Inhoud blog
  • Rit 10 : Lourdes - Tourmalet/Aspin - Lourdes
  • Rit 9 : Auch - Lourdes 145 km
  • Rit 8 : Bouzies - Auch
  • Rit 7 : Mauriac - Bouzies
  • Rit 6 : Chatel-Guyon - Mauriac 150 km
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    KWB ZOERSEL LOURDES 2010

    21-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit 5 : Nevers - Chatelguyon 150 km

    20 juli… Iets voor 6 staat een ijverig chauffeur reeds vroeg klaar om de camionette voor te bereiden. Over onze soigneurs dan ook niets dan lof… Ze verrichten werkelijk wonderen. 4 kratten water worden dan ook zo omgevormd tot limonade met citroen extract… Onze ongelovige ‘Louis-Thomas’ proeft er zelfs van om dit wonderbaarlijke (weliswaar zelf gekochte) gebeuren te kunnen geloven… Geen erg, die limonade zal ons nog erg goed van pas komen.

     

    Vandaag de kortste etappe, met in het begin heel weinig hellingen, en nog minder te beleven.

    Ideaal om de spieren los te maken, want op deze vijfde dag was aan de ontbijttafel toch hier en daar een stramme spier, een pijnlijke ‘achter’-kaak en een vermoeide blik waar te nemen.

     

    Een kerk, een kar met paard net als op een ansichtkaart, een slagerij en af en toe een ven. Een kroeg, de KWB op de fiets, het zegt jullie misschien niets, maar je moet erdoor als je naar Lourdes bent…. Jawel, van zoveel simpele rust zou je lyrisch ‘Mijn dorp’ van Wim Sonneveld beginnen te vervormen…

    En ‘Sonne-veld’ was er in overvloed vandaag. Het werd onze warmste rit met gemiddeld om en bij de 34 graden, met smeltende pek die aan onze banden bleef plakken.

     

    De Loire streek zou zo aan ons voorbij zijn gegaan, ware het niet dat een boekhouder die alles nauwgezet bijhoudt, er ons opmerkzaam maakte dat we de helft van onze trip achter de rug hadden, en terugkeren dan ook geen zin had. Hij telde af, en een eerder ontgoochelend gejuich werd hem toegeworpen. Zelfs geen gauwe stop werd hem gegund.

     

    We bleven dapper doorduwen en na ruim 55 kilometer (ondertussen in de Auvergne) was het tijd om heel even aan de enig beschikbare cultuur van de dag te doen. Een middeleeuwse ruïne in het dorpje Bourbon-Archambault kon ons wel bekoren, maar verder dan de toegangspoort kwamen we toch niet. Even verder wachtte immers de camionette gevuld met de mirakuleuze limonade-drank.

     

    Even vlot reden we verder door in de hoop vandaag ruim op tijd nog de aankomst van die echte Tour de France te kunnen zien. Stilaan echter begonnen de hellingen weer de kop op te steken en werd het iets lastiger. De Col de Matras, was stille getuige hiervan. Sommigen waren er misschien al liever op gaan liggen.

     

    Iets verder was het middagmaal weer super opgesteld onder linde en plataan, en het aangereikte vlees, enigszins pikant geïnspireerd (we naderen immers meer en meer het zuiden van het land), werd vlot gesmaakt.

     

    Om iets voor 3, net voor de echte waterwinkel zijn deuren opendeed, vertrokken we verder en vatten we de laatste 45 kilometer aan. De eerste Puy’s waren duidelijk zichtbaar, en zelfs de  borden maakten het duidelijk… U bevindt zich in het rijk van de Puy De Dôme, Lucifer van het Vulkaangebied. Het was er inderdaad warm als de hel, en gelukkig moeten (mogen) we deze helling niet aandoen.

     

    Vandaag ging het ook niet verder dan een eerste zicht op de van oorsprong vulkanische hellingen. Misschien een geluk, met deze temperaturen en de wind die ons weer wat meer tegemoetkwam vanuit het zuiden. Morgen hebben we echter geen keuze en moeten we er dwars doorheen. Wat er ons te wachten staat weten we niet, maar de groep is er in elk geval enigszins beducht voor.

     

    We kwamen aan in Châtel-Guyon, een kuuroord waar de tijd enigszins is blijven stilstaan. Zo ook het hotel. Vergane glorie, maar met een onweerstaanbare charme. Lekker eten, en tot slot nog aangenaam in het toch al zuiderse stadje, nagenietend. Het werd alweer een mooie afsluiter van een prachtige dag… waarvan we alweer mijmeren… dat het morgen weer zo een dag worden mag.















