...met avonturen en belevenissen uit de 3de kleuterklas...
25-09-2009
Thema: rupsje Nooitgenoeg/fruit
Onze week was weer goed gevuld en we hebben weer heel wat bijgeleerd.
De Takenkalender Alle kleuters krijgen een taak die ze een hele week uitvoeren. De meeste taken worden met 2 uitgevoerd dit om de samenwerking te bevorderen. Enkele taken zijn: overal de deuren sluiten als we met de rij naar buiten gaan, overal waar we geweest zijn controleren of de lichten uit zijn, stoelen op het einde van de dag op de tafel zetten, tafels schoonmaken, borstels afwassen,..... Elke maandag mogen we zelf onze taak kiezen en hangen dat kaartje aan onze aanwezigheidskalender.
Veel activiteiten draaide deze week rond het prentenboek Rupsje Nooitgenoeg
Dit was ons contractwerk van deze week met 3 moetwerkjes en 2 magwerkjes
Het eerste moetwerkje: schilderen over het verhaal
Een tweede moetwerkjes een rups stempelen met een kurk volgens een patroon en dat patroon verder zetten. Dat was geen gemakkelijke opdracht maar wel heel leuk.
Het derde moetwerkje: fruit wegen en aanduiden op een blad welk het fruit het zwaarst is
Een magwerkje: eerst zelf speeldeeg maken met zout-bloem en water en daarna Rupsje Nooitgenoeg boetseren
Er waren ook nog heel wat hoekjes open zoals de poppenkast waar we met de fruitstokpopjes een verhaal konden maken
Op de computer konden we het verhaal van Rupsje Nooitgenoeg nog eens bekijken en beluisteren
Met de strijkparels konden we fruit maken, maar in het begin van de week vonden we de vissen van vorige week nog zo boeiend dat ze deze nog verder willen maken
Maar als snel werd er ook fruit gemaakt, eerst met de grote strijkparels......
....en dan kwam het fijne werk aan de beurt met de kleine strijkparels, die kon de juf dan aan elkaar strijken zodat we ze mee naar huis konden nemen
In de leeshoek werd er gekeken in de prentenboeken van fruit maar ook in de informatieve boeken over rupsen.
Kobe wilde voor ons het verhaaltje nog eens navertellen van Rupsje Nooitgenoeg en met de Rups op zijn schouders deed hij dat super!
We zijn zo blij dat het nog mooi weer is en daarom heeft de juf deze week een bewegingshoek buiten gemaakt waar we kunnen lopen en spelen.....
...rollen met de bal....
....en paardje spelen met het springtouw
Onze winkel hebben we omgetoverd in een fruitwinkel en hij kreeg de naam "Limoentje" bedacht door één van de kleuters.
Het was leuk spelen in de winkel maar we hebben er ook veel in geleerd o.a. boodschappenlijstjes schrijven, tellen, correct betalen,....
Met Rupsje Nooitgenoeg hebben we ook extra aandacht besteed aan de rangtelwoorden en aan de dagen van de week.
Daarna kregen we nog meer opdrachten over rangtelwoorden
Deze 2 kleuters zaten in de leeshoek hun versje te oefenen Versje: Er kroop een rupsje naar het blad. Het rupsje at en at en at. Een gat in het blad. Het rupsje spon en spon en spon. Een cocon. Een cocon, in de zon. Vlinder vrij, vlinder vrij. Weg ben jij.
Wie al zijn moetwerkjes klaar had op vrijdag mocht gaan spelen in de poppenhoek. Met het mooie weer werd de was en de strijk buiten gedaan
Als afsluiter van de week hebben we nog een leuk spelletje gedaan: waar zit Rupsje Nooitgenoeg Wat hadden we plezier!!
Thema van volgende week: Huisdieren - wat mogen we meebrengen: boekjes over huisdieren, een foto van je huisdier, knuffels of speelgoeddieren, spelletjes, puzzels,.....
We zijn allemaal vriendjes van elkaar ook al zien we er anders uit. Aan de hand van de prenten uit schatkist en het verhaal: "de club van de rare kinderen" hebben we deze week rond dit thema gewerkt.
Het was de eerste keer dat we een contractwerkje kregen. We hadden een week tijd voor 3 moet-werkjes, dat zijn werkjes die we moeten klaar hebben op het einde van de week. We mochten zelf kiezen wanneer we welk werkje deden het moest alleen klaar zijn op vrijdag Er waren ook nog 2 mag-werkjes, dat zijn werkjes die we mogen doen maar niet moeten.
Het eerste moet-werkje was een mannetje maken met een CD voor onze verjaardagskalender En hier zie je het resultaat:
Een tweede moet-werkje was het voorblad kleuren voor ons mapje van pennenstreken. In dat mapje komen later dan alle werkjes van pennestreken die we bij juf Heidi maken
Het 3de moet-werkje was: Welke kindje hoort bij welke club? Iedereen van de voetbalclub kreeg een rode T-shirt, de kindjes van de knutselclub kregen groen knutselmateriaal en de kindjes van de zwemclub kregen een blauw badpak of een blauwe badmuts. Iedereen had zijn 3 moet werkjes klaar, goed zo!!!!
Een mag-werkje: teken je vriendje
Een mag-werkje: teken de omtrek van je hand en kleur de vingers volgens opdracht (de juf zegt in welke kleur je welke vinger moet kleuren). Zo leren we op een creatieve manier onze vingers benoemen.
En natuurlijk waren er ook nog hoekjes open. Zo konden de kleuters in: - de computerhoek: verder spelen met het spelletje van de vissen - de leeshoek: boekjes kijken over vriendjes - de speelhoek: spel met het poppenhuis - de luisterhoek: luisteren naar het verhaal van Franck en Frey
- de zandtafel: Joepi en er zit zand in onze zandbak!!!!!!
We hebben een smaak-spel gedaan: Geblinddoekt proeven en dan raden wat we in onze mond hadden. We hebben appel, komkommer, augurken, limoen, chocolade, confituur en honing geproefd. Wat deden jullie dat goed allemaal, Bravo!!!!
Een voelspel: met de blinddoek voelen welk vriendje voor ons stond. Wat kennen jullie alle vriendjes van de klas goed
Samen luisteren naar het verhaal van top tot teen. We hebben met dit prentenboek het begin-midden-einde van een verhaal leren onderscheiden.
In het begin van het verhaal zagen we de pinquin
Het midden van het verhaal: de gorilla
En op het einde van het verhaal was het een papegaai
Tijdens het hoekenwerk mochten we zelf een verhaaltje maken over vriendjes met de poppen Nellie en Cezar en op het einde van de dag was het een echte poppenkastvoorstelling met publiek.
En het publiek heeft ervan genoten
Vrijdag hebben we alle kleuters gemeten
Nu kennen we de grootste jongen, het grootste meisje, de kleinste jongen en het kleinste meisje van de klas. Binnen enkele maanden meten we opnieuw dan kunnen we zien hoe hard we gegroeid zijn!
Deze week hebben we ook een bezoek gebracht aan de Bibliotheek van Machelen.
Eerst moesten we goed luisteren, kijk eens hoe flink we dat deden!
Dan mochten we leuke boekjes zoeken, we kregen wel opdrachten van de juf. Sommige zochten boekjes over fruit, andere over dieren en nog andere over het bos.
Even onze boekjes laten inscannen...
...dan met de bolderkar vol boeken naar de klas
Onze weekkalender: hier leren we welke dag het vandaag is, welke dag het gisteren was en welke dag het morgen wordt. Deze week was het Ilena, die dat voor ons deed. Volgende week mag een andere kleuters deze taak doen.
De weerkalender: een kleuter mag dagelijks vertellen welk weer het is dat duiden we dan aan op onze kalender. Deze week was Dina onze weervrouw.
Pennenstreken met juf Heidi Bewegen bij het zwaailied
Deze week hebben we gewerkt rond het prentenboek: de mooiste vis van de zee Enkele kleuters brachten van thuis hun speelgoedvisjes mee, prentenboeken, info-kaarten van vissen, knuffels,enz... Bedankt hiervoor allemaal!!!
Maandagmorgend stond er een doos in het midden van onze kring. Wat zou daar inzitten??? De kleuters mochten raden en dan mocht Loic eens komen piepen. Joepie, het zijn vissen voor in onze aquarium. Bedankt Loic dat Marcel en Oscar (zo noemen de vissen) in onze klas mogen komen wonen. Alle kleuters vinden het fijn om voor Marcel en Oscar te mogen zorgen, iedereen wil wel eens aan de beurt komen om ze eten te geven
Na de waarneming hebben we onze visjes getekend, hier zie je enkele werkjes
Voorlopig zit er in onze zandbak nog geen zand dus mochten we deze week daar met de speelgoedvissen spelen.
In de leeshoek stonden veel boeken over vissen en sommige kleuters hadden ook nog boekjes van thuis meegebracht dus we hebben veel kunnen kijken en "lezen"
De spelletjes op de computer van Freddi Fish hadden heel veel belangstelling
We hebben ook een aquarium geknutseld: - eerst een kartonnen bordje schilderen - daarna visje knippen en kleven - op de 3de foto zie je het resultaat
Er waren ook kleurprenten over de mooiste vis van de zee
In de bouwhoek werden aquariums gebouwd met de legoblokken en daarna konden we met de visjes in ons eigen gemaakt aquarium spelen. Deze week hadden we geluk dat het nog mooi weer was zodat we ook buiten konden spelen op ons terras
Ook de poppenkast werd buiten gezet en daar konden we poppenkastverhalen maken met de onderwaterdieren.
We hebben patronen nagelegd, eerst in de kring met materiaal en daarna met plakfiguren op een vis.
Roos vertelde voor haar klasgenootjes het prentenboek dat ze had meegebracht: Klein wit visje. De kleuters en de juf hebben met veel aandacht geluisterd.
Liedje: 5 kleine vissen 5 kleine vissen gingen zwemmen naar de zee 't Is goed zei de moeder maar ik ga niet mee Ik blijf liever in de vieze vuile sloot, want in de zee daar zwemmen haaien en die bijten je Blub, blub, blubblubblubblub,.... Blub, blub, blubblulbblubblub 4 kleine visjes gingen zwemmen naar de zee en zo tellen we af tot 0
Deze week zijn we ook voor de eerste keer gaan pennenstreken met juf Heidi De kleuters worden verdeeld in 3 groepen. Groep 1 gaat pennenstreken op woensdag en groep 2 en 3 op vrijdag.
Thema voor volgende week: Vriendjes In dit thema wordt ook gewerkt rond "anders zijn"
Op dinsdagnamiddag gaan we met de hele klas naar de BIB van Machelen.
Onze eerste schooldag is prima verlopen, alle kleuters hadden het naar hun zin. We zitten met 25 kleuters in de klas, 12 meisjes en 13 jongens Er is vandaag vooral veel gespeeld maar ook al flink gewerkt. Sommige kleuters zijn al begonnen aan het schilderen van hun juf en anderen vonden de kleurprenten geweldig. Dit schooljaar wordt een energiek maar vooral een leerrijk kleuterjaar
Ilena, een nieuwe kleuter die we met veel plezier in ons klasje verwelkomen