Had ik jullie al verteld dat ze ook in
Oeganda werken aan een inclusieve school/kinderopvang? Wij kunnen er in ieder
geval wat van leren! Vandaag brachten wij een bezoek aan de Primary school. We
wilden graag te weten komen waar de oudere kinderen van het weeshuis terecht
kwamen. Ook voor Liessa haar bachelorproef, die gaat over differentiatie, was
dit een leerkans.
Wat ons vooral is bijgebleven is de manier
hoe ze omgaan met blinde kinderen. In deze school waren er speciale klassen
waar men de blinde kinderen leerden werken met braille schrift. Hiervoor waren
aparte klaslokalen voorzien. Het mooie aspect aan deze manier van werken was,
wanneer de kinderen het brailleschrift onder de knie hadden, werden ze bij de
anderen in de klas gezet. Op deze manier leerden de kinderen zorg dragen voor
elkaar wat toch wel een pluspunt is voor het ondersteunen van de sociaal
emotionele ontwikkeling.
Maar ook in Mama Jane zijn alle kinderen
welkom. Ik ben niet bevoegd om diagnoses te stellen maar ik werd voorgesteld
aan een kleuter die overduidelijk het down syndroom heeft. Op dit moment volg
ik vier kinderen op die een ontwikkelingsachterstand hebben. Ik maakte daarvoor
een observatiesysteem om te weten te komen of er wel degelijk spraken is van
een ontwikkelingsprobleem of dat er misschien meer aan de hand is. Het
stimuleren van de kleuter met het down syndroom is voor mij niet gemakkelijk,
omdat ik hiervoor geen speciale opleiding heb gevolgd. Toch vind ik het een
heel mooi gegeven dat de leerkracht van Baby B, echt moeite doet om deze peuter
bij de lessen te betrekken. Ikzelf probeer zoveel mogelijk visueel te werken en
we proberen deze lijn door te trekken naar de lessen in de klas. Waar ik vooral
helemaal warm van word, is dat iemand met het syndroom van down, je enorm veel
liefde kan geven.
|