Foto
Zoeken in blog

Archief per maand
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
    Inhoud blog
  • Pief poef paf, mijn broek zakt af!
  • Vaderdag !!
  • Broem broem, tuut tuut!
  • Moederdag !!
  • Met potlood en papier heb ik veel plezier!
    Juf Francesca
    De blog van een jonge kleuterjuf!
    08-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met potlood en papier heb ik veel plezier!
    In de andere school waar ik werk experimenteerden we met potlood en papier op allerlei manieren. Je kon het zo gek niet bedenken.
    Met de 1ste kleuters tekenden we ondersteboven! De blaadjes werden onderaan de bank gekleefd en de kleuters moesten op hun rug liggen om zo te kunnen tekenen.
    We maakten mandala's en we gingen ook blind tekenen. Op de potloden werd een karton geschoven zodat de kleuters niet konden zien waar ze tekenden.
    Die vreemde manieren om te tekenen leverden hilarische momenten op!







    08-05-2016 om 13:40 geschreven door Francesca Demarest  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van oude lijst tot aanwezigheidsbord
    Omdat het onthaal en de aanwezigheden nogal rommelig verliepen in de klas besloot ik om een aanwezigheidsbord te maken. Ik koos ervoor om een neutraal bord te maken zodat hij in elke klas waar ik nog kom zou kunnen passen.

    Nodig:
    - Oude lijst van een foto of schilderij
    - Triplexplank
    - Verf
    - Stevig plakband
    - Zelfklevende velcro
    - Symbolen van de kleuters

    Aan de slag:
    De lijst had ik eerder al gebruikt voor een dramakoffer, maar omdat die nooit meer boven kwam besloot ik om de lijst te gebruiken voor iets nieuws. Aan opa vroeg ik om een triplexplankje op formaat van de binnenkant van de lijst te maken. De plank schilderde ik vervolgens.
    Om de plank in de lijst te bevestigen gebruikte ik stevig plakband. Als ik ooit eens een andere kleur van plank wens heb ik het plakband maar los te maken en de plank eruit te halen.
    Naar gelang het aantal kleuters kleef je velcro op de plank. Nu kunnen er 5 kleuters op 1 lijn, maar ik zorgde voor onderaan nog wat vrije ruimte zodat er nog een strook velcro bij kan als dat ooit nodig zou zijn. Ik kleef altijd de harde kant van de velcro op de delen die de kleuters niet moeten vast nemen. De zachte kant komt dan op de symbolen, dat is aangenamer om vast te nemen.

    Zo, simpel en mooi! Al zeg ik het zelf Wink .







    28-04-2016 om 12:26 geschreven door Francesca Demarest  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Lente
    Na een deugddoende Paasvakantie gaat het leven in de klas weer verder. In de vakantie hebben we wat kunnen zonnen, maar als je nu naar buiten kijkt zou je het niet geloven dat de lente al begonnen is. Toch kunnen we het in de klas niet uit de weg gaan.
    We hadden het over de bloemen, de vlinders, de bijen en al het mooie wat de lente ons te bieden heeft:
    - We luisterden naar de verhalen 'Het kleintje van Manu' en 'Millie-Mae in de lente'.
    - Over de praat/zoek-plaat van de tuin van opa hadden de kleuters dan weer heel wat te vertellen.
    - En met het bloemenspel konden we naar hartenlust bloemen opbouwen zo hoog en zo kleurrijk als we maar wilden (aanrader uit de action!).
    - Aan de hand van een liedje maakten we kennis met lammetjes, veulens, kalfjes en geitjes.
    - We maakten een kleurrijke vlinder door eerst rondjes uit groen papier te knippen en op te kleven als een rups. Daarna kreeg de rups vleugels (omtrek van de handen getekend) en werd het een vlinder.
    - Bloemen en rupsen werden gesorteerd van lang naar kort.
    - Op de bloemendans van K3 konden we even onze heupen los schudden.
    - We stelden bloemen samen aan de hand van een opdrachtkaart, zochten bij elk jong dier de schaduw van zijn mama en speelden memorie met prenten rond de lente.
    - We speelden tik-tak-boem: ik verstopte alle onderdelen van het bloemenspel onder een emmer, haalde iets weg en liet de kleuters zoeken wat er weg genomen was.
    - En niet te vergeten! Van de weinige zonnige momenten hebben we geprofiteerd om buiten te spelen met de fietsen, op het speelplein en in de zandbak.

    Verder bracht ik ook lege rollen van plakband mee naar de klas om in de bouwhoek mee te bouwen.

    Nu we (bijna) alles over de lente weten, mag ze nu echt wel gaan komen ...
















    27-04-2016 om 21:13 geschreven door Francesca Demarest  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kuikentjes met waterpokken





    29-03-2016 om 14:24 geschreven door Francesca Demarest  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema 'Kip & ei' - 'Pasen'
    Over de kippen en eieren waren we nog lang niet uitgepraat:
    - We zetten de kuikentjes van Mama Hen in een rij aan de hand van de begrippen 'eerste, tweede, laatste, voorlaatste en middelste'.
    - We kleurden de lellen en de kam voor de kip en schilderden ook een topje uit een eierdoos om als bek te gebruiken.
    - Voor het paasmandje gebruikten we een kartonnen doosje die we bekleefden met papieren bloemen in allerlei kleuren. Het mandje werd verder afgewerkt bij de andere juf.
    - We luisterden naar verschillende verhalen: 'Het vreemde ei', 'Kip, ik heb je' en 'Lotta telt'.
    - Bij Pasen horen niet alleen kippen en eieren, maar ook een paashaas en daarom maakten we een kroon met hazenoren. We stempelden eerst een strook karton vol met een sponsje en schilderden daarna lange doosjes voor de oren. (Foto van de kroon volgt nog)
    - Aan de hand van opdrachtkaarten stelden we eitjes samen. We moesten de onderste en bovenste helft samen zoeken en goed kijken welke kleur we moesten nemen.
    - Eitjes beschilderen hoorde er natuurlijk ook bij!
    - Knippen moest ook nog eens geoefend worden dus knipten we eitjes uit en kleefden die op een blad.
    - We oefenden de 1-1-relatie door aan elke steel in de bloempotten een bloemkopje te hangen en we telden ze ook.
    - En we kregen ook halve vlindertjes waarbij we de andere helft moesten zoeken. Goed kijken of het dezelfde kleur was en dezelfde grootte.
    Ook in de andere school waar ik werk maakten we paasmandjes. Daar hadden de kleuters het verhaal gehoord over een kuiken met waterpokken en dus maakten we die voor het mandje. We bestempelden grote filterzakken geel en daarna zetten we er rode stippen op. We kleefden er nog ogen, een bekje en wat gekleurde veertjes op en klaar! In de filter kwam er onderaan nog een plastic pot met de opening naar beneden zodat we die op de chocolade-eieren konden zetten. Als je de kuikens dan opheft hebben ze 'een ei gelegd' en komen de chocolade-eieren tevoorschijn.

    Voor mij werden de voorbije 3 weken erg druk. Ik kreeg er nog een school bij om te gaan werken zodat ik fulltime aan het werk was. Het is wel maar een vervanging waardoor ik na de Paasvakantie terugval op de 2 werkplaatsen die ik al had. Ik krijg in 1 van de scholen wel 4 uren bij waardoor ik in totaal 19/24 aan het werk zal zijn.
    Als kleuterjuf kom je met heel wat virusjes en bacteriën in contact en die hebben mij wel genekt. Ik moest vanaf dinsdag voor de vakantie noodgedwongen thuis blijven met griep, al de 2de keer deze winter. Zo jammer dat ik er niet bij was toen de paashaas eitjes kwam brengen in de klas!



















