Als iedereen klaar was zaten we fris gewassen te wachten op het bezoek van de clown.
Daar was hij dan de clown die ons leuk geanimeerd heeft. De man achter de clown was de fotograaf van het laatste nieuws. We staan dus met foto in de krant van vrijdag, 25 maart 2011.
We hadden ook 2 jarigen, Mathias en Sander werden 6 jaar en hebben ons getracteerd op kinderchampagne. Een dikke proficiat jongens met jullie 6de verjaardag X
Maar dan was het echt wel tijd om tanden te poetsen............
....en in onze bedjes te kruipen.
Nog heel even mochten we naar de film kijken op het grote scherm. Dan was het tijd om te slapen..... iedereen was vrij snel in slaap en we hebben allemaal de hele nacht doorgeslapen.
Om 8 u mochten we in onze pyama gaan ontbijten in de refter.
We hadden keuze uit cornflakes...........
......boterhammen met choco....
of boterhammen met confituur..
De leerlingen van het 5de leerjaar van juf Hilde R zijn ons komen helpen bij het aankleden.....
.......wassen, tanden poetsen en haren kammen.
We kregen een lekker stuk fruit
en konden ons uitleven op de grote speelplaats
's Middags hebben we gesmuld van de heerlijke pannenkoeken die de mama's voor ons hadden gebakken
En om 15.20u mochten ons mama's en papa's ons komen ophalen.
We willen zeker en vast volgende mensen nog bedanken voor hun hulp want zonder hen was deze logeerpartij niet denkbaar. Bedankt: - Paul (de werkman) hij heeft de luchtmatrassen opgeblazen en voor ons avondeten en ontbijt gezorgd. - Valeria (de secretaresse) voor mee met ons te overnachten, inkopen te doen en de kleuters te voorzien van het lekkere avondeten. - De clown voor het leuke optreden waar onze kinderen van genoten hebben. - Juf Hilde Rigo en haar leerlingen om onze kleuters 's morgens klaar te maken. - Juf Heidi voor alle hulp 's avonds en 's morgens. - Juf Sabrina, juf Nathalie van de bewaking en Wafa om even in te springen bij de drukke momenten. - en de mama's voor het bakken van de vele lekkere pannenkoeken.
Juf Veerle, juf Cathy en alle kleuters vonden het een hele toffe logeerparty
Op dinsdag, 22 maart was het internationale wereldwaterdag. Uit solidariteit hebben we een wandeling gedaan van +/- 6 kilometer voor water. Miljoenen mensen moeten elke dag gemiddeld 6 kilometer wandelen, gewoon om het water te halen voor hun basisvoorzieningen. Miljarden hebben zelfs geen schone plaats om naar het toilet te gaan. Het gebrek aan zuiver water zorgt voor een vicieuze cirkel van ziekte, beperkte levensverwachting en armoede.Op wereldwaterdag stappen dit jaar duizenden mensen over de hele wereld tegelijk 6 kilometer om aandacht te vragen voor de waterproblematiek.
Onderweg kregen we enkele opdrachten
Even pauzeren voor een stukje fruit, yoghurt of een koekje.
's Middags hebben we een reuzenpick-nick gehouden in het park met alle leerlingen van de school.
En als beloning, omdat we zo flink gewandeld hebben, mochten we spelen in de speeltuin.
Het thema logeren gaat verder maar er zijn ook nog veel andere activiteiten deze week zoals: de internationale wereldwaterdag, de leerlingen van het 1e leerjaar die kwamen voorlezen en de verjaardag van Berfin. Een dikke proficiat Berfin met je 6de verjaardag X
Vorige week waren we al begonnen om bedjes te knutselen voor onze knuffels. Deze week hebben we daar hard aan verder gewerkt... hier zie je enkele resultaten.