    21-07-2010 om 22:52 geschreven door De bedevaarder  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    19-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit 4 : Tonnerre - Nevers 152 km

    19 juli… Vandaag opnieuw een rustige rit, zo was alvast het idee van ons allen…Evenveel kilometer, bovendien reden we na de Champagne richting Bourgogne, en het weer zou goed worden. Kortom, iedereen zag het zeker zitten… hoewel, Ludo J. leek niet overtuigd, en hij had blijkbaar al van bij het ontbijt in de gaten dat we op deze rit wel eens onze tanden stuk zouden kunnen bijten. Een ogenblik later zat hij enkel nog yoghurt en croissants te eten…

     

    Na het ontbijt vertrok iedereen dan ook met de nodig aangesmeerde uiercrème richting Nevers… Niet zomaar ‘nivers’, want in Nevers bevindt zich het graf van Bernadette Soubirous, die hier in het klooster stierf in 1879.

     

    Reeds van in het begin wordt het duidelijk dat de hellingen vandaag stilaan een stuk steiler worden. Geen erg, want zoveel zullen er dan wel niet zijn zeker….

     

    Op een enkele, eenzame bedevaarder, die zich te voet, met schelp naar Compostella waagt, zien we enkel wijdse landschappen. We rijden dapper verder en komen in een ander, duidelijk bosrijker landschap terecht, wat ons toch wat schaduw bezorgt. De temperatuur is draaglijk, het weer schitterend en we rijden vrij vlot en zonder tegenslagen helling op, helling af, door dorpjes als Lucy le Bois en Girolles en bereiken vlot onze eerste halte. Vézelay, prachtig gelegen op een hoge puist en met duidelijk stip genoteerd in de Nederlandse reisgidsen. Daar storen we ons niet aan, en in plaats van het dagelijkse koekjesmoment, maakten we er omstreeks elf uur een iets langere durende cultuuruitstap van en bezoeken er de basiliek Sainte Madeleine en lopen er wat als een plaatselijk Charolais-groepje (één van de oudste vleesrassen) rond.

     

    Na deze vrij lange verpozing rijden we terug verder door de regio van de Morvan (het groene hart van Bourgondië). De hellingen zijn misschien kort, maar blijven vrij steil, nijdig bij momenten. Dit maakt dat het zweet aardig naar beneden parelt. Twee uur na ons bezoek aan Vézelay wacht ons dan ook, niets te vroeg, een prachtig déjeuner sur l’herbe. De Belgische vlag wijst ons op onze stopplaats, prachtig in een weiland, in de schaduw uitgekozen door onze begeleiders, Jan en Louis. Louis heeft extra zijn best gedaan. Hij is immers vandaag 30 jaar gehuwd en een prachtig, smaakvolle koude schotel werd ons deel. We bedankten Louis s’avonds er extra voor met een kleine verrassing. Louis (en Chris) nogmaals proficiat. En de ‘kei-goede’-foto is voor jullie allen, thuisblijvers…

     

    Na nog een foto van het peloton, op de speciaal voor de gelegenheid aangesleepte strobal(l)en, vertrokken we voor nog 45 kilometer naar Nevers. Geen probleem, zeker niet de laatste 20 kilometer die ons in dalende lijn tegen 17uur naar de stad aan de Loire brachten.

    Uiteindelijk hadden we vandaag toch ruim 1850 hoogtemeters beklommen (onder een gemiddelde zon van 33 graden), tegenover slechts 1100 gisteren. De dag was dan misschien wel een stuk lastiger, maar de rit een stuk mooier, dan gisteren.

     

    Het avondeten smaakte. en het napraten en voor een aantal het bezichtigen van het stadje Nevers waren dan ook een mooie afsluiter van een prachtige dag… waarvan we alweer mijmeren… dat het morgen weer zo een dag worden mag.

     



















    19-07-2010 om 00:00 geschreven door De bedevaarder  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    18-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit 3 : Vitry Le François - Tonnerre 148 km

    18 juli… Ondanks de lange rit van gisteren, het late slaapuur (zonder ook maar enige zweem champagne te hebben gesnoven, gisteren waren de Ardennes-Champagnes eigenlijk vooral Ardennes sans Champagne), en ondanks de rit van vandaag die zich een stuk korter aandient, beslissen we om toch tijdig op te staan.

     

    7 uur, appèl aan de wagen; kwart voor acht acte de présence bij het ontbijt; half negen vertrekken met proper gekuiste fiets en gesmeerde ketting. Vandaag moet immers alles gesmeerd verlopen, zodat we tijdig en in alle rust kunnen genieten van een mooie en vooral rustige avond.

