...met avonturen en belevenissen uit de 3de kleuterklas...
16-12-2010
Thema kerstmis (week 2)
Alyssia en Maeva bewonderen zichzelf in de spiegel.
En dan is het kadootjestijd....
Bedankt voor de leuke prentenboeken die we nog zeker gaan voorlezen in de klas en voor de puzzel.
Waarneming en proefjes met kaarsen
Wat gebeurt er als we een glazen potje over een kaars zetten? De kaars dooft uit.... en Lucas wist te vertellen dat dit kwam omdat de kaars nu niet meer kon ademen, knap hé van Lucas.
Kaarsvet op een papier stolt vrij snel.
Aluminiumpapier boven de kaars houden: het papier wordt zwart aan de onderkant en als het heel dicht bij de kaars komt dan dooft de kaars uit.
Na de waarneming hebben we een kaarshouder gemaakt met een glazen potje. Dit knutselwerk is nog niet klaar maar volgende week werken we er aan verder.
We hebben helemaal de smaak van strijkparelen te pakken. Iedereen wil maar zoveel mogelijk figuurtjes maken voor in de kerstboom.
Op vrijdag krijgen we een andere juf. Juf Hilde van het 5de leerjaar komt een dag in onze klas en onze juf gaat mee met de leerlingen van het 5de leerjaar langlaufen naar de Hoge Venen.
Volgende week vrijdag vieren we kerstfeest - vergeet je geschenkje niet dat we gaan verloten!
Wij zijn woensdag gestart met het thema kerstmis. Samen hebben we een kerstboom in de klas gezet. Het was geen echte kerstboom dus we hadden wat werk om alle takken netjes uit elkaar te doen.
We hadden ook een echte dennenboom, zodat we goed konden waarnemen en vergelijken.
In het hoekenwerk konden we dan onze dennenboom schilderen.
Op woensdag kregen we bezoek in onze klas. Anderstalige mama's die Nederlandse les volgen kwamen ons helpen bij het hoekenwerk. Zij hadden met hun leerkracht alle hoekjes besproken in de les zodat ze de hoeken konden begeleiden met de gepaste woordenschat. De kleuters vonden het heel leuk en hebben heel hard gewerkt - Knippen en plakken: een kerstboom met stroken papier van breed naar smal (hierbij worden de begrippen breed, smal, breder dan, smaller dan geoefend)
Een leuk moment voor Soufian want zijn mama was erbij.
- Sterren knippen voor een sterrengordijn te maken als raamversiering
- Spel: kerstballen kleuren Om de beurt gooien kleuters met 2 de dobbelstenen (kleurendobbelsteen + stippendobbelsteen) De kleuters kleuren het aantal kerstballen als de dobbelstenen aangeven.
- de kleuters mochten samen met de mama van Amra (ook mama van een kleutertje van mijn klas) de kerstboom versieren
Ook de kleine kerstboom werd versierd.
Dit is onze kerstboom van de klas
- kerstgeschenkjes inpakken die we volgende week in onze kerstwinkel kunnen gebruiken.
Bedankt mama's voor alle hulp, het was heel fijn en jullie zijn altijd welkom in onze klas!!
Waarneming van de kerstman
Inkleuren van een kerstboom (werken met een legende)
- werken met steekparels: kerstbomen maken van breed naar smal.
Volgende week gaan we verder werken rond het thema Kerstmis. Tot dan, X Juf Veerle
Op 6 december is niet alleen Sinterklaas jarig maar ook Maeva Proficiat met je 5de verjaardag!
Deze week hebben we afscheid genomen van Sinterklaas. Op maandag en dinsdag hebben we het thema Sinterklaas dan ook afgerond.