Pasklaar verhaal met prenten van het originieel prentenboek: "(G)een spook onder mijn bed". De kleuters kenden het prentenboek niet. Met de prenten van het boek mochten ze zelf een verhaal maken en het is geworden: "Goedemorgen, Sammy Pinquïn". Als hun verhaal helemaal klaar was heb ik ook het origineel prentenboek voorgelezen, zo konden de kleuters vergelijken en ontstond er een interessant gesprek. Er waren verschillen en overeenkomsten. De personages hadden andere namen, de prenten zaten in de andere volgorde maar de verhalen gingen wel allebei over slapen en bang zijn.
Onze aftelkalender: Joepi, nog één nachtje thuis slapen en dan bij de juf
Deze week kregen we elke dag een stuk fruit van de gemeente Machelen. We hebben appels, peren, bananen, kiwi's en peren gekregen.
Tijdens een waarneming van de toiletzak hebben we besproken wat we allemaal moeten meebrengen voor onze overnachtingsavontuur.
De leerlingen van het 1ste leerjaar zijn voor de eerste keer dit schooljaar komen voorlezen. Dit was voor mij wel een speciaal moment waar zowel ikzelf als de kinderen die vorig schooljaar bij mij gezeten hebben naaruit gekeken hebben. Arwen en Briek hebben prima hun best gedaan, ze hebben het prentenboek gelezen "kikker en het slaapfeest"
En mijn kleuters hebben heel geconcentreerd geluisterd.
Bij juf Cathy zijn Ilena en Aya gaan voorlezen.
Ilena zat vorig schooljaar bij mij in de klas en ik ben ook naar haar gaan luisteren terwijl ze voorlas voor de kleuters van juf Cathy. Een dikke proficiat aan deze 4 lezertjes jullie hebben het prima gedaan.
Volgende week: Thema Pasen: kip-haan-kuikens Tot dan X juf Veerle
De eerste dagen na de vakantie was het zonnig en tijd om het terrasje van onze klas proper te maken
Iedereen hielp bij het opruimen..........
Ook de kleuters van juf Cathy en juf Cathy zelf natuurlijk
Tijdens onze werken buiten ontdekte we een pad.... we hebben hem veilig tussen de planten gezet.
Na het opruimen konden we er dan ook spelen met het buitenspeelgoed en bewegingsmateriaal
Bijna is het zover een moment waar al onze kleuters naar uit kijken -> het blijven slapen op school. Daarom werken we 2 weken rond het thema logeren. De juf had een reiszak meegebracht waaruit ze elke dag iets uitneemt dat we nodig hebben om te logeren.
- Een slaapzak en kussen
- een luchtmatras
- een pyjama: die hadden we al meegebracht en mochten we eens passen.
Enkele opdrachten in de hoeken: -de bouwhoek: een bed maken met de blokken
De werkhoek: remediëringsoefeningen zoals o.a. raamfiguren
- Dramatiseren: logeren in de poppenhoek.
- de speelhoek: een slaapkamer bouwen met de meubeltjes
- de knutselhoek: een bed maken met een schoendoos (volgende week werken we hieraan verder)
We hebben een aftelkalender gemaakt zodat we kunnen aftellen naar de dag dat we mogen blijven slapen op school.
Tijdens onze 2de carnavalsweek hebben verder gewerkt in de hoekjes van vorige week Hier en daar was er een nieuwe opdrachten. Zoals vrij werkblaadjes maken....
Onze carnvalsborstels verder afmaken
Klaar! In het rolletjes zitten parels zodat we met onze carnavalborstel ook muziek kunnen maken.
In de bouwhoek mochten we met de auto's een carnavalsoptocht maken. Wassim heeft ze allemaal mooi per kleur gesorteerd.
Deze week hebben we veel gepuzzeld.
En samen muziek gemaakt.
Vrijdag was het carnavalsfeest op school. We mochten verkleed naar school komen en dat vonden we heel leuk natuurlijk. Dit zijn onze mooie meisjes..............
En hier onze stoere jongens.............
In de voormiddag mochten we met alle kleuterklassen carnaval vieren
Ook juf Elsje met haar baby Fee waren aanwezig om ons een handje te helpen
We mochten lekker smullen van de chips, koekjes en snoepjes.....
Vieren van de jarigen van de maand februari. Mohamed, Andrei en Imen waren deze maand jarig. Imen was ziek en kon spijtig genoeg niet mee feesten.
Mohamed had snoepzakjes meegebracht om uit de delen maar omdat dit niet te gewoonte is op onze school hebben we de snoepjes verwerkt in een snoeptaart. De kleuters vonden dit een geweldig idee.
Iedereen wilde helpen bij het uitpakken van de snoepjes.
De jarigen mochten de taart versieren
Tijdens het feest mochten de kleuters snoepjes komen halen van de snoeptaart...
.....mmmmmmmmmmmmm lekker zo eens mogen snoepen op school.
en feesten maar........
Andrei had een leuk spelletjes meegebracht als geschenkje voor alle kleuters van de klas.
De kleuters hebben het spel dan ook onmiddellijk enthousiast gespeeld.
Maandag, 14 februari stond volledig in het teken van Valentijn. We zijn de dag gestart met een mooi prentenboek: "Hopeloos verliefd" Het hoekenwerk stond volledig in het teken van hartjes:
- we konden een hartjeskroon maken
- een hartjeskleurprent kleuren
- Hartjesversiering maken door hartjes in te kleuren, uit te knippen...........
..........en te sorteren van groot naar klein.
-Hartjes maken met strijkparels......
....daar werd dan een ketting van gemaakt
En er waren enkele kleuters die alles wilden maken
Andrei was deze week jarig. Proficiat Andrei met je 6de verjaardag!
Deze week kwam de fotograaf langs om foto's van onze kleuters te nemen.
Wachten, poseren, lachen en klaar
Een volgende sessie....kleuters klaarzetten voor de klasfoto.
Geen gemakkelijk job voor een fotograaf om al die kleuters op de foto te krijgen
Het thema van deze week was natuurlijk: de fotograaf. Een magwerkje in de knutselhoek: knutselen van een fototoestel.
Knippen, plakken, ideeën bedenken hoe het fototoestel er moet uitzien,.....
Opdracht in de luisterhoek: verhaal beluisteren van luisterfoto: "de fotograaf" en gericht luisteren en de juiste prentjes zetten van links naar rechts.
Sommige kleuters en de juf hadden fotoboeken mee en dat is altijd leuk om te zien.
Experimenteren met de ontdekdoos "kijken"
Tekenen wat men door een rolletje ziet, hierbij werd de nadruk gelegd op de begrippen dichtbij en veraf.
Kaders maken met de steekmozaik volgens een patroon.
Digitaal verhaal bekijken en beluisteren op de computer: "Dat ben jij, Kiki" Het prentenboek werd deze week ook voorgelezen.
Tekenen van een zelfportret.............
..........een kader maken volgens een patroon rond ons zelfportret met play-mais
Mohamed is ook deze week 6 jaar geworden Proficiat Mohamed met je verjaardag!
We krijgen nog steeds turnen van onze juf omdat juf Anneke aan het vervangen is in de 1e kleuterklas. Dinsdag hebben we estafettespelen gedaan met pittenzakken. Vrijdag, New Games met de parachute.
Onze foto-week hebben we afgesloten met een fotozoektocht in de klas en in de school. De juf had allerlei macro foto's gemaakt en die in zwart-wit afgedrukt om het niet te gemakkelijk te maken. Samen met een vriendje kregen we een foto en dan konden we op zoek waar de foto genomen was.
soms was het toch wel even goed zoeken hoor
Sommigen hadden we dan ook snel gevonden
Volgende week: Thema hoeden en petten We mogen allerlei hoeden en petten meebrengen! Woensdag, 16 februari vieren we de jarigen van de maand Februari
Deze week ontdekte de kleuters een vogel in ons voederhuisje. Op de foto is het niet zo goed te zien maar de vogels hebben de weg naar ons voederhuisje gevonden.
Deze week hebben we het liedje aangeleerd: "ik zit vol rode vlekjes"
In de waterbak konden we experimenteren met spuitjes en druppeltellers......
......ping pongballetjes verder spuiten.........
.....om ter snelst een medicijnpotje vullen met een spuit.....
Alle kleuters werden gewogen.
Aan de hand van stroken konden we zien we het zwaartst was van de klas en wie het lichtst.
In het begin van het schooljaar zijn alle kleuters gemeten. We hebben alle kleuters opnieuw gemeten en zo konden we zien wie het hardst en wie het minst hard gegroeid is van de klas.
Vorige week kregen we de kans om een dokterslamp te knutselen. Deze week konden we een stethoscoop maken.
Nu zijn we "echte" dokters
Een pasklaar verhaal maken met vingerpopjes. Eerst hebben we dit klassikaal geprobeerd maar daarvoor was de groep een beetje groot en dan kregen we de kans om het in kleine groep te doen tijdens het hoekenwerk.
Letters samenvoegen tot een getoond woord. Eerst met magneetletters
daarna op een werkblad.
Op vrijdag, 4 februari is Imen 6 jaar geworden. Een dikke proficiat Imen X Op woensdag, 16 februari vieren we het feest van de jarigen van de maand Februari, want volgende week zijn ook nog Andrei en Mohamed jarig.
Januari, een maand waarin veel mensen ziek zijn. Ook op onze school zijn er verschillende leerkrachten en leerlingen afwezig. Dus het moment om te werken rond het thema: ziek zijn. Mijn kleuters hadden hun best gedaan om heel veel materiaal mee te brengen naar de klas. Zo konden we ons verkleden en vertellen over dokters, verpleegsters, ziekenhuizen, ziek zijn, enz...
We mochten met een echte stethoscoop, die Adam had meegebracht, naar ons hartje luisteren. .
Soufian had een echte bloeddrukmeter bij, ook die hebben we uitgeprobeerd.
Bijna de helft van onze klas was gekwetst en moest in het verband. Wat een geluk dat we zo niet naar huis gingen anders zouden de mama's en papa's nogal schrikken.
Onze schilderopdracht: Schilder in het midden een dokter, voor de dokter een dokterstas en na de dokter een ziekenauto. Niet alle kleuters kregen dezelfde opdrachten maar het was wel de bedoeling om de begrippen, voor, midden en na in te oefenen.
In de knutselhoek mochten we een dokterslamp maken. Dit konden helemaal zelfstandig....
.....en de opdracht was: stempel DOKTER + je naam op de dokterslamp
Alyssia had een leuke Ernie-pop mee. Die vertelde namelijk waar hij pijn had
Met het juiste dokterinstrument konden we dan Ernie verzorgen of onderzoeken
Denzel had de DVD "Kabouter plop en het ziekenhuis" meegebracht. Tijdens het hoekenwerk kregen we de kans om naar één of meerdere afleveringen van Plop te gaan kijken.
En ik had gezorgd voor een Dokter Bibber-spel, niet gemakkelijk maar wel heel leuk.
Yasmine heeft voor ons de winkel helemaal ingericht als een apotheek.
En we hebben gedramatiseerd: "Op bezoek bij de dokter" Eén kleuter was dokter, de ander patiënt. Kleuters leerden vragen stellen aan elkaar.
De patiënt onderzoeken ... hier was het de pop die zich grieperig voelde.
Tijdens het hoekenwerk kregen we dan allemaal de kans om elkaar te verzorgen in ons ziekenhoekje.
Vrijdag is Qiany (een kleutertje van juf Cathy) een prentenboek voor ons komen vertellen over doof zijn. Lyana, het kleine zusje van Qiany is doof en daarom weet zij hier veel over. Qiany kent ook al een beetje gebarentaal en heeft voor ons enkele gebaren voorgedaan, zo hebben onze kleuters geleerd dat je met mensen die doof zijn op een andere manier communiceert.
Qiany vertelde het verhaal geweldig goed en alle kleuters zaten heel enthousiast te luisteren.
Deze week hebben we van onze juf turnen gekregen. Een turnlesje met doeken (zakdoeken). We vonden het heel leuk en hebben ons goed kunnen uitleven.
Volgende week werken we verder rond het thema: ziek zijn. Denk eraan: woensdag, 2 februari 2011 - GEEN school - Pedagogische Studiedag.