Inhoud blog
  • mijn weekje semana santa (2)
  • mijn weekje semana santa (1)
  • Mijn activiteiten op stagedag 5 en 7
  • Stagedag 3 en 4
  • Een wereld van verschil
    Hoi allemaal!! In mijn laatste jaar kleuteronderwijs ga ik op Erasmus. M.a.w. 3 maanden in Spanje studeren samen met Sara. Hier kan je mijn ervaringen lezen. Veel leesgenot!!!

    31-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn activiteiten op stagedag 5 en 7
    Stagedag 5
    Activiteit gekleurde bellen blazen!
    Vandaag mag ik mijn activiteit doen! Ik ben zeer benieuwd wat de kleuters ervan vinden. Ik had al het materiaal zelf voorzien/gekocht in de bazaarwinkeltjes. Het onthaal was maar van korte duur. De andere stagiaire had ook een verhaal voorzien met daarbij een passend werkblaadje. Toen ze dus het verhaal verteld had moesten de kleuters aan tafel gaan zitten en het werkblaadje maken. Daarbij riep de leidster mij om te vragen of ik nu met mijn activiteit wou starten. Ik kreeg een tafeltje ter beschikking waar 4 andere kleuters zaten. Met deze kleuters zou ik mijn activiteit starten. Ik zette het materiaal op tafel wat ik zou gebruiken en stelde aan hun de vraag wat we daarmee zouden doen. Ze wisten het niet dus gingen we eerst de bekertjes vullen met water, dit vonden ze alleen al geweldig. Daarna mocht iedere kleuter er een kleur verf bij doen en daarna ook afwasmiddel. Ze moesten even erin roeren dat de kleur zich zou vermengen met het afwasmiddel. Ook dit ging bij hun al met veel pret. Daarna liet ik een voorbeeld zien van wat ze gingen maken. Ze zagen direct dat het bellen waren die afgedrukt waren op papier en begonnen dan ook onmiddellijk met blazen. Natuurlijk was hun enthousiasme heel groot en zag de tafel er vol met belletjes uit. Ik heb ze hiermee eerst laten experimenteren omdat hun blik boekdelen sprak. Daarna heb ik papier aangeboden. Afdrukken maken was voor hun langs ene kant toch verwonderd want telkens als ze een afdruk hadden gemaakt riepen ze mij om het te laten zien. Eerst heb ik ze laten werken met de kleur die ze voor zich hadden daarna heb ik de bekertjes doorgeschoven zodat er zich meerdere kleuren op het papier zouden vormen.
    Als ze klaar waren met hun blad, (nu de kleuters konden blijven blazen en ik moest ergens een grens trekken want iedereen stond te springen om aan beurt te komen) liet ik 4 nieuwe kleuters komen. Ook zij wilden natuurlijk bellen blazen en hoe groter de bellen en hoe meer bellen hoe meer glimlachen op het gezicht verschenen. Ik denk dat voor sommige het vooral ging om het maken van die bellen en niet afdrukken maken.

    Ik kijk al heel erg uit naar mijn volgende activiteit die normaal morgen doorgaat en dat is stempelen met verschillende soorten materialen (spons, hout, dennenappel, rietje, kurk). De vorm die ze mogen stempelen is een paasei (aangezien het bijna Pasen is) of een handafdruk, dit moeten zij of ik eerst zelf tekenen. Van deze twee heb ik ook weer een voorbeeld.


    Stagedag 7
    Activiteit: stempelen met verschillende materialen
    Gisteren (stagedag 6) kon ik geen activiteit doen wegens een te druk bezette dag. Alles lessen liggen hier vastgelegd dus is het moeilijker om een activiteit te doen.
     Ik weet nu al zeker dat 15 dagen te kort gaan zijn, niet alleen voor de ervaring maar je wilt zoveel met je kleuters doen en je bent al beperkt in activiteiten omdat ze helemaal anders werken. De tijden zijn hier ook heel anders en oorspronkelijk is er maar 4uur les op een dag met bijna ieder uur een andere leid(st)er.
    In onze Erasmusbundel staat vermeld 2 activiteiten per dag, maak daar maar 2 a 3 activiteiten per week van. De tijd is heel anders opgedeeld, de lessen ook! Anita had gezegd dat we moesten blijven aandringen, maar soms is dat niet mogelijk. We mogen al blij zijn dat deze stageschool ons met open armen heeft ontvangen na de afwijzing van El Carmen. Maar dit zijn situaties die je niet kan voorzien en uiteraard probeer ik er het beste van te maken en zoveel mogelijk met de kleuters te doen. Ik ben al heel blij dat mijn leidster mij de kans geeft om iets te doen, ze had ook gewoon nee kunnen zeggen.

