What can one do wrong with regard to 'the Deutsche Bucht' ? We did it all !!! Jawel, hoewel we gelezen hadden dat in de Duitse bocht de wind 2 bft harder waait dan aangegeven en dat de ideale wind om deze richting Wadden ZO wind is, vertrekken wij met aangegeven wind 4bft , NW :-). Wat we wel doen is zien dat we stroom mee hebben bij vertrek, wat betekent dat we om 02:00 uur moeten opstaan om zodoende 02:30 uur te kunnen vertrekken. Vertrek gaat goed, we varen de haven veilig uit. Maar dan .... De wind is sterk en de zee heeft zich al stevig opgebouwd ... Serieus hoge en korte golven. Wind op kop, stroom mee .... 'Boenken' . Op motor stampen we onze een weg uit de Elbe. Liam is paniekerig, al dat gedreun en gestamp... Hijgend ligt hij te trillen in zijn mandje beneden. Nee, dit was absoluut een slecht idee .... Maar terug gaan is niet echt een optie. Dus, toch doorgaan. Eens we de Elbe uit zijn, zetten we de zeilen en kunnen we scherp aan de wind onze koers volgen. Even g een rekening gehouden met reglementen mbt bakens en recht oversteken van traffic lanes :-(... Tot 2x toe worden we opgeroepen door enerzijds Cuxhaven en anderzijds German traffic control "of we de reglementen willen respecteren, anders krijgen we een boete". Jawel , we zijn in Duitsland :-). Hierdoor wordt onze toch al zware tocht, nog langer. We moeten een paar slagen meer maken, waardoor we in totaal meer dan 90 Miles doen in deze zware omstandigheden. We voelen onze spieren ... Alsook de vermoeidheid. Gelukkig, aanloop naar Norderney is nabij ... Maar dan plots valt alle detail van onze kaartplotter weg ! We zien enkel nog kruisjes van ingegeven waypoints, maar niets van ondieptes, haveningang , niets !! Onderweg hadden we ook al problemen met de plotter. Het wordt spannend, want het is aanlandse wind en bijna eb ..... In de Reeds staat dat het aanlopen van Norderney haven dan gevaarlijk kan zijn ... Dat kunnen we bevestigen .... De branding waar we door moeten om de passage te volgen is onvoorstelbaar sterk . Tonnie heeft alle concentratie nodig om ons veilig erdoor te loodsen. En dan nog zonder kaartplotter en ook geen detail papieren kaart. Gelukkig is de zichtbaarheid goed. Ocharme Liam , hij ziet af ... Door de branding worden we telkens meters opzij gezet en rolt onze Kief heen en weer. Alles schuift en rommelt. Oef, we zijn in de haven, die bij eb ook ondiep is , merken we ... Maar goed, het lukt ons om met behulp van een vriendelijke Duitser om veilig aan te leggen. Liam wilt onmiddellijk van boord. Hij blaft de hele haven bij elkaar en ja, iedereen weet dat we er zijn :-). Pfaff, wat een tocht. Het restaurant van de club ziet er goed uit, doen we dus. Zalig gegeten na het ontzilten van onze Kief. We dansen nog wanneer we aan tafel zitten. Liam rolt zich in een bolletje aan onze voeten en geeft geen kik meer. "En wat hebben we geleerd Piet ?" 1. Duitse bocht richting wadden niet opgaan met sterke NW wind 2. Beter luisteren naar de aanbevelingen en dus beseffen dat +2 bft ook echt +2 bft betekent. 3. Rekening houden met reglementen bij opmaken van routeplan . Maw, morgen vertrekken we niet, ze voorspellen 6-7 bft, met veel regen. 20 juni Dagje Nordeney. Was- en plasdag. Heen en weer naar het havengebouw voor de was, kuipkap opzetten , met de fiets naar het dorp, planning voor komende dagen opmaken... In de gietende regen !!! Wat een dag. Al goed dat we niet vertrokken zijn . Liam is ondertussen weer de oude, hoewel hij heel moe is en absoluut geen zin heeft om door de regen te lopen. Strakjes aan boord eten en rustig avondje.