Aan het interieur hoefde ik vandaag niet meer verder te werken: meneer Van Aelst had me uitgelegd dat het misschien interessanter is om vooral te focusen op de vernieuwingen die moeten toegevoegd worden.
Ik had al een beetje van het interieur af: het gedeelte achter de "doorzichtige" vensters en deuren, dus dat kwam dan eigenlijk goed uit. :p
Ik heb dan een aantal nieuwe plannen en referentiefoto's gekregen van meneer Van Aelst, en van Lieselot heb ik de afmetingen van de vernieuwingen gekregen. Bovenop de daken van de bestaande jeugdherberg moet er een nieuwe verdieping komen in de vorm van een Rups, Cocon en Vlinder.
Het gaat de eerste keer zijn dat ik een organische vorm modeleer in een 3D pakket. Ik ben eigenlijk niet zo goed in het modelleren van mensen en dieren. Maar dit zal dan toch een deftige start zijn om er iets behendiger in te worden.
Vandaag heb ik verder gewerkt in Unity en heb ik een Livestream/Video recording pakket gedownload genaamd Open Broadcaster Software. Ik moest er blijkbaar geen .exe bestand (Virtuele Walkthrough) van maken maar een video rondleiding. Het was wel een beetje wennen aan het nieuwe pakket: ik gebruikte vroeger Fraps als ik iets wilde recorden, maar Fraps werkte slecht met bepaalde programma's enzo die ik op mijn laptop had staan. OBS werkt een pak beter en werkt ook uitstekend samen met Unity. En het is gratis ook nog :p
Nadat ik een preview filmpje heb gemaakt van ongeveer 12MB (MP4) mocht ik beginnen aan het interieur van de herberg. Ik had het me wel wat makkelijker gemaakt met die ramen (zie vorige posts) maar het was nog altijd een hele klus. Ik moest me vooral focusen op de plannen en de foto's die ik heb gekregen om de breedte van de muren en hun positie te berekenen.
Voila, de gevels van de jeugdherberg heb ik vandaag afgewerkt. De voorkant was wel wat lastig omdat ik de mesh zo gesculpt had dat de push/pull tool niet meer werkte, dus heb ik faces zitten verwijderen en opnieuw manueel moeten toevoegen. Er is wel nog een probleem met de deur aan de voorkant: die staat niet juist t.o.v. de kolommen onder het afdak.
Eender hoe, met de buitenkant af is het tijd om aan de binnenkant te werken. Ik hoop alleen dat al die voorzorgsmaatregelen die ik heb genomen met het sculpten van de buitenkant dat ik de binnenkant dan ook makkelijk kan modellen. Ik ga ook stukken van het model in andere layers moeten plaatsen (zoals "Dak", "1ste verdiep", enz...)
Maar dat is nog niet voor nu. Meneer Van Aelst heeft me gevraagd of ik het model in een soort van 3D Walkthrough kan zetten via Unity. (Dit is eigenlijk zoiets dat ik wil doen voor mijn eindwerk, een goeie oefening dus :p ) Het exporteren van het model verliep niet zo gemakkelijk: de textures ontbraken aan het model in Unity, hetzelfde probleem dat ik de vorige keer tijdens Projecten VP ook al had.
Gelukkig kan ik in de Free Version van Sketchup het model exporteren als een .dae bestand dat ik in Cinema 4D kan openen, en via Cinema 4D kan ik het nog eens exporteren als een .fbx bestand. Al wat ik dan nog moet doen zijn de texture afbeeldingen in een nieuwe map in de Unity project folder steken en ik kan het model foutloos in Unity importeren.
Het enige dat ik nog wel heb opgemerkt was dat in Cinema 4D er een pak fouten in de textures van het model zaten. Daar zal ik dan ook nog iets op moeten vinden.
Ik had gehoopt dat ik de gevels vandaag had kunnen afwerken, maar jammer genoeg heb ik teveel zitten prutsen met de zijgevel van de jeugdherberg.
