Na ons indianenfeest deden we het wat rustiger aan. We werkten rond het BC 'Gevoelens'. Blij, boos, bang en verdrietig kwamen aan bod. Het liedje '1234 ben je boos' was een schot in de roos. We konden er al onze frustraties in kwijt, omdat we eens echt hard mochten schreeuwen. We gebruikten verschillende technieken om onze gevoelens te uiten: felle stippen zetten, slaan met de vuisten, verf blazen en marmeren . Een rustig weekje waarin we weer helemaal onszelf werden.
in de spiegel boos, bang, blij of verdrietig kijken
Om ons helemaal klaar te stomen voor ons jaarlijks schoolfeest, leefden we ons 3 weken in de gewoonten van Cowboys en Indianen in. Howdy en Uch ipv goeiemorgen, arakatjoemba zingen, (indianentaal) en op zoek naar goud in de zandbak. Spelen in de tipi, een echte cowboyhoed knutselen en veren verdienen voor op onze verentooi. We moesten ook sorteren (wat hoort bij de cowboy? wat bij de indiaan?), telden veren en kleurden een indiaan volgens legende. Super leuke weken en een mega leuk thema om uit te werken. De kleuters genoten zienderogen. Als apotheose ons dansje van 'Cowboy Johnny' op het schoolfeest en ons 'cowboy en indianenfeest' als afsluiter. De foto's van dat laatste feest zullen binnenkort op de fotowebsite van onze school verschijnen. Neem zeker een kijkje op de website.
Cowboyhoed in wording
Ons indiaantje 'Ellouise'
Spelen met de playmobil in thema
Wat interessant die boeken over cowboys en indianen
Op zoek naar goud in de zandbak. We worden rijk!
Kijk die totempalen eens!
Yihaaaaaa!!! op ons paard!
Een echte indianenketting maken.
Schrijfdans: pijl en boog
Uch!! Al mijn indiaantjes
Veren tellen
Sorteeroefening: cowboy of indiaan
Ons kaartje voor mama: schilderen met koffie
En stempelen. Ons mama is geld waard!!
Puzzel opdracht: cowboy en indiaan
Indiaan kleuren volgens opdracht. Vormen herkennen
Pasen!!! Een leuke tijd voor de kinderen. Samen ontdekten we verschillende soorten eieren (kippenei, struisvogelei, kwartelei,...) en smulden we van verschillende bereidingen zoals een omelet, spiegelei en gekookte eieren. Njam njam!!! In de klas was er ook hoog bezoek: de kip van juf Lieselotte kwam een dagje logeren. Hilariteit en ook een beetje paniek toen ze uit haar hokje vloog. Vlug er terug in. Maar amai, de klas!!!
Na het opruimen van de rommel, moesten we ook wat werken. Kuikens tellen, eieren meten, logische volgorde, . En wachten, wachten, tot de paasklok een eitje in ons gemaakte mandje (ons kuiken) legde. We sloten dit thema nog af met een bezoek aan de kinderboerderij in Oostende. Deze foto's zullen na de vakantie op de schoolwebsite verschijnen.
Proeven van allerlei bereiding van ei.
Mmm lekker
Smullen maar
Smak smak
Om duimen en vingers vanaf te likken
Spelen in de maïsbak
Ons paaskuiken in wording
Eieren sorteren
Fijne motoriek: met de pincet zo snel mogelijk je bekertje vullen
Logische volgorde: van ei tot kuiken
eitjes naleggen volgens kleur
Welk ei is van welke kip?
Fijne motoriek: prikken
Kip op bezoek in de klas. Even aaien
Oei, ik denk dat ze wil ontsnappen
En ja dat deed ze. Kijk eens naar de klas. Wat een rommel!!
Na de krokusvakantie werden we ingewijd in de 'Eerste hulp bij ongevallen'. We vertelden over een bloedneus, een schaafwonde, een brandwonde ahv de nieuwe prentenboeken van Brecht de beer, speciaal ontwikkeld voor kleuters, uitgaande van het rode kruis. We moesten zelf wondjes verzorgen, pleisters kleven, een been ingipsen en een kleine EHBO-tas maken. Omdat we ook in de apotheek mochten werken, werden we ook onderworpen aan pilletjes tellen, lichaamsdelen leren kennen en een mummiespel.
