Ik heb gevraagd of ik activiteiten mocht doen en dit was geen probleem voor mijn leidster. Ik moest maar zeggen wanneer. Ik had verteld dat ik afdrukken ging maken met de kleuters en daarom het beste kon werken in groepjes van 4 kleuters. Ik was blij met haar enthousiasme dat ik zelf iets zou willen ondernemen en dat ze me ook de kans gaf om zoiets te ondernemen met de kleuters.
Ook weer deze 2 dagen werkblaadjes en veel kleuren. Volgens mij weten ze niet wat voor werkblaadjes ze de kleuters anders moeten geven of volgens mij als ontspanning voor hun werkje. Maar ze hebben zo een mooie poppenhoek en voldoende speelgoed in de constructiehoek laat die kleuters daar dan eens mee spelen, dat vinden ze dubbel zo leuk en dat speelgoed staat voor hun neus. Ik zou het verleidelijk vinden als iedere dag zoiets klaarstaat en je er nooit mee mag spelen.
Algemeen voel ik mij wel goed in de klas. Ik heb hele lieve kleuters die mij ontvangen hebben als de engelse juffrouw maar waar ik toch spaans mee spreek. Ongelofelijk hoeveel je leert van de kleuters op enkele dagen tijd. Ik vind ook hoe moeilijk dat de sommige namen ook zijn ik deze snel onder de knie heb. De kleuters kijken iedere dag uit naar mijn komst en zijn superenthousiast als ze mij zien verschijnen. Dit zijn allemaal dingen die mijn stage ook fijner voor mij maken. Ik vind het leuk dat ik alle lessen nu een keertje gezien heb. De andere stagiaire gaat naar huis als de mentor zelf geen les geeft het laatste uur. Dit is tijdens beweging en godsdienst. Ik blijf in de klas en heb vb. de leidster van godsdienst geholpen met het wegsteken van de oude bundeltjes en het rangschikken van de nieuwe. Ze apprecieerde mijn hulp enorm.
Ik heb dus een kleuter met syndroom van down in de klas. Hier is dat heel normaal. Ik heb mij ook hierover geïnformeerd bij de leidster omdat dit niet in België een gewoonte is. Deze kleuters gaan volgend jaar gewoon mee over en zullen heel de lagere school mee volgen (ook al kunnen ze amper iets). De kleuter bij mij in de klas is van niveau heel laag. Dit verschil merk je heel fel want in de andere klas van de 4jarige zit ook ééntje en die kleuter praat en speelt zelfstandig. Helena bij mij in de klas praat niet, maakt alleen brabbelgeluiden, zevert, kan niet lang lopen of fatsoenlijk stappen. Deze kleuter in klas hebben vergt veel aandacht en tijd en ik snap niet hoe de leidster dit getrokken zou krijgen zonder stagiaires. Oké ze wordt regelmatig uit de klas gehaald voor individueel les maar er zijn toch heel veel momenten dat ze aanwezig is in de klas. Helena kan ook niet kleuren of toch niet zoals ze het moeten doen. Zij kribbelt wat in het rond en aangezien dit niet mag moet je dus haar handje vasthouden zodat ze fatsoenlijk kleurt. Dit is voor mij onbegrijpelijk! Als ik zie hoeveel plezier ze heeft als ze zelf kleurt, dan is ze ook echt intens bezig. Maar zodra je haar handje neemt en met haar kleurt binnen de lijnen enz. is er geen fun meer aan en gaat ze hangen of met haar hoofd op tafel liggen. Het wordt toch in haar plaats gedaan. Ik zou haar dan gewoon een leeg wit blad geven en dat ze daar dan op kleurt. Dit is iets wat ze zelf kan kleuren dan gun het haar toch op de manier dat bij haar past. Ze is gehandicapt en dat zal ze altijd zijn! Ze zal nooit functioneren als een normaal persoon. Geef haar die zelfstandigheid van kijk dit kan ik alleen! Haar werkboek is ook het verre van in orde te zijn dus maakt de stagiaire alle oefeningen zodat haar werkboek in orde is.
Ook qua communicatie dacht ik dat ik problemen ging krijgen maar ik zoek s avonds de woorden op die ik niet weet en kan communiceren met mijn mentor en met andere leidsters. Mijn leidster verstaat mij en ze praat ook spaans terug terwijl ze een beetje engels kan. Dit vind ik fijn want zo kan ik mijn spaans ook nog eens oefenen. Ze vind het ook fijn dat ik moeite doe om te communiceren in de taal die zij gewoon zijn. Als ik een kleuter niet versta proberen deze hun zin anders te formuleren. De kleuters praten zo snel en niet iedereen praat even duidelijk!
Ik mag morgen een activiteit doen. Het wordt een beeldende activiteit. Gekleurde bellen blazen en deze afdrukken op papier. Ik ben superbenieuwd hoe de kleuters hierop gaan reageren. Ik heb vandaag een voorbeeld aan de leidster laten zien dat ze het toch een beetje kan voorstellen hoe en wat ik met de kleuters van plan ben.
Hasta luego!
29-03-2010 om 00:00
geschreven door Mikske 
|