hier zijn we weer met ons Kaboutergezaag over serieuze zaakjes.
Deze keer hebben we het over vrachtwagens en hun bestuurders.
Omdat wij zo minuscuul klein zijn was de vrachtwagen gigantisch groot.
Maar we leven nog. (gelukkig)
Met onze kleine beentjes zijn we in dat gigantische geval geklommen
en hebben we uitleg gekregen van een echte vrachtwagenbestuurder.
We leerden bijvoorbeeld dat een vrachtwagenchauffeur meer moet kunnen dan alleen zijn "Monster truck" besturen.
Hij moet bijvoorbeeld heel goed zijn in talen. Nederlands, maar ook de talen van onze buurlandjes en de hoofdtalen. Engels, Frans, Duits en Nederlands moet de bestuurder zeker onder de knie hebben.Niet alleen moet hij zomaar een babbeltje kunnen slaan in een ‘vreemde’ taal ook moet hij kaarten kunnen lezen. Ze moeten namelijk hun route zelf kunnen uitstippelen. Onze eerste kleine reactie was zoals bij vele andere: een GPS! De meneer keek ons een beetje boos aan en zei iets van… de jeugd… lui… technologie onbetrouwbaar… GPS kan uitvallen… wij doen het op de ouderwetse… en… betrouwbare manier….Niet dat we niet goed hebben opgelet of zo iets in die aard 0=) maar je kent het wel het gepreek over dat de jeugd geobsedeerd is door technologische rommel! Niet dat ze ongelijk hebben… maar het is geen misdaad of zo… Maar oké ander onderwerp. Dus ze moeten ook heel goed kunnen kaartlezen en routes uit stippelen. Ze moeten ook heel goed met gedetailleerde documenten en heel erg ordelijk zijn. Ze moeten ook zelf lading vast maken en deze moet nauwkeurig en stevig uitgevoerd worden. Dat vrachtwagenchauffeur een simpel beroep is, is dus nonsens.
De Cabine, zijn thuis.
De cabine is het voorste deel van de vrachtwagen van waar uit de chauffeur zijn voertuig bestuurd. Hier zit hij voor al zijn karweien.De cabine is voor zien van een stoel, stuur, gas- en rempedalen, schakelaar... kortom alle benodigdheden om het gigantisch grote voertuig te besturen. Omdat hij er zoveel tijd in doorbrengt geeft de bestuurder er meestal een fleurige en eigenzinnige tint aan. Maar dat is niet het enige. De cabine is ook uitgerust met een tachograaf. Dit is een apparaat waar men een kaartje in steekt. Op dat kaartje wordt alle gegevens geregistreerd. Die gegevens zijn hoe snel de bestuurder rijdt, waar de vrachtwagen zich bevindt en of hij genoeg of te veel pauzes inlast. (Een vrachtwagen chauffeur mag slecht 4,5 uur aan een stuk rijden, dan is hij verplicht een pauze te nemen om op krachten te komen van drie kwartier, dan mag de bestuurder weer 4,5 uur maximum de baan op gaan.Deze regel is tegen vermoeidheid en het inslaapvallen tijdens het rijden)