Allereerst hoop ik dat alle papa's genoten hebben van hun geschenkje en versje voor vaderdag! De foto's die volgen tonen jullie wat mijn bouwvakkers die weken allemaal gedaan hebben. We gingen ook op ontdekkingswandeltocht naar een echte bouwwerf. Superfijn, maar jammergenoeg geen foto's van. Sommige van die Bob de Bouwers die we daar gezien hebben waren immers niet in orde, en dus niet voor publicatie vatbaar Geniet van de volgende kiekjes!!
Miley supertrots op haar zelfgebouwde muurtje.
De betonmolen moet blijven draaien é! Werken geblazen!
Op de bouwwerf van playmobil
In de zandbak werken met echte truwelen en minibakstenen
Natuurlijk mocht Bob de bouwer niet ontbreken.
De kiepwagen brengt zand: zand inladen, zand uitladen
Logische volgorde: een huis bouwen: ging bijzonder vlot na al die theoretische en praktische uitleg
Samen overleggen hoe het moet! Teamwork!
Kaartje voor vaderdag: bakstenen stempelen (muurpatroon)
Tussen het feest voor de mama's en het papafeest was het even tijd om uit te blazen. Tijdens die week hadden we superleuk bezoek. Blub de goudvis, kwam een weekje logeren in de klas. Jammergenoeg was Blub een beetje cameraschuw, dus van hem geen foto's op deze blog. Van onze andere activiteiten wel. Kijk maar mee!
Vissen, vissen en nog eens vissen. Vooral een werkje van veel geduld.
Nog een visspelletje. Als was het meer vissen om de hengels uit elkaar te halen!
Een visje schilderen
Puzzelen!
Als echte kunstenaars: de aquareltechniek (nat op nat) toepassen als aquarium
Memory spel: schaduw zoeken
Sorteeroefening: vissen en vormen! Dat was zoeken geblazen!
Omdat we begin mei 'moederfeest vieren, gingen we na de paasvakantie meteen aan de slag met het knutselen voor mama's geschenkje. We maakten een memohouder, versierd met bloemen uit een eierdoos en een mooie foto van onszelf als bloemetje. Heel wat werk dus voor de boeg. Maar tussenin maakten we nog tijd vrij om een zonnebloem te zaaien, ons mooi te maken zoals de mama's, te spelen met mama's hoge hakken en juwelen en veel te werken. We moesten hard nadenken bij de oefening 'meer en minder' en kleurden bloemen volgens een legende. We stempelden een bos bloemen met ribbelkarton en schilderden een prachtige bloementuin. We moesten dus geen seconde stil zitten de afgelopen weken. Maar het was voor het goeie doel, nl mama plezieren op moederdag (en ook de rest van het jaar!). Maar papa's, geen nood, het is bijna jullie beurt. Nog even geduld.
Net voor de paasvakantie werkten we het BC 'Kippen en kuikens' uit en natuurlijk kwamen ook de eitjes aanbod. Er moest hard gewerkt worden zodat ons mandje klaar was als de klokken kwamen. We moesten schilderen, knippen, vingerverven, kleven, kleuren,... . Pfff hard labeur!
Eitjes bij de juiste eierdopjes.
Kuikens kleuren. Prutswerkje hoor, die kleine kuikens!
Allereerst mijn excuses. Reeds veel te lang geleden dat ik hier nog iets van ons klasje lied horen. Maar de 4 weken tussen krokus en paasvakantie waren razend druk. Na de krokusvakantie gingen we van start met het thema gaatjes. Gaatjes vind je overal: in de klas (muur), in de deur, op de grote speelplaats en zelfs in ons lichaam. Het werd een heuse speurtocht!!! We maakten een kaasje met gaten uit klei, mochten met een knikkerbaan vol gekke gaatjes spelen en hebben door een rietje verf geblazen. Een hele leuke week werd het! Kijk maar eens mee!
Kaas met gaatjes!!
juf had allerlei spelmateriaal met gaatjes voorzien! Leuk!
De knikkerbaan. Wel niet gemakkelijk om te bouwen.
Het is ka-ka-ka-... kaboutercarnaval!!! En al mijn kaboutertjes uit de klas hebben ervan genoten! Knikkerschilderen, zichzelf veranderen in een clowntje, verkleedpartijtjes, ... . Het kwam allemaal aanbod. Als afsluiter van onze gekke viertiendaagse was er de carnavalsstoet. Kijk mee en geniet!
Zichzelf versieren als clown: oranje krullen, rode neus, strik en hoed.