Ik heb meestal het probleem dat als ik de voorkant van een object of mesh sculpt, dat er ongewenste bewegingen gebeuren aan de achterkant ervan. Ten minste, ik heb dat probleem in Sketchup. Ik heb een beetje moeten zoeken naar een manier om sommige delen van de muren te bewegen zonder dat Sketchup er moeilijk over deed of dat er van die ongewenste bewegingen gebeurden aan het gesculpte gedeelte van de mesh.
Uiteindelijk heb ik het model in orde gekregen en vanaf dan was het vooral bandwerk: gaten maken in de zijmuur voor de ramen, de vensterkaders bouwen en dan het glas toevoegen.
Nu moet ik alleen nog de voorkant doen (het gedeelte dat ik eerst heb willen doen, maar teveel sculpten vroeg) en dan zijn de gevels van de herberg af. Misschien moet ik ook nog de binnenmuren toevoegen, maar normaal gezien zou dat geen probleem moeten zijn aangezien ik de binnenkant van het model een beetje opgekuist heb en ervoor gezorgd heb dat de ramen makkelijk naar binnen getrokken kunnen worden.
Dit weekend ga ik ook nog zien naar een paar "advanced" tutorials van Sketchup, zodat ik wat geavanceerdere vormen maken maken. Dat zal van pas komen als ik de vlinder en zo moet toevoegen aan het model.
Vandaag terug verder gewerkt aan de jeugdherberg, deze keer aan de achterkant ervan. Tegelijkertijd heb ik ook de 4de kant van de binnenkoer afgewerkt en die ramen opgeslagen als component, want die kwamen wel opnieuw voor op een van de achtergevels.
Sommige van de foto's die ik heb gekregen waren wel iets wazig, maar gelukkig helder genoeg om een toch wat duidelijk beeld te geven voor dit 3D model. Ik heb wel 1 foutje gemaakt met een stel ramen op de achterkant: de foto was iets wazig en ik dacht dat het hout was, maar de ramen liepen blijkbaar door
Ook heb ik nog een aantal delen van de daken gemodelleerd, maar ik denk dat ik die effen ga laten totdat de gevels af zijn. Dan kan ik de daken in 1 keer afwerken.
Deze morgen ben ik begonnen met de laatste hand te leggen aan het 1ste bijgebouw: er waren nog een paar kleine foutjes die ik eruit moest werken zoals een bepaalde vorm die ik aan de achterkant moest uitsnijden. Sketchup had ervoor gezorgd dat de achterkant uit 2 verschillende faces bestond dus een vorm eruit snijden ging iets lastiger. De drape tool werkte al niet (Sketchup crashte de hele tijd wanneer ik wilde drapen) dus heb ik de vorm gewoon gemaakt en via de push/pull tool tot op het oppervlak uitgerokken en de randen manueel afgetekend. Het resultaat viel enorm goed mee.
Verder heb ik vandaag aan het 2de bijgebouw en aan de binnenkoer gewerkt. Aan het 2de bijgebouw was niet zo veel werk, een paar ramen en een nieuwe texture gemaakt. Aan de binnenkoer was iets meer werk aan, maar omdat ik de 2 bijgebouwen al af heb heb ik ook ineens 2 van de 4 wanden ook al gemodelleerd. De 3rd heb ik vandaag ook al afgekregen, de 4de ben ik al aan begonnen.
Meneer Fransen was vorige week donderdag hier geweest voor een bezoekje en om naar de beoordeling van meneer Van Aelst te luisteren...
...en het was eigenlijk zoals ik verwacht had.
Het belangrijkste punt van deze beoordeling was dat ik nogal een stille ben, ik ben nogal verlegen en onzeker over mezelf. Dit is hetzelfde probleem wat ik op al mijn vorige jobs en stages heb gehad en ik probeer hier echt aan te werken, maar aangezien ik hier al een lange tijd mee sukkel begin ik echt te twijfelen of ik hier echt iets aan kan doen.
De andere beoordelingen waren best goed: ik probeer altijd stipt te zijn op mijn werk en ik wil mijn werk ook altijd goed doen.
