Voor de liefhebbers: Baroque
around the clock (speelt in RealPlayer). 't Hoeft niet altijd Q te zijn, dacht ik zo.
My five cents
Unbelievable makes the world go 'round
26-06-2012
Onderwijsvervorming
In
zijn column over de onderwijshervormingen in DS van 25 juni (Mattheus
leeft) associeert Mark Reynebeau het huidige systeem met het
Mattheüseffect. Kinderen uit de middenklasse stomen door in het ASO,
kinderen van minderbegoeden lopen hun ongeluk tegemoet in TSO en BSO,
want het vaak vervloekte watervalsysteem ontzegt hen gelijke
onderwijskansen.
Er is behoorlijk wat mis met die redenering.
Allereerst is ze uitermate grof ten overstaan van de duizenden
leerkrachten die de voorbije dagen in eer en geweten beslissingen hebben
genomen waarvan ze hopen dat ze de kinderen ten goede komen. En ja,
daar horen ook B-attesten bij: een kind zijn hopeloze droom laten
najagen (of die van de ouders ) is even wreed als hem op de realiteit
van het onhaalbare wijzen. In vele jaren onderwijs heb ik het
gelukkig nooit meegemaakt dat slaagcijfers en attesten afhingen van
het inkomen of de sociale positie van de ouders.
Ten tweede
citeert Reynebeau nogal selectief. De beroemde perikoop uit het
Mattheusevangelie bevat nog een tweede zinnetje, haast belangrijker dan
het eerste: Want wie heeft zal nog meer krijgen, en wel in overvloed,
maar wie niets heeft, hem zal zelfs wat hij heeft nog worden ontnomen.
En die nutteloze dienaar, gooi die eruit, in de uiterste duisternis,
waar men jammert en knarsetandt.
Gooi die nutteloze eruit. Laat
dat nu nét zijn wat in het GO-onderwijs volstrekt ondenkbaar is. Aan de
basis van ons net liggen de gelijke onderwijskansen, lang vóór men er
op het ministerie een term voor bedacht. Iederéén mag, moet en kan
kansen krijgen om zich te ontplooien, ontwikkelen en te vormen. Tot 7
maal 70 maal, om in evangelische termen te blijven. Een tekort kan
nooit een reden zijn om een leerling af te schrijven, hoogstens om je af
te vragen waar en hoe het beter zou kunnen.
Want is dát niet
de kern van het debat: hoe haal je het beste uit de mens? Is iemand een
lezer, een denker, een doener? Voorwaar geen simpele vraag, wat
wellicht verklaart waarom de minister ze zo graag wil uitstellen. Het
zal echter niet baten: een maatschappij en haar onderwijs hebben de
verantwoordelijkheid om deze vraag te beantwoorden, en er vervolgens
gepaste vorming rond te organiseren. Hoe later je daarmee begint, hoe
minder je kinderen kan meegeven.
Dat brengt ons bij het tweede
zinnetje uit Mattheüs: eruit gooien. Een leerling met een droom, een
plan, een droomberoep? Eruit seminarie tot je veertiende, dan zullen
we zien. Een leerling met talenknobbel, geschiedenis als hobby? Eruit
zelfstandig werk tot je veertiende, dan zullen we zien. Een leerling
met leerachterstand na het basisonderwijs? Eruit mee met de rest, dan
zullen we zien. Nooit eerder in de geschiedenis van het
Belgisch-Vlaamse onderwijs bleven zoveel individuele talenten en
interesses onder de radar, nooit eerder bleven zoveel individuele
kenmerken onopgemerkt.
Bizar overigens, hoe de meest overtuigde
critici van het watervalsysteem zich weren als een duivel in een
wijwatervat tegen de heroriëntering naar TSO of BSO. Wie die
heroriëntering wil afschaffen, suggereert eigenlijk dat je kinderen
zoiets niet mag aandoen. Stel je voor: electromechanica!
Sociaal-technische wetenschappen! De horror. Qua watervaldenken kan dat
tellen.
Zou het kunnen dat de waarheid ondraaglijk wordt in
deze pandemie van politieke correctheid? Dat men aan leerlingen en
ouders/kiezers niet durft te vertellen dat niet iedereen neurochirurg of
straaljagerpiloot hoeft te worden? Kán worden? Dat men van brede
graad spreekt omdat men niet durft te zeggen dat niet iedereen in
smal past? Dat de heroriëntering verdwijnt omdat men niet durft te
zeggen dat de keuze verkeerd was? Is het zover gekomen dat we iedereen
hetzelfde moeten vinden omdat er anders iemand beter kan zijn? Dat is
inderdaad geen waterval meer, dat is gewoon de dam die breekt.