Begin februari startte ons schoolproject 'Let's get fit'. Iedere ochtend begonnen we de dag met een portie beweging of ochtendgymnastiek. Daarna werkten wij verder in de klas rond gezonde voeding. We maakten kennis met de voedingsdriehoek en leerden wat gezond en ongezond is. Alleen jammer dat al die ongezonde dingen vaak heel lekker zijn (frietjes, snoepjes, ijsjes,...). We knutselden zelf een broccoli en mochten stempelen met echte wortels. Als afsluiter van ons project bezochten we de andere juffen die ons kennis lieten maken met andere aspecten van een gezonde levensstijl (bewegingen en lichaamskennis/hygiëne) en in onze eigen klas aten we gezonde snoepjes (fruit op een stokje). Mmmm heerlijk!!! (De filmpjes van onze projectopener waarin we slechte punten kregen van de gezondheidsinspecteur kunt u gerust bewonderen via de schoolwebsite)
Stempelen met wortels!
Mmm broccoli!!
Dikke duim Warre om deze moeilijke puzzels tot een goed einde te brengen!
Gezond of ongezond? Snoepjes met fruitsmaak misschien?
Stukje kaas boetseren uit klei
Patroon stempelen met aardappels
Afsluiter van ons project: fruit op een stokje! Heerlijk.
Door de koude in de winter, lopen we natuurlijk ook meer risico om ziek te worden. Maar geen nood, de kids uit klas 1KB hebben een goede opleiding gehad om dokter te worden. Zo leerden we wonden ontsmetten, verbanden leggen, doktersspullen benoemen en maakten we een echte dokterstas. Tijdens de stage in een dokterspraktijk konden ze wat ervaring opdoen in het echte doktersleven ( ). Kijk maar mee naar alle dokters in spé!
Spelen met de reddingshelicopter
Een dokterstas in wording
Veel volk in de wachtzaal
Dokter Sasha met de stethoscoop aan de slag
Goed werk dokter!
Ook papa's met hun baby brachten een bezoek aan onze dokterspraktijk
Puzzel van een ziekenwagen maken!
Een zieke Jules op de puzzel
Dokter Warre en zijn assistente Miley onderzoeken een volgende patiënt.
We leren wondjes verzorgen met een pincet!
Doktersspullen benoemen en dezelfde zoeken! Niet gemakkelijk hoor!
Kijk eens wat een precisiewerk!
Hoe leggen we een verband aan?
'Mummie' Emma vindt het niet zo erg!
Zalf in een tube!
Oei, Jules is ziek!
Onze Jules heeft een gaatje in zijn been! Hij moet naar de poppendokter. Maar voor alle zekerheid legt dokter Zoé eerst een pleister. Goed nadenken bij het verdelen van de medicijnen.
Na het vertrek van de Sint was het tijd voor die prikkende boom die hoort bij het feest dat we elk jaar vieren. Een boom met naalden, raar!!! Maar algauw wisten enkele kleuters mij te vertellen dat het de kerstboom was. In de klas hadden we er zelfs twee. Eentje in de onthaalhoek en eentje in de poppenhoek. Die laatste konden we elke dag zelf versieren. Er moest ook hard gewerkt worden die laatste twee weken voor de kerstvakantie. We knutselden met zout en lijm, maakten een kribbe en moesten ook onze nieuwjaarsbrief instuderen! Een zwaar karwei. Maar het resultaat van al dat knutselen mocht er zeker zijn. De laatste dag voor de vakantie vierden we samen met alle kleuters een minikerstfeestje. We kregen van de juf een lekkere wafel en mochten chocomelk drinken. Heel lekker was dat. Daarna werden we getrakteerd op het kerstspel, gebracht door de leerlingen va het vierde leerjaar. Heel mooi. Op het belsignaal (in de namiddag) kon de kerstvakantie beginnen. Ik heb er alvast van genoten! Hopelijk jullie ook!
De kerstboom in het poppenhuis zelf versieren! Superleuk!
Schilderen aan onze kribbe.
Een mooie kerstkleurplaat inkleuren.
Mini kerstfeestje met alle kleuters!
Mmm, heerlijke wafels!
Smullen maar!
Het kerstspel: de schapen en de herders wachten op het goede nieuws.
Dag Sint, dag Piet!! Wat een leuke tijd (maar ook druk met het sinterklaasfeest) voor de kinderen. We konden spelen in de stoomboot van de sint, we mochten ons verkleden, pakjes gooien in de schoorsteen,... . Maar er moest ook hard gewerkt worden: schilderen met veren, picknickjes tellen, prentjes in de juiste volgorde leggen,... . We hebben er in ieder geval van genoten. En zeker van het moment dat de sint onze geschenkjes naar de klas had gebracht. We kregen een nieuwe pop, Nina. Ze werd onmiddellijk de lieveling van vele kleuters. Nina kreeg ook een nieuw bed. Een stapelbed zelfs. Zo kon er nog een ander popje een dutje doen samen met Nina. De Sint en Zwarte Piet brachten nog een boek rond gevoelens en nieuwe blokjes. Natuurlijk kregen we ook iets lekkers. MMM heerlijke speculoos en een super gezonde mandarijn. Dank u Sint en Piet!!!
