Op 14 maart gaan we in de Kaekelaer in Schoten naar een poppenspel kijken. Als voorbereiding daarop werden we door Vik, één van de poppenspelers, in het Kasteel van Schoten uitgenodigd om al eens te komen kennismaken met de poppen. Er waren gekke, chique, sportieve poppen maar de mooiste van allemaal was "Moeke". Moeke vertelde ons een heel spannend verhaal waar we, ook de juf, met open mond naar hebben geluisterd. Maar hoe werkt dat nu, zo spelen met een pop? Door verschillende oefeningen, de goede raad en handige tips van Vik lukte het ons al heel aardig. Maar gemakkelijk is het niet! We kijken uit naar 14 maart!
20-02-2011 om 10:49
geschreven door jufkim
De geschiedenis van het boek
Als verwerking van wat we bij Plantin-Moretus allemaal gehoord, gezien en onthouden hebben knutselden we een tijdlijn. Na observatie van de tijdlijn die in de klas hangt, vormden we groepjes en konden we beginnen. De verschillende periodes de juiste naam geven, alle eeuwen erop aanduiden, en dan de staakwoorden uit de boekgeschiedenis situeren in de tijd. Niet makkelijk maar samen lukte het wel!
20-02-2011 om 10:38
geschreven door jufkim
Gekke snoeten
Als je kinderen leert werken met een fototoestel...
20-02-2011 om 10:27
geschreven door jufkim
Een luie slak
Toen de juf een slakje vond tussen de bloemkoolblaadjes, bracht ze ze mee naar school. De geplande lessen over de klok, meten en breuken konden op die manier gecombineerd worden, dacht ze!
Dus wij aan de slag: hoe lang is een bank? waar is de helft? welke breuk hoort daar bij? waar is de helft van de helft en welke breuk hoort daar bij? hoe laat is het nu? hoeveel tijd heeft ze tot aan de speeltijd? enz...
MAAR... daar dacht de slak wel even anders over! Een hele dag bleef ze vastberaden op haar startplekje zitten!!! De uren gingen voorbij maar er was geen beweging in te krijgen. Zelfs de volgende morgen zat ze nog steeds aan de startlijn. Dit is echt een luie slak!
Maar die volgende dag, na de speeltijd, kwam er eindelijk schot in de zaak. De slak begon te kruipen en op enkele minuten kroop ze tot op één vierde van de bank. Daar laste ze haar volgende super-lange pauze in en dat was meteen ook het laatste wat we van haar gezien hebben. De volgende morgen was ze nergens meer te bespeuren, hoe we ook zochten. Hopelijk heeft ze in onze klas een gezellig plekje gevonden
20-02-2011 om 10:19
geschreven door jufkim
06-02-2011
Mail aan juf Tine
Juf Tine is 2 weken afwezig... Gelukkig wordt ze waardig vervangen door juf Helen, die we nog kennen van vorig schooljaar. Om juf Tine een hart onder de riem te steken werd de schrijfles van deze week: een mail naar juf Tine.
Maar niet zomaar een mail! Op het bord stond geschreven welke woorden er zeker in moesten voorkomen. Niet makkelijk, daarom werkten we eerst op een kladblaadje. Ondertussen heeft juf Tine elke mail beantwoord en weten we dat ze het prima stelt. De operatie aan haar duim is goed verlopen en normaalgezien komt ze vrijdag terug, om met ons te gaan zwemmen.
06-02-2011 om 14:31
geschreven door jufkim
Plantin-Moretus (IV)
Na de middagpauze ging elke groep iets anders doen.
Mijn groep mocht gaan drukken en dat was een hele klus! Gelukkig was er Hugo, de drukker, om ons een handje toe te steken. Hij kon ook heel spannend vertellen hoe de drukkers vroeger leefden en werkten.
06-02-2011 om 14:22
geschreven door jufkim
Plantin-Moretus (III)
Van al die info krijgt een mens grote honger!
Niet zo ver van het museum is de Grote Markt. Daar staat het Stadhuis en een standbeeld van Brabo. Ook op de Grote Markt is er een café met een naam die heel goed bij ons past: Den Bengel De lieve mensen van dit café stelden een zaaltje ter beschikking waar we onze bokes mochten opeten:
06-02-2011 om 14:16
geschreven door jufkim
Plantin-Moretus (II)
Toen het Museum dan eindelijk openging werden we in 4 groepen verdeeld: één groep bij juf Ann Kn, één bij juf Inge, één bij juf Viki en ook een groep bij mij. Elke groep deed iets anders: rondleiding volgen, etsen of drukken.
De rondleiding werd gegeven door Carine. Deze mevrouw wist ons alles te vertellen over het huis, het werk, het leven en de familie van Christoffel Plantin. Op het einde kregen we een foto van een detail uit het museum en moesten we per 2 deze plek gaan zoeken. Knap lastig in zo'n groot huis!
06-02-2011 om 14:10
geschreven door jufkim
Plantin-Moretus (I)
Op dinsdag 1 februari werden we in het Museum van Plantin-Moretus verwacht... Wat we hier zagen, leerden en deden gaan we achteraf in de klas nog nodig hebben! Want van 7 tem 18 februari wordt er met de hele school rond het thema "Communicatie" gewerkt.
We waren een beetje te vroeg, dus we moesten nog even wachten... Tijd voor een koekje en een blik op het Museum (= het huis van Christoffel Plantin)