigd te worden met het
verlossende lijden van Jezus. Dit groot verlangen werd in 1432 verhoord.
Tijdens een meditatie over het lijden van Christus werd ze door een
buitengewone godsvrucht en vreugde aangegrepen om alle lijden met Hem
blijmoedig te verduren. Hiervan was bij haar een uitwendig teken (= stigmata)
overgeble-ven : een wonde op het voorhoofd. Dit van God geschonken merkteken
moet haar veel pijnen hebben bezorgd.
De
naaste is niet steeds de liefdevolle medemens, maar toch dient hij ondanks
alles bemind te worden, zelfs indien hij een vijand is. Volgens de leer van de
zalige Augustijn, Simon van Cascia, die door de kloostergemeenschap van de H.
Maria Magdalena werd beschouwd als hun geestelijke leidsman, moet men in het
streven naar de volmaaktheid de volgende dingen onthouden : Beminnen is een
deugd, bemind worden is enkel geluk, niet liefhebben daarentegen is een
bittere dood. Rita hield zich trouw aan deze voorschriften. Wie kan zeggen
hoeveel keren ze zich, gedurende de plotseling optredende besmettelijke
ziekten, spontaan inzette om moedig de slachtoffers naar lichaam en ziel te
redden ? Zij was een edelmoedige verpleegster voor alle behoeftigen en in vele
noodgevallen. Hoe ze ook vervolgd werd door de gruwelijke haat van een aantal
inwoners van Cascia, haat die haat in haar echtgenoot en in haar kinderen had
getroffen, toch paste Rita steeds de christelijke vergeving toe, zodat minstens
van één kant een dam werd opgeworpen tegen de vloedgolf van kwaad.
Dit
was haar nog niet genoeg en ze werkte ijverig zoals de H. Catharina van Siëna
opdat de vrede terug zou keren en opdat er onder haar stadsgenoten een band van
eenheid zou gesmeed worden. Op het grondgebied van Cascia met zijn vele
kastelen, gelegen langs de grens tussen het koninkrijk van Napels en het
hertogdom van Spoleto, werd de geschiedenis van de middeleeuwen dikwijls met
bloed geschreven. Rita heeft door haar vergevingsgezindheid de mensen van
Cascia geholpen om hun ongelijk in te zien.
Ondanks
haar hoge ouderdom (meer dan 70 jaar) wilde Rita ook een pelgrimstocht naar
Rome ondernemen. Haar overste gaf haar hiervoor toelating op voor-waarde dat
haar hoofdwonde zou genezen zijn, wat inderdaad ook gebeurde. Rita begaf zich
op weg met enkele van haar medezusters. De afstand tussen Cascia en Rome
bedraagt 160 km. De zusters beschikten over geen enkel vervoermiddel en de
reis werd te voet afgelegd. Onderweg leefden ze van de vrijgevigheid van de
bevolking. Na de terugkeer van deze vermoeiende pelgrimstocht opende de
hoofdwonde van Rita zich opnieuw en zou zich niet meer sluiten tot aan haar
dood.
De
laatste 4 jaar van haar leven was Rita bedlegerig, getroffen door een
ongeneeslijke ziekte. Iedere morgen ontving ze de heilige communie, die lange
tijd haar enige voedsel zou zijn. Uit deze periode van haar leven dateert ook
de legende van de roos, waardoor Rita bekend staat als de heilige met de
roos.
Legende van de roos
Toen
Rita bijna 4 jaar te bed lag, kreeg ze op zekere dag het bezoek van een
verwante. Bij het afscheid vroeg ze of Rita iets wenste uit haar huis te
Roccaporena. Rita antwoordde dat ze een roos wenste uit haar tuintje. Wat ze
verlangde was niet zoveel, maar wel onmogelijk in de wintermaand januari.
En
toch vond deze vrouw, tot haar grote verwondering een frisse en pas ontloken
roos op een rozestruik in de tuin van Rita.
De
verwante haastte zich met de roos naar Rita, die het geschenk dankvol
aanvaardde. Daarna gaf ze de roos door aan haar medezusters. Zo werd de
heilige met de doorn, ook de heilige met de roos.
Haar heengaan
Gedurende
haar laatste levensjaren bleef Rita haar medezusters aansporen om trouw te
blijven aan Christus, in broederlijke liefde samen te leven en steeds trouw de
regel van Augustinus te volgen.
Op
een mooie lentedag, 22 mei 1447, nadat zij het sacrament van de zieken en de
zegen van haar overste had ontvangen, overleed Rita vreedzaam. Het volk
vertelde later dat op dit ogenblik een zwerm bijen met bruine vleugels zich
neerzette op de muur van het klooster en het zo met een rouwkleed bedekte, en
dat de klok van het klooster driemaal weerklonk en zo aan heel de omgeving het
overlijden van Rita meedeelde.
Verering van de H. Rita
Voor
haar dood werd Rita al door haar tijdgenoten als een heilige beschouwd. Volgens
Cavallucci zouden reeds tijdens de laatste levensjaren van Rita een aantal
wonderen door haar tussenkomst zijn gebeurd. Onmiddellijk na haar dood, lang
voor haar zalig- en heiligverklaring, begonnen de inwoners van Cascia en
omgeving tot haar te bidden en bekwamen zij door haar tussenkomst talrijke
gebedsverhoringen.
Het
lichaam van de H. Rita werd nooit begraven en bevindt zich nog altijd in een
goede staat. Vele gelovigen komen nog altijd tot haar bidden en de
gebedsverhoringen dank zij haar tussenkomst, zijn zo talrijk en soms zo
buitengewoon en onverwacht dat de H. Rita de heilige van de onmogelijke en
hopeloze zaken wordt genoemd.
Dit
is een noveengebed dat door het klooster van Augustinessen in Cascia wordt
aangeboden op de achterkant van een prentje met de H. Rita geknield voor het
kruisbeeld :
(het
is een vertaling uit het Engels)
Heilige
Rita,
Vanuit
uw heiligdom in Cascia bent U de bewerkster van wonderen.
Daar
waar U in al Uw glorie vredig slaapt.
Daar
waar al Uw relieken, die ons doen herinneren aan ons streefdoel : de Hemel,
worden bewaard.
Zie
met medelijden op mij neer. U ziet mijn arm bloedend hart dat omgeven is door
doornen. U ziet mijn lijden en mijn verdriet.
U
ziet, Heilige Rita, dat ik geen tranen meer over heb om te wenen, omdat ik
verpletterd ben door zorgen. Meer nog dan ik U kan zeggen.
Verpletterd
en ontmoedigd, verstommen mijn gebeden.
Ik
wordt wanhopig door al mijn zorgen.
Kom
toch, Heilige Rita ! Kom mij toch helpen en red mij !
U,
die de Heilige van de hopeloze zaken wordt genoemd. U, die voorspreekster bent
bij God voor de wanhopigen. U doet Uw naam eer aan als U God spreekt over de
gunst die ik U vraag.
(vertel
de gunst die je vraagt)
Iedereen
prijst Uw glorie en iedereen vertelt over de wonderbare mirakels die U
verkregen hebt door Uw voorspraak.
Aanhoor
Uw nederige dienaar en bid voor mij tot de Lieve Heer Jezus. Dat Hij door
medelijden bewogen wordt door al mijn zorgen. En dat ik door U, Heilige Rita,
mag krijgen wat ik zo graag zou willen en dat mijn zieleheil ten goede komt.
3
Onze Vaders
3
Wees gegroet Maria
3
Glorie zij de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, zoals het was in het begin,
nu en altijd en in alle eeuwen der eeuwen.
Dit
noveen moet gedurende 9 dagen achtereenvolgens gebeden worden.
Beste lezers, mijn blogsite 'levend geloof' werd een beetje te klein. Er is zoveel nog te vertellen, en zo weinig plaats. Daarom heb ik er een tweede geopend. In elk geval zal ik niet van mening veranderen, zal ik het christenschap niet opzij zetten en wil ik veel zinnige dingen zeggen om mensen de Weg, de Waarheid en het Leven dat Jezus is te doen aanvaarden. Bekering is de leuze !!!
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.