We genoten van de opener van ons project (supergrappig, want ook juf deed mee ). We gingen op bezoek bij een echte apotheek en we hopen dat de ziekenwagen misschien nog een gaatje vindt om toch nog op bezoek te komen. Het was een heel drukke tijd bij de dokter, maar we hebben ervan genoten. En de kids weten allemaal welk nummer ze moeten draaien als er iets ergs is gebeurd: 112!!!!!!!
Onze EHBO-tas in de maak
In de dokterspraktijk. Niels wordt goed onderzocht.
Ook de wachtzaal zit vol.
Het ziekenhuis van playmobil was ook een succes.
boekjes imv ziek zijn, dokter,... zijn ook altijd interessant
Logische volgorde: wat moet je doen als er iets ergs gebeurd?
Pilletjes maken met plasticine
Oei, Ellouise, wat is er gebeurd?
Dokter Senne is er klaar voor!
Schaduwbeelden zoeken van verschillende pleisters
Spel: kleef de pleister op het juiste lichaamsdeel
Pilletjes klaarmaken: wat tegen buikpijn? Hoofdpijn? oorpijn?
Wondjes verzorgen met watjes en eosine.
pilletjes sorteren en doktersinstrumenten bijeen puzzelen
Op donderdag 21 maart dachten we aan alle mensen met een chromosoompje meer en trokken we onze (verschillende) 'steunkousen' aan. Op vrijdag 22 maart waren we in het blauw gekleed voor Wereldwaterdag!!Bedankt!!
Op vrijdag 22 februari moesten we afscheid nemen van onze Zara. Samen met mama en papa (en broers en zussen) verhuist Zara naar Oostende. Veel succes Zara in je nieuwe school. We gaan je missen!!!!
De weken voor de krokusvakantie zijn traditioneel weken van lekker gek doen. Ook dit jaar was dit zo. Weken waarin we in de klas het BC 'Carnaval' uitwerken. Bij licht de nadruk op clowns. We zagen hoe een clown zich verkleedde, konden onszelf verkleden in clown en knutselden een clownsstrik en een gekke hoed. We moesten ook schaduwbeelden herkennen en al schrijfdansend de hoed van de clown (en onze strik) versieren.
Het hoogtepunt van dat thema is natuurlijk altijd het carnavalsfeest. De foto's hiervan verschijnen bij het volgend artikel.
Vrijdag 1 maart waren het niet Lily-jay, Louis, Mauro,... die in mijn klas aanwezig waren, maar het waren superhelden, prinsessen, draken, bumba's,... en nog veel meer die dag. De kinderen zagen er stuk voor stuk beeldig uit in hun carnavalsoutfit. Ze genoten er met zienderogen van. Reeds 's morgens in de klas gingen we uit de bol op de polonaise. In de kleuterzaal ging het dak er echt af 's middags. Wat een feestgejoel!!! Zalig. Even bekomen van het feest met een lekkere verrassing (terwijl de juffen al die confettie opkuisen!!) En daarna Tijd voor vakantie.
Na de sneeuw konden we ons eindelijk opwarmen aan de eerste zonnestralen van dit nieuwe jaar. Zalig!! Direct jassen aan en vitamientjes opdoen in de zon!! En lekker smullen van de pannenkoeken, gekregen van de mensen van de ouderraad omdat wij er weer in geslaagd zijn om meer dan 750 ontbijtpakketten te verkopen!!!!
Na al het witte van de sneeuw, kwamen alle kleuren van de regenboog aan bod. We sorteerden volgens kleur, vingerverfden, kleurden, en maakten rode propjes voor ons Valentijnshartje. We zongen van 'rood, rood, rood zijn de tomaten' en toverden met kleuren (kleuren mengen). Op de gele dag waren we allemaal in het geel gekleed. Op rode dag aten we aardbeien en tomaten. Op groene dag dachten we aan de kikkers en de dino's en op blauwe dag zongen we volop 'Blauw, blauw, ik heb geen blauw'.