Het is eens iets anders, schilderen met een veertje!
In de stoomboot!
Wat staat allemaal op ons verlanglijstje?
Sint en Piet op bezoek bij Miley
Hard werken!
Dansfeest op de stoomboot!
Liam met Nina!
Onze nieuwe blokjes. We kunnen er superleuke dingen mee maken.
Allereerst mijn beste wensen voor het nieuwe jaar! Een jaar waarin al onze dromen mogen uitkomen, in goede gezondheid en vooral waarin mijn kleuters en ik samen veel leuke dingen mogen beleven. Ik wil mij ook excuseren voor het laattijdig toevoegen van berichten rond BC sint en BC kerst. Het was een drukke periode en na alle drukte wou ik ook wat genieten van mijn gezinnetje. Dat kan zo'n deugd doen é. Maar nu de kerstvakantie bijna ten einde is, vliegen we er weer vol energie tegenaan. Daarom eerst een kort verslagje van bovenvermelde bc's. Geniet ervan!
Kleertjes uit, pyjama aan. Tijd om naar bed te gaan
Naar bed met onze knuffel. Wat een leuk thema om uit te werken. De kleuters genieten van de aanwezigheid van hun knuffel in de klas. We dansten met de knuffel, konden spelen in de knuffeltent en poseerden mooi voor de foto om op onze gestempelde knuffelbeertje te kleven. Op woensdag mochten we in pyjama naar school komen. Het werd een heuse pyjamaparty. Superleuk. Op vrijdag moesten we allen onze tandenborstel en tandpasta meebrengen naar de klas. Tandenpoetsen hoort immers bij het ritueel 'naar bed gaan'. Dat zagen we ook bij de opdracht ontluikend schrijven: logische volgorde: beer gaat naar bed. Heel herkenbaar voor sommige kinderen! Geniet maar mee.
Pyjamaparty! Yihaaaaaaaa!
Zie ze dansen en shaken!
Af en toe werd er ook een rustig nummertje gedraaid om samen met knuffel op te dansen.
knuffeloortjes maken
Moeilijk, die puzzel van onze eigen knuffel
Logische volgorde: beer gaat naar bed: pyjama aantrekken, tanden poetsen, plasje maken,...
Zotjes doen in de knuffeltent Met knuffel op de glijbaan
Tanden poetsen: achter, boven, onder,...
water nemen om te spelen en dan.... uitspugen!!
Even tot rust komen bij de grootste knuffel van de klas!
Na een weekje vakantie konden we er weer tegenaan. We werkten dit keer rond het BC kleuren. Rood, geel, groen en blauw zijn de kleuren die mijn kapoenen voorgeschoteld kregen. Elke dag had een andere kleur. Zo pasten we onze kledij en accessoires aan het kleur van de dag aan en gingen we elke dag op zoek naar spulletjes in die bepaalde kleur. We maakten ook een kleurenrups, moesten sorteren volgens kleur, kleuren volgens kleurlegende en konden ook parelkettingen rijgen volgens kleurpatroon. Kortom het was een heel kleurrijke week! Kijk maar mee!
Dag 1: Rode dag: op zoek naar rode spulletjes in de klas.
De rode dresscode voor die dag en natuurlijk kon de rode neus ook niet ontbreken. Dag 2 (en dag 3): gele dag: een nieuwe zoektocht ging van start.
Al die gele kindjes!
Dag 4: Groen, groen, ogen zo groen!!!
En groen waren we! Parels rijgen volgens kleurenpatroon
We maakten ook een kleurboekje
Rarara, welke kleurendag zou dit zijn? Blauw natuurlijk! Verder werken aan onze kleurenrups
Thema 'De herfst' begint natuurlijk met een bezoek aan het bos. We wachtten even het weer af en konden tussen de regenbuien door vlug wat nootjes, bolsters en blaadjes gaan rapen en paddenstoelen bewonderen. Superleuk. In de klas moesten we schilderen, stempelen, boetseren om ons herfststukje af te krijgen. We hielpen de kleurenkabouters ook terug bij hun juiste paddenstoel. Herfst is ook het seizoen van de pompoenen. Dus konden we het niet laten om pompoensoep te maken. Samen met de leerlingen van het zesde leerjaar gingen we aan de slag en smulden we van die lekkere soep. Daarna was het genieten van een welverdiende vakantie!