     

    Zogezegd, zo gedaan en iedereen verschijnt keurig en op tijd op het riant uitgestalde ontbijtbuffet. Na te hebben genoten van een lekker ontbijt, met croissants, tikkeneikes, verschillende soorten broodjes, vertrekken we met enigszins stramme benen, een enkele darm-geïnfecteerde en hier en daar al wat zadelpijnen, naar de volgende statie van onze kruisweg.

    Het is mooi weer, geen vuiltje aan de lucht en gelet op het voorgaande ook geen vuiltje aan de fietsen, ja zelfs niet aan de zadels.

     

    We rijden volop omgeven van de nodige cultuur. En vandaag kijken we vol bewondering rond naar zoveel cultuur, zomaar voor het grijpen… Agri-cultuur alom. Graan, koren, gerst, uitgebloeid koolzaad en af en toe een gigantische silo zijn de beelden die op ons netvlies verschijnen.

     

    Na ongeveer 50 kilometer, een plotse ommekeer, wanneer, in plaats van de weidse landschappen plots enige bomen voor ons verschijnen en we een prachtig meer ontdekken. Het meer, lac du temple, heeft zijn naam niet gestolen. Een tempel van schoonheid waar we dan ook beslissen om onze eerste halte te houden. Het is dan nog maar pas 11u, en we zijn zowaar eens ruim op tijd, want nog slechts een 100-tal kilometer te gaan.

     

    Na de overbodige vliegen weggeslagen te hebben rijden we over de dijk verder het rijke franse landschap in, en eindelijk krijgen we zelfs enkele champagnehuizen voor de wielen geschoven. Ook nu weer laten we ons niet verleiden. We rijden over de Seine (op zijn nederlands uit te spreken)… Iedereen heeft het gezien, gelukkig maar, anders had ik ook nog de ‘mijne’ moeten tonen…

     

    De rit verloopt werkelijk vlekkeloos. Een enkel wolkje waarin we een hondje ontwaren dat zich lijkt vast te bijten in de staart van een kangoeroe kan dit niet bederven. Wel integendeel. Met dezelfde ruime sprongen gaan we vooruit en bereiken we bij een afgebladderd Christusbeeld de middagtafel. Het lijkt een wel een familiepicknick op zondagmiddag. Prachtig op een eenvoudige locatie, maar zo zijn de mooiste dingen. Eenvoudig maar goed en degelijk.

     

    De sfeer is dan ook super, en uiteindelijk bereiken we de Bourgognestreek en zonder tegenslag en na nogmaals 50 kilometer met wat klimmetjes, maar vooral glooiend dalende wegen komen we al om de klok van vier aan. Zondag rustdag, lijkt het wel, want ondanks de 150 afgewerkte kilometer heeft iedereen nog energie om na een verkwikkende douche nog het stadje te bezoeken. De bron ‘Fosse Dionne’ ontplooit haar ronding voor ons en we genieten van een verfrissend drankje. Zo erg is die kruisweg toch ook weer niet maar wij krijgen dan ook geen zure wijn op een spons voorgeschoteld. Wel integendeel, het avondmaal is heerlijk. Bladerdeeghapje gevuld met paté, heerlijk warme hesp met chablis-saus en tagliatelli, en appelgebak met ijs vallen ons te beurt… en omdat we in de Bourgogne zijn mag een glas wijn natuurlijk niet ontbreken.

    Het hotel heeft dan ook ervaring met fietsers want het blijkt dat Euskatel, Rabobank, en Lampre hier reeds verbleven… En nu ook de fietsgroep KWB Zoersel…

     

    We praten, kaarten en bloggen nog even door bij een late avondzon die stilaan achter de heuvels verdwijnt en ons doet mijmeren van een prachtige dag in de hoop dat er morgen nog zo’n dag komen mag.













    18-07-2010 om 00:00 geschreven door De bedevaarder  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    17-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit 2 : Bouillon - Vitry St. François 181 km

    17 juli… Kwart na 4… Voor sommigen is het snurken uit kamer 11 in de jeugdherberg niet te harden, en ze beslissen dan ook respectievelijk met 2 de matras in de gang te slepen en daar verder te slapen, en één iemand raakt zelfs tot in de damestoiletten.

    Uiteindelijk raakt iedereen tijdig en redelijk uitgeslapen tot aan het ontbijt.