    Terug naar mijn activiteit. De kleuters stonden te springen toen de leidster zei dat ik weer een activiteit voorzien had. Leuk om het enthousiasme al te hebben van de kleuters.

    Ik heb het aangepakt alsof je met de 3jarigen bezig bent. Eerst experimenteren met materialen en daarna een beetje techniek. Ik had zelf weer voorbeelden bij, zodat ze zich een beeld konden schetsen hoe het eruit kon zien. Het eerste groepje kleuters die ik had stempelende erop los. Ze kregen er enkel niet genoeg van en het blad had soms niet echt meer een afdruk, het was over elkaar gestempeld. Zolang ze er maar plezier in hebben. Ik had bij één kleuter de vorm van een ei getekend deze stempelde ze helemaal in terwijl ze naar mijn voorbeeld keek. Bij 3 andere kleuters deed ik hetzelfde maar tekende ik een lijn in het ei of een cirkel zodat het op een paasei leek. Dit bleek achteraf geen goed idee want de kleuters begonnen de cirkels en lijnen in te verven met hun stempels. Er was dus geen afdruk van een stempel zichtbaar, ze verfde het helemaal vol. Ook bij een nog een andere groep kleuters konden ze niet het stempelen onder de knie krijgen. Met ieder stempelmateriaal veegden ze over het blad (zoals ze bij kleuren ook doen). Achteraf gezien als die kleuters al van september af kleuroefeningen krijgen verbaasde mij dit niets. Ik heb  hun hand vast genomen en met hun gestempeld. Drukken en terug omhoog, drukken en opheffen. Twee à drie keer lukte het dan en dan met een ander materiaal was het weer vegen. Ik nam ook zelf af en toe een materiaal en maakte een afdruk op de kleuters hun blad. Toen wouden ze direct het materiaal hebben wat ik vasthad maar zij veegden dan en dan was het effect opnieuw verloren

    Deze dag kregen we een speciaal typische koek te proeven. Honing met noten en snoeppapier ook wel Alaju genoemd. Het is wel lekker maar echt zoet maar goed dat ze superkleine stukjes had gemaakt/gesneden. De leidster had voor mij een hele koek (één koek heeft de grote van kleine vlaai bij ons) bij. Dit had ze natuurlijk niet moeten doen maar ze zei dat ik het tijdens men periode thuis met de familie moest delen/proeven. Ik heb haar ook gevraagd naar andere typische dingen gedurende semana santa. Zo heb je Torrijas (melk met brood en kaneel), morteruello (een salade), ajo arriero (dit wist ze niet uit te leggen) en resoli (een soort likeur)!

    Het einde van de dag werd gevuld met een processie-optocht door de kleuters. Alle kleuterklassen trokken door de school met jezusbeelden en speciale kledij (een paars kleed met een gouden koord ofwel een wit kleed met een band. Dit was heel leuk om te zien allemaal in die pakjes. Zij speelden dus de optocht na die gedurende semana santa dagelijks is. Alle ouders kwamen kijken naar de optocht dus het was superdruk en allemaal waren ze aan het filmen en foto's trekken. Ik liep ook mee met de optocht (toevallig had ik die dag men paarsje jas aan dus was assortie) bij mij liep een jongen die niet goed tegen drukte en lawaai kan. Hij was regelmatig in paniek dus nam ik hem stevig vast.

    En dan nu is er één week paasvakantie ook wel semana santa genoemd. Deze periode moet heel speciaal zijn hier met de optochten enzo.
    Ik ga tijdens deze periode ook voor 3 dagen naar huis!

    31-03-2010 om 00:00 geschreven door Mikske  


    29-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stagedag 3 en 4

    Ik heb gevraagd of ik activiteiten mocht doen en dit was geen probleem voor mijn leidster. Ik moest maar zeggen wanneer. Ik had verteld dat ik afdrukken ging maken met de kleuters en daarom het beste kon werken in groepjes van 4 kleuters. Ik was blij met haar enthousiasme dat ik zelf iets zou willen ondernemen en dat ze me ook de kans gaf om zoiets te ondernemen met de kleuters.

    Ook weer deze 2 dagen werkblaadjes en veel kleuren. Volgens mij weten ze niet wat voor werkblaadjes ze de kleuters anders moeten geven of volgens mij als ontspanning voor hun werkje. Maar ze hebben zo een mooie poppenhoek en voldoende speelgoed in de constructiehoek laat die kleuters daar dan eens mee spelen, dat vinden ze dubbel zo leuk en dat speelgoed staat voor hun neus. Ik zou het verleidelijk vinden als iedere dag zoiets klaarstaat en je er nooit mee mag spelen.

    Algemeen voel ik mij wel goed in de klas. Ik heb hele lieve kleuters die mij ontvangen hebben als de engelse juffrouw maar  waar ik toch spaans mee spreek. Ongelofelijk hoeveel je leert van de kleuters op enkele dagen tijd. Ik vind ook hoe moeilijk dat de sommige namen ook zijn ik deze snel onder de knie heb. De kleuters kijken iedere dag uit naar mijn komst en zijn superenthousiast als ze mij zien verschijnen. Dit zijn allemaal dingen die mijn stage ook fijner voor mij maken. Ik vind het leuk dat ik alle lessen nu een keertje gezien heb.
    De andere stagiaire gaat naar huis als de mentor zelf geen les geeft het laatste uur. Dit is tijdens beweging en godsdienst. Ik blijf in de klas en heb vb. de leidster van godsdienst geholpen met het wegsteken van de oude bundeltjes en het rangschikken van de nieuwe. Ze apprecieerde mijn hulp enorm.

    Ik heb dus een kleuter met syndroom van down in de klas. Hier is dat heel normaal. Ik heb mij ook hierover geïnformeerd bij de leidster omdat dit niet in België een gewoonte is. Deze kleuters gaan volgend jaar gewoon mee over en zullen heel de lagere school mee volgen (ook al kunnen ze amper iets). De kleuter bij mij in de klas is van niveau heel laag. Dit verschil merk je heel fel want in de andere klas van de 4jarige zit ook ééntje en die kleuter praat en speelt zelfstandig. Helena bij mij in de klas praat niet, maakt alleen brabbelgeluiden, zevert, kan niet lang lopen of fatsoenlijk stappen. Deze kleuter in klas hebben vergt veel aandacht en tijd en ik snap niet hoe de leidster dit getrokken zou krijgen zonder stagiaires. Oké ze wordt regelmatig uit de klas gehaald voor individueel les maar er zijn toch heel veel momenten dat ze aanwezig is in de klas. Helena kan ook niet kleuren of toch niet zoals ze het moeten doen. Zij kribbelt wat in het rond en aangezien dit niet mag moet je dus haar handje vasthouden zodat ze fatsoenlijk kleurt. Dit is voor mij onbegrijpelijk! Als ik zie hoeveel plezier ze heeft als ze zelf kleurt, dan is ze ook echt intens bezig. Maar zodra je haar handje neemt en met haar kleurt binnen de lijnen enz. is er geen fun meer aan en gaat ze hangen of met haar hoofd op tafel liggen. Het wordt toch in haar plaats gedaan. Ik zou haar dan gewoon een leeg wit blad geven en dat ze daar dan op kleurt. Dit is iets wat ze zelf kan kleuren dan gun het haar toch op de manier dat bij haar past. Ze is gehandicapt en dat zal ze altijd zijn! Ze zal nooit functioneren als een normaal persoon. Geef haar die zelfstandigheid van kijk dit kan ik alleen!
    Haar werkboek is ook het verre van in orde te zijn dus maakt de stagiaire alle oefeningen zodat haar werkboek in orde is. 

    Ook qua communicatie dacht ik dat ik problemen ging krijgen maar ik zoek ’s avonds de woorden op die ik niet weet en kan communiceren met mijn mentor en met andere leidsters. Mijn leidster verstaat mij en ze praat ook spaans terug terwijl ze een beetje engels kan. Dit vind ik fijn want zo kan ik mijn spaans ook nog eens oefenen. Ze vind het ook fijn dat ik moeite doe om te communiceren in de taal die zij gewoon zijn. Als ik een kleuter niet versta proberen deze hun zin anders te formuleren. De kleuters praten zo snel en niet iedereen praat even duidelijk!

    Ik mag morgen een activiteit doen. Het wordt een beeldende activiteit. Gekleurde bellen blazen en deze afdrukken op papier. Ik ben superbenieuwd hoe de kleuters hierop gaan reageren. Ik heb vandaag een voorbeeld aan de leidster laten zien dat ze het toch een beetje kan voorstellen hoe en wat ik met de kleuters van plan ben.

    Hasta luego!

    29-03-2010 om 00:00 geschreven door Mikske  




    Archief per week
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 14/12-20/12 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs