Onderstaande teksten worden meestal zeer snel geschreven. Meestal op een emotioneel moment. Iets dat me dwars zit en even uit mijn lichaam moet.
Tikfouten, spellingsfouten ed zijn dus zeker te verwachten. Hiervoor mijn excuses
08-08-2019
stappen we de apotheek binnen of niet?
Twee kinderen,
twee unieke individuen. Je mag ze niet vergelijken maar dat doe je als ouder
toch wel. Soms bewust soms onbewust. Als de oudste al een diagnose autisme
kreeg op zijn 7de dan zie je in de tweede alle goede dingen die hij
kan en zijn broer niet. Je bent blij met die extaverte, overdreven happy
wakkere jongen die constant knuffelt, die wel oplossingen voor problemen kan bedenken,
die met iedereen durft praten, die emoties toont. Hij is zon grote schat die
af en toe eens boos wordt. Maarja hij heeft dan ook een ei-allergie,
glutenintollerantie, astma, kan niet tegen huisstofmijt. Als je broer dan nooit
ziek wordt en in zijn ogen enkel autisme heeft, iets waar we ons allemaal
naar moeten schikken, dan mag je wel al eens boos worden zeker. Enja zijn
schoolresultaten zijn een pak minder dan zijn broer maar hij heeft meer het
karakter van de papa die ernaar streefde om erdoor te zijn met 51%, niet meer
niet minder. En naast de dingen waarin hij verschilt van zijn broer zien we
uiteraard ook de dingen waarin hij gelijk is. En de autistische kenmerken die
ook bij hem de kop opsteken. Het moeite hebben met verandering, het
nauwgezette, het gefrustreerd zijn in zichzelf als het niet loopt zoals hij
wil. Maar die lijken allemaal niet erg genoeg want hij is zon open persoon.
Tot het moment komt dat de juf er toch op wijst dat hij echt wel de enige is in
de klas die reageert bij een verandering van de dagindeling, dat hij toch veel
in dromenland zit, dathij regelmatig
bij de les moet gebracht worden. Maar deze strenge juf met zeer strikte regels
kan hem ook brengen tot schoolresultaten die veel beter zijn dan het
gemiddelde. Leuk voor hem dat hij ziet dat het opgelegde werk van de juf toch
loont. Hij is er blij mee. Het jaar nadien een erg a-typische leerkracht voor
hun school. Een drukker, veel pratende leerkracht. Een leerkracht waarvan hij
in zijn fantasie mag blijven zitten, die hem niet in een keurslijf wil steken,
die geen discussie met hem wil aangaan want dat is niet goed voor de klassfeer.
Lijkt ideaal maar hij verandert. Hij is de lijn kwijt en kan zijn huiswerk met
moeite maken zonder wenen, roepen, tieren. Zijn schoolresultaten zakken en hij
vindt zichzelf stom en zeer dom. Nu er niet meer gezegd wordt door de meester
hoe hij moet werken aan het huiswerk of de toets moet voorbereiden doet hij niets
meer. Als hij wil opgevraagd worden blijkt hij niets te kunnen en wordt hij
terug boos op ons. Wij zijn slechte ouders, hij wil een andere papa, hij wil
dat wij scheiden, hij haat ons, loopt weg, elke dag ontploft hij voor iets. Wij
lopen op eieren in huis uit schrik iets te zeggen dat zal misvallen. Je
probeert als ouders vanalles om het leven makkelijker te maken maar op een
gegeven moment komt het besef dit lukt niet meer. Zeker nadat hij tegen de
psycholoog fuck off zegt ik wil jouw voorstellen niet proberen. Tja wat doe je
dan. De grote HELP sturen naar een kinderpsychiater.
Slik. Alweer?! Je
stelt je als ouder terug in vraag. We weten dat de oudste autisme heeft en hij
grote vooruitgang boekt met de nodige en juiste begeleiding. En daar ben je als
ouder super blij mee, maar toch blijft altijd het schuldgevoel bij mij van waarom
kan ik hem dat zelf niet aanleren. De basisdingen die een ander kind van zijn
ouders meekrijgen kunnen wij niet aangeleerd krijgen. Een vreemde kan sommige
dingen blijkbaar wel. Zijn wij dan slechtere ouders? Je legt je neer bij feit
dat iedereen zegt dat hulp zoeken ook bij een goed ouderschap hoort.
Maanden wachten
want ja er zijn wachtlijsten. In december een mail sturen. In april een eerste
gesprek waarin de echte afspraakdata worden vastgelegd. Juni en juli de
onderzoeken en dan augustus het resultaat. Is dit goed voor jullie? Euh, hebben
we een keuze?
Eindelijk de eerste
resultaten komen binnen. Na het testen van iq en concentratie volgde een eerste
overleg. Dat begint met : Jullie zoon is een pracht kerel, een toffe gast. Ok
weer eentje die hij rond zijn 10 vingers tegelijk gedraaid heeft. Zucht. Maar
dan wordt de toon anders. Hij scoort in de schaal van hoogbegaafdheid. Euh
excuseer? Dat zijn broer daar zat wisten we en dat was toen geen verrassing.
Maar hij ook? Ja hoor. Met nog veel hogere uitschieters naar logisch redeneren.
Korte termijn geheugen scoort hij dan weer verrassend laag. Dus een grote
discrepantie tussen de verschillende deeltesten. Lap we voelen de beu al
hangen. Dat woord discrepantie was ook bij de oudste een belangrijke sleutel in
zijn diagnose. Het bespreken van de concentratie volgt. Ja hij heeft hier wel
een groot probleem. Die testen scoort hij gemiddeld tot zelf zeer laag op
auditief vlak. De puzzelstukjes beginnen te vallen. Huiswerk is dikwijls een
probleem want wsl heeft hij de opdracht totaal niet of slechts gedeeltelijk
opgepakt. Want ja deze leerkracht schrijft maar het minimale op. Het is een
prater. Niets mis mee, elk type leerkracht is nodig, maar deze paste wsl niet
bij hem. En ze geven aan dat school er geen gemakkelijke opdracht zal aan
hebben want dat auditieve is echt wel een deel van ons standaardonderwijs. Een
eerste zcuht van opluchting. Er is toch iets mis. We zien geen spoken en
kunnen hem in toekomst hopelijk beter helpen. Dit verslag wordt ook naar
psychiater gestuurd voor het dossier.
Een paar weken
later het eindgesprek met de psychiater. We stappen er binnen met zeer gemengde
gevoelens. Je wil niet dat er iets is met je kind, maar als er niets is dan is
hij gewoon een etterbak en dat wil je nog minder. Het komt er onmiddellijk uit.
Marek was geen eenvoudig eenduidig verhaal. Haar gesprek met zijn psycholoog,
gesprekken met ons, haar observaties, de onderzoeken.
Ze begint met de onderzoeken. Was het iq geen verrassing voor ons. We zwijgen
beide omdat het gevoel toen en nog steeds dubbel is. Ja je moet je realiseren
dat hij eigenlijk nog een pak hoger zou scoren als hij zich zou kunnen focussen
door bijvoorbeeld medicatie. Ok het grote woord is er uit. Medicatie. Ik had er
al over nagedacht, de wederhelft een pak minder. Maar slik nog hoger? Ok waar
komt dat vandaan?
Na die ene uitpraak gaat ze gewoon verder. De discrepantie wordt er terug
bijgehaald, zijn rigide houding tegen veranderingen, zijn geen sociaal grenzen
kennen, oja hij is zeer extravert en sociaal maar eigenlijk TE sociaal, zijn
totale onkunde om gevoelens bij een ander te beschrijven, zijn letterlijk nemen
van dingen, echolalie van de psychiater, Ik kan echt niet rond het aspect van
ASS heen. Ok geen echte verrassing maar toch wel want we leven in een
auti-aangepast huis en dan klopt het toch niet dat hij daar zoveel last van
heeft. Wat moeten we in godsnaam nog aanpassen. Ok terug de weg van begeleiding
aanvragen en hopen dat het even goed aanslaat als bij zijn broer. Al is dit
twijfelachtig door het andere karakter. Het zal wsl iets meer tijd nodig
hebben.
Maar ze gaat verder naar een derde aspect. Zijn hyperdruk zijn, het extreme
handelen, het geen impulscontrole hebben, zijn onrust zowel verbaal als
motorisch dat zowel duidelijk werd in haar observatie als bij de observatie
tijdens zijn iq-testen. Dat kan in tegenstelling tot watbij de oudste het geval was niet verklaard
worden door het ASS aspect dus kan ze
niet rond het feit dat hij ook de stempel ADHD zal krijgen. Daar komen de
tranen. Gewoon doorslikken en knikken.
En nu? School
contacteren en hulpvraag opstarten. Hulp bij concentratie in klas,
ondersteuning leerkracht in visualiseren naast het auditieve, hulp bij huiswerk
en planning. Psycholoog terug opstarten om te werken aan zelfbeeld, uitleg
aandoening en impulscontrole. En medicatie eventueel er nog bij.
De hulp zal nog even duren, eer school gestart is, eer aanvraag goedgekeurd wordt,
eer er hulp bezschikbaar is. Dan nog los van feit dat we niet weten of we tegen
dan een regering hebben en wat die al dan niet zal wijzigen aan de nu slechte
situatie op de scholen.
De medicatie kan onmiddellijk. Maar dat is een grote afweging. Want de kans is
groot dat de ADHD kenmerken gedempt worden maar de ASS kenmerken zich veel
sterken gaan uiten. En willen we die happy lach, spring in het veld en dat
enthousiasme dat me zo dikwijls laat lachen echt aan banden leggen. Wil ik een
tweede kind dat die knuffels niet spontaan komt geven, die "goed" op alles
antwoord zonder echte emotie. Om dan nog niet te spreken van het feit dat hij al
medicatie neemt tegen allergie, medicatie voor astma en een glutenvrij dieet
moet volgen en Rilatine een minimale hoeveelheid gluten bevat. Zelfs de
psychiater vindt het moeilijk om hem nog iets extra te geven.
Het voorschrift
zit in de handtas. De stap naar de apotheek is nog niet gezet.De deur zit nog weg achter een waas van tranen.