     

    Een typisch jeugdherberg-ontbijt wordt genuttigd en iedereen kan van harte de nodige caloriën tot zich nemen, want vandaag wordt alweer een zware, vooral door de lengte, rit aangevat… De rit gaat over heuvel en dal naar Vitry Le Francois, dwars door de Franse Ardennen, om aan te komen aan de grens van de champagnestreek.

     

    De wind is ons alvast gunstiger gezind, althans in het begin, maar al vrij snel begint de tegenslag. We rijden Frankrijk binnen, en de pechvogel van gisteren is ook vandaag de pechvogel. Geert rijdt alweer lek, maar na een kort oponthoud gaat het verder richting Sedan.

     

    De gps laat ons daar even in de steek, maar door de niet noodzakelijke hulp van een plaatselijke cyclist, raken we vrij snel terug op het goede spoor. Het gaat niet echt vlot, want Ludo J. rijdt plat op een steentjesweg die ervoor gemaakt lijkt om fietsers te ‘couilloneren’ met platte banden. Maar het kon nog erger want tijdens een afdaling raakt Stef (die zich zal ontpoppen tot pechvogel van de dag), zijn zadel kwijt. Vrij vervelend, zeker als man.

     

    Na een 5-tal kilometer niet gewilde danceuse slagen we er in om een vervangzadel te installeren en kunnen we terug verder…  We willen stilaan wat opschieten want nog maar te goei 50 kilometer gereden en dus nog ruim 130 te gaan.

     

    We besluiten dan ook om onze weg verder te zetten tot ruim over de 100 kilometer vooraleer te eten. Het begint nu goed op te schieten, mooie natuur door de Vallée de l’Aisne en na wat eten op een rustig plaatsje, in een onooglijk dorpje (zoals we er veel gezien hebben vandaag), vervolgen we onze weg tot de volgende pech weer de kop opduikt. Alweer een platte band. Niet getreurd want vlot ging er een nieuwe band op. En Gert kon zich ondertussen van de overbodige hoeveelheid verbrande stoffen ontlasten.

     

    Iets verder echter alweer prijs… En Stef was weer het slachtoffer. Een klapband, met als gevolg een nieuwe buiten-en binnenband. Zoveel pech kennen we zelfs op één dag rijden in Zoersel niet. Maar, het blijft allemaal materiaalpech, en das dan ook uiteindelijk niet zo erg.

     

    Het slaat ondertussen 5u in de namiddag en het landschap heeft zich gewijzigd in glooiende heuvels tussen koren en uitgebloeid koolzaad (waarvan iedereen zich de ganse dag afvroeg, wat is da toch ?) door.

     

    De laatste 50 kilometer werden op die manier afgewerkt en al stak de wind zijn kop wat meer op, en wou een kamikaze-hond, die zijn rustige leven beu was, nog zijn snuit tussen Geert zijn spaken (of wielerzaken) steken, we waren blij om omstreeks half 7 ons doel te bereiken.

     

    190 kilometer hadden we alweer onder de kuiten geschoven gekregen en iedereen kon tevreden gaan douchen en vooral lekker gaan eten in het restaurant in het stadje. Zeer gesmaakt werd de visterrine en de rôti de boeuf om te eindigen met een île flottante en natuurlijk de ‘barons’.

     

    Hopelijk is het morgen niet al te flottante op de fiets. De langste ritten zijn echter achter de rug en dus is de moed groot om morgen de graanschuur van Frankrijk te doorkruisen.

     



















    17-07-2010 om 00:00 geschreven door De bedevaarder  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit 1 : Zoersel - Bouillon 210 km

    16 juli. Kwart voor 7… De eerste renners komen aan voor hun bedevaart naar Lourdes. 10 heilige boontjes uit Zoersel en omstreken, zullen het erop wagen geflankeerd door de logistieke steun van 2 misdienaars, Jan en Louis.

     

    Vandaag een lange rit, en de plannen om om 7u te starten werden enigszins gedwarsboomd door 2 late kruisvaarders, Paul en Ludo (VDS). Het zou niet de laatste keer zijn dat we gedwarsboomd werden

     

    Het weer is goed, de sfeer is goed, talrijke supporters kwamen ons uitwuiven, en wanneer de dames, net voor de start ook nog eens zorgden voor een vrolijke en ontroerende noot, kon het niet meer kapot. Nog een fotootje voor de krant en voor het nageslacht, het fluitsignaal van Ludo weerklonk en onze bedevaart kon starten.

     

    We vertrokken, met Rudi op kop. Hij had blijkbaar nog niet goed gevoeld van waar de wind kwam, of was het, dat hij indruk wou maken op zijn fietsmakker Roland, die ons, samen met Ludo (VDS) zijn schoonbroer, begeleidde.

     

    In elk geval, verliepen de eerste kilometers, ondanks de toen al duidelijk aanwezige tegenwind  voortvarend. Er werd al eens een verkeersovertreding gemaakt, maar dat werd oogluikend toegelaten door de meerijdende politiebegeleiding. Hij heeft vanavond wel zijn boekske uitgehaald, maar het ontbreken van nummerplaten leverde hem de nodige kopzorgen…

     

    Na 60 kilometer, platte band. Geert was de pechvogel, maar het oponthoud was van korte duur, en moedig trokken we verder. Dra kwamen de eerste heuvels er aan, en het zweet begon hier en daar al wat uit te breken, op sommige kale en minder kale hoofden.

     

    Een eerste rustpauze was dan ook welkom. In de buurt van Hoegaarden werd een eerste keer halt gehouden. Vermoedelijk bevestigt dit de clichés omtrent wielertoeristen, maar niet met ons. We lieten de brouwerij onaangeroerd, en behielpen ons met het gisteren aangesleurde water en frisdrank.

     

    De wind waaide ondertussen verder, en na een passage door het deze week plaatselijk gecreëerde oerwoud, dat door de gemeentelijke diensten niet was vrij gemaakt (t was in Zoersel niet waar geweest hé Paul) ,en dus was het een beetje veldrijden; trokken we dapper verder over heuvels, die steeds langer en lastiger werden. Maar nog steeds, met de nodige aflossingen, bereikten we de middagpauze.

    De catering was netjes opgesteld, was verzorgd en goed georganiseerd door Louis en Jan. We hadden maar aan te schuiven en het deed deugd om even te rusten.

     

    De sfeer bleef echter goed, het weer was super, steeds warmer, maar de wind bleef ons parten spelen. En de Wim geraakte ‘s middags eindelijk wat van zijn wind verlost door te zorgen dat het plaatselijke bos extra compost kreeg. Na een paar uur verder te hebben gestoempt kreeg Ludo (VDS) het wat op zijn heupen… Hoewel op zijn heupen… Het rammelde in zijn darmen. En serieus want Ludo was even Ludo niet. Aan de derde stop, en na een motiliummeke, een goeie slok water en wat rust, raakten de problemen opgelost. En steeds verder waaide de wind.

     

    Nog 43 kilometer. Het werd zwaar en lastig, en de laatste kilometers waren er op het einde misschien net wat teveel aan, maar na nog een paar kleine, korte, noodzakelijke tussenstops, bereikte iedereen moe maar voldaan het einde, de jeugdherberg van Bouillon. De bedevaart had zijn eerste etappe afgerond, daar waar de kruisvaarders ooit vertrokken om het Christendom te redden.

    Aan tafel, weinig woorden want teveel honger. En na een lekkere maaltijd werd vooral nagekaart, after sun ingesmeerd, gekeuveld, en rustig nog wat gedronken…

    De weg is immers nog lang… en aangezien overdaad schaadt…



















    17-07-2010 om 00:00 geschreven door De bedevaarder  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    16-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het vertrek










    16-07-2010 om 00:00 geschreven door De bedevaarder  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rittenschema
    Hieronder volgen de ritten van ons avontuur :

    16 juli - Rit 1: Zoersel- Bouillon : 210km

    17 juli - Rit 2: Bouillon- Vitry-le-francois: 181km (Franse Ardennen)
    18 juli - Rit 3: Vitry-le-francois – Tonnerre : 148km(Champagne, Lac du Temple)
    19 juli - Rit 4: Tonnerre – Nevers : 152km (Vezelay)

    20 juli - Rit 5: Nevers- Chatelguyon :150km(Nev :Bernadette d- Soubirrou, Loire)

    21 juli - Rit 6 : Chatelguyon- Maurriac :150km (Centr. Massief 2200hm)

    22 juli - Rit 7 : Maurriac- Bouziès :155km

    23 juli - Rit 8 : Bouziès- Auch : 160km (St-cirque-lapopie,Causses, Tarn)

    24 juli - Rit 9 : Auch- Lourdes :150km


    25 juli - Natourcriterium : Lourdes- Aspin- Tourmalet : 130km met de beklimming van Aspin en de Tourmalet
              

                                            

                                        

     

    15-07-2010 om 23:45 geschreven door De bedevaarder  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    08-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze fietsploeg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    08-07-2010 om 23:19 geschreven door De bedevaarder  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (9 Stemmen)
    05-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/kwbzoersellourdes2010

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    05-07-2010 om 21:46 geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)


    Archief per week
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs