Joepie, eindelijk weer de leukste tijd van het jaar die eraan komt! En die start natuurlijk met het bezoek van Sint en Piet aan onze school. Meer nog, dit jaar sliepen ze zelfs in onze zaal!! In de klas een gezellige drukte van werken en spelen. Een stoomboot knutselen, stempelen met mandarijnenschillen, helpen sorteren met Piet, meten, tellen met picknicken,... Veel werk en plezier met als topmoment de film 'Ay Ramon' en het sintfeest. Zalig!! Geniet maar mee!
spelen met de stoomboot van sinterklaas
Werken op de computer!
Memory spel thema Sinterklaas
Een deeltje van de stoomboot: Sint en Piet
Nog een deel van de stoomboot: de schoorsteen: stempelen met blokken
Sinterklaas maakt zich klaar
Zwarte Piet probeert het paard te temmen
Samen op stap!
Sorteren met Piet
Meetopdracht! Niet gemakkelijk!
Popcorn smullen tijdens de pauze van de film
mmm lekker!
Ze gezellig in pyjama op ons kussen
Ook Sint en Piet waren in pyjama!! Wat was er gebeurd?
Samen dansen en zingen voor Sinterklaas
Oef met behulp van de kleuters vinden Sint en zijn Pieten hun kleren terug!
Juf Sarah, onze stagaire, kwam een weekje met ons werken rond het BC 'Voelen'. Voelen doen we meestal met onze handen. De dieren daarentegen doen het soms anders. We maakten een voelboekje en konden experimenteren met scheerschuim en verf en plasticine. Het voetenpad, de voeldoos en de voel-experimenteerbak genoten veel interesse. De voelboekjes zorgden dan weer voor het rustigere momentje van de dag. De kleuters hebben genoten en juf Sarah deed haar uiterste best. Ikzelf heb ook genoten om mijn sloebers eens bezig te zien op een andere manier. Geniet maar mee!!
experimenteren met de voeldoos
de voel-experimenteertafel: hard of zacht?
Genieten van de voelboekjes
Scheur-en plakactiviteit: de schildpad uit het boekje 'ik voel een voet'
aan het werk rond het boekje 'Ik voel een voet'
experimenteren met verf en scheerschuim
Spelen met plasticine
hoe voelen de dieren? Associatie-oefening: voelsprieten, snorharen,...
Weer of geen weer? Dat was de vraag die we ons afvroegen na de herfstvakantie. We maakten een weerwijzer, leerden de begrippen veel/weinig kennen en toepassen en moesten sorteren bij koud of warm weer. In de hoekjes konden we spelen met laarzen, in de plasjes springen en met de memory die juf Sarah voor ons maakte. Heel leuk!!
met laarzen en fluojas door de plas!!
De plaatjes voor de weerwijzer!
Sorteren: zon of regenweer?
Veel of weinig: geen gemakkelijke begrippen
Met de zonnebril en de laarzen: de regenboog zal zeker schijnen
Na de grootoudernamiddag was het tijd om ons volledig toe te leggen op volgend BC 'Herfst': Kabouters in het bos. We werkten onze paddenstoel verder af, moesten puzzelen en kabouters tellen. Tijdens ons bezoek aan het bos liepen we door een bolstertapijt en vonden we een klein kaboutertje dat met ons mee wou naar de klas. We bouwden een huis met blokken voor onze kleine vriend en speelden ook nog in de kastanjebak. Drukke tijden dus. Gelukkig volgde hierna de herfstvakantie!! Veel kijkplezier!!
bosdiertjes puzzelen
kastanjes en eikeltjes sorteren!!
Echte blaadjes puzzelen
Kabouters en paddenstoelen: zoek de juiste paddenstoel
Begrippen op en onder de paddenstoel inoefenen
Natuurlijk mocht de kabouterdans niet ontbreken!! Superleuk!!
Een koekje smullen in het bos!
Voelen aan de stam van de boom. Zo ruw!
Kijk eens wat ik gevonden heb?!
Paddenstoelen op de stam van de boom
Donker in het bos tussen al die bomen
kijk eens wie we daar hebben!
Bolstertapijt!! Prik, prik prik!!
Wow, weer zo'n grote paddenstoel!!
We bouwen een huis voor onze kleine kaboutervriend
Maandag 17 oktober waren de grootouders te gast op school!! Het werd een zeer leuke namiddag vol kook- en knutselplezier. Enkele sfeerbeeldjes! De soep die we samen met oma en opa maakten, dronken wij de volgende dag als echte kabouters op. Mmmm, paddenstoelensoep!!!
Bezoek in de klas deze week. Slakjes!! Met en zonder huis. Ze wilden overal naartoe kruipen. En ze waren zo grappig met hun lange hoorntjes met oogjes op. Ons versje koekoek was ook een voltreffer. Elke avond gingen de kleuters met een slakje op de duim naar huis. Super enthousiast. We moesten ook slakken rangschikken van groot naar klein, slakken tellen en een glinsterend slakkenspoor maken naar het juiste slakkenhuis. Op vrijdag zetten we de slakken weer in de vrije natuur. Bedankt voor jullie bezoekje!!
Welk huisje hoort bij welke slak?
spelen met plasticine! Slakkenhuisjes maken
Ee slakje boetseren met klei
Een slak op de hand!! ja dat durven wij al!!
hihi!
Ze fier als een gieter!
haha, dat kriebelt!
Slakken van groot naar klein
Telopdracht: elke mama slak wil 3 baby-slakjes
Een tuintje maken voor onze geboetseerde slakken
Slakken op de sla: toveren met water en zijdepapier. Stempelen met ribbelkarton
Lekker fruit, lekker fruit! Snoep gezond, eet lekker fruit!! Thema fruit!! Kwam als geroepen na al die oliebollen en frietjes van op de kermis. We startten het thema met een bezoekje aan de boomgaard. Zoveel appeltjes!! Daarna gingen we aan de slag in de klas. We knutselden 3 appeltjes passend bij ons versje, we maakten een logische volgorde en moesten zelf appels in de boom tekenen. Ook leuk was het maken van appelmoes en kiwi-banaansmootie!! Smullen!!! Kijk en geniet maar mee!!
De tijd van het jaar voor Eernegem en onze kleuters!! Zeker de 3 ritjes die we samen mogen doen op de draaimolen. En de oliebollenbak op donderdag tijdens de kermisweek! Zalig gewoon! Echt genieten van die lachende gezichtjes. Tijdens dit BC schilderden we een reuze eend, oefenden we het begrip hoog-laag in en moesten we eendjes tellen en sorteren. Kijk maar eens mee!
Een reuze eend schilderen
Eendjes vissen
Friet- en oliebollenkraam krijgt vorm
Eendjes tellen en sorteren
Een draaimolen maken: vormen herkennen en vergelijken
Begrip hoog en laag inoefenen
De hengel voor onze eend
Frietjes bakken!!! mmm lekker!
Oliebollenbak!!
Dank u mevrouw Katrien en de rest van het onderhoudspersoneel om ons te verwennen met die lekkere oliebollen
Omdat het weer het in juni niet toeliet om waterspelletjes te spelen, deden we het dan maar in september. Zomerse temperaturen, stralende zon! Dat vroeg gewoon om verfrissing. En die kregen we!!!
Na een spetterende start gaan we verder zoals we bezig waren. Het tweede BC dat aan bod kwam was 'Ballen en Ballonnen'. Bewegen met ballonnen, spelen in het ballenbad, stempelen met ballonnen,... . Een super leuk thema waar de kleuters echt van genoten.
Spelen in onze ballentent!!
juiste vormen herkennen
Zelfde ballonnen zoeken (visuele discriminatie)
Stempelen met ballonnen
Ballonnen in de juiste kleur kleuren
Zelf een ballon proberen op te blazen. Met het pompje lukt het wel
Een nieuw schooljaar: Met de bus terug naar school!!
Een nieuw schooljaar! Nieuwe vriendjes in de klas!! Wat een start!! Ons eerste thema was 'Met de bus terug naar school'. Een geweldige ervaring voor sommige kleuters. Plaats nemen in de schoolbus. Voor velen de eerste keer! Ze wilden al direct vertrekken!! In de klas knutselden we een kartonnen bus waar heel veel kleuters nog steeds thuis mee spelen. Leuk om dat te horen!! We stempelen een bord voor onze verjaardagsrups en moesten ook al wat denkwerkjes maken. Maw we vlogen er onmiddellijk vol energie in!! En het liedje 'De wielen van de bus' wordt nog steeds uit volle borst meegezongen Kijk en geniet maar mee!!
Onze kartonnen bus: vingerverven en kleuren
De nieuwe hoeken en het nieuwe materiaal verkennen
De dino's zijn een groot succes
Vrolijke vrienden!!
Vrolijke vrolijke vrienden!! Dat zijn wij!
Begrip groot-klein inoefenen
Krijten op het deksel van de zandbak
Visuele discriminatie: hang de boekentas bij het juiste symbool
Het laatste BC van dit schooljaar: Diep in de zee!! Het werd geopend met een prachtig en megaleuk bezoek aan het Boudewijnpark. In de klas konden we dolfijnenspelletjes spelen op de computer, was er een puzzelboek over de dieren in de zee en maakten we een schilderij over de onderwaterwereld. Maar er moest ook gewerkt worden: begrippen inoefenen, woorden zoeken, ... . Maar het laatste thema is ook het thema om afscheid te nemen en te poetsen. Dit doen we nog in de komende dagen. Het was een super schooljaar samen. Bedankt voor de vele leuke momenten en het vertrouwen!!!
stempelen
visjes vangen
werken geblazen!!! En dat in de laatste week!
een dolfijn schilderen. Zelf grijs maken.
vrij schilderen: onderwaterwereld en nog meer werken!! Interessante boeken lezen puzzelboek n het zand weer werken! en nog! de computer!!
Op donderdag 23 juni mochten de grootouders op bezoek komen. Ze smulden een lekkere pannenkoek bij juf Corine, speelden gezelschapsspelletjes bij juf Joke en bij mij werd er aan sherborne gedaan. Was dat zweten zeg. Maar vooral genieten!!
Joepie, maandag was het zover!! We mochten op stap naar het Boudewijnpark. Super!! En de weergoden waren ons ook goed gezind!! Een DOLFIJNE dag. We startten de dag met een educatieve sessie: een superboeiende uitleg in het zeeleeuwen verblijf. We leerden de zeeleeuwen beter kennen. Hoe ze zwemmen, wat ze eten, mannetjes en vrouwtjes. Daarna gingen we richting dolfinarium en ook hier kregen we heel veel te horen en te zien. Echt superleuk en leerrijk. Dolfijnen bewegen hun staart op en neer, ze hebben een navel, een spuitgat en zijn heel slimme dieren. Ze kunnen geweldige trucjes leren. Wauwwww! Spectaculair. Daarna was het tijd voor de lunch. En dan eindelijk... naar de attracties. De orka-ride, de vliegende dolfijntjes, de auto's, de stoeltjes,... . Megaleuk!! Genieten zeg. Om 13.30u was het tijd voor de dolfijnenshow. Nog meer spectaculaire sprongen, draaitjes, kunstjes,... . Wat hebben wij ervan genoten. Het was echt een super dagje, zowel voor kids als juf.