Ik heb veel bijgeleerd over Sketchup en ik heb nog een aantal tutorials gevonden die ik dit weekend ga volgen om mijn werk hier makkelijker en beter te maken, dus de motivatie zit er nog in :p En ik ga ook mijn best blijven doen voor deze stage, want alles wat ik hier bijleer (en wat ik heb geleerd op mijn vorige stages/jobs) gaat van pas komen als ik afstudeer en een job vind.
Over mijn eindwerk...
Ik was er al aan begonnen: concepten gemaakt, software verzamelt en ik was ook begonnen met modelleren, maar nu ben ik van plan om terug van voor af aan te beginnen.
Ik wilde een soort van Fantasy landscape en city te maken en die in Unity overbrengen voor een soort van walkthrough/museum visit. Het project heette Silverscape.
Maar nu denk ik dat als ik een soort van museum visit wil maken, het beter is om er slechts 1 gebouw van te maken: een hoge toren met verschillende verdiepingen. De landscape bewaar ik (speler begint buiten) en ik voeg er wel een toegangspoort, oprit en bijgebouwen toe, maar het belangrijkste blijft de toren.
Ook de naam van het project wil ik veranderen: van Silverscape naar Starscape. De top van de toren bereikt de sterrenhemel.
Anyways, kort samengevat, ik ga mijn best blijven doen voor de stage en herbeginnen met mijn eindwerk. En ik hoop dat alles goed gaat komen.
Vandaag heb ik verder gewerkt aan het detaileren van een van de bijgebouwen van de jeugdherberg. Ik ben wel met het lastigste gedeelte begonnen (schuin dak, verandas, gebogen muren, enz...) maar ik heb het vandaag toch zo goed als zeker af. Het bijgebouw dan toch
Voor de ramen heb ik een beetje een systeem ontwikkeld: eerst de grenzen aftekenen, dan de Push/Pull tool gebruiken om dat afgebakend gedeelte 15 cm naar achter te duwen, de vensterkaders aftekenen en texturen, dan die met de Push/Pull tool naar voren duwen (ongeveer 3cm) en dan in het middelpunt van het naar voren geduwde gedeelte een rechthoek tekenen: het raam.
Het zou handiger zijn om van de ramen een component of zo te maken (misschien dit weekend eens zien hoe dat ik dat het beste oplos) maar het probleem met dit model is dat de ramen bijna overal toch verschillend zijn. Dus ik denk niet dat ik veel tijd ga winnen als ik met componenten ga werken.
De ruwe schets van de jeugdherberg is af: de muren zijn volledig recht getrokken en het dak heb ik ook al toegevoegd. Ik heb wel wat problemen gehad met de binnenkoer aangezien er niet echt foto's waren van de noordkant, maar op de PDF plannen stond er genoeg informatie om die kant te sketchen.
Nu ben ik bezig om die schets verder uit te werken. Ik ben aan een bijgebouw begonnen: een aantal ramen toegevoegd, een balkon en het dak wat gedetailleerder te maken. Verder heb ik ook verscheidene textures toegepast die op die van het echte gebouw leken.
Via de plannen die ik heb gekregen ben ik begonnen met in Sketchup de grenzen af te bakenen: de buitenmuren. Ik ben er met goede moed aan begonnen maar tegen de middag aan begon ik er echt tegen te zien.
De jeugdherberg had aan 1 kant een muur met verscheidene hoeken, een soort zaagtand patroon. Dus ik was begonnen aan de ingang van de herberg en langs 1 kant de grenzen afgebakend tot aan die muur, en daarna langs de andere kant. Maar hoezeer ik de lengtes volgde en de hoeken die de plannen mij gaven, het kwam gewoon niet uit: die ene muur was ofwel te lang ofwel sloot hij niet aan.
Uiteindelijk heb ik gewoon een beetje gefoefeld om die muur te doen passen.
Ik ben vandaag ook al begonnen met de muren zelf recht te trekken: die hoogtes heb ik ook via het plan gekregen. Ik ben nog niet zo goed in het lezen van architect plannen, maar ik heb wel veel hulp gekregen van Lieselot en ik denk dat ik die plannen nu wel begrijp.
