Er werd dus stevig geknutseld op vrijdag om deze feestdag voor te bereiden. Juf Tessa had het idee om een zakdoek te versieren met een mooie tekening van een aap. Nagetekend van een voorbeeld of zelf getekend volgens een stappenplan.
Daarbij kwam het opschrift: "van uw liefste snot-aap"
Hip hip hoera voor alle mama's!
08-05-2011 om 19:30
geschreven door jufkim
Bewegingsjungle (II)
08-05-2011 om 19:21
geschreven door jufkim
Bewegingsjungle (I)
08-05-2011 om 19:19
geschreven door jufkim
Picknick in Brecht
Op donderdag 5 mei stond er voor ons de "Bewegingsjungle" van het SVS op het programma. Een sportdag voor alle Antwerpse 3de leerjaren. We moesten daarvoor met het openbaar vervoer naar de sporthal van Brecht. Om zeker op tijd te zijn en omdat het mooi was!), namen we ons lunchpakket mee:
08-05-2011 om 19:04
geschreven door jufkim
Juf Tessa: Schrijfles
Wat een leuke schrijfles!
Juf Tessa kwam bij iedereen op de bank iets wit, schuimig, lekker geurend op de bank spuiten met een grote zilverkleurige spuitbus... scheerschuim!!! Met onze vlakke hand moesten we de scheerschuim glad strijken op de bank en daarna konden we met onze vinger (of met een wattenstaafje) hoofdletters schrijven en ook weer wegvegen. Super-leuk!
08-05-2011 om 18:54
geschreven door jufkim
Verjaardag Matti
Happy Birthday, Matti!
08-05-2011 om 18:47
geschreven door jufkim
Verjaardag Axel
Ook al viel de "echte" verjaardag in de paasvakantie... Axel wou ons zijn feestje niet ontnemen! Dankjewel Axel!
08-05-2011 om 18:44
geschreven door jufkim
17-04-2011
Paasmandje knutselen
Kinderen die graag een paasmandje knutselden, konden bij mij in de knutselhoek terecht. Anderen hadden vrij spel:
17-04-2011 om 16:09
geschreven door jufkim
Winnaar van de slakkenrace
Zoals sommige kinderen al vermoedden: nr 7 was de absolute winnaar van de slakkenrace! Het was dus niet alleen de grootste en de dikste slak, maar ook de snelste. Onze vriend was een erg actieve slak, die niet te stoppen was! Ze bleef en bleef maar kruipen, en dan nog het liefst van al: naar boven.
We hebben ze daarom op de bordlat gezet en zo konden we meteen ook tellen hoeveel meter ze op een dag kruipt. Niet schrikken... Onze slak heeft op dinsdag wel 8m gekropen! Woensdagochtend vroegen enkele kinderen hoever de slak zou geraken, als ze een heel jaar lang, elke dag 8m zou kruipen:
17-04-2011 om 16:03
geschreven door jufkim
In de ban van de slak
Sinds de mysterieuze verdwijning van ons klasslak is iedereen in de ban van de slakkenwereld. Numan, Ine en Badr hadden deze week een potje met slakken bij. Grote, kleine, dikke en dunne. 7 in totaal. Tijd voor een slakkenrace!
Maar eerst: de wedstrijdbaan tekenen. We besloten om de slakken 1m te laten kruipen en om het gemakkelijk te houden werd ook de startlijn 1m lang. Eén vierkante meter, dus. Maar om die startlijn in 7 delen te verdelen, moesten we een "deling met rest" uitvoeren. Gelukkig hadden we dat deze week in de klas geleerd
En na al dat gereken, kon de race van start gaan! Wie denk jij dat de winnaar was?
En
17-04-2011 om 15:52
geschreven door jufkim
Het zelfstandig naamwoord
Over doe-woorden/werkwoorden hebben we het al uitvoerig gehad in onze klas. Vandaag was het de beurt aan de zelfstandige naamwoorden! Dit zijn de woorden waar je "de" of "het" kan voorzetten en waar je (meestal) een meervoud en verkleinwoord van kan maken. Iedereen moest 20 zelfstandige naamwoorden opschrijven en ze sorteren bij "de" of "het":
17-04-2011 om 15:30
geschreven door jufkim
27-03-2011
Vastenproject: Stappen voor Burkina Faso
6km... Dat is de gemiddelde afstand die mensen in de wereld moeten afleggen om aan water te geraken. Terwijl wij hier enkel maar de kraan moeten opendraaien... Het stemt tot nadenken! De man van juf Wendy gaat met Broederlijk Delen meefietsen om daar iets aan te doen: waterputten installeren in Burkina Faso. Wij helpen hem om veel geld te kunnen meenemen en dus veel waterputten te kunnen installeren. 6km stappen om water te gaan halen, dat wilden we ook wel eens proberen! Met lege flessen en drinkbussen gingen we op pad tot bij de brandweerman die ons van water voorzag. Maar dan... Met die volle flessen terug naar school... Jawatte!!!
27-03-2011 om 16:38
geschreven door jufkim
Stadswandeling: Linkeroever
Zoals we aan Het Steen al konden zien, is er ook leven aan de andere kant van de Schelde: Linkeroever! Maar hoe zou je daar geraken? Dankzij Quinten, die elke week op Linkeroever naar de zeescouts gaat, kwamen we te weten dat er voetgangerstunnel bestaat waardoor je te voet of met de fiets aan de andere kant van de Schelde geraakt. Diepe roltrappen, een superlange tunnel (wel meer dan 500m!) en voila, daar stonden we dan!
27-03-2011 om 16:19
geschreven door jufkim
Stadswandeling: Brabo en Antigoon
Wel gruwelijk, hoor! Mensen die handen afhakken van op geld beluste reuzen! Gelukkig is het maar een legende... Of zou Antwerpen echt op die manier aan zijn naam gekomen zijn? Dat zullen we in de klas eens verder moeten uitzoeken...
27-03-2011 om 16:12
geschreven door jufkim
Stadswandeling: Jan Zonder Vrees
In het Krabbenstraatje, bij het huis van oma Neeltje, vertelde Marijke het verhaal van Jan Zonder Vrees. Dit maakte zo'n diepe indruk dat we in de klas het boek aan het voorlezen zijn. Spannend!
27-03-2011 om 16:09
geschreven door jufkim
Stadswandeling: De Lange Wapper
Echt iets voor onze klas! De legende van de Lange Wapper: een verhaal over een echte plaagstok
27-03-2011 om 15:56
geschreven door jufkim
Stadswandeling: Het Steen
Spannend zeg! Om 9u30 moesten we ons melden aan de grote poort van Het Steen... Daar deed Marijke, de vertelheks, de deur open en toen stapten we binnen in de geschiedenis van Antwerpen. Zij kon heel knap vertellen over Erik, de viking, en prinses An en over hoe Het Steen vroeger een gevangenis was.
27-03-2011 om 15:54
geschreven door jufkim
13-03-2011
Veelhoeken
Veelhoeken bekijken, onderscheiden van elkaar, rubriceren,... Een hele klus! *Vierkant *Rechthoek *Driehoek *Vierhoek *Vijfhoek *Zeshoek *Veelhoek
13-03-2011 om 13:40
geschreven door jufkim
De Lustige Lezers
Voorlezen... Dat lijkt heel makkelijk maar wij weten wel beter! Je moet met heel veel dingen rekening houden en dat is erg moeilijk. Op het internet vonden we een goed voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=BNZ_Jm5nqvY Na een korte bespreking van wat we zagen werden we in groepjes verdeeld om zelf aan de slag te gaan. En wat konden we dat goed! Het was een groot succes...