Een heel kleurrijke week dus!! Wat hebben we ervan genoten!!!
Met het oog op onze grootouderfeest, werkten we in de klas het thema 'kunst' uit. Wat een zalig thema om al onze creativiteit tot uiting te laten komen. We maakten kunstwerken zoals de echte kunstenaars. Kandinsky, Mondriaan, Van Gogh,... kwamen aan bod. We schilderden, boetseerden, rijgden, stelden cirkels samen en gooiden al onze creatieve kennis in de strijd om alle kunstwerken tot een goed einde te brengen en er één voor één meesterwerkjes van te maken. We moesten tussen in ook nog even ons knutselschort aan de haak hangen om te tellen, puzzelen, . Een supertoffe tijd in de klas, met ook een bezoek aan Mu.Zee en als afsluiter een superleuk grootouderfeest. De foto's van ons bezoek aan het museum kunt u in volgend bericht bekijken (de foto's zijn wat onzuiver, want we mochten er niet met flash trekken). De foto's van ons grootouderfeest verschijnen binnenkort op de fotopagina van de school.
Op vrijdag 18 januari gingen we samen met de klas van juf Cynthia naar Mu.Zee in Oostende. We kregen er een interactieve rondleiding en mochten samen met onze gids op zoek naar de vermiste stukken van de kunstwerken. Daar maakten we ook kennis met kunstenaar 'Ensor'. We waren superflink in het museum! Juf was echt trots op haar sloebers!!
Na een deugddoende (maar drukke, met al die feesten) kerstvakantie gingen we aan de slag voor de vogeltjes in de winter. Met deze koude temperaturen mogen we niet vergeten dat zij geen voedsel meer vinden in de natuur en zijn we er maar al te graag bij om hen een handje te helpen. We maakten een voederhuisje voor thuis en op de voederplank op school strooiden we ook wat extra zaadjes. We moesten vogels tellen in de vogelhuisjes. Bij winter hoort natuurlijk ook sneeuw en we maakten nog een logische volgorde van hoe je een sneeuwman moet maken. Nog even rangschikken van groot naar klein en hopsakee, die week zat er ook alweer op. Tijd om het leven door een kunstbril te bekijken.
Op de slee met de skilatten aan. Nu nog wachten op echte sneeuw
Boekje lezen. Gezellig!
Nepsneeuw bij gebrek aan echte. Maar één voordeel: deze smelt niet.
Vogels tellen.
Ons voederhuisje krijgt vorm
Wat is warm? wat is koud?
Een Eskimo heeft het niet koud met zijn dikke jas.
Pinguinpanic spelen!!
Reuzememory spel
Logische volgorde: hoe maak ik een sneeuwman? Zodat we het zeker kunnen als er echte sneeuw valt
Na de intocht van de Sint moesten we plaats maken voor de kerstboom. Samen gezellig versieren en dan een kerstfeestje vieren. Maar ondertussen ook nog wat werken: een kerstboom maken met vliegerpapier, theelichtjes schilderen, logisch rangschikken van licht naar donker,.... Maar met de kerstboom in de klas leek dat allemaal minder erg en heerste een gezellige kerstsfeer. Samen genieten!!! En hopelijk zetten jullie die sfeer samen verder tijdens de kerstvakantie!! Geniet ervan.
Samen de kerstboom versieren!
O denneboom, o denneboom, wat zijn je takken wonderschoon!!
Scheuren voor onze kerstboom
Kerstboom versieren met balletjes. Niet makkelijk met die pincet.
Schrijfdans: ballen in de boom
Rangschikken van licht naar donker
Wat doen bij dag? (licht) Wat doen bij nacht (donker)?
vuurpijl in de maak
Theelichtjes afwerken
Ook Maria en Jozef gingen op stap, met hun lief klein vriendje erbij.
Kleuren volgens legende: ballen in de boom
kerstballenmatrix. Niet gemakkelijk hoor.
Logische volgorde: een kerstboom versieren
Zelfstandig werken: een kerstboom schilderen
De kerstboom in de poppenhoek werd wel 100 keer versierd.