Ik wens jullie allemaal een deugddoende vakantie toe. Bedankt voor het leuke schooljaar en het vertrouwen. Hou het veilig!!! Dikke knuffel! Juf Delphine
Na bijna 3 maanden in lockdown te zitten door het coronavirus, vlogen we er vol enthousiasme en met bakken energie weer in. Wat waren we blij dat we terug naar de klas mochten. Samen spelen, leuke dingen doen, zingen,... Zo blij om al die sloebers terug te zien.
En het werden meteen 2 drukke maar superweken. We werkten namelijk het thema 'Superhelden' uit, want laten we eerlijk zijn, onze papa is een echte superheld.
We moesten kijken in welke richting de superhelden vliegen, vormen herkennen, we kleurden een superheld en maakten een eigen superhelden cape. Voor papa, onze held op sokken, versierden we een paar sokken en maakten een kaart met een superheld van voeten en handen.
Superhelden moeten zich ook scheren, dus dat kwam ook aan bod. Heel leuk om de kleuters bezig te zien. Kijk maar zelf eens.
Na al dat zweten als superhelden, was het tijd om wat verfrissing op te zoeken. Thema 'ijsjes' was dus een goed idee. We schilderden met zand en verf, moesten kleuren volgens legende en zelf 3 bolletjes tekenen op een hoorntje. We maakten ijsjes in de zandbak en mochten in ons ijsjeswinkeltje ijsjes verkopen. We sloten af met het smullen van een lekker waterijsje.
Op donderdag 25 juni voorspelden ze superwarm weer. Dat leek ons het moment om samen met de kinderen waterspelletjes te spelen. En of ze ervan genoten hebben (en de juffen ook). Leuk om al die stralende gezichtjes te zien (vooral wanneer ze hun waterpistolen op juf mochten richten).
Na de krokusvakantie gingen we van start met een observatieweek. Daarin keek de juf wie er al goed kan puzzelen, welke kleuren we kennen en hoe ver we al kunnen tellen. Wat doet iedereen in onze klas zijn best!! Bravo!!
Daarna kregen we bezoek: van 2 visjes!! En zo startte ons volgend thema: klein wit visje. We keken naar de bouw van de vis en ook vooral naar de kleuren. (Twee vliegen in 1 klap dus). We luisterden ook naar het verhaal van Jona en de walvis. We konden vissen in de gang en schaduwbeelden zoeken. Jammergenoeg moesten we het thema vroeger stoppen door de coronacrisis. Hopelijk vlug weer bij elkaar!
Al bijna 2 weken zitten we nu in lockdown door dat stoute virus. Geen school, geen spelende en lachende kinderen, geen bel die rinkelt, geen juf die zegt wat mag en niet mag. We missen het allemaal wel een beetje (veel) denk ik.
Ik hoop echt dat jullie nog allemaal gezond en wel zijn en dat dit alles gauw voorbij is.
Dan kunnen we weer samen mooie herinneringen maken, gek doen en leuke activiteiten beleven.
Tijd om lekker gek te doen! Tijd om uit de bol te gaan! Dat moet Carnaval zijn. De clowns, maskers, pruiken, rode neuzen,... werden van onder het stof gehaald. We vierden en genoten met volle teugen, maar ondertussen moest er ook wat gewerkt worden. We maakten een moeilijke puzzel, legden de plaatjes in de juiste volgorde en kleurden een gekke clown (kleurenspel). Spelen in de confettibak en verkleden in de poppenhoek. Superleuk. En ons versje 'Carnaval is om te zingen', kwam helemaal tot zijn recht tijdens ons spetterend carnavalsfeest!! Zalig!!
Nog een weekje voor het zotste gebeuren van het jaar (carnaval), genieten we van muzikale noten uit onze instrumenten. We leerden de muziekinstrumenten van de klas beter kennen en bespelen. De trom, de triangel, de sambaballen,... Musiceren zoveel we willen. We leren de muziekinstrumenten ook indelen in verschillende groepen (snaarinstrumenten, blaasinstrumenten en slaginstrumenten) en tellen de verschillende instrumenten. We knutselen een trommel die we dan tijdens ons carnavalsfeest kunnen gebruiken. We kijken er alvast naar uit!!!
Winters worden kouder, zomers worden warmer. Tijd om even stil te staan bij ons klimaat. Met alle kinderen van onze school gingen we op vrijdag 17 januari van start met het project 'Klimaat'. Uit het verhaal 'Terra is ziek' konden we afleiden dat onze aarde heel erg ziek is en we nu moeten ingrijpen. Wij, de kids uit de eerste kleuterklas, gingen vooral kijken naar de verschillende vuilnisbakken en het sorteren van vuilnis. Ze spitsten we ons vooral toe op het restafval en de pmd vuilnisbak. In de klas konden we dan ook sorteren, poetsen en opruimen. In de zandbak was het een rommeltje. Hiermee verwezen we naar de plasticsoep in zee. We schrijfdansten de zee en zijn plastic en maakten een vuilnismannetje uit restafval. We gingen zelfs afval rapen in de buurt van de school.
Op maandag 3 februari konden we met z'n allen genieten van het theaterstuk van Sara, gebracht door schooltheater.be. Wat hebben de kleuters genoten. En tot slot op donderdag 6 februari de afsluiter met alle leerlingen waarin we konden genieten van alle activiteiten die de leerlingen en kleuters van onze school hadden gedaan tijdens het project. Een superproject die hopelijk bij veel kinderen een lichtje heeft doen branden!!
Sorteren: wat hoort in welke vuilnisbak?
Kleurplaat 'De vuilnisman'
Ons vuilnismannetje
Rommel in de zankbak
Vuilnismannetje afwerken met restafval (kroonkurken, restjes zilverpapier,...)
Een vuilniskar
Sorteren: pmd of restafval
Haartjes voor ons afvalmannetje knippen in restjes papier
Na een welverdiende kerstvakantie, gingen we met nieuwe vriendjes en nieuwe energie terug aan de start in de klas. 6 nieuwe kleuters erbij en een nieuw thema nl., De winter. We begonnen het thema met een waarneming van de winter: sneeuw, ijs, We knutselden een pinguin, moesten kijken hoe een sneeuwman smelt, hebben zelfs een loep gebruikt om sneeuwvlokjes te herkennen. We speelden ook het spel pinguinpanic waarbij we heel rustig de pinguïns op de ijsschots moesten zetten. Niet gemakkelijk, maar heel wat kleuters slaagden hier al heel goed in. Kijk maar mee.
Pinguin in wording: propjes maken
Pinguïns en ijsberen
Een smeltende sneeuwman
De vleugels van onze pinguin
Springen van ijsschots naar ijsschots en balletjes gooien in de sneeuwman