...met avonturen en belevenissen uit de 3de kleuterklas...
29-01-2011
Thema ziek zijn (week 1)
Januari, een maand waarin veel mensen ziek zijn. Ook op onze school zijn er verschillende leerkrachten en leerlingen afwezig. Dus het moment om te werken rond het thema: ziek zijn. Mijn kleuters hadden hun best gedaan om heel veel materiaal mee te brengen naar de klas. Zo konden we ons verkleden en vertellen over dokters, verpleegsters, ziekenhuizen, ziek zijn, enz...
We mochten met een echte stethoscoop, die Adam had meegebracht, naar ons hartje luisteren. .
Soufian had een echte bloeddrukmeter bij, ook die hebben we uitgeprobeerd.
Bijna de helft van onze klas was gekwetst en moest in het verband. Wat een geluk dat we zo niet naar huis gingen anders zouden de mama's en papa's nogal schrikken.
Onze schilderopdracht: Schilder in het midden een dokter, voor de dokter een dokterstas en na de dokter een ziekenauto. Niet alle kleuters kregen dezelfde opdrachten maar het was wel de bedoeling om de begrippen, voor, midden en na in te oefenen.
In de knutselhoek mochten we een dokterslamp maken. Dit konden helemaal zelfstandig....
.....en de opdracht was: stempel DOKTER + je naam op de dokterslamp
Alyssia had een leuke Ernie-pop mee. Die vertelde namelijk waar hij pijn had
Met het juiste dokterinstrument konden we dan Ernie verzorgen of onderzoeken
Denzel had de DVD "Kabouter plop en het ziekenhuis" meegebracht. Tijdens het hoekenwerk kregen we de kans om naar één of meerdere afleveringen van Plop te gaan kijken.
En ik had gezorgd voor een Dokter Bibber-spel, niet gemakkelijk maar wel heel leuk.
Yasmine heeft voor ons de winkel helemaal ingericht als een apotheek.
En we hebben gedramatiseerd: "Op bezoek bij de dokter" Eén kleuter was dokter, de ander patiënt. Kleuters leerden vragen stellen aan elkaar.
De patiënt onderzoeken ... hier was het de pop die zich grieperig voelde.
Tijdens het hoekenwerk kregen we dan allemaal de kans om elkaar te verzorgen in ons ziekenhoekje.
Vrijdag is Qiany (een kleutertje van juf Cathy) een prentenboek voor ons komen vertellen over doof zijn. Lyana, het kleine zusje van Qiany is doof en daarom weet zij hier veel over. Qiany kent ook al een beetje gebarentaal en heeft voor ons enkele gebaren voorgedaan, zo hebben onze kleuters geleerd dat je met mensen die doof zijn op een andere manier communiceert.
Qiany vertelde het verhaal geweldig goed en alle kleuters zaten heel enthousiast te luisteren.
Deze week hebben we van onze juf turnen gekregen. Een turnlesje met doeken (zakdoeken). We vonden het heel leuk en hebben ons goed kunnen uitleven.
Volgende week werken we verder rond het thema: ziek zijn. Denk eraan: woensdag, 2 februari 2011 - GEEN school - Pedagogische Studiedag.
Deze week hebben enkele leerlingen van het 3e leerjaar een toneelstukje gebracht voor de kleuters. Ze hebben het verhaal van Peter de de Wolf gespeeld. Proficiat aan de leerlingen, ze hebben dit heel heel goed gedaan.
Op maandag hebben we nog een beetje verder gewerkt aan het prentenboek: "Kikker in de kou" De kleuters wilden zo graag het verhaal in de poppenkast spelen. Dus hebben we popjes bij elkaar gezocht en zo hebben ze dan het verhaal voor elkaar gespeeld. Tijdens het hoekenwerk de afgelopen week kreeg iedereen dan de kans om het verhaal gaan na te spelen. .
Nog enkele activiteiten van het hoekenwerk: - de strijkparels blijven veel belangstelling hebben: dus deze week konden ze een pinquïn maken.
- Denkhoek: het gezelschapsspel pinquïn panic
- computerhoek: een computerspel van kleine ijsbeer.
- de knutselhoek: een pinquïn maken volgens een stappenplan.
Rijmen: een rijmwoord zoeken uit een reeks van 3 prenten Welk woord rijmt op huis? kat - wip - muis
Dit vonden de kleuters de leukste acitiviteit van de week. Samen een voederhuisje maken voor de vogeltjes in onze klastuin.
Tijdens het hoekenwerk konden we verder werken aan ons voederhuisje. Maar dit maakte een hels lawaai in onze klas dus hebben we de werkbank buiten gezet en hebben we buiten verder gewerkt.
Hier en daar nog een nageltje inkloppen.....
... en klaar!!!!
Samen hebben we het voederhuisje in onze klastuin gezet. De kleuters van juf Cathy hebben pindasnoeren gemaakt die we aan ons huisje konden hangen.
de juf had een vetbol mee......
...en een zakje met nootjes... Op de plank hebben we stukjes brood gelegd.
We zijn heel fier op ons mooi voederhuisjes. Smakelijk vogeltjes!!!
Volgende week: Thema "ziek zijn" Wat mogen we allemaal meebrengen: windels, plijsters, dokterstasjes, verpleegsterkleding, spuitjes, lege medicijndoosjes, plastieke handschoenen, enz........... Schrijf wel de naam van je kleuter op de kleding en de doktertasjes AUB
Deze week zijn de leerlingen van het 1e leerjaar met juf Veronique, hun versje komen voordragen in de kleuterklas. Sommige van deze leerlingen hebben vorig schooljaar bij mij in de klas gezeten dus het was een speciaal moment zowel voor hen als voor mij. Ze hebben het allemaal prima gedaan!!!! Dikke proficiat...juf Veerle is fier op haar oogappels van vorig schooljaar XXX
We zitten volop in de winter en omdat de sneeuw dit jaar wat vroeg gevallen is werken we deze week rond winterkleding. Welke kleding dragen we allemaal in de winter? Dat hebben we besproken aan de hand van een waarneming van de winterkleedjes van de baby-bornpoppen Gitte en Jelle. We hebben ook nog leuke spelletjes gespeeld met kledingstukken.
Zoals hier met de oorverwarmers. Eén kleuters speelt op de trom, zolang ze de trom horen geven ze 2 oorwarmers door in de kring. Stopt de trom dan is het de bedoeling om snel te reageren en de oorverwarmers om ter eerst op de oren van de kleuter te zetten die in het midden zit.
Een ander spelletje was per 4 om ter vlugst jas-sjaal en muts opzetten. Hierbij kwamen de begrippen snel en traag aan bod.
Het hoekenwerk: - de denkhoek: memorie spelen met kaartjes over winterkleding.
- de knutselhoek: kleuren en uitknippen van winterkleding en dat aan de waslijn hangen. Als hun werk klaar stelde ik vragen aan de kleuters waarbij de begrippen: voor-na-eerste-laatste-midden aan bod kwamen. Bv: Welk kledingstuk heb jij eerst op je waslijn gehangen? Welk kledinstuk hangt er voor de broek?.....
Veel kleuters blijven de strijkparels geweldig vinden. Deze week mochten ze mannetjes maken met winterkleding aan.
- de poppenhoek: behendigheidsoefening: poppen aan en uitkleden met winterkleding
En waar kopen we kleding? In de kledingwinkel natuurlijk. Als we een naam aan het bedenken waren zei iemand: wij kopen kleedjes in de zeeman. En zo is de naam: Sneeuwman gevonden voor onze klaswinkel.
In de sneeuwman konden we nieuwe kleedjes gaan kopen voor onze poppen die we dan weer konden aankleden in de poppenhoek.
Aanbrengen van het begrip: één meer Eerst op gebeurde dat in de kring met echte kledingstukken Daarna met papieren kledingstukken......
....en als we dan goed konden mochten we het proberen op het werkblad.
- de computerhoek: beluisteren van het digitaal prentenboek: "Kikker in de kou" De eerste dagen konden we het verhaal preventief gaan beluisteren, dat was vooral voor onze anderstalige kleuters. Nadat de juf het prentenboek had voorgelezen kregen we allemaal de kans om het nog eens gaan te beluisteren op de computer.
- een verwerking van het verhaal: knippen en plakken: "Kikker in de kou"
-Nastempelen van de titel van het boek bij hun werk.
Onze werkjes.
Volgende week werken we verder rond winter maar dan specifieker over de dieren in de winter.
Eerst en vooral wil ik nogmaals mijn beste wensen overbrengen aan alle ouders, kleuters, collega's, lezers van mijn klasblog. Wegens de grote hoeveelheid sneeuw die er gevallen was voor de vakantie, is ons kerstfeestje niet kunnen doorgaan. Daarom hebben we een nieuwjaarsreceptie gehouden en ook dat vonden wij heel leuk.
Het openmaken van onze kerstgeschenkjes die blijven liggen waren
Iedereen was blij met zijn geschenkje.
Lekker smullen van de chips, koekjes en nootjes
En bij chips en nootjes horen natuurlijk ook cola of limonade