- Oefenen van de begrippen: zwaar-licht, even zwaar dan met zakjes speelgoed van zwarte piet (de zakjes waren washandjes en de kleuters konden ze vullen met blokjes en zo een zakje maken dat even zwaar is als dat van de juf)
Kleuters mochten vrij kiezen in de hoeken. Er werd gekozen voor: - de puzzelhoek
-spelen met het kasteel en de ridders
- spelen met de garage en de auto's
De leerlingen van het 4de leerjaar zijn een toneelstukje komen spelen in onze klas over Sinterklaas. Zowel de leerlingen van het 4de leerjaar als de kleuters hebben ervan genoten.
En daarmee is ons Sinterklaasthema afgesloten. Bedankt Sinterklaas voor het mooie speelgoed voor de klas en voor de lekkere snoepjes Tot volgend jaar X
Vandaag was dan eindelijk de grote dag: Sinterklaas kwam op bezoek bij ons op school, hij had 3 zwarte pieten meegebracht. Eerst hebben we ons liedje + dansje nog geoefend in de klas en dan mochten we samen met de 2de kleuterklas naar de grote zaal voor het sinterklaasfeest. Het was heel leuk....dat kan je wel zien op de foto's. Sinterklaas had voor ieder van ons een lekkere snoepzak mee en voor de klas speelgoed. Bedankt Sinterklaas en Zwarte Pieten!!!
De schatkist zat deze week weer vol met leuke materialen, deze keer allemaal sinterklaasspullen want de 2 volgende weken werken we rond Sinterklaas en Zwarte Piet.
Waarneming van sinterklaas.....
..... en Zwarte Piet.
Vorige week zijn we begonnen aan onze kijkdoos maar die was nog helemaal niet klaar dus dit was onze eerste taak in het begin van de week. - Schilderen van de binnenkant van de schoendoos
- de figuurtjes kleven in de schoendoos
- En zo zagen onze kijkdozen er binnen uit.
- Sinterklaasboeken "lezen" in de leeshoek.
- Stoomboten bouwen in de bouwhoek
- Poppenkast spelen met de Sinterklaas en Zwarte Pietpoppen
- Even ontspannen in de TV-hoek en kijken naar de Sinterklaasshow van Samson en Gert of een Sinterklaasfilm
- De speelhoek: spel met de pony's
- Bordtekenen over Sinterklaas en Zwarte Piet
- Schilderen Sinterklaas en Zwarte Piet op het dak
Kleuters die willen en eraan toe zijn krijgen een werkboekje van de Sint: in zo'n werkboekje zitten werkblaadjes zoals o.a. woordjes nastempelen, visuele discriminatie-oefeningen, woordstukjes, enz....
- Verkleden in de poppenhoek als Sinterklaas en Zwarte Piet
En de sint kijkt toe of iedereen netjes aan het werk is
- Kiezen, knippen en plakken: welk speelgoed zouden we graag krijgen van de Sint?
- Speelhoek: de Sinterklaas en Zwarte Piet-poppenkamer
Wiskundige intitiatie: verdelen-bijdoen-wegdoen-meer-minder oefenen met letterkoekjes Eerst doen we dit klassikaal zodat we het spelletje allemaal goed begrepen hebben..............
En dan doen we het zelfstandig tijdens het hoekenwerk maar dan spelen we het wel met blokjes, anders zouden de koekjes snel op zijn
We hebben een leuk Zwarte Pietengym liedje geleerd en dat konden we oefenen via de computer. Deze meisjes zijn volop aan het dansen en zingen
Deze maand waren er 2 kleuters jarig. Helemaal in het begin van de maand Irem en helemaal op het einde van de maand Ihab. Woensdag hebben we hun verjaardag gevierd.
We mochten zelf Zwarte Pietenbeschuiten maken. - Beschuiten besmeren met choco
- Van de beschuiten wordt een gezichtje gemaakt met ogen, neus en mond van snoepjes en chocolade hagelslag voor de haren.
- Klaar om te om te smullen
Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Deze maand was het geen hoepeldans of stoelendans maar zwarte pietenzakkendans
Op de muziek werd de zak van Zwarte Piet doorgegeven en wie de zak in zijn handen had als de muziek stopte viel af.
Onze winnaar deze maand was Adrien!
Sorry voor de iets minder kwaliteit van foto's tijdens het verjaardagsfeest maar de batterij van mijn fototoestel was plat dus de foto's zijn met mijn GSM genomen.
Volgende week gaan we verder met het thema Sinterklaas en Zwarte Piet met vrijdag als afsluiter een bezoek van de Sint en zijn zwarte pieten op school.
Deze week hebben we verder gewerkt rond het thema schoenen. Wat hebben we nog zoal gedaan? - tellen: evenveel blokjes in de schoen leggen als op het kaartje staat en daarna de schoenen sorteren van weinig naar veel (blokjes die in de schoen liggen).
We hebben het ook geleerd in spelvorm: om beurt gooien met de dobbelsteen en evenveel blokjes in de correcte schoen leggen als de dobbelsteen aangeeft.
Dit spel konden we dan zelfstandig spelen tijdens het hoekenwerk.
We zijn deze week begonnen aan het maken van onze kijkdoos met een schoendoos. Eerst moesten we kleine prentjes inkleuren......
en uitknippen... verder zijn we nog niet geraakt, de rest maken we volgende week verder (zie volgende keer)
We hebben ook nog verder geoefend voor het strikken van veters....
En er zijn al kleuters die hun veterdiploma gehaald hebben. Proficiat!!!!
Opvoedend spel: de veter die nooit verveelt
- Strijkparels: schoenen maken
Waarneming van onze voeten.
De omtrek tekenen van onze voet....
- omtrekken met een stift en tekenen van de nagels van onze tenen, daarna inkleuren met wasco's....
- Uitknippen van onze voet op de lijn....
- stempelen of nastempelen van je naam in de voetomtrek
Meten met schoenen: - we kregen als opdracht verschillende voorwerpen in de klas te meten met schoenen: o.a. de tafel......
.....de deur....
-Op een blad konden we dan aanduiden hoeveel schoenen we nodig hadden op de bv: deur te meten.
Bewegen op muziek: op de foto's is het natuurlijk niet zo goed te zien maar de kleuters kregen de opdracht te bewegen op trage muziek en vlugge muziek. En dit op allerlei verschillende manieren. We hadden in ieder geval veel plezier
Dinsdag was het offerfeest en waren er weinig kleuters aanwezig, daarom mochten we met z'n allen gaan pennenstreken met juf Heidi en onze juf ging mee om te kijken hoe goed wij dat al doen. Nee, het is niet de gewoonte dat we met onze voeten op tafel gaan zitten maar zo beginnen we om te leren goed zitten alvorens we beginnen te "schrijven".
En op het liedje "wil je gaan schrijven, moet je veel leren" leren we op goed te zitten om te leren schrijven.
En dan is het oefenen, eerst op het bord. -een horizontale lijn tekenen van links naar rechts - vertrekkend vanuit een beginpunt
Daarna is het oefenen op een oefenblad.
- een gebogen lijn (molshoop) tekenen - vertekkend vanuit een beginpunt - weer eerst oefenen op het bord....
- daarna op ons oefenblad...
Dan de laatste oefening: de horizontale lijn en de boog "schrijven" op het kopieerblad van de koning. Flinkt gewerkt jongens en meisjes!
Volgende week: Thema Sinterklaas en Zwarte Piet Wat mogen we allemaal meebrengen: speelgoedfolders, prentenboeken van de sint, Cd's met sinterklaasliedjes, DVD van Sinterklaas, dus eigenlijk alles van Sinterklaas en Zwarte Piet,...
Op maandag, stond de schatkist er weer met heel veel materiaal. Zoveel dat de schatkist deze keer te klein was. Thema van deze week is heksen.
We hebben een krastekening gemaakt maar voor we konden krassen, hadden we eerst wel wat werk. Eerst een blad helemaal vol kleuren met wasco's, hoe meer kleuren, hoe mooier achteraf het resultaat.
Daarna moesten we die mooie kleuren overschilderen met zwarte verf.
Als ons werk droog was konden we beginnen krassen met een nageltje
En dit is het resultaat.
Deze week hebben we ook heel veel vrij gekleurd, vooral de halloweenprent had veel belangstelling
We hebben geluisterd naar het prentenboek "Platvoetje" Dan hebben we Platvoetje heel goed bekeken, hoe ziet die heks er eigenlijk uit en daarna mochten we ze tekenen.
In de denkhoek - woordjes naleggen met de magneetletters of nastempelen met de letterstempels
In de luisterhoek - een heksenverhaal beluisteren
Deze week hadden we een TV-hoekje gemaakt waar we eerst een film konden zien over heksen...
....of het verhaal bekijken en beluisteren van Slimme Lotje
Onze poppenhoek werd omgetoverd tot een heksenhoek. En zoals echte heksen werd op een bezem naar de winkel gevlogen.
De winkel werd een heksenwinkel en kreeg de naam "Samika"
In de winkel konden we allerlei kriebelbeesten kopen: spinnen, duizendpoten, kevers,.....
En in de heksenhoek maakten we dan van de gekochte kriebelbeestjes heksensoep.
Mmmm en die soep was dan ook heel lekker
De computerhoek - heksenspelletjes spelen
- Herbeluisteren van het verhaal "Platvoetje"
In de turnles bij juf Ann hebben we ook getoverd, met de parachute
Deze week was Adam jarig. Proficiat Adam met je 5de verjaardag!!
Woensdag, hadden we feest voor de jarigen van de maand Oktober. Deze maand waren dat Denzel en Adam, zij zijn 5 jaar geworden.
Tijdens het verjaardagsfeest dronken we bloed (grenadinedrankje)
En deze mais werd door onze juf omgetoverd tot.....................
Lekkere spookjes (pop-corn)
We moesten zelf ons zakje plooien voor de spookjes
En dan smullen maar.
De stoelendans: waar we steeds met veel plezier naar uitkijken....
Wie van deze 2 meisjes zal de snelste zijn?
Alyssia was deze keer de snelste .... proficiat!
Het was weer een hele leuke en leerrijke week. Nu is het voor iedereen genieten van een welverdiende herfstvakantie. Tot maandag, 8 november X, juf Veerle
Op maandag hing er een groot spinnenweb aan de klasdeur........Brrrrrrrrrrr!!!!
..........met een grote spin.
Deze week gaat het thema dus over spinnen, in de schatkist zaten spinnenwebben, potjes voor spinnen te bekijken, spinnenboeken, speelgoedspinnen, enz..........
We konden een mooie kijktafel maken met al het materiaal van de juf en van de kleuters
We zijn in de buurt van de school op spinnenjacht geweest. Het was vrij koud, dus echt veel spinnen vonden we niet....
goed zoeken.....hier zelfs met vergrootglas.
Spinnenwebben die vonden we wel, maar de spinnen zaten ergens op een veilige plaats. Toch hebben we er 5 kunnen pakken voor verdere observatie in de klas.
Prisca, een kleuter van juf Cathy, had een hele grote opgezette spin bij die we ook eens mochten zien.
Het hoekenwerk: - Spinnenwebben tekenen via een stappenplan.
- op het krijtbord konden we goed oefenen
Ook op de spijkerplankjes konden we spinnenwebben maken met de rekkertjes
- Spinnen boetseren met plasticine
- spinnen tellen op de computer
- poppenkast spelen met de spin en Nellie en Cezar
- Verder begrippen oefenen: meer-minder en evenveel maar deze keer met spinnen.
- Spinnen poten geven, hier moesten we goed tellen want een spin heeft 8 poten, 4 aan elke kant.
In de boekenhoek had de juf foto's liggen die we moesten zoeken in de prentenboeken. Op deze manier kijken we eens op een ander manier in boeken en overleggen we met elkaar of het echt wel die foto is of niet.
- Als we voldoende geoefend hadden op het bord mochten we spinnenwebben schilderen
- onze spin tekende we....
- de getekende spin uitknippen en op ons spinnenweb kleven.
En dit was dan het resultaat.
We hebben een verteltafel gemaakt over het boek: De spin die het te druk had van Eric Carle. De juf heeft het verhaal op verschillende manieren voorgelezen.
We hebben zelf het materiaal gezocht voor onze verteltafel en als we het niet vonden hebben we het zelf gemaakt
We konden het verhaal herbeluisteren op de computer
En dan mochten we het verhaal zelf vertellen en spelen aan de verteltafel
Dit was nog een extra mag-werkjes: woordjes nastempelen.
De laatste dag hebben we de spinnen terug vrij gelaten in de natuur.
Maandag was Denzel jarig Proficiat Denzel met je 5de verjaardag!!!
En alle vriendjes hebben weer prima hun best gedaan om een mooie tekening te maken voor de jarige.
Het hoekenwerk van deze week: - Experimenteren met het herfstmateriaal
- Film kijken over dieren in het bos
- Woordjes zoeken in boeken
- de winkel werd deze week een herfstwinkel en kreeg de naam "Bolstertje"
- In de poppenhoek konden we koken met herfstvruchten.
- Hamertje tik: we maken iets over de herfst
Klassikale activiteit: Stemmingen in de muziek weergeven op papier.
Op het vervolg zal u nog even moeten wachten momenteel heb ik laptop problemen en de rest van mijn foto's staan op mijn laptop. Van zodra mijn laptop terug werkt krijgen jullie het vervolg van deze week. Ik kan al wel zeggen dat we volgende week werken rond Spinnen en heksen Wat mag je meebrengen: plastieken potjes, speelgoedspinnen, vergrootglazen, heksenkleding, heksenpoppen, heksenhoeden, boeken over spinnen en heksen,.......... Tot snel Juf Veerle
Aanbrengen van de begrippen: groter dan, kleiner dan, even groot - met blokken torens bouwen: bouw een toren die groter is dan die van de juf,......
- met de vriendjes van de klas Ihab is kleiner dan Mohamed Amine Lucas is groter dan Mohamed Amine
En Soufian is even groot
- We kregen ook de opdracht zoek iets in de klas dat groter is dan een kastanje: iedereen helpt flink zoeken.....
Het blad is groter dan de kastanje, de denneappel is groter dan het blad, de weegschaal is groter dan.......... en zo gaan we verder tot..............
als we bij Alyssia komen zij is het grootste.
Tijdens het hoekenwerk konden we uitproberen wat we geleerd hadden: sorteren van klein naar groot of van groot naar klein (dat mochten we zelf kiezen)
Met verschillende technieken hebben we een herfstboom gemaakt - Tekenen van de stam + takken met zwarte stift - Inschilderen van de stam + takken met waterverf - Uitknippen van onze herfstboom + opkleven op een blauwe achtergrond
- Stempelen van herfstblaadjes in de kruin van de boom + op de grond
En dit is het resultaat...
We hebben ook nog een leuke activiteit gedaan: eekhoorntje zoeken dmv pijlen. Kleuters leren daarbij de betekenis van een pijl
Tot volgende week met het thema spinnen X Juf Veerle
Thema: de herfst - ontdekking van de schatkist: wat heeft de juf allemaal meegebracht???
Onze kijktafel
- Herfstwandeling naar het park
- In het park op zoek naar herfstmateriaal: kastanjes,...........
............blaadjes................
.................noten..................
.............bolsters................
We kregen een opdracht in het park: een zoekopdracht met kaartjes. Op die kaartjes stonden bomen, dieren en paddenstoelen en het was de bedoeling gericht te gaan waarnemen en de juiste boom, paddenstoel of dier te vinden. Dit hebben we allemaal gevonden. de bosduif hadden we ook gevonden maar die ging snel vliegen dus daar hebben we geen foto van - het blad van de beuk
- het blad van de eik
- het blad van de berk
- een slak
- een paddenstoel
- een dennenappel Wat hebben we niet gevonden: een eekhoorn, een regenworm en een vliegenzwam.
- in de klas hebben we het herfstmateriaal allemaal gesorteerd
Het hoekenwerk - verder sorteren van het herfstmateriaal en ontdekken wat je er allemaal kan meedoen
- huizen bouwen voor de kabouters
- spel met de kabouters
- Herfstfilmpjes van schoolTV kijken op de computer
- De boekenhoek Kijken in heel veel boekjes van de herfst: prentenboeken, info-boekjes, tijdschriften,....
- De luisterhoek: Liedjes luisteren van kabouter plop.
- Knutselhoek Een uil maken met een dennenappel.
We hebben ook nog een versje geleerd: Alle blaadjes van de bomen, zwieren, zwaaien in het rond Alle blaadjes van de bomen, vallen zachtjes op de grond Alle blaadjes van de bomen, maken snel een mooi tapijt Maar die arme kale bomen zijn nu al hun kleuren kwijt.
Volgende week werken we verder rond het thema Herfst X juf Veerle
We hebben deze week verder gewerkt rond het prentenboek Rupsje Nooitgenoeg. - Aanleren van de begrippen zwaar en licht Wat is het zwaarst? Rupsje Nooigenoeg of de doos?
Fruit wegen met de weegschaal en ontdekken welk fruit is het zwaarst? Welk stuk fruit is het lichtst?
Eerst kregen we een klassikale introductie.
We verwoorden.................. de sinaasappel is zwaarder dan de appel of de appel is lichter dan de sinaasappel.
Tijdens het hoekenwerk mochten we zelfstandig gaan wegen en dan aanduiden op een kopieerblad welk fruit het zwaarst is.
Vorige week konden we vrij spelen in de winkel deze week hebben we geleerd hoe we gaan winkelen. 1. We "schrijven" een boodschappenlijstje (= fruit tekenen)
2. We gaan naar de winkel en "lezen" ons boodschappenlijstje
3. De winkelier maakt de rekening (tellen en schrijven)
4 De koper betaalt de rekening (tellen)
We hebben zelf een telspel gemaakt, daarvoor moesten we eerst heel wat Rupsjes Nooitgenoeg kleuren. Die heeft onze juf dan gelamineerd zodat ze een beetje stevig waren en dan konden we spelen.
Om beurt rollen met een dobbelsteen en evenveel rupsjes nemen als ogen op de dobbelsteen
Daarna gingen we vergelijken wie is er gewonnen, wie heeft de meeste rupsen?
We kregen op allerlei manieren de kans op het verhaal van Rupsje Nooitgenoeg te herhalen. Hier via een poppenspel aan tafel......
Er zat steeds één kleuter met het prentenboek in de buurt voor als we het niet goed meer wisten.
Tijdens het hoekenwerk konden het het verhaal logisch rangschikken met prentjes
Dit weekend is het op onze school eetfestijn. Wij hebben raamdecoratie gemaakt samen met de kleuters van de 1ste kleuterklas. Wij knipten het fruit uit en de kleuters van de 1ste kleuterklas bekleefden de binnenkant met zijdepapier.
Dit is het resultaat.....
Thema van volgende week: HERFST - wat mogen we meebrengen, boekjes van de herfst, herfstblaadjes, noten, paddenstoelen, kabouters, knuffeldieren uit het bos (o.a. egel, eekhoorn, uil, vos,....)
Niet vergeten !!!! - nu zaterdag en zondag: eetfestijn in de sterrenhemel te Machelen - maandag, 4 oktober: vrije dag!