    29-03-2016 om 14:22 geschreven door Francesca Demarest  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema 'Kip & ei'
    Pasen komt stilletjes aan dichterbij dus wordt het tijd om het eens over de kippen en hun eitjes te hebben.
    De dino-spullen maakten plaats voor enkele kippen en vele bontgekleurde eieren. We maakten kennis met Mama Hen die eitjes legt. Ze zingt een liedje, maakt een dansje en legt ondertussen nog eens gekleurde eieren ook! Hilariteit alom bij de kids!
    In de hoeken kunnen de kleuters eitjes sorteren per motiefje, bouwen met eierdozen en eitjes in dozen stoppen a.d.h.v. voorbeeldfoto's.
    Op maandag speelden we een spel. We moesten draaien aan de draaischijf, kijken welk kleur ei we hadden gedraaid en wat erop stond (bollen, vierkanten, strepen of zigzaggen) en het juiste ei zoeken op de tafel. We leerden ook een liedje over gekleurde stippen op een ei en een strik erbij.
    Op dinsdag leerden we dan waar een ei eigenlijk vandaan komt en dat er een kuikentje uit kan komen! We begonnen ook met het knutselen van een kip. Daarvoor mochten we per 2 of per 3 met onze handen een groot karton schilderen. Ik deed verf op de kartonnen en de kleuters mochten met hun handen door de verf wrijven en ei-vormen maken.
    Op vrijdag had ik veel nestjes mee en telden we samen hoeveel eieren er in elk nest lagen. Aan de kip moest ook nog verder gewerkt worden dus kleurden we de kam en de lellen alvast.
    Heel veel tijd was er niet want het was ook Pyjamadag! Alle kindjes en juffen waren in hun pyjama naar school gekomen en we maakten leuke foto's om aan de pyjamawedstrijd mee te doen. Duimen maar dat we winnen!























    04-03-2016 om 15:36 geschreven door Francesca Demarest  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema 'Dino's'
    De eerste 2 weken na de krokusvakantie werkten we rond dinosaurussen in de klas.
    We luisterden naar de verhalen 'Brontorina' en 'Ziezozaurus'. Vooral die 2de is een aanrader in de 1ste kleuterklas!
    We oefenden ook om te tellen. Dat deden we door te tellen hoeveel stippen op de dino's stonden en evenveel stekels (wasknijpers) op hun rug te steken. Verder zongen we nog liedjes over dino's, gingen we op dinojacht door de klas en werd er natuurlijk ook geknutseld. We kleurden een dino in met wasco en marmerden het ei. Marmeren deden we zo: een bakje vullen met water, speciale marmerverf in het water laten druppelen (dat blijft bovenaan op het water liggen) het ei op het water leggen en er lichtjes op duwen. Niet te lang natuurlijk want anders word het papier week. Als we dan het papieren ei wegnemen van het water hangt alle verf aan het ei.
    Ik bracht ook een 'echt' dino-ei en een kleine dino mee naar de klas. Beiden moesten we in het water leggen. Na 48 uur zou er uit het ei een baby-dino moeten komen en de andere kleine dino zou dan gegroeid moeten zijn... en het lukte! De kleine dino was groot geworden, het ei was gekraakt en de baby-dino kwam piepen.

    Ik zou zelf nooit voor dit thema gekozen hebben omdat het mij niet meteen iets zegt, maar de kleuters vinden het geweldig! Ze zijn zo geboeid door de dino's dat ik er zelf enthousiast over geworden ben en het thema nog wel zou uitwerken de komende jaren.







    04-03-2016 om 15:12 geschreven door Francesca Demarest  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zomerklas inrichten
    Eindelijk mocht ik zelf eens een klasje inrichten!
    Ik moest het wel doen met spullen die andere klassen niet meer nodig hadden, maar met een beetje creativiteit en selecteren lukte dat wel. Ik deed ook heel wat spullen van mezelf mee om de klas nog aan te vullen.
    Welke hoeken wilde ik in de klas? Daar moest ik eens over nadenken. Rekening houdend met de ruimte in de klas en de leeftijd van de kleuters (1ste kleuterklas) koos ik voor een onthaalhoek, boekenhoek, auto/bouwhoek, spelletjestafel, poppenhoek, knutselhoek en plasticinehoek. Die laatste zal wel nog af en toe veranderen naar gelang het thema die we uitwerken in de klas. Verder koos ik er ook nog voor om een fietsje en een knikkerbaan in de klas te zetten.
    Laat die kapoenen maar komen!

    04-03-2016 om 14:56 geschreven door Francesca Demarest  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn afgelegde weg
    Na 3 jaar kleuteronderwijs te studeren mocht ik vorig schooljaar eindelijk uitkijken naar een job. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan.
    Ik ging in 74 scholen persoonlijk langs met mijn sollicitatiebrief en stuurde hem daarna ook nog eens per mail naar dezelfde scholen. Van slechts een drietal scholen kreeg ik respons, maar het was ook alleen maar om te laten weten dat ze voorlopig geen werk hadden voor mij en in de toekomst aan mij zouden denken.
    Eén scholengemeenschap nodigde mij uit om op gesprek te gaan voor een plaatsje op hun wervingsreserve. Ik ging er op in en werd ook positief bevonden. Ik kreeg een plaatsje op hun reservelijst voor interims. Eindelijk een beetje licht aan het einde van de tunnel!
    Ik werd doorheen dat schooljaar meerdere keren opgebeld door de scholengemeenschap en heb heel wat interims mogen doen voor hen.
    In september 2014 kwam er niet veel uit de bus. Tegen het einde van de maand ging ik in op een vervanging van 1 dag in een school op een uur rijden van bij mij thuis. Ik was een beetje radeloos en dacht dat ik nooit aan werk zou geraken. Vanaf half oktober schoot alles wat in gang. Ik mocht een vervanging doen van 2 weken en daarna wisselden vele vervangingen in verschillende scholen elkaar af. Vanaf februari tot het einde van het schooljaar mocht ik dan zomeruren invullen in een school en haar wijkafdeling. Het begon met 15/24 en eindigde met 23/24 (1 uurtje te kort voor fulltime).
    Na de zomervakantie kon ik niet terug naar de school waar ik de maanden voordien had gewerkt. Er was plaats vrij voor 1 fulltime, maar die ging naar een TADD'er.

    In de laatste week van augustus ging ik dan maar opnieuw solliciteren. Persoonlijk langsgaan, mailen, ... . Plots, uit het niets kwam het geweldige nieuws dat ik op 1 september mocht beginnen als turnjuf bij de kleuters. Het begon bij 2 weken met kans op verlenging. Het werd ook verlengd en nog eens en nog eens, tot aan de herfstvakantie! Na de herfstvakantie kon ik helaas niet terug. De juf die ik verving kwam terug werken en ik moest opnieuw op zoek naar werk. November en december waren een ramp ... Amper 7 dagen heb ik kunnen werken tijdens die 2 maanden.
    De maandag na de kerstvakantie was ik vroeg opgestaan om de vacatures op jobsopschool.be in de gaten te houden want dan komen er meestal heel wat vacatures open. Weer niets! Op dinsdag werd ik om 8u ineens opgebeld met de vraag of ik een vervanging kon doen in het vierde leerjaar voor 2 weken. Ik ging erop in, maar wist eigenlijk niet waar ik aan begon. Ik had daar helemaal geen ervaring mee. Ik begon er vol goede moed aan en met de hulp van enkele collega's maakten we er 2 toffe weken van. De week erna kon ik alweer beginnen in een andere school tot aan de krokusvakantie. Ik kon terug in de kleuterklas gaan staan.
    Net voor de krokusvakantie kreeg ik telefoon met de vraag of ik vrij was om na de krokusvakantie zomeruren in te vullen tot het einde van het schooljaar. Natuurlijk was ik vrij! En nu zit ik dus in mijn zomerklasje. Ik heb er de helft van de eerste kleuterklas en spring ook bij in de peuterklas. Tegen het einde van het schooljaar zal ik 18/24 hebben.
    Vorige week kreeg ik nog een aanbod voor 5 zomeruren in de school waar ik 2 maanden turnjuf ben geweest. Ik kon die 5 uren nog aannemen en dus werk ik daar opnieuw. Ik neem daar enkele 1ste kleuters uit de peuter/1ste kleuterklas en uit de 1ste/2de kleuterklas mee naar een klasje om daar wat activiteiten op hun niveau te doen.

    Alles wat jullie hier de komende weken zullen te zien krijgen zal dus op niveau van de 1ste kleuterklas zijn.

    01-03-2016 om 20:55 geschreven door Francesca Demarest  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom!
    Op deze blog kunt u volgen waar ik en mijn bengeltjes in de klas mee bezig zijn.
    Ik ben 22 jaar en afgestudeerd sinds juni 2014. Ik heb nog geen eigen klasje zoals vele jonge kleuterjuffen/meesters.
    Via deze weg deel ik graag mijn ideeën en activiteiten.

    Veel plezier bij het rondsnuffelen op mijn blog!

    01-03-2016 om 20:16 geschreven door Francesca Demarest  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs