Wat een leuke dag vandaag! Deze ochtend hebben we op de kaart van België gekeken waar Gijzenzele ligt en vertelde de juf dat we daar geraken door eerst de trein naar Gent te nemen om daar over te stappen op de trein naar Gontrode.
Omdat je niet zomaar eender welke trein op mag stappen en je een ticket nodig hebt, dachten we er in de klas al eens even over na hoe en waar je een ticket vraagt. De dingen die we op een spiekbriefje schreven waren: *wanneer we vertrekken *wanneer we terugkomen *hoeveel kinderen en volwassenen er mee moeten *naar waar we willen rijden *...
En voila, we konden vertrekken! Te voet naar de tram, afstappen aan halte Astrid en dan de pijlen volgen naar Centraal Station. Daar aangekomen stond Gert (papa van Myrthe, Stijn en Dries) ons op te wachten. Hij is een echte treinbegeleider en leidde ons graag rond. Met zijn hulp vonden we zeer snel de loketten waar we zelf ons ticket moesten kopen, het spoor waar we de trein naar Gent kunnen nemen, het uurrooster waarop we kunnen lezen om hoe laat de trein vertrekt, ... En nu maar aftellen tot we echt naar de Vierhoekhoeve kunnen vertrekken! Spannend!
30-09-2010 om 13:00
geschreven door jufkim
28-09-2010
De matrozen van Kapitein Gustav (deel 4)
De dag werd als volgt afgesloten: "Welke uitvinding kan je doen om jouw verzonnen onderwaterdier te beschermen tegen vervuiling?" Een moeilijke vraag, maar gelukkig hebben wij allemaal veel fantasie
28-09-2010 om 16:21
geschreven door jufkim
De matrozen van Kapitein Gustav (deel 3)
Niet alleen mochten we nieuwe zeedieren tekenen maar we mochten er ook bedenken met de kopies van bestaande dieren. En dan ziet dat er zo uit:
28-09-2010 om 16:15
geschreven door jufkim
De matrozen van Kapitein Gustav (deel 2)
De matrozen wisten ons te vertellen dat ze overboord gevallen waren van het schip van Kapitein Gustav; een kapitein die de wereld rondvaart om de onderwaterdieren te helpen tegen vervuiling! In de koffer van de kapitein zaten heel veel boeken over onderwaterdieren en vervuiling waar we, samen met de matrozen een kijkje in mochten nemen. Er zat ook een film in de koffer waaruit bleek dat er heel erge dingen gebeuren met de onderwaterdieren als er niet snel een oplossing komt.
En over die oplossingen mochten wij mee nadenken, om de kapitein en de matrozen te helpen. Maar eerst: gekke onderwaterdieren bedenken!
28-09-2010 om 16:04
geschreven door jufkim
De matrozen van Kapitein Gustav (deel 1)
Toen we op dinsdag 21/9 de klas binnenkwamen geloofden we onze eigen ogen niet! Zoveel rommel en afval in de klas!!! De banken allemaal door elkaar, de stoelen schots en scheef, maar ook een reusachtig grote koffer in het midden van de klas... Wat is hier gebeurd???
Tussen al die rommel vonden we een fles waar een, nog verzegelde, brief in zat. Net toen we die wilden gaan lezen, vielen 2 verdwaalde matrozen onze klas binnen. Was dat even schrikken!
28-09-2010 om 15:52
geschreven door jufkim
Kapper Knap knipt knap! (deel 3)
En bij sluitingstijd zagen we er allemaal echt héél anders uit...
28-09-2010 om 15:36
geschreven door jufkim
Kapper Knap knipt knap! (deel 2)
Na de voorbereidingen werd het kapsalon geopend...
28-09-2010 om 15:32
geschreven door jufkim
Kapper Knap knipt knap!
De leesles van kapper Knap gaf ons de aanleiding om onze klas om te toveren in een heus kapsalon!
De voorbereidingen verliepen als volgt...
28-09-2010 om 15:29
geschreven door jufkim
17-09-2010
Hoekenwerk 16/9
Op het menu van vandaag:
*hoofdletters schrijven met lijm en overkleven met wol *de woorden van woordpakket 2 oefenen op de pc en met de letterkaartjes *het gezelschapsspel "hide en seek" *de tafels oefenen
Wie kent er het alfabet? Bij sommigen ging dit al erg vlot, bij anderen wat minder maar geen nood! We hebben erg hard geoefend op allerlei manieren: met letterspelletjes, met de namen van de klas, tijdens knutselen,...
17-09-2010 om 12:49
geschreven door jufkim
13-09-2010
Startviering
Donderdagnamiddag trekken we met de hele school naar de kerk om het jaarthema "Op Tocht" feestelijk in te zetten. Om 14u zou de viering starten en graag nodigen we daarbij alle ouders, grootouders, peters en meters,... uit om met ons mee te vieren. Van harte welkom!
13-09-2010 om 21:26
geschreven door jufkim
Hallo, dit ben ik!
Dat is de naam van het huidige W.O.-thema... Hoe groot ben ik? Tot waar kan ik springen? Welke schoenmaat heb ik? Ben ik links -of rechtshandig? Maar ook: In welke straat woon ik? Welke soorten huizen staan er in mijn straat? Heeft mijn straat veel zijstraten?... Ook leerden we ons paspoort invullen en binnenkort moeten we dit volledig uit het hoofd en foutloos kunnen. Voornaam, familienaam, volledige adres, geboortedatum en telefoonnummer. Begin al maar te oefenen In de loop van volgende week leren we over onze stamboom en nemen we er de tijdlijn van de voorbije eeuw bij.
13-09-2010 om 21:21
geschreven door jufkim
Koffieklets
Met "nen dikke merci" aan de mama van Joke! Zij viel deze ochtend rond 9u de klas binnen met een mand vol cake-jes. Zo werd onze wekelijkse koffieklets ineens wel heel erg luxueus
D-A-N-K-U... DANKU!
13-09-2010 om 00:00
geschreven door jufkim
06-09-2010
Hoekenwerk 3/9
Hoekenwerk? Ja, hoor! Zelfstandig aan de slag gaan, materiaal klaarnemen en opruimen, opdrachten lezen, samenwerken, ... En het mag gezegd: jullie doen het fantastisch!
06-09-2010 om 09:15
geschreven door jufkim
Vraagwoorden
Waar? Welke? Hoveel? Wie? Hoe? Waarom? ...
De eerste les Nederlands ging over vraagwoorden en hoe kan je zo'n les beter inoefenen dan met het stellen van heel veel vragen Vragen aan anderen maar ook vragen aan onszelf. Op die manier hebben we een vriendenboek van onze klas samengesteld. Iedereen aan de slag!
06-09-2010 om 09:09
geschreven door jufkim
Hip hip hoera voor Julie!
Gelukkige verjaardag, Julie! En bedankt voor de lekkere cake-jes
06-09-2010 om 09:05
geschreven door jufkim
05-09-2010
Welkom!
Welkom in het 3de leerjaar!
Siebe, Quinten, Axel, Andrew, Joke, Badr, Nalini, Ceyda, Matti, Selin, Dylan, Kato, Julie en Ine zijn de kapoenen van onze groep. De voorbije dagen hebben mij alvast geleerd dat we een boeiend, leuk, grappig, ondeugend en leerrijk schooljaar tegemoet gaan! Vanaf nu kunnen jullie op dit webadres onze belevenissen volgen en ook de kids zullen zich af en toe eens wagen aan het schrijven van een verslagje.