Deze voormiddag heb ik de laatste hand gelegd aan het Batis Toit project. Er waren een paar dingen die ik er nog uit moest werken en ik heb van zowel meneer Van Aelst als van Lieselot een paar suggesties gekregen om het model af te werken. Ook moest ik een van de perspectieven die ik gisteren had gemaakt vervangen door een nieuwe, omdat het beter was dat er ook een stuk van de parking te zien was.
Met dat achter de rug is het tijd om aan een nieuw project te starten: een jeugdherberg in de Eric Sasselaan in Antwerpen (niet zover van KdG campus Hoboken ;) ). Ik heb de herberg opgezocht via Google Maps en de plannen gekregen om de bestaande situatie in 3D na te bootsen.
Het eerste dat ik ga doen is om de grenzen, de buitenmuren, af te bakenen in Sketchup zodat ik aan de hand van de foto's de buitenmuren op de juiste plaats kan zetten en modelleren.
De deadline voor het project waar dat ik aan bezig was was vandaag. Dus ik heb in dubbel tempo gewerkt om de laatste hand aan te leggen aan dit model: de afval berging, een extra gehandicapten plaats, het drapen van het pad voor de huizen en de heggen die de tuinen van de huizen moesten afbakenen.
Er zaten nog een paar kleinigheden in die ik graag eruit zou gewerkt hebben, maar het was volgens meneer Van Aelst niet zo zeer nodig. Ik heb een aantal renders gemaakt van het geheel vanuit een aantal gevraagde perspectieven en die afgegeven zodanig dat we een bouwaanvraag konden indienen.
Aan het model zelf mocht ik nog verder werken zodat het op de website gezet kon worden, maar voor de klant was het al in orde.
Vandaag heb ik bijna de hele dag alleen gezeten op kantoor: meneer Van Aelst moest naar een werf en Lieselot was ziek geweest en zou pas in de namiddag kunnen komen. Ik was ook bijna te laat aangekomen: ik had de eerste tram gemist en de 2de tram deed er dubbel zo lang over om naar Berchem Station te rijden. Gelukkig had de trein naar Berlaar 20 min vertraging opgelopen zodat ik niet een uur heb moeten wachten op de volgende, kwestie van de schade wat te beperken.
Ik kwam juist op tijd aan, vlak voordat meneer Van Aelst ging vertrekken. Hij had al een briefje achtergelaten voor mij waarop stond dat ik de parking dan toch volgens plan moest afwerken.
En zo heb ik dan totdat Lieselot aankwam gewerkt aan de parking en die ook afgemaakt, samen met de landscape erom heen. Ik ben ook al aan de fietsenstalling begonnen en toen meneer Van Aelst terug kwam heb ik extra uitleg gekregen over hoe dat ik die moest afmaken. De stalling zelf is al bijna af, ik moet alleen nog de extra gehandicaptenplaats en de afval berging toevoegen.
Ik heb verder zitten werken aan het klooster, maar meneer Van Aelst heeft telefoon gekregen en we hebben zo te horen gekregen dat het niet meer nodig was. Ik was al bezig met de ramen en extra details aan het toevoegen aan de voorgevel, maar dat heb ik nu laten vallen om op de meer belangrijkere dingen te werken.
Daarmee heb ik dan, samen met meneer Van Aelst, een lijst opgesteld van de zaken die nog moesten gebeuren aan het model, zoals bv de fietsenstalling en afvalberging toevoegen, de parking verder uitwerken, toegangspoorten in de straatmuur uitsnijden,...
Ik ben er met goede moed aan begonnen en ik hoop dit zo snel mogelijk af te krijgen.
Vandaag heb ik een betere manier om te sculpten gevonden. Voorheen had ik vooral last van ongewenste lijnen die verschenen zodra ik een edge manueel wilde verplaatsen en die extra lijnen zorgden ervoor dat andere delen van het oppervlak in andere richtingen bewoog zodat ik niet de vorm kon krijgen die ik wilde.
Nu heb ik ontdekt dat als ik de Hidden Geometry activeer en die lijnen (of driehoek oppervlakken) eerst ook nog roteer, het oppervlak effen blijft en dat niet alle punten op de mesh extra lijnen bijvoegt op het oppervlak. Dus feitelijk kan ik nu een mesh sculpten en het grotendeels houden zoals ik het wil.
Ook heb ik, via een plugin, toegang tot de Flatten tool. Dus kan ik ervoor zorgen dat ongewenste heuvels enzo niet meer voorkomen in de mesh.
De parking is bijna klaar, maar meneer Van Aelst heeft gevraagd of ik aan de andere kant van de sketch een maquette van het klooster kan toevoegen, voor een vollediger overzicht van het project. Ik heb een aantal afmetingen gekregen van de muur tussen het klooster en de geplande gebouwen, samen met een aantal foto's (ook van Google Maps). Ik heb een ruwe sketch gemaakt ervan op basis van de afbeelding, al vind ik zelf dat het nogal breed uitgevallen is. Misschien kan ik dat later nog aanpassen?
Vandaag 2 nieuwe tools bijgeleerd: de Drape en de Stamp tool. Ik moest de parking in de landscape weten te krijgen maar het probleem was dat als ik de Stamp tool gebruikte, Sketchup alleen de parking zelf en niet de trap of het weggetje in de landscape zou drukken. Het zelfde met de Drape tool: die nam alleen de trap en de weg maar niet de parking.
Uiteindelijk heb ik de parking en de weg/trap gesplitst en alle 2 de tools gebruikt om het resultaat te krijgen dat verlangd was.
Verder heb ik niet veel kunnen doen. Ik heb de landscape rondom de parking manueel zitten sculpten, een proces dat langer duurde dan dat ik verwacht had. Sketchup zelf was ook best irritant op dat vlak: elke keer als ik een face naar boven op de Blue Axis wilde bewegen voegde Sketchup een aantal hulplijnen toe aan de mesh. En door het grote aantal lijn verloor ik meer en meer de controle over het sculpten van de mesh omdat elke keer als ik dan een lijn wilde bewegen, een ander deel van de mesh ook bewoog in een manier die ik niet wilde.
Hopelijk kan ik morgen beter overweg met het sculpten.
Het eerste dat ik gedaan heb vandaag is verder gewerkt aan de parking. Ik heb de hellingen nog eens afgemeten, de hoogtes vergeleken met die van de architectuur plannen en waar nodig aangepast.
Tegelijkertijd heb ik de berm van de parking toegevoegd en de landscape achter de huizen verbetert. Door het sculpten vooraan de huizen leek het vanachter "zoals een krater" zoals meneer Van Aelst het tegen mij zei. Ik heb van de Architect Tools plugin voor Sketchup de Flatten-tool gebruikt en die platte stukken geroteerd om zo die ruwe verhogingen en randen platter te krijgen.
Tijdens het maken van de trap van de parking, die nogal laag lag omdat elke trede slechts 5 cm was, heb ik ontdekt dat ik op een verkeerde paslaag aan het meten was. In het oorspronkelijke bestand van de vorige stagiair was er al een "Pas 0"-laag waarmee ik werkte, maar die lag veel te hoog. Dus ik heb een nieuwe paslaag op de Origin (0,0,0) aangemaakt en nu ligt de parking zoals hij moet. Jammer genoeg staat alles (de huizen enzo) 3,5 cm te hoog en ik krijg dat niet allemaal naar in 1 keer naar beneden. Dus denk ik dat het beter is om bij alles 3,5 cm toe te voegen voorlopig en later dan als ik beter overweg kan met Sketchup dan naar beneden te trekken.
Tegen het einde van mijn werkuren heb ik ook nog een beetje gewerkt aan de Ecoforum website. Er stonden blijkbaar een aantal Javascript bestanden op die van de provider als malware waren geflagt en verwijdert moesten worden.
Ik was gisteren al begonnen aan de parking van de Batis tôit, door de vorm van de parking al klaar te zetten en gegevens te verzamelen om die vandaag dan te modellen. Ik heb afmetingen genomen om de parking op de juiste plaats te zetten.
Daarna moest ik de hellingen berekenen om daarmee dan een hoek te krijgen waarin ik die parking moest roteren om zo de helling te bekomen. Hiervoor heb ik de stelling van Pythagoras gebruikt (iets waarvan ik dacht dat ik het nooit in het echte leven zou gebruiken ;) ). Ik had de overstaande zijde al (de helling/lengte van de parking) en het hellingspercentage. Uit dat percentage heb ik de overstaande zijde (de verhoging aan het einde van de helling) berekent en met die 2 lengtes heb ik de aanliggende zijde berekent. Op die manier heb ik de hoeken berekent en de parking geroteerd om een helling van 2% in de lengte en 1% in de breedte te creëren.
Daarnaast heb ik geleerd hoe ik textures kan kopiëren van 1 face op een andere door de Alt-toets te gebruiken met de Paint-tool. Ook heb ik voor de eerste keer arcs gebruikt, wat wel best lastig is aangezien er weinig controle is over die arcs, en hoe dat ik die arcs kan opvullen door edge points te gebruiken samen met de Explode-tool. Nu kan ik met gemak bochten en wegen modellen in Sketchup.
De parking heb ik vandaag weten af te krijgen, nu ga ik een paar tutorials thuis volgen om overweg te kunnen met de Stamp-tool zodat ik die parking op de landscape kan zetten.
Ik heb een beetje pech gehad met het 3D modelling vandaag: de steunpillaren en de fundering heb ik opnieuw moeten maken. Blijkbaar moesten die over de hele lengte van het huis lopen i.p.v. een deel pillaren verspreid onder het huis. Zo erg was dat niet aangezien ik gewoon de componenten gekopieerd en uitgerokken heb met de push/pull tool.
Maar de landscape heb ik helemaal opnieuw moeten doen. Er moest blijkbaar een ruimte van 30cm voorzien zijn onder de vloer van de huizen (foutje van de vorige stagiair) dus heb ik de fundering opnieuw moeten laten zakken en ik moest dan uiteraard ook nog de grond met een extra 30 cm naar beneden trekken.
Jammer genoeg had ik de landscape al zo gesculpt dat ik het niet meer in orde kreeg. Dus ben ik van voor af aan opnieuw moeten beginnen. Maar deze keer kreeg ik de landscape op een uur of 2 al af, waarschijnlijk omdat ik nu al iets beter overweg kan met Sketchup.
Ik heb naast het modelleren ook nog meneer Van Aelst geholpen een extra station in 1 van de computers in te bouwen, en ik moest ook nog even kijken naar zijn mail client. Blijkbaar was er een account die geen mails meer kon verzenden. Het was al sinds het middelbaar dat ik nog een computer opengedaan had en iets ingebouwd, en ik kon ook niet zo goed overweg met Windows Live Mail. Maar uiteindelijk is alles in orde geraakt.
Vandaag was niet echt een speciale dag zoals gisteren.
Ik heb gewoon verder gewerkt aan de landscape, die ik
vandaag (met nog een paar kleine foutjes erin) afkreeg. Door de sandbox die ik
gebruikte te sculpten heb ik aan de muur tegen de straat een soort van
verhoging gecreert zoals meneer Van Aelst het wou. Verder heb ik extra detail
toegevoegt aan het terein, hier en daar de smoove tool gebruikt en de edges van
de sandbox softer gemaakt zodat het terein er natuurlijker uitzag.
Het laatste wat ik eraan deed was het terein texturen: een
grond material toegepast op de plaatsen onder de huizen en een artificial
grass texture op de rest van het terein.
Er zaten nog een paar kleine foutjes erin, zoals een paar
lijnen die ik moest masken en van die moeilijk op te merken gaten in het terein
die erin zijn gekomen door het sculpten ervan. Die heb ik ook eruit moeten
halen, en ik denk dat ik de meeste al heb. Misschien morgen nog eens checken
voor de zekerheid.
Nu het terrein af is ben ik begonnen met de funderingen en
de steunpillaren onder de huizen. Daarvan heb ik componenten gemaakt voor zowel
de funderingsblokken als voor de steunblokken en die heb ik in een groep
samengevoegt. Maar om die te kopieren en te verspreiden over het terrein was
iets lastiger. De manier om arrays en copies te maken in Sketchup 3D is nogal verwarrend.